کانال اطلاع رسانی مبدأ
⭕️ جریان چگونه پیش رفت؟ تا مهر ۶۱ چند نفر در مقطعی کوتاه، ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ر
چرا علوی مهم است؟
مدرسه علوی که به دست حجتالاسلام کرباسچیان و آقای روزبه تاسیس شد، فقط یک مدرسه عادی نبود. از آنجایی که بعضی از مسئولین جدی پس از انقلاب هم در آموزش و پرورش و هم در نهادهای دیگر فارغالتحصیل این مدرسه بودند، خصوصیات پیدا و پنهان این مدرسه بر سرنوشت خیلی از افراد ملت اثر گذاشت.
صریح بخواهیم صحبت کنیم، مهمترین انتقاد وارد بر جو علوی این است که نگاهشان به اسلام حداکثری نیست. اسلام را در همان بعد اخلاقی و فردی اش میبینند و کاری به ابعاد اقتصادی و سیاسی و... اسلام ندارند. انتقاد امام خمینی (ره) به این مدرسه هم همین بود.
ایشان در ۳۰ بهمن ۵۷ فرمودند: فقط یک نکته بوده است که *اشکال* داشتم، و آن نکته را از این به بعد شما مورد نظرتان باشد؛ و آن اینکه *بچههای ما در هر زمانی موافق آن زمان باید تربیت بشوند.* در روایات هم هست که بچههاتان را تربیت کنید به غیر آن طوری که خودتان هستید، برای زمان آتیه. برای اینکه اینها در زمان آتیه باید دست به کار مملکت و کشور بشوند. *شما بچهها را از سیاست، از اینطور چیزها دور نگه ندارید!* دور نگه داشتن بچه ها از سیاست اساس این میشود که وقتی وارد در اجتماع شدند، مثل یک آدم کوری وارد اجتماع بشوند! خود اشخاصی که میخواهند بعد در این مملکت در این کشور زندگی بکنند و مقدرات این مملکت دستشان باشد، آنها باید آگاه باشند از همۀ خدعههایی که کردهاند، از همۀ کارهایی که استعمار کرده، از همۀ عقب نگهداریهایی که به دست اینها واقع شده، اینها باید به دست شما و به تعلیم شما به آنها گفته بشود. *آنها را وارد کنید در مسائل روز.* آنها مطّلع باشند از مسائل روز. اگر خدای نخواسته در این [مورد] قصور بشود یکوقت میبینید که چهرههای منحرف که وارد در مسائل روز هستند غلبه میکنند بر چهرۀ حق که وارد به مسائل روز نیست. *آقایان که تربیت بچهها را میکنند؛ مسائل سیاسی روز را هم به آنها تعلیم بکنند.* نمیگویم همۀ آن [مسائل سیاسی] باشد. همه چیز باید باشد. یک بچه که از یک مدرسه بیرون میآید باید هم مسائل دینیاش را بداند، مسائل نماز و روزهاش را بداند، هم تربیتهای علمی بشود مطابق هر سیستمی که هست، و هم تربیت سیاسی بشود.
نتیجه این میشود که برای همان احکام سیاسی و اقتصادی و علمی به غرب رجوع میکنند. برای مثال، به فاصله چند سال پس از انقلاب اسلامی و در دوران مدیریت آقای حداد عادل در عوض تولید علم متناسب با انقلاب اسلامی و حل نیازها و مسائل جامعه اسلامی، سفرهای متخصصان خارجی به ایران و سفرهای اعضاء سازمان به کشورهای خارجی آغاز میگردد. این گونه است که تقریباً ترکیب برنامه درسی پیش و پس از انقلاب اسلامی تغییر اساسی نمیکند.
@mabda1401
💠مراقبت باید کرد
یک مسئله، مسئله متون درسی و کتاب های درسی است؛ خیلی باید مراقبت کرد از کتاب های درسی؛ هم بایستی اتقان داشته باشد - حرف سست در این کتابها مضر است؛ نه اینکه مفید نیست، زیانبار است - [هم] حرفهای انحرافی، چه انحراف سیاسی، چه انحراف دینی، [چه] انحراف از واقعیتها، در این کتاب ها مضر است، کسانی که مسئولیت این کار را دارند، باید در نهایت امانت و در نهایت دقت مشغول این کار باشند.
(دیدار با فرهنگیان؛ ۱۳۹۲)
#مطالبات_رهبری
@mabda1401
14.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نمی خواهم آقا
🔸 بیان خاطرهای از شهید سید کاظم موسوی
🌷هفتم تیر، سالروز شهادت شهدای حزب جمهوری از جمله علیاکبر سلیمی جهرمی و سید کاظم موسوی (دومین و سومین رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پس از انقلاب اسلامی) گرامی باد.
@mabda1401
💠حجتالاسلام دکتر لطیفی، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با تسنیم: تحول در نظام آموزش و پرورش بدون طراحی برنامه آموزشی متناسب با نیازها و زندگی دانشآموزان میسر نمیشود.
🔰مشروح گفتگو در:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/04/19/2923773/
@mabda1401
دکتر شریعتی (1).pdf
3.34M
💢فلسفه تربیتی مکتب
نوشته دکتر علی شریعتی
🔹برشی از متن: با بررسی فلسفه مکتب...متوجه خواهیم شد که آزادی زمان ورود به مکتب و شروع درس، در هر فصلی ازسال و هر ماه یا روزی که بخواهند، تا چه حد با زندگی واقعی متن مردم ما سازگار است و این سنت، تا کجا واقعگرا و طبیعی است و تا چه حد در جامعه ما، مرد علم از مرد عمل دور نبوده و انتلکتوئل قدیم ما با توده و زندگی عینی توده بیگانگی نداشـته و چگونـه همه مظاهر زندگی اجتماعی ما با هم خویشاوند بوده اند.
#معرفی_منابع
@mabda1401
🔰مبدا (مباحث برنامه درسی اسلامی ایرانی) برگزار میکند:
📚دوره حضوری "سهل ممتنع"
چیستی و چگونگی تحول در محتوای آموزشی
🔥ویژه تمامی افرادی که دغدغه کتب درسی و محتوای آموزشی را دارند.
🔗 با حضور اساتید مجرب و مسئولین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
💠 سرفصلهای دوره:
🔺قلب آموزش و پرورش (سازمان پژوهش و برنامه ریزی؛ از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب)
🔺مرد تحول (الزامات سیاسی اجتماعی ایجاد تحول در برنامه ریزی آموزشی)
🔺تحول پشتوانه فکری میخواهد (نقد وضعیت کلی محتوای آموزشی از حیث ماهیت، موضوعات و روش)
🔺تربیت تمام ساحتی (چگونگی تلفیق آموزش و پرورش و باهمنگری دانش و نگرش و مهارت در برنامه ریزی آموزشی)
🔺جمهوریت در تولید محتوا (چگونگی مشارکت ذینفعان تربیتی و چگونگی رعایت اقتضائات جنسیتی، قومیتی، استانی و... در محتوای آموزشی)
➕ به همراه دورهمی با مسئولین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
⏰ زمان: پنجشنبه و جمعه، ۱۹ و ۲۰ مرداد
🏢 مکان: تهران، جنب مترو طالقانی، مجتمع دانشجویی ۱۳ آبان
🧾 لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/uC1PpnBu
⏳مهلت ثبت نام: تا ساعت ۲۴ یکشنبه ۱۵ مرداد
❌ بدون ضمن خدمت، بدون گواهی حضور
✅ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید:
09350867671
@mabda1401
کانال اطلاع رسانی مبدأ
🔰مبدا (مباحث برنامه درسی اسلامی ایرانی) برگزار میکند: 📚دوره حضوری "سهل ممتنع" چیستی و چگونگی تحول
💠دوره برای چیست؟
🔶معلمان دغدغهمند و باسابقه حتما نظراتی درباره محتوای آموزشی دارند که اگر متون یا تصاویری به آن اضافه یا کم شود، بهتر میشود و یا اگر فلان رویکرد اتخاذ شود، یادگیری بهتر صورت میگیرد. البته که نظرات اکثر و تنوع بسیاری دارد و مولف شاید دچار ابهام شود که کدام نظر و کدام رویکرد را باید برای تالیف بپذیرد.
🔷از طرفی از آغاز تالیف و انتشار کتب درسی تا کنون تغییرات فراوانی در محتوا اعمال شده است، ولی هیچ کدام تا به حال نتوانسته است رضایت حداکثر مردم و دانشآموزان را جلب کند.
این عوامل، محتوای آموزشی را در یک وضعیت #سهل_ممتنع قرار داده است. وضعیتی که معلمان و دانشآموزان و والدین و حتی مولفان، تغییر آن را ساده و آسان میپندارند؛ اما هر کار میکنند مخاطب راضی نمیشود. به قول مرحوم قیصر امینپور: گاهی گمان نمیکنی ولی خوب میشود / گاهی نمیشود که نمیشود که نمیشود.
🔰حل این وضعیت نیازمند یک نگاه فلسفی، کلان، فراموضوعی و سیاسی است. نگاهی که با داشتن آن، مولف بتواند طرحی نو در ساختار محتوا دراندازد و وضعیت سهل ممتنع تبدیل به یک وضعیت #صعب_ممکن شود.
دوره آموزشی سهل ممتنع درصدد ایجاد این نگاه است.
@mabda1401
✅عزیزان این مطلب کتاب هفتم که در مورد تخت جمشید گفته شده صحیح نیست(این اشخاص خانم نیستند و یا خواجه هستند یا خدمتگزار مرد )
دهها بار تو همین کانال گفتیم برای بحث حجاب در ایران باستان در شاهنامه و منابع دیگه اسناد فراوان هست
نمی دونم چه اصراری است بر این مطلب نادرست
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
مثلا دی سال گذشته بود اینو گفتیم استفاده نکنید👇
https://eitaa.com/Anti_Archaism/4670
مهر سال گذشته بود که چنین مطلبی رو باز تذکر دادیم👇
https://eitaa.com/Anti_Archaism/3738
🔰 نشست مجازی باستان گرایی در کتب درسی تاریخ
🔶 میهمانان:
حامد شادفر (دبیر آموزش و پرورش)
حجتالاسلام مصلح (نویسنده و پژوهشگر تاریخ باستان)
🕰️ زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد، ساعت ۲۱
💻به صورت مجازی در ادوبی کانکت:
https://vip.gilaro.com/homaart
🔸eitaa.com/mabda1401
🔹ble.ir/mabdaa
🔸t.me/mabda_curriculum
کانال اطلاع رسانی مبدأ
🔰 نشست مجازی باستان گرایی در کتب درسی تاریخ 🔶 میهمانان: حامد شادفر (دبیر آموزش و پرورش) حجتالاسلام
🔰داستان علامت سوال
💠چندین روز پیش، پیام فوق را داخل گروهی دیدیم. به نظر انتقاد واردی بود و آن را برای مسئولین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارسال کردیم. بیشتر که پیگیری کردیم متوجه شدیم که این انتقاد متعلق به یک دبیر رسمی علوم اجتماعی است که انتقادات دیگری هم در همین زمینه به کتب درسی بالاخص کتب تاریخ دارد.
ایشان در دورههای پیشین چند باری خواسته بودند که با دفتر تالیف ارتباط بگیرند که به در بسته خورده بودند. این بار هم پس از ارتباط ما با مسئولین سازمان، قرار بر ارتباط بود که باز هم نشد و کسی با ایشان تماس نگرفت.
با دوستان تصمیم گرفتیم که از ایشان و همکارشان دعوت کنیم تا نکاتشان را در جمع ما نیز بیان کنند. طبعاً برای اینکه نشست یکطرفه نشود باید از گروه تاریخ دفتر تالیف کتب درسی نیز دعوت میشد. با یکی از اعضا تماس گرفتیم، خلاصه عرض کنم که در موضع پاسخگویی نبودند و دعوت ما را نپذیرفتند. البته چون جای آنها در نشست خالی است و باید حضور مییافتند، «علامت سوال» در پوستر گذاشتیم.
همچنان منتظر حضور این دوستان هستیم.
@mabda1401
-1234952448_-1942916172.pdf
221.3K
✅ اسامی پذیرفته شدگان دوره سهل ممتنع
@mabda1401
کانال اطلاع رسانی مبدأ
🔰 نشست مجازی باستان گرایی در کتب درسی تاریخ 🔶 میهمانان: حامد شادفر (دبیر آموزش و پرورش) حجتالاسلام
سهل ممتنع ۲
محتوای آموزشی اموری خنثی نیستند که ناگهان از زیر بوته به عمل آیند؛ بلکه #محصول تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه است؛ البته خودش نیز بر مسائل سیاسی و اجتماعی اثرگذار خواهد بود.
برای مثال؛ در دوره پهلوی بنا بود، ایرانی نو ساخته شود و برای ساخت ایرانی جدید باید محور #وفاق_احتماعی تغییر مییافت. اقوام مختلف ساکن در فلات ایران را حب به اهل بیت (ع) و فرهنگ فتوت دور هم جمع میکرد. پهلوی بنا داشت با مطرح کردن تاریخ ایران باستان و اسطوره سازی از آن و تمرکز بر نژاد آریایی این محوریت را برهمبزند و لذا شروع به تغییر در تقویم، معماری، #کتب_درسی و... کرد. انقلاب اسلامی، انقلابی علیه این تغییرات طاغوتی بود و توانست محور را به مکان اصلیاش بازگرداند. البته انقلابیون عرصه تعلیم و تربیت برای تغییر کتب درسی تاریخ با چند سوال اساسی مواجه شدند، سوالاتی که گویا هنوز جواب ندارند و شاید دغدغه پرسش به آنها از بین رفته باشد!
ما چرا باید تاریخ بیاموزیم؟ برای عبرت یا آشنایی با سنن تاریخی یا #هویت سازی یا افتخار به ایران یا...؟
عناصر هویت ساز ما کدامند؟
آیا ما باید به همه تاریخ ایران (حتی قسمتهای ظالمانه و طاغوتیاش) افتخار کنیم؟
اصلا عناصر افتخارآفرین کدامند؟
تعارضات فرهنگ باستان و فرهنگ اسلامی را چگونه و به نفع کدام طرف حل کنیم؟
غفلت نسبت به این سوالات بر جامعه اثر دارد. چهرههای اثرگذار بر #اغتشاشات ۱۴۰۱ (نظیر علی کریمی، مجیدرضا رهنورد، مادر کیان پیرفلک و...) اینستاگرام شان پر است از مطالب باستان گرایانه. شاید نشود این اتفاقات را صددرصد به کتاب درسی نسبت داد، اما کتاب درسی بیتقصیر هم نیست.
دغدغه حل سوالات، گفتگو میآفریند.
@mabda1401