#نشست
🔰همایش مجازی فرق و جریانهای انحرافی
🔹روشهای مواجهه با فرق انحرافی در سیره امام رضا علیه السلام.
شنبه، ساعت ۸الی ۹:۳۰
🔹وضعیت شناسی معنویت های نو پدید در ایران
شنبه، ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰
🔹وضعیت شناسی و آینده پژوهی #بهائیت در ایران
شنبه، ساعت۱۳:۳۰ الی ۱۵
🔹وضعیت شناسی و آینده پژوهی تصوف در ایران
شنبه، ساعت۱۶ الی۱۷:۳۰
📎لینک نشست:
https://vce.miu.ac.ir/mashhad6
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰سلسله جلسات تورات خوانی
👤 زیرنظر دکتر مهدی قاسمی استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مطالعات #اسلام و ادیان
🔹شنبهها ساعت ۱۴:۱۵
📎لینک نشست :
https://b2n.ir/farhangi-tarbiati
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تفسیر تربیتی.pdf
248.9K
✅ روششناسي «تفسير تربيتي»
✍️سيد احمد هاشمي عليآبادي
🔻درآمد
قرآن درياي مواجي است که به فرموده اميرمؤمنان(ع) «ظاهره انيقٌ و باطنه عميقٌ، لا تَفني عجائبُه ولاتَنقضي غرائبُه، ولا تُکشَف الظلماتُ الا به؛ ظاهر آن شگرف و باطن آن ژرف و ناپيداست، مطالب شگفتآور آن تمام نميشود و اسرار نهفته آن پايان نميپذيرد و تاريکيها بدون آن بر طرف نخواهد شد.» اگر چه دستيابي به اعماق بي-نهايت اين قانون زندگي و قاموس بندگي فقط در دسترس خاندان عصمت و طهارت است؛ اما اين سبب نمي¬شود که ما از هدايت آن محروم مانده و آن را به نطق نياوريم. درطول تاريخ، همواره مفسران بزرگ به اندازه وسعت و ظرفيت خود از اين زلال معرفت نوشيده و نوشانده¬اند.
يکي از مباحث مهم تفسيري که با رسالت نزول وحي و قرآن کاملاً منطبق است، بحث از مسائل تربيتي و يا «نظام تربيتي در قرآن» است. در اين ميان روششناسي تفسير در حوزه علوم انساني بهصورت عام و در حوزه علوم تربيتي بهصورت خاص از جايگاه ويژه برخوردار است. ما در اين نوشتار در صدد بررسي برخي زواياي اين بحث برآمدهایم؛ و در ابتدا مفاهيم دخيل در اين حوزه را به اختصار بررسي مي¬نماييم:
❇️ روششناسي
مقصود از «روش» در تفسیر قرآن، استفاده از ابزار يا منبع خاص در تفسير است که معاني و مقصود آيه را روشن مي¬سازد و نتايج مشخصي را بهدست مي¬دهد. به ديگر سخن، چگونگي کشف و استخراج معاني و مقاصد آيات قرآن را، «روش تفسير قرآن» مينامند.
#اختصاصی
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نشریه معارف
📊 نظرسنجی کوتاه ❔ به نظر شما، شیعیان بیشتر رنگ و بوی کدام امام را دارند؟ (کدام امام حضوری آشکارتر
[ آلبوم ]
#نتایج_نهایی
ضمن قدردانی از شرکتکنندگان در نظرسنجی، نتایج به شرح زیر اعلام میشود:
تعداد پاسخ دهندگان: ۳۴۱ نفر
امام حسین(ع): حدود ۷۰٪
امام علی(ع): حدود ۱۹/۵٪
امام صادق(ع): حدود ۱۰/۵٪
توضیح:
جامعه شیعه بیش از هر چیز، با الگوی جهاد حسینی آشنا بوده و تبعیت کرده؛ و ثمرهاش در پیروزی انقلاب و جنگ، و در پیروزی حزب الله لبنان و برخی دیگر از کشورها قابل مشاهده است.
اما جامعه فقط دوره جنگ ندارد!
❓الگوی شیعی حکمرانی
❓الگوی شیعی بازار و تجارت
❓الگوی شیعی سیاست
❓الگوی شیعی مناسبات اجتماعی
❓الگوی شیعی تبلیغ و ترویج دین
❓الگوی شیعی رسانه و شبکههای اجتماعی
❓الگوی شیعی دانش و دانشجویی
❓الگوی شیعی زنِاجتماعی
❓و...
توضیح بیشتر 👈🏻 کلیک کنید
ما با شيعه اثنیعشری تکامامی مواجهیم
ما با فقر الگوپردازی چندبعدی شیعی مواجهیم
بسم الله
🏷 نکته:
این یک نظرسنجی ساده در فضای مجازی است و ممکن است اشکالهایی بر آن وارد باشد.
برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیقهای دقیق هستیم.
🌐گفتار پسندیده؛ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
باید خود را به روز کنیم.pdf
691.1K
♻️ بايد خود را بهروز كنيم!
✍️نقطه نظرات حبيبالله صابرينسب، مديرگروه معارف اسلامي دانشگاه غيرانتفاعي مهر اراك
❓❓ارزيابي حضرتعالي از وضعيت امروز گروههاي معارف اسلامي در دانشگاهها چيست؟ فرصتها و چالشهاي پيش روي اين گروهها را چه ميدانيد؟
🔻اين سئوال شما در واقع چند سئوال است ولي چيزي كه من ميخواهم با توجه به تجربهاي كه دارم مطرح كنم، اين است كه اصل كار، كار بسيار خوبي است كه قابل نفي نيست. منتها مسأله اين است كه دنيا دنياي ارتباطات است و دانشجويان مثل قديم نيستند؛ چون ميشود با آنها ارتباط برقرار كرد و درد دل نمود. هر خبر و حادثهاي كه در هر زمينهاي اتفاق بيافتد از ديد دانشجويان مخفي نميماند.
ما عليرغم همه كارهايي كه در زمينه تهيه و تدوين كتاب و متون معارف اسلامي و در ديگر زمينهها انجام ميدهيم، بايد خودمان را به روز كنيم. انتظاري كه از گروه معارف اسلامي ميرود، اين است كه بايد به تناسبي كه دانشجو ميداند و مطالب را دارد، حداقل از لحاظ دستيابي به اطلاعات از آنها عقب نماند و اگر ما پا به پاي آنها نرويم و مراقبت و محافظت از آنها نداشته باشيم، هركاري كه انجام بدهيم مثل بارش باران در بيابان است و آن موقع اثرات و زمينههايي ميطلبد كه ما از نظر تغذيه اعتقادي، فرهنگي و معنوي متأسفانه ديگر نميتوانيم اينها را به حد عالي برسانيم.
#اختصاصی
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 97.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ حجاب اسلامی
و میزان دخالت حکومت اسلامی در باره آن ( بخش چهارم)
✍️ استاد علی نصیری گیلانی
در سه مقال گذشته یعنی (بخش اول) و (بخش دوم) و (بخش سوم) از وجوب حجاب در رفتار فردی و نیز امکان استناد به ادله عام برای وجوب الزام آن از سوی حکومت اسلامی سخن گفتیم.
در این مقال سخن از ادله کسانی است که به رغم اذعان به وجوب و ضرورت حجاب در رفتار فردی، با دخالت حکومت اسلامی در این زمینه مخالفت داشته و رعایت یا عدم رعایت آن را جزو اختیارات عامه مردم می دانند.
برای این نگاه می توان ادله ذیل را شاهد آورد:
🔹 ۱. در هیچ آیه و روایتی در باره الزام مردم به حجاب و برخورد قاهرانه حکومت اسلامی در این زمینه سخن به میان نیامده و تنها پس از انقلاب در قانون مجازات اسلامی از بی حجابی یا بدحجابی به عنوان جرم سخن به میان آمده است. از سویی دیگر، حجاب یک معروف الهی بسان نماز و روزه است و همان گونه که حکومت اسلامی نمی تواند با الزام و قدرت مردم را وادار به انجام نماز و روزه کند، در باره حجاب نیز چنین است.
انصاف آن است که قیاس حجاب با نماز و روزه مع الفارق است؛ زیرا اگر کسی نماز نخواند و روزه نگیرد با فرض علنی نساختن آن در جمع، خسارتی معنوی را متوجه شخص ساخته است، اما شکستن حرمت ها و حریم ها در عرصه حجاب و عفاف در سطح اجتماع، جامعه را در معرض آسیب های متکثر قرار می دهد.
🔹 2. یکی از عوامل اصلی گسترش بی حجابی در کشور عملکرد بسیار ضعیف و غیر متوازن حاکمیت در چند دهه گذشته در تامین معاش و آسایش مردم و در کنار بسط بی عدالتی ها و شکاف های اجتماعی و ... است.
ضعف دستگاه قضایی در برخورد با پدیده هایی همچون اختلاس و غارت بیت المال بر بی اعتمادی عمومی افزوده است. به عبارت صریح تر در حال حاضر بخش عمده بی حجابی ها را باید نوعی اعتراض و نافرمانی مدنی به حاکمیت تلقی کرد. با این فرض برخورد قاهرانه حکومت اسلامی، تعقیب قضایی و پیش بینی جرایم به قهر و شکاف بیشتر میان نظام اسلامی و بخشی از جامعه می انجامد و در این بین چه بسا محتمل است رخدادهای تلخ دیگر همچون ماجرای مهسا امینی و ریختن خون بی گناهانی پیش آید. لبّ سخن این دست از مخالفان الزام حجاب آن است که نمی توان منکری همچون بی حجابی را با تحقق منکراتی دیگر تدارک کرد.
🔹3. ما در منطقه و جهانی زندگی می کنیم که نه تنها حجاب، بلکه صدها حریم و حرمت دینی شکسته شده و انواع گناهان به صورت علنی و آشکار در حال انجام است. با صرف نظر از آزادی فراوان زنان در عموم کشورهای غیر مسلمان، در هیچ کشور اسلامی حجاب به عنوان یک معروف لازم اجتماعی تلقی نشده و بی حجابی به عنوان جرم انگاشته نشده است. اینها همه نشانه های دوران آخر الزمان است.
چگونه در این حال و هوا از یک حکومت اسلامی می توان توقع داشت که نسبت به پدیده بد حجابی برخورد قاهرانه از خود نشان دهد و آن را یک جرم تلقی کند؟!
ادله روایی و تاریخی نشان می دهد که شماری از احکام الهی در عصر پیامبر و حضرت امیر به خاطر نبود ظرفیت اجتماعی مسکوت گذاشته شد. وضعیت کنونی جامعه نیز از برنتافتن شماری از مردم در برابر حکم الزامی حجاب حکایت دارد. آیا با این وجود مسکوت گذاشتن الزام حاکمیت نسبت به حجاب عقلانی تلقی نمی گردد؟!
🔹 4. با فرض بی حجابی به عنوان منکر اجتماعی و الزام حکومت اسلامی نسبت به مقابله با منکرات، باید توجه داشت که نهی از منکر در صورتی واجب است که احتمال تاثیرگذاری در باره آن وجود داشته باشد. مقاومت سخت بخش قابل توجهی از جامعه در برابر دعوت و بلکه پافشاری حکومت نسبت به حجاب به رغم تحقق رخدادهای تلخ چند سال گذشته، حکایت از آن دارد که اصرار بر تحفظ جامعه نسبت به حجاب نه تنها این طیف از جامعه را به حجاب ملتزم نساخته، بلکه آنان از همان حد حجابی که پیش از برخورد قاهرانه حکومت بدان التزام داشتند، دست برداشته اند. مفهوم این پدیده آن است که نهی از منکر حجاب به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی و درست به عکس گذاشته است.
داوری نهایی در باره این اشکالات و نقدها نسبت به ادله اولیه الزام حکومت اسلامی نسبت به حجاب را به مجالی دیگر وا می گذاریم.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ تبیین سه کلیدواژه «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» در سیاست خارجی
توسط رهبر انقلاب در دیدار امروز
✏️ رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه، سفرا و روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور:
✏️در سیاست خارجی وقتی میگوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحنمان هم التماسآمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی اینجور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پخته سیاسی قدیمی فلان کشور اینجوری گفت، اینجوری قضاوت کرد، آن یکی اینجوری گفت، اینجوری اقدام میکنند. عزت یعنی ما چشممان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیهمان به اصول خودمان باشد.
✏️حکمت یعنی در همه تعاملهای دو جانبه و چند جانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبهشده عمل کنیم. از اظهار نظرهای دفعی و ارتجاعی و حسابنشده پرهیز کنیم. حکمت یعنی هر کاری که می کنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبهشده باشد.
✏️مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم میسازند، می توان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضیها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت می کنید، به یک صخرهای می رسید که از آن عبور نمیتوانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه راه پرهیز کردیم و عقبنشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📚برشی از کتاب: تراز سیاست
🔰 دفاع تمام عیار شیخ انصاری از شهادت ثالثه
✍️استاد علی ابوالحسنی(منذر)
💠 مسئله ذكر شهادت ثالثه (اشهد انّ علياً ولى اللّه) در اذان نيز يكى از شعائر بزرگ مذهبى ما است كه شخصيتى چون مرحوم آيت اللّه العظمى حكيم، در شرح مشهورش بر كتاب عروة الوثقى (با عنوان مستمسك عروة الوثقى)، آن را به عنوان ثانوى (يعنى از باب اينكه جنبه نماد و كيان تشيع را به خود گرفته) واجب مىداند.
💠در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نيز نوشتهاند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّن هاى شيعه را از گفتن كلمه «اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه» در روى گلدسته هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: «بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه توانيم اعمال مذهبى خود را آزادانه انجام دهيم».
💠با پخش خبر مهاجرت شيخ انصارى از نجف در بين مردم، نجفي ها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامهاى در نجف برپا كرد. سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟!
💠 فرمود: ـ اگر در اين مورد ساكت مىماندم ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگر بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir