📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب
✍️ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
پیرو مطلب پیشین درباره #لایحه_عفاف ، چند پیشنهاد اجرایی طرح میشود:
✅ در بحث عفاف، باید از از رویکرد فردی و انتظامی به رویکرد اجتماعی تغییر رویه داد.
♦️ از این رو:
1️⃣ اموری شبیه گشت امنیت اخلاقی در حوزه حجاب (گشت ارشاد) تا فراهم شدن زمینه های اجتماعی متوقف شود.
2️⃣ ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ اولاً از رویکرد «امر و نهی» در حوزه حجاب به رویکرد «معروفسازی» عفاف و حجاب تغییر رویه دهد؛ ثانیاً بیشتر بر فسادهای کلان در حکمرانی متمرکز شود.
3️⃣ در برنامه ریزی اجتماعی، تمرکز از حجاب به عفاف منتقل شود و در عفاف، به جای تحکم و اجبار از «تبیین» استفاده شود. این تبیینگری باید منجر به «ارزشدهی اجتماعی، اقبال اجتماعی و ظرفیتسازی اجتماعی» در مقوله حجاب و عفاف شود.
4️⃣ کمیتهای متشکل از متخصصان رشتههای مختلف برای فرهنگ سازی و اجتماعیسازی مقوله عفاف و حجاب تشکیل شود و به دور از شتاب و ملاحظات سیاسی، برنامهای علمی و اجرائی در این زمینه طراحی شود.
5️⃣ در نظام تعلیم و تربیت کشور(همه نهادها و سازمانهای مربوط) به جای امور ظاهری و مستقیم، باید بر روی امور پایه و اساسی در عفاف و حجاب سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری باید این محورها را داشته باشد:
🔻 الف) تقویت توان خویشتنداری در برابر فشار جنسی؛
🔻ب) تقویت توان مقاومت در برابر فشار اجتماعی؛
🔻و ج) تقویت شناخت و باورهای زیرساخت عفاف و حجاب.
6️⃣ متخصصان فرهنگی و تربیتی، باید برای اجرایی شدن این امور از خانه تا مدرسه و جامعه، برنامه ریزی کنند. مدل عفاف اسلامی در پژوهشگاه قرآن و حدیث که حاصل سالها تحقیق و بررسی است، طراحی و در کتابی به نام «الگوی تنظیم رفتار جنسی» چاپ شده است. این مدل می تواند مبنای فعالیتهای علمی و اجتماعی قرار گیرد.
7️⃣ امر اجتماعی نیازمند انضباطدهی اجتماعی است. این امکان وجود دارد که هنجارها و ارزشهایی که اجتماعی شده اند، از سوی برخی افراد به رسمیت شناخته نشده و رعایت نشوند. بنابراین، نیاز به «الزام اجتماعی» نیز داریم که کار نیروهای انتظامی و قوه قضائیه است؛ اما پس از تحقق ارزش اجتماعی، ظرفیت اجتماعی، و اقناع اجتماعی.
❎ ناگفته نماند که این بحث، خود ذیل بحث سبک زندگی قرار دارد. اکنون نبرد، نبرد سبک زندگی است که ذیل نزاع تمدنی اسلام با تمدن مادی قرار می گیرد و پیروز این میدان کسی است که سبک زندگی خود را خوب طراحی و خوب تبیین کرده و آن را اجرایی سازد. نادیده گرفتن ارتباط بحث عفاف با سبک زندگی موجب تشخیص نادرست جایگاه عفاف در کلان زندگی اجتماعی می شود.
صفحات مجازی استاد پسندیده:
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛هزار نفخه رحمت در عصر جمعه
امام موسی کاظم ع :
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش ،ارزانی می دارد،
هر کسدر عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸️مرحوم آیت الله ارباب ره می گوید: من با آقای سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در عصر #جمعه ترک مکن!
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا به حضرت شاهچراغ، امین الولایه گفته میشد؟
👤 #کلیپ زیبای «کار بزرگ شاهچراغ» با سخنرانیِ حجتالاسلام #حسن_آبادی تقدیم نگاهتان
📥 دانلود با کیفیت بالا
▫️ ویژه بزرگداشت حضرت #شاهچراغ
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ید بیضاء.pdf
3.27M
#اختصاصی
🖐 يد بيضاء را چگونه تفسير كنيم؟🖐
✍️ آيتالله سيدمجتبی موسويلاری(ره)
🔻درآمد
{وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِين؛ اي موسي دست در گريبان خود كن، هنگامي كه خارج ميشود درخشان است بيآنكه زيانبار باشد، اين در زمرة معجزات نهگانهاي است كه تو با آنها به سوي فرعون و قومش فرستاده ميشوي؛ آنان قومي فاسق و طغيانگر هستند.}
حضرت موسي(ع) يكي از پرمعجزهترين پيامبران خداست. قوم بنياسرائيل نيز از نظر تفكر و رفتار پيچيدهترين اقوام و به عبارتي از نظر انجماد فكري و لجاجت بر تفكرات خود، يكي از اقوام استثنايي تاريخند كه با كجانديشيهاي خود عملاً حاضر به پذيرش حق نبودند و كراراً از پيامبران درخواست معجزات گوناگون برابر سليقة شخصي و ارادة هوسآلود و بيهدف خويش ميكردند. حتي برخي خواستار عملياتي ميشدند كه عقلاً تحقق آن ناممكن بود در حاليكه واقعگرايي و نظر حقجويي و هدايت داشتن كه تنها طريق رستگاري است مستلزم خالي شدن نهاد و درون انسان از كششهاي لجاجتآميز است و صدور معجزات هم به ارادة خداوند و بر حسب ضرورت و مقتضيات وضع موجود تحقق مييابد و نه وسيلة سرگرمي و هوسراني افراد بيمنطق.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 88.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشستهای_امروز
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که امروز شنبه 6 خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
🌸 کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🇮🇷 پیام ریاست نهاد در پی تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا
✅ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ریاست نهاد در پی تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا پیامی صادر کرد.
✍️عزیزان و همسنگران بسیجیام در دانشگاهها! خبر تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا تعجبی نداشت.
🔸مجموعهای که در عرصهی خدمت، افتخار خدمت جهادی به محرومترین اقشار در دورترین نقاط کشور را دارد و در عرصه فرهنگی قافلهداری راهیان نور را برعهده دارد و در فتنههای کور و بداخلاقیها، سنگر دفاع از حریم مردم، نظام و اخلاق را برگزیده، هدف کینهی جانیان و فاسدان عالم قرار گرفته است. خشم غارتگران بدسابقهی استعمارگر و همدستان حیلهگر جنایتکاران قرن و داعشیهای کراواتی از شما، افتخاری دیگر برای شماست.
🔹اینکه نامتان در کنار نام مبارک افتخارآفرینانی مانند سردار سلیمانی، فخری زاده و شهریاری قرار گیرد و اشرار دنیا از شما ناراحت باشند، نشان درستی مسیری است که در حال پوییدن آن هستید.
🔸حتی اگر بگویند این تحریم ها نمادین است، استثنائا درست میگویند؛ حصار کشیدن دور جهاد و دانش، عشق به مردم ، عقلانیت سیاسی و گستردگی تشکیلاتی و... نمادی از همزمانی "ترس و حماقت" است. دوستان عزیز! همسنگران دیروز و امروز و فردا! بدانید که برای این انقلاب و این ملک عزیز بودید حالا عزیزتر شدید.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ برگزیدههای هفتگی معارف ایکنا
سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفتهای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه برگزیدهای از مهمترین آنها را مرور میکنیم.
