eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
338 ویدیو
595 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
22.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت علیه السلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰نقش نهضت امام‌ حسین علیه‌السلام در عزت جامعه اسلامی 🚨نشست به زبان انگلیسی میباشد. 🔹یک‌شنبه 1 مرداد، ساعت 19 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔برگزاری دوره غیر حضوری طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری ویژه طلاب برادر سراسر کشور ✔️دوره غیر حضوری طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری ویژه طلاب برادر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می‌شود. شروع این دوره از ۱ مهرماه ۱۴۰۲ خواهد بود. علاقمندان می‌توانند از تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ از طریق سامانه karbordi.ismc.ir برای ثبت نام اقدام کنند. گفتنی است، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ارتقاء سطح معرفت اعتقاد و ایمان، ارائه الگویی از جامعیت تعلیم اسلامی، کسب توانمندی جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات و ایجاد نظام فکری در راستای مبانی اندیشه اسلام ناب از جمله اهداف این طرح می‌باشد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 کتاب: "سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور(؏)" ✍ نویسنده: استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر) 🖋 ناشر: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر 👈 تبیین ریشه‌های تاریخی، فقهی و اعتقادی سنت سیاهپوشی و دفاع علمی از شعائر حسینی (ع) 👈 پاسخ منطقی به شبهاتی که سعی دارد، رسم سیاه‌پوشی در عزای حسینی را منحصراً و اصالتاً سنت بنی‌عباس قلمداد کند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏴 نام اثر: ابن الحسن علیه‌السلام   ✍ استاد حسن روح الامین ▪️ انتشار برای اولین بار ▪️ ابعاد تابلو: ۱۰۰×۲۰۰ ▪️ سال تولید اثر: ۱۴۰۱ ه.ش ▫️ موضوع: صحنه نبرد قاسم بن الحسن علیه السلام و ازرق شامی یک خط روضه: إن تَنکرونی فأنا ابنُ الحسنِ     سِبطُ النَّبیِّ المُصطفی المؤتَمَن اگر مرا نمی‌شناسید، من فرزند امام حسن علیه السلام، نواده پیامبر برگزیده و امین هستم. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چرا امام حسین.pdf
6.02M
🌗 چرا امام حسين (ع) در زمان معاويه قيام نكرد؟ ✍️شمس الله مريجي ❓پرسمان پرسشي كه توجه بسياري از نويسندگان و محققان را به خود جلب كرد، اين است كه چرا امام حسين×در زمان معاويه قيام نكرد و آن چه را كه در عهد يزيد در پيش گرفت، آن گاه كه معاويه بر مصدر امور بود انجام نداد؟ اين سؤال وقتي پررنگ مي شود كه به گواهي تاريخ، امام حسين× هر آن چه كه امويان در جهت اضمحلال ارزش هاي الهي و احياي ارزشهاي غير انساني دوران جاهليت انجام مي دادند كاملاً آگاهي داشت و با اين كه ده سال از امامت حضرت در زمان زمامداري معاويه بود، در عين حال قيام نكرد، بلكه در زمان حاكميت يزيد، عليه او به پا خاست و آن نهضت غرور انگيز در سال 61 هجري صورت گرفت. 🔻پاسخ در پاسخ به سؤال مذكور، گفتگوهاي بسياري صورت گرفته و نوشته‌هاي فراواني به جاي مانده كه در اينجا نوشته‌اي كه سعي در تبيين جامعه شناختي مسأله دارد را ارزيابي مي‌كنيم. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 80. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۵ صفویه؛ شکل‌گیری طایفه‌ «مداحان»؛ سرودن ترکیب‌بند محتشم ▪️در زمان برآمدن صفویان مذهب رسمی اکثر مناطق ایران مذهب اهل سنت بود، البته به استثنای مازندران (طبرستان) که از دیرباز به تشیع متصف بود. اما سرانجام شاه اسماعیل صفوی در سال 907 هجری سلسلۀ صفویه را بنیان گذارد و تشیع را مذهب رسمی کشور اعلام کرد. ▫️در همان زمان طایفه‌ای حکومتی به نام «تبرائیان» شکل گرفتند که کارشان این بود که در گوشه و کنار و محلات می‌گشتند و با صدای بلند بر خلفای سه‌گانه و سنیان و دشمنان ائمه لعن و طعن می‌فرستادند. در مقابل، عابران و مستمعان هم وظیفه داشتند سخن آن طایفه را با «بیش باد و کم باد» همراهی و تأیید کنند و اگر کسی در این کار تجاهل می‌ورزید و کوتاهی می‌کرد، بعید نبود که فی‌الفور به تیغ تبرائیان گرفتار آید و جانش را بستانند! ▪️همچنین به موازات تبرائیان کسانی هم بودند که در مدح امام علی اشعاری را می‌خواندند و سپس خلفای ثلاثه را سب می‌کردند؛ اینان «مداح» نام گرفتند و گویا از همین دوران به بعد است که طایفه‌ای به نام «مداحان» در ایران ظهور کردند. ▫️در دورۀ شاه تهماسب اول روضه‌خوان‌ها و نوحه‌خوان‌های بسیاری ظهور کردند. شعرا نیز در این دوره به سرودن مراثی و مناقب پیامبر و خاندان او پرداختند که از آن میان محتشم کاشانی با ترکیب‌بند معروف خود گوی سبقت را از دیگران ربود؛ ترکیب‌بندی که به سفارش شاه تهماسب اول سروده شد. طبق روایت عالم‌آرای عباسی آنگاه که محتشم قصیدۀ غرایی را که در وصف شاه تهماسب سروده بود به محضر شاه عرضه کرد، برخلاف انتظار، با خشم وی مواجه شد، چراکه شاه تمایل نداشت شاعران او را مدح کنند، بلکه آنان را تحریض‌ می‌کرد تا طبع خود را در مدح و ثنای اهل بیت به کار گیرند. ▪️البته درباره سبب سرایش ترکیب‌بند محتشم دو قول دیگر هم مشهور است: قول اول را ذبیح‌الصفا در تاریخ ادبیات ایران ذکر می‌کند، مبنی بر اینکه محتشم در اصل قصیده‌ای در مدح پری‌خان خانم – دختر شاه تهماسب – سروده بود، نه در مدح خود شاه که با آن رفتار وی مواجه شد. قول دوم را که مشهورتر از اولی است مدرس تبریزی در ریحانة الادب آورده است: محتشم پس از فوت برادرش عبدالغنی مراثی بسیاری در رثای او سروده بود. تا آنکه شبی در عالم خواب امیرالمؤمنین را دید که به او فرمودند: «چرا در مصیبت برادرت مرثیه گفته‌ای، اما برای فرزندم حسین مرثیه نمی‌گویی؟». محتشم پاسخ داده بود که آغاز سخن را نمی‌یابم و حضرت فرموده بودند که بگو: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است». ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن» (نشست اول) 🎙ارائه: استاد محمود رجبی؛ عضو جامعه مدرسین و رئیس موسسه امام خمینی(ره) 🗓 زمان: دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱۱ 🖥 پخش زنده: http://aparat.com/emamreza_ac/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔هم‌اندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی 👤با حضور و سخنرانی اساتید: 🎙 علی اکبر رشاد 🎙 احمــد مبلـغـــی 🎙 رضـــــا رمضــــانی 🎙 حمیـــد شهریــــاری 🎙 محمدمهدی ایمانی پور 🎙 محمـــــــــــود حکمت نیــــا 📆 زمان: دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ مکان: تهران،‌ خیابان شهید بهشتی(احمد قصیر)، خیابان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/iict/pr 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📚مصباح الهدی و سفینة النجاة 📝 مولف: آیت‌الله حسین وحید خراسانی 📘مجلدات: ۴ 📌زبان: فارسی ✂️ کتاب «مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه» مجموعه‌ای است روشنگر و آموزنده از بیانات مرجع عالیقدر تشیع، حضرت آیت‌‌الله‌ حسین وحید خراسانی که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ به مناسبت ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام ایراد شده است. این مجالس عمدتاً در مسجد اعظم قم برگزار شده و غالب مخاطبان آن، فضلا و اندیشمندان حوزه بوده‌اند. قابل ذکر است، چاپ نخست مجلدات اول تا چهارم این مجموعه به ترتیب سال‌های ۹۳، ۹۵، ۹۹ و ۱۴٠۱ بوده است و از آن تاریخ تاکنون چاپ‌های متعددی را تجربه کرده‌اند. این مجموعه به زبان عربی هم ترجمه و منتشر شده است. دانلود جلد اول دانلود جلد دوم 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 زمینه های اقتصادی قیام کربلا ▪️خلافت عُمر ۱:کثرت غنائم حاصل از فتوحات ۲:افزایش مالیت ها ۳:تقسیم طبقاتی بیت المال ▪️خلافت عثمان ۱:بخشش منابع ثروت(زمین و..) ۲:خویشاوندسالاری ۳:اعطای وام های کلان به افراد ▪️نتیجه: ۱:طبقاتی شدن جامعه ۲:انحصاری شدن و ۳:تبعید(ابوذر)یا قتل(امام حسین ع)آرمان خواهان. ⏪صوت و خلاصه سخنرانی امسال محرم پیرامون" زمینه اقتصادی قیام کربلا" را در کانال پیگیری کنید.⏩ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 قرآن‌ستیزی غالیان به سبکی جدید! 🔻تلاش آکادمیک برای حذف قرآن ✍️ به روایت دکتر مهدی مسائلی 🔹در سال‌های اخیر جریان غالیانه دانشگاهی و آکادمیک در جهان غرب با سبکی نو به ترویج تفکر تحریف قرآن پرداختند که نتایجش بسیار زیان‌بارتر از روش غالیان گذشته است. این جریان با طرح عنوان قرآن‌ِمورخان، قرآن کنونی را غیر اصیل و غیروَحیانی می‌داند که قسمت‌های زیادی از آن بعد از پیامبر و بر اساس مصالح و ملاک‌های تفکر حکمرانی بنی‌امیه تحریر و تدوین شده‌اند. 🔸هدایت و نظریه‌پردازی این تفکر توسط دکتر محمدعلی امیرمعزی استاد مدرسه مطالعات عالی سُوربُن فرانسه و مسئول تنها کرسی شیعه‌شناسی در جهان غرب است. مجموعه سه جلدی قرآن مورخان به زبان فرانسه با مدیریت وی برای اثبات این اندیشه به نگارش درآمده است. 🔹او که میراث‌دار اندیشه‌های باطن‌گرای شیخی-اسماعیلی هانری کُربَن است در دهه‌های اخیر کوشیده نگاه باطنی و غالیانه را به عنوان اصیل و واقعی تشیع جلوه دهد و تشیع معرفتی و عقلانیِ گریزان از مظاهر غلو را دست‌ساخته بعضی از علمای عصر غیبت بنماید! 🔸در نظریه‌پردازی امیرمعزی هیچ ارادت و تعهد مذهبی و دینی مگر به اندیشه غلو وجود ندارد. وی به عنوان نگاه تاریخی در همه ابعاد دین اسلام و پیامبر و قرآن تردید و تشکیک می‌کند و آنچه از نگاه او اصیل است فقط تجلی و مظهر خداوند بودن امام علی است و تنها غلو و گزارش‌های مربوط به آن، از ملاک‌های سنجش تاریخی او مُستثنا می‌شوند و... . 👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72224 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir