eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
216 عکس
99 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
• در فرهنگ ژاپن کلمه‌ای وجود دارد که شگفت‌انگیز است: "ایکیگای". مفهوم این کلمه این است: «دلیلی که صبح ها برای آن برمی‌خیزم» نگاه کنید به خودتان، چرا امروز از خواب بیدار شدم، دلیلش را پیدا کنید، برایش راه بروید، نفس بکشید و زندگی کنید. 📕 ایکیگای/ هکتور گارسیا به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
هدایت شده از شعر هیأت
دوری تو را بهانه کردن خوب است شِکوِه ز غم زمانه کردن خوب است از دیده به جای اشک، خون می‌گریم یلداست... انار دانه کردن خوب است 📝 @ShereHeyat
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
💠 | نزار قبانی قبانی در شعری، بسیار موجز و عذب، سوالی را در لباس یک واج آرایی بسیار دقیق مطرح می کند که: • وَلکن لا أحدَ یَعرفُ لِماذا لایوجَدُ باِلشّطرنجِ ملکةٌ  وَ یوجَدُ مَلِکٌ فقط؟ • و اما هیچ کس نمی داند چرا در شطرنج، ملکه ای نیست و تنها شاه وجود دارد... این تکرار واج لام که خود بر تاکید جنبه پرسشی دلالت دارد، سوالی ست که ممکن است برای کسی صورت وقوع نپذیرفته باشد و قبانی در واقع از یک امرِ پذیرفته، در جهت اعتلای مضمونی و محتوایی استفاده می کند. شعر همین است! عنتره وقتی برای اولین بار لفظ شعر را در معلقه بکار بست که: هل غادر الشعراء من متردمی... مقاییس می گوید به این جهت است که شاعر هیچ امری را بدون موشکافی رها نمی کند! قبانی نیز از دل مضامین یا تصاویر قدیم، روی به صورت جدید و نحو بی نظیری می آورد. جوابی می دهد خواندنی، کوبنده و قاطع که یقه ام را تا کنون رها نکرده... می گوید: • لأنَّ المرأةَ لاتُصلِحُ أن تَکون لُعبةً! • چون زن بازیچه نیست! ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
فردا ظهر ساعت ۱۲ برداشته میشه تخفیف اگر تمایل دارید زودتر اقدام کنید
هدایت شده از دل نخواهی
مسعودیوسف پور را سال هاست که می شناسم.شاعری ست توانمند وپژوهشگری دقیقه یاب . کارگاه های آموزشی اش پربار وکاربردی ست. این فرصت های طلایی راازدست ندهید.
♨️ نکته عروضی • فلان استاد در نقد یکی از آثار فرمودند نمی‌توان هجای کشیده «روی» «سوی» یا امثالهم را کوتاه تلقی کرد به شکل «رُیِ» یا «سُیِ» شاید شما هم در بعضی محافل فعلی شنیده باشید. در جواب، فقط کافی‌ست به چند نمونه استناد کنم! • خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت • جان دارویی که غم ببرد درده، ای صبی! • در لحد ماه کمان ابروی من منزل کرد 🏷️ حافظ • نیکویی را به روی معجزه‌ای دلبری را به زلف برهانی 🏷️ ادیب صابر • قالب خاکی سوی خاکی فکند • آن‌ها که همه میل سوی ملک تو کردند • چنان که اشتر ابله سوی کنام شده 🏷️ رودکی • ز خاور بر آید سوی باختر • سوی تخت شاه جهان کرد روی • شب آمد سوی باغ بنهاد روی 🏷️ فردوسی شاهد مثال بسیار فراوان است. قبل از باز کردن دهان، چشم را باز کنیم. 📝 تصویر: درس اختیارات عروض 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
از شوق رسیدنت، کما فی‌السابق تقویم زمستان زده‌ام شد عاشق گیسوی تو روی شال سبز افتاده‌است، یلدا وسط بهار؟ جلّ الخالق! دوری تو را بهانه کردن خوب است شکوه ز غم زمانه کردن خوب است از دیده به جای اشک، خون می‌گریم یلداست...انار دانه کردن خوب است ای کاش به سمت ما دری بگشایی دیوار کشیده دورمان، تنهایی ای صبح امید ما زمستانی‌ها! یلدا چه قدَر صبر کند می‌آیی؟
بعضی از دوستان گفتن مهلتش رو تمدید کنیم... تا شب می‌تونید اقدام کنید. چون این طرح چند روزه که هست. نمی‌تونیم بیشتر زمان بدیم
♨️ گران آهنگ (تنافر حروف) • در بعضی محافل ادبی، متاسفانه منتقد جلسه به محض شنیدن دو حرف هم‌مخرج حکم به تنافر حروف می‌دهد و این سزا نیست! 🏷️ دکتر حکمت الله صفری در مقاله «بازنگری مبحث فصاحت» مواردش را برشماری کرده منتها چون دیدم صاحب البیان و التبین را به جای جاحظ نوشته «حافظ» این خبط بزرگ را در مقاله نشان عدم کنکاش دقیق ایشان دانسته و ارجاع نمی‌دهم به آن! 🏷️ جاحظ نخستین کسی‌ست که بحث مخارج حروف و تفاخر کلمات را مطرح کرده و بعد از او نیز تفتازانی به شرح آن پرداخته‌ست. مخلص کلام اینکه موارد تنافر در عربی بعلت نوع تلفظ با فارسی متفاوت است و نیز این بحث ناظر به «موقعیت کلمه» یا «موقعیت حروف کلمه» می‌باشد. در فهم آن نیز، ذوق سلیم یا طریق بلغا را کارآمد شمرده‌اند. این جستار در پی برشماری موارد تنافر نیست، بلکه در نفی این سخن است که: «به مجرد مجاورت دو حرف هم‌مخرج، تنافر حروف رخ می‌دهد» ایشان حتما به خواجه نیز در موارد بسیاری تذکر می‌دهند مثل مجاورت شین: فغان که نرگس جَمّاشِ شیخِ شهر امروز نظر به دُردکشان از سرِ حقارت کرد یا به سعدی در: گر تضرع کنی و گر فریاد دزد، زر بازپس نخواهد داد مصادیق بی‌شماری دارد مجاورت دو حرف مثل «تاء» و «کاف» و غیره، منتها آنچه بنده به تتبع عرض می‌کنم، تنافر حروف در سه مخرج مشترک است که اقل جمع نیز دلالت بر این دارد. و نیز آنجا که پای فرم وسط می‌آید، باید دنبال دلیل هنری گشت که محط بحث نیست. بحث ما لو خلّی و طبعه، ناظر به اصل این حکم است که دیده‌ایم در «طریقت بلغاء» رخ داده پس قاعده‌مند نیست! بحث رمندگی حروف نیز ناظر به همین است که کلمه، مخارج بعید از هم دارد و بیشترین کاربردش در عربی‌ست. (بعدها شاید به موارد تنافر مفصل‌تر پرداختم) 📝 مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
📝 فهرستی از برخی مطالب استاد یوسف پور در مورد مباحث ادبی در کانال مدرس هشت: • در باب ردیف: https://eitaa.com/madras8/1213 • حذف رای مفعولی: https://eitaa.com/madras8/1214 • نقدی بر نظریه شعر زبان: https://eitaa.com/madras8/1300 • نکته ایهام مبینه: https://eitaa.com/madras8/1314 • بحثی در رتوریک: https://eitaa.com/madras8/1330 • سه وجه هنری در نثر بیهقی: https://eitaa.com/madras8/1355 • تخفیف در شعر سعدی: https://eitaa.com/madras8/1360 • از رودکی بزرگ: https://eitaa.com/madras8/1377 • ادیب الممالک و هنر اعتراض: https://eitaa.com/madras8/1392 • در باب «چه» و «چگونه»: https://eitaa.com/madras8/1488 • یک نکته عروضی: https://eitaa.com/madras8/1571 • در باب تنافر حروف: https://eitaa.com/madras8/1576 • بداهه سرایی: https://eitaa.com/madras8/1618 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
بدون شرح... بعد از چندسال تجربه تلخ، حالا درک می‌کنم چرا فلان شاعر می‌گوید «اول حق الزحمه واریز شود» از این نمونه‌ها خیلی زیاد شده متاسفانه.
♨️ پیام شما • حضور دوستان در دوره‌ها باعث افتخار ماست. علی الخصوص عزیزانی که خود شاعران موفقی هستند و الحمدلله از روند کارگاه جامع رضایت دارند. بدرخشید... • یوسف پور / دوم دی‌ماه ۱۴۰۳ 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
در پخش زنده چهارمین کنگره ملی شعر حضرت مادر که از شبکه خبر پخش شد، صحبت‌های ارزنده جناب محمدی مبارز بسیار خوب و موجز و لازم بود. این مطالب پیروی اعجاز خطابه حضرت صدیقه سلام الله علیها بود و نکاتی مثل کنایات و استعارات در ترکیب‌هایی مثل اعضاد المله و... به‌جاست که به آن بیش از پیش پرداخته بشود. با سپاس از مجتبی خرسندی عزیز بابت اعلامش در کانال که اگر نبود، مجال بهره از بیانات دکتر مبارز را از دست می‌دادم. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از هیئت‌ باب‌ الرجاء
🔸جلسه هیئت هفتگی نذر فرج 🏳️جشن ولادت ام‌ابیها سلام‌الله‌علیها 📌باکلام:حجة‌‌الاسلام‌‌‌ رضایی تهرانی ✒️شعرخوانی:استاد مسعودیوسف‌پور 🎙به‌نفس:کربلایی علی حاجیان‌فر کربلایی‌حسین‌کاتب 🔺زمان:چهارشنبه‌ ۵ دی ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰:۳۰ 🔻مکان:‌چهارراه‌شهدا‌/آیت‌الله‌شیرازی‌۱۷/پشت‌باغ‌نادری‌مدرسه‌تخصصی‌قرآن‌وعترت ____▫️خواهران/برادران ▫️_____ 🏳️هیئت‌باب‌الرجاء 🚩@heyatbaboraja
♨️ نقدی بر نقد • یکی از منتقدین در بررسی یکی از آثار شاعران فرمودند: وقتی «اگرچه» می‌آید، نباید «ولی» آورد! • در جواب اما نیازی به بررسی مدل و گونه حرف ربطی نیست و تنها مصادیق گواه است: 🏷️ از حافظ علیه الرحمه: گرچه شیرین‌ دهنان پادشهانند ولی او سلیمانِ زمان است که خاتم با اوست اگرچه زنده رود آب حیاتست ولی شیراز ما از اصفهان به گر چه رندی و خرابی گنه ماست ولی عاشقی گفت که تو بنده بر آن می‌داری 🏷️ هم از مولانا: اگر چه باغ را نیمی گرفته است ولیکن سخت بی‌میوه درخت است 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ سوال شما میشه مسند این مصرع رو بهم بگید؟ ز تو سعی و عمل باید، ز من پند جواب 👇
جواب به پرسش دستوری.mp3
4.45M
جواب سوال بالا • در مورد افعال اسنادی • باید و شاید_ فراقید • معانی حروف ربط 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
♨️ رودکی بزرگ نه مقهور طبیعت نه کور مدیحت! مشاهده متن: https://eitaa.com/madras8/1377 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
«نسخه خطی» دومین کتاب پژوهشی مسعود یوسف پور، به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. این کتاب یکی از عمیق‌ترین پژوهش‌ها در باب ظرائف شعر قرن پنجم است. 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
🔥 کتاب پرفروش تنباکوی هندی • عنـــــوان: تنبـاکــوی هنــدی • مؤلّف: مسعود یوسف پور • نشــــــــــر: مَدرَس هشــــــت • تعـــــداد صفـحـــــــات: 120 • روش دریافت: دانلــود فایل • حجم محتــوا: یک مگـابایت پشتیبانی :
09330933369
👇لینک سفارش و تهیه آنی کتاب 👇 https://zarinp.al/589042 👇نظرات اساتید و دوستان در مورد کتاب: https://eitaa.com/madras8/845 ═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═
«نسخه الکترونیک کتاب تنباکوی هندی به صورت رایگان در کارگاه جامع قرار گرفته‌ست»
مشکلات ریشه‌ای در بعضی نقدها، برمی‌گردد به عدم احصاء جوانب یک سبک و آثار قدیم. مثلا در بحث حذف عین، هیچ‌کس رفرنس ندارد. دیدم بعضی از منتقدین نام برخی از شاعران سبک هندی را آورده‌اند حال آنکه ما از سبک خراسانی رفرنس داریم. یا بحث مهم «غزل مثنوی» را از یکی از پژوهندگان جویا شدم ایشان فلان شاعر از سبک هندی را مثال زدند حال آنکه در خراسانی داریم! و خدا را شکر کلی مبحث بسیار مهم را در «نسخۀ خطی» ذکر کردم که راهگشای نسل امروز است. موضوع کتاب نسخه خطی، پرداخت عمیق‌تر به شاعران سبک خراسانی‌ست و شاید قبل از کتاب، در قالب یک کارگاه صوتی به بیان مسائل مهم و ساختاری پرداختم. 📝 مسعود یوسف پور 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
🏷️ گاهی می‌گویم چطور یک فرد مسیحی لبنانی «ژوزف الهاشم» فهمید که شعر مقاومت و شعر ولایی پیوند عمیق دارند امّا بعضی دوستان ما هنوز بین این دو فرق می‌گذارند! • هنوز بعضی دیدگاهشان این است که شعر انقلاب نه در موضوع بلکه در موضع با شعر ولایی متفاوت است! • حال آنکه اگر به هاشمیات کمیت (سیر منطقی برائت) یا قصائد اعتراضی دعبل یا شاعران معاصر معصوم چنانکه باید و شاید پرداخته می‌شد، این دودستگی نیز در ذهن دوستان پیش نمی‌آمد. • یکی از تبعات رونمایی‌ گرفتن‌های مکرّر برای کتابی که نویسنده‌اش موضع درستی در مسائل روز مثل قضیه فلسطین، فتنه زن زندگی آزادی و غیره اتّخاذ نکرده، جز هدر رفت بودجه‌ای که علی القاعده باید مصروف مقاصد دیگری می‌شد _ و شاعران مشهد از آن بی‌بهره هستند همیشه_ این است که دارد قدم نادرستی در تبیین همان مسئله فوق برمی‌دارد! • شاید ورود به مسئله اخیر، داد بعضی را درآورد طبق معمول و تکفیرمان کنند امّا امیدوارم جایی این چرخه نادرست متوقف شود... 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
♨️ المام (سَلخ) • شَرِبْنَا على ذكْرِ الحبيبِ مُدامَةً سكِرْنَا بها من قبل أن يُخلق الكَرْمُ 🏷️ الفارض، قرن ششم • پیش از این کاندر جهان باغ و می و انگور بود از شراب لایزالی جان ما مخمور بود 🏷️ ، قرن هفتم 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
• اجمالا با این سخن موافقم منتها فال گرفتن مدلول آن دلیل نیست. یکی از ساحت‌های شعر حافظ، حساب ابجدی و ارزش عددی کلمات و چینش غزلیات اوست که الگوی تفألی ساخته‌ست. شرح این مهم را ندیدم جایی در کتب حافظ پژوهان. ضمن اینکه تفال دقیق به دیوان حافظ خودش از رموزی‌ست که نمی‌توانم اینجا بگویم منتها آن را در نجف از یک بزرگواری آموختم و شرطش این بود تدریس یا نقل نکنم. • خلاصه آنکه این حساب ابجدی بسیار دقیق است. شماره غزل، بیت شاهد، جمع کردن شماره غزل به شکلی خاص و همه اینها در فهم ساختار تفالی دیوان حافظ موثر است. نمونه بسیار آشکار از کاربرد ابجدی و زبان رمز حافظ، آنجا که می‌گوید: می دوساله و معشوق چارده ساله همین بس است مرا صحبت صغیر و کبیر 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8
مَدرَس/ ۸
♨️ المام (سَلخ) • شَرِبْنَا على ذكْرِ الحبيبِ مُدامَةً سكِرْنَا بها من قبل أن يُخلق الكَرْمُ 🏷️ #ا
حجه الاسلام علی مقدم (عاصی) افزودند که: بودم آن روز درین میکده از دردکشان که نه از تاک نشان بود و نه از تاکنشان ، قرن نهم