✳️ تجربه آیتالله مصباح از سفر آمریکا
محمدتقی اسلامی، اخلاقپژوه:
آقای مصباح در اواخر ۱۳۷۴ به آمریکا سفر کرد و بعد در جلسهای در گزارشی فرمود: امروز حجت بر ما تمام است، زیرا ما در کنار کاخ سفید مستمع داریم و جلسات علمی هست، ولی ما محقق نداریم یا محقق داریم اما زبان انگلیسی بلد نیست. بعد بودجهای را برای زبانآموزی به طلاب با حمایت آیتالله هاشمی رفسنجانی قرار دادند تا طلبهها زبان انگلیسی بیاموزند. همچنین طلابی در برخی رشتهها از جمله روانشناسی به کانادا اعزام شدند تا زبان بیاموزند و لابراتوار مجهزی هم در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی تأسیس شد. بنده هم که طلبه این مؤسسه بودم مدتی به دانشگاه امام صادق(ع) رفتم و زبان آموختم. ایشان پرفسور لگنهاوزن را به قم آوردند و ایشان هر سال که به آمریکا میرفت جدیدترین آثار را از آمریکا میخریدند و به قم میآوردند.
✳️ «مشکل بینشی» مهمترین عامل کمحجابی
مصطفی عربپور، پژوهشگر دین و روانشناسی:
روی دیواری نوشته شده بود؛ «بدحجابی یعنی احساس حقارت». این کلیگویی کاملاً غلط است و پژوهش ما آن را رد میکند. براساس پژوهش، بیشترین کسانی که به دنبال کمحجابی هستند نه آزادیطلباند و نه تفکرات ناسازگارانه یا خودنمایی ضد دینی دارند، بلکه بسیاری از آنها در بینش، مشکل دارند. بنابراین نباید صرفاً با تلقی نادرست نوع سیاستگذاری و مواجهه نادرست را هم اجرا کنیم تا نتایج معکوسی بگیریم. اغلب اوقات پدیده کشف حجاب به این دلیل است که با قوام حکومت گره و پیوند خورده است و افرادی که منتقد حکومت هستند وقتی میبینند که حکومت روی حجاب پافشاری میکند، آنها هم کمحجابی را عاملی برای اعتراض به حکومت تلقی میکنند.
✳️بیتکوین پول نیست ولی مالیت دارد
مهدی خطیبی، هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره):
توهم مالیت که برخی استادان روی آن تکیه دارند نمیتواند خیلی قابل توجه باشد. پول بودن بیتکوین فعلاً ثابت نیست، زیرا در خرید و فروش عمومی وجود ندارد و ابزار پرداخت نیست، ولی مال است، زیرا تعریف مال بر آن قابل انطباق است و توهم مال را هم که پاسخ دادیم.صرف استخراج بیتکوین از سیستم، ارزش مالی ندارد بلکه وقتی سیستم آن را استخراج کرد در ازای استخراج به او پاداش میدهند یعنی کسی که ماینر است به اندازه سهمی که در تایید تراکنش دارد پاداش دریافت میکند و این پاداش را در بازار میفروشد لذا او از کسی خرید نکرده است، بلکه به عنوان پاداش دریافت میکند. طبق آنچه گفته شد چون بیتکوین مالیت دارد خرید و فروش آن هم مقتضی صحت دارد.
✳️ مهاجرت نخبگان ناشی از چیست؟
محمدرضا کلاهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی:
اگر بپذیریم هویتها، مرز و سلسله مراتب ایجاد میکنند آن وقت نخبگی اهمیت پیدا میکند چراکه سلسله مراتب اهمیت پیدا میکند؛ و نخبگان نیز افرادی هستند که میتوانند خدمت بیشتری به آن اجتماع هویتی داشته باشند. از سوی دیگر هویت، ابزار نظام های سیاسی برای بسیج تودهها هم محسوب شده است اما اکنون چنین ترفندی دیگر همانند گذشته کار نمیکند. لذا اینکه یک نخبه از کشور میرود به دلیل تعلق ضعیف وی به جامعه ایرانی و اسلامی نیست بلکه به این دلیل است که تصور میکند در جایی دیگر بهتر شکوفا میشود؛ هرچند که ممکن است تصور وی اشتباه باشد.
✳️ تفویض امور عالم به ائمه(ع) مستقل نیست
محمدحسین نصیری، پژوهشگر دینی:
رباتی را فرض کنید که هر کاری میکند براساس دستوری است که دیگری به او داده است؛ فرض دوم این است که هزار داده ما به یک ربات دادهایم و او میتواند این هزار داده را جواب دهد. و فرض سوم اینکه ما اطلاعاتی را به ربات هوشمند میدهیم و این ربات طبق این اطلاعات عمل میکند و ما دیگر به او کاری نداریم؛ ولی گاهی با او کار داریم و ممکن است مانع فعل او شویم یا کار جدید را به او بسپریم. بنابراین تفویض درست به این معناست که امام(ع) امور عالم را تدبیر میکند ولی خداوند هم مباشرتا دخالت دارد یعنی تدبیر خدا بر همه تدابیر هستی از جمله تدابیر امام(ع) حاکم است.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ این همه کج اندیشی و کژمداری از شما سزاوار نبود!
✍️ استاد علی نصیری گیلانی
🔹بدور از هر گونه هیاهوی سیاسی و حب و بغض های جناحی، شخصا به همه اندیش مندان و اندیش ورزان وطنی؛ به ویژه کسانی که نام ایران را در سپهر علم و دانش جهانی درخشان کرده و می کنند، احترام قلبی ویژه ای قائل هستم و همواره به دوستان و همدلان خود توصیه کردم که حرمت علم و عالم را نگاه دارند.
جناب آقای پروفسور فیروز نادری که به عنوان یک دانشمند فیزیک و اخترشناس ایرانی سال ها در ناسا خدمت کرده و افتخار آفریده یکی از دانشمندان مورد تکریم است.
🔹 با این حال، متاسفانه بخش هایی از مطالبی که از ایشان در مصاحبه با شبکه من و تو به سمع رسید، از هر جهت مایه شگفتی شد و همه آن تکریم و تبجیل را تقریبا ویران ساخت!
نظر این ناچیز دو بخش ذیل است:
🔹 یک؛ او از مساله خداوند و آفرینش و مدیریت الهی بر هستی و نیز بهشت و جهنم با دیده تردید یاد کرد که بسیاری آن را دلیل خداناباوری او دانسته اند.
🔹 دو؛ از روحانیت با تعبیر اهانت آمیز آخوندها! یاد کرده و آنان را سزاوار سکونت در یکی از کرات منظومه شمسی دانسته که با مرگ دردناک همراه است!
🔹در باره تردید آقای نادری در عرصه خداباوری باید گفت:
نمی دانیم این درد را کجا باید برد که نوابغ درجه یک تاریخ جهان و ایران در پهنه تاریخ همگی به ایمان خود به خداوند افتخار می کنند و تنها در عصر مدرنیته انکار خداوند آن هم عموما نه ناظر به خلقت و بلکه ناظر به تدبیر جهان، از زبان برخی شنیده می شود.
برای یک اندیشمند ایرانی که از امثال ابن سینا و خواجه نصیر میراث می برد، زشت است که به رغم دیدن سال ها عظمت بیکرانه هستی از پشت تلسکوپ ها، این چنین در دستگاه الهی تشکیک روا دارد و دربرابر، دانشمندی دیگر از آمریکا و در همسایگی او بدون داشتن چنین تاریخچه دینی درخشان، همچون آلوین پلانتینگا چنان وجود خداوند را قطعی بیانگارد که اعلام کند وجود خداوند نیاز به برهان ندارد!
🔹 اما در باره اهانت ناروای او به روحانیت چند جمله را قلمی می کنم:
در حال حاضر روحانیت شیعه گستره عظیمی از عالمان دین شناس و دین آگاه را دربرمی گیرد که بسیاری از آنان در ایران بسر نمی برند یا اساسا با سیاست میانه خوبی ندارند و اکثریت قاطع در شرایطی فرودین تر از سطح زندگی متوسط جامعه معیشت دارند.
از این جهت، همه روحانیت را با یک چوب راندن و آنان را مستحق مرگ دانستن از زبان یک دانشمند، از سرایت جهل شامل و عداوت کامل بی فرجام حکایت دارد!
که گفته اند: ادب مرد به از دولت وی!
🔹 از دیگر سو، کارنامه عملکرد آن دسته از روحانیت شیعه که دست اندرکار حکومت و حکومت داری در کشور اند، به رغم وجود کاستی های قابل ملاحظه که خود کم و بیش به آن اذعان دارند، دارای نقطه های درخشان و روشن است که هم چنان تفوه به آن سخنان ناروا را توجیه ناپذیر می سازد!
کمترین شاهد مدعا، عرصه های علم و فناوری همچون پرتاب انواع ماهواره به فضا، رشد فزاینده و تعجب برانگیز ایران در عرصه های نظامی همچون ساخت پهپادها و موشک ها و در ساحت های مختلف پزشکی، نانو، هوا فضا، کشتی رانی و ... است.
برای این منظور باید میان چند دهه پیشرفت کشور به رغم همه تحریم ها با وضعیت آن تا پیش از انقلاب مقایسه جامعی صورت گیرد.
🔹 متاسفانه این اظهار نظر از زبان اندیشمندی مشهور که در دهه هشتاد از عمر خود بسر می برد، نشان می دهد که سرمایه علمی گزاف برای او نه دین استواری به ارمغان آورده است و نه اخلاق ستودنی و قابل دفاع؛ حداقل به همین میزان مشاهده شده!
این که چگونه سال ها زیست در برجسته ترین محیط های علمی همچون ناسا به آقای پروفسور نادری سرمایه دینی و اخلاقی لازم فراهم نیاورد، جای تاسف و تاثر بسیار دارد!
🔹 به سهم خود دعا می کنم که ایشان در سال های آخر عمر خود بسان آنتونی فلو به دامن دین داری بازگردد و از عموم عالمان نزیه حوزه شیعه به خاطر جسارت بزرگی که کرد، اعتذار بجوید!
سحر صادق شنبه
ششم خردادماه ۱۴۰۲
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فلسفه اخلاق.pdf
2.23M
🤔 تأملی در «فلسفه اخلاق با رویکرد تربیتی»
✍️در گفتگو با دکتر احمد دبیری
🔻گفتگو: مهدی فدایی
❓با توجه به اینکه موضوع کتاب شما فلسفه اخلاق است، چه تصویر و تعریفی را از فلسفه اخلاق ارائه میفرمایید؟
اخلاق اساسا دانشی عملی است که به دنبال نشان دادن راه درست زندگی است. همه انسانها به دنبال خوشبختی و سعادت میگردند اما یکی از انحرافات اساسی و مشکلات موجود در مسئله، انحرافات شناختی است. این انحرافات در دو دسته اساسی: شناخت دیدگاه اخلاقی صحیحی که سعادت واقعی را نشان دهد، و شناخت راه رسیدن به خوشبختی واقعی، خلاصه میشود. میتوان «فلسفه اخلاق» را دانشی دانست که به دنبال زدودن اوهام و سفسطه از عقل برای درک درست مسائل اخلاقی است. فلسفه اخلاق به دنبال کشف مبانی اخلاقی معقول و درست برای ارزشهای اخلاقی در راستای حیات معقول یا همان حیات طیبه است.
#اختصاصی
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 107.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔘#محفل ا #امام_خمینی
▪️«تجدد» و غربزدگی در حکومت شاهنشاهی، تنها مانع پیش ِ روی امام نبود که با انقلاب ۵۷ کنار زده شد. «تحجر» نیز به مثابهی غل و زنجیری سنگین که عقبهای به قدمت زیست متشرعین قشریمسلک داشت، حرکت امام خمینی را به عقب میراند.
▪️اما ایدهی فرهنگی و سیاسی امام خمینی(ره) چه بود که توانست این دو مانع عظیم را از میان بردارد؟
✅ در ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایدهی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد» میپردازیم.
با حضور:
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه
زمان: یکشنبه ۷ خرداد، ساعت ۱۷
مکان: قم، بلوار بسیج،موسسه شناخت
🔻جهت حضور در برنامه به آیدی زیر پیام دهید:
@fatemedadashi
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir