❤️ اهمیت ذکر بسم الله ... هنگام غذاخوردن
رسول خدا صلی الله علیه و آله:هنگامی که سفره پهن میشود، چهار ملک حاضر میشوند و هنگامی که بنده "بسم الله" بگوید ملائکه میگویند: خداوند در غذا به شما برکت بدهد. سپس به شیطان میگویند: ای فاسق! خارج شو، قدرتی بر آن ها نداری. زمانی که اهل سفره در آخر غذا بگویند "الحمد لله" ملائکه میگویند خداوند به آن ها نعمت داد و آن ها شکر را ادا کردند؛ ولی اگر بسم الله نگویند، ملائکه به شیطان میگویند: نزدیک شو ای فاسق و با آن ها بخور و هنگامی که سفره جمع شود و یاد خداوند نکنند، ملائکه میگویند: خداوند به آن ها نعمت داد، ولی آن ها پروردگار خود را فراموش کردند.
📚 المحاسن، ج 2، ص 432
امیرالمومنین علیه السلام:کسی که غذا میخورد، نام خداوند را بر غذا ببرد و اگر فراموش کرد و بعد، خداوند را یاد کرد، شیطان آن چه خورده را برمیگرداند و شخص غذا را به تنهایی میخورد.
📚 المحاسن، ج 2، ص 434
مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله غذا میخورد و تا آخرین لقمه غذا بسم الله نگفت، هنگام خوردن لقمه آخر گفت " بسم الله اوله و آخره ". پیامبر فرمود: شیطان با او غذا میخورد و هنگامی که بسم الله گفت، شیطان آن چه خورد، بالا آورد.
💢 در روایت آمده است:به امام صادق عليه السلام گفتم: چگونه بر خوراک نام خدا برم؟ فرمود:اگر چند ظرف است، بر هر كدام بسم اللّٰه بگو. گفتم: اگر فراموش كردم؟ فرمود: بگو "بسم اللّٰه من اوله الى آخره"
📚 بحارالأنوار، ج 10، ص 168
💠 #شستن_دست
🔸 امام حسن(علیه السلام):
شستن دست قبل از غذا، فقر را از بین میبرد و بعد از غذا، ناراحتی و دردها را.
📚 دانشنامه میزان الحکمه/ج4/ح2243
✍🏼 برخی کارها در ظاهر هیچ ارتباطی با روزی انسان ندارد و شاید برای ما مبهم باشد، ولی روایات تأکید بر آن دارد مثل شستن دستها قبل از غذا.
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
33.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✏در ارتباط با جعل ساختگی انتساب ام فروه مادر بزرگوار امام جعفر بن محمد الصادق صلوات الله و سلامه علیهما به غاصب اول ابوبکر ابن ابی قحافه لعنه الله علیه و آله
🔎در حالیکه زیارت نامه های ائمه معصومین صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین پر است از این عبارت :
أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَهِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَهِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّهُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا
شهادت می دهم که همانا تو نوری در صُلب افراد بسیار بلند مرتبه و در رحمهای بسیار پاکیزه بودی و دوران جاهلیّت با آلودگی هایش تو را آلوده نساخت و از لباس های چرکین و آلوده اش به تو نپوشاند
✍یعنی انساب پدران و مادران ائمه اطهار علیهم السلام تا حضرت آدم علیه السلام همگی موحد هستند و آثار کفر و شرک و بت پرستی و زنا و ... در نسب آنها مطلقا وجود ندارد و آنها نورهایی هستند که در مراحل انتقال از نسلی به نسل دیگر پاک و پاکیزه و مطهر باقی مانده اند .
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمودند:
من نیز مانند جدم رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم، با زهر کشته خواهم شد.
به ایشان عرضه داشتند: چه کسی شما را مسموم میکند؟
حضرت فرمودند: همسرم جعده! چرا که معاویه لعنةالله او را فریفته و حکم به قتل من کرده است.
عرض کردند: جعده را از خانهی خود بیرون کنید و از خود دور سازید.
فرمودند: چگونه او را بیرون کنم و حال آنکه او هنوز مرتکب خلافی نشده؟ مضافاً اینکه اگر او را بیرون کنم، باز هم مرا به قتل خواهد رساند. و برای مردم بهانه میآورد، که چون مرا از خانه بیرون کرده، او را کشتم.
مرأةالعقول جلد۵ صفحه۳۵۵
ریاضالابرار جلد۱ صفحه۱۰۳
بحارالانوار جلد۴۳ صفحه٣٢٧
بحارالانوار جلد۴۴ صفحه١۵۳
تسلیةالمجالس جلد۲ صفحه۱۲
الدمعةالساکبة جلد۳ صفحه۲۲۷
موسوعةالکلمة جلد۷ صفحه۱۷۵
البراهینالقاطعة جلد۴ صفحه۴۴
موسوعةاهلالبیتعلیهالسلام جلد۸ صفحه۱۵۶
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
چرا مردم با اینکه عقل دارند، علم ندارند؟
معمر بن یحیی گوید محضر امام صادق علیه السّلام عرض کردم: چرا مردم با اینکه عقل دارند، علم ندارند؟ حضرت فرمود: خداوند متعال هنگامی که حضرت آدم علیه السلام را آفرید، مرگ را بین چشمانش و آرزو را پشت سرش قرار داد. و زمانی که حضرتش مرتکب آن خطیئه شد، آرزو بین دیدگان و مرگ پشت سرش واقع شد و از اینجاست که فرزندان حضرت آدم علیه السلام عقل دارند، ولی علم ندارند.
علل الشرائع: ۹۲
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
علت آنکه نجف را نجف نامیدند?!
حدیث کردند ما را ... از حضرت صادق علیه السّلام که: نجف کوهی بوده بزرگ و آن همان کوهیست که پسر حضرت نوح گفت:
پناه میبرم و بالا میروم بکوهی که مرا از غرق شدن حفظ نماید،
و در آن زمان روی زمین کوهی بلندتر و بزرگتر از آن نبود،
خداوند بآن کوه خطاب فرمود که:
آیا (بنده گناهکار من اگر بتو پناه بیاورد) او را پناه میدهی،
کوه (از هیبت آن خطاب) در هم شکست
و از جای کنده شد و مانند ریگ گردید و پاشیده شد در بلاد شام و در جای آن کوه دریای بزرگی پدید آمد،
و آن را دریای- نی- مینامیدند
و پس از مدتی خشک شد،
و مردم آنجا را، نیجف میگفتند،
یعنی دریای خشک شده،
و این لفظ در السنه و افواه مردم بود تا در اثر کثرت استعمال مخفف گردید و آن را نجف نامیدند.
علل الشرائع / ترجمه مسترحمی، النص، ص: 80، باب بیست و ششم
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
🤍امام صادق علیهالسلام:
ای مفضل
آیا میدانی #زورا کجاست؟
عرض کردم:
خدا و حجتش داناترند
فرمود:
بدان ای مفضل
در حوالی #ری کوه سیاهیست
که در دامن آن شهری بنا شده،
که #طهران نامیده شود
و آن است #زورا
که قصرهایش(در نگاه شماها)
مثل قصرهای بهشت،
و زنهایش مثل حورالعین است
بدان ای مفضل
آن زنها متلبس به لباس کفار میشوند
و در شکل و شمایل ظالمان میباشند
و به محل سکونت شوهرها
(خانهی شوهرشان) کفایت نمیکنند
و از ایشان درخواست طلاق میکنند
و مردها به مردها، و زنها به زنها اکتفا میکنند
...مردها شبیه به زنها
و زنها شبیه به مردها میشوند
پس اگر تو بخواهی دینت را حفظ کنی
(سر از جهنم در نیاوری)،
در این شهر سکونت نکن
و مسکن برای خود قرار نده
چون محل فتنه است🔥
پس،
از آنجا به قله کوهها
و از سوراخی به سوراخی
مثل روباه و بچه اش فرار کن
(اگه شده به قلهی کوه زندگی کنی،
بهتر از اینه که اونجا زندگی کنی)
📚مستدرک ج۲۰ص۴۱۷
📚بحارالانوار ج۱۰۲ص۲۹۷
🌺 هیچ می دانستید 👌
در مورد مداحی که *ملاباسم کربلایی* برای زائران اربعین خوانده و بسیار زیاد از رسانه های شیعیان جهان پخش میشود. ماجرایش چیست؟!
آیا
میدانید که این شعرش را یکی از مراجع بزرگ نجف خواب دیدن که حضرت امام حسین علیه السلام این شعر را می خوانند برای زوار اربعین 😭 ایشان صبح که از خواب برخواستند همه شعر را به یاد داشته اند و بعداً توسط آقای *باسم کربلایی* مداحی می شود.
ترجمه نوحه را در زیر میخوانید
تا ان شاءالله زائران در بین راه معنی این نوحه را بدانند:
👇👇👇👇👇👇
*تِزورونی اَعاهِـدکُم*
به زیارت من میآیید، با شما عهد میبندم
▪
*تِـعِـرفـونی شَفیـعِلکُم*
میدانید که من شفيع شمایم
▪
*أسامیـکُم اَسَـجِّـلْـهِه أسامیکُم*
اسامیتان را ثبت میکنم
▪
*هَلِه بیکُم یا زِوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید
▪
*وَ حَـگّ چَفِّ الکَفیل و الجود وَ الرّایه*
قسم به دستان ابالفضل و کرامت و پرچم او
▪
*أنا وْ عَبّاسْ وَیّاکُم یَا مَشّایه*
من و عباس با شماییم ای که با پای پیاده به سوی من میآیید
▪
*یا مَن بِعْتو النُفوسْ و جِئتـو شَرّایه*
ای که جانهایتان را به بهای زیارت من به کف گرفتهاید
▪
*عَلَیّ واجِبْ اَوافیکُم یَا وَفّـایه*
بر من واجب است تا به شما وفا کنم، ای وفاداران!
▪
*تواسینی شَعائرْکُم*
عزاداریهایتان به من دلداری میدهد
▪
*تْرَوّینی مَدامِعْـکُم*
و اشکهایتان مرا سیراب میکند
▪
*اَواسیکُم أنَـا وْ جَرْحـی أواسیکُم*
من و زخمهایی که بر تن دارم به شما دلداری میدهیم
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪
*هَلِه یَلْ ما نِسیْتْ و عَلْ وَعِدْ تِحْـضَـرْ*
خوش آمدید ای که وعدهتان را فراموش نکرده و بر سر موعد حاضر میشوید
▪
*إجِیْـتْ و لا یْـهَـمَّـکْ لا بَرِدْ لا حَرّ*
آمدید در حالی که نه گرما برایتان مهم بود و نه سرما
▪
*وَ حَـگ دَمْـعِ العَـقیله و طَبرَه الأکبَر*
قسم به اشک زینب و فرق شکافته اکبر
▪
*اَحَضْـرَکْ و ما أعوفَکْ ساعـه المَحْـشَرْ*
در محشر کنارتان خواهم بود و رهایتان نمیکنم
▪
*عَلَی المَـوعِـدْ اَجی یَمکُم و لا اَبْـعَـدْ و اعوفْ عَنْـکُم*
در وقت دیدار پیشتان میآیم و دور نمیشوم و رهایتان نمیسازم
▪
*مُحامیکُم وَ حَگ حِیدَرْ مُحامیکُم*
پشتیبانتان هستم به حقّ حیدر پشتیبانتان هستم
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪
*یَـا هَـلْـشایِلْ رایه وْ جایْ گاصِدنی*
ای آنکه پرچم به دست قصد دیدار مرا کردهاید
▪
*تِـعْـرُف رایَتَـکْ بی مَن تُذَکِّـرْنی؟*
میدانی که پرچمت مرا به یاد چه کسی میاندازد؟
▪
*بِلـکطَعو چْفوفه وْ صاحْ اِدْرِکْـنی*
به یاد آن دست بریدهای که فریاد زد: مرا دریاب
▪
*صِحِتْ وَیلاه یا اخویه وْ ظَهَرْ مِحْنی*
و با شنیدن آن صدا، آشکارا فریاد زدم که بیبرادر شدم و اندوهم بر من آشکار شد
▪
*کِسَرْ ظَهری سَهَمْ هَجْـرَکْ*
تیر هجرت کمرم را شکست
*نِفَدْ صَبری بَعَدْ عُمـرَکْ*
بعد از شهادتت صبرم به پایان رسید
▪
*اُوَصّیکُمْ عَلَی الرّایِه اُوَصّیکُمْ*
سفارش این پرچم را به شما میکنم
▪
*هَـله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید
▪
*یَا مَنْ گاصِدْ إلَیَّ و دَمْـعِه تِجْـریـهْ*
ای که با چشمان اشکبار قصد زیارت مرا کردهاید
▪
*اَعرُفْ حاجِتَکْ مو داعی تِحْـچیـهِ*
حاجتتان را میدانم، نیازی به گفتن نیست
▪
*وَ حَـگ نَحـْـرِ الرِّضیع اِلـحاجِه اَگضیهِ*
قسم به گلوی شیرخواره، حاجتتان را برآورده میکنم
▪
*یَا زائرْ عاهَدِتْ کِلْ عِلّه اَشْـفیهِ*
زائران من، عهده کردهام که هر بیماری را شفا دهم
▪
*اَخو زینب فَرَحْ بیکُمْ*
برادر زینب به خاطرتان شاد شد
▪
*هَله وْ مَرحَبْ یُنادیکُم*
خوش آمدید صدایتان میزند
▪
*یُحَیّیـکُم اَبو الغیـره یْحَیّیـکُم*
مرد غیرتمند به شما درود میگوید
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید
▪
*زینبْ مَنْ تُشاهِدکُم تِزورونی*
زینب هنگامی که شما را میبیند که زیارتم میکنید، میگوید:
▪
*تُنادیکُم لِوَنْ بِالطَّفّ تحضُرونی!*
کاش در جنگ حاضر میشدید
▪
*ما اَمْـشی یِسْره وْ لا یَسلِبونی*
که مرا به اسیری نمیبردند و مرا غارت نمیکردند
▪
*و لا بسیاطهم غَدَر یْضرِبونی
با تازیانههای خیانت نمیزدند
▪
*تُنادینی: أنَا الجیره وْ صَد عَنّی أبو الغیره
صدایم میزند که من در بندم و سرور غیرتمندان از دستم رفت
▪
*اَبَچّیکُم عَلی مْصابه اَبَچّیکُم
شما را بر این مصیبت میگریانم
▪
*هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم*
خوش آمدید ای زائران من،خوش آمدید.
🌸این متن رو برای همه کسانی که میدانید زائر اباعبدالله علیه السلام در اربعین میباشند ارسال کنید
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ لاَ يَسْأَلَ رَبَّهُ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ فَلْيَيْأَسْ مِنَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ وَ لاَ يَكُونُ لَهُ رَجَاءٌ إِلاَّ عِنْدَ اَللَّهِ فَإِذَا عَلِمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ يَسْأَلِ اَللَّهَ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ .
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هرگاه يكى از شما، از خداى خود چيزى بخواهد، بايد از مردم نااميد شود؛ و اميدى جز به خدا نداشته باشد.
و چون خداوند در دلش چنين ببيند، هرچه را خواهد به او دهد.
کافی جلد۲ صفحه۱۴۸
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
🔴 شاکر و صابر
✍حضرت ایوب را نماد صبر میدانیم.
اما ایشان یکجا از شیطان به خدا شکایت میکند: به یاد آر بنده ما ایوب را آنزمان که پروردگار خود را ندا داد که شیطان مرا دچار عذاب وگرفتاری نموده
📚سوره مبارکه صاد آیه ۴۱
ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟ امام صادق پاسخ این سوال را در روایتی داده اند:شیطان به خدا گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او شاکر است. خداوند برای اینکه به همه عبودیت و اخلاص ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود. تا آن زمان ایوب نبی شاکر بود اما پس از آن به مقام صبر میرسد.
نکته جالب اینجاست که ایوب نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، علمای بنی اسرائیل نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه گناهی کرده ای که خداوند تو را اینگونه عذاب کرده است؟ این زخم زبان علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود. او در اوج نعمت، شاکر بود و امتحان شد...و در اوج سختی و از دست دادن نعمت صابر بود و امتحان شد...خدا در هر حال بندگانش را امتحان میکند
📚علل الشرایع ج ۱
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
▫️وَ لکِنَّ اللّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ، وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ، وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ، وَ لِيَجْعَلَ ذلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلاً لِعَفْوِهِ
🟤خداوند، بندگان خود را با انواع سختی ها می آزماید،و با مشکلات زیاد به عبادت می خواند، و به اقسام گرفتاری ها مبتلا می سازد،تا کبر و خودپسندی را از دل هایشان خارج کند، و به جای آن فروتنی آورد،و درهای فضل و رحمتش را بروی شان بگشاید، و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختیارشان گذارد.
📘 نهج البلاغه خطبه 192
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
●قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :«لَوْ أُنْزِلَ اَلْقُرْآنُ عَلَى اَلْعَجَمِ مَا آمَنَتْ بِهِ اَلْعَرَبُ وَ قَدْ نَزَلَ عَلَى اَلْعَرَبِ فَآمَنَتْ بِهِ اَلْعَجَمُ فَهَذِهِ فَضِيلَةُ اَلْعَجَمِ».
●امام صادق صلوات الله علیه: اگر قرآن به زبان عجم نازل میشد عرب به آن ایمان نمی آورد ولی بر عرب نازل کرد (به زبان عربی) پس عجم به آن ایمان آوردند و این فضیلت عجم است.
📚مرآة العقول جلد 4 صفحه 238
سفینة البحار جلد 6 صفحه 165
بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء جلد 67 صفحه 174
تفسير القمی جلد 2 صفحه 124
تفسير نور الثقلين جلد 4 صفحه 65
تفسیر البرهان جلد 4 صفحه 184
تَفسير الصَّافي جلد 4 صفحه 51
تحفة العالم جلد 2 صفحه 47
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به دست صحابه منافق لعنهم الله
●عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْمُنْذِرِ،قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ)عَنْ قَوْلِهِ: أَ فَإِنْ مٰاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلىٰ أَعْقٰابِكُمْ (آل عمران 144) الْقَتْلُ أَوِ الْمَوْتُ؟قَالَ:«يَعْنِي أَصْحَابَهُ الَّذِينَ فَعَلُوا مَا فَعَلُوا».
●حسین بن منذر گوید: از امام صادق (علیه السلام) در مورد قول خداوند «آيا اگر او بميرد يا كشته شود، شما به گذشته [و دوران جاهليّت] باز برمى گرديد؟!» (آل عمران 144) پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟ فرمود: اصحابش کردند آن چه کردند (یعنی ایشان را به شهادت رساندند).
تفسیر العیاشی جلد 1 صفحه 200
تفسیر البرهان جلد 1 صفحه 700
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار جلد 20 صفحه 90
#جزء4
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
✔️خطاب مولانا امیرالمؤمنین علی علیه السلام به فلان و فلان...
➰سلمان گفت: وقتی که مولا علی (علیه السلام) را به سوی ابوبکر می کشیدند آن حضرت چنین می فرمود: به خدا سوگند اگر شمشیرم در دستم قرار می گرفت می فهمیدید که هرگز نمی توانستید بر این کار دست بیابید. به خدا قسم از این که با شما جهاد می کنم خود را سرزنش نمی کنم و اگر چهل مرد برایم فراهم می شد جمع شما را متفرق می کردم ولی خداوند لعنت کند اقوامی که با من بیعت کردند و سپس مرا تنها گذاشتند.
📓کتاب سلیم ابن قیس/ص۱۵۲
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
منظور حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله از #اَخی و #صاحبی که بود ⁉️
●...فَلَمَّا كَانَ مِنَ الْغَدِ حُجِبَ النَّاسُ عَنْهُ وَ ثَقُلَ فِي مَرَضِهِ وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (صلوات الله علیه) لَا يُفَارِقُهُ إِلَّا لِضَرُورَةٍ فَقَامَ فِي بَعْضِ شُئُونِهِ فَأَفَاقَ إِفَاقَةً فَافْتَقَدَ عَلِيّاً (صلوات الله علیه) فَقَالَ وَ أَزْوَاجُهُ حَوْلَهُ ادْعُوا لِي #أَخِي_وَ_صَاحِبِي وَ عَاوَدَهُ الضَّعْفَ فَأَصْمَتَ فَقَالَتْ عَائِشَةُ ادْعُوا لَهُ أَبَا بَكْرٍ فَدُعِيَ فَدَخَلَ عَلَيْهِ فَقَعَدَ عِنْدَ رَأْسِهِ فَلَمَّا فَتَحَ عَيْنَهُ نَظَرَ إِلَيْه وَ أَعْرَضَ عَنْهُ بِوَجْهِهِ فَقَامَ أَبُو بَكْرٍ فَقَالَ لَوْ كَانَ لَهُ إِلَيَّ حَاجَةٌ لَأَفْضَى بِهَا إِلَيَّ فَلَمَّا خَرَجَ أَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) الْقَوْلَ ثَانِيَةً وَ قَالَ ادْعُوا لِي #أَخِي_وَ_صَاحِبِي فَقَالَتْ حَفْصَةُ ادْعُوا لَهُ عُمَرَ فَدُعِيَ فَلَمَّا حَضَرَ رَآهُ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) فَأَعْرَضَ عَنْهُ فَانْصَرَفَ.
ثُمَّ قَالَ (صلی الله علیه و آله) ادْعُوا لِي #أَخِي_وَ_صَاحِبِي فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ادْعُوا لَهُ عَلِيّاً (صلوات الله علیه) فَإِنَّهُ لَا يُرِيدُ غَيْرَهُ فَدُعِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (صلوات الله علیه) فَلَمَّا دَنَا مِنْهُ أَوْمَأَ إِلَيْهِ فَأَكَبَّ عَلَيْهِ فَنَاجَاهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) طَوِيلًا ثُمَّ قَامَ فَجَلَسَ نَاحِيَةً حَتَّى أَغْفَى رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ لَهُ النَّاسُ مَا الَّذِي أَوْعَزَ إِلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ فَقَالَ عَلَّمَنِي أَلْفَ بَابٍ فَتَحَ لِي كُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَابٍ وَ وَصَّانِي بِمَا أَنَا قَائِمٌ بِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ...
●...چون روز دیگر شد مردم از ملاقات با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ممنوع شدند و بیماری ایشان بسیار شدید شد و امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه) پیوسته در خدمت حضرت بود و جز در مواقع اضطراری برای انجام کار ضروری از ایشان جدا نمی شد. چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به هوش آمد و علی (صلوات الله علیه) را در کنارش ندید فرمود: «برادرم، دوستم را به نزد من بخوانید» و ضعف او را فرا گرفت و سکوت کرد. عایشه گفت: ابوبکر را برایش فرا بخوانید. پس ابوبکر خوانده شد و آمد و بالای سر آن حضرت نشست و چون حضرت چشم خود را باز کرد و نگاهش به او افتاد رویش را از ابوبکر برگرداند. ابوبکر برخاست و گفت: اگر به من نیازی داشت به من میگفت. وقتی او خارج شد، باز پیامبر سخن پیشین خود را برای بار دوم تکرار کرد و فرمود: برادرم و دوستم را برای من فرا بخوانید. حفصه گفت: عمر را برایش بخوانید.
چون عمر حاضر شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را دید از او هم رو گرداند و عمر هم رفت. دوباره پیامبر فرمود: برادرم و دوستم را به نزد من بخوانید. ام سلمه (سلام الله علیها) فرمود: علی (صلوات الله علیه) را صدا بزنید. منظور پیامبر کسی غیر او نیست. چون امیرالمومنین (صلوات الله علیه) حاضر شد پیامبر به سوی او اشاره کرد که نزدیک من بیا. پس علی خود را به پیامبر نزدیک کرد. پس علی (صلوات الله علیه) خود را روى سينه آن حضرت انداخت و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) زمانی طولانی با او راز گفت. سپس علی (صلوات الله علیه) برخاست و در گوشه ای نشست و رسول الله (صلی الله علیه و آله) به خواب رفت. علی (صلوات الله علیه) بیرون آمد و مردم به او گفتند: ای ابوالحسن! آن چه رازی بود که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به تو می گفت؟ فرمود: هزار باب از علم به من یاد داد که از هر بابی هزار باب دیگر گشوده شد. و به چيزى مرا وصيت كرد كه ان شاء اللَّه تعالى بدان اقدام خواهم نمود...
منتهی الآمال
ارشاد شیخ مفید، ج1، ص: 185
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج22، ص: 469
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
🔶. قال حسن ابن علی علیهما سلام الله:نحن الاولون والاخرون ونحن النور بین الروحانیین، ننور بنورالله ونتروح بروحه فینا مسکنه والینا معدنه الآخر منا کالاول والاول منا کالآخر.
🔶 امام عالم شاه سخاوت کریم بن کریم حسن بن علی علیهما السلام فرمودند:
ما اهل بیت اول هستیم واخرهستیم وما نور بین اولیاء خداوند هستیم نورانی میکنیم بنور خداوند وروحانی میکنیم به روح خداوند،
در ماست مکان سکون خداوند وبه سوی ماست مکان برگشت خداوند(انا لله وانا الیه راجعون یعنی ما کسانی هستیم که به سوی ما بازمیگردید) اخرین ما مانند اولین ماست و اولین ما مانند اخرین ماست.
(جوهره ی فضایل ما اهل بیت مشترک است)
📚دلایل الامامه ص65 ط الاعلمی
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
✅هر نماز اهل منکر ولایت اهل بیت علیهم السلام و یک لعن از طرف خداوند قـــــهّار ....
از امام موسی کاظم علیه السلام شنیدم که فرمودند :
همانا خداوند در هر نمازی که این جماعت
بخوانند، آنان را لعنت میکند.
راوی گوید، پرسیدم؛ فدایتان شوم، به چه دلیل؟
حضرت فرمودند:
به سبب انکار نمودن حق ما و تکذیب ما اهل بیت علیهم السلام.
📚علل الشرایع، ج ۲، ص ۶۰۲.
بحار الأنوار، ج ۲۷، ص ۲۳۵.
بحار الأنوار، ج ۶۹، ص ۱۳۲.
موسوعة الکلمة، ج ۱۶، ص ۲۱۰.
تفصیل وسائل الشیعة، ج ۱، ص ۱۲۴.
الدلائل فی شرح منتخب المسائل، ج ۱، ص ۶۵
✨اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ✨
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
🔸حکایتی شنیدنی🔸
دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند
پرسیدند: این مجلس متعلّق به کیست؟
گفتند: مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است
راوی حکایت می گوید: رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود و مردی متعصّب در مذهب شیعه و در عین حال آدمی بحّاث و با اطلاع از مبانی مذهب بود گفت:
من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم
گفتم: این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی
گفت: من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود
وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب فضل از جا برخاست و گفت:
ایها العالم من برادری دارم که رافضی است و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی کند و می گوید: علی بن ابیطالب افضل و خلیفۀ به حق است
شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم
ابوحنیفه گفت: به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم همواره در میدان های جنگ آن دو بزرگوار ابوبکر و عمر را کنار خود می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد! و این نشان می دهد که آن دو نفر محبوب پیامبر بوده اند و چون آن حضرت می خواسته که آنها بعد از خودش جانشین باشند آنها را حفظ می کرد! و چون علی را دوست نمی داشت طردش می کرد و او را به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است
فضل گفت: بله من این را به برادرم می گویم
ولی او ازقرآن به من جواب می دهد که خداوند فرموده است:
«خداوند مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است»
و به حکم این آیه علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر و عمر است که قاعد بوده اند
ابوحنیفه گفت: به او بگو از این بهتر می خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر و چسبیده به قبر آن حضرت است در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است!
فضل گفت: بله این را هم به برادرم می گویم
امّا او می گوید: آن ها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دفن شده اند!
برای این که خداوند فرموده است:
«ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر داخل خانه اش نشوید..»
و می دانیم که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است
ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت: به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دفن نشده اند! بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند و از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مهریه طلبکار بودند پدرانشان را در مهریه خودشان دفن کردند!
فضل گفت: بله من این مطلب را هم به برادرم گفته ام ولی او باز آیه ای برای من می خواند و می گوید: پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم به همسرانش بدهکار نبوده است
برای اینکه خداوند فرموده است:
«ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»
طبق این آیه پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و سلم مهریۀ زن هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن هایش بدهکار نبوده است
ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت:
به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مهریّه طلبکار نبوده اند اما سهم الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته اند و ماتَرَک یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته نیز همین خانه اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده اند پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابر این غصبی در کار نبوده است!
فضل گفت: بله من این را هم به برادرم گفته ام.
ولی او می گوید: شما آقایان سنّی ها مگر نمی گویید: پیامبر ارث نمی گذارد و خودتان حدیث نقل می کنید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است:
«ما پیامبران اصلاً ارث نمی گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است»
پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشتهاند
به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیها السلام را از فدک محروم کردید و گفتید: پیامبر صلی الله علیه وآله ارث نمی گذارد آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند
آیا دختر از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهر ارث می برد؟!
سخن که به اینجا رسید ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت و گفت این مرد را بیرون کنید او شیعه است و اصلا برادر ندارد.
پیشنهاد:
بعنوان هدیه ای به محضر امیرالمومنین علیه السلام بجاست اگر این دلایل حقانیت شیعه بودنمان را حفظ کنیم به فرزندانمان بیاموزیم.✅🌹✅🌹✅🌹
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
عظمت بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم
حضرت سیدنا رسول الله صلوات الله علیه و آله و سلم:
🍀هر کس ((بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم)) را بگوید بنا میکند خداوند برای او در بهشت هفتاد هزار قصر از یاقوت سرخ ، و در هر قصری هفتاد هزار خانه (اتاق) از مروارید درخشان است و در هر خانه ای (اتاقی) هفتاد هزار تخت از زبرجد سبز است و بر هر تختی هفتاد هزار بستر از ابریشم و استبرق ( پارچه ای که با طلا و ابریشم بافته میشود ) وجود دارد و بر هر بستری حوریه ی سیه چشمی با هفتاد هزار طرّه موی آراسته به درّ و یاقوت است و بر گونه ی راستش ((محمد رسول الله)) و بر گونه ی چپش ((علی ولی الله)) و بر پیشانی اش ((حسن)) و بر چانه اش ((حسین)) و بر لب اش ((بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم)) نوشته شده است
خدمت حضرت عرض شد: یا رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) این کرامت برای چه کسی است؟
حضرت فرمودند: برای کسی که با حرمت و تعظیم بگوید ((بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم))
📚جامع الاخبار ، جلد ۱ ، صفحه ۴۲
📚بحارالانوار ، جلد ۸۹ ، صفحه ۲۵۸
📚مستدرک الوسائل ، جلد ۴ ، صفحه ۳۸۷
📚البرهان فی تفسير القرآن ، جلد ۱ ، صفحه ۱۰۰
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ، جلد ۱ ، صفحه ۲۸
📚مدینة معاجز الأئمة علیهمالسلام ، جلد ۲ ، صفحه ۳۶۶
📚مدینة معاجز الأئمة علیهمالسلام ، جلد ۳ ، صفحه ۳۳۳
📚مدینة معاجز الأئمة علیهمالسلام ، جلد ۴ ، صفحه ۳۱
✨لَعَنَ اللهُ قَاتلِیکِ وَ ضَارِبیِکِ و ظَالِمِیکِ وَ غَاصِبی
حَقِّک یا مُوْلاَتِي يَا فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاء وَ صَلَّی اللّهُ عَلَيْكِ یا سَیِّدَتی وَ مُولاتی✨
✨اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج بِحَقِّ وَ بِحُرْمَةِ مُولاتَنا فاطِمَةَ الزَّهْراء صَلَواتُکَ عَلَیْها✨
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
امام صادق علیه السلام:
🔹منْ زَعَمَ أَنَّ اَلْإِمَامَ يَحْتَاجُ إِلَى مَا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ إِنَّمَا اَلنَّاسُ يَحْتَاجُونَ أَنْ يَقْبَلَ مِنْهُمُ اَلْإِمَامُ.
🔸هر كس گمان برد كه امام به آنچه كه در دست مردم است نيازمند است كافر است. بلکه همانا این مردم هستند که نياز دارند امام از آنها چيزى را بپذيرد.
📚 اصول کافی (باب الحجه)
جلد ۱ صفحه ۵۳۷
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سلام اللّه علیه:
أَنَا الَّذِی أَنْحَلَنِی رَبِّی اسْمَهُ وَکَلِمَتَهُ وَحِکْمَتَهُ وَعِلْمَهُ وَفَهْمَهُ.
آقا امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمودند:
منم آنکس که خدای تعالی اسم و کلمه و حکمت و علم و فهم خود را به من بخشید.
مختصر البصائر،ص ۱۳۲
❁حسن بن جهم گويد: شنيدم ابا الحسن عليه السلام مى فرمود:مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد، سپس براى خدا قربانى كرد ولى از او پذيرفته نشد، به نفس خود گفت: آنچه پيش آمد (پذيرفته نشدن قربانى) از تو مى باشد و گناه هم از تو مى باشد، پس خداوند وحى فرستاد:سرزنش كردنت بر نفست بهتر از چهل سال عبادت كردنت بود.
✺وسائل الشيعه،ج۱۵،ابواب:جهاد النفس و ما یناسبه،باب١٧:بَابُ اسْتِحْبَابِ ذَمِّ النَّفْسِ وَ تَأْدِيبِهَا وَ مَقْتِهَا/ح:١
قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَی ؏ مَا مِنْ بَلَاءٍ یَنْزِلُ عَلَی عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَیُلْهِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّعَاءَ إِلَّا کَانَ کَشْفُ ذَلِکَ الْبَلَاءِ وَشِیکاً وَ مَا مِنْ بَلَاءٍ یَنْزِلُ عَلَی عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَیُمْسِکُ عَنِ الدُّعَاءِ إِلَّا کَانَ ذَلِکَ الْبَلَاءُ طَوِیلًا فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
هیچ بلایی بر بندهی مومن نازل نشود که خدای عزیز و جلیل به او الهام دعا کند، جز اینکه به زودی آن بلا برطرف شود.
و هیچ بلایی بر بندهی مومن نازل نگردد که از دعا کردن خودداری کند، جز اینکه آن بلا طولانی است.
پس هرگاه بلا نازل شد، بر شما باد که به درگاه خداوند عزوجل دعا و زاری کنید.
کافی جلد۲ صفحه۴۷۱