⚛️ کانال «آرامش زندگی»
آرامش در زندگی را در کانال «آرامش زندگی» با مدیریت دکتر ابوالفضل خراسانی تجربه کنید.
لینک پیوستن👇:
https://eitaa.com/aramzendgi
🔰سلسله نشستهای جریانشناسی فکری – سیاسی حوزه علمیه قم
🔶 نشست چهاردهم: جریان شناسی روحانیت در حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی
👤 سخنران: حجت الاسلام دکتر محمد علی لیالی
🗓 پنجشنبه 6 بهمن 1401 ⏰ 14
🏢 قم، بلوار جمهوری،مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔗 ثبت نام👇
🌐 https://m-ofogh.ir
☎️ 02532113532
نشریه معارف
⚛️ قابل توجه اساتید و گروههای فعال معارف در فضای مجازی ⬇️امکان معرفی کانال های اساتید و گروههای معا
⚛️ کانال «تاملات»
کانال «تاملات» یادداشتها و مقالات تحلیلی حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی در حوزه اندیشه، تاریخ سیاسی و جریان شناسی معاصر ایران.
لینک پیوستن👇:
https://eitaa.com/layali_taamolat
⚛️ زیارت جامعه "مرام نامه شيعيان غالی"؟!
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
برخی روشنفکران دینی شاید از سر بی اطلاعی از تاریخ اندیشه شیعی و شيوه های تحقیق درباره متون و نقد تاریخی، زيارت جامعه را "مرام نامه شيعيان غالی" خواندند. اينجا👇 بدان پاسخ دادم. بحث درباره اين موضوعات نيازمند تخصص است. 👇
http://ansari.kateban.com/post/3201
https://t.me/azbarresihayetarikhi
⚛️براندازان ايران ستيز وابسته و خواب های آشفته
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
براندازان ايران ستيز خواب های آشفته زياد می بينند. يکی اينکه گمان می کنند اسلام و تشيع آينده ای در ايران ندارد. يکيشان را ديدم به تازگی نوشته ايران هيچ آينده ای در اسلام ندارد. خيلی مضحک است. دست کم اگر 2500 سال تاريخ ايران از دوران هخامنشی را در نظر بگيريم حدود 1400 سال آن متعلق به دوران اسلامی است. در مقايسه با تاريخ پيشا اسلامی هر دانشجوی تاريخ می داند که بخش بسيار مهم از تاريخ تمدنی و فرهنگی و سياسی ايران متعلق به همين دوره اسلامی ايران است. عامل پايداری ايران در برابر حمله مغولان همين اسلام بود و عامل پايداری ايران در برابر سلطنت عثمانی، عناصر ملی و دينی حاکم بر دولت ملی و شيعی صفوی بود. مشروطيت ايران هم بدون فتوا و حمايت مرجعيت شيعه سامان نمی گرفت. دوران دفاع مقدس در برابر تجاوز صدام جنايتکار هم با رشادت هایی که ريشه در حس ملی و دينی و مذهبی داشت شکل گرفت و مانع از دست رفتن بخشی از خاک ميهن شد.
نه عزيز؛ اسلام و تشيع از جمله عوامل مهم هويت ملی و فرهنگی ايران است. اسلام در اين کشور عاريتی نيست. زبان و ادبيات و فرهنگ و شعر و نثر و دانش و سنت های ملی اين کشور با اسلام پيوند خورده. کار اين حکومت و آن حکومت هم نيست. ريشه اش به هزار و چهار صد سال پيش می رسد. اين اسلام و دامنه گسترده آن از مرز چين تا جنوب اروپا بود که موجب شد برای قرن ها فرهنگ ايرانی با بهره گيری از امکانات تمدنی و دينی اسلام در سرتاسر سرزمين مسلمانان به انحای مختلف گسترش يابد و بر تمدن های ملل ديگر مسلمان تأثيرات درازدامن بگذارد و خود تبديل به يک فرهنگ جهانی شود. کمی تاريخ بخوانيد. ادبيات بخوانيد.
هویت دو پاره در خواب های آشفته
يک سايت برانداز خوش خيال اظهار اميدواری کرده مردم ايران از آنچه آن را "هويت دو پاره ایرانی/ اسلامی" خوانده رها شوند و اينکه عناصر تشکيل دهنده هويت ايرانی در حال دگرگونی است و از اسلام و تشيع گذار خواهد کرد. خواب آشفته می بينيد. مغولان هم نتوانستند ايران و ايرانی را از هويت ايرانی/ اسلامی خود جدا کنند؛ ناچار در نهايت اسلام را پذيرفتند و با فرهنگ ايرانی/ اسلامی خود را هماهنگ کردند.خواب های آشفته می بينيد عزيزان. کشوری که فردوسی و مولانا و سعدی و حافظ دارد با آنچه شما از ايران در تصور خامتان داريد به اندازه همه تاریخ چند هزار ساله اين سرزمين عزيز فاصله دارد. کتاب هایی که به زبان ساده این مطالب را توضیح داده باشد کم نیست. از همين کتاب های ساده شروع کنيد. درس خواندن را جدی بگیرید...
دامنه تحریف
دامنه تحريف تاريخی سايت ها و کانال های تلگرامی و رسانه های سلطنت طلب اين روزها به مسلماتی تاريخی رسيده است که حقيقتا نمی دانم چه نامی می توان بر آن گذاشت. يکی از اين کانال ها با ادعای ارائه مطالبی درباره تاريخ ايران معاصر گمان برده موضوع مالکيت تاريخی ايران نسبت به بحرين از قبيل خالی بندی های رسانه ای "من و تو"یی است درباره ميزان آسايش و رفاه مزعوم در دوره استبداد سياه پهلوی؛ موضوعی که با توجه به اوضاع معيشتی و اقتصادی تأسف بار ناشی از تحريم ها و ناکارامدی ها می توان درباره آن تا می توان دروغ گفت. آيا گمان برده ايد با نشان دادن دو تا سند ادعایی و اظهار چند مطلب بی ربط مالکيت تاريخی ايران نسبت به بحرين را می توان زير سؤال برد؟ البته حق داريد. با همين ذهنيت استعماری و استبداد زده بود که در دوره پهلوی بحرين را واگذار کردند و خدا داند اگر قدرت به همان ها باز گردد بناست کدام بخش ديگر اين سرزمين چند هزار ساله را تحويل دهند؟ حالا هدفشان چيست؟ اينکه خدای نکرده کسی امروز نگويد خيانت مسلم محمد رضای پهلوی در واگذاری بحرين و شکست مفتضحانه او در اداره مذاکرات در اين زمينه با انگلستان خود دلیلی کافی است تا هزار سال ديگر هم کسی به پهلوی و پهلوی گرايان اداره حتی يک برگ درخت از خاک ايران را هم تحويل ندهد. کمی شرم هم خوب است...
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
✳️ انتشار کتاب «نقد شبهات قرآنی» اثر استاد علی نصیری
به لطف الهی کتاب «نقد شبهات قرآنی» پنجاه و ششمین اثر استاد علی نصیری در قطع وزیری در 349 صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
با صرف نظر از رویکرد دینمداران به قرآن که در بستری لبریز از عشق و ارادت به آن دنبال میگردد، این کتاب آسمانی از روز نخست تا کنون حداقل از سوی سه جبهه مورد هجوم معاندانه و غرض ورزانه قرار داشته و دارد که عبارتند از: 1. جبهه کفر، شرک و الحاد؛ 2. جبهه اهل کتاب بویژه یهود و نصارا؛ 3. جبهه خاورشناسان. بررسی آمار موجود نشان میدهد که این سه جبهه از همه توان خود برای تضعیف قران بهره گرفتهاند و افزون بر دهها برنامههای ماهوارهای، کاربست هزاران وبگاه ویژه شبههپراکنی علیه قرآن، با تولید و توزیع کتب و مقالات متعدد، عناد خود با این کتاب آسمانی را آشکار ساختند که ماجرای کتاب «آیات شیطانی» برای همگان شناخته شده است.
با توجه به این که این دست از شبهات از رهگذر سایتهای اینترنتی و نیز از طریق شبکههای اجتماعی و ماهوارهها با سهولت و سرعت زیاد در اختیار عموم مردم به ویژه نسل جوان و دانشجویان قرار میگیرد، بر همه به ویژه اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه لازم است تا با آگاهی گسترده از این شبهات، از شیوههای علمی و فنی برای نقد شبهات بهره گیرند و از سنگر رفیع قرآن دفاع شایسته نمایند.
در برابر هجوم گسترده علیه قرآن، شماری از صاحب نظران مسلمان با فراهم آوردن آثار علمی به دفاع از جایگاه قرآن پرداخته و شبهات ارایه شده در باره این کتاب آسمانی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
نگارنده با اذعان به چنین ضرورتی، نقد شبهات قرآنی را طی دو دهه گذشته در دستور کار خود قرار داد و در کنار تدوین برخی از مقالات علمی در این باره، این دست از مباحث را در کارگاههای علمی مختلف با عنوان «نقد شبهات قرآنی» که بنا به دعوت نهاد نمایندگی ولی فقیه برای اساتید در بسیاری از دانشگاههای کشور برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار داد که دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه اراک، دانشگاه یزد، دانشگاه گیلان، دانشگاه چابهار، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه کرمانشاه، دانشگاه قائمشهر، دانشگاه بابل و دانشگاه گرگان از جمله آنها بوده است. نگارنده با توجه به تحقیقات انجام گرفته در این زمینه، چند سالی مترصد فرصتی مناسب برای سامان دادن آنها به عنوان یک کتاب بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاسته شدن فعالیتهای مختلف آموزشی، به لطف الهی در بهار 1400 مجال مناسب فراهم شد و این کتاب به سامان رسید.
بر این اساس، مباحث این کتاب در دوازده فصل به شرح ذیل سامان یافته است:
فصل اول: کلیات؛ فصل دوم: نقد شبهه همسان انگاری وحی با تجربههای عرفانی؛ فصل سوم: نقد شبهه استناد قرآن به گفتار نبوی؛ فصل چهارم: نقد شبهه اقتباس قرآن از کتب آسمانی پیشین؛ فصل پنجم: نقد شبهه تحریف قرآن؛ فصل ششم: نقد شبهه بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن؛ فصل هفتم: نقد شبهه تاریخمندی قرآن؛ فصل هشتم: نقد شبهه راهیافت خطا در آموزههای علمی قرآن؛ فصل نهم: نقد شبهه در زمینه جهاد ابتدایی و ارتداد؛ فصل دهم: نقد شبهه در زمینه قصاص و جهاد؛ فصل یازدهم: نقد شبهه برتری مردان بر زنان؛ فصل دوازدهم: نقد شبهه قیومیت مردان و ضرب زنان.
تذکار این نکته مناسب است که با شکلگیری فعالیت علمی در فضای مجازی، طی پنج سال گذشته شماری قابل توجه از پرسشها و شبهات قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مباحث مرتبط با آنها به صورت درس گفتارهای متعدد در پیامرسانهای مختلف بازتاب داده شد که شبهه تعدد ازدواج، شبهه ازدواج موقت، شبهه چند شوهری، شبهه نصف بودن ارث و دیه زنان از آن جمله است که امید است در ویراستهای بعدی کتاب از حالت گفتاری به حالت نوشتاری در آمده و در اختیار علاقهمندان به این دست از مباحث قرار گیرد.
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/131214/
◾️پژوهشکده فرهنگ و دین و پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی برگزار می کند؛
✍️نشست تخصصی با عنوان:بررسی نظام اخلاقی خانواده بر اساس نظریه های اخلاقی معاصر
🎙ارائه دهنده:دکتر محمدجواد فلاح،دانشیار دانشگاه معارف اسلامی
📒دبیر علمی: شیماسادات حسینی
📅زمان: یکشنبه 1401/11/09
⏰ساعت: 10 الی 12
🗒مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، طبقه چهارم، سالن امام رضا علیه السلام
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
⚛️ یاد پدر از آقا سیدمحسن
آیتالله سید علی شفیعی، نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری در روز ۶ بهمن در دیدار با اعضای خانه مطبوعات استان خوزستان، ضمن قدردانی از شرکت کنندگان، به مقام حجت والمسلمین سیدمحسن شفیعی مسئول فقید دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان ادای احترام کرده و فرمود:
با صحبتی که آقایان ابتدای جلسه بیان داشتند، مشخص شد محور اصلی این دیدار، سید محسن ما است. از اظهار لطف شما تشکر میکنم. شما درباره من هر چه بگویید زیاد گفتهاید. من قابل نیستم. من کسی نیستم که کسی از من تعریف و توصیف کند. فقط دعا کنید خداوند ما را رسوا نکند و خداوند گناهان ما را بپوشاند. هر چه درباره من بگویید زیاد گفتهاید و مبالغه کردهاید؛ ولی هرچه درباره سید محسن بگویید کم گفتهاید. علت این است که شاید هیچ کس به اندازه پدر او نمیتواند از او دانسته باشد. گاه کسی در شب، کسی در روز، کسی در محل کار، یا در مسجد، و یا در جای دیگر و در همان محدوده تنها سید محسن را میدید؛ اما اینکه کسی همه جهات او را درک بکند، این پدر یا مادر اوست که میتوانند این را احساس بکند.
یک جملهای خدمتتان عرض کنم که جای خیلی چیزها را میگیرد. یکی از دوستان مسجد ایشان میگفت که آقا سید محسن در مسجد ایستاده بودم ایشان وارد شد. به او گفتم این قدر خودت را اذیت نکن، این قدر دوندگی نکن. جواب داد: فلانی، کار، کار، کار. کما اینکه یک شب در منزل، خودم به او گفتم این قدر به خودت اذیت نرسان. میخواهی چه بکنی؟! مسجد، محراب، منبر، دانشگاه، درس، بحث، خانواده، چیزهای دیگر و ... چه خبر است؟! او گفت «من برای خدا کار میکنم.» در حالی که من به حسب ظاهر به خود نگذاشتم ولی از دل تکان خوردم که انسانی که میخواهد برای خدا کار کند غیر از این، نمیتواند باشد. لذا اگر توصیهای لازم باشد این است که انسان برای خدا کار کند. انسان برای خدا قدم بردارد.
قرآن مبارک، معلم بزرگ ما است؛ میفرماید: «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» (انعام: ۹۱) ای پیغمبر، به مردم بگو، خدا و آنها را رها کن. خدا را که گفتی و مطرح کردی، همه چیز را گفتهای. اگر گفتی خدا، چیز نگفتهای باقی نگذاشتهای. همه چیز در خدا مندرج است. خداوند محیط و مشرف به همه چیز و همه کس است و خود خداوند توان میدهد، عزت میدهد. بنابراین اگر انسان برای خداوند کار بکند، همه کارها را کرده و اگر برای خدا صحبت کند، همه چیز را گفته و اگر برای خداوند بنویسد، همه چیز را نگارش کرده است. ایکنا
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ شخصیتدهی به شاگرد
🔸آیت الله سیستانی به من میفرمودند: درس آقای بروجردی میرفتم. جوان هجده سالهای بودم و ریش هم نداشتم. آقای بروجردی برای تشویق طلاب، میگفتند: اگر اعتراضی، سوالی دارید مطرح بکنید. روز بعد آنهایی که مهم بود را در درس بیان میکردند. آقای سیستانی میگفتند: گاهی اوقات من اشکال میکردم، روز بعد ایشان میخواند، نمیشناخت من که هستم. من یک طلبه هجده ساله، ریش هم نداشتم. آقای بروجردی میفرمودند: «بعضی از اعاظم اینجور نوشتند به من». من از خجالت سرم را پایین میانداختم. روحیه را دقت میکنید.
🔹آقای بروجردی به طلبهها با یک دید دیگری، با یک احترام خاصی برخورد میکرد که به اینها شخصیت بدهند و این نیروها بتوانند یک نقش موثر را بازی بکنند...
🔸 ایشان میخواهد بگوید که علم بماهو علم ارزش دارد؛ فرقی نمیکند که این مطلب را چه کسی نوشته، یک جوان شانزده ساله نوشته یا یک پیرمرد هشتاد ساله نوشته است.
📚بررسی شیوه استنباط فقهی و سیره عملی آیتالله بروجردی در مصاحبه با آیتالله سید احمد مددی؛ به نقل از کانال تحول حوزه
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗 پرونده «داستان حجاب» و پرونده «دروس معارف اسلامی» در نشریه معارف📕
✅ دهمین شماره الکترونیکی نشریه معارف (آذر و دی ماه 1401) منتشر شد.
♻️ در پرونده «داستان حجاب» می خوانیم:
🔸 داستان حجاب در قرآن
🔹تأملی در ضرورت فقه راهبردی(به بهانه مسائل مرتبط با حجاب)
🔸حجاب و حیا؛ تأملی مبتنی بر مطالعه میدانی
♻️مقالات پرونده «دروس معارف اسلامی» عبارتند از:
✅ اشارهای به مبنای معرفتشناختی «آموزش شناختی» معطوف به دروس معارف اسلامی
✅ تأملی در دروس اندیشهای و هویتسازِ معارف اسلامی
✅گزیده خوانی نشستهای معارفی
ادامه مطالب...
🔸 تبیین و تقییدات ولایت
🔹تبیینگری حوزه علمیه معاصر قم در عرصه قرآن
🔸و اخبار انتصابات
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✍️ چهارمین نشست از سلسله نشستهای دانشگاه و تمدن نوین اسلامی
⬅️ تمدن و مسئلهٔ «معنا» در دانشگاه
👤ارائه دهنده: دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
📅 زمان: دوشنبه: ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۸ الی ۱۰
📒 دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
◾️نشانی: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه سوم- تالار کوثر
🔵 نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
⏮ لینک ورود به جلسه به صورت مجازی:
🌐 B2N.IR/ISCS1
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔶 اندیشه امام خمینی (ره)
🔶سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
🔹همراه با ارائههایی از :
-مجتبی همتیفر
-احسان بابایی
-صادق ترابزاده
-جمال یزدانی
🔶دبیر نشست:
-حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🔴زمان: سهشنبه یازدهم بهمنماه همزمان با برگزاری نماز ظهر و عصر
📍مکان: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، پژوهشکده باقرالعلوم
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🔴 لینک جشنواره👇:
🆔 https://zil.ink/ammar_ensani
نشریه معارف
🎯 تیری که «خیری علقم» بر دو نشان نشاند!
🔹شامگاه جمعه هفتم بهمنماه، #خیری_علقم جوان بیست و یک ساله فلسطینی در نزدیکی یک کنیسه یهودی در شمال قدساشغالی گروهی از صهیونیستها را به گلوله بست که طی آن هشت صهیونیست به هلاکت رسیده و تعداد زیادی زخمی شدند. در پی این عملیات استشهادی، نظامیان اسرائیلی با وی وارد درگیری مسلحانه شدند و در نهایت او را به ضرب گلوله به رگبار بستند.
🔸این عملیات در حالی انجام گرفت که در سال ۱۹۸۸ صهیونیست ها، پدربزرگ هفتاد ساله وی را با ضربات چاقو به شهادت رسانده بودند... اما دیشب و بعد از گذشت ۳۵ سال نواده اش و از قضا همنام او «خیری علقم» تنها با ۲۱ سال سن برای گرفتن خونبهای پدربزرگش و انتقام گرفتن از ۹ فلسطینی اردوگاه جنین در یک عملیات غیرقابل پیش بینی ۱۰ صهیونیست را به هلاکت رساند...!
✍ پانوشت:
🔹 در مورد اردوگاه جنین ذکر نکات ذیل خالی از لطف نیست. در سال ۱۹۴۸هنگامی که مناطق فلسطین یکی پس از دیگری سقوط میکردند؛ اهالی شهری کوچک به نام جنین در شمال اراضی اشغالی توانستند با کمک داوطلبان و ارتش عراق مقابل اسرائیل مقاومت سرسختانه ای انجام دهند. کمی بعد در توافقی اداره این شهر به اردن سپرده شد. این شهر از دیرباز (از دوران ناپلئون تا بریتانیا و بعدها اسرائیل) کانونی قدرتمند برای مقاومت فلسطینیها علیه اشغالگران بوده است.
🔸 عزالدین قسام در دهه ۳۰ از بین کشاورزان ناراضی نخستین حلقه مسلحانه فلسطینی ها برای مقاومت علیه بریتانیا را در همین شهر تاسیس کرد. اردوگاه جنین در ۳ دهه گذشته مهمترین کانون مقاومت مسلحانه در کرانه غربی بوده است. هر چند سازمان فتح (کتائب شهدای الاقصی) و جهاد (سرایا القدس) در اردوگاه حضور پر رنگی دارند؛ اما هیچ گروهی به تنهایی بر جنین مسلط نیست. در واقع میتوان گفت اردوگاه جنین تنها کانون فراگروهی- ملی مقاومت در فلسطین است.
🔸 اسرائیل چندین بار تلاش کرده کنترل اردوگاه را در دست بگیرد. اوج تلاشهای صهیونیست ها سال ۲۰۰۲ بود و اردوگاه جنین ۱۰ روز کاملا محاصره شد و آب و قطع برق و حملات هوایی، توپخانه اشغالگران به اوج خود رسید ولی جنین سقوط نکرد. تراکم جمعیتی بالا، ذخایر تسلیحاتی انبوه و نیروهای آموزش دیده، هزینه سقوط اردوگاه را برای اسرائیل را بسیار سنگین کرده است.
🔹 جنین به دلیل فشارهای اسرائیل نسبت به دیگر مناطق کرانه (رامالله، نابلس، الخلیل و...) توسعه نیافته است. وضعیت خدماتی و زیرساختی بسیار بدی دارد و فقر در آن موج میزند؛ با این حال اردوگاه به نقش نظامیاش در مقاومت ادامه داده و مهمترین کانون پرورش نیروهای جوان در کرانه به حساب میآید. استقلال امنیتی اردوگاه تا حدی است که حتی نیروهای تشکیلات هم قادر به ورود به آن نیستند. چندی پیش ورود اسرای فلسطینیِ فراری از زندانهای اسرائیل به اردوگاه خبرساز شده بود.
🌐 منبع: کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
تبیینگری حوزه علمیه معاصر قم در عرصه قرآن.pdf
1.05M
✅ تبیینگری حوزه علمیه معاصر قم در عرصه قرآن
🔸با تأکید بر شبهات مخالفت قرآن با تاریخ و علم
به پاسداشت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه
✍️ دکتر محمدهادی منصوری
🔸درآمد
تأسیس حوزه علمیه قم به شکل نوین آن در عصر شیخ عبدالکریم حائری هم طنین عقلانیت بود و هم نشانه اراده الهی بر آن. با توجه به فعالیت¬های علمی صورت گرفته حوزه علمیه قم در سده اخیر سزاوار است تا تلاش علمی فضلای آن در این برهه در زمینه تفسیر و علوم قرآن در مواجهه با دیدگاه¬های رقیبی چون اخباریان، عامه، مستشرقان، روشنفکران دگراندیش معاصر، همچنین مخالفان دینستیز بررسی شود. بررسی¬ها نشان می¬دهد گرچه حوزه علمیه قم از بدو تأسیس تا امروز، تلاش¬های فراوانی در دفاع از کیان مذهب حقه شیعه و در مواجهه با دیدگاه رقیبان از مذاهب یا ادیان یا افکار دیگر انجام داده اما این کوشش¬ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران صدچندان گشته و آن را از فعالیت کمرنگ قرآن¬پژوهی به تلألؤ نورانی بدل کرده است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚📚منبع: نشریه الکترونیکی 10.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی
✍️نشست دهم: تفسیر سیاسی قرآن و تاثیر آموزه های قرآنی بر تداوم انقلاب اسلامی ایران؛ چالش ها و راهکارها
🎙ارائه دهنده: دکتر یوسف خانمحمدی،دانشیار گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
📅زمان: سه شنبه 1401/11/11
⏰ساعت: 13 الی 15
🔷تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
آیت الله قاضی.pdf
318.6K
⚛حسنه دهر
بزرگداشت عارف كبير آيتالله حاج سيدعليآقا قاضي
(به بهانه سالگرد رحلت آیت الله علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی)
گزیده فرمايشات مهم مقام معظم رهبری در ديدار اعضاي ستاد برگزاري كنگره این اسوه عرفان و معرفت، در سال 1391:
🅾 سالكِ طريقِ خاصالخاص
«تجليل از مرحوم آقاي حاج ميرزا علي آقاي قاضي، انشاءالله يكي از كارهاي بسيار مفيد و بزرگ است. مرحوم آقاي قاضي ـ ميرزا علي آقاي قاضي ـ يكي از حسنات دهر است؛ يعني واقعاً شخصيت برجسته علمي و عملي مرحوم آقاي قاضي، حالا اگر نگوييم بينظير، حقاً در بين بزرگان كمنظير است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 95.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚛️ معجزه انقلاب و نابغه دفاع
به مناسبت ۹ بهمن سالروز شهادت سردار حسن باقری(غلامحسین افشردی)
مدت: دو و نیم دقیقه
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
اخلاق حرفه ای تدریس.pdf
349.2K
✅ اخلاق حرفهای تدريس (قسمت اول)
♻️ از سری کارگاههای اخلاق كاربردي
✍️ الف.ف.اميدوار
🔸 درآمد
در «مؤسسه آرامش جاويدان» سعي شده است به مباحثي وارد شويم كه کاملاً كاربردي و مورد نياز مراکز و دانشگاهها باشد و صرفاً مباحثي خشك و نظري نباشند.
در كارگاه اخلاق تدريس نيز همين رويکرد دنبال شده و در آن، بيشترين صبغه مباحث، اخلاقي است و البته لزوماً تنها اخلاق به معناي خاص خود (كه به خلقيات و رذايل و فضايل انسان بر ميگردد) مد نظر نبوده و تذكرات ديگري هم كه صبغه كار را از اخلاقي بودن صرف خارج ساخته و مباحث را كاربرديتر نموده، به آن اضافه شده است. همچنين سعي شده است تا رذايل و فضايلي كه با آنها آشنا هستيم ترجيحاً منطبق با عرصه تدريس طرح شوند؛ مثلاً در بحث عدالت همه ميدانيم كه عدالت چيز خوبي است اما عدالت در عرصه تدريس چگونه رخ مينمايد و مصاديق آن در اين عرصه کدامند و يك معلم عادل کيست؟ و... .
لازم به ذکر است: هر حرفه و فني به اخلاق خاص خود نيازمند است؛ براي مثال مديريت به اخلاق متناسب با خود نياز دارد. يك كارمند نياز به اخلاق در عرصه کارمندي است. يك پزشك بايد اخلاق پزشكي را بداند. حتي در هنگام رانندگي نيز همه ما بايد با اخلاق رانندگي آشنا بوده و عامل به آن باشيم، زيرا در اين عرصه نيز گاه مردم حقوق يكديگر را زير پا ميگذارند و به يكديگر بياحترامي ميكنند و اين به آن خاطر است كه اخلاق رانندگي را نميدانند يا رعايت نميكنند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 95.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نخستين فراخوان ملی الگوهای همتا و محتوای پشتیبان دروس معارف اسلامی
📚معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار می کند.(درجه علمی isc)
📚*محورهای همایش*
🔺 تولید آثار خلاق در گرایش های پنجگانه معارف اسلامی ناظر به نیازهای دانشجویان
🔻 طراحی الگوهای همتا و جایگزین دروس معارف اسلامی با رویکرد تحول آفرین، کاربردی، فایده محور، نوآورانه و آینده پژوهانه
🔺 نقد و بررسی عناوین، سرفصلها و متون متداول با توجه به مقتضیات زمان حاضر در گرایش های پنجگانه معارف اسلامی
🔺 ارائه الگوهای تحول آفرین در جذب، تربیت و ارتقاء استادان معارف اسلامی
🗓تاریخ ارسال چکیده مقالات، پروپوزال و طرح های اولیه ۲۹ اسفند ماه 1401
🗓تاریخ برگزاری همایش
دوم شهریور 1402
💫ثبت نام و دریافت اطلاعات بیشتر :👇
🌐nahadconf.ir/maaref
ما و تقلب شاهانه.pdf
241.1K
🔸ما و تقلّب شاهانه!🔸
✅ درآمد
حضور رسانههای ارتباط جمعی مجازی، با سرعت چشمگیری در میان اقشار مختلف مردم، به ویژه نسل جوان، در حال گسترش است و در حوزههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اخلاقی و دینی تأثیرات بسیار عمیقی از خود برجای میگذارد. در این میان، نظامهای رقیب و سرویسهای اطلاعاتی آنها نیز با اطلاع از ضریب نفوذ بالای این رسانهها، سعی دارند با ایجاد شبکههای اجتماعی مجازی و ماهوارهای و تعریف مأموریتهای ویژه برای آنها، بر افکار عمومی تأثیر گذاشته، مقاصد خاص سلطهجویانه خود را به شیوهای نوین پیش برند.
شبکههای معاند نظام جمهوری اسلامی نیز که با بودجههای پیدا و پنهان سرویسهای بیگانه راهاندازی شدهاند، با ارسال انبوه اخبار و تحلیلهای جهتدار، سعی در انحراف افکار عمومی مردم ایران داشته و در مقاطع و رویدادهای مهم و حساسی مانند انتخابات، مذاکرات هستهای و... میکوشند تا روح یأس و نا امیدی را در میان مردم، ترویج دهند.
در سالهای اخیر نیز برخی از این شبکههای استعماری با صرف هزینههای هنگفت، با در اختیار گرفتن اسناد و آرشیوهای بسیار مهم خارجی و نفوذ به برخی آرشیوهای داخلی و سوء برداشت و استفاده از شماری اسناد منتشرنشده، موفق شدند مستندهایی درباره تاریخ معاصر ایران و وقایع منجر به بروز انقلاب اسلامی سال 57 ایران ساخته و در فضای مجازی و ماهوارهای منتشر نمایند؛ که متأسفانه در آن مجموعهها به شکل بسیار زیرکانه و حرفهای، تاریخ معاصر کشورمان مورد تعرض و تحریف قرار گرفته است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف ش 108.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔖 کرسی ترویجی
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می کند:
✅ استقلال و آزادی در گام دوم انقلاب اسلامی؛رهاوردها و بایسته ها
🎙ارائه دهنده: دکتر شریف لکزایی؛ دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒 مدیر جلسه: دکتر مرتضی یوسفی راد؛ استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎤 ناقدان: حجت الاسلام دکتر سیدعباس نبوی؛عضو اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری؛ دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅زمان: سه شنبه 1401/11/11
⏰ساعت: 8:30 الی 10
🔷تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
✍️نشست تخصصی:
حلقههای میانی و گام دوم انقلاب؛ قیام نیروهای پیشران
🎙ارائه دهنده: مهدی جمشیدی؛ استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»
📅زمان: چهارشنبه 1401/11/12
⏰ساعت: 9 الی 11
🗒مکان: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک 15 ، سالن جلسات پژوهشگاه
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
◾️مجری: پژهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
اخلاق حرفه ای تدریس2.pdf
265.2K
✅ اخلاق حرفهای تدریس (قسمت دوم)
♻️از سری کارگاههای اخلاق كاربردی
✍️ الف.ف.امیدوار
🌸 عوامل ایجاد محبت
«چه عواملی موجب ایجاد محبت گوینده در مخاطب میشود؟»؛ این یک بحث جدی است. محبت مربی در دل متربی، یك بحث مفصل و لازم است. یكی از راههای ایجاد محبت استاد، احترام به مخاطب است. احترام به دانشجو باعث میشود در نگاه او محبوب شویم و این یکی از مهمترین شرایط تأثیرگذاری است؛ یعنی او باید تو را پذیرفته باشد و تو مورد پذیرش او قرار گرفته باشی.
گاهی اوقات ما ابتداء به دیگران سلام نمیكنیم و منتظریم آنها سلام كنند! درست که دین گفته: «مستحب است كوچكتر به بزرگتر سلام کند»، ولی نگفته: «حرام است که بزرگتر به كوچكتر سلام کند»؛ بلکه آن هم مستحب است. پیامبر(ص)که الگوی ماست به كودكان سلام میكند و میفرماید: «برای این، این كار را میكنم كه سنّت شود و آیندگان بعد از من هم یاد بگیرند و این كار را بكنند». آیا تا به حال ما به اطفال سلام كردهایم؟! كودكان که هیچ، آیا به دانشجویانمان سلام كردهایم؟! بعضیها آنقدر متكبرانه راه میروند كه جواب سلام کسی را هم نمیدهند! این ر فتار یعنی تكبر. یکی دیگر از نشانهها و مصادیق تکبر عدم توجه به نظرات علمی دانشجو و تحقیر آنها است. مثلاً بحثی علمی از سوی یكی از حضار طرح شده و از عهدة آن نیز خوب برآمده ـ حالا استاد باشد یا دانشجو؛ جلسة علمی باشد یا عادی؛ دانشآموز باشد یا دانشجو؛ ـ ...
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 102.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نشریه معارف
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔶 اندیشه امام خمینی (ره) 🔶سخنران: حجت الاسلام وا
⚛ جهان فکری امام خمینی (ره)
📣 استاد حمید پارسانیا
در نشست جهان فکری امام خمینی (ره)؛ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
در اين جلسه قرار است راجع به ابعاد عرفانی و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب كه حضرت امام (رَه)انجام دادند صحبت كنيم. امام (رَه) قبل از اين كه يك استاد حوزه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. امام (رَه) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع ميكردند. پس ابتدا حوزه فعاليت ايشان تدريس بود و بعد مرجعيت و بعد هم انقلاب اسلامی.
ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير و بالعكس. امام (رَه) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ چنین انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاریای كه مردم و امت اسلام با امام (رَه) داشتند از صدر اسلام تا كنون بیسابقه بوده است. حضرت امام (رَه) توانست كاری را در تاريخ تشيع رقم بزند كه نمونه آن وجود نداشته.
آمادگیای كه امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزههای مختلف اجتماعی و...ايجاد كند.
فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد. ما نميتوانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبههای استدلالي را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. همين امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد يعنی به جاي ابن سينا، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزي به نام فقه باقی میماند؟خير! عوض ميشود.
ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه هاي علميه ها داشتند افول ميكردند. شخصيت فلسفي امام جدای از شخصت سلوكی ايشان نيست. امام شخصيت همه جانبهای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه برميگردد، او يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد، ياران و همراهانی دارد.
در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا ميكند كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. انقلاب بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويتهای ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی🇮🇷برگزار می گردد:
💻مدرسـه فصلـی "انقلاب اسلامی، فضای مجازی"
📆برنامه های روز 12 بهمن ماه 1401:
🎙حجت الاسلام رضا حاجی حسینی
➖تعــــریف انقلاب اسلامــی در فضـای مجـازی
🕙ساعت 10
🎙آیت الله عبدالکریم فرحانی
➖ضرورت انقلاب اسلامی در فضای مجازی بر اساس مبنای امامین انقلاب
🕓ساعت 16
⬅️جهت ثبتنام و حضور شناسه@oisc_rooydad در ایتا
💻پخش زنده با ترافیک رایگان
📲پخش از طریق کانال دفتر در آپارات وایتا
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی