آیا پیامبر.pdf
770.1K
#اختصاصی
#پرسمان
🌗آيا پيامبر اكرم(ص) در توليد وحي نقش داشته است؟
🔸درآمد
در اوج اسلامستيزي رسانههاي غربی مصاحبهاي از دکتر عبدالكريم سروش به نقل از بخش عربي راديو هلند و راديو فارسیزبان زمانه، علیه قرآن و وحی منتشر شد. درپي انتشار این مطالب که در آنها ادعا شده بود قرآن و وحی تجربه اي است از پیامبر مانند دیگر تجربه شاعران!! و پيامبر خود آفريننده و توليدكننده قرآن است که با انتقال مفاهيم، الفاظ از ناحيه وي صادر شده است و مواردي چند از این دست، شماری از متفکران اسلامی به نقد و رد علمی این نظریه سخیف پرداختند. آيت الله جعفر سبحاني از اساتيد برجسته و از مراجع عظام تقلید حوزه علميه قم، در این رابطه پاسخيهایی مکتوب منتشر کرد که نظر به اهمیت آنها، تلخیص نظریه و یا به عبارت بهتر شبهه سروش به همراه گزیدهای از اولین پاسخ استاد سبحانی، در ادامه خواهد آمد.
معارف
🔻خلاصه نظريه
حقيقت اين است كه دکتر سروش در بيان نظريه خود دچار اختلاف و تناقضگويي ميشود و نميتوان اطراف آن را در نقطهاي و به صورت نظريه واحدي گردآورد و به اصطلاح آن چنان به نعل و به ميخ ميزند كه اگر به نقطهاي اعتراض شود بتواند از آن بگريزد. اينك سخنان او را در چند فراز نقل ميكنم:
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 58.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 بازتاب جایگاه پیامبر اکرم(ص) در دو سوره «ضحی» و «انشراح»
✍️استاد دکتر حاج شیخ علی نصیری گیلانی/استاد تمام گروه معارف دانشگاه علم و صنعت
🔹از میان سوره های بلند قرآن دو سوره ضحی و انشراح از شگفتی خاصی برخورداراند.
نخست آن که به رغم دو سوره بودن و فاصله داشتن با بسمله، از نظر مضمون یک سوره تلقی شده و در نماز با هم خوانده می شوند.
اما مهم تر از آن این است که هر دو سوره در وصف پیامبر اکرم (ص) نازل شدند و سراسر آیات آنها خطاب به آن حضرت است.
🔸در سوره ضحی خداوند به پیامبر وعده می دهد که در آخرت جایزه ای به او خواهد داد که راضی اش می کند و آن جایزه طبق روایات #شفاعت است:
وَلَسَوۡفَ يُعۡطِيكَ رَبُّكَ فَتَرۡضَىٰٓ
در سوره انشراح از بلند کردن نام و آوازه ایشان در دنیا سخن به میان آورده است:
وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ
کسی که نامش با اراده الهی تاریخ را پر سازد و در قیامت از چنان آبرو و وجاهتی نزد خداوند برخوردار باشد که همه پیامبران به آن غبطه خورند، دیگر چه کم دارد.
یعنی بالاترین لطف و موهبت در حق او انجام گرفته است.
🔹پیامبر همه این مراحم را به خاطر دو نکته دریافت کرده است:
۱. در مقام #بندگی چنان از خود عشق، شور و شیدایی نشان داد که آیه آمد بس است و ما خواهان زحمت بیشتر تو نیستیم:
مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى
۲. در عرصه #خدمت به خلق و تلاش بی وقفه برای هدایت و تربیت آنان چنان بی تابی داشت که باز پیام الهی آمد که بس است و نزدیک است که خود را هلاک کنی:
فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا
🔸باید باور داشت که هیچکس به پای پیامیر در عرصه بندگی و خدمت به خلق نرسیده و نخواهد رسید و به هیچ کس دو جایزه شفاعت و بلند آوازی در حد و قواره آن حضرت داده نشده و نخواهد شد.
با این حال هر کس هر میزان که در دو عرصه بندگی خداوند و خدمت به خلق صادقانه و مخلصانه تلاش کند، هم وزن با آن در دنیا از نام بلند و ماندگار و در آخرت از شفاعت برخوردار خواهد شد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
دخترِ بَدرُالدُّجی امشب سه جا دارد عزا
گاه میگوید پدر، گاهی حَسَن، گاهی رضا
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
6065-ar-alhayat-alsyasat-leimam-alhasan.pdf
1.46M
⚫️ نسخه PDF
📚 کتاب الحیاه السیاسیه للامام الحسن (علیهالسلام)
✍ تاریخنگار فقید، علامه سید جعفر مرتضی عاملی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
HIQ_Volume 16_Issue شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 64_Pages 43-67.pdf
792.6K
⚫️ نسخه PDF
📚 بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره سیره حکومتی امام حسن مجتبی (علیهالسلام)
✍ محمدرضا احمدیندوشن؛ محمدحسن زمانی | فصلنامه تاریخ اسلام
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نحوه برخورد اسلام شناسان غرب.pdf
391K
#اختصاصی
#بر_بال_قلم
🌗 نحوه برخورد اسلامشناسان غرب با سيره رسول اكرم(ص)
✍ دكتر نادر پورنقشبند*
«به درستي كه در آغاز كار همة اديان ضرورتاً نيك بودهاند و اين نيكي باعث منزلت ابتدايي و قدرت نفوذ ابتدايي آنها ميشده است.» از ديدگاه تاريخ علم، رشتة اسلامشناسى در غرب از بطن توجيهگرى مسيحيت در مقابل پيشروى علمى و انبساط جغرافيايى جهان اسلام زاييده شده است؛ زيرا اسلام با اين ادعاى موّجه كه تكميلكنندة اديان ابراهيمى است، پا به عرصة وجود نهاد؛ در حالى كه مسيحيّت در مواجهه با اسلام عكسالعمل نشان داد. از اين رو، رشتة اسلامشناسى در غرب از ابتداى كار بر زيربنايِ نه چندان استوار بنيان شده است.
علىرغم اينكه عصر روشنگرى با نوشتههاى بنيادينى چون "ناتان حكيم" اثر «گوتهلود افرائيم لسينگ» برخورد خشونتآميز اسلامشناسان در تحقيقاتشان را كمى تعديل كرد، ولى حتّى در عصر حاضر نيز پژوهشهاى تاريخى اسلامى وجود دارند كه نسبت به تاريخ و فرهنگ جهان اسلام با ديدى تحقيرآميز مىنگرند. پس مىبينيم كه عصر روشنگرى هم تغييرى اساسى در اين امر به وجود نياورده است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 50.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏴 امیر مؤمنان علی (علیه السلام) در خطبه 197 نهج البلاغه آخرین لحظات حیات شریف رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) را اینچنین توصیف می نماید:
🔸«وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَى صَدْرِی. وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کَفِّی، فَأَمْرَرْتُهَا عَلَى وَجْهِی. وَ لَقَدْ وَلِّیتُ غُسْلَه ـ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ـ وَ الْمَلاَئِکَةُ أَعْوَانِی، فَضَجَّتِ الدَّارُ وَ الاَْفْنِیَةُ. مَلاٌَ یَهْبطُ، وَ مَلاٌَ یَعْرُجُ، وَ مَا فَارَقَتْ سَمْعِی هَیْنَمَةٌ مِنْهُمْ. یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتَّى وَ ارَیْنَاهُ فِی ضَرِیحِهِ . فَمَنْ ذَا أَحَقُّ بِهِ مِنِّی حَیًّا وَ مَیِّتاً»؛
▪️(رسول خدا (صلى الله علیه و آله) در حالى که سرش بر سینه ام قرار داشت، قبض روح شد، نفْس او در دستم روان گشت. سپس آن را به چهره کشیدم. من عهده دار غسل او بودم، در حالى که فرشتگان مرا یارى مى کردند. در و دیوار و صحن خانه، به ضجّه درآمده بودند. گروهى [از فرشتگان] به زمین مى آمدند و گروهى به آسمان مى رفتند و گوش من از صداى آنان که آهسته بر آن حضرت نماز مى خواندند، خالى نمى شد! تا زمانى که او را در قبر به خاک سپردیم. چه کسى به آن حضرت در حیات و مرگش از من سزاوارتر است؟).
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#آسیب_شناخت
⚛️ ترکیب غلط «پیامبر اسلام» را به کار نبریم!
✍️دکتر رسول جعفریان
🔹سال ها پیش که خدمت استاد ارجمندم حضرت آیت الله حاج سید محمد علی روضاتی(۱۳۰۸-۱۳۹۱ش) می رسیدم، از ایشان شنیدم که مرحوم امیری فیروزکوهی، شاعر و محقق برجسته کشورمان، مقاله ای در باره غلط بودن تعبیر «پیامبر اسلام» در مجله دانشکده الهیات مشهد نوشته است.[نشریه دانشکده الهیات مشهد، ش 14 (سال 1354)، صص 215 - 218 ]
🔸شنیدن این که این تعبیر، تعبیر نادرستی است ابتدا برایم نامأنوس بود، و اما به ویژه بعد از مطالعه آن مقاله، دریافتم که حق با آن شاعر فرهیخته و استاد ارجمند بنده بوده و هست. ایشان اصرار داشت که سخن مرحوم امیری درست است و ما نباید این تعبیر را که بسیار غلط و ساخته دست مستشرقان است در هیچ کجا به کار ببریم.
🔹مع الاسف شاهدیم که بی دقتی ما دامنه اش چندان وسیع است که بسیاری از نویسندگان ما از آن در عناوین کتابهایشان استفاده کرده اند. به علاوه طی سالها شاهد بوده و هستیم که در بیشتر متن هایی که در صدا و سیما خوانده شده یا در مطبوعات درج می شود همیشه از این ترکیب نادرست استفاده می شود. در حالی که قدسیت کلمه رسول خدا (ص) بسیار روشن و واضح و نادرستی تعبیر پیامبر اسلام با اندکی تأمل قابل درک است.
🔸در ضمن کار و مطالعه آثار اسلامی، دریافتم که آنچه همیشه و همیشه میان مسلمانان و در متون مقدس از قرآن و حدیث و غیره به کار رفته تعبیر «رسول الله» است نه رسول الاسلام که هیچ سابقه ای ندارد. حتی امروز هم در فرهنگ مسلمانان غیر فارسی زبان، به خصوص در زبان عربی، کسی تعبیر رسول الاسلام را به کار نمی برد. محتمل است که این تعبیر نادرست در آثار مارکسیست های عرب یا لائیک های ضد دین به کار برود و به وضوح یک خواننده عرب با دیدن تعبیر رسول الاسلام می فهمد که نویسنده اعتقادی به نبوت ندارد.
🔹آنچه در این باره باید توجه داشته باشیم این است که وقتی ما کلمه «رسول» را به کار می بریم مقصودمان فرستاده و نماینده است. در این فرستاده مهم آن است که از طرف چه کسی آمده است نه آن که چه چیزی را آورده است. این اهمیت از آن بابت است که قداست رسول به آن است که از طرف خدای تعالی برای زمینیان فرستاده شده است. خداوند مرتب روی این جنبه تکیه دارد و به همین دلیل است که تعبیر رسول الله در متون مقدس استفاده می شود. در قرآن به طور مؤکد تعبیر به رسول الله داریم و متأسفانه در فرهنگ ما به کاربردن این تعبیر قرآنی ترک شده و به جای آن، آن تعبیر نامأنوس آمده است.
🔸اگر ما جهت الهی رسالت را با ساختن تعبیر «پیامبر اسلام» کنار بگذاریم، درست به همان هدفی که مستشرقان از جعل و کاربرد این تعبیر داشته اند نزدیک شده ایم. آنان اعتقادی به این که محمد (ص) از طرف خدا آمده ندارند، اما با این مطلب که محمد (ص) دین اسلام را میان مردم آورده مشکلی نداشته و این تعارضی با معتقدات و باورهای غیر دینی یا ضد دینی آنان ندارد. بنابرین به راحتی کلمه پیامبر اسلام را ساخته اند و به جای پیامبر خدا (ص) گذاشته اند.
🔹البته می پذیریم که وقتی یک مسلمان ایرانی، کلمه پیامبر اسلام را به کار می برد قصد انکار آن طرف یعنی بعد الهی این رسالت را ندارد. اما این امر بر حسب یک عادت است نه آن که بر اساس این تعبیر به جنبه الهی بودن دین می رسد. حقیر احتمال می دهد که این بی توجهی و انصراف اذهان، حتی از طرف فضلا و صاحب علمان، از وقتی به ظهور و تداول عامه یافت که مترجمان کتب خارجی و سیره نویسان غیر مسلمان، به ترجمه و نقل از کتب ایشان بدون توجه و دقت شایان دست زده و عین نوشته ها و کلمات و اعتقادات و نظریات آنان را کلا و جزئا وارد عبارات و جملات مورد ترجمه خود کرده اند.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
الصحیح من سیره النبی الاعظم.pdf
12.51M
#شهادت_خاتم_رسولان
🔹آنچه مشاهده میفرمایید بحثی فنی و دقیق دربارۀ کیفیت شهادت نبی خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) است که عالم بزرگوار و مورخ محقق علامه #سید_جعفر_مرتضی_العاملی در کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» ج ۳۳، از ص ۱۴۱ به بعد مطرح کردهاند، و اینک در آستانۀ شهادت پیامبر بزرگوار، ما این بخش از تحقیقات ایشان را عینا نقل میکنیم.
🔸ایشان ضمن نقد فنی در خصوص بعضی از گزارشهای مربوط به مسموم شدن نبی رحمت، بالاخره به این نتیجه میرسند که اگر هم ماجرای مسموم شدن حضرت توسط یهود صحت داشته باشد، آنچه موجب شهادت این بزرگوار بود، سمی بود که توسط دشمنان داخلی به ایشان داده شد.
▪️از این رو شایسته است برای پیامبر خدا از واژه شهادت استفاده کرد.
.🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11