eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
326 ویدیو
590 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ثبت‌نام مقطع تمهیدی از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی 💠 مدرسه حکمةالرضا (مدرسه حکمت و عرفان اسلامی امام رضا(ع) ) مقطع تمهیدی از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی را تحت اشراف استاد آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه برگزار می‌کند. 🔸 این دوره به صورت حضوری و ویژه برادران در شهر تهران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام در این دوره حداکثر تا تاریخ تا ۳۱ شهریورماه به آدرس زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/cXlRqk3 🗞 همچنین جهت مشاهده دفترچه راهنما و آشنایی با شرایط ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://eitaa.com/hekmatorreza/9 📞 جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت پاسخ پرسش‌های خود به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید : 🆔 @admin_hekmatorreza _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰دوره رایگان و آنلاین مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی 🔹شرایط: اتمام پایه ۶ حوزه و تسلط به زبان انگلیسی 📆مهلت ثبت نام تا ۲ مهر 📎نام و نام خانوادگی خود را به شماره زیر ارسال کنید: ۳۰۰۰۲۲۵۱۰۰۰۳۳۳ 🚨افراد برتر در برنامه های تبلیغی بین الملل مورد استفاده قرار میگیرند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
آیا پیامبر.pdf
770.1K
🌗آيا پيامبر اكرم(ص) در توليد وحي نقش داشته است؟ 🔸درآمد در اوج اسلام‌ستيزي رسانه‌هاي غربی مصاحبه‌اي از دکتر عبدالكريم سروش به نقل از بخش عربي راديو هلند و راديو فارسی‌زبان زمانه، علیه قرآن و وحی منتشر شد. درپي انتشار این مطالب که در آنها ادعا شده بود قرآن و وحی تجربه اي است از پیامبر مانند دیگر تجربه شاعران!! و پيامبر خود آفريننده و توليدكننده قرآن است که با انتقال مفاهيم، الفاظ از ناحيه وي صادر شده است و مواردي چند از این دست، شماری از متفکران اسلامی به نقد و رد علمی این نظریه سخیف پرداختند. آيت الله جعفر سبحاني از اساتيد برجسته و از مراجع عظام تقلید حوزه علميه قم، در این رابطه پاسخي‌هایی مکتوب منتشر کرد که نظر به اهمیت آنها، تلخیص نظریه و یا به عبارت بهتر شبهه سروش به همراه گزیده‌ای از اولین پاسخ استاد سبحانی، در ادامه خواهد آمد. معارف 🔻خلاصه نظريه حقيقت اين است كه دکتر سروش در بيان نظريه خود دچار اختلاف و تناقض‌گويي مي‌شود و نمي‌توان اطراف آن را در نقطه‌اي و به صورت نظريه واحدي گردآورد و به اصطلاح آن چنان به نعل و به ميخ مي‌زند كه اگر به نقطه‌اي اعتراض شود بتواند از آن بگريزد. اينك سخنان او را در چند فراز نقل مي‌كنم: ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 58. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 بازتاب جایگاه پیامبر اکرم(ص) در دو سوره «ضحی» و «انشراح» ✍️استاد دکتر حاج شیخ علی نصیری گیلانی/استاد تمام گروه معارف دانشگاه علم و صنعت 🔹از میان سوره های بلند قرآن دو سوره ضحی و انشراح از شگفتی خاصی برخورداراند. نخست آن که به رغم دو سوره بودن و فاصله داشتن با بسمله، از نظر مضمون یک سوره تلقی شده و در نماز با هم خوانده می شوند. اما مهم تر از آن این است که هر دو سوره در وصف پیامبر اکرم (ص) نازل شدند و سراسر آیات آنها خطاب به آن حضرت است. 🔸در سوره ضحی خداوند به پیامبر وعده می دهد که در آخرت جایزه ای به او خواهد داد که راضی اش می کند و آن جایزه طبق روایات است: وَلَسَوۡفَ يُعۡطِيكَ رَبُّكَ فَتَرۡضَىٰٓ در سوره انشراح از بلند کردن نام و آوازه ایشان در دنیا سخن به میان آورده است:  وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ کسی که نامش با اراده الهی تاریخ را پر سازد و در قیامت از چنان آبرو و وجاهتی نزد خداوند برخوردار باشد که همه پیامبران به آن غبطه خورند، دیگر چه کم دارد. یعنی بالاترین لطف و موهبت در حق او انجام گرفته است. 🔹پیامبر همه این مراحم را به خاطر دو نکته دریافت کرده است: ۱. در مقام چنان از خود عشق، شور و شیدایی نشان داد که آیه آمد بس است و ما خواهان زحمت بیشتر تو نیستیم: مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ۲. در عرصه به خلق و تلاش بی وقفه برای هدایت و تربیت آنان چنان بی تابی داشت که باز پیام الهی آمد که بس است و نزدیک است که خود را هلاک کنی: فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا 🔸باید باور داشت که هیچکس به پای پیامیر در عرصه بندگی و خدمت به خلق نرسیده و نخواهد رسید و به هیچ کس دو جایزه شفاعت و بلند آوازی در حد و قواره آن حضرت داده نشده و نخواهد شد. با این حال هر کس هر میزان که در دو عرصه بندگی خداوند و خدمت به خلق صادقانه و مخلصانه تلاش کند، هم وزن با آن در دنیا از نام بلند و ماندگار و در آخرت از شفاعت برخوردار خواهد شد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
دخترِ بَدرُالدُّجی امشب سه جا دارد عزا گاه می‌گوید پدر، گاهی حَسَن، گاهی رضا 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
6065-ar-alhayat-alsyasat-leimam-alhasan.pdf
1.46M
⚫️ نسخه PDF 📚 کتاب الحیاه السیاسیه للامام الحسن (علیه‌السلام) ✍ تاریخنگار فقید، علامه سید جعفر مرتضی عاملی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
HIQ_Volume 16_Issue شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 64_Pages 43-67.pdf
792.6K
⚫️ نسخه PDF 📚 بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره سیره حکومتی امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) ✍ محمدرضا احمدی‌ندوشن؛ محمدحسن زمانی | فصلنامه تاریخ اسلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نحوه برخورد اسلام شناسان غرب.pdf
391K
🌗 نحوه برخورد اسلام‌شناسان غرب با سيره رسول اكرم(ص) ✍ دكتر نادر پورنقشبند* «به درستي كه در آغاز كار همة اديان ضرورتاً نيك بوده‌اند و اين نيكي باعث منزلت ابتدايي و قدرت نفوذ ابتدايي آنها مي‌شده است.» از ديدگاه تاريخ علم، رشتة اسلام‌شناسى در غرب از بطن توجيه‌گرى مسيحيت در مقابل پيشروى علمى و انبساط جغرافيايى جهان اسلام زاييده شده است؛ زيرا اسلام با اين ادعاى موّجه كه تكميل‌كنندة اديان ابراهيمى است، پا به عرصة وجود نهاد؛ در حالى كه مسيحيّت در مواجهه با اسلام عكس‌العمل نشان داد. از اين رو، رشتة اسلام‌شناسى در غرب از ابتداى كار بر زيربنايِ نه چندان استوار بنيان شده است. على‌رغم اينكه عصر روشنگرى با نوشته‌هاى بنيادينى چون "ناتان حكيم" اثر «گوتهلود افرائيم لسينگ» برخورد خشونت‌آميز اسلام‌شناسان در تحقيقاتشان را كمى تعديل كرد، ولى حتّى در عصر حاضر نيز پژوهش‌هاى تاريخى اسلامى وجود دارند كه نسبت به تاريخ و فرهنگ جهان اسلام با ديدى تحقيرآميز مى‌نگرند. پس مى‌بينيم كه عصر روشنگرى هم تغييرى اساسى در اين امر به وجود نياورده است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 50. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏴 امیر مؤمنان علی (علیه السلام) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) را اینچنین توصیف می نماید: 🔸«وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِی. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کَفِّی، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِی. وَ لَقَدْ وَلِّیتُ غُسْلَه ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ الْمَلاَئِکَةُ أَعْوَانِی، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الاَْفْنِیَةُ. مَلاٌَ یَهْبطُ، وَ مَلاٌَ یَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِی هَیْنَمَةٌ مِنْهُمْ. یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتَّى وَ ارَیْنَاهُ فِی ضَرِیحِهِ . فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّی حَیًّا وَ مَیِّتاً»؛ ▪️(رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟). 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ ترکیب غلط «پیامبر اسلام» را به کار نبریم! ✍️دکتر رسول جعفریان 🔹سال ها پیش که خدمت استاد ارجمندم حضرت آیت الله حاج سید محمد علی روضاتی(۱۳۰۸-۱۳۹۱ش) می رسیدم، از ایشان شنیدم که مرحوم امیری فیروزکوهی، شاعر و محقق برجسته کشورمان، مقاله ای در باره غلط بودن تعبیر «پیامبر اسلام» در مجله دانشکده الهیات مشهد نوشته است.[نشریه دانشکده الهیات مشهد، ش 14 (سال 1354)، صص 215 - 218 ] 🔸شنیدن این که این تعبیر، تعبیر نادرستی است ابتدا برایم نامأنوس بود، و اما به ویژه بعد از مطالعه آن مقاله، دریافتم که حق با آن شاعر فرهیخته و استاد ارجمند بنده بوده و هست. ایشان اصرار داشت که سخن مرحوم امیری درست است و ما نباید این تعبیر را که بسیار غلط و ساخته دست مستشرقان است در هیچ کجا به کار ببریم. 🔹مع الاسف شاهدیم که بی دقتی ما دامنه اش چندان وسیع است که بسیاری از نویسندگان ما از آن در عناوین کتابهایشان استفاده کرده اند. به علاوه طی سالها شاهد بوده و هستیم که در بیشتر متن هایی که در صدا و سیما خوانده شده یا در مطبوعات درج می شود همیشه از این ترکیب نادرست استفاده می شود. در حالی که قدسیت کلمه رسول خدا (ص) بسیار روشن و واضح و نادرستی تعبیر پیامبر اسلام با اندکی تأمل قابل درک است. 🔸در ضمن کار و مطالعه آثار اسلامی، دریافتم که آنچه همیشه و همیشه میان مسلمانان و در متون مقدس از قرآن و حدیث و غیره به کار رفته تعبیر «رسول الله» است نه رسول الاسلام که هیچ سابقه ای ندارد. حتی امروز هم در فرهنگ مسلمانان غیر فارسی زبان، به خصوص در زبان عربی، کسی تعبیر رسول الاسلام را به کار نمی برد. محتمل است که این تعبیر نادرست در آثار مارکسیست های عرب یا لائیک های ضد دین به کار برود و به وضوح یک خواننده عرب با دیدن تعبیر رسول الاسلام می فهمد که نویسنده اعتقادی به نبوت ندارد. 🔹آنچه در این باره باید توجه داشته باشیم این است که وقتی ما کلمه «رسول» را به کار می بریم مقصودمان فرستاده و نماینده است. در این فرستاده مهم آن است که از طرف چه کسی آمده است نه آن که چه چیزی را آورده است. این اهمیت از آن بابت است که قداست رسول به آن است که از طرف خدای تعالی برای زمینیان فرستاده شده است. خداوند مرتب روی این جنبه تکیه دارد و به همین دلیل است که تعبیر رسول الله در متون مقدس استفاده می شود. در قرآن به طور مؤکد تعبیر به رسول الله داریم و متأسفانه در فرهنگ ما به کاربردن این تعبیر قرآنی ترک شده و به جای آن، آن تعبیر نامأنوس آمده است. 🔸اگر ما جهت الهی رسالت را با ساختن تعبیر «پیامبر اسلام» کنار بگذاریم، درست به همان هدفی که مستشرقان از جعل و کاربرد این تعبیر داشته اند نزدیک شده ایم. آنان اعتقادی به این که محمد (ص) از طرف خدا آمده ندارند، اما با این مطلب که محمد (ص) دین اسلام را میان مردم آورده مشکلی نداشته و این تعارضی با معتقدات و باورهای غیر دینی یا ضد دینی آنان ندارد. بنابرین به راحتی کلمه پیامبر اسلام را ساخته اند و به جای پیامبر خدا (ص) گذاشته اند. 🔹البته می پذیریم که وقتی یک مسلمان ایرانی، کلمه پیامبر اسلام را به کار می برد قصد انکار آن طرف یعنی بعد الهی این رسالت را ندارد. اما این امر بر حسب یک عادت است نه آن که بر اساس این تعبیر به جنبه الهی بودن دین می رسد. حقیر احتمال می دهد که این بی توجهی و انصراف اذهان، حتی از طرف فضلا و صاحب علمان، از وقتی به ظهور و تداول عامه یافت که مترجمان کتب خارجی و سیره نویسان غیر مسلمان، به ترجمه و نقل از کتب ایشان بدون توجه و دقت شایان دست زده و عین نوشته ها و کلمات و اعتقادات و نظریات آنان را کلا و جزئا وارد عبارات و جملات مورد ترجمه خود کرده اند. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
الصحیح من سیره النبی الاعظم.pdf
12.51M
🔹آن‌چه مشاهده می‌فرمایید بحثی فنی و دقیق دربارۀ کیفیت شهادت نبی خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) است که عالم بزرگوار و مورخ محقق علامه در کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» ج ۳۳، از ص ۱۴۱ به بعد مطرح کرده‌اند، و اینک در آستانۀ شهادت پیامبر بزرگوار، ما این بخش از تحقیقات ایشان را عینا نقل می‌کنیم. 🔸ایشان ضمن نقد فنی در خصوص بعضی از گزارش‌های مربوط به مسموم شدن نبی رحمت، بالاخره به این نتیجه می‌رسند که اگر هم ماجرای مسموم شدن حضرت توسط یهود صحت داشته باشد، آن‌چه موجب شهادت این بزرگوار بود، سمی بود که توسط دشمنان داخلی به ایشان داده شد. ▪️از این رو شایسته است برای پیامبر خدا از واژه شهادت استفاده کرد. .🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مؤسسۀ علمی تربیتی آوای توحید (شعبۀ اصفهان) برگزار می کند: 🌀 کرسی ترویجی: نقش مبانی عرفان اسلامی در کنش‌گری تربیتی 🎙با حضور: ⏰ زمان: پنج‌شنبه 23 شهریور 1402 ساعت 16 🔳 نحوه اجرای برنامه: : اصفهان، خیابان حکیم، مؤسسۀ علوم اسلامی علامه کلباسی علاقه مندان جهت حضور ، نام و نام‌خانوادگی خود را به شماره 09352592262 پیامک نمایند. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فراخوان مقاله (نمایه شده در ISC) ✅ سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ با موضوع “همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد گردید. محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛ 🔰جنگ و صلح عادلانه 🔰اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم 🔰آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی . مقابله با تکفیر و افراطی‌گری 🔰همدلی و همدردی اسلامی 🔰احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین 🔰تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی 🔹آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir 🔹نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ 🔹پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com 🔹تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷ 🔹نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای؛ (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد) 🔹آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۶ مهرماه ۱۴۰۲ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 قابل توجه اساتید محترم معارف! 🔸آشنایی با طرح «سبک های موفق» و «پیش ثبت نام»؛ 👇در گفتگو با حجت الاسلام حرزاده معاون محترم آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها: sama.nahad.ir/اخبار/سبکهای-موفق 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
خلافت امام حسن.pdf
1.09M
🌗نگاهي به خلافت امام حسن(ع) بر مبناي اهل سنت ✍️ اكبر سعادتي 🔻 درآمد از عناويني كه نزد اهل سنت بسيار ارزشمند تلقي مي‌گردد عنوان «خليفه راشد» است. آنان حاكمان را به «خليفه» و غير خليفه تقسيم مي‌كنند و مي‌گويند اين تقسيم به جهت حديث نبوي است كه خلافت را تا سي سال پس از پيامبر مي‌داند؛ هرچند در محاورات اهل سنت تنها به چهار خليفه نخستين «خلفاي راشدين» اطلاق مي‌گردد. با این وصف اما بزرگان تاريخ و حديث و كلام اهل سنت، امام حسن(ع) را هم خليفه راشد دانسته‌اند؛ که به تصريح مورخين حكومت ايشان در محدوده همان سي سال پس از پيامبرخدا(ص) مي‌گنجد. البته ايشان از دیدگاه اهل سنت همه شرايط یک خليفه راشد مانند عدالت و شجاعت و دانايي را دارا بوده‌اند و در تشكيل خلافت آن حضرت، موازين خلافت خلفاي راشدين مانند بيعت مردم و اهل حل و عقد و تنصيص پيامبر(ع) و خليفه قبلي، تحقق داشته است. در اين مقاله با بررسي منابع حديثي، تاريخي و اعتقادي اهل سنت در سه فصل به این تبیین این مسئله پرداخته مي‌شود. 🔹فصل اول: خلافت امام حسن(ع) نزد دانشمندان اهل سنت ابن خلدون در «مقدمه» بر تاريخ در بحث از دوازده امام مي‌گويد پيامبر(ص) فرموده‌اند: «خلافت پس از من سي سال يا سي و يك سال يا سي و شش سال خواهد بود كه انقضاي آن در خلافت امام حسن(ع) مي‌باشد» ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 100. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مشاوره دانشجویی 4.pdf
225.1K
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان(4) ✍️ مدیریت امور اساتيد 🔻مراحل اجرايي مشاوره 🔸الف) آغاز مشاوره: در مواجهه اوليه مشاور و مراجعه‏كننده بايد فنون خاصى رعايت شود تا ديوارهاى جدايى و بي‌اعتمادى كه براى مراجعه‏كننده نسبت به مشاور وجود دارد، از ميان برداشته شود. از اين رو بايد شرايطى رعايت گردد كه عبارتند از: 🔹 1. ايجاد رابطه حسنه؛ 2. راز دارى؛ 3. پذيرش غيرشرطى مراجعه‏كننده؛ 4. درك مراجعه‏كننده و مشكل او؛ 5. تهيه شرايط محيطى مطلوب. 🔸 ايجاد رابطه حسنه گام مهم در مصاحبه مشاوره‏اى، برقرارى رابطه حسنه بين مشاور و مراجعه‏كننده است كه بدان وسيله مراجعه‏كننده نسبت به جلسه مشاوره و نيز به مشاور، احساس امنيت و اعتماد مى‌‏كند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 48. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 بستۀ پیشنهادی به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) 🔵 راهبردهای امام حسن (ع) در مواجهه با ناهنجاری های سیاسی- اجتماعی زمان/ علیرضا واسعی ⚫️ زندگی و احوال امام حسن (ع) از تولد تا شهادت / رمضان محمدی 🔵سبک زندگی اقتصادی امام حسن (ع)/ نعمت الله صفری فروشانی و معصومه اخلاقی ⚫️ پژوهشی درباره تعداد حج‌های پیادۀ امام حسن مجتبی (ع)/ علی اکبر ذاکری 🔵 روش های گسترش اخبار ساختگی؛ بررسی موردی اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع)/ حسین مرادی نسب و رسول قلیچ ⚫️ آیا امام حسن (ع) در صلح‌ با معاویه مبالغ بسیار زیادی را برای خود و برادرش طلب کرده بود؟/ برگرفته از کتاب حیات اقتصادی ائمه (ع) 🔵 پاسخ به شبهاتی درباره امام حسن مجتبی (ع)/ محمدهادی یوسفی غروی 📚 مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 کارگاه آشنایی مقدماتی با فقه اجتماعی با سرفصل های؛ ▫️قرائت های فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر ربانی ▫️مسائل فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر غفاری‌فر ▫️روش شناسی فقه اجتماعی با رویکرد هنر؛ حجت‌الاسلام دکتر میرخندان ▫️رابطه فقه اجتماعی و علوم اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر آقاجانی ▫️منطق حاکم بر روابط اجتماعی از منظر فقه؛ حجت‌الاسلام دکتر خیری 💢جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانید از طريق پیام به آیدی مجازی @mhd_p135 در تلگرام و بله و یا ایتا یا تماس با شماره 09307861971 اقدام نمایید. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 هفت مولفه دانشگاه‌ها برای پیشران شدن در تمدن‌سازی 🎤 دکتر حسنی‌آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) 🔸برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دو کار واجب در کشور انجام شود: 1️⃣ شناسایی، جذب و تربیت انسان‌های تراز تمدنی، 2️⃣ تولید فکر، دانش و فناوری‌هایی است که باید برای حل نظام مسائل انقلاب اسلامی انجام شود. یعنی باید نظام مسائل نرم افزاری و سخت افزاری که مورد نیاز تحقق تمدن اسلامی است بر اساس تولید فکر، دانش و نظریه پردازی شکل بگیرد. 🔹حرکت اصلی برای جامه عمل پوشاندن به این دو کنش باید خروجی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور باشد. 🔸 در واقع دانشگاه ها و مراکز علمی کشور موتور پیشران این دو کنش به شمار می‌روند و اگر قرار باشد موارد این بیانیه تحقق پیدا کند، حتما باید دانشگاه‌ها نقش پیشرانی خود را انجام دهند و برای این دو کار مهم برنامه داشته باشند. 🔹جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی، تمرکز بر دستورات و مواد قانونی برنامه توسعه هفتم لازم است و در تدوین برنامه هفتم توسعه به عنوان اولین برنامه پنج ساله‌ای که می‌خواهد برشی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بزند، باید نقش دانشگاه‌ها پررنگ تر دیده شود. 🔸به نظر من وضعیت فعلی دانشگاه‌های کشور با دانشگاهی که قرار است آن دو کار مهم را انجام دهند، فاصله دارد و اگر بخواهیم تصویر مطلوبی از دانشگاه‌های انقلاب اسلامی بر اساس منظومه فکری امامین انقلاب ترسیم کنیم این دانشگاه‌ها باید هفت مولفه و رکن اصلی داشته باشند: 1. «عنوان»، 2. «اساتید»، 3. «دانشجویان»، 4. «رشته، متن و محتوا»، 5. «فضا و محیط دانشگاه» هم به لحاظ کالبدی و هم به لحاظ زیرساختی و محتوایی، 6. «پژوهش و فناوری»، 7. «سازماندهی و تعاملات». 🔹برای تغییر حرکت دانشگاه‌ها تحولی اساسی لازم است و پیشران این تحول هم اساتید دانشگاه‌ها هستند زیرا که «اساتید» رکن اصلی آن در دانشگاه‌ها هستند و اگر بتوانیم استاد تراز انقلاب اسلامی را داشته باشیم، مطمئنا دستیابی به دانشگاه تراز اسلامی خیلی می‌تواند آسان‌تر باشد. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 «اعتقاداتِ رضویِ» شیعه! 🎙دکتر مهدی غلامعلی 1️⃣ اگر احادیث شیعه را یک بدنه حساب کنیم که هر امامی در این بدنه نقش ویژه‌ای دارد؛ فقه شیعه، فقه جعفری است، که غالبا بر مبنای احادیث امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) است، و اعتقادات ما رضوی است چون بیشتر احادیث اعتقادی و کلامی ما از روایت شده است. 2️⃣ سن امام رضا(ع) ۵۵ سال است. ۲۰ سال دوره امامت ایشان(از سال ۱۸۳ تا ۲۰۳ ق) و ۳۵ سال به عنوان محدث و راوی و استاد حدیث بوده است. اتفاقی در دوران امامت حضرت رخ داد که غالب احادیث ایشان احادیث اعتقادی شد؛ و آن اینکه امام رضا(ع) در ۲ سال و ۵ ماهی که به مقام ولایت عهدی رسیدند، اصحاب رسانه در اختیار داشتند. کاتبانی از طرف خلیفه مامور نوشتن سخنان امام بودند. این امر باعث شد که احادیث امام رضا(ع) از سه امام بعدی(امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام) بیشتر باشد؛ با اینکه امامت آن سه امام همام بیشتر از ۵۰ سال بود. 3️⃣ کاتبان در دو برهه زمانی یعنی دوره امام علی و امام رضا(ع) از بقیه دوره‌ها بیشتر بودند لذا روایات زیادی از این دو امام علیهما‌السلام داریم؛ و صادقین علیهما‌السلام نیز چون شاگردان زیادی داشتند در نقش روات عمل کرده و روایات زیادی از آن بزرگواران نیز به ما رسیده است. 4️⃣ در زمان امام رضا(ع) دو رخداد مهم درون مذهبی و فرامذهبی رخ داد که بیشتر احادیث امام اعتقادی شد: ▫️ الف: ظهور فرقه واقفه؛ اتفاق اول که درون مذهبی است ظهور یک گروه منحرف به نام واقفه در بدنه شیعه بود که امامت امام رضا(ع) را انکار کردند. امام رضا علیه‌السلام ۲۰ سال با واقفه بحث و مبارزه کرد. ▫️ ب: گسترش گروه‌های علمی؛ اتفاق دوم که فرامذهبی بود گسترش گروه‌های علمی و کلامی بود. در دوران امام رضا(ع) نهضت ترجمه رخ داد و آثار باستانی زیادی از جمله آثار هند باستان، ایران باستان، اروپا و … ترجمه شده بود که نگاه آنها در مورد خدا و قیامت با نگاه و اعتقادات اسلام متفاوت بود، ... . 📚جایگاه و تأثیر امام رضا علیه‌السلام بر احادیث شیعه/ مهدی غلامعلی شیعه 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 بسته ویژه به‌مناسبت سالروز شهادت «عالم آل محمد»(ع) ✔️با آثار و گفتارهایی از صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه: ✔️🔘گفتگو: 💠 روشنگری مکتب رضوی علیه دیکتاتوری مأمونی/ علامه سیدجعفر مرتضی عاملی 💠 مناظرات امام رضا(ع)؛ سیره علمی و عملی یک امام/ یحیی یثربی 💠 هجرت تمدن ساز؛ گسترش علم در زمان امام رضا(ع) / محمد‌هادی همایون 💠 ایران تنها امید علویان/ محمدحسین رجبی دوانی 💠 مغفول بودن نقش امام رضا(ع) در فقه اهل بیت(ع)/ سیدمحمدعلی خادمی 💠 سبک و سلوک سیاسی امام رضا(ع)/ علی شفیعی 💠 مناظرات امام رضا(ع) ضابطه‌مند و عقلایی بود/ سیدجعفر مرتضی عاملی 💠کُتب کرامات و معجزات امام رضا(ع)، الگوی مناسبی برای سبک زندگی نیست/ مهدی غلامعلی ✔️🔘 یادداشت: ✍️ نسبت فقه و اخلاق در آموزه‌های امام رضا (ع)/ احمد پاکتچی ✍️ «فقه الرضا» را چه کسی نوشته است؟/ جواد زمانی ✍️ مبارزه از نزدیک‌ترین فاصله؛ تأملی بر سیره سیاسی امام رضا(ع)/ مهراب صادق‌نیا ✍️ این ولایتعهدی به شرط لا/ رسول جعفریان ✍️ فصلی که دوباره باید خواند/ نجم‌الدین طبسی ✍️ ولایت‌عهدی امام رضا(ع)؛ توطئه یا باور!/ سید علیرضا واسعی ✍️ فهم تمدنی سیره‌ی امام رضا علیه‌السلام/ محسن الویری ✍️ برکات بیشمار ثامن الحجج (ع) برای ایرانیان/ علی نصیری ✍️ تقریری بر عدم تقیه امام رضا(ع) در عصر خویش: مجید معارف ✍️ امام رضا(ع)، الگوی گفتگوی جهانی امروز؛ روش‌شناسی مناظرات ثامن الائمه/ حسن امینی‌فر ✍️ افق گشایی‌های فقهی_کلامی عالم آل محمد/ اکبر مرادخانی ✍️ اصول مناظره و آزاداندیشی در سیره امام رضا (ع)/ عباس مصلایی پور ✍️ شاهراه معرفت/ کاوه اسماعیلی ✍️ هدایت موحدانه/ سیده مژگان سخایی ✍️ توسعه تشیع، تعمیق دین/ مسلم شهابی ✍️امام رضا(ع)، سرمشقی برای زیستن در دایره جامعه/ مهدی هادی ✍️درس‌هایی برای کاهش مشکلات زندگی در «سیره امام رضا (ع)»/ محمدعلی مطلبی فشارکی ✍️ پنج برش از تمایزهای رفتاری امام رضا(ع)/ رضا نظرزاده ✍️ فرصت خاص توسعه تمدنی دیار کهن/ سیدحسین حُرّ ✍️ خانوادۀ متعالی در مکتب رضوی/ احسان صمدی ✍️ معرفی امام معرفی اسلام است/ محمدجواد اخگری ✍️ پنج دستور امام رضا(ع) برای سلوک عاشورایی/ سید محمدمهدی میرباقری ✍️امام رضا (ع) و الگوی گذار به عدالت جهانی موعود/ مجتبی الهی خراسانی ✔️🔘 گزارش: 🔻اصول و مبانی جهاد اقتصادی در سیرۀ رضوی/ آیت‌الله مکارم شیرازی 🔻بررسی کتاب «الحیاه السیاسیه للامام الرضا(ع)»/ محمدعلی مهدی‌راد 🔻کنشگری اجتماعی امام رضا(ع)/ احمد مبلغی 🔻امام رضا(ع)؛ زندگی و اقتصاد/ محمد حکیمی 🔻جایگاه عقل در روش تفسیری امام رضا(ع)/ علی نصیری 🔻روایات رضوی بستر مناسبی برای فقه مقارن/ محمود ملکی 🔻نقش امام رضا(ع) در ترمیم سازمان وکالت ائمه(ع)/ محمدرضا جباری 🔻واقع‌نگری و پرهیز از مباحث انتزاعی در مکتب فقهی امام رضا(ع)/ محمدعلی مهدی‌راد 🔻کارآمدی سیره امام رضا(ع) در فقه شیعی/ مهدی مردانی 🔻 «تمدّن رضوی» اسلام حداقلی را رد می‌کند/ موسی نجفی 🔻شیوه‌های حل مشکل الحدیث عیون اخبار الرضا(ع)/ یاسین پورعلی 🔻«ازدواج و تشکیل خانواده» در سیره رفتاری علی‌ ابن موسی الرضا(ع)/ رضا وطن دوست 🔻مناظرات رضوی در بستر عقلانیت دینی/ حسن حسینی‌یار 🔻 سنت پیامبر(ص) در نگاه امام رضا(ع)/ رحمان ستایش 🔻طبق روایات امام رضا (ع) معاویه جزء صحابه پیامبر(ص) نیست/ محمود ملکی 🔻سیره رفتاری امام رضا(ع)؛ گزاره‌هایی برای تمام بشریت/ ابوالقاسم علیدوست 📸 تصاویر برگزیده از حضور رهبر انقلاب، مراجع و علما در مراسم غبارروبی مضجع مطهر امام رضا(ع) 📽 فیلم/ گزیده‌ای از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در کنگره جهانی امام رضا(ع) در سال ۱۳۶۵ 📘 امام رضا(ع)؛ دیدگاه‌ها و نظرها/ معرفی ۳۱ مقاله علمی 📗سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علوی/ معرفی کتاب 📙«امام ‌رضا (ع) و مخالفان»؛ با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام/ معرفی کتاب 📚 منبع: اجتهاد 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir