eitaa logo
معارف الثقلین
106 دنبال‌کننده
124 عکس
371 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنان قابل تامل آیت‌الله جوادی آملی در خصوص عدم خدمات دهی به بی حجابان و بدحجابان : 👇👇 ✍ وقتی فردی بی حجاب و بدحجاب وارد مغازه تان می شود چه اصراری دارید جنسی به او بفروشید؟؟ 💥شخصی با پوشش زننده به مغازه ما می‌آید بی تفاوت نباشیم و به او جنس و خدمات ندهید مگر انزجار بر ما واجب نیست؟ بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود. https://eitaa.com/kalame_thaghalein
تقوا چیست و متقی کیست؟ ‏ تقوا از ماده «وقایه» به معنی حفظ کردن چیزی در برابر آفات است. تقوا به معنی محفوظ داشتن روح و نفس است از آن چه بیم می رود و به آن زیان رساند؛ سپس به خوف و ترس نیز تقوا گفته شده است و در لسان شرع آن را به خویشتن داری در برابر گناه و محرّمات اطلاق می کنند و کمال آن به ترک بعضی از مباحات مشکوک است. (1) جمعی از مفسران حدیثی از بعضی صحابه نقل کرده اند که او در مقابل پرسش: از حقیقت تقوا گفت: آیا هرگز از راه پرخاری گذشته اید؟ وقتی پاسخ مثبت شنید گفت: در آن حال چه می کردید؟ آیا دامان خود را جمع نکرده و کوشش برای نجات از خارها نداشته اید؟ این همان تقواست. (2) امام علی(ع) دربارة تقوا می فرماید: «گناهان همچون مرکب های سرکش است که گناهکاران بر آن ها سوار می شوند و لجامشان گسیخته می گردد و آنان را در قعر دوزخ سرنگون می سازد، اما تقوا مرکبی است راهوار و آرام که صاحبانش بر آن سوار می شوند. زمام آن ها را به دست می گیرند و تا قلب بهشت پیش می‌تازند».(3) در جای دیگر حضرت می فرماید: «بدانید ای بندگان خدا که تقوا قلعه ای محکم و شکست ناپذیر است، اما فجور و گناه حصاری است سست و بی دفاع که اهلش را از آفات نجات نمی دهد و کسی که به آن پناهنده شود،‌ در امان نیست. بدانید انسان تنها به وسیلة تقوا از گزند گناه مصون می‌ماند».(4) در جای دیگر حضرت می فرماید: «تقوا کلید درستی و توشة قیامت و آزادی از هر بندگی و نجات از هر تباهی است».(5) استاد مطهری در شرح احادیث فوق می گوید: «تقوا مصونیت است، نه محدودیت.قدر مشترک پناهگاه و زندان مانعیت است،‌ اما پناهگاه مانع خطرها است و زندان مانع بهره برداری از موهبت هاست. حضرت در برخی از کلمات تصریح می کند که تقوا مایة اصلی آزادی ها است، یعنی نه تنها خود قید و بند و مانع آزادی نیست، بلکه منبع و منشأ همة آزادی ها است. تقوا به انسان آزادی معنوی می دهد، یعنی او را از اسارت و بندگی هوا و هوس آزاد می کند. رشتة آز و طمع و حسد و شهود و خشم را از گردنش بر می دارد و به این ترتیب ریشة بردگی های اجتماعی را از بین می برد. مردمی که بنده و بردة پول و مقام و راحت طلبی نباشند، هرگز زیر بار اسارت ها و رقیّت های اجتماعی نمی روند».(6) امام علی(ع) بین انسان و تقوا تعهدی متقابل در نظر گرفته و فرموده اند: «خواب خویش را به وسیلة تقوا به بیداری تبدیل کنید ... از تقوا صیانت کنید و خود را به وسیلة تقوا محفوظ بدارید».(7) ۱ - راغب اصفهانی، مفردات، ص 530. 2 - مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 1، ص 428. 3 - نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه‌ 16. 4 - همان، خطبه 156. 5 - همان، خطبه 219. 6 - استاد مطهری،‌ سیری در نهج البلاغه، ص 207 و 208. 7 - نهج البلاغه، خطبة 231. https://eitaa.com/kalame_thaghalein
اهمیت تقوا و اطاعت از خداوند متعال ... الصّادق (علیه السلام)- فَإِنِّی أُوصِیکَ بِتَقْوَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقَاهُ أَنْ یُحَوِّلَهُ عَمَّا یَکْرَهُ إِلَی مَا یُحِبُّ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَا یُخْدَعُ عَنْ جَنَّتِهِ وَ لَا یُنَالُ مَا عِنْدَهُ إِلَّا بِطَاعَتِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی. امام صادق (علیه السلام)- من توصیّه و سفارش می‌کنم تو را به تقوی و پرهیزگاری از خدا که خداوند قطعاً ضمانت فرمود، برای آن کس که تقوی داشته باشد که او را از مشکلات و ناراحتی نجات داده و به آنچه دوست می‌دارد برساند و از جاهایی که گمان ندارد روزی بدهد با فریب و خدعه نمی‌توان بهشت را از خدا گرفت و فقط از راه اطاعت می‌توان عنایات او را جلب نمود ان‌شاءاللَّه تعالی. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۵۴  بحارالأنوار، ج۶۷، ص۲۸۵ / عدهًْ الداعی، ص۳۰۵/ نورالثقلین _______________________ مولانا امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند : «تقوا پیشه کند»، یعنی: پس از آن، از انجام گناهان کبیره خودداری کند؛ که اگر فرد مرتکب معاصی کبیره شود، گناه بر ذمه‌ی اوست و گناهان گذشته، که به‌وسیله‌ی توبه [قبلاً] بخشیده شده‌بود، با انجام گناهان کبیره، آن بخشش نیز ابطال شده است. و خداوند آن گناهان را فقط با توبه‌ای که از نو تجدید نماید، می‌بخشد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۹۶ تفسیرالإمام العسکری، ص۶۱۱/ بحارالأنوار، ج۹۶، ص۳۱۶ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
متقی کیست❓ (گوشه ای از ویژگی های متقین..) [من خطبة له علیه السلام يصف فيها المتقين] قال امیرالمومنین صلوات الله علیه: فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ إِنْ زُكِّيَ أَحَدُهُمْ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ قَالَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنْ غَيْرِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ فَإِنَّكَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ وَ سَاتِرُ الْعُيُوبِ 🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: مومنان خود را متّهم می دانند (خودپسند نیستند) و از اعمالشان ترس دارند. اگر کسی یکی از آنان را به پاکی یاد کند از آنچه می گویند می ترسد و با خود می گوید: من بهتر از دیگران خود را می شناسم، و پروردگارم مرا بهتر از دیگران می شناسد؛ پروردگارا، مرا به آنچه می گویند مؤاخذه مفرما، و مرا بهتر از آنچه گمان می کنند قرار بده، آنچه را مردم نمی دانند بر من ببخش، تو عالم به غیبها و پوشاننده عیبها هستی. 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 851 امالي(صدوق)، النص، ص: 572 صفات الشيعة، ص: 22 نهج البلاغه مكارم الأخلاق، ص: 476 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
مراحل توبه و بازگشت از گناه... 1⃣ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ صلوات الله علیه كَفَى بِالنَّدَمِ تَوْبَةً. 🔸امام باقر صلوات الله علیه: در توبه پشیمانی کافی است. 📙الكافي- ط الاسلامية جلد 2 صفحه 426 بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالذُّنُوبِ وَ النَّدَمِ عَلَيْهَا _________________ 2⃣ قال امیرالمومنین علیه السلام: الاِستِغفارُ مَعَ الإِصرارِ ذُنوبٌ مُجَدَّدَةٌ. 🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: آمرزش طلبی همراه اصرار بر گناه، خود گناه جدیدی است. 📘تحف العقول صفحه 223 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد 75 صفحه 63 ________________________ 3⃣ وَ مِنْهَا أَنَّ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) كَانَ فِي الْحِجْرِ وَ مَعَهُ ابْنُهُ جَعْفَرٌ (علیه السلام) فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ وَ جَلَسَ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ قَالَ إِنِّي [أُرِيدُ أَنْ‌] أَسْأَلَكَ قَالَ سَلْ ابْنِي جَعْفَراً [قَالَ‌] فَتَحَوَّلَ الرَّجُلُ فَجَلَسَ إِلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَسْأَلُ قَالَ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ قَالَ أَسْأَلُكَ عَنْ رَجُلٍ أَذْنَبَ ذَنْباً عَظِيماً عَظِيماً عَظِيماً قَالَ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً قَالَ أَعْظَمَ مِنْ ذَلِكَ قَالَ فَزَنَى فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ أَعْظَمَ مِنْ ذَلِكَ‌ قَالَ قَتَلَ النَّفْسَ قَالَ أَعْظَمَ مِنْ ذَلِكَ قَالَ إِنْ كَانَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) مَشَى إِلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ مِنْ مَنْزِلِهِ ثُمَّ لْيَحْلِفْ عِنْدَ الْحَجَرِ أَنْ لَا يَعُودَ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍ‌ فَلَا بَأْسَ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ رَحِمَكُمُ اللَّهُ يَا وُلْدَ فَاطِمَةَ ثَلَاثاً هَكَذَا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ قَامَ الرَّجُلُ فَذَهَبَ‌ فَالْتَفَتَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) إِلَى جَعْفَرٍ فَقَالَ عَرَفْتَ الرَّجُلَ قَالَ لَا قَالَ ذَلِكَ الْخَضِرُ إِنَّمَا أَرَدْتُ أَنْ أُعَرِّفَكَهُ‌ ● روایت شده که امام باقر (علیه السّلام) با فرزندش جعفر (امام صادق علیه السّلام) به حج رفته بود، مردی خدمتش رسیده پس بر او سلام کرد و در مقابلش نشست. سپس عرض کرد: سؤالی داشتم، فرمود: از پسرم جعفر سؤال کن. آن مرد به طرف امام صادق (علیه السلام) رفته نزد او نشست ؛ سپس عرض کرد سؤال کنم؟ فرمود: هر چه مایلی بپرس. گفت: میخواهم از مردی سؤال کنم که گناه بزرگ بزرگ بزرگی کرده، فرمود: روزه ماه رمضان را عمدا خورده، گفت: از این بزرگ تر، فرمود: در ماه رمضان مرتکب زنا شده، گفت: از این بزرگ تر، فرمود: آدم کشی کرده گفت: از این بزرگتر فرمود: اگر از (علیه السلام) است پیاده از منزلش رهسپار بیت الله الحرام (خانه خدا) شود و نزد حجر الاسود سوگند یاد کند دیگر چنین کاری نکند، چنانچه از شیعیان علی (علیه السلام) نیست . آن مرد سه مرتبه به او گفت: خدا تو را رحمت کند ای فرزند فاطمه. همین جواب را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم. سپس آن مرد بلند شد و رفت، حضرت باقر (علیه السّلام) رو به جعفر (امام صادق علیه السلام) کرد و فرمود: این شخص را شناختی؟ فرمود: نه، فرمود: خضر بود خواستم او را معرفی کنم. 📓بحارالانوار/ج47/ص21 الخرائج و الجرائح(راوندی)/ج2/ص631 ________________ بيان : قوله علیه السلام لا بأس لعل المراد به أنه ليس كفارة ولا تنفعه لاشتراط قبولها بالإيمان وما فيه من الكفر أعظم من كل إثم. ☑️توضیح علامه مجلسی رحمه الله ذیل حدیث: اینکه می فرماید راهی ندارد یعنی دیگر توبه او قبول نمی شود چون است که او ایمان ندارد و کفر او بزرگ تر از هر گناهی است. https://eitaa.com/kalame_thaghalein
استغفار و توبه به معنای واقعی کلمه در کلام امیرالمومنین صلوات الله علیه ●وَ قَالَ (عليه السلام) لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ": ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ، أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ؟ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ: أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى، وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً، وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ، وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا، وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ، وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ. ●کسى در محضر امیرالمومنین صلوات الله علیه گفت: «استغفر اللّه» ؛ حضرت فرمود: مادرت به عزايت بنشيند، مى دانى استغفار چيست؟ استغفار مقامِ عِلّیّین (مردمِ بلند مرتبه) است، و آن نامى است كه آن را شش معناست: اول پشيمانى از آنچه گذشته (گناه انجام گرفته و قصورات)، و دوم تصميم بر عدم بازگشت ابدی به آن (ترك گناه در آينده)، و سوم پرداخت حقوق مخلوق ها تا خدا را ملاقات كنى و حقى از مردم بر عهده ات نباشد، و چهارم اراده بر اداى هر حق واجبى كه آن را ضايع كرده اى و آن را بپردازى، و پنجم همّت بر آب كردن گوشتى كه از حرام بر وجودت روييده با اندوه بر گذشته تا جايى كه پوست را به استخوان بچسبانى و بين آن دو (بین پوست و استخوان) گوشت جديد رويد، و ششم چشاندن رنج عبادت بر بدن چنانكه شيرينى گناه را بر آن چشاندى. آن گاه مى گويى: استغفر اللّه. نهج البلاغه حکمت 417 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
با این تفکر برای آمرزش گناهان توبه کنیم تا ان شاء الله مورد پذیرش واقع شود 🤲 عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‌ مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ اللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ إِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ وَ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ غَفَرَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَسْتَغْفِرْ. 🔸 يونس بن يعقوب گويد: شنيدم امام صادق (صلوات الله عليه) می فرمود: هر كه گناهى كند و بداند كه خداوند بر او مطلع است كه اگر خواهد او را عذاب كند و اگر خواهد او را بيامرزد، خداوند او را بيامرزد اگر چه استغفار هم نكند. 📓الكافي- ط الاسلامية جلد 2 صفحه 427 بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالذُّنُوبِ وَ النَّدَمِ عَلَيْهَا حدیث 5 اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ 📙 (صحیفه سجادیه دعای 10) دلش خواست می بخشد ، دلش خواست عذاب می کند ، صاحب اختیار اوست. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ﴿1﴾ اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ (1) خدایا! اگر بخواهی ما را ببخشی، از فضل و احسان توست و اگر بخواهی عذابمان کنی، از عدالت توست. 📙صحیفه سجادیه دعای 10 وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي اللَّجَإِ إِلَي اللَّهِ تَعَالَي https://eitaa.com/kalame_thaghalein
حضرت آیت الله العظمی مولانا امیرالمومنین علی ابن ابیطالب صلوات الله علیه: همراه پیامبر (صلوات الله علیه و آله و سلم) در کوچه‌های مدینه بودیم که دستشان را در دست ام قرار داد ، به خداوند (جل جلاله) قسم دو دستی بهتر از آن ندیده بودیم ، وقتی بر نخلستان‌ های مدینه گذر کردیم ، نخلی بر همتای خود فریاد زد: این محمد مصطفی (صلوات الله علیه و آله) و این علی مرتضی (صلوات الله علیه) است ، از آن دو نخل گذر کردیم ، دومی بر سومی فریاد زد: این نوح نبی (صلوات الله علیه) و این ابراهیم خلیل (صلوات الله علیه) است ، از آن دو نخل گذر کردیم ، سومی بر چهارمی فریاد زد: این موسی (صلوات الله علیه) است و این برادرش هارون (صلوات الله علیه) است ، از آن دو نیز گذر کردیم ، چهارمی بر پنجمی فریاد زد: این محمد (صلوات الله علیه و آله و سلم) سرور پیامبران و این علی (صلوات الله علیه) سرور اوصیاء است ، حضرت پیامبر (صلوات الله علیه و آله) لبخندی زدند ، سپس فرمودند: ای علی (صلوات الله علیه) نخل های مدینه را صیحانی ( یعنی کسی که بلند فریاد می‌زند ) نام بگذار که به فضیلت من و تو فریاد زدند 📚المناقب ، جلد ۲ ، صفحه ۳۲۷ 📚المحتضر ، جلد ۱ ، صفحه ۱۷۸ 📚بحارالانوار ، جلد ۴۱ ، صفحه ۲۶۶ 📚بناء المقالة الفاطمیة ، جلد ۱ ، صفحه ۴۳۳ 📚مدینة المعاجز الائمه علیهم السلام ، جلد ۲ ، صفحه ۵۲ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
رسول اكرم صلى الله عليه و آله مَن باعَ وَ اشتَرَی فَلیَحفَظ خَمسَ خِصال وَ إلّا فَلا یَشتَرینَّ وَ لَا یَبیعَنَّ: ألرِّبا وَ الحَلفَ وَ کِتمانَ العَیبِ وَ الحَمدَ إذا باع وَ الذَّمَّ إذا اشتَرَی. هر که تجارت می کند باید از پنج چیز دوری گزیند و گرنه اصلا خرید و فروش نکند: ربا، قسم خوردن، کتمان عیب، تعریف از کالایی که می فروشد و بدگویی از کالایی که می خرد من لا یحضره الفقیه  ج 3 ، ص 194 ، ح 3727 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
💠 نصایح تورات 🔹 امام علی (علیه السلام): پنج جمله در تورات هست که دوست دارم هر صبح آنرا بخوانم: 1️⃣ عالم بی عمل باشیطان برابراست؛ 2️⃣ سلطان ناعادل با فرعون برابراست؛ 3️⃣ فقیری که به خاطر طمع دربرابر ثروتمندان تواضع کند همانند سگ است 4️⃣ ثروتی که در راه خیر بهره نرساند با سنگ و آجر برابر است؛ 5️⃣ زنی که بدون ضرورت از خانه بیرون رود با کنیز برابر است. 📚 نصایح/ص223 عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
💠 🔸 امام صادق (علیه السلام): صله رحم، انسان را و با و نفس را پاک، روزى را زیاد و را به تأخیر مى اندازد. ✨ صِلَةُ الاَْرحامِ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُسْمِحُ الكَفَّ وَتُطيبُ النَّفْسَ وَتَزيدُفِى الرِّزْقِ وَتُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ 📚 کافى/ج2/ص151/ح6 ✍🏼 سخاوت ربطی به مال و ثروت ندارد. انسان بخشنده همواره و در همه حال می بخشد تا خدا نیز همواره با نظر لطف و مرحمت به او بنگرد. عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