جستاری در عرفان اهل بیت ع.pdf
937.9K
#اختصاصی
#ساحل_سخن
🌗 جستاری در عرفان اهلبیت (ع)
بررسی عوامل رویکرد به عرفان مدون و دوری از عرفان ناب
🎙در گفتگو با دکتر محمدعلی مجد فقیهی
🎤گفتگو از: سید مجتبی مجاهدیان
🔸در ابتدا میخواهیم بدانیم تعریف جنابعالی از «عرفان اهلبیت(ع)» چیست؟ لطفاً وجوه افتراق آن را با عرفان مصطلح اسلامی، برشمارید.
🔹واژه عرفان چنانچه از نامش هویداست، دانشی است که بر محور شناخت خدا(عرفان نظری) و سیر به سوی خدا(عرفان عملی) شکل گرفته است؛ البته تفاوت در روش آن است که این شناخت را مستند به کشف میداند.
طبیعی است که اگر ما به متون دینیمان مراجعه کنیم، میبینیم که غرض خلقت و بعثت، هر دو، همین معرفتالله است. در روایتی از سیدالشهدا(ع) داریم: «مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ» خدا مخلوقات را آفرید برای اینکه او را بشناسند؛ بعد از شناختن، چه میشود؟ «عَبَدُوه»؛ وقتی بنده او شدند چه میشود؟ «اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاه » به استغنا میرسند و از جز خدا احساس بینیازی میکنند و آن فقر و وابستگیشان به خدا سبب میشود که انواع فیوضات در وجودشان تجلی کند؛ همانگونه که امیرمؤمنان علی(ع) میفرمایند: «أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ » که «اول» به معنای اساس است؛ یعنی اساس دین شناخت خداست؛...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 114.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#تازههای_نشر
🌗 تازههای نشر انسانی و اسلامی
📖 کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»
✍️ به قلم محمدحسین رجبی دوانی
کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به چاپ چهارم رسید. مؤلف در این کتاب کوشش کرده که نقش کوفه از لحاظ سیاسی دینی و فکری و تأثیرات آن بر تاریخ اسلام بررسی و شناسانده شود.
این کتاب در سه بخش منتشر گردید: «فرایند شکل گیری ساختار اجتماعی کوفه»، «نقش معنوی، علمی و فرهنگی» و «بررسی نقاط قوت و ضعف کوفیان».
نویسنده به بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت کوفیان، ظهور خلافت عباسیان و آخرین تلاشهای امام علی(ع) برای بسیج کوفیان به منظور مقابله با معاویه، نگرش کوفیان پس از انعقاد صلح تا تأسیس حوزه علمیه نجف و پایان حیات علمی کوفیان میپردازد و به موقعیت جغرافیایی شهرکوفه و نقش آن در امور سیاسی و اجتماعی اسلامی نیز توجه شده است.
نشر بینالملل این کتاب را در 559 صفحه با قیمت330 هزار تومان به چاپ رسانده است.
📖 کتاب «رمان صادقانه»
✍️ به قلم سهیلا عبدالحسینی
این کتاب با محوریت علم امام صادق(ع) بر دریای معرفت و آسمان بیکرانه علم امام صادق(ع) تمرکز دارد.
رمان «صادقانه» مقطع سیاسی انتقال خلافت بنیامیه به بنیعباس را روایت میکند و در خلال روایت وضعیت سیاسی آن دوران، مناجات ارزشمند و لطیف امام صادق(ع) و بسیار تأملبرانگیز امام(ع) را روایت می کند. بخش مهمی از این کتاب به دعاهای اثرگذار حضرت(ع) اختصاص یافته است.
این کتاب را انتشارات بهنشر در 250 صفحه به قیمت 95000 تومان منتشر کرده است.
📖 کتاب «به جرم خمینی»؛ روایت زندگی شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون
✍️ به قلم فریناز ربیعی
این کتاب که برگرفته از شخصیت کسی است که پای مکتب امام خمینی(ره) قد کشیده به وجوه جدیدی از زندگی پر فراز و نشیب شهید علیرضا توسلی(ابوحامد) و جبهه مقاومت افغانستان میپردازد و از زاویه دیگری به زندگی این فرمانده لشکر فاطمیون پرداخته است. کتاب به جرم خمینی، برگرفته از شخصیت کسی است که در بخشی از کتاب درباره عشق و علاقه او به امام خمینی مطالب زیبایی میخوانیم.
این کتاب در۳۵۲صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیدهاست. این کتاب در اولین بار با قیمت ۱۶۵هزار تومان وارد بازار کتاب شد.
