📚📚📚
🔊 🔊🔊
✅ کانال «مباحث»:
🔶 پاسخ به نیازهای #طلبه_پساانقلاب و تربیت #مجتهد_تمدن_ساز
▪️ آیت الله محمدحسین ملک زاده
✅ دسترسی به:
🔶 دسترسی به دروس رجال استاد ملک زاده:
sapp.ir/darserejal
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثالثه استاد:
sapp.ir/halgheh3
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثانیه:
@halghee2
⏪ دسترسی آسان به مطالب گوناگون کانال، با استفاده از قابلیت جستجوی #
✅ برای دسترسی به مطالب با عناوینی که ذکر می شود فقط کافی است روی # مقابل عنوان کلیک کرده و برای دستیابی به تمام جلسات جستجو را ادامه دهید.
✅ عناوین مباحث:
⏪ درس خارج اصول
#خارج_اصول
🔶 درس خارج فقه الاجتماع
#فقه_الاجتماع
✅ هدایت تحصیلی طلاب درس خارج
🔶 #هدایت_تحصیلی
✅ تدریس خارج فقه فضای مجازی
▪️ #فضای_مجازی
✅ #درس_خارج
⏪روابط خارجی در #نظام_سیاسی_اسلام
✅ تدریس حلقه اولی
⏪ #حلقه_اولی
✅ تدریس #المعالم_الجدیدة
🔶 تالیف #شهید_محمدباقرصدر
⏪ «مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة»
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة
⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات
🔶 بریده هایی از کتاب «برنامه ریزی درسی برای رسیدن به مرتبه نخست اجتهاد» و پاسخ به سوالات پرتکرار در مورد این کتاب
#برنامه_درسی
🔶 بحث ها و پاسخ به شبهات در مورد ولایت فقیه با عنوان «ولایت فقیه؛ چیستی، گستره، دیرینه»
#ولایت_فقیه
🔶 سخنرانی های علمی
#سخنرانی_علمی
#سخنرانی
🔶 بریده هایی از کتاب «نواندیشی دینی و نوآوری فقهی»
#نواندیشی_دینی
🔶 درس خارج نظام سازی:
#نظام_سازی_فقهی
🔶 شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار نهج البلاغه (دلالت پژوهی اجتماعی حکمت ها):
#نهج_البلاغه
#حکمت
🔶 سخنرانی های دهه محرم
#محرم
🔶 مصاحبه با خبرگزاری ها
#مصاحبه
🔶 نکات بیان شده
#بیان_نکته
🔶 مطالبی پیرامون برخی شخصیت ها مانند
#شهید_صدر
#عبدالکریم_حائری_یزدی
#آیت_الله_معرفت
#شیخ_اعظم_انصاری
#نواب_صفوی
#دهخدا
#کسروی
#شیخ_فضل_الله_نوری
#برنامه_ریزی
و...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #مصاحبه
⏪ خبرگزاری #ایکنا با آیت الله ملک زاده
✅ موضوع: #نظام_سازی_اسلامی
✅ آیت الله ملکزاده:
روح واحد بر احکام فقهی حاکم است/ التقاط و غربگرایی؛ محصول دوری از فقه نظام
⏪ استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه مراد قائلان به فقه نظام ایجاد ارتباط بین جزئیات احکام نیست تصریح کرد: معتقدیم روح واحدی بر احکام فقهی حاکم است زیرا از طرف شارع واحدی تشریع شده است. اگر فقه اجتماعی و فقه نظامات ایجاد نکنیم مردم نظامات خود را از غرب میگیرند و یا به التقاط میافتند.
⏪ پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ آیت الله محمدحسین ملکزاده، استاد سطح خارج حوزه علمیه در گفتوگویی، در پاسخ به این سؤال که آیا فقه، نظام دارد و نظامساز است با بیان اینکه باید برای اینکه بدانیم فقه نظام دارد یا خیر ابتدا به تعریف فقه برسیم گفت: فقه عبارت است از دانش فرایندهای استنباط قوانین الهی برای سامانبخشی به زندگی انسان و جهتدهی به وی یعنی عملیات استخراج قوانین الهی که سامانبخش زندگی بشر است.
وی افزود: اگر این دانش قرار است به زندگی انسان جهت بدهد پس خودش هم باید نظم و نظام داشته باشد؛ دانش فقه دانش کشف شریعت است و شریعت دارای هدف و غایت واحد است بنابراین در فقه از شریعت منظم سخن میگوئیم.
⏪ ملکزاده با بیان اینکه احکام فقهی به شکل جزیرهای نیست و همه در راستای هدفی خاص هستند تاکید کرد: داشتن چنین برداشتی به معنای داشتن نگاه سیستمی است و با این نگاه، نظام سازی میکنیم بنابراین اگر ازاین زاویه به فقه بنگریم نظاممند بودن آن طبیعی است و تصور بنده هم این است که مراد از قائلان فقه نظام هم این نوع برداشت از فقه است.
⏪ این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه شارع احکام صلاه و صوم همان خدایی است که حکم جهاد و دیات و قصاص و … را قانونگذاری کرده است تصریح کرد: اگر یک شخص معمولی هم حرفی بزند که حرفهای دیگر او را نقض کند نکوهش میشود و پذیرفته نیست چه رسد که این مسئله را به خداوند نسبت دهیم؛ خدایی که علیم، حکیم، خبیر و … است.
وی با رد این مسئله که تا جایی که بنده مطلع هستم مراد معتقدان به فقه نظام ارتباط بین اجزای احکام هر باب دینی با باب دیگر در تمام جزئیات نیست افزود: بنده معتقدم همه احکام با همدیگر همافزایی دارند، و همه یک هدف را دنبال میکنند؛ یعنی این طور نیست که برخی احکام انسان را به فردیت و انزوا ببرد و برخی او را به جنبههای اجتماعی دعوت کند.
⏪ ملکزاده تصریح کرد: لذا روح حاکم بر قوانین و احکام شریعت، روح واحدی است مثلا اعتکاف که در ظاهر انزواطلبانهترین حکم دینی است در زمان و مکان خاص جاری است و در عین حال به همه مکلفان هم میگوید اگر میخواهید معتکف شوید باید در یک مسجد و یک زمان و در کنار برادران دینی خود دور هم جمع شوید بنابراین میبینیم که شلوغترین ایام سال مساجد در همین دوره شکل میگیرد.
⏪ ملکزاده با بیان اینکه باید به احکام اسلامی نگاه منظومهای و شبکهای داشته باشیم تصریح کرد: وقتی از یک دانش سخن میگوییم با رویکرد فلسفه علم ممکن است معانی مختلف ممکن است به ذهن بیاید؛ گاهی میگوییم منظور ما از دانش فقه حاصل تلاش فقیهان از ابتدا تاکنون است ولی گاهی مراد این است که آنچه باید باشد.
ظرفیت شریعت
⏪ استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در تعریف اول، فقه کمبودهایی برای رفع نیازها به خصوص نیازهای روز دارد اظهار کرد: اگر مراد از فقه را کشف شریعت بنامیم میگوییم شریعت این ظرفیت را دارد که مباحث مورد نیاز خانوادگی، حقوقی، اجتماعی، فردی و تمدنی را برآورده کند.
وی افزود: اگر دانش فقه به صورت کامل به وظیفه خود عمل کند می تواند قوانین ۵ عرصه واجب، حرام، مکروه، مستحب و حلال را پیدا و ارائه کند که البته بخشی از آن انجام شده و بخش دیگری نیز باید انجام شود.
⏪ این استاد سطح خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی سخن از فقه نظام میکنیم به معنای تاسیس فقه جدید با مکلفان جدید نیست تصریح کرد: مراد از قائلان به فقه نظامات، استمرار فقه گذشته است با اصلاح و تعدیلهایی که لازم دارد و به خصوص اینکه صرفا به نگاه فردی به فقه نپردازیم و رویکرد اجتماعی را در آن لحاظ کنیم.
ملکزاده با بیان اینکه باید میان فقه و فقاهت تفاوت بگذاریم بیان کرد: فقه همین مطالب کتب موجود است ولی فقاهت، روش و دستگاه استنباط است که دارای ظرفیت های نظامسازی هست؛ البته از برخی ظرفیتهای آن به خوبی استفاده نشده است و این نیاز مطرح است که آیا فقاهت شیعه میتواند جامعه را اداره کند لذا دنبال نظام سازی رفته است.
استاد سطح خارج حوزه با تاکید لزوم نظامسازی بر مبنای دین و فقه بیان کرد: برخی سخنانی که برخی افراد در این زمینه میگویند ناشی از این است که این
افراد نمی دانند که نظام در زندگی چه جایگاهی دارد؛ ما در عرصه اجتماعی، خارج از نظامات نمیتوانیم زندگی کنیم و از ابتدای حیات بشری تا کنون هم بوده و هست؛ بشر برای هر نوع روابط اجتماعی نیازمند تدوین قوانینی است که در آن از ظلم به دیگری جلوگیری و عدالت رعایت شود و افراد تا حد ممکن به حقوق خود برسند و این امری بدیهی است و در شرائط امروز که ارتباطات بشری گسترش یافته و پیچیده شده این ضرورت بیشتر حس میشود.
فقه نظام نباشد سبک زندگی مرد التقاطی میشود
⏪ ملکزاده با بیان اینکه نظامات
فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بشر روز به روز پیچیدهتر شده است اظهار کرد: باید بدانیم که اگر نظام اسلامی را در تعلیم و تربیت و اقتصاد و سیاست و حاکم نکنیم زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مردم متوقف نخواهد شد و ادامه می یابد ولی قطعا اسلامی نخواهد بود؛ یا من درآوردی خواهد شد و یا با التقاط از نظامات مختلف غربی به کار خود ادامه خواهد داد که امروز در مباحث اقتصادی شاهد آن هستیم.
⏪ وی با بیان اینکه ما اگر مدل اقتصادی ارائه ندهیم اقتصاد متوقف نمیشود بیان کرد: با طرح شعار، جامعه اسلامی نمیشود حتی با دگرگونی و انقلاب هم کار به پایان نمیرسد همان طور که ما بعد از چهار دهه که از انقلاب میگذرد امروز نیازمند بازسازی نظامات براساس فقه و یا اصلاح و ترمی برخی موارد آن هستیم؛ ما موظف به نظام سازی در همه عرصهها هستیم زیرا ارزشهای دینی در نظام مبتنی بر شریعت بروز و ظهور خواهد یافت.
ملکزاده با بیان اینکه ارتباط به معنای همسانی و مشابهت نیست اظهار کرد: مراد ما از ارتباط میان احکام، عدم تناقض و داشتن روح واحد برای رشد و تکامل انسان است و در تزاحمات هم آن که ملاک قویتر دارد انتخاب میشود و در مقام عمل هم راه برای برطرف کردن چالشهای فقهی وجود دارد.
⏪ وی با اشاره به سخن برخی که به قائلان فقه نظام نسبت میدهند مبنی بر اینکه میخواهند میان احکام مثلا نماز با روزه ارتباط برقرار کنند بیان کرد: این سخن دور از فضای علمی و حرف بی ربطی است، اسلام به معنویت و اجتماع دعوت میکند و این روح در همه احکام جاری است یعنی اگر اسلام به عدالت تاکید دارد باز روح کلی عدالت در همه احکام جاری است و همه احکام یک کل منسجم و واحد را میسازد.
قائلان فقه نظام قائل به روح واحد برای احکام هستند
⏪ ملک زاده تاکید کرد: اینکه بگوئیم قائلان میخواهند میان جزئیات احکام در هر موضوع شرعی با خودش و با احکام موضوع دیگری ارتباط برقرار کنند حرفی غیرعلمی است؛ بحث بر سر وجود هدف واحد و روح منسجم و واحد بر کلیه احکام شرعی است که همه از جانب خدا تشریع شده است.
⏪ این استاد سطح عالی حوزه در پاسخ به این سؤال که چه نسبتی میان فقه نظام و آراء و نظریات شهید صدر وجود دارد اظهار کرد: شهید صدر از کشف مذهب اقتصادی حرف زده است که ترجمه به مکتب شده و کمتر از تعبیر نظام استفاده کرده است؛ ایشان در فلسفتنا، نظام اجتماعی را مطرح کرده ولیکن مبانی مکتب را مطرح و در جنبه عملیاتی از نظام استفاده کرده است.
⏪ ملکزاده بیان کرد: شهید صدر تنها کسی نیست که از این مطالب حرف زده است ولی اندیشمندان بعد از ایشان اگر بخواهند نظر خود را به دیدگاه های ایشان مرتبط و مستند کنند باید در چارچوب آراء وی حرف بزنند نه اینکه خود را پشت نظرات شهید صدر پنهان کنند؛ اگر استادی پرچمدار نظرات شهید صدر است نباید چیزی به وی منتسب کند که او نگفته است.
برخی خود را پشت آراء شهید صدر پنهان میکنند.
