eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
340 ویدیو
597 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز و حکمت.pdf
212.9K
🕋 نماز و حكمت آن در اديان ابراهيمي ✍️ حبيب الله كاظم خاني 🔻مقدمه هر ديني يك سلسله تعاليم را در قالب «عقايد» و «اساطير» در باب سه موضوع مهمّ خدا، انسان و جهان در اختيار آدمي مي¬نهد و نيز يك رشته احكام متناسب با آن عقايد را در قالب «اخلاقيات» و «عباديات» در باب ارتباطات و مناسبات انسان با خدا، با خودش، با انسان‌هاي ديگر و ساير موجودات عرضه مي¬دارد كه اين احكام و آن تعاليم مجموعاً شأن و كاركرد خاصّي دارند. 🔸افعال و رفتارهاي مورد توصيه يا الزام دين را مي¬توان به دو دسته عمده تقسيم كرد: 🔹1) افعال اخلاقي (moral) مثل عدالت ورزيدن، صداقت داشتن، احسان كردن، متواضع بودن و... كه ممكن است مطلوب لذاته يا مقدمه¬اي براي رفتارهاي ديگر باشد. 🔹2) افعال عبادي (مناسكي ـ شعائري (ritual)) كه هيچ ديني را بدون اين شعائر (اعمال مقدس)، اعم از ساده و پيچيده شامل خطبه و خطابه، سرود و مناجات، تعظيم كردن و زانو زدن، تقديم هداياي گوناگون و...، نمي¬توان تصوّر كرد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 61. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف اسلامی و دانشجویان(قسمت اول) 🎙دکتر حسینعلی رحمتی عضو هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث 🔸شکاف دیجیتالی اساتید معارف اسلامی با دانشجویان به دلایل مختلف، فقط در عرصه تدریس باقی نمی‌ماند و به عرصه‌های دیگر نیز سرایت می‌کند و می‌تواند شکاف معرفتی بین آن‌ها ایجاد کند؛ به این معنا که دانشجو از نظر سطح اطلاعات و آگاهی‌های مختلفی که دارد از استاد خود جلو بزند و این فاصله زیاد شود و نیز می‌تواند به شکاف عاطفی بین استاد و دانشجو منتهی بشود. 🔹اگر قرار است استاد علاوه بر ارتباط دانشی و معرفتی، ارتباط عاطفی و روحی نیز با مخاطبش داشته باشد؛ همان درس معارف اسلامی است چون با دین و باورها و معارف دینی سر و کار دارد و اگر معارف و مسایل دینی به ناحیه قلب رسوخ نکند و ارتباط وثیق ایجاد نشود تأثیر نخواهد داشت. بنابراین وقتی استاد نتواند با دانشجویش ارتباط برقرار کند گسل و جدایی بحث حوزه فنآوری به حوزه‌های دیگر هم سرایت می‌کند و طبیعتاً کار را دشوار خواهد کرد. 🔸دروس معارف، به خصوص در حوزه مباحث اخلاق ناظر به مرحله عمل هست و قرار است هدف بعدی پس از کسب آگاهی این باشد که بتوانیم بر رفتار دانشجویان تأثیر بگذاریم و نگاه دینی را به آن‌ها منتقل کنیم. هدف دیگر طبیعتاً این است که وقتی اسم دین و معارف دینی به میان می‌آید و استاد می‌پذیرد که تدریس دین کند، این کار او یک صبغه¬ تبلیغی هم پيدا مي‌کند. 🔹استاد معارف اسلامی برای این که بتواند در کارش موفق باشد باید شرایطی داشته باشد که عبارتند از: 1⃣ توانمندی علمی؛ هرچقدر استاد در حوزه درسی خود، آگاهی و عمق علمی بیشتری داشته باشد موفق‌تر است، و اگر این حالت نباشد دانشجو احساس می‌کند که به برداشت و ثمره‌ای که از کلاس نیاز دارد نرسیده است و از درس گریزان می‌شود. 2⃣ تخلق استاد به فضائل اخلاقی؛ دانشجو گاهی بیشتر از اخلاقِ استادش درس مي‌گيرد تا از صحبت‌های او. رفتار خوبِ استادِ معارف او را جذب می‌کند، و برعکس. 3⃣ اعتماد و احترام متقابل استاد و دانشجو؛ 4⃣ همراهی و همدلی ارکان آموزش (استاد، دانشجو و نظام آموزشی)؛ نيز از عوامل موفقيت در تدريس معارف است. 5⃣ مخاطب‌شناسی؛ که یکی از مهمترین شروطِ موفقیت در تدریس معارف است، 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کانون اندیشه جوان با همیاری انتشارات سروش برگزار می کند: 🌗 نشست: «نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» 🔹روز چهار‌شنبه 7 تیرماه ساعت 10 صبح 🔸با حضور: مولفین کتاب: دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا ناقدین: دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی مکان: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی. همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی زیر برقرار است: b2n.ir/d05397 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی 🌗نشست سیزدهم: فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی 🎙ارائه دهنده: دکتر محمد فنایی اشکوری استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ⏰ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🔷 آدرس: قم، ابتدای بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌗 دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمن...؟! 💠 «جحود» یعنی: «مخالفت همراه با دشمنی»! در دعای عرفه، عبارتی ست که می گوید: «یا مَن استَنقَذَ السَّحَرَةَ مِن بعدِ طُولِ الْجُحُودِ» یعنی؛ «ای خدایی که با اینهمه دشمنی طولانی که ساحران فرعون با تو و پیامبر تو کردند، باز از آنها دستگیری نمودی و هدایت‌شان کردی!» 🔻 خدا با دشمنانش اینگونه است؛ ما که بنده هایش هستیم! ✍️ روح الله شمسی کوشکی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عرفان در ادعیه.pdf
280.5K
🌗 عرفان در ادعیه ✍️ سیَد علی احمدی امیری* 🔻درآمد ادعیه وارده از پیامبر اسلام و ائمه(ع) یکی از منابع غنی در متون دینی خصوصاً مذهب شیعه است؛ که سرشار از معارف بلند توحیدی است و در حقیقت این ادعیه شارح قرآن و قرآن نازلند. برخی از این دعاها از چنان عمق و عظمتی برخوردارند که تفسیر آن‌ها بدون آگاهی از مبانی عرفانی امکان‌پذیر نیست؛ مگر به مجرد ترجمه و یا حمل بر مجاز. برخی ظاهر اندیشان نیز ممکن است این‌گونه ادعیه را حمل بر غلوّ کرده و بر سند آن خدشه کنند. چنین دعاهایی که فراوان هم هست، فوق فهم اهل کلام و اخلاق است؛ برای مثال فقراتی مانند: «لَا فَرْقَ‏ بَيْنَكَ‏ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» در زیارت ماه رجب و: «ذِكْرُكُمْ‏ فِي‏ الذَّاكِرِينَ‏ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ» که در زیارت جامعه کبیره است. برخی از این فقرات اگر صد صفحه شرح هم داده شوند، جای تعجب نیست؛ ولی متأسفانه بر بسیاری از این ادعیه یا شرحی نگاشته نشده و یا شروح نوشته شده به بطن ادعیه راه نیافته است. البته شرح‌های اندکی مانند شرح اسماءالحسنی (شرح دعای جوشن کبیر) و شرح دعای سمات مرحوم ملاهادی سبزواری و شرح دعای سحر امام خمینی(ره) را می‌توان یافت که به تفسیر عرفانی ادعیه پرداخته‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 114. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 جذب بی‌رویه دانشجو از عوامل گسترش تقلب علمی 🎤 محمدباقر تاج الدین، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا: 📚 در گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام شده که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین‌شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کپی‌برداری از متن مشابه بوده است! 🔻مفهوم تقلب علمی: در معنای ساده بدین معنی است که فردی بدون اجازه افراد دیگر، دستاوردهای علمی آنان را مورد استفاده یا به بیان بهتر سوءاستفاده قرار دهد ❇️ دلایل تقلب علمی: 🔸 این پدیده دلایل مختلفی از جمله عوامل: دانشگاهی، فردی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد. 🔹 اگر هم یک استاد بی‌انگیزه است عمدتاً به دلیل حقوق پائین و در نظر نگرفتن شایستگی و منزلت وی است. 🔸 اگر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس را درست بدانیم پس باید بپذیریم که اساتید هم جلوی تقلب علمی دانشجویان را نگرفته‌اند و به دلایل مختلف پایان‌نامه و رساله وی را نخوانده‌اند! این هم به دلیل بی‌انگیزگی استاد است. 🔹عامل دیگر، مسائل اجتماعی است. از نظر جامعه‌شناسی گفته می‌شود که دانشگاه در خلأ زندگی نمی‌کند. معتقدم جامعه ما شرایط آنومیک یعنی نابهنجار دارد و در نتیجه دانشگاه هم وضعیت نابهنجار پیدا کرده است لذا زمانی می‌توانیم انتظار رفع شرایط آنومیک دانشگاه داشته باشیم که وضعیت آنومیک جامعه حل شود. 🌱 در استان‌های کویری و فاصله زیاد شهرها، می‌توان پذیرفت که اگر در کرمان دانشگاه وجود دارد در سیرجان هم وجود داشته باشد اما چرا در استان‌های شمالی که فاصله شهرها هم بسیار نزدیک است باید این تعداد دانشگاه‌ وجود داشته باشد؟! بلکه وجود یک دانشگاه در مرکز استان کفایت می‌کرد. 📛 این تعداد جذب دانشجو تبعات وحشتناکی می‌تواند در پی داشته باشد؛ چون بازاری برای اشتغال آنها وجود ندارد. از ابتدا این همه جذب دانشجو اشتباه بود و اگر هم افرادی باید وارد دانشگاه شوند باید در زمان حضور در مدرسه توسط آموزش و پرورش، استعدادیابی شده و وارد رشته‌هایی مناسب شوند. در این صورت دانشجو تکلیف خود را می‌داند و مهارت‌هایی که یاد می‌گیرد در اشتغال او مؤثر است در حالی‌که الان اکثر دانشجویان مهارتی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند شغلی دست و پا کنند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 گزارشي خواندني از ماموریت شهيد بهشتي در آلمان 🔻شهيد آيت‌الله دکتر سيدمحمد حسيني بهشتي در سال 1343 ش به سفارش مراجع وقت آيت‌الله ميلاني و تلاش آیت‌الله سید احمد خوانساری، عازم آلمان شد و مسئوليت مسجد ايرانيان را برعهده گرفت. نخستين اقدام وي تبديل نام مسجد به «مركز اسلامي هامبورگ» بود، لذا با حضور مسلمانان غيرايراني، مسجد رونق خاصي گرفت. وي شخصيت ارزنده‌اي داشت، سنجيده حرف مي‌زد و معلم بود. وي از جمله افرادي بود كه قبلاً خوب فكر مي‌كرد و بعد خوب حرف مي‌زد و بر همين اساس در فاصله كوتاهي محور تمام اعضا و فعاليت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي آلمان شد و همگي بر آرا و نظريات او حساب خاصي باز مي‌كردند. در مجامع اروپايي لازم بود زن مسلمان با حجابي كامل به عنوان زني زنده، فعال و پرتلاش معرفي شود. آيت‌الله بهشتي همسرش را در جريان فعاليت‌هاي مختلف و جلسات گوناگون شركت مي‌داد و به وي تنها به عنوان فردي كه به امور خانه رسيدگي مي‌كند نمي‌نگريست و براي او به عنوان يك زن مسلمان، شخصيت مستقلي قائل بود. ❇️ فعاليت‌هاي شهيد در هامبورگ آلمان 🔹مناظره با سران كليسا: مناظره مهمي با اسقف اعظم اتريش كاردينال koeimy در حضور دانشجويان دانشگاه وين داشت كه با استدلال قوي آن را به نفع اسلام تمام كرد. 🔸 مناظره با توده‌اي‌ها؛ از جمله وي دعوت مناظره و جلسة پرسش و پاسخ دانشجويان توده‌اي را پذيرفت. توده‌اي‌ها جلسه را در طبقه دوم يك مشروب‌فروشي گذاشته بودند. فرزند شهید مي‌گويد وقتي وارد شديم ما را به طبقه بالا بردند. نگاهي به اطراف كرديم، ديديم بساط سيگار و آبجو روي ميزها پهن است و هر كس با يك يا چند دختر دور يك ميز نشسته‌اند و سيگار مي‌كشند و مشروب مي‌خورند! پدرم وقتي وارد شد چون هميشه در سفرها حصيري به عنوان جانماز همراه داشت، گفت من نمازم را نخوانده‌ام، حصير را پهن كرد و در آن فضا به نماز ايستاد. پس از نماز بحث شروع شد. مجري برنامه سؤالات زيادي خواند و جلسه را ترك كرد و پدرم را با آن جمعيت و حدود 70 سؤال تنها گذاشت! يكي از افراد سؤالي كرد كه بيشتر جنبة دست‌انداختن داشت. او گفت: آقاي بهشتي! مي‌گويند در بهشت رودهايي از عسل روان است. تكليف من كه به عسل علاقه ندارم چيست؟! همه خنديدند! پدرم چند لحظه مكث كرد و سؤال را اين‌گونه پاسخ داد كه جَوّ را حسابي كنترل كرد. ايشان گفت: اول بايد ببينيم شما را به بهشت راه مي‌دهند بعد ببينيم با مشكل شما كه از عسل خوشتان نمي‌آيد چه بايد كرد! پس از اتمام جلسه كه خواست سوار ماشين شود، يكي از اعضاي شركت‌كننده كه احتمالاً مست بود قصد داشت از پشت با چاقو به پدرم حمله كند كه يكي از بچه‌هاي انجمن اسلامي او را گرفت و خواست پليس خبر كند كه پدرم فرمود اين حواسش سرجايش نيست رهايش كنيد؛ كاري نكرده است كه نياز به دخالت پليس باشد. 🔹 ديدار با دانشجويان مختلف ايراني و غيرايراني؛ بعضي ماركسيست‌ها كه قصد اذيت وي را داشتند مراسم را به گونه‌اي ترتيب مي‌دادند كه سر ميزشان آبجو باشد و حرمت او شكسته شود. اما او تحمل مي‌كرد و مي‌گفت اينها ايراني هستند و من هم اگر احساس كنم هنوز 10% اينها مسلمان هستند و تعصب ايراني و مسلماني خودشان را حفظ كرده‌اند ولي 90% را از دست داده‌اند بايد كاري كنم با اين ارتباط، 10% آنها به 15% تبديل شود. و حضور در مجلس شراب آنگاه حرام است كه قصد انسان از اين كار لهو و لعب باشد اما بعضي از اينها به قصد آزار من مشروب سر ميز مي‌گذارند. پس قصد لهو و لعب ندارند و من به قصد مباحثه در اين جلسات شركت مي‌كنم نه قصد ديگر. نگاه متفاوت وي به اين قضيه ماية تعجب همگان بود. 🔸 مسلمان شدن عده‌اي به دست وي؛ از جمله پرفسور فرانك كه در هانوفر، مسلمان شد و زن ايراني گرفت. و یا خانمي به شهيدبهشتي نامه نوشت و اظهار داشت من مسيحي هستم. خيلي دلم مي‌خواهد مسلمان شوم ولي نمي‌خواهم از كليسا خارج شوم. وي در پاسخ نوشت اگر شما به اسلام ايمان بياوريد لازم نيست از كليسا خارج شويد. در همان جا نيز مي‌تواند به احكام اسلام عمل كرد. 🔹 تصويب ورود دروس ديني اسلامي در تركيب درس‌هاي دانش‌آموزان آلماني تا اگر در بعضي مناطق، بچه‌هاي مسلمان يا حتي غيرمسلمان بخواهند درس ديني داشته باشند، ناچار نباشند مسيحيت و ساير اديان را مطالعه كنند بلكه متون اسلامي هم داشته باشند. 