eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
327 ویدیو
591 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه معارف
🎯 تیری که «خیری علقم» بر دو نشان نشاند! 🔹شامگاه جمعه هفتم بهمن‌ماه، جوان بیست و یک ساله فلسطینی در نزدیکی یک کنیسه یهودی در شمال قدس‌اشغالی گروهی از صهیونیست‌ها را به گلوله بست که طی آن هشت صهیونیست به هلاکت رسیده و تعداد زیادی زخمی شدند. در پی این عملیات استشهادی، نظامیان اسرائیلی با وی وارد درگیری مسلحانه شدند و در نهایت او را به ضرب گلوله به رگبار بستند. 🔸این عملیات در حالی انجام گرفت که در سال ۱۹۸۸ صهیونیست ها، پدربزرگ هفتاد ساله وی را با ضربات چاقو به شهادت رسانده بودند... اما دیشب و بعد از گذشت ۳۵ سال نواده اش و از قضا همنام او «خیری علقم» تنها با ۲۱ سال سن برای گرفتن خونبهای پدربزرگش و انتقام گرفتن از ۹ فلسطینی اردوگاه جنین در یک عملیات غیرقابل پیش بینی ۱۰ صهیونیست را به هلاکت رساند...! ✍ پانوشت: 🔹 در مورد اردوگاه جنین ذکر نکات ذیل خالی از لطف نیست. در سال ۱۹۴۸هنگامی که مناطق فلسطین یکی پس از دیگری سقوط می‌کردند؛ اهالی شهری کوچک به نام جنین در شمال اراضی اشغالی توانستند با کمک داوطلبان و ارتش عراق مقابل اسرائیل مقاومت سرسختانه ای انجام دهند. کمی بعد در توافقی اداره این شهر به اردن سپرده شد. این شهر از دیرباز (از دوران ناپلئون تا بریتانیا و بعدها اسرائیل) کانونی قدرتمند برای مقاومت فلسطینی‌ها علیه اشغالگران بوده است. 🔸 عزالدین قسام در دهه ۳۰ از بین کشاورزان ناراضی نخستین حلقه مسلحانه فلسطینی ها برای مقاومت علیه بریتانیا را در همین شهر تاسیس کرد. اردوگاه جنین در ۳ دهه گذشته مهمترین کانون مقاومت مسلحانه در کرانه غربی بوده است. هر چند سازمان فتح (کتائب شهدای الاقصی) و جهاد (سرایا القدس) در اردوگاه حضور پر رنگی دارند؛ اما هیچ گروهی به تنهایی بر جنین مسلط نیست. در واقع می‌توان گفت اردوگاه جنین تنها کانون فراگروهی- ملی مقاومت در فلسطین است. 🔸 اسرائیل چندین بار تلاش کرده کنترل اردوگاه را در دست بگیرد. اوج تلاش‌های صهیونیست ها سال ۲۰۰۲ بود و اردوگاه جنین ۱۰ روز کاملا محاصره شد و آب و قطع برق و حملات هوایی، توپخانه اشغالگران به اوج خود رسید ولی جنین سقوط نکرد. تراکم جمعیتی بالا، ذخایر تسلیحاتی انبوه و نیروهای آموزش دیده، هزینه سقوط اردوگاه را برای اسرائیل را بسیار سنگین کرده است. 🔹 جنین به دلیل فشارهای اسرائیل نسبت به دیگر مناطق کرانه (رام‌الله، نابلس، الخلیل و...) توسعه نیافته است. وضعیت خدماتی و زیرساختی بسیار بدی دارد و فقر در آن موج می‌زند؛ با این حال اردوگاه به نقش نظامی‌اش در مقاومت ادامه داده و مهمترین کانون پرورش نیروهای جوان در کرانه به حساب می‌آید. استقلال امنیتی اردوگاه تا حدی است که حتی نیروهای تشکیلات هم قادر به ورود به آن نیستند. چندی پیش ورود اسرای فلسطینیِ فراری از زندان‌های اسرائیل به اردوگاه خبرساز شده بود. 🌐 منبع: کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
تبیین‌گری حوزه علمیه معاصر قم در عرصه قرآن.pdf
1.05M
✅ تبیین‌گری حوزه علمیه معاصر قم در عرصه قرآن 🔸با تأکید بر شبهات مخالفت قرآن با تاریخ و علم به پاسداشت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه ✍️ دکتر محمدهادی منصوری 🔸درآمد تأسیس حوزه علمیه قم به شکل نوین آن در عصر شیخ عبدالکریم حائری هم طنین عقلانیت بود و هم نشانه اراده الهی بر آن. با توجه به فعالیت¬های علمی صورت گرفته حوزه علمیه قم در سده اخیر سزاوار است تا تلاش علمی فضلای آن در این برهه در زمینه تفسیر و علوم قرآن در مواجهه با دیدگاه¬های رقیبی چون اخباریان، عامه، مستشرقان، روشنفکران دگراندیش معاصر، همچنین مخالفان دین‌ستیز بررسی شود. بررسی¬ها نشان می¬دهد گرچه حوزه علمیه قم از بدو تأسیس تا امروز، تلاش¬های فراوانی در دفاع از کیان مذهب حقه شیعه و در مواجهه با دیدگاه رقیبان از مذاهب یا ادیان یا افکار دیگر انجام داده اما این کوشش¬ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران صدچندان گشته و آن را از فعالیت کمرنگ قرآن¬پژوهی به تلألؤ نورانی بدل کرده است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی ✍️نشست دهم: تفسیر سیاسی قرآن و تاثیر آموزه های قرآنی بر تداوم انقلاب اسلامی ایران؛ چالش ها و راهکارها 🎙ارائه دهنده: دکتر یوسف خانمحمدی،دانشیار گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: سه شنبه 1401/11/11 ⏰ساعت: 13 الی 15 🔷تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
آیت الله قاضی.pdf
318.6K
حسنه دهر بزرگداشت عارف كبير آيت‌الله حاج سيدعلي‌آقا قاضي (به بهانه سالگرد رحلت آیت الله علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی) گزیده فرمايشات مهم مقام معظم رهبری در ديدار اعضاي ستاد برگزاري كنگره این اسوه عرفان و معرفت، در سال‌ 1391: 🅾 سالكِ طريقِ خاص‌الخاص «تجليل از مرحوم آقاي حاج ميرزا علي آقاي قاضي، ان‌شاء‌الله يكي از كارهاي بسيار مفيد و بزرگ است. مرحوم آقاي قاضي ـ ميرزا علي آقاي قاضي ـ يكي از حسنات دهر است؛ يعني واقعاً شخصيت برجسته علمي و عملي مرحوم آقاي قاضي، حالا اگر نگوييم بي‌نظير، حقاً در بين بزرگان كم‌نظير است‌. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 95. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚛️ معجزه انقلاب و نابغه دفاع به مناسبت ۹ بهمن سالروز شهادت سردار حسن باقری(غلامحسین افشردی) مدت: دو و نیم دقیقه 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
اخلاق حرفه ای تدریس.pdf
349.2K
✅ اخلاق حرفه‌ای تدريس (قسمت اول) ♻️ از سری کارگاه‌های اخلاق كاربردي ✍️ الف.ف.اميدوار 🔸 درآمد در «مؤسسه آرامش جاويدان» سعي شده است به مباحثي وارد شويم كه کاملاً كاربردي و مورد نياز مراکز و دانشگاه‌ها باشد و صرفاً مباحثي خشك و نظري نباشند. در كارگاه اخلاق تدريس نيز همين رويکرد دنبال شده و در آن، بيشترين صبغه مباحث، اخلاقي است و البته لزوماً تنها اخلاق به معناي خاص خود (كه به خلقيات و رذايل و فضايل انسان بر مي‌گردد) مد نظر نبوده و تذكرات ديگري هم كه صبغه كار را از اخلاقي بودن صرف خارج ساخته و مباحث را كاربردي‌تر نموده، به آن اضافه شده است. همچنين سعي شده است تا رذايل و فضايلي كه با آنها آشنا هستيم ترجيحاً منطبق با عرصه تدريس طرح شوند؛ مثلاً در بحث عدالت همه مي‌دانيم كه عدالت چيز خوبي است اما عدالت در عرصه تدريس چگونه رخ مي‌نمايد و مصاديق آن در اين عرصه کدامند و يك معلم عادل کيست؟ و... . لازم به ذکر است: هر حرفه و فني به اخلاق خاص خود نيازمند است؛ براي مثال مديريت به اخلاق متناسب با خود نياز دارد. يك كارمند نياز به اخلاق در عرصه کارمندي است. يك پزشك بايد اخلاق پزشكي را بداند. حتي در هنگام رانندگي نيز همه ما بايد با اخلاق رانندگي آشنا بوده و عامل به آن باشيم، زيرا در اين عرصه نيز گاه مردم حقوق يكديگر را زير پا مي‌گذارند و به يكديگر بي‌احترامي مي‌كنند و اين به آن خاطر است كه اخلاق رانندگي را نمي‌دانند يا رعايت نمي‌كنند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 95. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
18.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نخستين فراخوان ملی الگوهای همتا و محتوای پشتیبان دروس معارف اسلامی 📚معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار می کند‌.(درجه علمی isc) 📚*محورهای همایش* 🔺 تولید آثار خلاق در گرایش های پنجگانه معارف اسلامی ناظر به نیازهای دانشجویان 🔻 طراحی الگوهای همتا و جایگزین دروس معارف اسلامی با رویکرد تحول آفرین، کاربردی، فایده محور، نوآورانه و آینده پژوهانه 🔺 نقد و بررسی عناوین، سرفصلها و متون متداول با توجه به مقتضیات زمان حاضر در گرایش های پنجگانه معارف اسلامی 🔺 ارائه الگوهای تحول آفرین در جذب، تربیت و ارتقاء استادان معارف اسلامی 🗓تاریخ ارسال چکیده مقالات، پروپوزال و طرح های اولیه ۲۹ اسفند ماه 1401 🗓تاریخ برگزاری همایش دوم شهریور 1402 💫ثبت نام و دریافت اطلاعات بیشتر :👇 🌐nahadconf.ir/maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما و تقلب شاهانه.pdf
241.1K
🔸ما و تقلّب شاهانه!🔸 ✅ درآمد حضور رسانه‌های ارتباط جمعی مجازی، با سرعت چشمگیری در میان اقشار مختلف مردم، به ویژه نسل جوان، در حال گسترش است و در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اخلاقی و دینی تأثیرات بسیار عمیقی از خود برجای می‌گذارد. در این میان، نظام‌های رقیب و سرویس‌های اطلاعاتی آنها نیز با اطلاع از ضریب نفوذ بالای این رسانه‌ها، سعی دارند با ایجاد شبکه‌های اجتماعی مجازی و ماهواره‌ای و تعریف مأموریت‌های ویژه برای آنها، بر افکار عمومی تأثیر گذاشته، مقاصد خاص سلطه‌جویانه خود را به شیوه‌ای نوین پیش برند. شبکه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی نیز که با بودجه‌های پیدا و پنهان سرویس‌های بیگانه راه‌اندازی شده‌اند، با ارسال انبوه اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار، سعی در انحراف افکار عمومی مردم ایران داشته و در مقاطع و رویدادهای مهم و حساسی مانند انتخابات، مذاکرات هسته‌ای و... می‌کوشند تا روح یأس و نا امیدی را در میان مردم، ترویج دهند. در سال‌های اخیر نیز برخی از این شبکه‌های استعماری با صرف هزینه‌های هنگفت، با در اختیار گرفتن اسناد و آرشیوهای بسیار مهم خارجی و نفوذ به برخی آرشیو‌های داخلی و سوء برداشت و استفاده از شماری اسناد منتشرنشده، موفق شدند مستندهایی درباره تاریخ معاصر ایران و وقایع منجر به بروز انقلاب اسلامی سال 57 ایران ساخته و در فضای مجازی و ماهواره‌ای منتشر نمایند؛ که متأسفانه در آن مجموعه‌ها به شکل بسیار زیرکانه و حرفه‌ای، تاریخ معاصر کشورمان مورد تعرض و تحریف قرار گرفته است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف ش 108. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔖 کرسی ترویجی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می کند: ✅ استقلال و آزادی در گام دوم انقلاب اسلامی؛رهاوردها و بایسته ها 🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی؛ دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📒 مدیر جلسه: دکتر مرتضی یوسفی راد؛ استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎤 ناقدان: حجت الاسلام دکتر سیدعباس نبوی؛عضو اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری؛ دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅زمان: سه شنبه 1401/11/11 ⏰ساعت: 8:30 الی 10 🔷تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
✍️نشست تخصصی: حلقه‌های میانی و گام دوم انقلاب؛ قیام نیروهای پیشران 🎙ارائه دهنده: مهدی جمشیدی؛ استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» 📅زمان: چهارشنبه 1401/11/12 ⏰ساعت: 9 الی 11 🗒مکان: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک 15 ، سالن جلسات پژوهشگاه 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ◾️مجری: پژهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
اخلاق حرفه ای تدریس2.pdf
265.2K
✅ اخلاق حرفه‌ای تدریس (قسمت دوم) ♻️از سری کارگاه‌های اخلاق كاربردی ✍️ الف.ف.امیدوار 🌸 عوامل ایجاد محبت «چه عواملی موجب ایجاد محبت گوینده در مخاطب می‌شود؟»؛ این یک بحث جدی است. محبت مربی در دل متربی، یك بحث مفصل و لازم است. یكی از راه‌های ایجاد محبت استاد، احترام به مخاطب است. احترام به دانشجو باعث می‌شود در نگاه او محبوب شویم و این یکی از مهمترین شرایط تأثیرگذاری است؛ یعنی او باید تو را پذیرفته باشد و تو مورد پذیرش او قرار گرفته باشی. گاهی اوقات ما ابتداء به دیگران سلام نمی‌كنیم و منتظریم آنها سلام كنند! درست که دین گفته: «مستحب است كوچكتر به بزرگتر سلام کند»، ولی نگفته: «حرام است که بزرگتر به كوچكتر سلام کند»؛ بلکه آن هم مستحب است. پیامبر(ص)که الگوی ماست به كودكان سلام می‌كند و می‌فرماید: «برای این، این كار را می‌كنم كه سنّت شود و آیندگان بعد از من هم یاد بگیرند و این كار را بكنند». آیا تا به حال ما به اطفال سلام كرده‌ایم؟! كودكان که هیچ، آیا به دانشجویانمان سلام كرده‌ایم؟! بعضی‌ها آنقدر متكبرانه راه می‌روند كه جواب سلام کسی را هم نمی‌دهند! این ر فتار یعنی تكبر. یکی دیگر از نشانه‌ها و مصادیق تکبر عدم توجه به نظرات علمی دانشجو و تحقیر آنها است. مثلاً بحثی علمی از سوی یكی از حضار طرح شده و از عهدة آن نیز خوب برآمده ـ حالا استاد باشد یا دانشجو؛ جلسة علمی باشد یا عادی؛ دانش‌آموز باشد یا دانشجو؛ ـ ... ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 102. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نشریه معارف
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔶 اندیشه امام خمینی (ره) 🔶سخنران: حجت الاسلام وا
جهان فکری امام خمینی (ره) 📣 استاد حمید پارسانیا در نشست جهان فکری امام خمینی (ره)؛ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در اين جلسه قرار است راجع به ابعاد عرفانی و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب كه حضرت امام (رَه)انجام دادند صحبت كنيم. امام (رَه) قبل از اين كه يك استاد حوزه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. امام (رَه) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع ميكردند. پس ابتدا حوزه فعاليت ايشان تدريس بود و بعد مرجعيت و بعد هم انقلاب اسلامی. ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير و بالعكس. امام (رَه) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ چنین انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاری‌ای كه مردم و امت اسلام با امام (رَه) داشتند از صدر اسلام تا كنون بی‌سابقه بوده است. حضرت امام (رَه) توانست كاری را در تاريخ تشيع رقم بزند كه نمونه آن وجود نداشته. آمادگی‌ای كه امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و...ايجاد كند. فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد. ما نمي‌توانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبه‌های استدلالي را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. همين امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد يعنی به جاي ابن سينا، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزي به نام فقه باقی می‌ماند؟خير! عوض مي‌شود. ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه هاي علميه ها داشتند افول مي‌كردند. شخصيت فلسفي امام جدای از شخصت سلوكی ايشان نيست. امام شخصيت همه جانبه‌ای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه برمي‌گردد، او يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد، ياران و همراهانی دارد. در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا ميكند كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. انقلاب بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت‌های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی🇮🇷برگزار می گردد: 💻مدرسـه فصلـی "انقلاب اسلامی، فضای مجازی" 📆برنامه های روز 12 بهمن ماه 1401: 🎙حجت الاسلام رضا حاجی حسینی ➖تعــــریف انقلاب اسلامــی در فضـای مجـازی 🕙ساعت 10 🎙آیت الله عبدالکریم فرحانی ➖ضرورت انقلاب اسلامی در فضای مجازی بر اساس مبنای امامین انقلاب 🕓ساعت 16 ⬅️جهت ثبت‌نام و حضور شناسه@oisc_rooydad در ایتا 💻پخش زنده با ترافیک رایگان 📲پخش از طریق کانال دفتر در آپارات وایتا 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غیاب افسونگر.pdf
1.9M
🇮🇷 غیابِ افسونگر🇮🇷 ✅ تأمّلی در نسبت تفکّر و تاریخ و هویّت ✍️ عباس معظّم ❓چگونه می‌توان تاریخ معاصر ایران را فهمید؟ در تاریخ ایران شاهد ورود و امتزاج سنّت ‌های «غیر» با فرهنگ ایرانی بوده‌ایم؛ که در فراشدی مبتنی بر گفتگو به ظهور افق تاریخی جدیدی منجر شده است. ورود اسلام به ایران و دیالوگ متفکّران ایرانی با فلسفه یونانی از این جمله‌اند، اما باید دقّت کرد که آخرین مواجه ما با دیگری (Other)، برگفتگوی فرهنگ‌ها ابتناء نداشته است و با قهر و استیلا و صورت بخشی یکسان‌ساز، توأم بوده است. پس از افول عصر صفویه که بارقه نوزایش شیعی و نشاط و طراوت تفکّر و هنر بود، از سویی ما از سرزمین تفکّر کوچ کردیم و رفته رفته با غیاب تفکّر مواجه شدیم و از سوی دیگر غرب خودآگاه، در حال بسط جهانی‌اش، با قهر نظامی در جنگ‌های ایران و روس با ما برخورد نمود. تاریخ ایران را از زمان آن جنگ‌ها تا کنون، نمی‌توان بدون تأمّل در ماهیّت غرب جدید، به فهم در آورد. پس از این نخستین تماس ما با غرب، ما شاهد استیلای وجه سیاسی و اقتصادی و نظام اندیشگی و فرهنگی غرب، در ایران هستیم. مطالعه‌ای اجمالی در تاریخ 200 سال گذشته کشورمان، از جنگهای ایران و روس تا نهضت تحریم تنباکو و انقلاب مشروطه و نهضت ملّی نفت و انقلاب اسلامی، تصویر ایران را در جدال با قلمرو گفتار غرب جدید به خوبی نمایان می‌سازد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف ش 108. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
120.pdf
2.07M
🇮🇷از شارل‌دوگل تا مهرآباد🇮🇷 گزارش رسول صدر عاملی از پرواز انقلاب 🔸لحظات آخر ساعت ۱۱ شب است، ساعت حرکت یک بامداد است. دل در دل هیچکس نيست. ...در این لحظه تاریخی، امام که هیچگاه فرصت استراحت نداشتند، وقتی اطراف خود را خلوت دیده بودند، در کمال آرامش خاطر به استراحت مشغولند! ... ساعت ۱۲ نیمه شب است. دهکده نوفل لوشاتو در زیر نور پروژکتورهای تمامی خبرگزاری‌های سرتاسر جهان، مثل روز روشن شده است؛ انگار ۱۲ ظهر است. فرانسویانِ مبادی آداب که هیچ اتفاق و حادثه‌ای نمی‌تواند برنامه زندگی آنها را به‌هم بریزد، همگی بیدارند؛ آن هم نه در داخل خانه، خارج از آن و در خیابان؛ آن هم در این سرمای سخت! در تمام طول اتوبانی که به فرودگاه شارل دوگل پاریس منتهی می‌شود، اداره پلیس فرانسه چندمتر به چندمتر در دو سوی اتوبان، پلیس مسلح گمارده است. راننده تاکسی که ما را به فرودگاه می‌برد می‌گوید: «۲۲ سال است در این شهر راننده تاکسی هستم، شاهد ورود و خروج بسیاری از شخصیت‌های جهانی به این فرودگاه بوده‌ام؛ ولی هرگز به یاد ندارم چنین تشریفات باشکوهی دیده باشم! خوش به حالتان آقا! آیت الله شما پشت دنیا را لرزانده است. خوب مواظبش باشید.» ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف ش 89. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
انقلاب اسلامی به مثابه رسانه جهانی.pdf
8.7M
⚛️انقلاب اسلامي به مثابه «رسانه جهاني»🇮🇷 🔸سردبير mojahedian@gmail.com 🔹درآمد اگر به تصريح برخي اهالي علم ارتباطات، افراد برجسته و تأثيرگذار را مي‌توان در عداد «رسانه» برشمرد، آيا از همين منظر، «انقلاب اسلامي ايران» و بنيان‌گذار آن «امام خميني+» - و پيش از آن، «دين» و «مذهب» - را نمي‌توان واجد چنين نقشي دانست و در شمار رسانه به حساب آورد؟! در اين مجال، به اجمال، اين مهم مورد واكاوي قرار مي‌گيرد: «رسانه» يعني «پيام» هرچند دكتر استوارت ام.هوور، نويسنده حوزه رسانه، اعلام مي‌كند: «در ابتداي قرن بيست و يكم، دين و رسانه روز به روز بيشتر با يكديگر مرتبط مي‌شوند. ...بنابر اين ديگر نمي‌توان حوزه دين و رسانه را به آساني از يكديگر تفكيك كرد.» اما پيشتر، اين مارشال مك لوهان ـ معرّف شهير «دهكده جهاني» و يكي از اركان تاريخ مطالعات رسانه‌اي ـ بود كه در كلمه‌اي قصار، گفت: «رسانه همان پيام است!» ؛ سخن حكيمانه‌اي كه امروزه بيشتر فهم مي‌شود. مك لوهان به عنوان يك كاتوليك معتقد، خود در عمل نائل به اين باور شده بود؛ چون براي او «رسانه حقيقي همان عشاي رباني بود. او هر روز كه مي‌توانست در عشاي رباني ظهر شركت مي‌كرد و در زمان تأمل، ارتباط با هم‌كيشان و مردم جامعه، از اشكال سنتي كليسا سود مي‌جست.» به عبارت ديگر، از منظر مك لوهان، دين، نمادها، احكام و آداب آن، همه خود رسانه‌هايي تأثيرگذارند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف ش 89. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
اخلاق حرفه ای تدریس3.pdf
338.8K
🌱اخلاق حرفه‌ای تدریس (قسمت سوم)🌱 ♻️از سری کارگاه‌های اخلاق کاربردی ✍️ الف. ف امیدوار 🔸حب و بغض در عرصه تدریس حبّ یكی از فضایل است و البته در جایی می‌تواند در زمره رذایل قرار گیرد. بغض نیز یكی از رذایل است كه البته در مواردی نیز می‌تواند یک فضیلت محسوب گردد. برای مثال حب آل محمد(ص) فضیلت است ولی حب اهل گناه زذیله است و بغض مؤمن گناه و حرام است ولی بغض دشمنان اهل‌بیت(ع) یک عبادت است. در فروع دین نیز تولی و تبری داریم. تبری یعنی داشتن بغض نسبت به دشمنان اهل‌بیت(ع) که هم ثواب دارد و هم واجب است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 103. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب؛ مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب ⬅️ کانال گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه امیرکبیر را در فضای مجازی دنبال کنید: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/maarefaut
مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب
نشریه معارف
⚛️جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی خاخام دکتر یوسف حمامی لاله‌زار، رهبر دینی کلیمیان ایران در وبینار بین‌المللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» که ۱۲ بهمن از سوی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار شد؛ ابراز داشت: ⬇️نام خداوند تقدس دارد متأسفانه توهین به مقدسات در چند سال اخیر وجود داشته در حالی که ادیان توحیدی سوزاندن کتاب مقدس قرآن در اروپا را برخلاف هر دین و باوری می‌دانند. نام خداوند برای ما تقدس دارد و در تورات تنها توهین و تمسخر بت‌ها و بت‌پرستی مجاز بوده و حتی فردی اجازه تمسخر انسان گناهکار را ندارد. اگر به کتب دیگر ادیان ایمان نداریم ولی چون نام خدای یگانه و یکتا در آن آمده، هرگونه اهانت به آن کتاب مقدس به صورت غیرمستقیم اهانت به خداست. در تورات هرگونه اهانت به نام خدا و حتی نوشته ساده ممنوعیت دارد چه برسد به اینکه مجموعه‌ای از اسامی متبرکه و اسماء الهی در کتاب مقدس قرآن وجود دارد. ادیان ابراهیمی و توحیدی در رابطه با اعتقاد به خدای یگانه، بحث نبوت، بحث معاد و منجی موعود اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند و فقط در نوع اجرای احکام دینی تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. به طور کلی همه ما به خدای یگانه باور داریم و به سمت او نماز می‌خوانیم. اگر اختلاف نظری هم هست باید علمای ادیان با هم بحث کنند. ⬇️یادآور دوران بربریت و جاهلیت اتفاقات اخیر ما را به یاد رفتارهای دوران بربریت و جاهلیت می‌اندازد. چون توان مقابله با یک کتاب، یک ایده و ایدئولوژی را ندارند فکر می‌کنند با پاره کردن و سوزاندن کتاب آن ایدئولوژی را از بین می‌برند؛ در صورتی‌که مسلماً معتقدان به آن کتاب را مصمم‌تر می‌سازد و جز ایجاد نفاق، آتش‌افروزی و دشمنی میان ادیانی که اشتراکات بسیار زیادی دارند، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. مشت زدن نشانه پیروزی نیست! بلکه این نشان‌دهنده آن است که از نظر گفتاری و مبانی و منطق دچار کمبود است و چون نمی‌تواند آن را جبران کند چنین رفتاری از او سر می‌زند. سوزاندن کتاب، ایده‌ها را از بین نمی‌برد. توهین به ادیان دیگر چه مسلمان باشد، چه مسیحی و یهودی جز ابلهی و جاهلیت تعبیر دیگری ندارد و انسان را یاد دوران بربریت و جانشینان اسکندر مقدونی که به بت‌ها و الهه‌های مختلف یونانی اعتقاد داشتند، می‌اندازد، دورانی که وقتی با یهودیت مواجه شدند و نمی‌توانستند با منطق و گفتار آن را رد کنند دستور دادند طومارهای تورات را بسوزانند. برای اینکه تورات و قرآن را بخوانیم وضو می‌گیریم تا با طهارت دست به کتب مقدس بزنیم؛ چون نام و کلام خداست. دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه میان ادیان و اقوام مختلف هستند و منافع و سود آنها در جنگ‌افروزی است. اینگونه رفتارها مصداق شعله‌ور ساختن اختلاف‌هایی است که در اصل مورد پذیرش واقع شده است. در دعای حضرت داوود(ع) آمده فرد خطاکار از بین نرود بلکه خداوند به هر فردی عقل و فهم و درک صحیح اعطا می‌کند تا بتواند نفس اماره‌اش را رها سازد. طبق باور یهودیان زمانی که منجی موعود ظهور می‌کند ضرورتاً همه دنیا مطابق اعتقاد ما یهودی نخواهند شد، بلکه همه افراد دنیا خداپرست می‌شوند. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی🇮🇷برگزار می گردد: 💻مدرسـه فصلـی انقلاب اسلامی فضای مجازی 📆برنامههای روز 13 بهمن ماه 1401: 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر ایزدهی ➖گستره انقلاب اسلامی در فضای مجازی ملی یا جهانی 🕙ساعت 10 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامی ➖امکان‌سنجی انقلاب اسلامی در فضای مجازی 🕓ساعت 16 ⬅️جهت ثبت‌نام و حضور شناسه@oisc_rooydad در ایتا 💻پخش زنده با ترافیک رایگان: https://heyatonline.ir/graaph/ 📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi
مستند انقلاب.pdf
529.6K
🇮🇷مستند انقلاب 57؛ فرصت یا تهدید؟!🇮🇷 ارزیابی رسانه‌ای مستند انقلاب 57 ✍️ علیرضا دباغ دکتری فرهنگ و ارتباطات و مدیر کل سابق رسانه‌های نوین صدا و سیما 🔸درآمد اگر از من بپرسند: پخش مستند «انقلاب 57» از شبکه «من و تو» را در فضای رسانه‌ای چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟ می‌‌گویم: خیلی خوب! چرایی این امر به عوامل زیادی بستگی دارد که همگی از یک دلیل اصلی ریشه می‌‌گیرد و آن هم تمایل انسان‌ها به روایت‌گویی و روایت‌خوانی است. کافی‌است در همین سن و سالی که هستیم یک بار دیگر کسی بگوید: «یکی بود یکی نبود»، آن وقت است که گوش‌هایمان تیز می‌‌شود و ذهن‌هایمان آماده می‌‌شود تا پای داستانی بنشینیم که قصه‌گو برایمان روایت می‌‌کند. شنیدن داستان، تمایلی فطری است که انسان به ‌‌آن علاقمند است و در قرآن کریم هم از این شیوه ارتباطی استفاده شده است؛ ملیت، رنگ، ایل و طایفه هم نمی‌شناسد. همه به آن علاقمندند یا حداقل توجه می‌‌کنند. پس اصل روایت کردن کاری است که فی‌نفسه برای انسان دارای جذابیت است؛ از همین‌رو روایت شبکه «من و تو» از انقلابی که به‌ آن عشق می‌‌ورزیم در نفس خود جذاب است؛ اما آنچه محل اشکال است نوع روایتی است که با روایت دوستداران انقلاب تفاوت دارد و با ملاحظاتی همراه ‌است که باید مورد توجه قرار گیرد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف ش 108. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
اخلاق حرفه ای تدریس4.pdf
143.9K
🌱اخلاق حرفه‌ای تدریس (قسمت چهارم)🌱 ♻️ از سری کارگاه‌های اخلاق کاربردی ✍️ الف.ف. امیدوار یكی دیگر از عوامل تأثیرگذار در بحث معلمی استفاده بجا از هنر، نظیر شعر است. گاه یك بیت شعر کار یک سخنرانی را به زیبایی انجام می‌دهد و گاه یك بیت شعر مطلب دشوار را به راحتی برای دانشجویان قابل درك می‌سازد. در کارگاه تأثیرگذاری بحثی با عنوان «راه‌های نفوذ و ماندگاری اثر» وجود دارد، یعنی پس از اثر گذاری چه کنیم تا اثر باقی بماند؟ در آنجا گفته می‌شود که یكی از راه‌های ماندگاری اثر، بهره گیری از زبان شعر است. شعر، قدرت حافظه انسان را تقویت ‌كرده و گاه یك قطعه ادبی مطلب مهم و طولانی‌ای را به یاد انسان می‌آورد. تمثیل نیز همین گونه است. تمثیل یعنی برای مطلب، مثال و نمونه‌ای ملموس و محسوس پیدا كنید. به جزم می‌توان گفت زبان تمثیل زبان اعجاز در اثرگذاری است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 104. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا