🔸کرسی ترویجی روایت خودباوری و خودباختگی در اندیشه امام خمینی(ره)
🔰 توسط گروه مطالعات انقلاب اسلامی و فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#محسن_ردادی
#مجید_سلیمانی
#روح_الله_فرهادی
#حسین_سرفراز
📅 سهشنبه 16 خردادماه 1402، ساعت 9
🏢 تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
آن تکلیف.pdf
613.4K
#اختصاصی
🔺آن «تكليف» با اين «ظرفيت»، نميخواند!
✍️نقطه نظرات حجتالاسلام حسين عزيزي، گروه معارف اسلامي دانشگاه دولتي اصفهان
❓لطفا ارزيابي خود را از وضعيت فعلي گروههاي معارف اسلامي دانشگاهها، بفرماييد.
✅ ضمن تشكر از لطف شما و زحماتي كه دوستان در مديريت نشريه مفيد و مؤثر معارف دارند، در ارتباط با گروههاي معارف اسلامي بايد بگويم كه اين گروهها در كنار مأموريت مشتركشان در دانشگاههاي دولتي، آزاد و غير انتفاعي، داراي ظرفيتهاي متفاوتي هستند و نميتوان آنها را يكسان ارزيابي كرد. جاي خوشبختي است كه امروزه گروههاي معارف اسلامي با جذب نيروهاي توانمند هيئت علمي، بهصورت رسمي يا مدعو، توانستهاند تواناييهايشان را نسبت به دهه 60 و 70 شمسي بالا ببرند. در اين رابطه كاري كه مركز تربيت مدرس دانشگاه قم انجام داد، بسيار سودمند بوده است. در نزد اين جانب و بسياري از دوستاني كه هم اكنون در گروههاي عمومي معارف و يا گروههاي تخصصي همخوان در دانشگاهها حضور دارند، حاصل فعاليت دوستان و دلسوزان اين مركز مبارك است. خوشبختانه اين حركت خوب در سطح كشور دنبال ميشود؛ از جمله در گروه معارف اسلامي دانشگاه اصفهان كه در كنار آموزش دروس عمومي، چنين مأموريتي را دنبال ميكند. دورههاي اول و دوم يا فارغالتحصيل شدهاند و يا در آستانه فارغالتحصيلي هستند. هم اكنون گروه آموزشي مباني نظري اسلام، چهارمين دوره خود را ميگذراند. ...
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 94.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ مقاومت و حرکت، ریشه در "معنا"
✍محمد امین رضایی
✅ اگر کوتاه بخواهم بگویم: آنچه می تواند به ما #مقاومت و #حرکت بدهد #معنا است و بهترین و برترین چیزی که برای ما معنا خلق می کند الاهیات است:
۱. ارتباط با تراث دینی(مطالعه قرآن و روایات)؛
۲.مطالعه زندگی معصومین و شخصیت های بزرگ و تاریخی ما؛
۳.داشتن اساتید فکری-معنوی و ارتباط مستمر و مشورت با آنها؛
این سه تا حدی زیادی معنای زندگی برای مقامت و حرکت را خلق می کند.
🔻برشی از یادداشت: الاهیات امیدواری در روزگار رنج های مداوم!
eitaa.com/m_amin_rezai/3250
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ نقش #بهائیت در سرکوب قیام 15 خرداد
🎙 گفت و گوی فارس با دکتر #رضا_قریبی، معاون #پژوهشکده_تاریخ_معاصر
1⃣ بعد از اینکه امام به ترکیه تبعید شدند، بیتالعدل #بهائیان در قدس اشغالی، بخشنامهای در ۲۰ بهمن ۱۳۴۳ صادر کرد. در این بخشنامه خطاب به بهائیان ایران گفته شد که بهائی بودن خود را علنی کنند. حد فاصل خرداد ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷، بهائیان به مدت پانزده سال به قدرتمندترین جریان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران تبدیل شدند هرچند اعمال خشونت و سرکوب قیام ۱۵ خرداد، و نیز نفوذ بیشتر بهائیان در دستگاه سلطنت، موجب شد نهضت اسلامی در باور مردم عمیقتر شود و این مطلب در پیروزی انقلاب اسلامی خود را نشان داد.
2⃣ نکته قابل تأمل دیگر این است که در ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ #پرویز_خسروانی ، عامل کشتار قیام ۱۵ خرداد، بدون اینکه در هیچ دادگاه داخلی و بینالمللی محاکمه شود، در لندن درگذشت و این پرسش همچنان باقی است که چرا هیچ نهاد بینالمللیِ حقوق بشری نسبت به این جنایت واکنشی نشان نداد؟
🔰 متن کامل گفت و گو را در این لینک بخوانید.
منبع: اسرار تاریخ
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
دین و سیاست.pdf
428.6K
#اختصاصی
⚛️دين و سياست؛ گسست يا پيوست؟
✍️دكتر حميدرضا شاكرين
✅ اشاره
مقاله پيشِ رو، از مقالات برگزيده «نخستين همايش اسلام و مسيحيت ارتدوكس» است كه به همت جامعة المصطفي العالمية، در سال 1390 برگزار گرديد.
اينك با تشكر از نويسنده محترم، متن ويراسته مقاله تقديم ميشود.
معارف
🔻درآمد
روزگار معاصر بيش از هر زمان ديگر، نسبت دين با عرصه¬هاي مختلف حيات بشري را مورد چالش و پرسش قرار داده است. در اين ميان رابطه دين و سياست يكي از جديترين عرصه¬هاي مطالعه و بررسي است. مقاله حاضر بر آن است كه دو ديدگاه رويارو در اين عرصه را، كه يكي به گسست دين و سياست فتوا ¬داده و ديگري پيوند آن دو را صلا ميدهد، مورد بررسي قرار دهد.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 94.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 نشست انتقال تجربه سردبیران ۲
🔸 با حضور دکتر مجید معارف
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
🔻 سردبیر نشریات علمی پژوهشی:
📙 پژوهشهای قرآن و حدیث، دانشگاه تهران
📘 پژوهش دینی، انجمن علمی علوم قرآن و حدیث ایران
🗓 چهارشنبه: ۱۷ خرداد، ساعت ۳۰ : ۱۰ تا ۱۲ ظهر
✍️ نشست به صورت مجازی از طریق لینک زیر است:
https://maaref.ac.ir/enteghale2
جهت ملاحظه رزومه استاد کلیک کنید:
https://ftis.ut.ac.ir/~maaref
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰بازنمایی تصویر پیامبر (ص) در آثار اسلام شناسان غربی
🔹چهارشنبه 17 خرداد، ساعت 16
📎لینک نشست
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️احداث دانشگاه «جامع بین المللی معارف اسلامی استانبول»
استانبول به بزرگترین پایگاه بزرگ علمای جهان اسلام تبدیل شده است. در پی احداث دانشگاه جامع بین المللی معارف اسلامی برای آشتی سنت و مدرنیته در استانبول هستیم.
🔸دکتر محمد گورمز مسئول گذشته سازمان دیانت ترکیه و عضو هیأت امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمان در سفر به دوحه با استقبال گرم علی قره داغی دبیرکل اتحادیه و هیأت امناء و اعضای اتحادیه شعبه قطر مواجه شد.
🔹دکتر گورمز که از سوی دانشکده معارف اسلامی دانشگاه حمد به قطر دعوت شده است، بحثی با موضوع «تجدید مبدأ: چگونه علمای آینده باشیم» را ارائه کرد. این سخنرانی بخشی از برنامه جدید دانشکده است که برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برگزار میشود.
🔸در این دیدار موضوعات زیادی از جمله انتخابات اخیر ترکیه، پیروزی و انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه و جهتگیریهای دولت در رابطه با جوانان و نسل جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🔹گورمز در سخنان خود با اشاره به اتاق فکری تحت اشراف خود و فعالیتهای آن تصریح کرد: بیش از 300 دانشجو از بیش از 30 کشور جهان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این مرکز تحصیل میکنند. وی همچنین خاطرنشان کرد از زمانی که سلطان محمد فاتح استانبول را فتح کرد و علما را به این شهر فرا خواند، این دومین بار است که این شهر به محل اقامت علما تبدیل میشود.
🔸در این نشست ایده تأسیس یک دانشگاه بینالمللی با مرجعیت اسلامی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هدف از این کار تأسیس دانشگاهی مبتنی بر اصول و ارزشهاست.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefma
⚛️ اصلاح روابط اجتماعی؛ مقصد اصلی دین
🎙 پروفسور عبدالعزیز ساچادینا استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون آمریکا
در نشست «فلسفه اخلاق و انتظارات از وحی اسلامی»:
✅ از منظر قرآن، انسان طوری آفریده شده که اخلاق در فطرت او جای گرفته و همواره خوب و بد را میسنجد و انتخاب میکند. خداوند فرموده که انسان را فطرتاً توحیدی آفریدهایم و او میتواند آن را شکوفا کند.
✅ قرآن تبعیض نژادی و انسانی را نمیپذیرد. سکولارها متعصب هستند، ما معتقدیم دین آمده تا انسان را به جامعه مرتبط کند نه اینکه نشان دهد که این فرد بدتر و آن یکی برتر است؛ مانند کاری که شیطان کرد و گفت: «انا خیر منه». دین میگوید اگر تو بگویی من بهترم خلاف انسانیت کار کرده و به مقصد الهی لطمه زدهای.
✅ قرآن فرمود فرهنگ را بسازید تا مردم دیندار شوند و تا فرهنگ ساخته نشود تقوا هم ایجاد نمی شود. دین میگوید یک پیام معمولی دارم و اینکه پیرو من مسلمان و باتقواست، ولی یک پیام جهانشمول هم دارم و آن اینکه همه انسانها صالح و بااخلاق و درست شوند تا به دیگران نقصان و ضرر وارد نکنند.
✅ مقصد اصلی دین اصلاح روابط اجتماعی است و دینی که نتواند این روابط را درست کند شکست خورده است. مردم در جامعهای که نتوانند به یکدیگر اعتماد کنند، روابط اجتماعی درستی نخواهند داشت و روزی که اعتماد شکسته شود، شهروندی باقی نمیماند.
✅ اگر در قرآن تدبر کنیم و آن را با سیره پیامبر(ص) مرتبط نماییم، خواهیم دید که پیامبر فقط بیانکننده دستورات دینی نیست، بلکه همه این دستورات در وجود او مجسم است و بین عمل و ایمان پیوند برقرار شده است.
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تبلیغ رفیع.pdf
371.8K
#اختصاصی
🎤 تبليغ رفيع🎤
✍️گزيدهخواني درسگفتار حجتالاسلام دكتر رفيعي
تهیه و تنظیم: حجت شعبانی
🔻 درآمد
مطالب اين درس در سه بخش ارائه ميشود؛
🔸بخش اول: ويژگيهاي مبلغ.
🔸بخش دوم: روش محتواسازي.
🔸بخش سوم: تجارب تبليغي.
✅ بخش اول: ويژگيهاي مبلغ
1. موضوع شناسي
مبلغ قبل از هر چيز بايستي نسبت به زواياي بحث اطلاع كافي داشته و مطالب براي خودش هضم شده باشد. طرح مباحثي كه نخستين بار و تنها ساعاتي قبل از منبر تهيه شده و هنوز شبهاتي براي گوينده حلّ نشده، نه تنها تأثيرگذار نيست بلكه بر سرگرداني مخاطب ميافزايد.
تشخيص و هضم موضوع
امام علي(ع) ميفرمايد: «لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ فَتُتَّهَمَ بِإِخْبَارِكَ بِمَا تَعْلَمُ؛ آنچه را نميداني نگو كه در خبر دادن از آنچه ميداني متهم ميشوي.»
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 91.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نمادهای جاهلیت مدرن.pdf
200.1K
#اختصاصی
❇️نمادهای جاهلیت مدرن با تکیه بر قرآن و سنت
✍️ علی عزتی و زهراپرنده غیبی
درآمد
جاهلیت عرب پیش از اسلام، نوع ویژهای از جاهلیت ساده و بیپیرایه بیش نبود. عرب در این جاهلیت، یک رشته بتهای محسوس، ساده و مخلوق دست خود را میپرستید. این سلوک گرچه از لحاظ تفکر و رفتار، منحرف بود ولی انحراف آن هم با سادگی توام بود و چندان پایهای نداشت. هرچند قریش در حفظ منافع و نفوذ و سیادت خود و پایداری در برابر حق و عدل و خدا، لجبازی و سرسختی شدیدی از خود نشان میداد، اما جاهلیت مدرن را حسابی دیگر است؛ بسیار عمیقتر و ریشهدارتر و لجبازتر از جاهلیت تاریخی عربی است، زیرا جاهلیت امروز جاهلیت علم، بحث، بررسی و تحقیق است. خداوند متعال درباره این گروه میفرماید: «وَقَالَ الَّذِینَ لا یعْلَمُونَ لَوْلا یکلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِینَا آیةٌ کذَلِک قَالَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَینَّا الآیاتِ لِقَوْمٍ یوقِنُونَ».[1]
حضرت علی(ع) صاحبان این جاهلیت را اینگونه توصیف میکند: «گروهی به گذشته جاهلی خود بازگشتند و با پیمودن راههای گوناگون به گمراهی رسیدند و به دوستان منحرف خود پیوستند و از دوستی با مؤمنان که به آن امر شده بودند بریدند و بنیان اسلامی را تغییر داده و در جای دیگری بنا نهادند. آنان کانون هر خطا و گناه، و پناهگاه هر فتنهجو شدند که سرانجام در سرگردانی فرو رفته ...»
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 97.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌓 اثر هاله ای!
👈قابل توجه استادان که این روزها مشغول تصحیح برگه های امتحانی هستند.
🔹یادداشت روز
🔸ادوارد ثرندایک یکی از بزرگترین روانشناسان معاصر است و یکی از آزمایشهای جالب روانشناسی را او انجام داده است.
ثرندایک در مقالهای که در سال ۱۹۲۰ منتشر کرد آزمایشی را شرح داد که در آن از فرماندهان ارتش خواسته بود خصوصیات زیردستان خود را درجهبندی کنند. ثرندایک در پی این بود که چگونه اثر یک ویژگیِ با کیفیت مانند هوش، سایر خصوصیات شخصی دیگر مانند رهبری، وفاداری و صداقت را تحت تأثیر قرار میدهد.
🔸ثرندایک کشف کرد زمانی که افراد یک برداشت خوب از یکی از خصوصیات یک فرد انجام میدهند تمایل پیدا میکنند که سایر خصوصیات آن فرد را نیز خوب بدانند.
🔸به عنوان مثال به این فکر کنید که یک فرد جذاب میتواند اثر هالهای ایجاد کند. در این صورت مردم گمان میکنند که او یک شخص مهربان، باهوش و جالب هم هست. اثر متضاد این موضوع نیز رخ میدهد. احساسات منفی نسبت به یک خصوصیت فرد ممکن است سایر خصوصیات دیگر وی را نیز منفی جلوه بدهد.
🔸مثال دیگر آن وقتی است که معلمی از دانشآموزی ذهنیتی منفی به عنوان یک فرد «تنبل» میگیرد، در برخوردهای بعدی نیز ممکن است این پیش داوری بر قضاوت او تأثیر بگذارد. از اینرو است که به معلمان توصیه میشود در هنگام تصحیح ورقههای امتحانی به اسامی دانشآموزان نگاه نکنند تا ذهنیتهای قبلی بر نحوه قضاوت آنها تأثیر نگذارد/کانال مدیران آینده
✍اثر هاله ای در واقع همان پیش داوری هایی است که معمولا با یک زمینه ذهنی قبلی صورت میگیرد و قصاوت ما را نسبت به یک شخص یا مجموعه یا حتی یک کشور تحت تأثیر قرار میدهد و در نتیجه رفتار و عملکرد ما نیز بی تاثیر از این نگاه نخواهد بود و در نهایت که چه آثار منفی و کدورت هایی را که بین ما رقم نمی زند!
⏫و به صورت خاص برای معلمان و استادان نکته فوق قابل تامل هست که بدون نگاه به اسم شاگردان و تصورات دوران تدریس از آن ها به تصحیح ورقههای امتحانی آن ها بپردازند.
🌍پایگاه نقد و تبیین
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir