✅ قوه قدسیه در اجتهاد
👤 آیت الله ملک زاده
⏪ ولا يخفى أنه ليست ملكة الاستنباط الاّ تلك القوة الحاصلة من معرفة ما ذكره، لا قوة أخرى تسمى بالقوة القدسية وأنها نور يقذفه الله في قلب من يشاء (نهاية الدراية، ج ٣، ص ٤٢٥)
🔶 علاوه بر همه اشکالاتی که بزرگان به قوه قدسیه به عنوان یکی از مقدمات اجتهاد یا خود اجتهاد وارد کردهاند اشکال دیگر آن است که اساسا باب بحث علمی مُنسد میشود. یعنی وقتی به فقیهی گفته شود، چرا اینطور فتوا میدهی؟ میگوید «فهمتُ بالقوة القدسیة»
از دیگری سوال میشود تو چرا اینطور میگویی؟ او نیز میتواند پاسخ دهد «فهمتُ بالقوة القدسیة ایضاً» لذا لازمۀ آن معنای عرفانی که برخی میخواهند از قوه قدسیه برداشت کنند این است که از اول تا آخر کتاب فقه را ببندیم و فقیه در ابتدای کتاب خود بگوید همۀ مسائل را با قوه قدسیه فهمیدم و همه، از اشراقات الهیه بوده است.
🔶 بله، امداد غیبی و اینکه انسان فکر کند و خدا به ذهن انسان بیندازد و ... را اجمالا میشود پذیرفت و فی الجمله برای عموم آقایان این حاصل میشود.
🔶 گمان نشود که این مطلب (اعتقاد به قوه قدسیه به عنوان مقدمه اجتهاد) در حال حاضر قائل ندارد. علاوه بر تصریح در بیانات بعضی اشخاص، بنده شخصا با برخی از افرادی که جزء شخصیتهای وابسته به یکی از جریانات درون حوزه هستند بحث کردم و بطلان مطلبی را برای او اثبات کردم و او هم پذیرفت. اما آخرین پاسخی که او داد این بود که «چه کنیم، آقای فلانی این مطلب را گفتهاند و ایشان اهل تهذیب نفس هستند!»
💥 برگرفته از درس فلسفه فقه و روش شناسی اجتهاد
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #ولایت_فقیه
⏪ مراد از حاکم شرع در فقه امامیه
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 حاکم شرع در فقه ما یعنی فقیه عادل که همان ولایت فقیه است.
🔶 اگر فقیه قدرت، حکومت و دولت، ولو در حد یک شهر یا روستا را نداشته باشد نمیتواند کسی را مجبور کند. چنین فقیهی یعنی کسی که در رأس قرار گرفته و قدرت، نیرو و امکانات دارد و حداقل اینگونه است که وقتی امر میکند امرش مُطاع است. این همان تصرف در اموال و انفس میباشد.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ عنوان دروغین دوران نامزدیِ بدون عقد
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 اگر زن و مردی قبل از عقد روابط نامشروع داشتند توصیه این است که سریعا با هم ازدواج کنند یعنی همدیگر را نبینند الا به ازدواج تا جلوی این حرام گرفته بشود زیرا تا زمانی که ازدوج صورت نگیرد لعل این ارتباطات ادامه داشته باشد.
🔶 یک عنوان دروغین و ساختگی به عنوان دوران نامزدی بدون عقد درست شده است که در این دوره، طرفین مانند زن و شوهر با هم ارتباط دارند. ما چنین چیزی در اسلام نداریم، بله اگر عقد خوانده شود درست است ظاهرا امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهما یک ماه دوران عقد داشتهاند.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💥 #ادبیات_عرب 💥
✅ #هدایه، #صمدیه و #شرح_الفیّه ابن مالک
⏮ برای فراگیری #علم_نحو، خواندن و یادگیریِ کامل مطالب سه کتاب «هدایه، صمدیه و شرح الفیّه ابن مالک (نوشته ابن عقیل یا سیوطی)» در نظر گرفته شده است. اما با این وجود، میتوان این سه کتاب را با کتاب یا کتابهای دیگر نیز جایگزین نمود؛ به شرط آنکه آن کتاب یا #کتب_جایگزین :
1⃣ اولاً، به لحاظ محتوا و میزان شناختی که از علم نحو در اختیار دانش پژوه میگذارند با مجموع سه کتاب هدایه، صمدیه و شرح الفیّه، برابر و یا از آنها بیشتر و کاملتر باشند؛
2⃣ ثانیاً، از نظر کیفیت تألیف، تبویب و شیوه بیان، عرضه و انتقال مطالب به مخاطب، بهتر و مناسبتر از سه کتاب مذکور باشند؛
3⃣ ثالثاً، به جهت مقدار زمانی که باید برای تعلیم و تعلّمشان صرف نمود با مجموع سه کتاب نامبرده، برابر و یا از آنها کمتر باشند.
⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی تالیف آیتالله ملک زاده؛
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #فقه_الحکومة
⏮ جایگاه مجمع تشخیص مصحلت در نظام اسلامی و رابطه آن با ولی امر
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 اگر ولی امر تشخیص مصلحت را به شخص دیگری سپرد به معنای استشاره است. یعنی اگر آن مجمع تشخیص مصلحت چیزی را تشخیص داد برای اجرایی شدن حتما باید به امضای ولی امر برسد و اگر ولی امر این مصلحت را امضا نکرد فایدهای ندارد. البته باید توجه داشت که بر ولی امر هم مشورت در امور واجب است و این امری طرفینی است.
🔶 اولا بر ولی امر واجب است، مخصوصا در مصالح خیلی مهم مشورت کند ثانیا هنگامی که مشورت دادند فإذا عزمتَ فتوکّل علی الله، یعنی تصمیم گیری بر عهده خودش است و در نهایت هم مثوبة و عقوبة بر عهده خود ولی امر است.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ آیا قرآن کریم رأی اکثریت را نفی کرده است؟
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در قرآن کریم مذمت اکثریت، زیاد وجود دارد میفرماید «اکثرهم لایعقلون»، «اکثرهم لایعرفون»، «اکثرهم لایؤمنون» و ... .
🔶 توجه و دقت به دو مقام در باب رأی اکثریت، از منظر قرآن. مقام اول، مقام کشف حقیقت و تعیین حق از باطل؛ مقام دوم، مقام ادارۀ جامعه.
🔶 امیرالمؤمنین میفرماید «رضی العامة» یعنی رضایت عامه را به دست آور. گاهی سوال میشود که آیا عموم مردم ما از حکومت راضی هستند و رضی العامة کسب شده است؟
🗓 زمان: ۳ دی ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏮ آیا قرآن کریم رأی اکثریت را نفی کرده است؟ 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در قرآن کریم مذمت
✅ #فقه_الحکومة
⏮ آیا قرآن کریم رأی اکثریت را نفی کرده است؟
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در قرآن کریم مذمت اکثریت، زیاد وجود دارد میفرماید «اکثرهم لایعقلون»، «اکثرهم لایعلمون»، «اکثرهم لایؤمنون» و مواردی از این قبیل. در نگاه نخست به نظر میرسد نوعی تضاد میان این دیدگاه قرآنی و دموکراسی و رأی اکثریت وجود داشته باشد. برخی از شخصیتهای محترم نیز در نقد دموکراسی غربی از این آیات استفاده میکردند.
🔶 در این مطلب دقّتی وجود دارد که باید به آن توجه شود. در اینجا دو مقام وجود دارد. مقام اول، مقام کشف حقیقت و تعیین حق از باطل است که در این مقام قطعا رأی اکثریت اعتباری ندارد، به تجربه نیز مشاهده میشود اکثر مردم به دنبال حق نیستند بلکه به دنبال هوا و هوس، اغراض، تمایلات و التذاذات، تنبلیها و عافیت طلبیهای خودشان هستند. پس در مقام تشخیص حق و باطل، اکثریت ملاک نیست بلکه حتی به تجربه ثابت شده «و قلیلٌ من عبادی الشکور» و عده کمی هستند که پای حق میایستند.
🔶 اما مقام دیگر، مقام اداره جامعه است که اکثریت در آن سهم مهمی دارند. ما به دنبال اثبات دموکراسی غربی نیستیم و لحاظ شود که این حرف را کسی میگوید که طرفدار دموکراسی غربی نیست بلکه همۀ عمر خود را در دفاع از نظریه اسلام و پاسخ به شبهات گذرانده است. ما میگوییم اکثریت در اداره جامعه مهم است نه از آن جهت که اکثریت، تابع حق است خیر بلکه خود اکثریت موضوعیت دارد. لذا امیرالمؤمنین میگوید «رضی العامة» یعنی رضایت عامه را به دست آور. گاهی سوال میشود که آیا عموم مردم ما از حکومت راضی هستند و رضی العامة کسب شده است؟ در پاسخ باید گفت این رضایت، مراتبی دارد از بالاترین مراتب که رضایت صد در صدی همه از حکومت است که هیچ حکومتی نمیتواند چنین رضایتی را در همه مسائل به دست آورد تا پایینترین مراتبش که رضایت به حفظ حکومت برای جلوگیری از وضع بدتر است. یعنی اگر الان به مردم توضیح داده شود که آیا اگر این حکومت فرو بریزد افراد خوبی سر کار میآیند؟ خیر، اینجا دولت عوض نمیشود بلکه اگر حکومت سقوط کند بلایی بر سر این کشور میآورند که تا قرنها چیزی در این سرزمین ظهور و بروز پیدا نکند و کشور روی آرامش به خود نبیند، اگر کسی توجه داشته باشد، این یک امر قطعی است. انکار این مطلب ایستادن در مقابل بداهت است و اگر شخص، فقط مقداری عقل داشته باشد خواهد گفت پس این حکومت باشد و اصلاح بشود. البته ممکن است اصلاح مدّ نظر او حقیقتا افساد باشد.
🔶 گاهی دیده میشود در توجیه این آیات گفته میشود آن اکثریتی که قرآن با آن مخالف است، اکثریت مردم جهان که کافرند میباشد، نه اکثریت جامعه اسلامی که به این بیان پاسخ داده میشود.
🗓 زمان: ۳ دی ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📚 النخبة من دروس في علم الأصول
💥 قابل توجه طلاب و فضلای #مشهد_مقدس کتاب #النخبة من دروس في علم الأصول، تأليف آيت الله #ملک_زاده در فروشگاه بوستان کتاب، شعبه مشهد عرضه شده و در دسترس میباشد.
🏢 آدرس: #مشهد، چهارراه خسروى، مجتمع یاس، جنب دفتر تبلیغات اسلامى.
☎️ شماره تماس: 05132233672
🌐 #فروش_مجازی از طریق سایت #بوستان کتاب
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9