May 11
🔰#نشست | همگرایی جهانی در ارزش های انسانی اربعین حسینی
🚨با حضور اساتید دانشگاه تورنتو کانادا و لورن فرانسه و نمایندگان ادیان و مذاهب
📆 پنج شنبه ۱۶ شهریور، ساعت ۱۷
📎لینک نشست
#اربعین #بین_الملل
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
جهانی شدن.pdf
3.34M
#اختصاصی
#تازههای_اندیشه
🌗 جهانی شدن و فرهنگ اسلامي ـ ايراني
✍️در گفت وگو با دکتر علياكبر ولايتي
🔻 اشاره
دکتر علی اکبر ولایتی عضو شوراي عالى انقلاب فرهنگى، مشاور مقام معظم رهبرى در امور بين الملل، عضو انجمن جهانى تاريخ طب، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، استاد تاريخ روابط خارجى ايران در دانشكده روابط بين الملل وابسته به وزارت امور خارجه، استاد دانشكده پزشكى دانشگاه علوم پزشكى تهران، رئيس گروه اسلام معاصر ـ بنياد دائرﻩ المعارف اسلامى و... می باشد. ایشان همچنین در کارنامه سیاسی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی خود سوابقی همچون وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران، نماينده تهران در اولين دوره مجلس شوراى اسلامى، دبير كل مجمع جهانى اهل بيت (ع)، عضو شورايعالى نظام پزشكى جمهورى اسلامى ايران و... را دارد. آنچه در پی از نظر مخاطبان گرامی می گذرد، متن گفت و گوي نشریه مهندسی فرهنگی با ایشان در رابطه با اصول و مبانی سیاست فرهنگی جمهورى اسلامى ايران در عرصه روابط بین الملل و اهمیت جایگاه ایران و انقلاب اسلامی است كه با حذف پرسشها، تقديم ميشود.
🔸دیپلماسی فرهنگی
در مورد ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي، شايد كلمة ديپلماسي گويا نباشد. ديپلماسي خيلي اختصاصي است. اما در مقابل؛ عبارت سياست فرهنگي در این خصوص شایسته تر به نظر می رسد. سياست اعم از ديپلماسي است؛ يعني معناي فراگيرتري دارد. گفته ميشود: سياست اقتصادي، سياست فرهنگي، سياست پولي. سياست در حقيقت تدبير امور است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 73.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#شب_جمعه
🌑 اعمال شب جمعه:
🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر
🔹 زیارت سالار شهیدان(ع)
🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج)
🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع)
🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها
🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان
#صلّی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#شب_زیارتی_اباعبدلله
#صلّی_الله_علیک_یا_صاحب_الزمان
#دعای_کمیل
#استغفار
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تبیین و نقد کثرت گرایی.pdf
1.47M
#اختصاصی
#واژه_شناسی
🌗 تبيين و نقد كثرت گرايي ديني
✍️حميد آرمين*
اشاره:
بحث كثرت گرايي يا پلوراليسم ديني، موضوعي است در فلسفة دين، موضوعي كه مولود يك رويكرد برون ديني به مسئلة تعدد بالفعل اديان موجود در جامعة بشري است و ميتوان آنرا واكنشي در برابر ديدگاههاي تنگ نظرانة حصرگرايان دانست كه دين حق را واحد و در انحصار خود دانسته و ساير اديان را بر باطل و پيروان آنها را اهل شقاوت و هلاكت ميپندارند. حضور دينهاي متعدد در جوامع بشري نه تنها امر تازهاي نيست بلكه يك واقعيت خارجي است كه امروزه به يكي از مهمترين دغدغههاي فكري متكلمان، مورخان و فلاسفة دين تبديل شده است. در عرفان اسلامي راههاي رسيدن به خداوند به اندازه تعداد مردمان است. هندوها در كتاب مقدس خود «بهگود گيتا» ميخوانند: «انسانها از هر راهي كه بسوي من آيند؛ پذيراي آنها هستم؛ آنها همه جا، به راه من ميروند».
بحثي كه براي هر انديشمند ديني در مواجهه با اين تنوع و تكثرمطرح ميشود اين است كه آيا اين واقعيت؛ بهره اي از حقيقت هم دارد؟ آيا همة اين اديان بر حقند؟ آيا پيروان اديان مختلف اهل نجاتند؟ و نهايتا اين تعدد و تكثر بالفعل در حوزه اديان را چگونه بايد تفسير نمود؟
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 72.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#عصر_جمعه
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه
🔹امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
🔷🔶🔹🔸
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
🌐کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مرجع تحقیق.pdf
2.9M
#اختصاصی
#لطایف_و_معارف
🌗مرجع تحقيق
در پاسداشت علمي استاد محقق عزيزالله عطاردي
✍️محمد اسفندياري
🔻 پيش از پرداختن به موضوع اين مقاله، از عنوان آن بايد آغاز كنم كه تعبيري است نارايج. راست اينكه بيشترين اهتمام حوزههاي علميه، معطوف به پرورش مراجع تقليد است و كتاب و درسهاي رايج در آن، اگر تا پايان برگرفته شود، مرجع تقليد ميپرورد. هم و غم مراجع تقليد، تحقيق در فروع دين يا احكام شريعت است و وجودشان بسيار ضروري و سودمند اما در كنار آن، به طبقه ديگري نياز است كه ميسزد آنها را مرجع تحقيق ناميد.
مراجع تحقيق در همه رشتههاي علوم ديني، جز فروع دين، تحقيق ميكنند؛ قرآن، حديث، تاريخ كلام، عرفان و.... مخاطب مراجع تقليد، مقلدان هستند و حاصل كارشان، رساله عمليه است اما مخاطب مراجع تحقيق، محققان هستند و ثمره كارشان، رساله علميه است. از اين دو دسته، مراجع تقليد همواره قدر ميبينند و بر صدر مينشينند ولي مراجع تحقيق نه تنها حقشان گزارده نميشود كه گاهي بيمهري نيز ميبينند. شايد در حوزهها براي پرورش مرجع تحقيق، مقتضي، موجود نيست ولي مانع، مفقود است و همين فقدان مانع، كافي است كه در اين محيط مالامال از كتاب و درس، مرجع تحقيق به هم برسد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 73.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
گفتگوی ماه قرائتی.pdf
1.68M
#اختصاصی
#بر_ساحل_سخن
🌗گفت و گوی ماه
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد قرائتی
❓ به نظر شما تفسير در دانشگاه داراي چه جایگاهی ميباشد و ضرورت مطرح شدن آن به عنوان یک درس برای دانشجویان چيست؟
🔻 بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، الهی انطقنی بالهدی والهمنی بالتقوی. اللهم صل علی محمد و آل محمد. دانشگاه و حوزه به سراغ علم میروند كه نور است و قرآن نور واقعي است، بنابراین هر کس سراغ علم میرود، حقش این است که سراغ قرآن برود، چون علمهای دیگر گاهی در مقدماتش، تزلزل پیدا میشود، گاهی حدسي است، گاهی پیشبینی رد میشود. گاهی علمها از سرچشمهاي غیرمطمئن صادر میشود. گاهی هم علم نظر به نیازهای فوری و کوتاه مدت دارد و گاهی فقط یک زاویه از زندگیمان را تأمین میکند. بنابراين اگر بناست حوزه و دانشگاه سراغ علم حقيقي برود، بايد قرآن را محور قرار دهد و در سایه قرآن حرکت كند. یعنی حتی به فيزيك و شيمي با نگاه وحی نظر کند تا سالم بماند. یک پاکت اگر تمبری پشتش چسبید به مقصد میرسد. این درسها و رشتهها هم اگر با معیارهای قرآن هماهنگ شد، باعث اطمینان بیشتری میشود؛ یعنی آنچه را عقل گفته، همان را هم وحی میگوید. اما اگر ضد وحی بود حسابش جداست. حتی اگر حدیثی از امام شنیدید که ضد وحی بود و با قرآن تباین داشت، «فاضربوه علی الجدار». بنابراین، حرکت کردن در سایه قرآن نيز سبب اطمینان بیشتری به علوم میشود.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 45.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️ دوره علمی حکومت دینی و جریان های اعتراضی
🔻 با حضور:
حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی
رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه
🔖 همراه با گواهی شرکت در دوره
📅 ۲۱ و ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۲
🔻 دوره به صورت مجازی
◽️ ثبت نام از طریق:
➡️ formafzar.com/form/8jxxs
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📌 اولین جشنواره هشت فرمان مقام معظم رهبری مدظلهالعالی درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی
🔸 در سه بخش:
▫️آثار علمی و پژوهشی
▫️آثار هنری و رسانه ای
▫️بخش ویژه
🔸مهلت ارسال آثار: ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲
🔻راه های ارسال آثار:
۱. بارگذاری در سایت fesadsetiz.ir
۲. پست الکترونیک info@fesadsetiz.ir
۳. شناسه @fesadsetiz_info در شبکه های مجازی
🏆 جوایز نفرات برتر:
🥇۱۰۰ میلیون ریال
🥈۷۰ میلیون ریال
🥉 ۵۰ میلیون ریال
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔سلسله نشستهای امام رضا (ع) و سنت نبوی (ص)
🔻نشست اول، شنبه ۱۸ شهریور
🔹امام رضا علیهالسلام و تبیین سنت نبوی
🎙حجتالاسلام دکتر مهدی مردانی
🔻نشست دوم، یکشنبه ۱۹ شهریور
🔹نصّ بر امامت در احادیث امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهمالسلام
🎙حجتالاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی
🔻نشست سوم، دوشنبه ۲۰ شهریور
🔹زبان بدن در سیره رضوی نبوی با تاکید بر روایات رضوی
🎙دکتر مهدی مجتهدی
🔻نشست چهارم، سهشنبه ۲۱ شهریور
🎙نقش امام رضا علیهالسلام در احیای سنت نبوی
👤حجتالاسلام محمدکاظم رحمانستایش
🔻نشست پنجم، چهارشنبه ۲۲ شهریور
🔹صحابی پیامبر در حدیث امام رضا علیه السلام
🎙دکتر محمود ملکی
🏛مکان: مشهد، پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی
⌛️زمان: ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ عصر
🔗پیوند حضور مجازی: B2n.ir/x16142
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
14589-fa-rahnama-97-sar-poshesh.pdf
1.64M
#معرفی_کتاب
#مطالعه
📚 کتاب سرّ پوشش
✍️ نویسنده: علیرضا مستشاری
🔸تعداد صفحات: 54
⁉️ پاسخ به هفت پرسش زیر انگیزة قلم زدن و انتشار این کتابچه است:
1. فلسفۀ حجاب زنان چیست؟
2. آیا دربارة حجاب و پوشاندن موي زنان، آیه اي در قرآن وجود دارد؟
3. مگر دستور حجاب براي زمانی نبوده است که زنان مسلمان، با کنیزان اشتباه گرفته نشوند؟ امروزه که این فلسفه وجود ندارد.
4. پوشش کامل براي زن چه پوششی است؟
5. آرایش تا چه حدي براي زنان جایز است؟
6. چرا بانوان در نماز باید حجاب داشته باشند؟ مگر خداوند نامحرم است؟
7. حجاب بر مردان چرا واجب نشده است؟
#حجاب
#عفاف
منبع: کانال قرارگاه خانواده و جمعیت
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir