✅ #بیان_نکته
⏮ بدترین نوع #غیبت
🔶 شهید #دستغیب میگوید بدترین نوع غیبت، #غیبت_علما است، زیرا سبب میشود در میان مردم، دیدِ بدی نسبت به علما پیدا شود و افراد مطلقا از علما استفاده نکنند و سراغ ایشان نروند.
🔶 برخی از شوخیهایی که بین طلبهها در مورد روحانیت و علما رایج است، گذشته از اینکه شاید اصل آن مطلب درست نباشد، اما باید مراقب بود که در هر جمعی گفته نشود.
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کعده_علمی
⏮ #اصطلاحات_رجالی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 توضیح اصطلاحات #وجاده، #مناوله و #اجازه_روایت؛
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲
💥 تذکر: این گعدۀ علمی با حضور استاد هر هفته #پنجشنبهها دو ساعب به غروب برقرار است و حضور برای طلاب بلامانع میباشد. 💥
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏪ موضوع: #رشد_اسلامی محل تلاقی #تربیت، #هدایت و #مدیریت
🗓 زمان: ۱۵ آبان ۹۸
🕌 مکان: قم، موسسه مفتاح
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏪ #فقه_الحکومه
🔶 بررسی روابط خاجی رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع)
🔹 جلسه #یک
🗓 زمان: ۳۰ فروردین ۹۷
🕌 مکان: تهران، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #سخنرانی_علمی ⏪ #فقه_الحکومه 🔶 بررسی روابط خاجی رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) 🔹 جلسه #یک 🗓
✅ #سخنرانی_علمی
⏪ #فقه_الحکومه
🔶 بررسی روابط خاجی رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع)
🔶 تطبیق مسائل فقهی #جهاد و #دفاع اسلامی
🔹 جلسه #دو
🕌 مکان: تهران، دانشگاه جامع امام حسین (ع)
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ موضوع: بررسـی #فرآینـد_استنبـاط شـریعت
🔶 به همراه ارائه #روندنمای_اجتهاد
🔹 قسمت #یک
👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده
🗓 زمان: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مکان : تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه
🔶 مصاحبه اختصاصیِ پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با استاد محمد حسین ملک زاده
💥 موضوع: ابر نظریه اصولی #خطابات_قانونیه #امام_خمینی
🗓 زمان: ۱۹ اسفند ۹۷
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👇👇👇
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی #وسائل با استاد ملک زاده
🔶 بخش #اول
⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اصولی
🔹 وسائل ـ استاد محمدحسین ملک زاده گفت: خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک اَبَر نظریه اصولی نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
⏪ به گزارش خبرنگار وسائل، امام خمینی(ره) یکی از فقهای برجسته تاریخ تشیع است و با توجه به نظریات راهگشا و مبنایی که در اصول دارد، می تواند معضلات و مشکلات فقهی عصر جدید و نظام اسلامی را چاره اندیشی کند.
💥 به منظور تبیین نظریات #امام_خمینی (ره) به ویژه نظریات اصولی و مبنایی ایشان، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل تصمیم به برگزاری نشست علمی به موضوع «خطابات قانونیه» کرده است. از اینرو سلسله مصاحبه هایی را با برخی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم انجام داده ایم. در این مجال پای سخنان استاد محمد حسین ملک زاده، محقق و مدرس درس خارج حوزه علمیه قم نشستیم؛
⏪ مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
🔹 وسائل ـ لطفاً توضیحاتی را به اجمال درباره نظریه خطابات قانونیه بفرمایید.
👤 «خطابات قانونیه» نام نظریهای در علم اصول است که امام خمینی (ره) آن را ابداع و طرح کرده است و چه بسا بتوان از آن به عنوان ما به الامتیاز اندیشه اصولی حضرت امام(ره) از سایر اصولیون یاد کرد.
خطابات قانونیه را به خاطر تغییر اساسی که در نگاه به اصل تشریع ایجاد میکند و گستردگی آثار و پیامدهای اصولی و فقهیاش، به جای نظریه، میتوان یک «اَبَر نظریه اصولی» نامید و روشن است که این ابر نظریه، گذشته از اهمیت زیادی که دارد، نشانگر نبوغ مبدِع و پردازندۀ آن هم هست.
اَبَر نظریۀ خطابات قانونیه یک دیدگاه سرنوشتساز در اجتهاد و فقاهت با رویکرد اجتماعی و حکومی درباره کیفیت جعل احکام، و در حقیقت، در باب رابطه خدا با مردم است که گفتمان مولی و عبید را به قانونگذار و مردم تغییر میدهد و اینگونه بیان میکند که این امّت و عموم مکلفین هستند که اولاً و بالذات، مخاطب خطابات تشریعی میباشند، نه افراد و آحاد.
امام خمینی(ره)، خطابات تشریعیۀ متوجه به جامعه و عامّة المکلفین را «خطابات قانونیّه» مینامند. شایسته ذکر است که این دیدگاه در قیاس با دیدگاههای رقیب، انسجام و قرابت به مراتب بیشتری با وجدان عقلا و اعتبارات و بنائات عقلائیه دارد.
🔹 وسائل ـ نظریه، یا به قول شما ابر نظریۀ خطابات قانونیه از چه جایگاهی در حوزههای علمیه و در دروس خارج فقه و اصول برخوردار است؟ و آیا ابعاد این نظریه به خوبی در حوزه و به وسیله علما و فقها، به خصوص شاگردان امام خمینی(ره) واکاوی شده است؟
👤 این نظریه در عین آنکه در بسیاری از ابحاث فقهی و اصولی کاربرد دارد و راهگشا میباشد، و با وجود آثار و پیامدهای شگرف و گستردهای که در بخشهای مهمی از علم اصول دارد، به شدت ناشناخته و مجهول است؛ بدین معنا که نه تنها مجهول القدر است و ارزش آن شناخته نشده است بلکه حتی اصل آن هم ناشناخته مانده است.
این نظریه پر اهمیت، چونان بئر معطّله، مهجور و مغفول گذاشته شده است؛ نه در مجامع علمی مطرح است و نه در دروس خارج اصول، حتی در دروس ادامهدهندگان مکتب قم، به میزانی که شایسته است، عین و اثری از آن مشاهده میشود. در نتیجه، عموم حوزویان اطلاع چندانی از این نظریه ندارند و چه بسا بسیاری حتی با نام این نظریه هم آشنا نباشند تا چه رسد به مفاد و محتوای آن.
بنده گاهی که با برخی از اساتید دروس خارج حوزه درباره این نظریه سخن گفتهام با کمال تعجّب دیدهام که آنها میگفتند حتی نام این نظریه هم به گوششان نخورده است و از وجود آن بیاطلاع هستند.
طبیعتاً انتظار میرفت در طیّ این چند دهه، به ویژه پس از رحلت حضرت امام (ره)، نه دهها همایش بزرگ، بلکه لااقل چند کرسی و نشست علمی و تخصصیِ وزین برای تبیین این نظریه و بررسی ابعاد، کارکردها، آثار و لوازم آن به وسیله متصدیان رسمی انتشار و اشاعه آثار امام(ره) و مجموعه مربوط به بیت ایشان، در حوزه علمیه قم برگزار میشد، یا شاگردان و ارادتمندان آن قائد اعظم و یا مراکز و مؤسسات حوزوی در معرفی گسترده این نظریه اقدامی میکردند و قدمی جدّی برمیداشتند.
اما متأسفانه به جز چند کتاب که در همین چند سال اخیر منتشر شده است، اکثر حوزویان، محافل و حلقات علمی در حوزهاز وجود آنها بیاطلاع هستند و کار قابل ذکری انجام نشده است. تازه همین چند کتاب نیز بعضاً دچار ضعف و سستیهای غیر قابل اغماضی هستند که در جای خود باید به نقد و بررسی آنها هم پرداخت.
ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومی #وسائل با استاد ملک زاده 🔶 بخش #اول ⏪ خطابات قانونی؛ اَبَر نظریه اص
🔶 بخش #دوم
🔹 وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟
👤 سابقاً به صورت افواهی و جسته و گریخته مطالبی درباره این نظریه از بعضی شخصیتها از جمله حضرات آیات یزدی و مؤمن شنیده بودم و اندکی توجهم جلب شده بود ولی به صورت اساسی در درس استاد معظم، آیت الله شیخ جعفر سبحانی که در پنجمین دوره از تدریس خارج اصول به وسیله ایشان (از سال 1379 تا 1385) خدمتشان بودم با این نظریه آشنا شدم و بعد از آن هم در هنگام تدریس خارج اصول، شخصاً به مطالعه و بررسی جدی این نظریه روی آوردم و در درس و بحثهایم به مناسبت، به آن پرداخته یا اشاراتی داشتهام.
🔹 وسائل ـ یعنی میخواهید بفرمایید در دوران تحصیل و حضور در دروس خارج فقه و اصول، با طرح این نظریه از سوی سایر اساتیدتان، به جز آیت الله سبحانی، مواجه نشدید؟
👤 برای پاسخ به پرسش شما ناچارم کمی اطاله کلام داشته باشم و توضیحاتی درباره اساتیدم بیان کنم. اساتیدی که بنده در مقطع درس خارج در محضر مبارکشان تتلمذ کردم در یک تقسیمبندی کلّی به دو گروه تقسیم میشوند:
گروه نخست، اساتیدی که بسیاری از دیدگاههایشان برآیندی از آراء گذشتگان و اساتیدشان بود و سیطرۀ آراء و انظار یک استاد یا نظریهپرداز خاص در درس و بحثهایشان چندان مشهود نبود.
در این گروه، اعاظمی همچون مرحوم حضرت آیت الله بهجت قرار میگیرد که بنده حدود سه سال و نیم توفیق بهرهمندی از دروس خارج فقه ایشان را داشتم. همچنین آیت الله شریعتی نیاسر، که از تلامذه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی، امام خمینی و تعدادی از علمای نجف بودند؛ بنده بیش از شانزده سال از دروس خارج فقه این فقیه بزرگ اما کمتر شناخته شده استفاده کردهام و هنوز هم ارتباط درسی و علمیام با ایشان برقرار است.
همین طور مرحوم آیتالله سید محمدحسین فضل الله که در حدود سال 78 و 79 مدتی در بیروت در دروس این عالم نوگرا حضور داشتم. همانگونه که گفتم در درس این سه بزرگوار سیطره منحصر به فرد افکار و آراء فقیهی مشخص از فقهای گذشته حس نمیشد و بحوث آنها برآیندی از دیدگاههای فقهای سلف به همراه دیدگاههای خاص خود استاد بود.
اما گروه دوم، اساتیدی که به لحاظ علمی، به نوعی امتداد یک یا دو نفر از استادان خود بودند و آراء و انظار آن یک یا دو استاد را به صورت جدی مطرح میکردند و مورد تأکید قرار میدادند.
در این گروه، شخصیتهای عظیم القدری مثل مرحوم حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی قرار دارد که بنده حدود چهار سال از درس خارج فقه ایشان استفاده کردم و نیز حضرت آیت الله وحیدخراسانی که حدود دو سال از دروس خارج فقه و اصولشان بهره بردم.
آیت الله شیخ علی فلسفی که مدتی در مشهد مقدس در درس خارج فقه ایشان (خمس) شرکت کردم و هر سه بزرگوار به نوعی مقرّر و مبیّن آراء مرحوم آیت الله خوئی بودند. گرچه در درس حضرت آیت الله وحید، خروج از چارچوب ابحاث حضرت آیت الله خوئی بیشتر به چشم میآمد.
استاد دیگری که از اساتید گروه دوم است و بنده سیزده سال در درس خارج اصول و یک سال در درس خارج فقه ایشان حضور یافتم آیت الله سیدکاظم حائری از اقدم و افضل تلامذه آیت الله شهید سید محمدباقر صدر است.
آیت الله حائری به عنوان اعلم شاگردان شهید صدر و مقرّرِ زمان حیات و مماتِ آن نابغه مجاهد و همکار تألیف برخی کتب شهید صدر، نه تنها در ابحاث اصولی از شهید صدر متأثر بود بلکه اساساً درس اصول آیت الله حائری تقریر دقیق و تمامعیار دروس شهید صدر بود و حقیقتاً برای اینجانب فرصت ارزشمند و مغتنمی بود که دقیقترین و عالمانهترین تقریر آراء و اندیشههای اصولی و اجتهادی آن علامۀ فهّامه را از لسان شاگرد ممتاز وی دریافت نمایم.
و سرانجام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، که گذشته از نوآوریها و تحقیقات ارزشمند خویش، در هنگام تدریس به طور گسترده به طرح و ارائه دیدگاههای استاد خود، امام خمینی، البته در کنار حضرت آیت الله بروجردی، میپرداخت و شاگردان ایشان این سعادت را داشتند که از رهگذر شرکت در درس حضرت آیت الله سبحانی با مبانی فقاهیِ علما و فقهای قم همچون حاج شیخ عبدالکریم حائری، حضرت آیت الله بروجردی و امام خمینی نیز آشنا شوند.
گمان میکنم بر اساس آنچه تا بدین جا بیان گردید و توضیحاتی که درباره شماری از اساتید دروس خارج که محضر مبارکشان را درک کردم عرض شد، مشخّص شد که در میان اساتیدم فقط دو نفر، یعنی حضرات آیات شریعتی نیاسر و سبحانی، شاگرد مرحوم امام بودند و آیت الله شریعتی، گذشته از آنکه به تدریس اصول اشتغال نداشت و زمینه چندانی برای طرح نظریه خطابات قانونیه برایش پیش نمیآمد، التزامی هم به ارائه دیدگاههای یک استاد خاص و از جمله امام خمینی نداشت.
بنابراین تنها میماند حضرت آیت الله سبحانی که هم درس خارج اصول میگفت و هم مقیّد به یادکرد از نظرات امام بود و طبعاً در درس ایشان زمینه آگاهی از بحث خطابات قانونیه برای این حقیر فراهم شد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ موضوع: بررسـی #فرآینـد_استنبـاط شـریعت 🔶 به همراه ارائه #روندنمای_اجتهاد 🔹 قسمت #ی
بررسی فرایند استنباط شریعت2 - روندنمای اجتهاد -25شهریور1400 - دفتر تبلیغات تهران.mp3
19.09M
✅ #نشست_علمی
⏪ موضوع: بررسـی #فرآینـد_استنبـاط شـریعت
🔶 به همراه ارائه #روندنمای_اجتهاد
🔹 قسمت #دو
👤 آیتالله محمدحسین ملک زاده
🗓 زمان: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
🕌 مکان : تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گعده_علمی
⏮ بررسی شخصیت #عبدالله_بن_عباس
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 یکی از شخصیتهای مهم در تاریخ اسلام ابن عباس، پسر عموی رسول الله و امیرالمؤمنین است. وی در شعب ابی طالب به دنیا آمده و در زمان رحلت پیامبر خدا سیزده ساله بوده و جزء صحابه به حساب میآید، اما بعد از پیامبر خدا شاگرد خاص امیرالمؤمنین گشته و در زمان حکومت ایشان صاحب مناصبی نیز بوده است.
🔶 از مهمترین ویژگیهای او ، مرضیّ بین الفریقین بودن است و برای شیعه امامیه علاوه بر روایاتی که ابن عباس در طریق آن است، جنبۀ احتجاجی و جدلی او نیز مهم میباشد. زیرا در مواردی برای اثبات حقانیت دیدگاه امامیه در مقابل فِرَق دیگر اسلامی از شخصیت وی استفاده میشود. به طور مثال در مسأله تشریع متعه در زمان رسول الله و جمع بین صلاتین توسط رسول الله، روایاتی از طریق ابن عباس در منابع معتبر اهل سنت وجود دارد که دیدگاه شیعه را اثبات میکند.
🔶 در مورد او از دو منشأ شبهاتی مطرح شده است. منشأ اول، نامۀ ۴۱ نهج البلاغه که خطاب به یکی از خائنین به امیرالمؤمنین نوشته شده که بسیار شبیه ابن عباس است. منشأ دوم پنج روایت سنگینی است که در رجال کشّی در ذمّ ابن عباس وارد شده؛
🔶 از جمله شخصیتهایی که تلاش کردهاند شبهات را علیه ابن عباس پاسخ بدهند مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی و مرحوم آیت الله خِرسان میباشند.
🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏪ #روش_شناسی اجتهادی آیت الله #خامنهای در #فقه_الجهاد
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۹ بهمن ۹۷
🕌 مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💥 برگزار کننده: مرکز تخصصی #امام_خامنهای
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ چکیدهای از جلسه (جبران کاستیهای علمی)
💥 ارسالی از طرف اعضای محترم کانال.
⏪ علوم صرف و نحو و بلاغت؛
🔶 کار با قرآن --> تجزیه و ترکیب، بلاغت و تفسیر
⭕ برای تجزیه، ترکیب و بلاغت، کتبِ:
«معجم تفسیر کلمات قرآن»
«کلمات القرآن تفسیر و بیان»
«کلمات الله هی العلیا»
«فروغی از قرآن»
«الجدول»
«تجزیه، ترکیب و بلاغت قرآن»
🔹 نکته: دو کتاب اول برای لغت، دو کتاب دوم برای تجزیه و ترکیب و دو کتاب آخر برای تجزیه و ترکیب و بلاغت، راهگشاست.
⭕ برای تفسیر، کتبِ:
«تفسیر محمد جواد مَغنیة»
«تفسیر شُبَّر» و ...
______________
⏪ علم منطق؛
کتابی که مطالب کاربردی و همچنین مثالهای زیاد کاربردی داشته باشد.
⭕ برای منطق، کتابِ:
«منطق در آینه معارف اسلامی»
1)بخش های کاربردی را آورده است.
2)تطبیق منطق بر آیات و روایات و استدلالاتِ کلامی و فلسفی
______________
⏪ علم اصول؛
⭕ برای اصول، کتبِ:
«حلقات»، که برای جبران و تقویت و تثبیت راهگشاست.
1) با فضای دیگری از اصول آشنا میشویم.
2) در اصول، به مرز درس خارج میرسیم (آماده درس خارج اصول میشویم)
3)کتاب به قصد آموزش نوشته شده.
🔹 نکته:حلقه اولی با مباحثه حل میشود، لکن حلقه ثانیه و ثالثه استاد نیاز دارد.
_______________
⏪ علم رجال و درایة؛
⭕ برای رجال و درایة، کتابِ:
«رجال و درایة آیت الله سبحانی»
🔹 صوت تدریس استاد نيز موجود است.
🔹 نکته: با این کتاب، اهم مسائل رجالی و درایة ای فهم میشود، لکن بخش اعظم کار رجالی، تطبیق و رجوع به منابع رجالی است.
________________
🔶 نکات:
🔹 گروههای مباحثهای کمتر از سه نفر نباشند.
🔹 در آغاز طلبگی، اجتهاد در ادبیات نیاز نیست؛ در واقع بعد از اجتهاد در فقه و اصول است که اجتهاد در ادبیات شکل میگیرد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9