📖 کتاب «در پس غبار»
✍️ نوشته محسن فامیل زرگریان
کتاب «در پس غبار؛ روایتی از گروهک مجاهدین خلق» داستانی درباره زندگی دختری به نام ساراست که با پدر و مادری هلندی در شهر آمستردام زندگی میکند. این رمان از ۲۳ فصل کوتاه تشکیل شده که سبب شده خواننده خسته نشود. گره افکنیها و تعلیقهای به موقع و همچنین سوالاتی که در پایان هر فصل برای مخاطب ایجاد میکند، مانند یک قلاب خواننده را در دل کتاب نگه میدارد.
این کتاب با ۳۲۸ صفحه و قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ و عرضه شده است.
📖 کتاب «در جستجوی هوش اخلاقی: مهارتشناختی مبتنی بر عقل سلیم»
✍️ نوشته فرزاد صباغپور
مؤلف این کتاب درصدد است با بیان مواردی واقعی ما را به فکر وا دارد تا نگاه تازهای به زندگی روزمرهمان داشته باشیم، پیش قدم شویم و تمرین کنیم تا دیگر دستخوش هیجانات و پیشداوریها نشویم یا تحت سلطه اتفاقاتی قرار نگیریم که خشمگینمان کرده یا از خود به در میکنند. برای شناختن موانع درونی نیاز به یک هوشی فراتر از هوش عاطفی و اجتماعی داریم، هوشی که ما را در شناخت نقاط قوت و ضعفمان یاری میدهد و موجب خودشناسی در ما میشود و آن، هوش اخلاقی است.
مؤلف در مقدمه این کتاب نوشته است: «هوش اخلاقی یکی از مؤلفههای هوش معنوی یا عقل سلیم است. قرار گرفتن دو واژه هوش و اخلاق در کنار هم بیانگر داشتن هوش و مهارت است که با تکیه بر اصول اخلاقی الهی صحیح و عقل سلیم ما را در خودشناسی و در نهایت حل چالشها و مسائل روزمره یاری میدهد.»
نشر پندار تابان این کتاب را با شمارگان 300 نسخه بهبهای 195500 تومان منتشر کرده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#عصر_جمعه
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه
🔹امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
🔷🔶🔹🔸
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
🌐کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل انحطاط.pdf
1.27M
#اختصاصی
#بال_قلم
🌗 عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي(قسمت اول)
با تأكيد بر آراء سيدجمال الدين اسدآبادي
✍️ قباد محمدي شيخي
🔻اشاره:
هر پديده در نظام هستي، پديدآورندهاي دارد. مسلّم است، زوال هر پديده نيز مانند پيدايش آن، زمينهها، علل و عواملي دارد كه غير از عوامل پيدايش آن هستند.
در اين مقاله به بررسي عوامل عمده زوال فرهنگ و تمدن اسلامي پرداخته ميشود و از ديدگاه انديشمندان و نظريهپردازان اسلامي و گاهي غيراسلامي و نيز از ديدگاه قرآن و روايات، عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي بررسي ميگردد. و در پايان راهحلّهايي كه سيد جمالالدّين اسدآبادي براي اعتلاي مجدد اسلام و مسلمين پيشنهاد ميدهد، ذكر ميگردد.
❇️ درآمد
يكي از علوم بشري كه بسيار متنوع و پيچيده است و فروعات فراواني دارد، علم تاريخ است. از مهمترين گرايشات علم تاريخ، فرهنگ و تمدن است كه شامل همه فرهنگها و تمدنها ميشود. فرهنگ و تمدن اسلامي به عنوان يكي از بزرگترين فرهنگها و تمدنهاي جهان بشريت، نيز تاريخي به درازا و فراخناكي حيات آن تا هميشة رو به جلوي تاريخ دارد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 64.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نشریه معارف
#نشست سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی 🌗نشست سیزدهم: فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی 🎙ارائه
#شرح_نشست
🌗 تلاش علامه در پیوند تفکر فلسفی با مسائل روز
🎙دکتر محمد فنایی اشکوری
استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست سیزدهم از سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی با عنوان «فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی»:
🔹در عصر ما علامه طباطبایی اولین کسی است که با تفکر فلسفی، به طرح مسائل جدید و ناظر به پرسشهای روز پرداخته و تأملاتی در این زمینه داشته و منشأ جریانی جدید در فلسفه اسلامی شده که امروزه در میان شاگردان با واسطه و بیواسطه وی ادامه دارد.
🔸توجه داشته باشیم که باید علاوه بر فلسفه، سایر حوزههای معرفتی هم فعال شوند تا تحول در جامعه رخ دهد؛ چون اساسا تحول در فلسفه وابسته به تحول در سایر حوزههای معرفتی است.
🔹یکی از تفاوتهای فلسفه در معنای امروزین و گذشته این است که گذشتگان، فلسفه را به عنوان امری ایستا در نظر میگرفتند اما فلسفه در معنای جدید پویا است و شاخههای جدید فلسفه دائما تولید میشوند؛ یعنی فلسفه در حال ساخته شدن و در ارتباط با سایر حوزهها است.
🔸در اسلامیسازی علوم هم فلسفه صرفاً یکی از عناصر است و اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید علوم مختلف را در نظر داشته باشیم هرچند که تفکر فلسفی در این زمینه نقش زیادی دارد.
🔹اگر بزرگانی همانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیتالله مصباح و ... در حوزوههای دیگر معرفتی، فلسفهورزی کردند به خاطر این بود که فلسفه را به هستیشناسی محدود نکردند بلکه تلاش داشتند فلسفه اسلامی را در حوزههای مختلف بسط دهند.
🔶🔹ادامه مطلب
pfme.ac.ir/ZcBqq
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_
#حدیثـشناخت
🌗 دهنمان میچّاد این طور حرف بزنیم!
📣 نظر علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای #عرفه:
برخیها [از علمای رجالی] میگویند بخش دوم دعای عرفه از «الهی أنا الفقیر» تا آخر دعا، از مشایخ صوفیه است نه امام حسین(ع). اما آیة اللّه حاج شیخ علی سعادتپرور (پهلوانی) از علّامه سید محمد حسین طباطبایی نقل کردهاند که ایشان گفتهاند:
«کیست که بتواند این گونه حقایق را بیان کند؟! ما که عمری در مسائل فلسفی و عرفانی تلاش کرده ایم، دهنمان میچّاد* این طور حرف بزنیم!»
✍️پ ن: ميچّاد، ساخت عاميانه فعل «مىچايَد»، از مصدر «چاييدن» به معناى «سرما خوردن» است. در اين جا ، منظور اين است كه ما با صرف عمرى در فلسفه و عرفان، قادر به ساختن و پرداختن اين گونه عبارات با اين محتواى بلند و عميق نيستيم. بنا بر اين، چگونه مىتوان آنها را به مشايخ صوفيّه نسبت داد؟!
📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۴، ص ۴۴ـ۴۵
✍️پ ن نشریه: این نمونه ای از اعتبارسنجی متن حدیث/کلام معصوم با کمک قرآئن است(طریقه وثاقت صدوری) مثل قرینه «علوّ کلام» در بخش دوم دعای عرفه که علامه به آن اشاره کردند؛ در مقابل اعتبارسنجی سندی و رجالی (طریقه وثاقت سندی).
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
🌗 سیاستپژوهی رسالههای دکترای علوم انسانی
🎙 دکتر تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی
درنشست تخصصی سیاستپژوهی درباب رسالههای دکترا در علوم انسانی که به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و اندیشکده دانشگاه ایرانی برگزار شد:
🔹من سه دهه در این حوزه کار میکنم معتقدم کارهایی که در دانشگاه انجام میدهیم اتفاقا به اقتضائات اجتماعی در آمده است. در علوم انسانی به ویژه جامعهشناسی مجموعه کارها از جامعه و نیازهایش درآمده است.
🔸برای اینکه این را نشان بدهم آیا رسالهها دکتری معطوف به نیازهای جامعه ایرانی است یا نه؟ در رسالههای دکتری 1380 تا 1401 یک نمونه گیری کردیم و 215 رساله را دیدیم و خواستیم ببینیم رسالهها خودشان را تکرار میکنند؟ چه قدر تخصصی نوشته شدند و چه قدر در ارتباط با نیاز سیاسی و اجتماعی ایران است؟
🔹بیش از 30 درصد از رسالهها در حوزه مسایل اجتماعی ایران، 19 درصد درباره مسایل توسعه و 30 درصد به خود جامعه شناسی مربوط است. حدود 8 درصد رسالهها نیز در حوزه فرهنگ، 3 درصد گروههای اجتماعی و 11 درصد سیاست است. اگر این سه گروه آخر را جمع بزنیم متوجه میشویم اولویت با مسایل اجتماعی، جامعه شناسی، اقتصادی، توسعه و حوزه سیاسی است. این رسالهها 70 درصد در دانشگاه دولتی و 14 درصد در دانشگاه آزاد تولید شده است. زنان در مرحله ای کمتر از مردان در نگارش رساله نقش دارند اما در دورههای اخیر بیشتر از مردان هستند.
🔸در بحث روش، وجه کمی غالب است چون در مسایل جامعه شناسی مسایل اجتماعی، توسعه و سیاسی روش کمی است؛ به معنای اینکه در مجموع روش کمی 42 درصد، 26 درصد کیفی و 21 درصد ترکیبی است. مسیری که علوم اجتماعی در ایران طی کرده و با حملههایی که به علوم اجتماعی تحت عنوان پوزیتویسم اجتماعی شده در یک نقد ناروا موجب شده مطالعات کیفی شروع شود.
از سوی دیگر مشکل هزینه و امکانات اقتصادی باعث شده روشها کمیشود. جایی برای حمایت از رشتههای علوم انسانی وجود ندارد و به همین دلیل روشهای کیفی بیشتر استفاده میشود و این پژوهشها محقق محور است تا سازمان محور. پس در علوم اجتماعی ما تغییر پارادایمیرخ نداده بلکه اقتضائات سازمانی و مالی باعث افزایش مطالعات کیفی شده است.
🔹با توجه به موضوعات رسالهها: آسیبهای اجتماعی 9 درصد، 10 درصد زنان، دین 8 درصد، خانواده 2 درصد، جامعه شناسی مرگ 1 درصد و ... است؛ که موضوعات از توزیع نسبتا متناسبی برخوردار است و عرصه کودکی و نسلها و مطالعات کلی درباره تحولات تاریخی و فرهنگی و ساختارها را در برمیگیرد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
حدیث غدیر.pdf
287.8K
#اختصاصی
#پرسمان
🌗 آيا امام علي(ع) به حديث غدير احتجاج كرده است؟
🔻 امام علي(ع) بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) در هر موقعيتي كه مناسب ميديد، حقانيت خود را به اثبات ميرساند از آن جمله، تذكر به حديث غدير و ولايت است. اينك به مواردي اشاره ميكنيم:
✅ الف ـ روز شورا
خطيب خوارزمي حنفي و حمّوئي شافعي به سند خود از ابيالطفيل عامر بن واثله نقل كردهاند كه گفت: روز شورا كنار درب اتاقي بودم كه علي(ع) و پنج نفر ديگر در آن بودند. شنيدم كه حضرت به آنها ميفرمود: «هر آينه بر شما به چيزي احتجاج خواهم كرد كه عرب و عجم نميتواند آن را تغيير دهد». آنگاه فرمود: «شما را به خدا سوگند اي جماعت! آيا در ميان شما كسي است كه قبل از من خدا را به توحيد بخواند؟ همگي گفتند: خير... شما را به خدا سوگند آيا در ميان شما كسي هست كه رسول خدا در حق او فرموده باشد: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله، ليبلّغ الشاهد الغائب، غيري؟» گفتند: به خدا هرگز.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 52.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#نقد_نظر
🌗 تذییلی بر نظر علامه درباره فراز پایانی دعای عرفه (دهنمان میچّاد...)
✍️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی/ رجالپژوه و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث
🔰 پس از نقل نظر شریف علامه طباطبایی(ره) درباره بخش پایانی دعای #عرفه در کانال نشریه معارف، رجالپژوه فرهیخته استاد دکتر مهدی غلامعلی، ضمن یادداشتی کوتاه، نکته مهمی را به اجمال مرقوم داشتند که نظر به اهمیت آن ذیلا👇تقدیم می شود؛ با سپاس از استاد:
سلام علیکم.
این برداشت حضرت علامه تا زمانی است که نظریه رقیب بر مخالفت نداشته باشیم. اما وقتی آیت الله شبیری زنجانی خاستگاه این بخش را تراث صوفیه دانسته و مشخصاً منبع را یافتهاند، طبیعی است اگر خود حضرت علامه هم حضور داشتند و واقف می شدند، قطعاً از انتساب متن یک صوفی به معصوم(ع) خودداری می کردند؛ چراکه افترا به معصوم(ع) حرام است.
انّما الکلام در اینکه: آیا مفاهیم این بخش مازادی که سید بن طاووس افزوده با مفاهیم روایی همداستانی دارد یا خیر؟ که این خود بحث دیگری است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
#شهید_بهشتی
▫️شهید بهشتی مسیر زندگی خود را در راه ترویج فهم عالمانه از دینداری و انقلابیگری صرف کرد و در این مسیر با افراط و هم با تفریط مبارزه شدید داشت. شهید بهشتی نماد بارز انقلابیگری عقلانیت محور و عدالت محور بود و یک قدم از آرمانهای انقلاب کوتاه نیآمد و به احدی اجازه تعدی به حقوق اساسی مردم را نداد.
🌑 مدرسه فکرت در هشتمین محفل خود به بازخوانی «حکمرانی عدالتمحور با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی» میپردازد.
با حضور:
👤«حجت الاسلام دکتر احمد رهدار»، رئیس «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح» و مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم علیه الاسلام
زمان: شنبه 10 تیرماه 1402، ساعت ۱۷
مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
جهت شرکت به صورت مجازی و حضوری در این محفل، به آیدی زیر پیام دهید:
@Madrese_Fekrat
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰سلسله نشست های عبقات الانوار شناسی:
از جریان شناسی مدارس کلامی #هند
تا
هویت شناسی مدرسه لکنهو
🔹۱۰ لغایت ۱۸ تیر
ساعت ١٧:٠٠
📎لینک جلسه
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir