هدایت شده از yosefpoor.ir
در ذهن زمانه، روضه ای ناب گذاشت
صد داغ در این سینه بیتاب گذاشت
قبل از سفر شبانه اش چندین بار
بالای سر حسین خود آب گذاشت...
مسعود یوسف پور
@yosefpoor_ir
هدایت شده از فریضه
♨️ فریضه
بدا به آینهای که دچار خودبینیست
دل از نگاه تو افتد، شکست تضمینیست
فقط به گریه سبک میشود دلم، در این
زمانهای که لبالب سکوت و سنگینیست
غمت اصیلترین راه روشن است حسین!
جز این چراغِ کهن، هرچه هست تزئینیست
تو آن روایت فتحی که دم زدن از تو
به دوش جان به کفی چند مثل آوینیست
چقدر ریخته خون، شمرِ این زمانۀ دون
شمار آنهمه کشته هنوز تخمینیست
کدام نعشِ گران؟ این بلند پرچم توست
که روی شانۀ لبنانی و فلسطینیست
کدام قول و غزل؟ این نوشتن از مظلوم
برای شاعر تو یک فریضۀ دینیست
شکوه نام رسای تو ای حماسۀ سرخ
خلاصۀ همۀ شعرهای آئینیست
🏷️ شاعر: #مسعود_یوسف_پور
📎 نشانی صفحه فریضه در ایتا:
@farizeh_ir
دو هفتهست دبیرخانه کنگرهای در اصفهان در تماس است که شما برگزیده شدید، کدپستی ارسال کنید هدایا را ارسال کنیم...
ارسال شده:
یک لوح تقدیر و دویست تومان پول نقد!
باز صدرحمت به کنگرهای که شماره کارت میگیرد!
مسلمان اصلا دویست تومان ارزش داشت به زحمت بیفتید؟
روی پاک پست نوشته:
مسعود شریف پور!!
حتی اسم برگزیده را هم اشتباه نوشته بودند.
پستچی گفت اگر نمیشناختم شما را نمیآوردم!
چه باید گفت...
یا آن کنگره معروف به « ما برگزیده نداریم!»
که دیریست با همین تکنیک، دارد به شعور شاعر توهین میکند!
برگزیده نداشتید و همه «شایسته تقدیر» شدند یا سواد بررسی شعر را نداشتید؟
این دو امر متفاوت است.
گاهی منتقد، سواد کافی برای فهم ظرائف اثر ندارد.
برای کنگره هم چهبسا این راه که «ما کسی را برگزیده اعلام نمیکنیم» بهتر باشد چون از اهداء جوایز سر باز میزند و این بودجه را جای دیگر مثل دعوت از فلان استاد و هزینه بلیط خرج میکند!
تاسف میخوریم که بعد از پنج سال از روند فلان کنگره، هنوز در بیانیه هیئت داوران چنین خطاهایی وجود دارد.
همین افراد در کنگره فلان، که بنده در دو بخش اول شده بودم، تماس گرفتند که ما فقط در یک بخش شما را اعلام میکنیم تا فرد دیگری هم به زیارت امام رضا علیه السلام بتواند مشرف بشود!
چه زمانی گفتند؟
دم در، بعد از مراسم...
بعد هم برگزیدگان محترم رفتند به تفرج در باغ دبیر محترم. عزیزی تماس گرفت چرا تو را دعوت نکردند؟
گفتم اینجا مشهد است...هرکاری بخواهند انجام میدهند با شاعران مشهد
♨️ بلاغت
• وقتی میگوییم شعر باید به درک عوام نزدیک باشد و برای خواص هم عمقی داشته باشد مثالش در روزگار ما در حوزۀ بافت اثر میشود این بیت فاضل که:
که گفتهاست که من شمع محفل غزلم
به آب و آتش اگر میزنم بخاطر توست
• تناسب شمع با آب و آتش
• موسیقی «اگر میزنم» کاملا در بافت، کلمه «گرم» را متبادر میکند که با شمع و آتش سنخیت دارد.
این مورد آخری همان پرداخت عمقی و لایهای بافت است که خواص را درگیر میکند و تحسین آنان را درپی دارد.
امری که مهم است این است که این پرداخت نباید بوی تصنع بدهد. یعنی همین موسیقی لایهای که میبینید...
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
چندیپیش به توصیه برادر عزیزم مجتبی خرسندی شروع به مطالعه این کتاب کردم:
کتاب «چیستی و چرایی ادبیات قدسی»
درآمدی بر روشنامۀ ادبیات آئینی
از طاقچه هم میتوانید تهیه کنید...
چندین بحث گرهگشا دارد این کتاب.
قبل از اینکه بحث جدید را مطرح کنم، مطالعه کتاب را الزامی میدانم.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
در نگاه اول، اسم کتاب یک فاجعه ادبیست:
«من ندانستم چه شد شعر سرودم»
اما وقتی دو سه غزل از کتاب را میخوانی، پی میبری این اسم چقدر دقیق و فنّی بودهست. مثلا این بیت:
در بازی شطرنج عشق
دل مات گشت و کیشتر
این است قمار عاشقی
تاسش بود جفت شیشتر!
حقیقتا هم شاعر نمیداند چرا شعر سروده در حالی که وزن را بلد نیست.
ولی اگر من بودم نام کتاب را میگذاشتم:
من ندانستم چه شد چاپ کردم!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
در مورد تکرار.mp3
21.97M
🎁 کارگاه چشم و چراغ، امروز در کانال «کارگاه جامع شاعری» در دسترس عموم فراگیران قرار گرفت!
با این حساب، دورههایی که در کارگاه جامع هست به این ترتیب است:
۱- کارگاه سه فصلی «صفر شاعری»
+ ۶۰ قسمت ویدیویی
https://eitaa.com/madras8/1385
۲- کارگاه مترو معیار
+ شش فصل پیشرفته
https://eitaa.com/madras8/1386
۳- کارگاه شمشیر پادشاه
+ شناخت ادب عرب و پیوند با فارسی
https://eitaa.com/madras8/1387
۴- چشم و چراغ
+ کارگاه پیشرفته کشف و استخراج
https://eitaa.com/madras8/1390
۵- دوره راهبرد
+ شعر در بیانات مقام معظم رهبری
۶- کارگاه جریان
+ ویژه تصنیف و سبک
۷- فرم در شعر محتشم
+ زیبایی شناسی ترکیببند عاشورایی محتشم
۸- کارگاه نبضشناسی اثر
۹- کارگاه شناخت سیداسماعیل حمیری
[به انضمام کتاب «تنباکوی هندی» تالیف مسعود یوسف پور]
🎁 هزینه ثبت و دریافت «کارگاه جامع شاعری» از امروز با تخفیف ویژه تنها ۵۹۰ تومان خواهد بود.
💎 این کارگاه یکی از تخصصیترین و جامعترین کارگاههای فعلی آموزش شعر از پایه بهمراه پشتیبانی دائمیست!
🏷️ پشتیبانی، مشاوره، دریافت دورهها:
@Admine8
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ کارگاه جامع شاعری در سه ماه به ۱۸۲ فراگیر رسید و امیدواریم میزبان خوبی برای عزیزان باشیم.
کارگاه نقد ویژه هنرجویان دوره ها نیز پنجشنبهها فعالیت خواهد داشت.
مَدرَس/ ۸
🎧 پاسخ اجمالی به سوال «به تکرار افتادن شاعر» پاسخ به مسئله «تکرار» در مجالی دیگر به صورت تفصیلی ان
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه
تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته
چه چیزی تکرار شده؟
اگر لفظ و گونهای ادون از معنای اولیهست بله قطعا شاعر باید فکری کنه
ولی اگر صرفا تکرار متوجه مضمون شده، باید بافت رو تقویت کرد. (تمارین چگالی معنایی یاکوبسن در دوره #مترو_معیار ناظر به تقویت همین گونهست)
مَدرَس/ ۸
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته چه چیزی تکرار شده؟ اگر لفظ و گون
مطالعه سیر تطور مضمون خیلی مفیده...
مثلا من قبلا سیر تطور مضامین امروزی در مورد شکاف کعبه رو آورده بودم:
https://eitaa.com/madras8/117
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب]
🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو
✅ بالاترین و بهترین خروجیهای ادبی
✅ کارگاه نقد فعال
✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو
✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور
✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی
✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد
👇از اینجا وارد شوید 👇
https://eitaa.com/madras8
┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
♨️ کژتابی در شعر آئینی
• استاد علی مقدم (عاصی)
✓ بخش اول:
https://eitaa.com/sheikh_ali_moghaddam/4468
✓ بخش دوم:
https://eitaa.com/sheikh_ali_moghaddam/4469
مَدرَس/ ۸
🎁 کارگاه چشم و چراغ، امروز در کانال «کارگاه جامع شاعری» در دسترس عموم فراگیران قرار گرفت! با این حسا
🎁 این طرح تخفیف فقط تا پایان ماه فعال هست 🎁
متاسفانه استاد یوسف پور بعلت سانحه ای کمی کسالت دارن (مچ دستشون از بند در رفته و...)
تا اطلاع ثانوی پشتیبان کانال آقای شریعت زاده در خدمتتون هستند برای پرسش و پاسخ یا ثبت نام دوره ها:
@Admine8
👈 کلیه پیام های شخصی استاد هم فقط پنجشنبه ها چک میشه و در قالب صوت پاسخ خواهند داد🌷
با سپاس از صبر و شکیبایی دوستان عزیز
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
• در فرهنگ ژاپن کلمهای وجود دارد که شگفتانگیز است: "ایکیگای".
مفهوم این کلمه این است: «دلیلی که صبح ها برای آن برمیخیزم»
نگاه کنید به خودتان، چرا امروز از خواب بیدار شدم، دلیلش را پیدا کنید، برایش راه بروید، نفس بکشید و زندگی کنید.
📕 ایکیگای/ هکتور گارسیا
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
هدایت شده از شعر هیأت
دوری تو را بهانه کردن خوب است
شِکوِه ز غم زمانه کردن خوب است
از دیده به جای اشک، خون میگریم
یلداست... انار دانه کردن خوب است
📝 #مسعود_یوسفپور
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
💠 #جایگاه_زن | نزار قبانی
قبانی در شعری، بسیار موجز و عذب، سوالی را در لباس یک واج آرایی بسیار دقیق مطرح می کند که:
• وَلکن لا أحدَ یَعرفُ لِماذا لایوجَدُ باِلشّطرنجِ ملکةٌ
وَ یوجَدُ مَلِکٌ فقط؟
• و اما هیچ کس نمی داند چرا در شطرنج، ملکه ای نیست و تنها شاه وجود دارد...
این تکرار واج لام که خود بر تاکید جنبه پرسشی دلالت دارد، سوالی ست که ممکن است برای کسی صورت وقوع نپذیرفته باشد و قبانی در واقع از یک امرِ پذیرفته، در جهت اعتلای مضمونی و محتوایی استفاده می کند. شعر همین است! عنتره وقتی برای اولین بار لفظ شعر را در معلقه بکار بست که:
هل غادر الشعراء من متردمی...
مقاییس می گوید به این جهت است که شاعر هیچ امری را بدون موشکافی رها نمی کند!
قبانی نیز از دل مضامین یا تصاویر قدیم، روی به صورت جدید و نحو بی نظیری می آورد.
جوابی می دهد خواندنی، کوبنده و قاطع که یقه ام را تا کنون رها نکرده...
می گوید:
• لأنَّ المرأةَ لاتُصلِحُ أن تَکون لُعبةً!
• چون زن بازیچه نیست!
✍️ مسعود یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
تلوزیون رو روشن میکنی
در برنامه خبری، از فلان محفل طنز گزارش گرفتن...
• به شاعر میگن شعرتون در چه موردی بود که خوندین؟
• میگه شعر بنده با موضوع «بوسیدن» بود.
فلان استاد در فلان برنامه میفرمان ما باید در زمینه طنز عاشورایی کار کنیم!
در فلان شهر هم، محفلی میگیرن تحت عنوان «طنز رضوی»!
روایات رضوی با نگاه طنز!
ما دغدغهمان از آن حماسه بزرگ، پرداخت طنز است.
نمیگم با درک مفهوم طنز بیگانه هستم. این طنز در شرایط فعلی چهکاری میکنه؟ که چی بشه؟
آنطرفتر شاعران فلسطینی دارند درد خود را آه میکشند. زن و کودک و پیر و جوان و شیعه و سنی دارند قتل عام میشوند.
ما نشستیم برای بوسه شعر میگوییم!
همینقدر مبتذل...
همینقدر مستهجن!
مَدرَس/ ۸
تلوزیون رو روشن میکنی در برنامه خبری، از فلان محفل طنز گزارش گرفتن... • به شاعر میگن شعرتون در چه
آقای سلیمیان خیلی درست گفت:
نه این که دلخوشی گاهگاه من شعر است
زمان زمـانۀ جنگ و ســلاح من شعــر است