💠 شرط قبولی اعمال
🔸 امام باقر (علیه السلام):
کسی که مالی از راه #حرام بدست آورد، خدا #حج و #عمره و #صله_رحم را از او قبول نمی کند.
✨ لایقبل الله عزوجل حجا و لاعمرة من مال حرام
📚 بحارالانوار/ج103/ص11/ح47
✍🏼 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
کسى که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمى شود، و دعایش تا چهل روز مستجاب نمى شود، و گوشتى که آن لقمه حرام مى رویاند به آتش سزاوارتر است، آرى یک لقمه هم گوشت مى رویاند!
✨ مَن أَكَلَ لُقْمَةَ حَرامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاةٌ أَرْبَعينَ لَيْلَةً، وَلَمْ تُسْتَجَب لَهُ دَعْوَةٌ أَربَعينَ صَباحاً، وَكُلُّ لَحْمٍ يُنبِتُهُ الحَرامُ فَالنّارُ أَوْلى بِهِ، وَ إنَّ اللُّقْمَةَ الواحِدَةَ تُنبِتُ اللَّحْمَ
📚 بحارالانوار/ج66ص313
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
❌ تفسیر به رأی و اظهار نظر نمودن در قرآن و کتاب خدا❌
#تابع_تفسیر_روایی_باشیم
___________________________
💠روایت کرده ثقة الاسلام کلینی قدس سره در کتاب کافی به سند خود از حضرت صادق علیه السّلام فرمودآن حضرت تأویل نمی کند کسی قرآن یا بعضی از آیات آن را ، مگر آنکه تأویل او کفر است و این حدیث را نیز عیاشی بسند خود در تفسیرش روایت نموده. ۱
💠در کافی به سند خود از زید شحام روایت کرده زید گفت در حضور حضرت محمد باقر علیه السّلام بودم دیدم قتادة بن دعامه حضور آن حضرت وارد شد حضرت به او فرمود: ای قتاده ! تو فیقه و مفتی ایالت بصره هستی ؟ عرض کرد : بلی. فرمود : به من خبر دادند که تو تفسیر قرآن می نمایی! آیا از روی دانش تفسیر می کنی یا از راه نادانی؟
☜عرض کرد از راه علم و دانش تفسیر می کنم.
☜فرمود اگر راست می گویی، از تو سؤال میکنم از تفسیر آیه ۱۷ سوره سباء که می فرماید ﴿وَ قَدَّرْنٰا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیهٰا لَیٰالِیَ وَ أَیّٰاماً آمِنِینَ ﴾
💠قتاده گفت مراد کسی است که با زاد و توشه و راحله ی حلال از خانه و دیار خویش خارج و قصد مکه ی معظمه را نموده چنین شخصی در امان است تا برگردد به سوی اهلش آن حضرت فرمود ای قتاده! تورا به خداوند سوگند می دهم انصاف بده کسی که با زاد و راحلۀ حلال بقصد مکه معظمه ازشهر خود خارج گردید چنانچه دزدانُ راهزنان به او رسیده و نفقه او را بربایند و محتاج و سرگردان در بیابان بماند آیا آن شخص ایمن می باشد قتاده گفت بلی آن حضرت فرمود: وای بر تو که قرآن را به رأیُ هوای نفس خود تفسیر مینمائی البته هلاک شدیُ به جهت اینکه تفسیر به رأی و هوای نفست می کنی مردم را نیز هلاک می نمایی.
☜و چنانچه اینگونه تفسیر را از مردمان دیگر گرفته و بیان نمودی آنان و توُ مردم هلاک شدند وای بر تو ای قتاده ! مراد از آیه کسانی هستند که از دیارشان بیرون آمده اند و عارف به حق ما اهل بیت پیغمبرند و دل و هوای آنان به سوی ما امامان می باشد.
☜ آیا نمی بینی که خداوند درآیه دیگر می فرماید﴿ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّٰاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ﴾ و مراد از این آیه،خانه کعبه نیست.
💠ای قتاده ! به خدا قسم مراد از دعوت ابراهیم خلیل که فرمود﴿وَ أَذِّنْ فِی النّٰاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ تاآخر آیه﴾ما هستیم و هر آن کس هوای ما ، در دل اوست ، قبول شود حج او و اگر دل او خالی از ما باشد حج او قبول نشود . ای قتاده ! آگاه باش هر آنکه به هوای ما آمد ایمن باشد از آتش جهنم قتاده گفت بخدا قسم تفسیر نکردم آن آیه را بعد ازآن مگر به آنچه آن حضرت فرمود. و فرمود وای بر تو! ای قتاده! قرآن کریم را فقط کسی می داند که مخاطب به قرآن است و بس و ما اهل بیت پیغمبریم که مخاطب به قرآن هستیم. ۲
💠عیاشی به سند خود در تفسیرش از حضرت صادق علیه السّلام فرمود هر که به رأی خود قرآن را تفسیر نماید اگر بر سبیل اتفاق راست گفته باشد اجر و پاداش نخواهد داشت و اگرخطا کند آن مقدار از خداوند دور شود که آسمان از زمین دور است.۳
💠صدوق در کتاب فقیه به سند خود از پیامبر خاتم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم روایت کرده که خداوند جدال کنندگان در دینُ قرآن را به زبان هفتاد پیغمبرش لعنت نموده است و هر آن کسی که در آیات قرآن جدال کند کافر است زیرا خداوند می فرماید:
☜ما یجادل فی آیات الله الا الذین کفروا فلا تغررک تقلبهم فی البلاد.
☜هرآن کس قرآن را به رای خود تفسیر کند به خدا افترا و دروغ بسته است هر شخصی بدون دانش اخبارُ آیات فتوی بدهد فرشتگان آسمان و زمین او را لعنت کنند و هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی راه به سوی جهنم است.
💠راوی که ابن سمره ، گفت حضورش عرض کردم پس راه نجات از برای ما چیست؟ پیغمبر فرمود هر گاه شما مردم در چیزی اختلاف نمودید به علی بن ابی طالب رجوع کنید او پیشوای امت من و خلیفه و جانشین من میان امت و جدا کننده حق و باطل است هر چه از او سوال کنید جواب دهد
هر که ازاو راهنمایی بطلبد هدایت شود و طالب حق نزد او رود و هرکه به او پناه برد ایمن باشد هر که به دامنش چنگ زند نجاتش دهد.
☜ای پسر سمره ! هر کسی تسلیم او شود از عذاب دوزخ سالم بماند و هرکه با علی عناد کندُ سخن او را رد کند هلاک شود.
☜روح علی روح من،و خمیره او خمیره ی من سَت او برادر منست و شوهر فاطمه بزرگ زنان هردو جهان است و امامان امت ازاو بوجود آیند حسنُ حسین آقای جوانان اهل بهشت و نُه فرزند از حسین که نهمین فرزندش قائم آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم باشد و دنیا را پر از عدل و داد کند پس از آنکه مملو از جور و ستم شود.۴
📘۱. کافی ج۲ ص۶۳۲ ح ۱۷/عیاشی ج ۱ ص ۱۸ ح ۲
📘۲. البرهان ج۱ ص۱۸ ح۳/فرائدالاصول ج۱ ص۵۷
📘۳. عیاشی ج۱ ص ۱۷ ح ۴
📘۴. البرهان ج۱ ص۱۷_۱۸ ح۱
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
🔻امام صادق علیه السلام:
🔹(تا فرصت هست) به یکدیگر رسیدگی و محبت کنید و با هم مهربان باشید
به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید قسم،
روزگاری خواهد آمد که احدی از شما جایی برای (صدقه دادنِ) درهم و دینارش پیدا نخواهد کرد!
(یعنی با ظهور حضرت مهدی علیه السلام آنقدر مردم به فضل خدا و لطف حضرت غنی میشوند که محلی برای صدقه یافت نمیشود.)
از حضرت سوال شد:
این اتفاق کی خواهد افتاد؟
فرمودند:
دورانی میرسد که امامتان را گم خواهید کرد.
چنین خواهد بود تا اینکه ناگاه مثل طلوع خورشید بر شما ظاهر شود
و این ظهور در دورانی اتفاق خواهد افتاد که از همیشه ناامیدتر هستید
پس از شک و تردید بر حذر باشید
تردیدها را از خود دور کنید
شما را بر حذر داشتم، پس مراقب باشید
و از خدا توفیق و هدایت شما را میخواهم
🔸 تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا فَوَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَيَأْتِيَنَّ عَلَيْكُمْ وَقْتٌ لَا يَجِدُ أَحَدُكُمْ لِدِينَارِهِ وَ دِرْهَمِهِ مَوْضِعاً...
📚 الغيبة للنعماني، ص۱۵۱
📚 احادیث مشابه در المعجم الموضوعي لإحاديث الإمام المهدي(عليه السلام)، ص ۷۰۵ و ۷۰۶
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
گشتن در آسمان ها و زمین کمتر از یک چشم بهم زدن
حضرت آیت الله العظمی مولی الموحدین امیرالمومنین علی ابن ابیطالب جل ذکره:
اگر من اراده کنم تمام دنیا و آسمان های هفتگانه را بگردم و برگردم در مدت زمان کمتر از یک چشم بر هم زدن با اسم اعظم خداوند (جل جلاله) که نزدم است میتوانم
📚المحتضر ، جلد ۱ ، صفحه ۱۲۹
📚بحارالانوار ، جلد ۲۷ ، صفحه ۳۳
📚مدینة المعاجز الائمه علیهم السلام ، جلد ۱ ، صفحه ۵۴۹ .
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
إمام صادق علیه السّلام فرمودند ؛
أَوْحَی اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی دَاوُدَ علَیْهِ السّلام لَا تَجْعَلْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْیَا فَیَصُدَّکَ عَنْ طَرِیقِ مَحَبَّتِی ، فَإِنَّ أُولَئِکَ قُطَّاعُ طَرِیقِ عِبَادِیَ الْمُرِیدِینَ ، إِنَّ أَدْنَی مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِی مِنْ قُلُوبِهِمْ.
خدا به حضرت داود علیه السّلام وحی فرمود ؛
عالمی را که فریفته دنیاست واسطه بين من و خودت قرار مده ، كه تو را از راه محبّت من باز میدارد ، و براستی که چنین عالمان ، راهزنان راه آن بندگان منند که مرا میخواهند و روی به من می آورند ، کمترین کیفری که به چنین عالمانی میدهم این است که شیرینی مناجاتِ با خودم را از دلشان برمیدارم.
بحارالأنوار ۲ / ۱۰۷ ، حدیث ۸
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
💎 سوم ربیع الثانی سالروز ورود و سفر امام حسن عسکری علیه السلام به جرجان (استان گلستان فعلی) و متبرک شدن این شهر به قدوم نازنین حضرت می باشد.
🔹بنا به گفته محدثین امام حسن عسکری آن زمان ۲۳ سال سن داشتند.
(روز جمعه سوم ربیع الثانی سال ۲۵۵ هجری)
ظاهرا اولین محدثی که داستان واقعی ورود امام را به گرگان نقل کرده ، قطب الدین راوندی از محدثین قرن ششم بود که در کتاب ( الخرائج و الجرائج) آورده است . بعدها محدثین دیگر از جمله علامه مجلسی در بحار الانوار ، فخر الدین اردبیلی در "کشف الغمه فی معرفه الائمه " ،شیخ عباس قمی در منتهی الامال , محمد شریف رازی در کرامات الصالحین و . . .
🔸راوندی به سند خود نقل کرده است که جعفر بن شریف جرجانی می گوید:
سالی عازم حج شدم و در «سامرّا» نزد امام عسکری (علیه السلام) رسیدم. شیعیان، مال زیادی را توسط من برای آن حضرت فرستاده بودند. خواستم از حضرت بپرسم که آنها را به چه کسی بدهم؟ امام پیش از این که چیزی بگویم، فرمود: آنچه با خود آورده ای به مبارک، خادم من بده!
من نیز چنان کردم.
سپس گفتم: در گرگان شیعیانت به شما سلام می رسانند.
فرمود: آیا بعد از اتمام مناسک حجّ به آنجا بر می گردی؟
گفتم: آری.
فرمود: تو بعد از صد و هفتاد روز، به گرگان می رسی. و در آغاز روز جمعه، سه روز گذشته از ماه ربیع الآخر، به آنجا وارد می شوی. به آنها بگو که من نیز پایان همان روز، آنجا می آیم. برو که ره یافته ای! خدا تو را و آنچه با خود داری سالم نگه خواهد داشت. بر خانواده ات وارد می شوی و برای پسرت، شریف فرزندی به دنیا خواهد آمد، اسمش را صلت بن شریف بن جعفر بن شریف بگذار. و خداوند او را بزرگ می گرداند و از دوستان ما خواهد شد.
گفتم: ای فرزند رسول خدا! ابراهیم بن اسماعیل جرجانی از شیعیان شما است و بین دوستانت بسیار کار خیر انجام داده و هر سال بیش از صد هزار درهم از ثروت خود را به آنان می دهد.
فرمود: خدا به ابراهیم بن اسماعیل، به خاطر رفتارش با شیعیان ما پاداش دهد، گناهان او را بخشیده و فرزند سالمی به او روزی خواهد کرد که حق را می گوید، به او بگو که حسن بن علی گفت: نام پسرت را «احمد» بگذار.
آنگاه از پیش آن حضرت رفته و مناسک حج را انجام دادم. و خدا مرا سالم نگه داشت تا اینکه روز جمعه، از ماه ربیع الآخر، در ابتدای روز هم چنان که امام (علیه السلام) فرموده بود، به گرگان رسیدم. دوستان و آشنایان برای تبریک به دیدارم آمدند. به آنها گفتم که امام حسن عسکری علیه السلام وعده داده است که تا پایان امروز اینجا بیاید، پس آماده شوید تا پرسش ها و حاجت های خود را از او بخواهید.
همین که نماز ظهر و عصر را خواندند، در خانه من گرد آمدند. به خدا سوگند! چیزی متوجه نشدیم جز اینکه امام آمد و وارد خانه شد. ابتدا او بر ما سلام کرد، آنگاه ما به استقبالش رفتیم و دستش را بوسیدیم.
سپس فرمود: من به جعفر بن شریف وعده داده بودم که آخر همین روز به اینجا بیایم. نماز ظهر و عصر را در سامرّا خواندم و به سوی شما آمدم تا تجدید عهد نمایم. و اکنون در میان شما هستم تا پرسش ها و حاجت های خود را مطرح سازید.
نخستین کسی که پرسش نمود، «نضر بن جابر» بود. او گفت: ای فرزند رسول خدا! چند ماه است که چشمان پسرم آسیب دیده است، از خدا بخواه تا بینایی را به او برگرداند.
حضرت فرمود: او را بیاور، پس دست مبارکش را به چشمان وی کشید، بینایی او به حالت اول برگشت، آنگاه مردم یکایک می آمدند و نیازهای خود را مطرح می کردند و حضرت نیز برای آنها دعا می نمود و نیازهایشان را برآورده می ساخت. سپس حضرت، همان روز به سامرّا برگشت.
📖موسوعة الامام عسکری (علیه السلام) ج۱، ص ۳۳۵،ح ۳۵۰
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
امام صادق علیه السلام:
🔹ما نَعْلَمُ شَيْئاً يَزِيدُ فِي اَلْعُمُرِ إِلاَّ صِلَةَ اَلرَّحِمِ حَتَّى إِنَّ اَلرَّجُلَ يَكُونُ أَجَلُهُ ثَلاَثَ سِنِينَ فَيَكُونُ وَصُولاً لِلرَّحِمِ فَيَزِيدُ اَللَّهُ فِي عُمُرِهِ ثَلاَثِينَ سَنَةً فَيَجْعَلُهَا ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ سَنَةً وَ يَكُونُ أَجَلُهُ ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ سَنَةً فَيَكُونُ قَاطِعاً لِلرَّحِمِ فَيَنْقُصُهُ اَللَّهُ ثَلاَثِينَ سَنَةً وَ يَجْعَلُ أَجَلَهُ إِلَى ثَلاَثِ سِنِينَ.
🔸 ما غير از صله رحم، چيزى نمى شناسيم كه بر عمر بيفزايد. تا آن جا كه گاهى از عمر كسى سه سال باقی مانده، اما چون اهل صله رحم مى شود، خداوند سى سال بر عمرش مى افزايد و او را سى و سه سال عمر میدهد. و گاهى عمر كسى سى و سه سال است و قطع رحم مى كند و خداوند هم سى سال از عمر او مى كاهد و عمرش را به سه سال كاهش مى دهد.
📚 اصول کافی (باب الایمان و الکفر)
جلد ۲ صفحه ۱۵۲
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
#معارف_علوی
🔰 دعای امیرالمؤمنین «صلواتاللّهعلیه» به هنگامی که مشاهده مینمود دشمن قصد جنگ دارد ...
در نقلها آمده است:
✔️ زمانی که امیرالمومنین علیهالسلام مشاهده مینمود دشمن قصد پیکار کرده است، دائماً بر لبهای مبارکش این کلمات را جاری مینمود:
📃 «اللَّهُمَّ إِلَیْکَ أَفْضَتِ الْقُلُوبُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ شَخَصَتِ الْأَبْصَارُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ أُنْصِبَتِ الْأَبْدَانُ؛
🔹 خدایا، قلبها به سوی تو روان شده، گردنها به درگاه تو کشیده و دیدهها به آستان تو نگران، گامها در راه تو در حرکت و بدنها در خدمت تو لاغر شده است؛
📃 اللَّهُمَّ قَدْ صَرَّحَ مَکْنُونُ الشَّنَآنِ وَ جَاشَتْ مَرَاجِلُ الْأَضْغَانِ؛
🔸 خدایا، دشمنیهای پنهان، آشکار شده و دیگهای کینه در جوش است؛
📃 اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ غَیْبَةَ نَبِیِّنَا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا
🔹 خدایا ! شکایتمان را به محضر تو میآوریم از اینکه دیگر پیغمبرمان «صلیاللهعلیهوآله» در میان ما نیست، و دشمنان ما فراوان و خواستههای ما پراکنده است؛
📃 رَبَّنَا افْتَحْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْفاتِحِینَ»
🔸 پروردگارا، بین ما و دشمنانمان به حق داوری فرما که تو بهترین داورانی!
📚نهج البلاغه،ص۳۷۴
📌 در برخی از نقلها آمده است که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله هم به هنگام نبرد، این دعا را بر لب مبارک خود زمزمه مینمود:
📜 اَللّهُمَّ احْقِنْ دِماءَنا وَ اجْعَلْ اُجُورَنا اُجُورَ الشُّهَداءِ.
🔻خدایا ! خون ما را محفوظ بدار و اجر ما را اجر شهدای در رکابت قرار بده!
📚 صحیفه نبویه جامعه، ص۵۳۵
@Maghaatel
🗯 ناراحتی امام صادق علیه السلام از عملکرد شیعیان!
🔸أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ لِی کَمْ شِیعَتُنَا بِالْکُوفَةِ قَالَ قُلْتُ خَمْسُونَ أَلْفاً فَمَا زَالَ یَقُولُ إِلَی أَنْ قَالَ وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنْ یَکُونَ بِالْکُوفَةِ خَمْسَةٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا یَعْرِفُونَ أَمْرَنَا الَّذِی نَحْنُ عَلَیْهِ وَ لَا یَقُولُونَ عَلَیْنَا إِلَّا الْحَقَ.
🔻از مفضل بن قیس روایت شده است: «امام صادق علیه السلام به من فرمود: «تعداد شیعیان ما در کوفه چه مقدار است؟ »
گفتم: «پنجاه هزار. » و آن حضرت پیوسته میفرمود: «چند است و چند؟ » تا اینکه فرمود: «به خدا، دوست داشتم در کوفه بیست و پنج مرد باشند که روش ما را به درستی بدانند و جز راست و درست بر ما نگویند. »
📚بحارالانوار - جلد ۶۴، صفحه ۱۵۹
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
#تلنگرانه
داستان ازدواج مقدس اردبیلی با دختر کور و کچل !
#حجاب_فاطمی
روزي جوانمردي ازميان باغهاي اطراف شهر "اردبيل" مي گذشت يه سيب رو ديد كه توي آب قل مي خورد و مي رفت
جوون سيب رو نيگاه كرد ديد يكي دوجاي سالم بيشتر نداره همين كه يكي دوتا گاز به سيب زد به خودش اومد به خودش گفت احمد اين چه كاري بود كردي اين سيب مال كي بود كه تو خوردي ،خلاصه بعد از كلي دعوا كردن با خودش تصميم گرفت بره وصاحب اون سيب رو پيدا كنه .باخودش گفت اين جوي آب حتما از باغ صاحب اين سيب رد ميشه راه آب رو دنبال ميكنه ميبينه بععله يه باغ ميوه اونجا هست از قضا يكي از نگهبوناي باغاي ديگه رو اون دوروبرا ميبينه ميدوه طرفش وآدرس صاحب باغ رو ازش ميپرسه كه اونم بهش آدرس ميده: ميگه "نجف"خيابون فلان كوچه فلان.....
احمد هم يك الاغ كرايه ميكنه واز اردبيل عازم نجف ميشه وبه هر سختي خودش رو به نجف ميرسونه اونجا آدرس صاحب باغ رو ميپرسه وخونه شو پيدا ميكنه .درميزنه ميگه آقاي فلاني ،ميگه بله خودمم،ميگه شما باغ دارين فلان جا ميگه بله خلاصه نشونيا درست درمياد وبنده خدا ميگه حالا امرتون؟
احمد باكمي من ومن ميگه من يه سيب توي جوب پيدا كردم خوردم ظاهرا مال باغ شما بوده .بنده خدا ميگه خب حالا كه چي؟ احمد ميگه هيچي اومدم ازتون بخوام منو به خاطر اين كارحلالم كنين .بنده خدا تعجب ميكنه ميگه تو اين همه راهو اومدي اينو بگي ؟ ميگه آره .مردصاحب باغم ميگه نه نميشه من حلالت نميكنممم.احمد شروع ميكنه به عذرخواهي و خواهش والتماس كه بابا يه دونه سيب بهترشو برات ميارم اصن يك كيلو يك جعبه سيب برات ميارم ولي مرد صاحب باغ قبول نميكنه كه نميكنه .
خلاصه احمد بش ميگه خب بالاخره چيكار كنم من كه توراضي شي . صاحب باغ ميگه فقط يه راه داره اونم اينه كه من يه دختر دارم بايد بياي بگيريش فقط يه شرايطي داره دختر من اونم اينه كه :دختر من ،كوره ، كره ،لاله ، فلجه ، كچله ،همين ديگه.....
احمد ميگه اشكالي نداره تو راضي باش من قبول ميكنم ازدواج ميكنم
خلاصه ميرن آماده بشن برا عروسي .شب اول ميشه پدر عروس ميگه آقا داماد بفرماين عروس خانوم منتظر شمان .احمدهم با كلي استرس وارد اتاق ميشه...اما به محض اينكه چشمش به دختره ميفته سريع از اتاق بيرون مياد هي تو دهن خودش ميزنه ميگه استغفرا... استغفرا... پدر عروس مياد بهش ميگه چي شده چرا اينجوري ميكني ؟احمد ميگه اين كه يكي ديگه ست، شما كه گفتين دختر من كچله،كوره و........ اين كه موهاش بلند وزيباست چشاش،پاهاش سالمن همه.
پدر دختر پيشاني احمد روميبوسه ميگه: اگه گفتم كوره يني به نامحرم نيگانكرده ،اگه گفتم كره يني حروم نشنيده اگه گفتم فلجه يني قدم حروم برنداشته اگه گفتم كچله يني موهاشو نامحرم نديده بروپسرم برو اين عروس مال توئه من سال ها بود دنبال همچين دامادي ميگشتم كه خداروشكر تورو پيدا كردم واين شد كه احمد مقدس اردبيلي اينگونه زيبا دامادشد.🌸
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#اللهم_الجعل_عواقب_امورنا_خیرا
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
⭕️مراقب تهمت زدن به مومنین و مومنات باشید ❗️❗️
🔹بِالْأَسَانِيدِاَلثَّلاَثَةِعَنِ اَلرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ،
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ بَهَتَ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِيهِ مَا لَيْسَ فِيهِ أَقَامَهُ اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ حَتَّى يَخْرُجَ مِمَّا قَالَهُ فِيهِ.
◽️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس به مرد یا زن مؤمن بهتان زند یا درباره او چیزی بگوید که از آن مبراست خداوند در روز رستاخیز وی را بر تلی از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره او برگردد.
📘بحار الانوار ج ۷۵، ص ۱۹۴.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
شبیه ترین افراد به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
پیامبر خدا صلیالله علیه و آله فرمودند:
آيا شما را از شبيهترينتان به خودم
با خبر نسازم؟
گفتند: آرى اى رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
1⃣ هركس خوش اخلاقتر
2⃣نرمخوتر
3⃣به خويشانش نيكوكارتر
4⃣نسبت به برادران دينىاش(شیعیان امیرالمومنین)دوستدارتر
5⃣بر حق شكيباتر
6⃣خشم را فرو خورنده تر
7⃣با گذشت تر
8⃣و در خوشحالی و غضب، با انصافتر باشد.
📔كافى ج۲ص۲۴۱ ح۳۵
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
آیا رفاه و پول در آوردن به هر قیمتی⁉️
●عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: ... فَقَالَ عِیسَی علیه السلام: إِنَّ النَّوْمَ عَلَی الْمَزَابِلِ وَ أَکْلَ خُبْزِ الشَّعِیرِ خَیْرٌ کَثِیرٌ مَعَ سَلَامَةِ الدِّینِ.
●امام صادق علیه السلام: حضرت عیسی فرمود: به راستی که خوابیدن بر زباله دانها و خوردن نان جو اگر همراه با دین داری باشد بسیار خیر است.
🍃بحارالانوار/ج۱۴/ص۳۲۲
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
💫حضرت علی بن حسین علیه السّلام فرمود:
چون روز قیامت شود، دو تخت آراسته و فاخر از بهشت آورده و بر لبه جهنم قرار داده میشوند.
سپس امیرالمؤمنین علیه السّلام آمده و بر روی آنها مینشیند. و چون نشست، میخندد؛ و چون خندید، جهنّم زیرورو میگردد.
سپس آن دو بیرون آورده میشوند در حضور امیرالمومنین علیه السّلام قرار داده میشوند و میگویند:
یا امیرالمؤمنین، یا وصیّ رسول الله، آیا به ما رحم نمی کنی؟
آیا نزد پروردگارت برای ما شفاعت نمی کنی؟
راوی گوید:
پس علی علیه السّلام به آنان خندیده و برخاسته وارد بهشت میشود و آن دو تخت برداشته و به جای خود بازگردانده میشوند و مقصود از آیات:
«فَالْیَوْمَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُون... » همین است.
(آیه ۳۴ سوره مطففین)
📚بحارالانوار-جلد ۳۶-صفحه ۶۶- حدیث ۸
💠 شکر و توبه
🔹 امام باقر (علیه السلام):
خداوند از مردم دو چیز میخواهد.
1️⃣ به نعمتهای خدا اقرار کنند تا بر آنها بیفزاید
2️⃣ و به گناهانشان اعتراف نمایند تا آنها را ببخشد.
✨ لاَ وَ اَللَّهِ مَا أَرَادَ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّاسِ إِلاَّ خَصْلَتَيْنِ أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنَّعِيمِ فَيَزِيدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَيَغْفِرَهَا لَهُمْ.
📚کافی/ج2/ص426/ح2
✍🏼 یکی از مهمترین عوامل #افزایش_روزی و برکت یافتن مال انسان، سپاسگزاری کردن در مقابل نعمتهای خداوند است.
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
شیخ صدوق رحمهالله به سند صحیح از شفیعۀ روز جزا، حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها روایت میکند که فرمودند:
در عهد ابوبکر زلزلهاى (در مدینه) آمد و مردم ناله و شیونکنان به نزد ابوبکر و عمر آمدند و دیدند آن دو نیز با جزع و فزع به محضر امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه آمدهاند! مردم نیز خود را به درِ خانۀ حضرت رساندند؛ سپس امیرالمؤمنین علیهالسلام با آرامش و متانت خاصی از منزل خارج شده و به طرف مردمِ وحشت زده و مضطرب آمدند.
امام علیهالسلام حرکت کردند و مردم هم به دنبال ایشان به راه افتادند؛ حضرت رفتند تا به تپّهاى (در خارج از شهر) رسیدند و بر بالاى آن نشستند و مردم، اطراف تپّه قرار و آرام گرفته و چشم به دیوارهاى شهر مدینه دوختند و وحشتزده مىدیدند که دیوارها مىجنبند و در حال رفتن و آمدن هستند! حضرت به آنان فرمودند: «گویا از آنچه مىبینید به هول و وحشت افتادهاید؟!» عرض کردند: چگونه هول و وحشت نداشته باشیم، حال آنکه هرگز مثل این صحنه را ندیدهایم!
امیرالمؤمنین علیهالسلام لبان مقدّس خود را حرکت داده و سپس دست بر زمین زده، فرمودند: «تو را چه مىشود؟! آرام باش!» در همین لحظه، زمین آرام گرفت و زلزله متوقّف شد؛ مردم بیشتر از وقتى که حضرت با آرامش از خانه خارج شده و به طرفشان آمدند، شگفتزده شدند! حضرت به آنان فرمودند: «از این عمل و حرکت من تعجّب کردید؟!» عرض کردند: بله!
🌿 آنگاه فرمودند: «من کسى هستم که خدای تعالی راجع به او فرموده است:
"إِذا زُلزِلَتِ الأَرضُ زِلزالَها؛ وَأَخرَجَتِ الأَرضُ أَثقالَها؛ وَقالَ الإِنسانُ ما لَها"
(هنگامى که زمین به سختترین زلزلۀ خود به لرزه درآید، و بار سنگین اسرار درونش را از دل خاک بیرون ریزد، در آن روز انسان گوید: زمین را چه مىشود؟!
سوره زلزال، آیات ١ تا ٣)
من همان "انسان" هستم که به زمین مىگوید: تو را چه مىشود؟!
"یَومَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخبارَها" (در آن روز، زمین مردم را از اخبار بزرگ خویش آگاه میکند؛ سوره زلزال، آیه ۴)
منظور از "أَخبارَها" من هستم که زمین از من خبر میدهد.»
علل الشرائع (شیخصدوق)، ج۲، ص۵۵۶
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۴۱، ص۲۵۴
📝 با توجه به دو قرینه: یکی اینکه این اتفاق در زمان خلافت ابوبکر رخ داده است و دیگر اینکه راوی حدیث، حضرت زهرا سلاماللهعلیها هستند، در نتیجه این واقعه و عقوبت الهی در همان روزهای ابتدای غصب خلافت و در فاصلۀ ۷۵ یا ۹۵ روز پس از شهادت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله رخ داده است که راوی حدیث حضرت زهرا سلام الله علیها ، هنوز در قید حیات بودند.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
🔰عقوبت دنیایی دفاع نکردن از آبروی یک مومن شیعه در دنیا
✍روزی عقربی یکی از دوستان امیرالمومنین عليه السلام را نیش زد، و سریعا نزد امیرالمومنین عليه السلام آمد...
حضرت به او فرمود:
«بر اثر این نیش نمی میری برو»
او رفت و پس از مدتی آمد و عرض کرد: یاامیرالمومنین بر اثر آن نیش عقرب دوماه زجر کشیدم.
حضرت به او فرمود:
«میدانی آن عقرب چرا تو را نیش زد؟ »
عرض کرد: خیر
حضرت فرمودند:
«چون یک بار در حضور تو سلمان را به خاطر دوستی ما مسخره کردند و تو هیچ نگفتی و از سلمان دفاع نکردی،
این نیش عقرب بخاطر آن است.»
✅آری نیش و کنایه زدن به محبین و موالیان حضرات معصومین(علیهم السلام) اینقدر مهم و حساس است.دفاع نکردن از سلمان این عقوبت را داشت.
📚مستدرک الوسایل،ج 12،ص 336
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
و همۀ مردم(با ديدن او)تمام مردم از روى تعجّب (به هم)مىگويند:خدا پاك و منزّه است!اين بنده حتّى يك گناه هم ندارد،و از همدمان و همراهان محمد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم(رسول خدا)خواهد بود.
🔰بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنِ اَلْحَسَنِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي اَلْعَلاَءِ عَنْ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
✉إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ قَلْباً وَ إِنَّ قَلْبَ اَلْقُرْآنِ يس وَ مَنْ قَرَأَهَا قَبْلَ أَنْ يَنَامَ أَوْ فِي نَهَارِهِ قَبْلَ أَنْ يَمْشِيَ كَانَ فِي نَهَارِهِ مِنَ اَلْمَحْفُوظِينَ وَ اَلْمَرْزُوقِينَ حَتَّى يُمْسِيَ وَ مَنْ قَرَأَهَا فِي لَيْلِهِ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ وَكَّلَ اَللَّهُ بِهِ أَلْفَ مَلَكٍ يَحْفَظُونَهُ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ وَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ وَ إِنْ مَاتَ فِي يَوْمِهِ أَدْخَلَهُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ وَ حَضَرَ غُسْلَهُ ثَلاَثُونَ أَلْفَ مَلَكٍ كُلُّهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ يُشَيِّعُونَهُ إِلَى قَبْرِهِ بِالاِسْتِغْفَارِ لَهُ فَإِذَا دَخَلَ فِي لَحْدِهِ كَانُوا فِي جَوْفِ قَبْرِهِ يَعْبُدُونَ اَللَّهَ وَ ثَوَابُ عِبَادَتِهِمْ لَهُ وَ فُسِّحَ لَهُ فِي قَبْرِهِ مَدَّ بَصَرِهِ وَ أُومِنَ مِنْ ضَغْطَةِ اَلْقَبْرِ وَ لَمْ يَزَلْ لَهُ فِي قَبْرِهِ نُورٌ سَاطِعٌ إِلَى عَنَانِ اَلسَّمَاءِ إِلَى أَنْ يُخْرِجَهُ اَللَّهُ مِنْ قَبْرِهِ فَإِذَا أَخْرَجَهُ لَمْ تَزَلْ مَلاَئِكَةُ اَللَّهِ يُشَيِّعُونَهُ وَ يُحَدِّثُونَهُ وَ يَضْحَكُونَ فِي وَجْهِهِ وَ يُبَشِّرُونَهُ بِكُلِّ خَيْرٍ حَتَّى يُجَوِّزُونَهُ عَلَى اَلصِّرَاطِ وَ اَلْمِيزَانِ وَ يُوقِفُونَهُ مِنَ اَللَّهِ مَوْقِفاً لاَ يَكُونُ عِنْدَ اَللَّهِ خَلْقاً أَقْرَبَ مِنْهُ إِلاَّ مَلاَئِكَةُ اَللَّهِ اَلْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُهُ اَلْمُرْسَلُونَ وَ هُوَ مَعَ اَلنَّبِيِّينَ وَاقِفٌ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ لاَ يَحْزَنُ مَعَ مَنْ يَحْزَنُ وَ لاَ يَهُمُّ مَعَ مَنْ يَهُمُّ وَ لاَ يَجْزَعُ مَعَ مَنْ يَجْزَعُ - ثُمَّ يَقُولُ لَهُ اَلرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اِشْفَعْ عَبْدِي أُشَفِّعْكَ فِي جَمِيعِ مَا تَشْفَعُ وَ سَلْنِي أُعْطِكَ عَبْدِي جَمِيعَ مَا تَسْأَلُ فَيَسْأَلُ فَيُعْطَى وَ يَشْفَعُ وَ لاَ يُحَاسَبُ فِيمَنْ يُحَاسَبُ وَ لاَ يُوقَفُ مَعَ مَنْ يُوقَفُ وَ لاَ يَذِلُّ مَعَ مَنْ يَذِلُّ وَ لاَ يُكْتَبُ بِخَطِيئَةٍ وَ لاَ بِشَيْءٍ مِنْ سُوءِ عَمَلِهِ وَ يُعْطَى كِتَاباً مَنْشُوراً حَتَّى يَهْبِطَ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ فَيَقُولُ اَلنَّاسُ بِأَجْمَعِهِمْ سُبْحَانَ اَللَّهِ مَا كَانَ لِهَذَا اَلْعَبْدِ مِنْ خَطِيئَةٍ وَاحِدَةٍ وَ يَكُونُ مِنْ رُفَقَاءِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ .
✍ابو بصير نقل كرده است كه امام صادق عليه السّلام مىفرمود:
هر چيزى قلبى دارد،و قلب قرآن سورۀ ياسين است،هر كس آن را پيش از خواب و يا در روز پيش از فرا رسيدن شب تلاوت كند،در آن روز از گروهى كه در پناه خداوند و روزى آنان مقرر شده است خواهد بود،و اگر كسى شب هنگام پيش از آنكه بخوابد تلاوت كند، خداوند(براى مراقبت از او)هزار فرشته مىگمارد تا او را از شرّ هر شيطان رانده شده و از هر آسيبى مصون بدارند،
و اگر در همان روز بميرد،خداوند او را به پاداش اين عمل(تلاوت سورۀ ياسين)وارد بهشت مىكند،
و به هنگام غسل،سى هزار فرشته(بر جنازۀ او)حاضر مىشوند و همه براى او طلب آمرزش مىكنند،و با حال استغفار او را تا قبر بدرقه مىكنند،و هنگامى كه به خاك سپرده شد،آن فرشتگان در درون قبر او خدا را عبادت مىكنند و ثواب آن را به او مىدهند،و(خانۀ تنگ)قبر او تا آنجا كه چشم او كار مىكند گشاده مىگردد،و از فشار قبر ايمن مىشود،و همواره تا به حشر نورى از گور او تا آسمان مىتابد.
و به هنگامى كه خدا او را از قبر برانگيزد،فرشتگان با اويند و او را بدرقه مىكنند و به رويش لبخند مىزنند و او را به خير و نيكى بشارت مىدهند تا او را از صراط و ميزان بگذرانند و او را در جايگاهى قرار دهند كه هيچ مخلوقى(جز كرّوبيان و پيامبران الهى)آن مقام و منزلت را نشايد،و او با پيامبران الهى در پيشگاه خداوند مىايستد، و با غمگساران غم نمىخورد،
و با اندوهگينان به اندوه نمىنشيند،و با زارى زارىكنندگان زارى نمىكند.آنگاه پروردگار تبارك و تعالى به او مىگويد:اى بندۀ من! شفاعت كن،كه من شفاعت تو را در بارۀ هر كس كه خواهى مىپذيرم،
و اى بندۀ من! از من بخواه،كه هر چه خواهى تو را خواهم داد،پس حاجت خود را از خدا مىطلبد و حاجتش برآورده مىشود،و شفاعت مىكند و شفاعت او پذيرفته مىشود،و مانند ديگران به حساب او نمىرسند،و مانند ديگران او را توقيف و بازداشت نمىكنند،
و چون خوارشدگان زبون و خوار نمىگردد،و مكافات گناهان و اعمال ناپسندى كه انجام داده است دامنگير او نمىشود،و نامۀ سر گشادهاى به او داده مىشود تا از درگاه خدا فرود آيد،
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
*دفاع از امیرالمؤمنین ع) در دانشگاه آکسفورد*
🔷 حوزه/ دانشگاه آکسفورد پایان نامه عثمان الکلبانی دانشجوی عربستانی در زمینه پژوهشهای اسلامی را به خاطر اشتباهات زیاد، رفتار ناشایست دانشجو در جلسه دفاع و واکنش غیر مؤدبانه وی به "طارق خان" رئیس هیئت داوری، رد کرد.
🔸به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» استاد دانشگاه آکسفورد انگلیس ثابت کرد که جمله *الانزع البطین* در وصف امیر المؤمنین (علیه السلام) به معنی *بُریده از شرک و سرشار از علم* است و پایان نامه دکترای دانشجوی عربستانی را که در آن می خواست غیر این را ثابت کند، رد کرد.
🔸یکی از مسائل مورد اختلاف زمانی بود که دانشجو معنی *الانزع البطین* در وصف امیر المؤمنین (ع) را تفسیر کرد و "انزع" را "ریخته شدن موی جلوی پیشانی" و "البطین" را "بزرگی شکم" بیان کرد.
🔸دفاع جانانه استاد دانشگاه آکسفورد از امیر المؤمنین (علیه السلام)
امّا پروفسور طارق خان رئیس هیئت داور به این دانشجو گفت: این تفسیر اشتباه است؛ چرا که این کُنیه را به شکل ظاهری آن تفسیر کردی، حال آنکه تفسیر صحیح این کُنیه این است که امام علی (ع) بُریده از شرک و سرشار از علم بود و الانزع کنایه از عدم راهیابی شرک در اوست و البطین کنایه از فراوانی علم، ایمان و یقین حضرت (ع) است.
وی ادامه داد: سند فراخی شکم و کوتاهی قد حضرت حیدر کرار (علیه السلام) ضعیف و بی اساس است و آنرا دشمنان امام علی (ع) درست کرده اند و ابن تیمیه در زمان معاصر آن را ترویج داد.
پروفسور طارق خان اشاره کرد: ابن تیمیه آشکارا با امام علی (ع) دشمنی می کرده و این سخن او هیچ حجتی بر مسلمین ندارد و روایتهای بسیاری در کتابهای مسلمانان در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: از جمله این روایت، حدیث شریف نبوی است که می فرماید: " *يا علي, ان الله قد غفر لك و لذريتك و لشيعتك و لمحبي شيعتك و لمحبي محبي شيعتك, فابشر فإنك الانزع البطين, منزوع من الِشرك, مبطون من العلم* "
(ای علی، خداوند تو را و خاندان و شیعیان و دوستان شیعیان تو را آمرزیده است، پس مژده باد تو را که تو اَنزع بطین هستی، از شرک بریده ای و از علم سرشاری )؛ الجويني در کتاب فرائد السمطين 1/308، ابن المغازلي در مناقبه ،شیخ صدوق در عيون اخبار الرضا 1/52، مسند زيد بن علي 456 و روایتهای دیگر آن را ذکر کرده است و این تفسیر با زهد امیر المؤمنین (ع) و سخنان آن بزگوار مطابقت دارد.
🔸طارق خان در خصوص امام علی (ع) به این حدیث امام اشاره کرد که فرمود: «ولكن هيهات أن يغلبني هواي, ويقودني جشعي إلى تخيّر الأطعمة ولعلّ بالحجاز أو باليمامة من لا طمع له في القرص, ولا عهد له بالشبع أو أبيت مبطاناً وحولي بطون غرثى, وأكباد حرّى …. أ أقنع من نفسی بأن یقال: هذا امیر المؤمنین و لا أشارکهم فی مکاره الدهر، أو أکون أسوه لهم فی جشوبه العیش! فما خلقت لیشغلنی اکل الطیبات کالبهیمه المربوطه همها علفها...»
(نامه 45 نهج البلاغه) (هیهات که هوای نفس بر من غلبه کند و حرص و آزا مرا به برگزیدن غذاها وادارد ـ در صورتی که ممکن است در حجاز یا یمامه (از شهرهای یمن) کسی باشد که طعامی در یک قرص نان نداشته هیچگاه سیر نشده است یا اینکه با شکم پر بخوابم و کنار من شکمهائی گرسنه و جگرهائی (از تشنگی) سوزان باشد… آیا قناعت کنم به اینکه گفته شود: این امیر المؤمنین است! و در سختیهای روزگار با آنان شریک نباشم و الگوئی برای آنان در تلخکامی سخت زندگانی کردن نباشم؟ آری! من آفریده نشدم که غذاهای خوب، مرا ( از یاد آنان) غافل کند همانند حیوان بسته ای که اندیشه ای جز علفش ندارد.
رئیس هیئت داوری تاکید کرد: این تفسیر دانشجوی سعودی غلط است که، این تفسیر در زمان معاویه بن ابوسفیان رواج یافت که بسیار نسبت به اهل بیت رسول الله (ص) به ویژه خلیفه و وصی ایشان امام علی (ع) کینه و دشمنی می ورزید و حتی روایتهای بسیاری وجود دارد که می گوید، معاویه با خوارج برای کشتن جانشین رسول الله (ص) حضرت علی بن ابی طالب (ع)، هم پیمان شدند و او بود که عبد الرحمن بن ملجم را به ارتکاب این جنایت وحشتناک واداشت.
پروفسور الدمنهوری: الازهر به ما آموخته است که امام علی (ع) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است
پروفسور خالد الدمنهوری عضو هیئت داوران خطاب به دانشجوی عربستانی گفت: اینکه تو نام خلفای پیش از امام علی (ع) را جمله "کرم الله وجهه" آورده ای جایز نیست؛ چرا که امام علی (ع) تنها خلیفه ای است که خداوند او را مورد تکریم قرار داده است برای اینکه امام (ع) مقابل بت سجده نکرده و برعکس خلفای پیش از خود مشرک نبوده است.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
وی ادامه داد: سخن تو که گفتی امام علی (ع) "چاق و کوتاه" بود، نادرست است؛ چرا که این ویژگی با شخصیت امام علی (ع) که پهلوان و قهرمان میدان جنگ بود و شجاعت او در مقایسه با خلفای دیگر برجسته و بارز بود و با پهلوانان عرب همچون "مرحب" و "عمرو بن عبدود" مبارزه می کرد و از طرف دیگر عقل نیز نمی پذیرد که همچنین شخصیتی کوتاه قد باشد.
الدمنهوری ادامه داد: مذاهب مختلف مسلمانان آورده اند که امام علی (ع)، "مرحب" را از وسط دو نیم کرد و معروف است که "مرحب" قد بلند بود؛ حال چگونه امام علی (ع) با قد کوتاه می توانسته او را دو نیم کند با این حال که"مرحب" قدی بیش از دو متر و بدنی قوی داشته است. در خصوص "عمرو بن عبدود" نیز چنین است.
وی افزود: تو می گویی که امام علی (ع) چاق بوده است، مکاتب مختلف فکری مسلمین و از جمله الازهر به ما آموخته است که امام علی (ع) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است و زمانی که بر اسب سوار می شد، پاهایش روی زمین کشیده می شد.
استاد دانشگاه آکسفورد اشاره کرد: تمامی مسلمانان اجماع داند که امام علی (ع) در جنگ سوار کار و جنگجوی شجاعی بود و در میدان مثل زنبور از جایی به جای دیگر می رفت؛ چگونه به کسی که این خصوصیات بی نظیر و شجاعت بی مانند را دارد، این حرفهای ناپسند را نسبت می دهند.
عصبانیت دانشجوی سعودی از سخنان اساتید دانشگاه آکسفورد
بعد از این سخنان دانشجوی سعودی به پروفسور طارق خان و پروفسور الدمنهوری گفت: سخنان شما به کفر نزدیک تر است تا به اسلام .
این حرف وی باعث شد رئیس هیئت داوران به جلسه پایان دهد و پایان نامه را رد کند که در پی آن دانشجوی سعودی با صدای بلند به همه فحش و ناسزا گفت.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
💠 #لقمه_حرام
🔹 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
رها کردن لقمه حرام، نزد خداوند دوست داشتنی تر از دوهزار رکعت نماز مستحبی است.
✨ ترك لقمةِ حرامٍ اَحبُّ الي الله من صلاة اَلفي ركعة تطوُّعاً
📚 عده الداعی/ص140
✍🏼 #مال_حرام و شبهه ناک، انسان را به ورطه گمراهی می کشاند و او را از عبادت خداوند متعال به قبول ولایت #شیطان میکشاند.
به همین جهت به دست آوردن مال حلال از والاترین عبادات شمرده شده است.
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
امام صادق علیه السلام:
🔹 الْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ اَلْوَاحِدِ إِنِ اِشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ اَلْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اِتِّصَالاً بِرُوحِ اَللَّهِ مِنِ اِتِّصَالِ شُعَاعِ اَلشَّمْسِ بِهَا .
🔸مومن برادر مومن است و هردو مانند یک پیکر واحد هستند که اگر دردی به یک عضو آن برسد سایر اعضا نیز احساس درد می کنند. روح آنها از یک روح واحد است و به راستی که اتصال روح مومن به روح خداوند قوی تر از اتصال نور خورشید به خورشید است.
📚 اصول کافی (باب الایمان و الکفر)
جلد ۲ صفحه ۱۶۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️از گذشته تا حال بسیاری براین باورند که وضعیت ستارگان تاثیرمستقیم در زندگی انسان ها داردویکی از اقسام جادو نجوم به معنای خرافی آن است. در مقابل علم نجوم وستاره شناسی یک رشته علمی است که ربطی به خرافه وجادو ندارد.
بعضی جادو باوران از ستارگان يارى جسته و گمان می کردندتدبير اين عالم به دست آنهاست و براى رفع نيازها و دفع رقيبان از ستارهها بهره مىجستند. پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام واقعيّت داشتن سحر به معناى ياد شده را انكار كرده در مواردى آن را شرك مىدانند. در منابع اسلامی از ستارگان برای جهت یابی و تعیین قبله استفاده شده است. خبر دادن ازآینده وحل مشکلات زندگ یااز این روش شیوه جادوگران است و کمک گرفتن ازجادوگران باطل وحرام است.
❌ إِيَّاكُمْ وَتَعَلُّمَ النُّجُومِ، إِلاَّ مَا يُهْتَدَى..
ازتعلّم علم نجوم بپرهيزيد،مگر آن قسمت كه درراهيابى درخشکی و دریا از آن استفاده مىشود،چون آن بالاخره به كهانت وغيبگوئى مىكشد، منجّم مانند كاهن وكاهن مانند جادوگر و جادوگرمانند کافراست و كافردرآتش است،به نام خدا راه بيفتيد
📖 نهج البلاغه، خطبه ۷۸.
🔰در ذکر سلام در پايان نماز، منظور از دو عبارت (السلام علينا و علي عبادالله الصالحين) و (السلام عليکم و رحمه الله و برکاته) چيست؟
👈مخاطب ضمير هاي نا و کم ، چه کساني هستند؟
✅ مقصود از «نا» در «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» شخص نمازگزار، نمازگزاران دیگر و مسلمین و مسلمات و مؤمنین و مؤمنات هستند و مراد از «کم» در «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» معصومین (علیهم السلام) و پیامبران و فرشتگان الهی هستند.
📚پی نوشت:
(کلینی، محمد، الکافی، ج 3، ص 486؛ صدوق، محمد، علل الشرائع، ج 2، ص 316)
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