📚 منبع: نشریه معارف، شماره 37. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 رشد مطالعات مستشرقان، و زنگ خطر برای حوزه شیعه 🎙دکتر زهیر دهقانی‌آرانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست «سیر تحول آراء مستشرقان در موضوع مهدویت»: 🔸قبل از جنگ جهانی دوم، همه منابع در دسترس مستشرقان از اهل سنت بود ولی بعد کم‌کم استفاده از منابع شیعه بیشتر شد تا اینکه بعد از انقلاب استفاده از منابع شیعه بسیار رشد کرد. 🔹اگر اسلام‌پژوهی قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کنیم قابل قیاس نخواهند بود و انقلاب موجی برای معرفی اسلام ایجاد کرد. البته این تنها دلیل روی آوردن مستشرقان به شیعه نیست بلکه وقتی جهیمان که مدعی مهدویت بود در عربستان قیام کرد باعث جلب توجه بیشتر غربیان به مهدویت شد. 🔸در زمینه ملیت‌ها، هم تعداد مستشرقان شیعه‌پژوه بعد از انقلاب دو سه برابر شد و آمریکا در صدر مستشرقان شیعه‌پژوه قرار گرفت و بعد اسرائیل و انگلیس در رتبه بعد و آلمان و هلند و کشورهای دیگر هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در این دوره مستشرقان جوان و مسن‌تر بیشتر وارد موضوعات مرتبط با اسلام شدند از جمله جان اسپوزیتو که فرد منصفی هم است وقتی به ایران آمد سعی کرد به توصیف اسلام بپردازد و کتب خوبی هم در این‌باره نوشته است. 🔹فرد دیگری که در این عرصه مطرح است خانم گارسیا آرنالت است که تمرکزش بر مهدویت در شمال آفریقاست زیرا در این منطقه افراد زیادی مدعی مهدویت شدند و کتاب او هم مرجع است و از جمله به ماجرای مهدی سودانی و جنبش موحدان پرداخته است. 🔸نیومن هم چندین بار به ایران آمد و آثار او از جمله کتاب «شکل‌گیری تشیع دوازده امامی» او منتشر شده است. این کتاب جلوه تمرکز کنونی غربی‌ها بر بحث مهدویت است زیرا عمدتا غربیان بر روی غیبت صغری و ابتدای غیبت کبری متمرکز است و یکی از این پروژه‌ها هم توسط خود نیومن نوشته شده است و او محاسن برقی، بصائرالدرجات صفار و کافی کلینی را با یکدیگر مقایسه کرده است. 🔹لیوین کفری اسرائیلی هم در پیوند مباحث آخرالزمانی اسلام و یهودیت کار زیادی کرده مثلا «اورشلیم در اسلام» که بیانگر نگاه آخرالزمانی اسلام از ابتدا به این منطقه است. 🔸فرنیش، بازجوی ارتش آمریکا یکی دیگر از افراد شاخص در این زمینه است. او رساله دکتری خود را درباره مهدویت نوشت که به کتاب تبدیل شد. او نوشته است: «من این کتاب را نوشتم که بگویم مهدویت عنصری فراشیعی است زیرا عده زیادی تصور می‌کنند که مهدویت عنصری شیعی است؛ اهل سنت هم به شدت معتقد به مهدویتند و جنبش‌های مدعی مهدویت در این فرقه بیشتر از تشیع است. » 🔹مطالعات مستشرقان به تدریج به سمت جزئیات موضوعات در حال پیشرفت است و بعید نیست که تا چند سال دیگر طلاب حوزه هم مجبور شوند برای شناخت مرحوم برقی از کتب نویسندگان اسرائیلی استفاده کنند! کما اینکه الان از کتاب اتان کلبرگ درباره ابن طاووس استفاده می‎شود و این زنگ خطری است که باید مورد توجه قرار دهیم. انجام کارهای جزئی، گفتمان مهدویت‌ستیزانه و استفاده از محققان و پژوهشگران جوان در این عرصه هشدارهایی است که باید به آن توجه کنیم. 