⏪ این استاد سطح خارج حوزه علمیه تاکید کرد: باید مرزها روشن شود و میان این دو خلط نکنیم و مطالب خود را به شهید صدر منتسب نکنیم که به وی ربطی ندارد؛ گذر از فقه موضوعات به فقه نظامات ربطی به آراء شهید صدر ندارد که برخی آن را منتسب میکنند.؛ برخی چون خودشان حرفی میخواهند بگویند ولی از گفتنش واهمه دارند آن را به شهید صدر نسبت میدهند در حالی که حرف خود را میزنند لذا اگر گفته میشود فقه نظام و نسبت آن با شهید صدر موجب تخریب نظریات صدر است از این منظر قابل بحث است وگرنه شهید صدر دنبال نظامسازی اقتصادی بوده هرچند از تعبیر نظام کمتر بهره برده است.
ملکزاده تاکید کرد: فقه نظاممند است و نظام اسلامی در بخشهای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … قابل استخراج و استحصال است، اما راه و روش آن چه باشد این مسئله میتواند مورد بحث قرار گیرد و خوب است که در حوزه تحقیقات بیشتری در قالب مناظرات و نشستهای علمی و … صورت بگیرد.
✅ منبع: ایکنا
🔶 به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مفتاح
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از موسسه فقه الطب، طِبُنا
29.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#اخبار_حوزه
▶️ اینکه تصور شود همه روایات طبی معتبر نیستند اشتباه است / روایات طبی و البته معتبر فراوانی نیز وجود دارد.
📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ اینکه می گویند روایات طبی ضعف سند دارند، این به نحو موجبه جزئیه است و نه موجبه کلیه.
اگر ما ضعف و عدم اعتبار روایات رساله ذهبیه، طب الائمه ابنا بسطام و... را مطرح می کنیم، از آن سو هم روایات معتبر فراوانی نیز داریم.
2⃣ اگر بنا بر ”علی جمیع المبنانی” بگوییم خب روایات زیاد صحیح السندی در علم طب وجود دارد. اگر با نظر به ”علی بعض المبانی” بگوییم خب خیلی روایات حتی با سند ضعیف نقل شده اند اما چون در منبع معتبری مانند الکافی ذکر شده است، بنا بر اعتبار سنجی ”کتاب محوری” این روایت توثیق می شود.
🌐 @tebona
3⃣ عرض کردیم فقط در کتاب الکافی بیش از 2 هزار روایت طبی داریم. فلذا کسی تصور نکند که اگر رساله ذهبیه و طب الائمه از حجیت افتاد پس ما دیگر روایت نداریم. خیر. بلکه روایات فراوانی وجود دارد.
4⃣ اینکه گفته می شود حجیت در عرصه فقه به معنای معذریت و منجزیت است و در عرصه طب به معنای دیگری است، این حرف غلط است و نظر ما این نیست.
نظر ما این است که حجیت در همه جا به یک معنا است ولکن آن معنا منجزیت و معذریت نیست.
______________________
.
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
🔊 اطلاعیه 🔊
✅ #درس_خارج_اصول
🔶 اصول تهذیبی
▪️ سال سوم، از دوره دوم تدریس
🔶 با اکتفا بر ابحاث دارای #ثمره_عملی در مقام استنباط #علوم_اسلامی
✅ از ابتدای بحث «الطریق عیر اللفظی للتوصل إلی الدلیل النقلی»
🔶 #سیرة_المتشرعة
🔶 #سیرة_العقلاء و ارتکازهم
🔶 #العرف
🔶 #الشهرة
🔶 و ...
⏪ مکان: صفائیه، کوچه۲۳، پلاک ۲۱
⏪ زمان: صبح ها، ساعت۱۰
🔶 تذکر: اين درس، #رسمى و #عمومى است و شرکت در آن براى طلاب و فضلاى #سطح_خارج بلامانع است.
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢چکیده سخنان آیتالله ملکزاده در گفتوگو با مفتاح:
📝برخی گمان کردهاند که منطقه الفراغ یعنی منطقه خالی از حکم؛ اینگونه نیست. شهید صدر به تصریح در کتابهای خود از جمله حلقات تأکید میکند که هیچ حادثه و واقعهای خالی از حکم نیست.
📝عبارات شهید صدر به قدری در این معنا صراحت دارد که جای هیچ گونه برداشت دیگری نیست و اگر کسی برداشت دیگری را مطرح کند یا این است که اساساً عبارات ایشان را حتی برای یک بار نخوانده است و یا اینکه هدف دیگری دنبال میکند.
📝منطقه الفراغ نظریهای نیست که شهید صدر یکبار آن را مطرح کند و تمام شود. کتاب اقتصادنا آغاز طرح این نظریه است اما پایان این نیست.
📝وقتی درس امام در نجف آغاز شد شهید صدر یکی از عموزادگان خودشان یعنی شهید محمد بن محمدصادق صدر را به شکل خاص امر کرد که به عنوان نماینده و سفیر شهید صدر در درس امام حاضر شود.
📝در این فضا(مبارزه با حکومت بعثی عراق) یکی از طلاب، نظر شهید صدر را در مورد امام خمینی پرسید. شهید صدر پاسخ دادند خط ایشان نزدیکترین خط در جهان به خط ما و شخص ایشان محبوبترین افراد عالم در نزد ما است. این زمانی است که استادِ شهید صدر یعنی آیتالله خوئی زنده است و در نجف حضور دارد.
📝برخی از افراد به امام مراجعه میکردند و میگفتند در فلان مسأله ما از شما تقلید میکنیم اما نظر شما برای ما دردسرساز شده است. ما در این مسأله به چه کسی مراجعه کنیم؟ امام افراد را به شهید صدر ارجاع میدادند.
📝بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید صدر به وسیله شاگردان خودش به امام خمینی پیغام میدهد و از امام خمینی کسب تکلیف میکند برای انجام وظایف خودش. این مطلب بهتآور است... مثل یک سربازی که از فرماندهی خودش در مورد وظیفهاش سوال میکند. وقتی برخورد شهید صدر با امام این است انتظار دارید شاگردان ایشان با امام چطور برخورد کنند.
📝شهید صدر در عین اینکه برای مردم جایگاه بسیار بالایی قائل است قائل به ولایت مطلقه فقیه است.
📝امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب از اشخاص مختلفی خواستند که نظرها و پیشنهادهای خودشان را درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بنویسند و ارائه کنند. یکی از آن افراد شهید صدر میباشند.
📝اینکه گفته شود ولی فقیه امور را به مردم بسپارد و نظارت کند، اگر به این معنا باشد که ولی فقیه مردم را در ادارهی حکومت مشارکت بدهد، آیا انسان عاقلی پیدا میشود که به جز این فکر کند؟!
📝اینکه برخی میگویند مرحوم هاشمی شاهرودی نقد تندی به استاد خودشان داشتهاند و از اینجا خواستهاند نتیجه بگیرند مرحوم شاهرودی به دیدگاه اشخاصی مثل آیتالله مصباح یزدی نزدیک شدهاند و برای مردم جایگاهی قائل نیستند، اساساً اینگونه نیست. اینجا همان دعوای قدیمی مقبولیت و مشروعیت مطرح است.
📝اگر کسی در رد یا تأیید یک اندیشه یا صاحب اندیشه دیدگاه خاصی دارد یا میخواهد نقد خاصی نسبت به شخص خاصی وارد بکند نیازی نیست که پشت شخصیت و آراء و اندیشههای فرد بزرگی سنگر بگیرد.
📝اگر کسی به هر دلیلی اندیشههای آیتالله هاشمی شاهرودی را نمیپسندد شخصا ورود کند و نقد کند. اما اینکه یک تقابل ساختگی و تصنعی و جعلی میان آیتالله هاشمی شاهرودی و میان استادشان آیتالله شهید صدر ایجاد کند تا از این رهگذر طرفی ببندد و در این دعوایی که ایجاد میکند بتواند دیدگاه خودش را پیش ببرد، این روش هم غیر اخلاقی و هم غیر علمی است و به نظر میآید که باید از شجاعت و صراحت لازم برخوردار باشیم و اخلاق و عِلمیّت را رعایت بکنیم و مطالبی را به بزرگان نسبت ندهیم که آنها به صراحت خلاف آن را گفتهاند و در کتابها و آثارشان هم موجود است.
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ #هدایت_تحصیلی
🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج
⏪ فائده #ده
🔶 #هرمنونیک #فلسفه_تحلیلی #فلسفه_علم
▪️ آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
#عکس_نوشت
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از موسسه فقه الطب، طِبُنا
45.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اخبار_حوزه
▶️ محدثان متقدم شیعی از کتاب طب الائمه اعراض کرده اند و هیچ حدیثی را از آن نقل نکرده اند / شواهد حاکی از جعلی بودن کتاب طب الائمه دارد.
📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ یکی از اشکالات روایات طبی این است که عموما ضعف سند و ضعف منبع دارند. مانند روایات کتاب طب النبی، که اساسا راوی کتاب حنفی مسلک است.
یا کتاب طب الائمه علیهم السلام. البته این کتاب الان مشهور است اما مولفان این کتاب اساسا ناشناخته هستند.
2⃣ خیلی از داروهایی که مدعیان طب اسلامی استفاده میکنند برگرفته از این کتاب است. مانند داروی بخور مریم، داروی جامع، داروی شافیه و... .
نکته اول این است که نویسنده های کتاب طب الائمه اساسا ناشناخته هستند و در وجود خارجی ابنابسطام تردید است و در کتب رجالی چیز خاصی در مورد آنها ذکر نشده است.
🌐 @tebona
3⃣ اغلب روایات این کتاب اساسا هیچ جای دیگری ذکر نشده است. اکثر روایات این کتاب در هیچ جا و هیچ کتاب دیگری وجود خارجی ندارد. سوال اینجاست که چرا روایات این کتاب در هیچ کتابی ذکر نشده. در واقع محدثین شیعی از این کتاب و مرویات آن اعراض کرده اند.
شواهدی وجود دارد که حاکی از جعلی بودن و ساختگی بودن کتاب طب الائمه است.
4⃣ در باب رساله ذهبیه هم همین مسئله وجود دارد و انتساب این کتاب به امام معصوم محل تردید است و شواهد زیادی بر مقتبس بودن این کتاب از اثار طبی یونان باستان مانند بقراط و... وجود دارد.
______________________
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
📚📚📚
🔊 🔊🔊
✅ کانال «مباحث»:
🔶 پاسخ به نیازهای #طلبه_پساانقلاب و تربیت #مجتهد_تمدن_ساز
▪️ آیت الله محمدحسین ملک زاده
✅ دسترسی به:
🔶 دسترسی به دروس رجال استاد ملک زاده:
sapp.ir/darserejal
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثالثه استاد:
sapp.ir/halgheh3
🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثانیه:
@halghee2
⏪ دسترسی آسان به مطالب گوناگون کانال، با استفاده از قابلیت جستجوی #
✅ برای دسترسی به مطالب با عناوینی که ذکر می شود فقط کافی است روی # مقابل عنوان کلیک کرده و برای دستیابی به تمام جلسات جستجو را ادامه دهید.
✅ عناوین مباحث:
⏪ درس خارج اصول
#خارج_اصول
🔶 درس خارج فقه الاجتماع
#فقه_الاجتماع
✅ هدایت تحصیلی طلاب درس خارج
🔶 #هدایت_تحصیلی
✅ تدریس خارج فقه فضای مجازی
▪️ #فضای_مجازی
✅ #درس_خارج
⏪روابط خارجی در #نظام_سیاسی_اسلام
✅ تدریس حلقه اولی
⏪ #حلقه_اولی
✅ تدریس #المعالم_الجدیدة
🔶 تالیف #شهید_محمدباقرصدر
⏪ «مرورى بر ابحاث علم اصول با تبويبى متفاوت و ناظر به نظام سازى و توليدعلم، با محوريت کتاب المعالم الجديدة»
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة
⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات
🔶 بریده هایی از کتاب «برنامه ریزی درسی برای رسیدن به مرتبه نخست اجتهاد» و پاسخ به سوالات پرتکرار در مورد این کتاب
#برنامه_درسی
🔶 بحث ها و پاسخ به شبهات در مورد ولایت فقیه با عنوان «ولایت فقیه؛ چیستی، گستره، دیرینه»
#ولایت_فقیه
🔶 سخنرانی های علمی
#سخنرانی_علمی
#سخنرانی
🔶 بریده هایی از کتاب «نواندیشی دینی و نوآوری فقهی»
#نواندیشی_دینی
🔶 درس خارج نظام سازی:
#نظام_سازی_فقهی
🔶 شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار نهج البلاغه (دلالت پژوهی اجتماعی حکمت ها):
#نهج_البلاغه
#حکمت
🔶 سخنرانی های دهه محرم
#محرم
🔶 مصاحبه با خبرگزاری ها
#مصاحبه
🔶 نکات بیان شده
#بیان_نکته
🔶 مطالبی پیرامون برخی شخصیت ها مانند
#شهید_صدر
#عبدالکریم_حائری_یزدی
#آیت_الله_معرفت
#شیخ_اعظم_انصاری
#نواب_صفوی
#دهخدا
#کسروی
#شیخ_فضل_الله_نوری
#برنامه_ریزی
و...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9