eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
216 عکس
99 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
فردا ظهر ساعت ۱۲ برداشته میشه تخفیف اگر تمایل دارید زودتر اقدام کنید
هدایت شده از دل نخواهی
مسعودیوسف پور را سال هاست که می شناسم.شاعری ست توانمند وپژوهشگری دقیقه یاب . کارگاه های آموزشی اش پربار وکاربردی ست. این فرصت های طلایی راازدست ندهید.
♨️ نکته عروضی • فلان استاد در نقد یکی از آثار فرمودند نمی‌توان هجای کشیده «روی» «سوی» یا امثالهم را کوتاه تلقی کرد به شکل «رُیِ» یا «سُیِ» شاید شما هم در بعضی محافل فعلی شنیده باشید. در جواب، فقط کافی‌ست به چند نمونه استناد کنم! • خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت • جان دارویی که غم ببرد درده، ای صبی! • در لحد ماه کمان ابروی من منزل کرد 🏷️ حافظ • نیکویی را به روی معجزه‌ای دلبری را به زلف برهانی 🏷️ ادیب صابر • قالب خاکی سوی خاکی فکند • آن‌ها که همه میل سوی ملک تو کردند • چنان که اشتر ابله سوی کنام شده 🏷️ رودکی • ز خاور بر آید سوی باختر • سوی تخت شاه جهان کرد روی • شب آمد سوی باغ بنهاد روی 🏷️ فردوسی شاهد مثال بسیار فراوان است. قبل از باز کردن دهان، چشم را باز کنیم. 📝 تصویر: درس اختیارات عروض 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
از شوق رسیدنت، کما فی‌السابق تقویم زمستان زده‌ام شد عاشق گیسوی تو روی شال سبز افتاده‌است، یلدا وسط بهار؟ جلّ الخالق! دوری تو را بهانه کردن خوب است شکوه ز غم زمانه کردن خوب است از دیده به جای اشک، خون می‌گریم یلداست...انار دانه کردن خوب است ای کاش به سمت ما دری بگشایی دیوار کشیده دورمان، تنهایی ای صبح امید ما زمستانی‌ها! یلدا چه قدَر صبر کند می‌آیی؟
بعضی از دوستان گفتن مهلتش رو تمدید کنیم... تا شب می‌تونید اقدام کنید. چون این طرح چند روزه که هست. نمی‌تونیم بیشتر زمان بدیم
♨️ گران آهنگ (تنافر حروف) • در بعضی محافل ادبی، متاسفانه منتقد جلسه به محض شنیدن دو حرف هم‌مخرج حکم به تنافر حروف می‌دهد و این سزا نیست! 🏷️ دکتر حکمت الله صفری در مقاله «بازنگری مبحث فصاحت» مواردش را برشماری کرده منتها چون دیدم صاحب البیان و التبین را به جای جاحظ نوشته «حافظ» این خبط بزرگ را در مقاله نشان عدم کنکاش دقیق ایشان دانسته و ارجاع نمی‌دهم به آن! 🏷️ جاحظ نخستین کسی‌ست که بحث مخارج حروف و تفاخر کلمات را مطرح کرده و بعد از او نیز تفتازانی به شرح آن پرداخته‌ست. مخلص کلام اینکه موارد تنافر در عربی بعلت نوع تلفظ با فارسی متفاوت است و نیز این بحث ناظر به «موقعیت کلمه» یا «موقعیت حروف کلمه» می‌باشد. در فهم آن نیز، ذوق سلیم یا طریق بلغا را کارآمد شمرده‌اند. این جستار در پی برشماری موارد تنافر نیست، بلکه در نفی این سخن است که: «به مجرد مجاورت دو حرف هم‌مخرج، تنافر حروف رخ می‌دهد» ایشان حتما به خواجه نیز در موارد بسیاری تذکر می‌دهند مثل مجاورت شین: فغان که نرگس جَمّاشِ شیخِ شهر امروز نظر به دُردکشان از سرِ حقارت کرد یا به سعدی در: گر تضرع کنی و گر فریاد دزد، زر بازپس نخواهد داد مصادیق بی‌شماری دارد مجاورت دو حرف مثل «تاء» و «کاف» و غیره، منتها آنچه بنده به تتبع عرض می‌کنم، تنافر حروف در سه مخرج مشترک است که اقل جمع نیز دلالت بر این دارد. و نیز آنجا که پای فرم وسط می‌آید، باید دنبال دلیل هنری گشت که محط بحث نیست. بحث ما لو خلّی و طبعه، ناظر به اصل این حکم است که دیده‌ایم در «طریقت بلغاء» رخ داده پس قاعده‌مند نیست! بحث رمندگی حروف نیز ناظر به همین است که کلمه، مخارج بعید از هم دارد و بیشترین کاربردش در عربی‌ست. (بعدها شاید به موارد تنافر مفصل‌تر پرداختم) 📝 مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
📝 فهرستی از برخی مطالب استاد یوسف پور در مورد مباحث ادبی در کانال مدرس هشت: • در باب ردیف: https://eitaa.com/madras8/1213 • حذف رای مفعولی: https://eitaa.com/madras8/1214 • نقدی بر نظریه شعر زبان: https://eitaa.com/madras8/1300 • نکته ایهام مبینه: https://eitaa.com/madras8/1314 • بحثی در رتوریک: https://eitaa.com/madras8/1330 • سه وجه هنری در نثر بیهقی: https://eitaa.com/madras8/1355 • تخفیف در شعر سعدی: https://eitaa.com/madras8/1360 • از رودکی بزرگ: https://eitaa.com/madras8/1377 • ادیب الممالک و هنر اعتراض: https://eitaa.com/madras8/1392 • در باب «چه» و «چگونه»: https://eitaa.com/madras8/1488 • یک نکته عروضی: https://eitaa.com/madras8/1571 • در باب تنافر حروف: https://eitaa.com/madras8/1576 • بداهه سرایی: https://eitaa.com/madras8/1618 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
بدون شرح... بعد از چندسال تجربه تلخ، حالا درک می‌کنم چرا فلان شاعر می‌گوید «اول حق الزحمه واریز شود» از این نمونه‌ها خیلی زیاد شده متاسفانه.
♨️ پیام شما • حضور دوستان در دوره‌ها باعث افتخار ماست. علی الخصوص عزیزانی که خود شاعران موفقی هستند و الحمدلله از روند کارگاه جامع رضایت دارند. بدرخشید... • یوسف پور / دوم دی‌ماه ۱۴۰۳ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
در پخش زنده چهارمین کنگره ملی شعر حضرت مادر که از شبکه خبر پخش شد، صحبت‌های ارزنده جناب محمدی مبارز بسیار خوب و موجز و لازم بود. این مطالب پیروی اعجاز خطابه حضرت صدیقه سلام الله علیها بود و نکاتی مثل کنایات و استعارات در ترکیب‌هایی مثل اعضاد المله و... به‌جاست که به آن بیش از پیش پرداخته بشود. با سپاس از مجتبی خرسندی عزیز بابت اعلامش در کانال که اگر نبود، مجال بهره از بیانات دکتر مبارز را از دست می‌دادم. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8