eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
338 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
#فراخوان فرهیخته گرامی سلام علیکم؛ با توجه به اینکه نشریه علمی-تخصصی «کلام تطبیقی شیعه» با هدف ترویج فرهنگ علمی تشیع و خدمت به اهل بیت علیهم‌السلام به وسیله دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در حال انتشار است، لذا مستدعی است مقالات علمی و وزین خود را برای این نشریه ارسال فرمایید. لازم به ذکر است که این مجله در صدد اخذ درجه علمی-‌پژوهشی است. آدرس سایت نشریه: www.jcst.atu.ac.ir پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه (JCST) آدرس ایمیل: kalamallame@gmail.com شماره: 09901903246
♻️ سلسله مباحث گفتارپژوهی(52) 👈 نوشته ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دسته‌بندی شده تقدیم می‌گردد. 🖌 مدرسان جوان و تازه کار بهتر است بدانند ... 🔶 38. دکتر اکبر گلی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: تدریس، علاقه و عشق و دلسوزی و احساس مسئولیت می‌طلبد، اگر اساتیدی صرفاً جنبه‌های مادی را در نظر می‌گیرند بهتر است وارد این عرصه نشوند چرا که هم زود خسته و آزرده می‌شوند و هم دانشجویان بی‌بهره می‌مانند و دلسرد می شوند. 🔶 39. دکتر مهدی ایمانی مقدم، استادیار دانشگاه اراک: اساتید محترم انتظار نداشته باشند که در همان جلسات اول نصایح در دانشجو اثر کند و در دیدن ثمرات حرفهای خود در رفتارهای او عجله کردن اشتباه است، گاه یک نیمسال تحصیلی صبر لازم است. 🔶 40. دکتر بهمن توان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک: مهمترین توصیه‌های بنده به اساتید جوان و تازه کار: 1ـ اخلاص در نیت در گفتار و عمل 2ـ مطالعات گسترده و در عین حال تخصصی در همان گرایش در حال تدریس 3ـ غافل نشدن از مسائل مربوط به دانشجویان، چه شخصی، چه خانوادگی و حتی گاه اقتصادی 4ـ نشان دادن علاقه و محبت خود به آنان در عمل و اعتبار آنان را جلب کردن. 🔶 41. دکتر علی حسین زاده، استادیار دانشگاه کاشان: توصیه‌ام به اساتید تازه‌کار که این راه را انتخاب کرده‌اند این است که: 1ـ از لحاظ اخلاقی خیلی باید صبور باشند. 2ـ از ادبیات معاصر برای گفتگو استفاده کنند به طوری که در حد فهم دانشجو باشد. 3ـ مطالعات خود را در زمینه همان گرایشی که تدریس می‌کنند مستمراً داشته باشند، بنده گاه به شوخی به بعضی اساتید می‌گویم: به گونه‌ای تدریس کنیم که در آخر ترم تحصیلی دانشجویان یک نگاه منفی به این دروس پیدا نکنند؛ کافی است، همین که از ما نقطه ضعفی نبینند، بس است!
گزارش تصویری: گفتگوی نوین پژوهشی (جلسه 101) موضوع: نهج البلاغه، پاسخگوی نیازهای جامعه ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر نادم (مدیرگروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان) 🔸 رئیس گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب نهج‌البلاغه را کتاب بسیار مهمی در تاریخ نیمه نخست قرن اول دانست. وی یکی از شرایط این‌که این معارف در جامعه ما حاکمیت پیدا کند و به عنوان راهبردی در جامعه کاربردی شود، در مقایسه وضعیت آن روز و امروز دانست. ایشان نیازهای آن روز و امروز را تغییر نایافته دانست و افزود که نیازهای اصلی بشر از نظر ماهوی تغییر نمی‌کنند. 🔸 نهج‌البلاغه کتابی است که از نظر موضوعات دارای تنوع بسیاری می‌باشد و کم‌تر کتابی است که این چنین باشد. زمان: پنجشنبه 97/09/15 مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 4، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
♻️ سلسله مباحث گفتارپژوهی(53) 👈 نوشته ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دسته‌بندی شده تقدیم می‌گردد. ✅ مدرسان جوان و تازه کار بهتر است بدانند ... 🔶 42. دکتر محمدحسین خوانین زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: یک توصیه مهم به اساتید جوان این است که باید استاد تازه وارد، فضا و حال و هوای دانشگاه را بشناسد و یکدفعه وارد دانشگاه نشود. مثلاً باید بداند که دانشجو در پی شغل است تا فهم مطالب و ... استاد هیچ‌گاه نباید خود را با دانشجو درگیر نماید، در تاریخ هم نمی‌بینیم که پیامبر (ص) در دعوت اولیه خود با کسی درگیر شده باشد. 🔶 43. حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا سامع، مدرس دروس معارف در دانشگاههای کشور: اساتید ظرفیت و تحمل و بردباری خود را تقویت کنند، از بحث‌های جناحی تند دوری گزینند، بدانند که هر جایی اقتضائات خود را می‌طلبد، جوانان و مخاطبان در کلاس از هر نوع قشری و با اندیشه‌های مختلف هستند، هرگز یک نگاه بالا به پایین نباید داشت، بنده در کلاس‌هایم می‌گویم که خیلی جاها من از شما استفاده می‌کنم و شوخی هم نمی‌کنم و واقع را می‌گویم، البته بله در بعضی مسائل سن و سالی از من گذشته و چه بسا من هم چیزهایی داشته باشم که به درد شما هم بخورد! - مدرس معارف باید پناهگاه و مأمن دانشجو باشد، سعی کنیم به دانشجو نزدیک شویم و درکش کنیم و این یک موفقیت است، چنانچه از نظر تواضع و اخلاق هم بسیار باید دقت کنیم. 🔶 44. دکتر محمدحسن سراج صادقی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی: به اساتید جوان وتازه کار توصیه می نمایم حتما سطح اطلاعات خود را بالا ببرند وآمادگی پاسخ به هرسوال از دانشجویان را داشته باشند. بنده خود از مصاحبه گران متقاضی تدریس هستم، متأسفانه اکثر آنان علم تفصیلی به تمام زوایا ی موضوعات مطرح شده ندارند، بلکه یک علم اجمالی وکلی دارند. 🔶 45. جناب آقای سیدحسن سیدی، مدرس دروس معارف در دانشگاههای کشور: مهمترین توصیه به اساتید معارف این است که ابتدا باید از خود شروع کنند و در تهذیب اخلاق خود بکوشند، گفتارشان با رفتارشان هماهنگی داشته باشد، در ارتباط عاطفی سالم با دانشجو سعی نمایند، رعایت عدالت بین دانشجویان هم در این روابط مهم است.
گزارش تصویری: گفتگوی نوین پژوهشی (جلسه 102) موضوع: نقدی بر سکولاریسم و رابطه آن با انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه ارائه کننده: حجت الاسلام متوسل زمان: پنجشنبه 97/09/22 مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 4، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
کتاب: از ژرفای دریا تحلیلی بر سطوح معنایی و باطنی قرآن نویسنده: سید محمدحسین میری ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول1397 قیمت:19000تومان این کتاب که توسط معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی به بار نشسته، در 7فصل با232 صفحه سامان داده شده است. فصل یکم: با عنوان «مفاهیم و کلیات» مفهوم‌شناسی واژگان کلیدی نظیر بطن، ظهر، تفسیر، تأویل تنزیل، جری و تطبیق و... را تبیین کرده و در فصل دوم: با عنوان «تحلیل طولی، نسبی از بطون قرآن» دیدگاه علامه طباطبایی در مورد باطن قرآن تشریح شده است. فصل سوم: با عنوان «تحلیل عرفانی، شهودی از بطون قرآن» به بررسی روش‌های تأویل شهودی و عرفانی پرداخته و فصل چهارم: به تحلیل عرفی از بطون قرآن با محوریت نظریه آیت‌الله معرفت اختصاص داده شده است. در فصل پنجم: با عنوان«تحلیل عرفی و فرا عرفی از بطون قرآن» تعریف باطن قرآن از دیدگاه روایات، معیار صحت تفسیر باطنی و نقش آن در تفسیر، رابطه جری و تطبیق با بطون عرفی آیات و رابطه ظهر و تنزیل با جری، تبیین گردیده و در فصل ششم: تحلیل نشانه شناختی از بطون بر اساس نظریه صاحبنظران معاصر تبیین شده است و سرانجام، فصل هفتم: برداشت‌های ناصواب از بطون و لایه‌های معنایی قرآن را به بوته نقد می‌کشاند. #کتاب_شناسی
♻️ سلسله مباحث گفتارپژوهی(54) 👈 نوشته ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دسته‌بندی شده تقدیم می‌گردد. 👈 مدرسان جوان و تازه کار بهتر است بدانند ... 🔶 46. دکتر محمود شیخ الاسلامی، استادیار دانشگاه پیام نور: اساتید جوان تدریس خود را از مراکز کوچک‌تر و دانشکده‌های معمولی‌تر شروع کنند تا به یک پختگی لازم برسند. اساتید جوان باید از قبول کلاس‌های مختلط که ارائه دروس در آنها مشکلاتی را به همراه دارد، بپرهیزند، مدرسان محترم در بالا بردن سطح علمی با استفاده از منابع اصلی کوشا باشند و بالاخره از تواضع لازم در برخورد با دانشجویان برخوردار باشند. 🔶 47. دکتر علی اخترشهر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی: ـ مدرس معارف باید به این دید سر کلاس برود که 40 تا 50 دانشجو در هر کلاس دارد که هر کدام دو ساعت وقت خود را در اختیار او گذاشته‌اند، آن هم در طول 13 یا 14 جلسه ترم و اگر در هفته 20 جلسه درسی هم داشته باشد، آن هم در طول مثلاً 30 سال و تازه هر سال هم دو ترم، از ضرب این اعداد در هم یک عدد بزرگ و واقعاً قابل ملاحظه پدید می‌آید که قابل گذشت نیست، برای هدر دادن آن تاوان بزرگی باید داد. حال اگر وظیفه خود را انجام دهد و حتی سخت هم بگیرد، بعدها دانشجو می‌گوید خدا پدرش را بیامرزد که به ما چیزی یاد داد! 🔶 48. دکتر علی غلامی دهقی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: مدرسان جوان معارف را به سه مطلب توصیه می‌کنم: 1ـ مطالعه فراوان آثار علمی هم در زمینه رشته و گرایش تخصصی خود و هم آگاهی‌های عمومی. به تعبیر مقام معظم رهبری(دام عزه)، مطالعه انسان را تر و تازه نگه می‌دارد. 2ـ رعایت احترام به دانشجو و همراه کردن حلم با علم. تجربه نشان داده فقدان حلم تأثیر علم را هم از بین می‌برد. 3ـ‌ پرهیز از طرح مباحث ضعیف، خرافی، غلو آمیز و نیز روشنکفرمآبانه و بیمار گونه. 🔶 49. دکتر علی نصیری، استاد تمام دانشگاه علم و صنعت: حلم و بردباری در یک استاد معارف از معیارهای بسیار مهم است. مگر در روایات نیست که ثلث تعامل با مردم، گذشت است؟ جناحی برخورد کردن و ذره‌ای از یک جناح خاص دفاع کردن در کلاس معارف، در شأن استاد نیست، اساتید نباید با این کار شأن خود و کلاس خود را پایین بیاورند.
✅ راه حل مساله 🔶 در گام اول، آشنایی عزیزان وابسته به نهاد - اعم از روحانی و مدرس و مبلغ - با این دو بعد انسان شناختی و معرفت شناختی غرب، یعنی اومانیسم و سوبژکتیویته است. 🔶 در گام دوم آشنا کردن دانشگاهیان عزیز- اعم از دانشجو، کارمند و بالاخص استاد – با این مهمانان ناخوانده درساحت‌های علوم پایه، مهندسی، پزشکی و خاصه علوم انسانی است. 🔶 گام سوم، نقد اندیشه مدرن –اومانیسم و سوبژکتیویته- برای دانشگاهیان و گام چهارم، نشان دادن چگونگی ارتباط و تاثیر رشته تحصیلی آنها با آن مبانی و پیش فرض ها است. به عبارت دیگر، یک روحانی در دانشگاه لازم است آیه ای را بخواند که نقد اومانیسم باشد و حدیثی را شرح دهد که ضد سوبژکتیویته باشد و سنت را آنچنان تفسیر کند که رسواگر سکولاریسم شود و تاریخ اسلام را طوری تحلیل کند که ویرانگر لیبرالیسم گردد و اخلاقی را تدریس کند که مخالف پوزیتیویسم باشد و فقه منکر کاپیتالیسم و سوسیالیسم را تدریس کند. 🔷 برنامه عملی برگزاری دوره معرفت شناسی و انسان شناسی غربی (سوبژکتیویته و اومانیسم ) در دو سطح زیر می‌باشد : 1. سطح دانشجویی، که شامل دوره مقدماتی دو ماهه(ضمن طرح ولایت ) 40 ساعته و دوره تکمیلی 2. سطح استادان و مبلغان، شامل دوره مقدماتی دو روزه ( 14 ساعته ) و دوره تکمیلی 🔴 تذکرات پایانی 1. قابل ذکر است که گام پنجم، ساختن علومی با ریشه ها و روش اسلامی است که همان نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری بوده و ورای این طرح مختصر می‌باشد؛ و به عبارتی این طرح، یکی از مقدمات آن نهضت عظیم است. 2. غرب شناسی به معنای عام، مطلوب و مطمح نظر این طرح نمی باشد بلکه فقط شناخت معرفت شناسانه غرب یعنی سوبژکتیویته و تا حدی انسان شناسانه آن یعنی اومانیسم مد نظر است. 3. می‌دانیم آگاه سازی و شفافیت نسبت به تاثیرات سوبژکتیویته در ذهن و ضمیر و روحیات دانشگاهیان، لازم است ولی کافی نیست. هرچند تبدیل آن بنیانهای ناخودآگاه به خودآگاه و روشن شدن صورت مساله، نیمی از جواب است. در پایان یاد وخاطره همه مجاهدان علمی وحدت حوزه و دانشگاه خصوصا شهید حجت‌الاسلام دکتر مفتح را گرامی می‌داریم. 🖌 برادر کوچک شما حسین مطیع، مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان
👈 : 🔷 فقط استادان معارف بخوانند! 🔶 درد ودلی باروحانیون دانشگاهی و استادان معارف اسلامی، به بهانه27 آذر سالروز وحدت حوزه ودانشگاه وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ (خطبه 147 نهج البلاغه) ✅ برادران عزیز روحانی و اساتید محترم معارف سلام علیکم ورحمه الله 🔷 فرایند غربی شدن دانشگاهیان در بستر علوم دانشگاهی و وظیفه روحانیت در برابر آن فرق یک روحانی دانشگاه با یک روحانی مسجد محله چیست؟ تفاوت یک روحانی دانشگاه با یک روحانی بازار چیست؟ وجه تمایز روحانی دانشگاهی با یک روحانی پادگان، اداره، کارخانه و حتی مدرسه در چیست؟ چرا بعضی از روحانیون سالهاست در دانشگاه‌ها فعالند ولی تاثیر آنها حتی در بین مریدان آنها ناچیز و اندک است؟! و همین تربیت یافتگان دانشگاهی در هنگام تصمیم گیری های حساس،مثل انتخابات،بر اساس ملاکهای لیبرال و سکولار و... تصمیم میگیرند،نه بر اساس آموزه های اسلام ناب؟!چه تفاوتی برنامه های مذهبی دانشگاهی با برنامه های مذهبی محله، پادگان، اداره، کارخانه و... دارد؟آن پیوست فرهنگی –مذهبی- مورد نیاز دانشگاه(استاد،دانشجو،کارمند)چیست؟ 🔶 یک روحانی دانشگاهی غیر از علم و فضل رایج، چه چیزهای دیگری باید بداند تا در دانشگاه موفق باشد؟ آیا اخلاق حسنه وبرخورد گرم وپدرانه کافی است؟ آیا ذکر آیه و حدیث، دانستن احکام روزه و نماز مسافر یا تشویق به ازدواج دانشجویی، کافیست؟! آیا برنامه دعای کمیل، اردوی قم،مشهد، کربلا، عمره دانشجویی، اقامه نماز در خوابگاه،ایستگاه صلواتی در ایام الله،مسابقه حجاب، عزاداری در شب‌های محرم و مراسم شب احیا در شبهای قدر کافیست؟ واقعا اسلامی بودن دانشگاه فقط به این موارد است؟ این ها که سال‌هاست انجام می‌شود ولی هنوز بهره‌وری لازم را در دانشگاه ندیده ایم! چرا؟!اصلا معنی یک روحانی دانشگاهی چیست؟ چرا فاصله زبانی و ذهنی بین استادان معارف و جوانان افتاده است؟! و ظاهراً هر روز هم بیشتر می‌شود. اشکال کار کجاست؟ نقطه ضعف نیروهای نهاد رهبری( اعم از روحانی،مبلغ،استاد معارف و کارمند) در چیست؟! 🔶ذات دانشگاه چیست؟ پاسخ مسئله را باید در نشناختن ذات دانشگاه دانست، دانشگاه(بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب ) محل جولان دو عنصر مهم است : 1. انسان 2. علم ومعرفت ولی غافل نباید شد که هر کدام از این دو به سنتی و مدرن تقسیم می‌شوند. انسان مدرن و سنتی و علم مدرن و سنتی، و دانشگاه -بر خلاف حوزه- محل بروز علم مدرن برای تبدیل انسان سنتی به مدرن است! به عبارت دیگر مدرنیته از دو راه به کشور ما آمد: 1. رسانه ها که عمومی و سطحی است. 2. دانشگاه که تخصصی ولی عمقی است. 🔷 بروز مدرنیته غرب در اندیشه دانشگاهیان را باید در متن درسی آنها اعم از علوم انسانی،پزشکی، مهندسی و حتی علوم پایه دانست علوم مدرن بعد از دکارت،در مغرب زمین شکل گرفته و محصول اومانیسم برخاسته از سوبژکتیویسم است. (اومانیسم در حوزه انسان شناسی و سوبژکتیویته در حوزه معرفت شناختی) دانشگاهیان ما در اکثر رشته ها، خواسته یا نا خواسته، مبانی سوبژکتیویته علوم مدرن را پذیرفته اند و بدون آن که حتی بعضی به آنها خودآگاهی داشته باشند، اسیر ومفتون آن هستند. به عبارت دیگر، اگر روحانی دانشگاه، هفته ای یک بار،آن هم فقط برای چهار سال به دانشگاهیان، معارف اسلامی می‌آموزد، علوم مدرن برای یازده سال ( تا پایان دکترا ) و چهل و پنج سال تا پایان خدمت یک استاد تمام، لا اقل روزی شش ساعت، ذهن آنها را مملو از علومی میکنند که پیش فرض و مبنای آن سوبژکتیویته است! و به مرور زمان با تلقین و القا، این مبانی علم غربی در ذهن آنها رسوخ و رسوب کرده است و به راحتی قابل زدایش و پیرایش نیست. اینجاست که اغلب این عزیزان و فرزندان میهن اسلامی، ناخواسته و ناخودآگاه، پذیرای اندیشه های بنیادین غرب شده و حتی روحیات و اخلاق مدرن پیدا کرده، در تصمیم گیری های مهم و بزنگاههای حساس بر اساس همان سوبژکتیویسم و اومانیسم عمل می‌کنند، چرا که هیچگاه کسی آنها را متوجه این مبانی و پیش فرض های علومشان نکرده، تا چه رسد به اینکه تعارض آنها را با قرآن و احادیث برای ایشان روشن سازد! ادامه دارد...
کتاب: گرایش به عرفان‌های کاذب نویسنده: معصومه استودان ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول1397 قیمت:10500 تومان با توسعه زندگی مادی بشر و صنعتی شدن آن، گرایش و نیاز به عرفان و معنویت، افزایش یافته است. از این‌رو برای پاسخ به این نیاز، عرفان‌های بدلی و کاذبی ظهور کرده‌اند و برای رسیدن به اهداف خاص خود از آن سوء استفاده نموده و رواج اندیشه‌ها و عقاید باطل خود را در قالب مکتب‌هایی در سطح جهان رواج داده‌اند و با انواع رسانه‌ها در ذهن و ضمیر مخاطبان رسوخ کرده و طرف‌داران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. از این‌رو شناسایی دلایل و عواملی که سبب گرایش به این‌گونه فرقه‌ها می‌شود امری ضروری و لازم است تا از نفوذ این مکاتب و آسیب‌های آن‌ها جلوگیری شود. کتاب «گرایش به عرفان‌های کاذب» که از شش فصل در192صفحه تشکیل گردیده می‌کوشد تا در تحقق این مهم، اثرگذار باشد لذا فصل اول را به کلیات بحث اعم از بیان مسئله، اهداف تحقیق، اهمیت موضوع، سؤالات اصلی و فرعی، فرضیه‌ها، پیشینه‌ها و تعریف مفاهیم اختصاص داده است. فصل دوم و سوم، عرفان و عارفان حقیقی و کاذب و شاخصه‌های آن‌ها را معرفی می‌کند. فصل چهارم، عوامل درونی گرایش به عرفان‌های کاذب را بررسی و فصل پنجم، به تبیین مهمترین عوامل بیرونی گرایش می‌پردازد. فصل ششم، راه‌کارهای پیشگیری از نفوذ چنین تفکرات بی پایه‌ای را بررسی می‌کند.
گزارش تصویری: گفتگوی نوین پژوهشی (جلسه 103) موضوع: «نظریه اخلاق توحیدی» ارائه کننده: حجت الاسلام علم خواه زمان: پنجشنبه 97/09/29 مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 4، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
کتاب: به‌سوی حاکمیت اخلاق در سپهر انتخابات سیاسی بر پایه قرآن و حديث نویسنده: دکتر علی اصغر زکوی، دانشیار فلسفه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ناشر: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد مازندران نوبت چاپ: اول1397 قیمت:15000تومان. هنر بزرگ انقلاب اسلامی، فراهم آوردن امکان حضور مردم در تعیین سرنوشت خویش است. در مردم‌سالاری دینی، سیاست با دیانت و اخلاق آمیختگی تام دارد و انتخابات، یکی از عرصه‌های ظهور و بروز اخلاق فردی و اجتماعی و نشان‌دهنده بلوغ سیاسی و فرهنگی ملت است. تجلی اخلاق در این عرصه‌، دهه اول انقلاب آشکارتر بود اما با کمال تاسف باید اذعان کرد که به تدریج بداخلاقی‌ها بیشتر و بیشتر شده و فضا را برای حضور افراد و شخصیت‌های پای‌بند به اخلاق، تنگ‌ کرده است. به نظر می‌رسد در راستای حرکت به سوی حاکمیت اخلاق در سپهر انتخابات سیاسی، در کنار قانون، تدوین اصول و الزامات اخلاقی مناسب یک ضرورت است تا به تدریج، به گفتمانی فراگیر و مطالبه‌ا‌‌ی عمومی تبدیل گردد. این کتاب از چهار فصل و 165صفحه با سرفصل‌های انتخاب شوندگان(نامزدها )، انتخاب کنندگان(مردم)، ناظران و مجريان و یک نکته از هزاران. در مسیر سالم‌سازی فضای اخلاقی انتخابات و کاستن از بداخلاقی‌های رایج در آن به سامان رسیده است.