✅ #منابع_لغوی اجتهاد:
🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداختهاند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشتهاند. از جمله این کتب میتوان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد.
2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کردهاند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی میباشد.
3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کردهاند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دستهاند.
🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه میکنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه میکند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آنها نام میبرد.
🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و میگویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است.
دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی میتوان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت میباشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث میباشد.
اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه میکند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این کتب، عمدۀ کتابهای لغت
مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند.
⏮ برگرفته از درس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی اجتهاد
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #صدرنا
⏮ بازخوانی نظرات #شهیدصدر درباره #علم_جدید و #دین؛
🔶 رابطه #مرجعیت و #سیاست؛
👤 سخنران: آیتالله ملک زاده
◾️ استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛
🗓 زمان: سه شنبه، ۳۱ فروردین
🕖 ساعت: ۱۸
💥 پخش در اسکای روم
◾️ برگزار کننده: بسیج دانشجویی #دانشگاه_تهران
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه
✅ #کلاننظریه یا #فرانظریه #تفقه_جامع
⏮ فقه، دانشی ناظر به تحقق؛
🔶 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری میپردازد و از جنس دستورالعمل و برنامه کار و اقدام است و اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد. از همین روی، بیهیچ دغدغه میتوان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. و همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، میتواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. و اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی، که میتواند شامل موارد مهم و سرنوشتسازی هم باشد، متفاوت خواهد بود.
⏮ سطح تحقق فقه، متاثر از سطح تدوین فقه تحقق؛
🔶 همانگونه که بارها گفتهایم، برای زندگی انسان میتوان پنج سطح در نظر گرفت:
1⃣ فردی
2⃣ خانوادگی
3⃣ اجتماعی
4⃣ حکومتی
5⃣ تمدنی
همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان، شکل گرفته و تدوین شده است، اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنجگانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه، در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدامیک از این سطوح و با لحاظ کدامیک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدفگیری و هدفگذاری کرده است.
🔶 به طور مثال، فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است، در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسانها خود را نشان میدهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت میدهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایههای دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست.
پس اگر مثلاً میخواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومتداری و حکمرانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسانها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمیباشد که به محض شکلدهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام میشود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست، ولی بدون شک، یکی از مهمترین گامها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقهی ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق میکند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
May 11
✅ #گفتگوهای_فقهی 31
⏮ #غسل_جنابت
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ زمان غسل جنابت
🔶 #پرسش:
آیا غسل جنابت، فورى بر انسان واجب مى شود؟
💥 #پاسخ:
خیر، غسل جنابت تنها برای نماز و کارهایی که در آن، طهارت شرط است، واجب میشود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
🔶 #امروز
✅ سلسله نشست های تخصصی #بیان_قرآن
⏮ اندیشه های قرآنی و تفسیری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
🔶 در ایام ماه مبارک #رمضان از #شبکه_اینترنتی_عبرات
⏮ موضوع امروز: دشمنی با #دین در قرآن از #دیدگاه_رهبری
🔶 با حضور:
👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده
👤 حاج قدیر آکاراس از ترکیه
🗓 زمان: #امروز، شنبه، ۴ اردیبهشت
🕖 ساعت ۱۸:۳۰
💥 پخش با ترافیک رایگان از:
abarat.tv
heyatonline.ir/heyat/40
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان
⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد
⏮ جلسه #دو
🔶 ادله احتیاج به اصل #علم_رجال
🔶 اسباب #تقلیل_احتیاج به علم رجال؛
⏮ آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گفتگوهای_فقهی 32
⏮ #غسل_جنابت
🔶 آیتالله ملک زاده
🔶 #پرسش:
با غسل جنابت تا چه زمانى میتوان نماز خواند؟
💥 #پاسخ:
تا زمانى که یکى از اموری که وضو را باطل میکنند رخ نداده باشد، مى توان با غسل جنابت نماز خواند.
🔶 #پرسش:
آیا میشود غسل جنابت را قبل از وقت نماز انجام داد؟
💥 #پاسخ:
اگر به قصد قربت و داشتن طهارت غسل کند، کافى است و با آن میتواند نماز بخواند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ جلسه #دو 🔶 ادله احتیاج به اصل #علم_رجال 🔶 اسبا
✅ به علت درخواست مکرر اعضای کانال، فایل جلسه دوم «مبادی رجالی اجتهاد» دوباره بارگزاری می شود.
👇👇👇
آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #نشست_علمی ⏮ سیاستنا 🔶 #تحزب در اندیشه #شهید_صدر 👤 آیتالله ملک زاده 🗓 زمان: دوشن
✅ گزارش #نشست_علمی
⏮ تحزب در اندیشه شهید صدر
🔶 قسمت #یک
✅ بهرهگیری #شهید_صدر از ابزار #تحزب برای #تحقق_توحید در #جامعه
استاد ملک زاده ضمن اشاره به جایگاه تحزب در قرآن کریم، به بهرهگیری شهید صدر از ابزار تحزب برای تحقق توحید و شعار لااله الا الله در جامعه تصریح کرد.
نشست «تحزب در اندیشه شهید صدر» با سخنرانی آیتالله ملک زاده در کانال اینستاگرام باشگاه اندیشه برگزار شد.
🔶 وی در این نشست اظهار کرد: موضوع بحث تحزب در اندیشه شهید صدر است. مقوله حزب به مفهوم امروزین یکی از مفاهیم مدرن است. شکی نیست آنچه از حزب فهمیده میشود یک امر نوظهوری است؛ با نقشی که حزب در فضای سیاسی باز میکند. اما مفهوم حزب به معنای یک گروه متشکل که دارای هدف مشترک و دارای انسجام و هماهنگی است امر تازهای نیست و در طول تاریخ همیشه اینطور بوده که گروهی با هم همدست میشدند تا به هدف خاصی برسند. مسئله سیاست یک امر جدیدی نیست، تلاش برای به دست آوردن قدرت امر جدیدی نیست، کار گروهی امر جدیدی نیست. در قرآن کریم هم از تعبیر حزب استفاده شده است. نمیخواهیم بگوییم حزب در قرآن به معنای جدید به کار رفته است ولی اصل اینکه یک گروهی همفکر هستند و برای دستیابی به هدف خاصی تلاش میکنند در قرآن به عنوان حزب تعبیر شده است.
🔶 وی افزود: قرآن کریم تقسیم دو گانهای از احزاب دارد. در این تقسیم کلی احزاب را به حزب الله و حزب الشیطان تقسیم میکند. این تقسیم کلانی است که قرآن انجام میدهد و برای آنها ویژگیهایی ذکر میکند. وعده قرآن این است گروه الاهی در نهایت پیروز خواهند شد و قدرت ماندگار را به دست خواهند گرفت. اگر چه حزب الشیطان سر و صدایی میکند ولی نهایت امر مربوط به متقین است. از جمله آیاتی که در این زمینه وجود دارد آیات سوره مجادله است. چند آیه پایانی سوره مجادله میفرماید: «اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ» شیطان بر آنها چیره شد و خدا را فراموش کردند. سکولاریسم این است که در منطق محاسباتی خودمان جایی برای خدا باز نمیکنیم یعنی جنبههای معنوی در محاسبات ما حضور ندارد. از نظر آیه ویژگی حزب شیطان این است که ملاک محاسباتیشان ماتریالیستی است و سکولاریسم بر آنها حاکم است و خدا را در این عرصهها وارد نمیکنند. بعد خداوند میفرماید حزب شیطان به پیروزیهای مقطعی دلخوش نباشند چراکه در نهایت زیانکار هستند.
🔶 وی ادامه داد: آیه بیستم ادامه این مطلب است: «إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ فِي الْأَذَلِّينَ». حزب شیطان چه ویژگیهایی دارند؟ ویژگی اصلیشان این است که محاده با قرآن دارند یعنی با خدا و پیامبر دشمنی میکنند. لااقل توحید تشریعی و قانون الاهی را قبول ندارند. همچنین رسول خدا و ولایت را نمیپذیرند. آیه بیست و دوم میفرماید: «لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ» یعنی شما هیچ قوم و گروهی را نمییابید که ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشند و با دشمنان خدا و پیامبرش دوستی کنند. در مورد اصل دوستی با کفار در قرآن مطرح شده است اگر به شما آزار نمیرسانند اشکالی ندارد با آنها دوستی کرد و حتی میشود به آنها احسان کرد لکن مواده حرف دیگری است. مواده بالاتر از دوستی معمولی است و دوستی توام با اطاعت است یعنی آنها برنامهریزی کنند و ما تابع آنها باشیم. قرآن میگوید مومنین اهل این امور نیستند، حتی اگر آن کفار خویشاوندان اینها باشند.
🔶 پژوهشگر مطالعات اسلامی ادامه داد: بعد آیه میفرماید: «أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». آیه تصریح دارد اینها حزب الله هستند. در این آیه ویژگیهای حزب الله مشخص میشود. یکی از ویژگیهای حزب الله این است که تابع و مطیع دشمنان خدا و دشمنان پیروان خدا نیستند و تحت سرپرستی طاغوت قرار نمیگیرند و تحت سرپرستی خدا هستند. اگر کسی بگوید من حزب اللهی هستم ولی تابع آنها باشد درست نیست. در سوره مائده هم اشاره به حزب الله را داریم.
🔶 ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9