eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
99 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ سنت و مدرنیته | مسعود یوسف پور در سیر تطور مضمون خاصه از سبک هندی تا بازگشت، آنچه مهم می نماید استفاده مضمونی از وسائل روز و اصطلاحا مدرن است منتها بر سیاق سنت. اگر بخواهم خلاصه پایان نامه دکتر « قیصرامین پور» در باب نوآوری را بیان کنم، ما برای ابداع حق نداریم سنت ها را نادیده بگیریم بلکه باید آن را ارتقا دهیم. فی المثل لفظ « هواپیما » که از الفاظ مدرنیته محسوب می شود، در شعر ملک الشعرای بهار چنین نمودی دارد: رهبر ما به سوی قاف یکی هدهد بود هدهدی غران چون شیر ودمان چون صرصر بود سیمرغ وشی بانگ زن و روئین تن مرغ روئین که شنیده است بدین قوت و فر تشبیه عذبی دارد و در ضمن آن فرار از ورود واژگان مدرن و رجوع به الفاظ پایه! یا ببینید لفظ « پول » که می توان به « زر » هم از او یاد کرد. در شاعر سده یازدهم، وحید قزوینی: در دست غفلت است ز عمر، آنچه مانده است دادم به دست دزد، زر ناشمرده را! 💠 «مدرس هشت» را دنبال کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/madras_8
💠 | نردبان •خدا را شاکریم بابت اتفاقی که در رقم خورد... پیام شما باعث دلگرمی ماست. پنج هنرجو جدید دیروز ثبت نام کردند! از عید فطر استفاده کنید چون دیگه برداشته میشه🌷
💠 ریتوریک | مسعود یوسف پور رتوریک اولین بار توسط افلاطون و به معنی خطبه اقناعی بکار رفته است. ما کاری به موافقین یا مخالفین این قول در ادوار نداریم. به نظر می رسد بحث ریتوریک، ریشه در بلاغت دوانیده ست و برای شرح کامل آن باید سراغ اصول پنجگانه خطبه رفت. این قول از آن جهت مهم است که به نظر این حقیر، تمامت بلاغت است! آنچه در قصیده میمیه فرزدق در مقابل هشام نمود بارز داشت. یا خطبه های سیاسی اهل بیت علیهم السلام مثل فدکیه. 💠 مرور اجمالی پنج اصل طبق قول یونانی: یکم/ ابداع: خلق یا گزینش معانی، افکار و موضوعات محل بحث. دوم/ تنظیم معانی و مطلب: مقدمه، روایت، برهان، نتیجه گیری سوم/ سبک: تاکید بر « چگونه » نه «چه». آرایه ها، تناسبات، فصاحت، وضوح. چهارم/ حافظه: دامنه تداعی پنجم/ بیان: مجموعه آوایی و حرکتی « برگرفته از مباحث ریتوریک در دوره آموزشی » 💠 «مدرس هشت» را دنبال کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/madras_8
💠 پازل شعر شیعی | مسعود یوسف پور سلام؛ می گویند اگر فرزدق نبود، ثلث لغت عرب و بسیاری حدیث از بین می رفت! اگر سید حمیری نبود، برخی روایات و فضائل... اگر عبدی کوفی نبود، قصیده ولایی جریان ساز نبود( اطلال شیعی ) و قصیده صائب خلق نمی شد! اگر کمیت اسدی نبود، چیزی به نام برائت استدلالی وجود نداشت و دعبلی نبود! اگر ابونواس نبود، شعر رمز هم نبود و حافظی نداشتیم! اگر... اگر... این سوال را هر لحظه از خاطر بگذرانیم، که اگر ما نباشیم چه اتفاقی می افتد؟ به عبارت دیگر، ما کجای پازل شعر شیعی قرار داریم؟ آیا وبال ادبیم یا بال؟ چه کنیم برای ارتقاء دانش ادبی؟ آیا انواع روایت را می شناسیم؟ اساسا فلسفه شعر ولایی چیست؟ چه چیزهایی نیاز دارد برای اثرگذاری؟ ما در دوره به این سوالات و بسیاری سوال دیگر پاسخ خواهیم داد... 💠 «مدرس هشت» را دنبال کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/madras_8
هنرجویان جدید : • امیرحسین زارعیان / اردبیل • فوزیه ثابت / فارس • زهرا سادات جعفر‌نیا / گناباد • محمد هادی مهربان/ قم • حنانه‌ سادات سیدجلیلی / کرج • وحید مزینانی / قم « دوستانی که قبلا از طریق سایت ثبت کردند، متاسفانه با توجه به اختلال سایت هیچ اسم یا نشانی نداریم و قریب به چهل نفر هستند. لطفا به ادمین اطلاع بدهند🌷» این امر برای گروه پشتیبان ما الزامی است. 🎁 تخفیف ویژه دوره ها، امشب ساعت ۱۲ برداشته خواهد شد. https://eitaa.com/madras_8
💠 گره | اسیر شهرستانی من مضمون با گره زیاد دیدم، منتها نحو کلام، پرهیز از تکلف و اثرگذاری این بیت سالهاست یقه ام را رها نکرده: دوست دارم گِرِهی را که به کارم زده اند! این همان است که پیوسته به ابروی تو بود! 💠 «مدرس هشت» را دنبال کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/madras_8
💠 چاه | صائب تبریزی همیشه مسئله تناسبات لفظی و معنایی، مهم بوده و چنانچه رندانه بکار گرفته بشود، تلذذ ما را دو چندان می کند. تناسب چندین سطح دارد که جرجانی با نظریه معنای معنا، صرفا از تناسب اولیه معنایی پرده برداشته. یک مثال خوبی در شعر صائب هست که وقتی سخن از می کند، فعل را هم بکار می برد تا تناسب را رعایت کند. و چقدر خوب! ز اخوان راضی ام؛ تا دیدم انصاف خریداران گوارا کرد بر من چاه را، از قیمت افتادن! به و کاربردش کنار چاه هم دقت کنید تا بیشتر از تناسب و شبکه معنایی لذت ببرید. آیه تلمیح: وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ. 💠 «مدرس هشت» را دنبال کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/madras_8
43.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ادراک و شهود | برگی از زندگانی استاد فقید غلامرضا شکوهی • الهام یا وحی، مسئله ایست که با ادراک نفس شاعر ارتباطی نزدیک دارد و چه بسا در مواردی به مثابه هم باشند! چه اینکه در تفسیر روح القدس اختلافاتی وجود دارد... ✍️ مسعود یوسف پور | 💠 «مدرس هشت» را دنبال کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/madras_8
💠 | دوره نردبان بخاطر همراهی چهارساله شما ممنونیم🌷❤️ چنانچه اشاره کردند، دوره نردبان به نسبت معادن، مقالات کمتری داشت و رفرنس ها کمی کمتر بود. در دوره ما کلی مقاله برای معرفی خواهیم داشت که در همان قسمت ارجاع می دهیم. نظرات شما بسیار راهگشاست🌷 🎁 دوره نردبان ( کارگاه شعر و شاعری) تا امشب با تخفیف ویژه همراه است! این دوره هیچ مشابهی ندارد! جهت سفارش به ادمین صفحه پیام بدهید.
💠 مقولات | نخستین پایگاه صوتی ارائه مقالات ادبی و ولایی در هشت دقیقه! طرحی از « مدرس هشت ». به زودی... https://eitaa.com/madras_8
💠 البلا للولاء | غنی کشمیری بایست اذعان کنم که من ترجمه ای زیباتر و شیرین تر برای این روایت که بلا برای دوستان است نیافتم! بُود در اضطراب، از اهل عالم هرکه کامل شد تپیدن در میان جمله اعضا قسمت دل شد! مصراع دوم به نظر حتی بی نیاز از لخت اول، چون جریان خون راهی به درون پیدا می کند... وزن در اینجا نوعی از دوگانگی ریتم را که یادآور ضربان قلب است ایجاد کرده ( فعلن فعلن - فعلن فعلن) . در خوانش دوم بر وزن رکض خیل بخوانیدش: تَپی دن در مِی آ نِ جم لِ اع ضا قس مَتِی ( اشباع) دل شد! «نکته در وزن رکض، این است که فَعلُن، فَعَلُن نیز می آید و از زحاف است! گویا خود این بیت هم سر تپیدن دارد» 💠 «مدرس هشت» را دنبال کنید 👇👇👇 https://eitaa.com/madras_8