eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6014867205718550519.mp3
5.09M
هزار و چهارصد ساله، که پرچم تو در فرازه 🎙 حاج امیر کرمانشاهی علیه السلام | ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │💌 @arame_janam ╰๛ - - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین علیه السلام خواستنی است.... ره | @Ba_rasm_shahadat | ▪️▪️▪️▪️▪️ صَلَی اللهُ عَلَیْکَ یٰا اَبٰا عَبْدِالله ▪️سلام بر پرچم و علم ▪️سلام بر شعر محتشم ▪️سلام بر ╭────๛- - 🚩 - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته ها و ناگفته هایی از زندگی علامه مصباح.pdf
208.3K
💭 نکته‌ها و ناگفته‌هایی از زندگانی شخصی و کارنامه سیاسی ره 💢 گفتگوی اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح 🔹 نکاتی تاریخی از روابط گرم خانوادگی مرحوم آیت‌الله مصباح 🔸 همکاری آیت‌الله مصباح در کارهای منزل 📿 تقیّد آیت‌الله ره به اذکار دینی و تهجد 🔸 ماجرای انتخاب نام خانوادگی «مصباح» 🔹 حفظ احترام و ارتباط متقابل با ، پس از اختلافات مدرسه حقانی 🔸 روایت آیت‌الله مصباح از دقت نظر مقام معظم رهبری در مصرف 🔸 اصل ؛ یکی از نقاط افتراق اصلی میان مرحوم آیت‌الله مصباح و هاشمی رفسنجانی 🔹 مرحوم آیت‌الله مصباح حتی یک‌بار هم به انجمن حجتیه روی خوش نشان نداد. 🔸 مرحوم آیت‌الله مصباح، آقای منتظری را خیلی جدی نمی‌گرفت و سادگی او را پیش‌بینی می‌کردند. 🔹 ماجرای عدم شرکت آیت‌الله مصباح در جلسه با منتظری
نهج البلاغه | ✉️ 6 - نامه به معاويه‏ (علیه اللعنة) ________________________ ✉️ [و من كتاب له عليه‌السلام إلى معاوية] 📃 إِنَّهُ بَايَعَنِي اَلْقَوْمُ اَلَّذِينَ بَايَعُوا أَبَابَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَ لاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ همانا كسانى با من بيعت كرده‌اند كه با ابا بكر و عمر و عثمان، با همان شرايط‍‌ بيعت كردند؛ پس آن كه در بيعت حضور داشت نمى‌تواند خليفه‌اى ديگر انتخاب كند، و آن كَس كه غايب بود نمى‌تواند بيعت مردم را نپذيرد وَ إِنَّمَا اَلشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ فَإِنِ اِجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا همانا شوراى مسلمين از آن مهاجرين و انصار است؛ پس اگر بر امامت كسى گرد آمدند و او را امام خود خواندند، خشنودى خدا هم در آن است. فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اِتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ وَلاَّهُ اَللَّهُ مَا تَوَلَّى حال اگر كسى كار آنان را نكوهش كند يا بدعتى پديد آورد، او را به جايگاه بيعت قانونى باز مى‌گردانند، اگر سرباز زد با او پيكار مى‌كنند؛ زيرا كه به راه مسلمانان در نيامده، خدا هم او را در گمراهى‌اش رها مى‌كند. وَ لَعَمْرِي يَا مُعَاوِيَةُ لَئِنْ نَظَرْتَ بِعَقْلِكَ دُونَ هَوَاكَ لَتَجِدَنِّي أَبْرَأَ اَلنَّاسِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ وَ لَتَعْلَمَنَّ أَنِّي كُنْتُ فِي عُزْلَةٍ عَنْهُ إِلاَّ أَنْ تَتَجَنَّى فَتَجَنَّ مَا بَدَا لَكَ وَ اَلسَّلاَمُ به جانم سوگند! اى معاويه اگر دور از هواى نفس، به ديدۀ عقل بنگرى، خواهى ديد كه من نسبت به خون عثمان پاك‌ترين افرادم، و مى‌دانى كه من از آن ماجرا دور بوده‌ام، جز اينكه از راه مرا متّهم كنى و حق آشكارى را بپوشانى؛ با درود.
ترجمه فیض الإسلام 📜 از نامه‌هاى آن حضرت عليه السَّلام است به معاويه (كه آنرا بوسيلۀ جرير ابن عبد اللّٰه بجلىّ‌ بشام فرستاده و در آن صحّت و درستى خلافت خود را اثبات و بيزاريش را از كشتن عثمان اظهار فرموده): (۱) كسانيكه با ابو بكر و عمر و عثمان بيعت كردند (آنها را بخلافت گماشتند) بهمان طريق با من بيعت كرده عهد و پيمان بستند (زمام امور را بدست من دادند) پس (به عقيدۀ شما كه خلافت از جانب خدا و رسول تعيين نشده بلكه به اجماع امّت برقرار مى‌گردد و مردم اجماع كرده ابوبكر و عمر و عثمان را خليفه قرار دادند، همان اشخاص مرا براى خلافت تعيين نمودند، بنا بر اين) آنرا كه حاضر بوده (مانند طلحه و زبير) نمى‌رسد كه (جز او را) اختيار كند و آنرا كه حاضر نبوده (مانند تو) نمى‌رسد كه (آنرا) نپذيرد. (۲) و مشورت (در امر خلافت به عقيدۀ شما) حقّ‌ مهاجرين (كسانيكه از مكّه به مدينه آمده و به پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله پيوستند) و انصار (آنانكه در مدينه به آن حضرت ايمان آورده ياريش نمودند) مى‌باشد، و چون ايشان گرد آمده مردى را خليفه و پيشوا ناميدند رضاء و خوشنودى خدا در اين كار است (۳) و اگر كسى بسبب عيب جوئى (از خليفه مانند نسبت دادن معاويه كشتن عثمان را باو) يا بر اثر بدعتى (وارد ساختن آنچه در دين روا نيست مانند نقض عهد و پيمان شكنى طلحه و زبير و پيروانشان) از فرمان ايشان (كارى كه آنان انجام داده‌اند) سر پيچيد او را به اطاعت وادار نمايند، و اگر (پند و اندرز سودى نبخشيد، و) فرمان آنها را نپذيرفت (به عقيدۀ شما) با او مى‌جنگند بجهت آنكه غير راه مؤمنين را پيروى نموده، و خداوند او را واگذارد بآنچه كه بآن رو آورده است. (۴) و بجان خودم سوگند؛ اى معاويه! اگر بعقل خود بنگرى (تأمّل و انديشه نمائى) و از خواهش نفس چشم بپوشى (بيجا سخن نگفته نخواهى كشتن عثمان را بهانۀ پيمان نبستنت با من قرار دهى) مى‌يابى مرا كه از خون عثمان (كشته شدن او) بيزارترين مردم بودم و ميدانى كه من از آن دورى كرده گوشه گيرى اختيار نمودم؛ مگر آنكه (پيروى هواى نفس نموده) بهتان زده كشته شدن او را بمن نسبت دهى و پنهان كنى آنچه را كه بر تو آشكار مى‌باشد، و درود بر آنكه شايسته درود است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا