eitaa logo
مدیریت در اسلام
659 دنبال‌کننده
828 عکس
169 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: تغذیه سالم 🔸انسان شکم‌باره که به جای سد جوع و کسب قوت، به قصد لذت اکل طعام می‌کند، راه حکمت را بر قلب خود می‌بندد. 📒خلاصه درس ۴۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
سریال «مشاور» را از دست ندهید این سریال هرشب ساعت ۹:۳۰ از شبکه دو پخش می‌شود. مشاور یک سریال خانوادگی است(برعکس بسیاری از محصولات نمایشی) و در این سریال یک روحانی در جایگاه یک مشاور، مشکلات خانواده ها را حل می‌کند. مشاور به مشکلاتی می‌پردازد که امروز هم برای بسیاری از خانواده‌ها دردسرساز است و دیدن سریال مشاور به شدت به تمام خانواده‌ها توصیه می‌شود و در هر قسمت برای آموزش خانواده‌ها به یک موضوع می‌پردازد. ✍️ در رشته مدیریت محله در هر محله زیر نظر صلح‌یار محل یک مشاور وجود دارد که این سریال چنین وظیفه‌ای را تببین می‌کند تا محله فاضله تشکیل شود البته صلح‌یار هم منصوب امام محله است. @qavami
▪️گزارش تصویری برگزاری دوره مدیریت محله با تدریس استاد ملایی در محله فاطمیه پردیسان @madineyefazele
▪️دکان محله یا سیتی سنتر؟ (به بهانه روز بزرگداشت شیخ سعدی) جناب سعدی در باب دوم بوستان، حکایتی به این مضمون نقل کرده است: بزارید وقتی زنی پیش شوی که دیگر مخر نان ز بقال کوی به بازار گندم‌فروشان گرای که این جو‌فروشی‌ست گندم‌نما‌ی روزی خانمی شوهر خود را از گندم گرفتن از بقال محله منع می‌کند. در عوض او را به خرید از میدان و بازار مرکزی شهر امر می‌کند زیرا از نظر او این کاسب مشتری ندارد و از کسادی کاروبار، مگس می‌پراند: نه از مشتری‌، کز زحام مگس به یک هفته رویش ندیده‌ست کس شوهر در جواب، عیال را اینگونه دلداری می‌دهد: به‌ دلداری آن مرد صاحب‌نیاز به زن گفت که ای روشنایی، بساز به امیدِ ما کلبه اینجا گرفت نه مردی بوَد نفع از او وا گرفت این کاسب به امید ما آمده اینجا دکان باز کرده. آیا جوانمردی و کرم اجازه می‌دهد که کاسب محله را رها کنیم و به بازار شهر برویم؟ پس آدمیت چه می‌شود؟ پس مردی و جوانمردی و مراعات حق همسایه و هم‌محل چه می‌شود؟ سپس اضافه می‌کند: رهِ نیک‌مردان‌ِ آزاده گیر چو استاده‌ای دست افتاده گیر ببخشای کآنان که مرد حق‌اند خریدارِ دکانِ بی‌رونق‌اند جوانمرد اگر راست خواهی، ولی‌ست کرم، پیشهٔ شاه مردان علی‌ست حقاً که فقط از ظریف‌بینی چون سعدی می‌توان انتظار داشت که این نکتۀ دقیق و مهم را فهم کند. نکته‌ای که یکی از مقومات و ارکان اساسی زیست محلی در فرهنگ اسلامی ایرانی است، یعنی رعایت اصل جوانمردی و همسایه‌داری بر اساس الگوی خرید و فروش و کسب و کار کوچک مقیاس. سعدی به خوبی ارتباط مسائل ریزی چون الگوی خرید و فروش را با اخلاق و ارزش‌های انسانی فهم کرده و آن را به ما تذکر می‌دهد. او خرید از کسب‌وکارهای کوچک‌مقیاس و محلی که ممکن است رونق بازارها و پاساژهای خوش رنگ و لعاب را نداشته باشند، ملازم آئین جوانمردی، فتوت و مردم‌داری قرار می‌دهد. اما ما ظرف کمتر از سه دهه موفق شدیم الگوی اقتصاد محله‌محور و خردمقیاس را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مال‌ها و پاساژهای لاکچری نابود کنیم و مردم را عادت دهیم که سر ماه به فروشگاه زنجیره‌ای بروند، در صندوق عقب را بالا بدهند، انبوه پلاستیک‌ها را در صندوق جا داده و به خانه بیاورند. الگویی که نه با اسلامیت ما سازگار است، نه با ایرانیت ما و نه با انسانیت ما. این راحتی و رفاه ظاهری، در بلندمدت مناسبات عادلانه را به نفع سرمایه‌داری از بین می‌برد و به ضرر فرزندان همان مردمی است که فکر می‌کنند با پرسه‌زنی در مال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زرنگی به خرج می‌دهند و سود می‌کنند. از آن بالاتر، این مدل از الگوی تأمین مایحتاج، خلق و خوی جوانمردی و رحم و مروت را در جامعه از بین می‌برد و به نوعی از داروینیسم اجتماعی دامن می‌زند. رسول خدا و ائمه (علیهم السلام) مرد مؤمن را با علامت‌های گوناگونی توصیف کرده‌اند. یکی این است که او مایحتاج خانۀ خود را به شکل روزانه و حین بازگشت از نماز جماعت محله تهیه می‌کند و هیچ شبی دست خالی از مسجد به خانه نمی‌رود. امروز اما این سفارش‌ها با روحیۀ منفعت‌جویی، خودمحوری، سودمحوری و مصرف‌گرایی به حاشیه رفته و جامعه‌ای بی‌رحم را مخصوصاً در شهرهای بزرگ به وجود آورده است. این بی‌رحمی حتی از حالت عرف و فرهنگ هم خارج شده و به عنوان اقتضائات توسعه تجویز می‌شود. بر اساس دین جدید «GDPپرستی»، نه فقط رحم به همسایه و توجه به اقتصاد محله‌محور جزو دغدغه‌های مردم و مسئولان نیست، بلکه برخی صراحتاً تولید و مصرف درون محلی و خانگی را مانع رشد الیگارشی سرمایه‌دار و مانع حرکت موتور توسعه کشور می‌دانند! نقل است که مرحوم علامه سیدجلال آشتیانی وقتی شاهد رواج روحیۀ مصرف‌گرایی در دهه چهل و پنجاه بود به عنوان یک فیلسوف صدرایی، (بر خلاف صدرائیان امروز که در آسمان هستند و اساساً به این مقولات نمی‌پردازند) از این پدیده احساس تهدید کرده و تذکر می‌داد که زندگی مردم به سمتی می‌رود که انگار در زندگی هدفی جز پول درآوردن برای خرید دیوانه‌وار پلاستیک‌جات و تولید زباله ندارند. و سپس تکیه کلام همیشگی‌اش را محکم بیان می‌کرد: «باش تا صبح نکبتت بدمد»! @madineyefazele
▪️محلۀ مطلوب یک مدرسه بیشتر ندارد. مدرسۀ محله می‌تواند ساختمان‌های مجزا ویژه پسران و دختران و مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشد، اما نهاد مدرسۀ محله یکی بیشتر نیست و یک مدیر واحد دارد. @madineyefazele
▪️صنوف محلۀ مطلوب باید در بازار محله مجتمع شوند و زیر نظر مسجد فعالیت کنند. نهاد بازار باید نقش تاریخی خود در پشتیبانی از مسجد و مدرسه را بازیابی کند. @madineyefazele
▪️تمام نهادهایی که بدون مبنای شرعی وارد مسجد شده‌اند باید از آن خارج شده و در سرای محله مستقر شوند که آن هم زیر نظر مسجد اداره می‌شود. مسجد جای مهد و فروشگاه و پایگاه و باشگاه و میز پینگ‌پونگ نیست. @madineyefazele
▪️اقتدار و عظمت مسجد با خلوت شدن آن از اضافات و گسترش دامنۀ اختیارات امام آن محقق می شود، نه با شلوغ کردن مسجد. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: کم‌خوری 🔸پرخوری پخمگی و خفتگی می‌آورد و مانع نشاط است. لذا کارکنان توان‌پذیر را باید از فوائد رژیم غذایی صحیح آگاه کرد. ندارند تن‌پروران آگهی که پرمعده باشد ز حکمت تهی 📒خلاصه درس ۴۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele