• اجمالا با این سخن موافقم منتها فال گرفتن مدلول آن دلیل نیست.
یکی از ساحتهای شعر حافظ، حساب ابجدی و ارزش عددی کلمات و چینش غزلیات اوست که الگوی تفألی ساختهست.
شرح این مهم را ندیدم جایی در کتب حافظ پژوهان. ضمن اینکه تفال دقیق به دیوان حافظ خودش از رموزیست که نمیتوانم اینجا بگویم منتها آن را در نجف از یک بزرگواری آموختم و شرطش این بود تدریس یا نقل نکنم.
• خلاصه آنکه این حساب ابجدی بسیار دقیق است. شماره غزل، بیت شاهد، جمع کردن شماره غزل به شکلی خاص و همه اینها در فهم ساختار تفالی دیوان حافظ موثر است.
نمونه بسیار آشکار از کاربرد ابجدی و زبان رمز حافظ، آنجا که میگوید:
می دوساله و معشوق چارده ساله
همین بس است مرا صحبت صغیر و کبیر
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
مَدرَس/ ۸
♨️ المام (سَلخ) • شَرِبْنَا على ذكْرِ الحبيبِ مُدامَةً سكِرْنَا بها من قبل أن يُخلق الكَرْمُ 🏷️ #ا
حجه الاسلام علی مقدم (عاصی) افزودند که:
بودم آن روز درین میکده از دردکشان
که نه از تاک نشان بود و نه از تاکنشان
#جامی، قرن نهم
♨️ طرح ویژه سیزده
• از امروز تا سیزده رجب، سیزده دوره مدرس هشت را تنها با ۱۳۰ تومان تهیه کنید!
• لیست دوره ها:
۱_ نردبان (مقدمات شاعری_۲۳ جلسه)
۲_معادن (مضمونیابی_۲۰ جلسه)
۳_ امکان (شعر شیعی_ ۱۵ جلسه)
۴_ اقلیم مردگان (زبان ادبی _۱۱جلسه)
۵_ ساحت فصاحت (دستور_۶ جلسه)
۶_ انزوا (فرم در شعر منزوی_۸ جلسه)
۷_عروض پیشرفته (۳ جلسه)
۸_جهان خیال (۳ جلسه)
۹_ نبض شناسی (۴ جلسه )
۱۰_ راهبرد (۱۲ جلسه )
۱۱_ بینفخ صور (۷ جلسه )
۱۲_ شمشیر پادشاه (۱۵ جلسه)
۱۳_ جریان (تصنیف_ ۷ جلسه)
💎 ثبت و دریافت:
https://zarinp.al/663238
💎 سوال از پشتیبان:
@Admine8
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
مَدرَس/ ۸
♨️ طرح ویژه سیزده • از امروز تا سیزده رجب، سیزده دوره مدرس هشت را تنها با ۱۳۰ تومان تهیه کنید! • ل
135 جلسه تصویری و صوتی با کیفیت و حجم مناسب، تماما آفلاین و دانلودی با لینک مستقیم و ترافیک نیمبها در دسترس شماست!
از این فرصت ویژه استفاده کنید.
هدایت شده از مشق حماسه 🇮🇷
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوگواره!
از تو ای سرزمین شیونها
شعر دردی نکرده است دوا
شعر، دنبال وصف پاییز است
ای گل سرخ اوفتاده ز پا!
شعر، غرق خیال خال و خط است
ای ز خون هر کنارهات دریا
شعر، جویای سکّههای خود است
ای سرِ سوگوارهات دعوا
شاعری در کنار شومینه
دلخوش از کشف تازۀ معنا
آن طرف مرده است در غزّه
کودکی چندماهه از سرما
✍🏻 #مسعود_یوسفپور
🏷 #شعر_اعتراض | #فلسطین | #غزه
🇮🇷 @Shere_Enghelab
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
کتاب خاکستر.pdf
4.53M
• کتابچۀ خواندنی «کتاب خاکستر»
• بازنشر روایتی از «محمد موسـی»
شاعر فلسطینی از وضعیت شعــر
و شاعری در بمبارانهای غـــزه...]
[ درک موقعیــــت شاعـــران غــــزّه و
کتابفـــــروشیهــــــــای سـوختــــــــــــــــه
و بمبـــــــــاران مکــــــرّر، برای اهالـــــــی
قلم الزامـــی و بسیــار مهم اســـــــت.
محمد موسی کسیست که انجمـــنِ
شاعران غزه را تاسیــــس کرده و این
روایتی شاعرانه از یک جنـــگ اسـت.
سهمی در نشر آن داشتــه باشیــم ]
👈 کپی تنها با ذکـــر منبع 👉
┅═✧ مدرس ۸ | موسسه رواج ✧═┅
• الشعر لا أن تطيرَ العصافير
الشعر أن يطير القفص!
• شعر، نه پرواز کردن گنجشکهاست
شعر پرکشیدن قفس است!
🏷️#محمد_عبدالله_نور_الدين
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
کارگاه جامع شاعری به ۲۰۰ فراگیر رسید!
• از اعتماد شما ممنونیم🌷
قریب به ده نفر از عزیزان، سطح چهار حوزه علمیه هستند و پانزده نفر کارشناسی ارشد ادبیات. سایر دوستان با تحصیلات غیر مرتبط شرکت کردند.
همچنین پایینترین سنّی که در دورهها حضور دارد، ۱۴ سال و بالاترین ۵۳ میباشد.
• ما تلاش کردیم که در عین تنوّع گفتاری و تفنّن عبارات، نه آنچنان سخت سخن بگوییم که مخاطب عام نفهمد و نه چندان سطحی که خواص را ملال انگیزد.
کارگاه نقد نیز پنجشنبههای هرهفته پابرجاست.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
• صفحات مسعود یوسف پور در ایتا:
🏷️ رواج | آموزش گرافیک:
https://eitaa.com/ravaaj
🏷️ صفحه اشعار:
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
🏷️ مدرس۸ | آموزش ادبیات:
https://eitaa.com/madras8
🏷️ قفسه | ویژه کتاب:
https://eitaa.com/ghafasehh
♨️ درنگ
• بهنظرم مفر شعارزدگی در شعر، ساحت ساخت و پرداخت واژگان است. بیشبهه پیداست که درنگ شاعر در کلمات از دیده خواص پنهان نمیماند.
🏷️ چینش:
غزلی بسیار زیبا از مجتبی خرسندی خواندم که در مورد مطلع، به فراخور بحث چینش و گزینش سخنی خواهم راند:
اگرچه خواندهاند از فضل تو بسیار ذاکرها
نمیگنجد ولی وصف تو در اشعار شاعرها
• دوخوانیِ «ها»ی جمع که میتواند ادات تنبیه هم باشد، لذت خوانش مصرع دوم را دوچندان کردهست و این یعنی شاعر به کاربرد واژگان اهتمام دارد. چینش واژگان خوب است، لیکن سخن اینجاست که برخی قیود، میتواند جنبه رتوریک در شعر را ارتقا ببخشد.
نمیگنجد «ولی» «وصف» تو در اشعار شاعرها
• اگر «ها»ی مذکور جمع باشد، شاید جمع بستن شعر به اشعار چندان مناسب نباشد هرچند موسیقی را نوعی جهتدهی کرده به سمت ذوقافیه شدن: بسیار ذاکرها، اشعار شاعرها.
🏷️ گزینش:
همیشه فکر میکنم شاعر، دست کم ده انتخاب دارد که میتواند روی آن تأمّل کند. مثلا اگر کلمه «ولی» با «هنوز» جایگزین میشد، رتوریک بهتری داشت. به تناسب این انتخاب، وصف هم میتواند جمع بیاید:
نمیگنجد هنوز اوصاف تو...
ادامۀ این مسیر، حوزۀ گزینش کلمهست.
نمیگنجد هنوز اوصاف تو در ذهن شاعرها. نمیگنجد هنوز اوصاف تو در فهم شاعرها، در شعر شاعرها...
بهنظر کلمه فهم، به اصل شاعری که از ماده فطن یفطن و واکاویست نزدیکتر است.
• نیز میتوان گنجیدن را با دیگری عوض کرد. در این فرض، مصرع اول نیز میتواند دستخوش تغییر شود.
چه نزدیک است مهرت دم به دم با خیل ذاکرها
چه دور اما هنوز اوصاف تو از درک شاعرها
دست کم در پنج بافت مجزا و مستقل میتوان مطلع را بازآرایی کرد که بهنظر بهترین شخص برای بازآرایی هماره خود شاعر است چه اینکه ذهنیت او به اثر نزدیکتر است تا سایرین.
این جمله از شکلوفسکی خیلی در جهت فهم ریورنج (بازآرایی) دقیق است که:
A new form creates a new content
فرم جدید، به منزله پیام جدید است.
#مسعود_یوسف_پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8