🔸الان یهودیان و بهائیت در مباحث شیعه‌پژوهی خیلی پررنگ هستند و این نکته قابل تأمل باید مورد رصد و توجه بیشتر و دقیق‌تر قرار گیرد. در آمارها هم اسرائیل کشور دوم در زمینه تعداد محققان مهدویت‌پژوه است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 مقایسه دو دعای عرفه؛ دعای عرفه امام حسین(ع) و دعای عرفه امام سجاد(ع) 🎙آیت الله سید علی حسینی خامنه‌ای یک بُعد دیگر [از شخصیت امام حسین علیه‌السلام]، بُعد معنوی و عرفانی است که به‌خصوص در دعای عرفه به شکل عجیبی نمایان است. ما مثل دعای عرفه، کمتر دعایی را داریم که سوز و گداز و نظم عجیب و توسّل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فانی دیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبی در آن باشد؛ دعای خیلی عجیبی است. دعای دیگری مربوط به روز عرفه در صحیفه سجادیه هست، که از فرزند این بزرگوار است. من یک وقت این دو دعا را با هم مقایسه می‌کردم؛ اوّل دعای امام حسین(ع) را می‌خواندم، بعد دعای صحیفه سجّادیه را. مکرّر به نظر من این طور رسیده است که دعای حضرت سجّاد(ع)، مثل شرح دعای عرفه است. آن، متن است؛ این، شرح است. آن، اصل است؛ این، فرع است. 🌑 عرفان و فناء؛ بافت اصلی دعای عرفه و روز عاشورا به قضیه عاشورا و کربلا برمی‌گردیم. می‌بینیم این‌جا هم با این‌که میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه اوّل تا لحظه آخری که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روی خاک‌های گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده لقای الهی و همان روحیه دعای عرفه شروع می‌شود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظه آخر. یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است. وقتی شما به بافت اصلی این حادثه حماسی نگاه می‌کنید، می‌بینید که عرفان هست، معنویّت هست، تضرّع و روح دعای عرفه هست. شاید بشود قاطعاً گفت که همین معنویّت و عرفان و توسّل و فناء فی اللَّه و محو در معشوق و ندیدن خود در مقابل اراده ذات مقدّس ربوبی است که ماجرای عاشورا را هم این طور باعظمت و پُرشکوه و ماندگار کرده است. (بیانات؛ ۱۳۷۶/۹/۱۳) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🕋روز عرفه از خدا چه بخواهیم🕋 ✍️دستورالعمل اخلاقی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره در روز عرفه 🔻يكي از مهمترين حوائجي كه حضرت سيد الشهداء عليه السلام در دعاي عرفه از خداوند مي خواهد، عافيت در بدن و دين است؛ «اللّهم عَافِني في بَدني و ديني» كه هر كسي اين دو نعمت خداوند را داشته باشد، سعادت دنيا و آخرت را دارا شده است. 🔸 عافيت در بدن، عبارت از تندرستي و سلامتي از بيماري ها و نقص هاي عضوي و كمال استواي خلقت و آفرينش است كه از نعمت هاي بزرگ خداست كه با توجه به انواع و اقسام امراض، سلامتي از هر يك از آنها نعمتي جداگانه به شمار مي‎رود و غالب مردم از شكر اين نعمتها غافلند چون از خود نعمت غافلند؛ يا اصلاً آن را نمي‎شناسند؛ زيرا اطلاع بر اين نعمت ها نياز به اطلاع وافي و كامل در علوم متعدده دارد كه همه مربوط به جسم انسان از گوشت، پوست، استخوان، رگ، پيه، خون، مفاصل، سلولها، اعضا و جوارح ظاهره و باطنه مي‎باشد كه به فرض اينكه كسي از اين همه علوم مطلع باشد چون اين علوم كامل نشده است باز هم از شناخت نعمت هاي خدا در اين رابطه و شكر آنها قاصر است. ✅ عافيت دين و انواع آن و اما عافيت در دين كه اهميّت آن بيشتر است و اگر آن نباشد عافيت در بدن وسيله احتجاج بر عبد و استحقاق توبيخ و معاقبه زيادتر است بر سه قسم است: 1️⃣عافيت فكري و اعتقادي؛ این است كه شخص در شناخت خدا و صفات و اسماءالحسناي او در شناخت ملائكه و مسائل نبوّت پيغمبران و وحي و امامت خصوصاً شناخت حضرت خاتم‎الأنبياء ‎صلي الله عليه وآله و اوصيا و خلفاي آن حضرت و در شناخت معاد و خلاصه كلّ امور اعتقادي، ايمانش سالم از انحرافات و پاك از بدع و شبهه‎ها باشد و از خطي كه انبياء خصوصاً حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه وآله ترسيم فرموده‎اند بيرون نباشد و همه را با معيارهاي صحيح عقلي و نقلي تحصيل كرده باشد و به آنچه بر حضرت محمّد بن عبدالله ‎صلي الله‎عليه وآله نازل شده است؛ اعم از اصول يا فروع ايمان داشته باشد كه حتّي به جزئي‎ترين امري از امور اعتقادي و كوچكترين فرع از فروع و احكام شرعي و عملي، ايمان مطمئن داشته باشد و ميل نفس خود را در همه امور، تابع شرع قرار دهد، بديهي است گاه يك انحراف و انكار يك موضوع مسلّمِ دينِ اسلام، شخص را زير سؤال برده و موجب كفر او مي‎شود. 2️⃣عافيت اخلاقي عبارت از اتّصاف انسان به اخلاق اسلامي است كه در قرآن مجيد و احاديث مرويّه از پيغمبر و ائمه ‎صلوات‎الله عليهم بيان شده است. مثل: صبر، زهد، تواضع، صداقت سخاوت، شجاعت، عدالت، ترحّم، حلم، عفّت، مروّت، حرّيت، فتوّت، عفو و گذشت، ايثار، صله رحم، رعايت حقّ همسايه حق پدر و مادر، مواسات، احسان، انصاف، كظم غيظ، صدق وعده، تفويض، توكّل، رضا و تسليم و ساير صفات حميده و مكارم اخلاق كه در قرآن مجيد و احاديث شريفه و ادعيه بر آنها ترغيب و توصيه شده است. بر حسب حديث معروف: «اِنّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاق» پيغمبر اكرم ‎صلي الله عليه وآله براي اتمام و آموزش كامل اخلاق مبعوث شده است. در موضوع اخلاق، تعاليم اسلام كاملترين و سازنده‎ترين تعاليم است. بسياري از حكما هم كه علم اخلاق را حكمت عملي مي‎نامند در حكمت عملي وارد نمي‎شوند؛ زيرا معتقدند با تعاليم اسلام در اين موضوع ديگر جايي براي كلام و مقال ديگران نيست. 3️⃣عافيت عملي عافيت عملي به اين است كه انسان در اعمال و كارهاي خود خواه فردي، اجتماعي، سياسي و مالي و همچنين در عبادات و تكاليف و فرايض، رعايت كامل احكام شرع مقدّس را بنمايد و نسبت به اين دستورات كه عمده آنها در كتاب هاي فقه مدوّن است، تعهّد كامل داشته باشد و از معصيت و مخالفت پرهيز كند و تقوا پيشه سازد و حتي در گناهان صغيره نيز اگر چه وعده گذشت از آنها در صورت اجتناب از گناهان كبيره داده شده بپرهيزد و چنان عمل كند كه شاعر در اين شعر مي‎گويد: خلّ الذنوب صغيرها و كبيرها فهو التقي / كُن مثل ماش في طريق الشوك تحذر ماتري / لاتحقرن صغيرة ان الجبال من الحصي؛ از گناهان كوچك و بزرگ پرهيز كن كه اين كار، تقوي است. مانند رونده اي باش كه در يك راه پر از خار، با احتياط گام بر مي دارد و هيچ كوچكي را حقير مشمار كه كوه ها از سنگريزه ها تشكيل شده است. 📗(برگرفته از کتاب نیایش بسوی عرفات ). 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir