📣📣کرسی علمی ترویجی
📌حدیث پژوهی مقارن؛ عرصه ها و دریچه ها
✅ ارائه: استاد عبد الهادی مسعودی
📝 ناقد: استاد سید محمد کاظم طباطبایی
🔶 مدیر جلسه: دکتر احمد غلامعلی
زمان: سه شنبه ۴ بهمن ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن شیخ صدوق
📎 حضور مجازی شما
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
⚛ پاسخ تاریخ به جمال عبدالناصر و اتباع او
پاسخ محکم ِابن حَوقل، ابوالقاسم محمد بن حوقل نصيبينی (د پس از ۳۶۷ ق/ ۹۷۸ م)، بازرگان، سياح معروف و جغرافیدان عرب در قرن دهم میلادی به جمال عبد الناصر (قرن بيستم ميلادی) درباره اينکه چرا بايد خليج هميشه فارس را خليج فارس ناميد و نه چيز ديگر.
ابن حوقل در کتاب صورة الأرض خود که از مهمترين کتاب های جغرافيایی است که اعراب نوشته اند (تأليف حدود هزار و صد سال پيش) درباره اينکه چرا بايد خليج فارس را خليج فارس خواند و نه چيز ديگر، چنين می نويسد:
"دريای فارس خليجی از بحر محيط در حدّ چين و شهر واق است و اين دريا از حدود بلاد سند و كرمان تا فارس امتداد دارد و از ميان همۀ سرزمينهای مجاور آن به نام فارس ناميده شده است، زيرا فارس از همۀ اين كشورها آبادتر است و پادشاهان آنجا در روزگاران قديم سلطۀ بيشتر داشتند و هم اكنون به همۀ كرانههای دور و نزديك اين دريا مسلطند" (ترجمه دکتر جعفر شعار).
نقل عبارت عربی:
وقد تكرّر القول بأنّ بحر فارس خليج من البحر المحيط فى حدّ الصين وبلد الواق وهو بحر يجرى على حدود بلدان السند وكرمان الى فارس فينسب من بين سائر الممالك التى عليه الى فارس لأنّه ليس عليه مملكة أعمر منها ولأنّ ملوك فارس كانوا على قديم الأيّام أقوى سلطانا وهم المستولون الى يومنا هذا على ما بعُد وقرب من شطوط هذا البحر ولأنّا لا نعلم فى جميع بلد فارس وغيرها سفنا تجرى فى بحر فارس فتخرج عن حدّ مملكتها وترجع بجلالتها وصيانتها إلّا لفارس". (ص 244. ونعم ما قال والآن کما کان).
نشریه معارف:
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ ویژه نامه ماه رجب در پایگاه حدیث نت
✧ احادیث موضوعی
✧ شرح حدیث
✧ مقالات نشریات
✧ تصاویر حدیثی
✧ پرسش و پاسخ
✧ بیان و تحلیل
✧ خبر و گزارش
✧ چهل حدیث
✧ معرفی کتاب
✧ حديث ايام
✧ ويژه ها
✧═┅┄┅═✧
🔰 احادیث مربوط به #ماه_رجب در پایگاه حدیث نت
▫️ فضیلت ماه رجب
▫️ فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در ماه رجب
▫️ فضیلت عمره مفرده در ماه رجب
▫️ فضیلت دعا و استغفار در ماه رجب
▫️ فضیلت روزه در ماه رجب
▫️ فضیلت ایام البیض ماه رجب
▫️ فضیلت روز بیست و هفتم ماه رجب (مبعث)
گزیده خوانی نشستهای معارفی.pdf
651.9K
✅گزیده خوانی نشستهای معارفی✅
❇️ ظرفیت دروس اندیشه اسلامی در ارتقای عقلانیت اجتماعی
نشست علمی «ظرفیت درس اندیشه اسلامی ۱ و۲ در ارتقاء عقلانیت اجتماعی» ۱۹ آذرماه1401 از سوی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار شد. حجتالاسلام والمسلمین حبیب محمدنژاد چاوشی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این نشست به سخنرانی پرداخت؛ که گزیده آن تقدیم می گردد:
در روایتی از امام صادق(ع) داریم که عقل، رکن رکین انسان است و در اشعار هم داریم که «تو همه اندیشهای»؛ امام(ع) چهار کاربرد عقل را مطرح کرده و فرموده است: عقل هم هوش را شامل میشود، هم فهم، هم حفظ و هم علم. در حقیقت عقل نرمافزاری است که میتواند از سختافزار بدن و مغز انسان استفاده کند و ادراک و دانش را به دست آورد.
عقلانیت با کسب مهارت، تجربه و تمرین حاصل میشود و چون رفتارها عموماً وابسته و تابع پیشفرض هستند، ماکس وبر آن را به چند دسته تقسیم کرده است: نگاه ابزاری به عقل یعنی منفعتگرایی، ارزشگرایی، اعتقادگرایی ـ که در این عرصه ممکن است فردی ضرر را بپذیرد ولی ارزشها را حفظ کند و متاسفانه این نوع عقلانیت امروزه در دنیا کم شده است ـ و دسته دیگر هم عقلانیت عاطفی است ـ که ماکس وبر گفته است: اگر ما به احساسات و هیجانات خود پاسخ درستی بدهیم رفتارمان عقلانی است ـ و در نهایت هم عقلانیت سنتی و مرسوم است که ریشه در آداب و سنن دارد. وبر عقلانیت سنتی و عاطفی را در زمره عقلانیتهای بالا میداند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
📚 «۳۶۵ روز در صحبت قرآن»
کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» نوشته استاد دکتر حسین محیالدین الهی قمشه ای، کتاب شماره چهارم از مجموعه کتابهای جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان از سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین و چاپ و منتشر میشود.
کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن را برای آشنایی روزانه جوانان( هر روز یک قطعه به مدت یک سال) با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب کرده و کوشش نموده که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی را برای مخاطب جوان و خوشذوق ترسیم نماید.
این کتاب، تفسیر قرآن در معنی اصطلاحی آن مانند تفاسیری چون مجمع البیان و کشاف و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی ادبی، زیباشناسی، اخلاقی، اجتماعی و عرفانی به قرآن دارد.
این کتاب روان و خوشخوان برای معرفی به دانشجویان علاقمند، مناسب است.
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
روزگاران
🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سهوجهی، حکومت پهلوی
احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتاب «آنچه خود داشت ...» الگویی سهوجهی را برای فهم و تحلیل مسائل جامعهی ایران پیشنهاد کرده و آن را چنین شرح داده است:
«من در پروژهی روشنفکریام به سه لایهی تمدنی: ایرانیت، اسلامیت و مدرنیته قائل بوده و هستم. یعنی من در اصل معتقدم که ایران مانند سهپایهای است که تعادلش به مفهوم واقعی زمانی برقرار میشود که این سه پایه متناسب با هم باشد.»(ص ۳۱)
نراقی در ادامه تلاش کرده بر پایهی همین الگو، عملکرد و تغییر و جابجایی برخی حکومتها را توضیح دهد و مشخصاً حکومت پهلوی را در دو دورهی رضاشاه و محمدرضاشاه بهعنوان مصداقی برای تحلیل خود برگزیده و گفته است:
«هر سیستم حکومتیای که بخواهد هر کدام از این سه لایهی تمدنی ما را نادیده بگیرد، به شکست منجر میشود. رضاخان چرا شکست خورد؟ چونکه میخواست اسلامیت را انکار کند و پروژهی حکومتش را مبتنی بر ایرانیت و لایههایی از مدرنیسم گذاشته بود. محمدرضاشاه هم همینگونه بود که به شکل افراطیتری این کار را صورت داد.»(ص ۳۱)
چند نکته دربارهی الگوی سهوجهی و تحلیل نراقی از عملکرد پهلوی قابل اشاره است:
یک) نراقی ارتباط فرهنگ و تمدن غرب و جامعهی ایران را به مدرنیته فروکاسته و محدود کرده است. در حالیکه میتوان و باید با نگاهی گستردهتر، پیشینهی تاریخی موثر و غیرقابل انکار روابط ایران و غرب از جمله تأثیر و تأثر متقابل ایران و یونان را در عرصههای گوناگون فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفت. چنانکه پژوهشگر برجسته، مهرداد بهار، در کتاب «جستاری در فرهنگ ایران» نمونههای روشنی از تأثیر یونان بر زبان و ادبیات و فرهنگ ایران را برشمرده است.
دو) چنین برداشت میشود که نراقی دچار نوعی کلیگوییِ کمدقت شده است. برای نمونه زمانی که میگوید رضاشاه حکومتش را بر «ایرانیت و مدرنیسم» پایهگذاری کرد، توضیح نمیدهد که «ایرانیت» مورد نظر حکومت رضاشاه چه ویژگیها و تعریفی داشته و نسبت آن با تاریخ و فرهنگ ایران چه بوده است؟
چنین توضیحی میتواند تناقضهای درونی این رویکرد را آشکار کند. از جمله اینکه مطابق ایرانگرایی دورهی رضاشاه همهی زبانها و لهجههای رایج در جامعه و کشور ایران، غیر از فارسی رسمی، محدود و ممنوع شد. حال آنکه چنین رویکردی با تاریخ و پیشینه و فرهنگ هزاران سالهی ایران همخوانی نداشته و در تضاد است.
مشابه همین تناقضها را نیز میتوان برای دورهی محمدرضاشاه برشمرد و نشان داد که آنچه به نام ایرانگرایی مطرح و دنبال میشد، اغلب صورتی کممایه از ایران و تاریخ و فرهنگ ایران بود. چنانکه تصویب کاپیتولاسیون، جدایی بحرین و برپایی جشنهای دوهزاروپانصد ساله بدون توجه به توان، امکان، تولید و نیروی ایرانی در تناقض آشکار با شعار ایرانگراییست.
سه) نراقی میتوانست با توجه به الگوی سهوجهی، فقدان تعریف روشن مفاهیم سهگانهی ایران، غرب و اسلام را بهعنوان یکی از مهمترین آسیبها و نقاط ضعف حکومت پهلوی برشمرد.
https://eitaa.com/roozgaran
نشریه معارف
روزگاران 🌸📚✍️ احسان نراقی، الگوی سهوجهی، حکومت پهلوی احسان نراقی، نویسنده و اندیشمند معاصر، در کتا
⚛ کانال «روزگاران»
کانال «روزگاران» یادداشت های کورش هادیان، دکترای تاریخ، مدرس تاریخ فرهنگ و تمدن.
لینک پیوستن👇: https://eitaa.com/roozgaran
تبیین و تقییدات ولایت.pdf
976.9K
🇮🇷تبیین و تقییدات ولایت 🇮🇷
✍️ دکتر اصغر خلیلی
🔸 درآمد
ولایت مقیّده از گستره ولایت مطلقه برخوردار نیست؛ عناوینی که برای تقیید ولایت در کلمات بهچشم میخورد عبارت است از: امور حسبی، احکام فرعی، قانون اساسی، مجاری إعمال ولایت و صفات حاکم که به اجمال به آنها خواهیم پرداخت و سپس فرجام و نتیجه این بحث و بحث ولایت مطلقه را بیان خواهیم کرد:
🔹تبیین اول: ولایت مقیّده یا ولایت حسبه
ولایت مقیّده یا حسبه؛ با فرض ولایت بودن حسبه، اصطلاحاً در مقابل ولایت مطلقه قرار دارد. مصادیق حسبه، امور ضروری همانند سرپرستی سفیه و صغیر و مانند آن است، البته این واژگان مضیق حسبه بوده، واژگان موسع هم دارد که دایره شمولش خیلی از مصالح عمومی همانند حکومت را خواهد گرفت.
🔹تبیین دوم: ولایت مقیّد به احکام فرعیه
امام خمینی(ره) در نفی تقیید ولایت به احکام فرعی در پاسخ به آیتالله خامنهای دامظله فرمود: اگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلق مفوضه به نبی اسلام(ص) یک پدیده بیمعنا و محتوا باشد ... ».
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
⚛️ما اصلا احساس نمیکنیم که ماه رجب آمده!
ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه میآمد احساس میكردیم؛ چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب میآمد همه اوضاع و عباداتش فرق میكرد. ایشان و والده ما در ماه رجب، پنجشنبهها و جمعهها روزه میگرفتند و گاهی پدر ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه میگرفت. ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلا خود ما احساس نمیكنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم!
📚آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۹۴،مرتضی مطهری
عرفان در ادعیه.pdf
280.5K
🌴عرفان در ادعیه🌴
✍️ سیَد علی احمدی امیری*
🔸درآمد
ادعیه وارده از پیامبر اسلام و ائمه(ع) یکی از منابع غنی در متون دینی خصوصاً مذهب شیعه است؛ که سرشار از معارف بلند توحیدی است و در حقیقت این ادعیه شارح قرآن و قرآن نازلند.
برخی از این دعاها از چنان عمق و عظمتی برخوردارند که تفسیر آنها بدون آگاهی از مبانی عرفانی امکانپذیر نیست؛ مگر به مجرد ترجمه و یا حمل بر مجاز. برخی ظاهر اندیشان نیز ممکن است اینگونه ادعیه را حمل بر غلوّ کرده و بر سند آن خدشه کنند.
چنین دعاهایی که فراوان هم هست، فوق فهم اهل کلام و اخلاق است؛ برای مثال فقراتی مانند: «لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» در زیارت ماه رجب و: «ذِكْرُكُمْ فِي الذَّاكِرِينَ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ» که در زیارت جامعه کبیره است.
برخی از این فقرات اگر صد صفحه شرح هم داده شوند، جای تعجب نیست؛ ولی متأسفانه بر بسیاری از این ادعیه یا شرحی نگاشته نشده و یا شروح نوشته شده به بطن ادعیه راه نیافته است. البته شرحهای اندکی مانند شرح اسماءالحسنی (شرح دعای جوشن کبیر) و شرح دعای سمات مرحوم ملاهادی سبزواری و شرح دعای سحر امام خمینی(ره) را میتوان یافت که به تفسیر عرفانی ادعیه پرداختهاند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه معارف، شماره 114.
جریان شناسی سیاسی فکری عصر امام هادی (علیه السلام).pdf
598.5K
جریان شناسی سیاسی و فکری امام هادی علیه السلام
✍️سمیه شریفی
چاپ در
مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی ،علوم تربیتی و آموزش وپرورش
✏️https://eitaa.com/safiramin
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
آرامش زندگی
❇️ لیلة الرغائب شب رغبت هاست نه آرزوها!
حضرت آیت الله جوادی آملی، ليلةالرغائب را شب رغبت برشمردند و بیان داشتند:
🔹 اميدواريم در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛
🔹ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست.
🔹خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
🔹 در قرآن کریم آمده که مردان باتقوا یک بهشتي دارند (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ که جنت جسم و بدن است، و يك بهشت ديگري هست كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده، ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم!
🔹اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به [جنت جسمانی] است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه آن بهشت را طالب هستند [جنت روحانی] را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار ميدهند.
🔹 درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ انشاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبتها بار يابيم.
✔️ برگرفته شده از آرشیو درس اخلاق
حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی
https://eitaa.com/aramzendgi
⚛️ کانال «آرامش زندگی»
آرامش در زندگی را در کانال «آرامش زندگی» با مدیریت دکتر ابوالفضل خراسانی تجربه کنید.
لینک پیوستن👇:
https://eitaa.com/aramzendgi
🔰سلسله نشستهای جریانشناسی فکری – سیاسی حوزه علمیه قم
🔶 نشست چهاردهم: جریان شناسی روحانیت در حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی
👤 سخنران: حجت الاسلام دکتر محمد علی لیالی
🗓 پنجشنبه 6 بهمن 1401 ⏰ 14
🏢 قم، بلوار جمهوری،مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔗 ثبت نام👇
🌐 https://m-ofogh.ir
☎️ 02532113532
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
⚛️ کانال «تاملات»
کانال «تاملات» یادداشتها و مقالات تحلیلی حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی در حوزه اندیشه، تاریخ سیاسی و جریان شناسی معاصر ایران.
لینک پیوستن👇:
https://eitaa.com/layali_taamolat
⚛️ زیارت جامعه "مرام نامه شيعيان غالی"؟!
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
برخی روشنفکران دینی شاید از سر بی اطلاعی از تاریخ اندیشه شیعی و شيوه های تحقیق درباره متون و نقد تاریخی، زيارت جامعه را "مرام نامه شيعيان غالی" خواندند. اينجا👇 بدان پاسخ دادم. بحث درباره اين موضوعات نيازمند تخصص است. 👇
http://ansari.kateban.com/post/3201
https://t.me/azbarresihayetarikhi
⚛️براندازان ايران ستيز وابسته و خواب های آشفته
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
براندازان ايران ستيز خواب های آشفته زياد می بينند. يکی اينکه گمان می کنند اسلام و تشيع آينده ای در ايران ندارد. يکيشان را ديدم به تازگی نوشته ايران هيچ آينده ای در اسلام ندارد. خيلی مضحک است. دست کم اگر 2500 سال تاريخ ايران از دوران هخامنشی را در نظر بگيريم حدود 1400 سال آن متعلق به دوران اسلامی است. در مقايسه با تاريخ پيشا اسلامی هر دانشجوی تاريخ می داند که بخش بسيار مهم از تاريخ تمدنی و فرهنگی و سياسی ايران متعلق به همين دوره اسلامی ايران است. عامل پايداری ايران در برابر حمله مغولان همين اسلام بود و عامل پايداری ايران در برابر سلطنت عثمانی، عناصر ملی و دينی حاکم بر دولت ملی و شيعی صفوی بود. مشروطيت ايران هم بدون فتوا و حمايت مرجعيت شيعه سامان نمی گرفت. دوران دفاع مقدس در برابر تجاوز صدام جنايتکار هم با رشادت هایی که ريشه در حس ملی و دينی و مذهبی داشت شکل گرفت و مانع از دست رفتن بخشی از خاک ميهن شد.
نه عزيز؛ اسلام و تشيع از جمله عوامل مهم هويت ملی و فرهنگی ايران است. اسلام در اين کشور عاريتی نيست. زبان و ادبيات و فرهنگ و شعر و نثر و دانش و سنت های ملی اين کشور با اسلام پيوند خورده. کار اين حکومت و آن حکومت هم نيست. ريشه اش به هزار و چهار صد سال پيش می رسد. اين اسلام و دامنه گسترده آن از مرز چين تا جنوب اروپا بود که موجب شد برای قرن ها فرهنگ ايرانی با بهره گيری از امکانات تمدنی و دينی اسلام در سرتاسر سرزمين مسلمانان به انحای مختلف گسترش يابد و بر تمدن های ملل ديگر مسلمان تأثيرات درازدامن بگذارد و خود تبديل به يک فرهنگ جهانی شود. کمی تاريخ بخوانيد. ادبيات بخوانيد.
هویت دو پاره در خواب های آشفته
يک سايت برانداز خوش خيال اظهار اميدواری کرده مردم ايران از آنچه آن را "هويت دو پاره ایرانی/ اسلامی" خوانده رها شوند و اينکه عناصر تشکيل دهنده هويت ايرانی در حال دگرگونی است و از اسلام و تشيع گذار خواهد کرد. خواب آشفته می بينيد. مغولان هم نتوانستند ايران و ايرانی را از هويت ايرانی/ اسلامی خود جدا کنند؛ ناچار در نهايت اسلام را پذيرفتند و با فرهنگ ايرانی/ اسلامی خود را هماهنگ کردند.خواب های آشفته می بينيد عزيزان. کشوری که فردوسی و مولانا و سعدی و حافظ دارد با آنچه شما از ايران در تصور خامتان داريد به اندازه همه تاریخ چند هزار ساله اين سرزمين عزيز فاصله دارد. کتاب هایی که به زبان ساده این مطالب را توضیح داده باشد کم نیست. از همين کتاب های ساده شروع کنيد. درس خواندن را جدی بگیرید...
دامنه تحریف
دامنه تحريف تاريخی سايت ها و کانال های تلگرامی و رسانه های سلطنت طلب اين روزها به مسلماتی تاريخی رسيده است که حقيقتا نمی دانم چه نامی می توان بر آن گذاشت. يکی از اين کانال ها با ادعای ارائه مطالبی درباره تاريخ ايران معاصر گمان برده موضوع مالکيت تاريخی ايران نسبت به بحرين از قبيل خالی بندی های رسانه ای "من و تو"یی است درباره ميزان آسايش و رفاه مزعوم در دوره استبداد سياه پهلوی؛ موضوعی که با توجه به اوضاع معيشتی و اقتصادی تأسف بار ناشی از تحريم ها و ناکارامدی ها می توان درباره آن تا می توان دروغ گفت. آيا گمان برده ايد با نشان دادن دو تا سند ادعایی و اظهار چند مطلب بی ربط مالکيت تاريخی ايران نسبت به بحرين را می توان زير سؤال برد؟ البته حق داريد. با همين ذهنيت استعماری و استبداد زده بود که در دوره پهلوی بحرين را واگذار کردند و خدا داند اگر قدرت به همان ها باز گردد بناست کدام بخش ديگر اين سرزمين چند هزار ساله را تحويل دهند؟ حالا هدفشان چيست؟ اينکه خدای نکرده کسی امروز نگويد خيانت مسلم محمد رضای پهلوی در واگذاری بحرين و شکست مفتضحانه او در اداره مذاکرات در اين زمينه با انگلستان خود دلیلی کافی است تا هزار سال ديگر هم کسی به پهلوی و پهلوی گرايان اداره حتی يک برگ درخت از خاک ايران را هم تحويل ندهد. کمی شرم هم خوب است...
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
✳️ انتشار کتاب «نقد شبهات قرآنی» اثر استاد علی نصیری
به لطف الهی کتاب «نقد شبهات قرآنی» پنجاه و ششمین اثر استاد علی نصیری در قطع وزیری در 349 صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
با صرف نظر از رویکرد دینمداران به قرآن که در بستری لبریز از عشق و ارادت به آن دنبال میگردد، این کتاب آسمانی از روز نخست تا کنون حداقل از سوی سه جبهه مورد هجوم معاندانه و غرض ورزانه قرار داشته و دارد که عبارتند از: 1. جبهه کفر، شرک و الحاد؛ 2. جبهه اهل کتاب بویژه یهود و نصارا؛ 3. جبهه خاورشناسان. بررسی آمار موجود نشان میدهد که این سه جبهه از همه توان خود برای تضعیف قران بهره گرفتهاند و افزون بر دهها برنامههای ماهوارهای، کاربست هزاران وبگاه ویژه شبههپراکنی علیه قرآن، با تولید و توزیع کتب و مقالات متعدد، عناد خود با این کتاب آسمانی را آشکار ساختند که ماجرای کتاب «آیات شیطانی» برای همگان شناخته شده است.
با توجه به این که این دست از شبهات از رهگذر سایتهای اینترنتی و نیز از طریق شبکههای اجتماعی و ماهوارهها با سهولت و سرعت زیاد در اختیار عموم مردم به ویژه نسل جوان و دانشجویان قرار میگیرد، بر همه به ویژه اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه لازم است تا با آگاهی گسترده از این شبهات، از شیوههای علمی و فنی برای نقد شبهات بهره گیرند و از سنگر رفیع قرآن دفاع شایسته نمایند.
در برابر هجوم گسترده علیه قرآن، شماری از صاحب نظران مسلمان با فراهم آوردن آثار علمی به دفاع از جایگاه قرآن پرداخته و شبهات ارایه شده در باره این کتاب آسمانی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
نگارنده با اذعان به چنین ضرورتی، نقد شبهات قرآنی را طی دو دهه گذشته در دستور کار خود قرار داد و در کنار تدوین برخی از مقالات علمی در این باره، این دست از مباحث را در کارگاههای علمی مختلف با عنوان «نقد شبهات قرآنی» که بنا به دعوت نهاد نمایندگی ولی فقیه برای اساتید در بسیاری از دانشگاههای کشور برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار داد که دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه اراک، دانشگاه یزد، دانشگاه گیلان، دانشگاه چابهار، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه کرمانشاه، دانشگاه قائمشهر، دانشگاه بابل و دانشگاه گرگان از جمله آنها بوده است. نگارنده با توجه به تحقیقات انجام گرفته در این زمینه، چند سالی مترصد فرصتی مناسب برای سامان دادن آنها به عنوان یک کتاب بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاسته شدن فعالیتهای مختلف آموزشی، به لطف الهی در بهار 1400 مجال مناسب فراهم شد و این کتاب به سامان رسید.
بر این اساس، مباحث این کتاب در دوازده فصل به شرح ذیل سامان یافته است:
فصل اول: کلیات؛ فصل دوم: نقد شبهه همسان انگاری وحی با تجربههای عرفانی؛ فصل سوم: نقد شبهه استناد قرآن به گفتار نبوی؛ فصل چهارم: نقد شبهه اقتباس قرآن از کتب آسمانی پیشین؛ فصل پنجم: نقد شبهه تحریف قرآن؛ فصل ششم: نقد شبهه بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن؛ فصل هفتم: نقد شبهه تاریخمندی قرآن؛ فصل هشتم: نقد شبهه راهیافت خطا در آموزههای علمی قرآن؛ فصل نهم: نقد شبهه در زمینه جهاد ابتدایی و ارتداد؛ فصل دهم: نقد شبهه در زمینه قصاص و جهاد؛ فصل یازدهم: نقد شبهه برتری مردان بر زنان؛ فصل دوازدهم: نقد شبهه قیومیت مردان و ضرب زنان.
تذکار این نکته مناسب است که با شکلگیری فعالیت علمی در فضای مجازی، طی پنج سال گذشته شماری قابل توجه از پرسشها و شبهات قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مباحث مرتبط با آنها به صورت درس گفتارهای متعدد در پیامرسانهای مختلف بازتاب داده شد که شبهه تعدد ازدواج، شبهه ازدواج موقت، شبهه چند شوهری، شبهه نصف بودن ارث و دیه زنان از آن جمله است که امید است در ویراستهای بعدی کتاب از حالت گفتاری به حالت نوشتاری در آمده و در اختیار علاقهمندان به این دست از مباحث قرار گیرد.
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/131214/
◾️پژوهشکده فرهنگ و دین و پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی برگزار می کند؛
✍️نشست تخصصی با عنوان:بررسی نظام اخلاقی خانواده بر اساس نظریه های اخلاقی معاصر
🎙ارائه دهنده:دکتر محمدجواد فلاح،دانشیار دانشگاه معارف اسلامی
📒دبیر علمی: شیماسادات حسینی
📅زمان: یکشنبه 1401/11/09
⏰ساعت: 10 الی 12
🗒مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، طبقه چهارم، سالن امام رضا علیه السلام
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
⚛️ یاد پدر از آقا سیدمحسن
آیتالله سید علی شفیعی، نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری در روز ۶ بهمن در دیدار با اعضای خانه مطبوعات استان خوزستان، ضمن قدردانی از شرکت کنندگان، به مقام حجت والمسلمین سیدمحسن شفیعی مسئول فقید دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان ادای احترام کرده و فرمود:
با صحبتی که آقایان ابتدای جلسه بیان داشتند، مشخص شد محور اصلی این دیدار، سید محسن ما است. از اظهار لطف شما تشکر میکنم. شما درباره من هر چه بگویید زیاد گفتهاید. من قابل نیستم. من کسی نیستم که کسی از من تعریف و توصیف کند. فقط دعا کنید خداوند ما را رسوا نکند و خداوند گناهان ما را بپوشاند. هر چه درباره من بگویید زیاد گفتهاید و مبالغه کردهاید؛ ولی هرچه درباره سید محسن بگویید کم گفتهاید. علت این است که شاید هیچ کس به اندازه پدر او نمیتواند از او دانسته باشد. گاه کسی در شب، کسی در روز، کسی در محل کار، یا در مسجد، و یا در جای دیگر و در همان محدوده تنها سید محسن را میدید؛ اما اینکه کسی همه جهات او را درک بکند، این پدر یا مادر اوست که میتوانند این را احساس بکند.
یک جملهای خدمتتان عرض کنم که جای خیلی چیزها را میگیرد. یکی از دوستان مسجد ایشان میگفت که آقا سید محسن در مسجد ایستاده بودم ایشان وارد شد. به او گفتم این قدر خودت را اذیت نکن، این قدر دوندگی نکن. جواب داد: فلانی، کار، کار، کار. کما اینکه یک شب در منزل، خودم به او گفتم این قدر به خودت اذیت نرسان. میخواهی چه بکنی؟! مسجد، محراب، منبر، دانشگاه، درس، بحث، خانواده، چیزهای دیگر و ... چه خبر است؟! او گفت «من برای خدا کار میکنم.» در حالی که من به حسب ظاهر به خود نگذاشتم ولی از دل تکان خوردم که انسانی که میخواهد برای خدا کار کند غیر از این، نمیتواند باشد. لذا اگر توصیهای لازم باشد این است که انسان برای خدا کار کند. انسان برای خدا قدم بردارد.
قرآن مبارک، معلم بزرگ ما است؛ میفرماید: «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» (انعام: ۹۱) ای پیغمبر، به مردم بگو، خدا و آنها را رها کن. خدا را که گفتی و مطرح کردی، همه چیز را گفتهای. اگر گفتی خدا، چیز نگفتهای باقی نگذاشتهای. همه چیز در خدا مندرج است. خداوند محیط و مشرف به همه چیز و همه کس است و خود خداوند توان میدهد، عزت میدهد. بنابراین اگر انسان برای خداوند کار بکند، همه کارها را کرده و اگر برای خدا صحبت کند، همه چیز را گفته و اگر برای خداوند بنویسد، همه چیز را نگارش کرده است. ایکنا
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ شخصیتدهی به شاگرد
🔸آیت الله سیستانی به من میفرمودند: درس آقای بروجردی میرفتم. جوان هجده سالهای بودم و ریش هم نداشتم. آقای بروجردی برای تشویق طلاب، میگفتند: اگر اعتراضی، سوالی دارید مطرح بکنید. روز بعد آنهایی که مهم بود را در درس بیان میکردند. آقای سیستانی میگفتند: گاهی اوقات من اشکال میکردم، روز بعد ایشان میخواند، نمیشناخت من که هستم. من یک طلبه هجده ساله، ریش هم نداشتم. آقای بروجردی میفرمودند: «بعضی از اعاظم اینجور نوشتند به من». من از خجالت سرم را پایین میانداختم. روحیه را دقت میکنید.
🔹آقای بروجردی به طلبهها با یک دید دیگری، با یک احترام خاصی برخورد میکرد که به اینها شخصیت بدهند و این نیروها بتوانند یک نقش موثر را بازی بکنند...
🔸 ایشان میخواهد بگوید که علم بماهو علم ارزش دارد؛ فرقی نمیکند که این مطلب را چه کسی نوشته، یک جوان شانزده ساله نوشته یا یک پیرمرد هشتاد ساله نوشته است.
📚بررسی شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی در مصاحبه با آیتالله سید احمد مددی؛ به نقل از کانال تحول حوزه
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗 پرونده «داستان حجاب» و پرونده «دروس معارف اسلامی» در نشریه معارف📕
✅ دهمین شماره الکترونیکی نشریه معارف (آذر و دی ماه 1401) منتشر شد.
♻️ در پرونده «داستان حجاب» می خوانیم:
🔸 داستان حجاب در قرآن
🔹تأملی در ضرورت فقه راهبردی(به بهانه مسائل مرتبط با حجاب)
🔸حجاب و حیا؛ تأملی مبتنی بر مطالعه میدانی
♻️مقالات پرونده «دروس معارف اسلامی» عبارتند از:
✅ اشارهای به مبنای معرفتشناختی «آموزش شناختی» معطوف به دروس معارف اسلامی
✅ تأملی در دروس اندیشهای و هویتسازِ معارف اسلامی
✅گزیده خوانی نشستهای معارفی
ادامه مطالب...
🔸 تبیین و تقییدات ولایت
🔹تبیینگری حوزه علمیه معاصر قم در عرصه قرآن
🔸و اخبار انتصابات
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✍️ چهارمین نشست از سلسله نشستهای دانشگاه و تمدن نوین اسلامی
⬅️ تمدن و مسئلهٔ «معنا» در دانشگاه
👤ارائه دهنده: دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
📅 زمان: دوشنبه: ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۸ الی ۱۰
📒 دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
◾️نشانی: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه سوم- تالار کوثر
🔵 نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
⏮ لینک ورود به جلسه به صورت مجازی:
🌐 B2N.IR/ISCS1
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔶 اندیشه امام خمینی (ره)
🔶سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
🔹همراه با ارائههایی از :
-مجتبی همتیفر
-احسان بابایی
-صادق ترابزاده
-جمال یزدانی
🔶دبیر نشست:
-حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🔴زمان: سهشنبه یازدهم بهمنماه همزمان با برگزاری نماز ظهر و عصر
📍مکان: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، پژوهشکده باقرالعلوم
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🔴 لینک جشنواره👇:
🆔 https://zil.ink/ammar_ensani