عوامل انحطاط.pdf
1.27M
#اختصاصی
#بال_قلم
🌗 عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي(قسمت اول)
با تأكيد بر آراء سيدجمال الدين اسدآبادي
✍️ قباد محمدي شيخي
🔻اشاره:
هر پديده در نظام هستي، پديدآورندهاي دارد. مسلّم است، زوال هر پديده نيز مانند پيدايش آن، زمينهها، علل و عواملي دارد كه غير از عوامل پيدايش آن هستند.
در اين مقاله به بررسي عوامل عمده زوال فرهنگ و تمدن اسلامي پرداخته ميشود و از ديدگاه انديشمندان و نظريهپردازان اسلامي و گاهي غيراسلامي و نيز از ديدگاه قرآن و روايات، عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي بررسي ميگردد. و در پايان راهحلّهايي كه سيد جمالالدّين اسدآبادي براي اعتلاي مجدد اسلام و مسلمين پيشنهاد ميدهد، ذكر ميگردد.
❇️ درآمد
يكي از علوم بشري كه بسيار متنوع و پيچيده است و فروعات فراواني دارد، علم تاريخ است. از مهمترين گرايشات علم تاريخ، فرهنگ و تمدن است كه شامل همه فرهنگها و تمدنها ميشود. فرهنگ و تمدن اسلامي به عنوان يكي از بزرگترين فرهنگها و تمدنهاي جهان بشريت، نيز تاريخي به درازا و فراخناكي حيات آن تا هميشة رو به جلوي تاريخ دارد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 64.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نشریه معارف
#نشست سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی 🌗نشست سیزدهم: فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی 🎙ارائه
#شرح_نشست
🌗 تلاش علامه در پیوند تفکر فلسفی با مسائل روز
🎙دکتر محمد فنایی اشکوری
استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست سیزدهم از سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی با عنوان «فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی»:
🔹در عصر ما علامه طباطبایی اولین کسی است که با تفکر فلسفی، به طرح مسائل جدید و ناظر به پرسشهای روز پرداخته و تأملاتی در این زمینه داشته و منشأ جریانی جدید در فلسفه اسلامی شده که امروزه در میان شاگردان با واسطه و بیواسطه وی ادامه دارد.
🔸توجه داشته باشیم که باید علاوه بر فلسفه، سایر حوزههای معرفتی هم فعال شوند تا تحول در جامعه رخ دهد؛ چون اساسا تحول در فلسفه وابسته به تحول در سایر حوزههای معرفتی است.
🔹یکی از تفاوتهای فلسفه در معنای امروزین و گذشته این است که گذشتگان، فلسفه را به عنوان امری ایستا در نظر میگرفتند اما فلسفه در معنای جدید پویا است و شاخههای جدید فلسفه دائما تولید میشوند؛ یعنی فلسفه در حال ساخته شدن و در ارتباط با سایر حوزهها است.
🔸در اسلامیسازی علوم هم فلسفه صرفاً یکی از عناصر است و اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید علوم مختلف را در نظر داشته باشیم هرچند که تفکر فلسفی در این زمینه نقش زیادی دارد.
🔹اگر بزرگانی همانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیتالله مصباح و ... در حوزوههای دیگر معرفتی، فلسفهورزی کردند به خاطر این بود که فلسفه را به هستیشناسی محدود نکردند بلکه تلاش داشتند فلسفه اسلامی را در حوزههای مختلف بسط دهند.
🔶🔹ادامه مطلب
pfme.ac.ir/ZcBqq
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_
#حدیثـشناخت
🌗 دهنمان میچّاد این طور حرف بزنیم!
📣 نظر علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای #عرفه:
برخیها [از علمای رجالی] میگویند بخش دوم دعای عرفه از «الهی أنا الفقیر» تا آخر دعا، از مشایخ صوفیه است نه امام حسین(ع). اما آیة اللّه حاج شیخ علی سعادتپرور (پهلوانی) از علّامه سید محمد حسین طباطبایی نقل کردهاند که ایشان گفتهاند:
«کیست که بتواند این گونه حقایق را بیان کند؟! ما که عمری در مسائل فلسفی و عرفانی تلاش کرده ایم، دهنمان میچّاد* این طور حرف بزنیم!»
✍️پ ن: ميچّاد، ساخت عاميانه فعل «مىچايَد»، از مصدر «چاييدن» به معناى «سرما خوردن» است. در اين جا ، منظور اين است كه ما با صرف عمرى در فلسفه و عرفان، قادر به ساختن و پرداختن اين گونه عبارات با اين محتواى بلند و عميق نيستيم. بنا بر اين، چگونه مىتوان آنها را به مشايخ صوفيّه نسبت داد؟!
📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۴، ص ۴۴ـ۴۵
✍️پ ن نشریه: این نمونه ای از اعتبارسنجی متن حدیث/کلام معصوم با کمک قرآئن است(طریقه وثاقت صدوری) مثل قرینه «علوّ کلام» در بخش دوم دعای عرفه که علامه به آن اشاره کردند؛ در مقابل اعتبارسنجی سندی و رجالی (طریقه وثاقت سندی).
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
🌗 سیاستپژوهی رسالههای دکترای علوم انسانی
🎙 دکتر تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی
درنشست تخصصی سیاستپژوهی درباب رسالههای دکترا در علوم انسانی که به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و اندیشکده دانشگاه ایرانی برگزار شد:
🔹من سه دهه در این حوزه کار میکنم معتقدم کارهایی که در دانشگاه انجام میدهیم اتفاقا به اقتضائات اجتماعی در آمده است. در علوم انسانی به ویژه جامعهشناسی مجموعه کارها از جامعه و نیازهایش درآمده است.
🔸برای اینکه این را نشان بدهم آیا رسالهها دکتری معطوف به نیازهای جامعه ایرانی است یا نه؟ در رسالههای دکتری 1380 تا 1401 یک نمونه گیری کردیم و 215 رساله را دیدیم و خواستیم ببینیم رسالهها خودشان را تکرار میکنند؟ چه قدر تخصصی نوشته شدند و چه قدر در ارتباط با نیاز سیاسی و اجتماعی ایران است؟
🔹بیش از 30 درصد از رسالهها در حوزه مسایل اجتماعی ایران، 19 درصد درباره مسایل توسعه و 30 درصد به خود جامعه شناسی مربوط است. حدود 8 درصد رسالهها نیز در حوزه فرهنگ، 3 درصد گروههای اجتماعی و 11 درصد سیاست است. اگر این سه گروه آخر را جمع بزنیم متوجه میشویم اولویت با مسایل اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصادی، توسعه و حوزه سیاسی است. این رسالهها 70 درصد در دانشگاه دولتی و 14 درصد در دانشگاه آزاد تولید شده است. زنان در مرحله ای کمتر از مردان در نگارش رساله نقش دارند اما در دورههای اخیر بیشتر از مردان هستند.
🔸در بحث روش، وجه کمی غالب است چون در مسایل جامعه شناسی مسایل اجتماعی، توسعه و سیاسی روش کمی است؛ به معنای اینکه در مجموع روش کمی 42 درصد، 26 درصد کیفی و 21 درصد ترکیبی است. مسیری که علوم اجتماعی در ایران طی کرده و با حملههایی که به علوم اجتماعی تحت عنوان پوزیتویسم اجتماعی شده در یک نقد ناروا موجب شده مطالعات کیفی شروع شود.
از سوی دیگر مشکل هزینه و امکانات اقتصادی باعث شده روشها کمیشود. جایی برای حمایت از رشتههای علوم انسانی وجود ندارد و به همین دلیل روشهای کیفی بیشتر استفاده میشود و این پژوهشها محقق محور است تا سازمان محور. پس در علوم اجتماعی ما تغییر پارادایمیرخ نداده بلکه اقتضائات سازمانی و مالی باعث افزایش مطالعات کیفی شده است.
🔹با توجه به موضوعات رسالهها: آسیبهای اجتماعی 9 درصد، 10 درصد زنان، دین 8 درصد، خانواده 2 درصد، جامعه شناسی مرگ 1 درصد و ... است؛ که موضوعات از توزیع نسبتا متناسبی برخوردار است و عرصه کودکی و نسلها و مطالعات کلی درباره تحولات تاریخی و فرهنگی و ساختارها را در برمیگیرد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
حدیث غدیر.pdf
287.8K
#اختصاصی
#پرسمان
🌗 آيا امام علي(ع) به حديث غدير احتجاج كرده است؟
🔻 امام علي(ع) بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) در هر موقعيتي كه مناسب ميديد، حقانيت خود را به اثبات ميرساند از آن جمله، تذكر به حديث غدير و ولايت است. اينك به مواردي اشاره ميكنيم:
✅ الف ـ روز شورا
خطيب خوارزمي حنفي و حمّوئي شافعي به سند خود از ابيالطفيل عامر بن واثله نقل كردهاند كه گفت: روز شورا كنار درب اتاقي بودم كه علي(ع) و پنج نفر ديگر در آن بودند. شنيدم كه حضرت به آنها ميفرمود: «هر آينه بر شما به چيزي احتجاج خواهم كرد كه عرب و عجم نميتواند آن را تغيير دهد». آنگاه فرمود: «شما را به خدا سوگند اي جماعت! آيا در ميان شما كسي است كه قبل از من خدا را به توحيد بخواند؟ همگي گفتند: خير... شما را به خدا سوگند آيا در ميان شما كسي هست كه رسول خدا در حق او فرموده باشد: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله، ليبلّغ الشاهد الغائب، غيري؟» گفتند: به خدا هرگز.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 52.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#نقد_نظر
🌗 تذییلی بر نظر علامه درباره فراز پایانی دعای عرفه (دهنمان میچّاد...)
✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی/ رجالپژوه و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث
🔰 پس از نقل نظر شریف علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای #عرفه در کانال نشریه معارف، رجالپژوه فرهیخته استاد دکتر مهدی غلامعلی، ضمن یادداشتی کوتاه، نکته مهمی را به اجمال مرقوم داشتند که نظر به اهمیت آن ذیلا👇تقدیم می شود؛ با سپاس از استاد:
سلام علیکم.
این برداشت حضرت علامه تا زمانی است که نظریه رقیب بر مخالفت نداشته باشیم. اما وقتی آیت الله شبیری زنجانی خاستگاه این بخش را تراث صوفیه دانسته و مشخصاً منبع را یافتهاند، طبیعی است اگر خود حضرت علامه هم حضور داشتند و واقف می شدند، قطعاً از انتساب متن یک صوفی به معصوم(ع) خودداری می کردند؛ چراکه افترا به معصوم(ع) حرام است.
انّما الکلام در اینکه: آیا مفاهیم این بخش مازادی که سید بن طاووس افزوده با مفاهیم روایی همداستانی دارد یا خیر؟ که این خود بحث دیگری است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
#شهید_بهشتی
▫️شهید بهشتی مسیر زندگی خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دینداری و انقلابیگری صرف کرد و در این مسیر با افراط و هم با تفریط مبارزه شدید داشت. شهید بهشتی نماد بارز انقلابیگری عقلانیت محور و عدالت محور بود و یک قدم از آرمانهای انقلاب کوتاه نیآمد و به احدی اجازه تعدی به حقوق اساسی مردم را نداد.
🌑 مدرسه فکرت در هشتمین محفل خود به بازخوانی «حکمرانی عدالتمحور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» میپردازد.
با حضور:
👤«حجت الاسلام دکتر احمد رهدار»، رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح» و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه الاسلام
زمان: شنبه 10 تیرماه 1402، ساعت ۱۷
مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
جهت شرکت به صورت مجازی و حضوری در این محفل، به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰سلسله نشست های عبقات الانوار شناسی:
از جریان شناسی مدارس کلامی #هند
تا
هویت شناسی مدرسه لکنهو
🔹۱۰ لغایت ۱۸ تیر
ساعت ١٧:٠٠
📎لینک جلسه
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#ادب_دینی
🌗 صائب؛ شاعر مغز و نغز
✍ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر ادب دینی و از همراهان نشریه معارف
🔹دهم تیرماه سال روز نکوداشت مقام شاعر فرانگر و تشبیه گستر زبان فارسی صائب تبریزی است. در میان ادیبان فارسی زبان، این مضمون پرداز تمامیت ناپذیر،هم در مفردسرایی و تک بیت گویی و هم در تشبیه گری و نغز پروری، پرشهره و نامبردار است و تنوع معانی و بهره گیری از گونه ها و قالب های مختلف زبانی در سروه هایش چشمگیر است.
🔸او بین عرض ادب و ارادت به ساحت پیشوایان و پاکان و نقد و نظر، بل جامه پوشانی فضاحت بر قامت ناراست مدعیان زهد و مناعت و بازیگران مست خوی سیاست و تزویرگران خوش زبان بد طینت و ریافروشان و کاسبان دکان معنویت و زورمندان متخاصم عدالت و زراندوزان تهی از مغز و معرفت فرق می نهد.
🔹وی در اولین قصیده، چنان از پیشوای نخست شیعه سخن می راند که فقط از یک شیفته سرگشته بر می آید و در آن جز آن که مقام معرفت خویش را در باب امام علیه السلام بازمی نمایاند، به زیباترین سخن، حس عشق و ارادت خویش را بازتاب می دهد:
در بیابان طلب، یک العطش گوی تو خضر
در حریم قدس، یک پروانه ات روح الامین
بلکه چگونه می توان فرشتگان را "مدبرات امر" دانست و بر این سخن صائب خرده گرفت که:
تا نگرداند نظر حیدر، نگردد آسمان
تا نگوید یا علی، گردون نخیزد از زمین
و به سخن امام(ع) اشاره و استناد می کند که" نقطه بسم الله" است، نقطه با ( ب) و می دانیم که تمایز دهنده، همین نقطه است که تعین بخشی می کند و اگر نقطه نباشد، چگونه می توان بین ب و ت و ث و پ که یکسان نگاشته می شوند، فرق نهاد؟! اما صائب بالاتر از این، این نقطه بسم الله را نه فارق الحروف و الکلم که فرقان موجودات می خواند و می گوید:
نقطه بسم اللهی فرقان موجودات را
در سواد توست علم اولین و آخرین
به راستی اگر ب در بسم الله برای ابتدا باشد، علی مظهر" یا اول "تواند بود و اگر برای استعانت، علی(ع) مظهر اسم" معین" خداست.
و سرانجام می گوید چنان که پوشاندن پرده کعبه بر اندام بت ها، شایسته نیست، نمی توان لقب امیرالمومنین را بر دیگران نهاد؛
چون لباس کعبه بر اندام بت زیبنده نیست
جز تو بر شخص دگر نام امیرالمومنین
🔸همین صائب با این میزان از ارادت به پیشوای پرواپیشه، بر واعظان ناپارسایی که صدای دین در حنجره می گردانند و بر خنجر ستم ورزی، دم تمایل و تعاون می جنبانند، می شورد و آن مواعظ را با آواز خوانی مغنیان و رقاصان همرتبه می یابد:
واعظ نه تو را پایه گفتار بلند است
آواز تو از گنبد دستار بلند است(غزل۲۱۲۴)
در این بیت از تقابل " قدرت منطق" و " منطق قدرت"، به خوبی رونمایی شده است؛
واعظان و زاهدانی که هرچند دستی در تدبیر ملک نداشته باشند، چون برابر نابرابری ها سخن نمی کنند و دادی بر بیداد نمی کشند، به پشه هایی شبیه اند که شب زنده داری شان با مکیدن خون خلق همراه است.
پشه با شب زنده داری خون مردم می خورد
زینهار از زاهد شب زنده دار اندیشه کن(غزل۶۰۷۵)
🔹ظلم بزرگ ما به ادیبان و شاعران اندیشه آفرین آن است که به تناسب تعلقات خود، نیمرخ مطلوب خویش را از آنان انعکاس می دهیم و البته نه این نوشته کوتاه مجال رخ تابانی دارد و نه کاتب بی بضاعت توان رخ گیری.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰مقایسه جهانی سازی #داعش با جهانی سازی مهدویت
🔹یکشنبه ۱۱ تیر ساعت ۱۰
📎لینک نشست
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نقد حریف.pdf
127K
#اختصاصی
#آسیب_شناخت
🌗نقد حریف یا تخریب رقیب؟!
✍️ دکتر غلامرضا کاویان
🔻درآمد
دکتر سها در کتاب خود «نقد قرآن» دست به نقد بیمورد زده و از شیوههای ناشایستی چون جدال زشت، شبهات و مغالطات استفاده کرده است. از آنجا که لازمه فهم درست شبهات این کتاب مجازی، آگاهی و یادآوری معنای نقد، جدل، شبهه و مغالطه است، در ابتدا و پیش از هر پاسخی، به توضیح اجمالی این واژهها میپردازیم.
❓معنای نقد
نقد به معنی ارزیابی، بررسی، شناسایی، زیر و رو کردن، عیبها را نمایاندن و پنهانها را رو کردن است. نقد یافتن و نشان دادن است تا اگر کسی خواست، راهش را بیابد و اگر نخواست عذری نداشته باشد. و در اصطلاح، وارسی و بررسی نوشتار، گفتار یا رفتاری برای شناسایی و شناساندن زیبایی و زشتی، بایستگی و نبایستگی، بودها و نبودها و درستی و نادرستی آنهاست .
نقد در مورد انگیزهها، اندیشهها و انگیختههای انسانی؛ اهداف، روشها، عملکردهها، آثار و نتایج کار آدمی؛ تولیدات، محصولات و خدمات بشری به کار میرود.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 112.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_نظر
#قرآن
🌗 ترک عادت موجب مرض است!
دولت سوئد با استناد به اصل آزادی، به یک فرد عراقی اجازه داد با حمایت پلیس، کتاب قرآن را آتش بزند! این کار، در سوئد مسبوق به سابقه است؛ از جمله در بهمن گذشته نیز یک شهروند این کشور به بهانه مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، یک قرآن را در استکهلم، آتش زد!
در این باره چند نکته قابل تأمل است:
1️⃣کتاب سوزی، آن هم با اجازه رسمی یک دولت در قرن بیست و یکم، از عجائب روزگار است. وقتی یک دولت اروپایی مدعی برخورداری از بالاترین استانداردهای حقوق بشری و دموکراسی و آزادی چنین می کند، باید قبل از هر چیزی به نسبت واقعی آن دولت و این مفاهیم والای بشری تردید کرد.
2️⃣دولتی که اصل "آزادی" را مترادف با آزاد بودن توهین به عقاید یک چهارم جمعیت کره زمین می داند، اساساً معنای آزادی را به درستی متوجه نشده است و در اصل این نفهمی، با حکومت های آزادی ستیزی چون کره شمالی و طالبان، یکسان است. آنها یک جور نمی فهمند و اینها هم جور دیگر نمی فهمند!
3️⃣اهانت به ادیان، مغایر بخش آخر ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ این ماده می گوید:
"هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است...و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد. "
آیا تیغ بر احساسات میلیاردها انسان زدن، نقض حقوق بشر نیست؟ آیا از نظر حاکمان سوئد، اعلامیه حقوق بشر صرفاً مواقعی خوب است که به استناد آن، کشوری را محکوم کنند ولی از انطباق عملکرد خود در قبال سایرین با این اعلامیه، عاجز باشند؟!
4️⃣در جهانی که ارتباطات فیزیکی و مجازی، روز به روز ساده تر شده و انسان ها تعامل نزدیک تری با هم دارند، "عقل" حکم می کند که حاکمان جهان، خردمندی بیشتری برای زندگی مسالمت آمیز آدمیان در کنار هم به خرج دهند.
آیا پاک کردن کفش با صفحه ای از قرآن و سپس سوزاندن آن در منظر عام، تنش زاست یا صلح آفرین؟! چگونه یک دولت مسؤول می تواند به خود اجازه دهد که یک فرد ابله، این چنین زمینه ساز تنش در جهان امروز باشد؟!
5️⃣گویا اروپایی ها با سوزاندن، الفتی دیرینه دارند و باید هر زمان چیزی را بسوزانند؛ فرقی هم نمی کند که:
🔸وایکینگ ها، کشتی ها و روستاهای همدیگر را بسوزانند؛
🔹یا در استادیوم کولوسیوم رم، برده ها و اعدامی را زنده زنده آتش بزنند؛
🔸یا دیوکلسین (امپراتور روم)، کتاب های مسیحیان را در سال ۳۰۳ میلادی آتش بزند؛
🔹یا اسکندرشان، تخت جمشید را در ایران بسوزاند؛
🔸یا سوزاندن کتابهای جان ویکلیف توسط اسقف اعظم پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی باشد؛
🔹یا سوزاندن 400 هزار جلد کتاب بعد از جنگ آندلس باشد؛
🔸یا فرانسوی های اشغالگر، مزارع آفریفایی های بینوا را به آتش بکشند؛
🔹یا در دو جنگ جهانی، کل اروپا را غرق در آتش کنند؛
🔸یا کتاب سوزی نازی ها در 10 می 1933 باشد؛
🔹یا صرب ها در اواخر اروپای قرن بیستم، مساجد و خانه ها و جسدهای زنان بوسنیایی را بعد از تجاوز آتش بزنند؛
🔸و یا اگر هیچ کدام هم نشد، در سوئد، قرآن را به آتش بکشند!!!
گو این که راست گفته اند "ترک عادت موجب مرض است "ولی ای بسا، برخی عادت ها، نهایتاً گریبانگیر صاحب عادت هم بشود!
📚عصر ایران
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir