✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی
📋موضوع: اهمیت و ضرورت تبلیغ
با سخنرانی:
▫️حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهدیان
▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا هاشمی گلپایگانی
🗓 شنبه و یکشنبه ۴ و ۵ اسفند ۱۴۰۳
🕦 ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۱۰
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
درس اخلاق.mp3
16.68M
💠 #درس_اخلاق
📙 براساس کتاب مرآة الرشاد
🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله #شریفانی
📋موضوع: تهجّد و تقیّد به اذکار و مستحبات
🗓چهارشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۳
✔️جلسه شانزدهم
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
#آداب_منتظران
🌤 از رفتار میشود فهمید منتظر است
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● کسی که منتظر است باید در رفتار و عملش این انتظار دیده شود.
کسی که مهمان دارد از رفتارش میتوان فهمید که مهمان دارد، خانه را جارو میزند، غذا آماده میکند و امثال این کارها را انجام میدهد، یعنی از کارهایی که انجام میدهد میشود فهمید که این شخص منتظر مهمان است.
● منتظر امام زمان ارواحنالهالفدا هم همینطور است. رفتاری انجام میدهد که میشود فهمید این شخص خودش را برای یک مسألهای آماده میکند.
👈 رضایت امام زمان "عجّلاللهتعالیفرجه" در رضایت خداوند است و رضایت خداوند هم در عمل به دستورات اوست که توسط پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله و ائمه معصومین علیهمالسلام به ما رسیده است. تلاش کنیم رضایت آن حضرت را جلب کنیم.
@madras_emb
سخنارنی --4.mp3
15.38M
#سخنرانی
❇️ جلسات معرفت افزایی
📋موضوع: اهمیت و ضرورت تبلیغ
🎙حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهدیان
🗓 شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۳
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
#تبلیغ
@madras_emb
#تبلیغ
💠 پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی به پرسش برخی از طلاب دربارهٔ تبلیغ
⁉️پرسش: یکی از مسائلی که ذهن طلبهها گاهی درگیر آن میشود این است که آیا در ایام ماه رمضان تبلیغ برویم یا مشغول مطالعه و درس باشیم؟
🔸 آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پاسخ فرمودند:
موارد مختلف است، نمی شود بهطور کلی برای همه اشخاص یک جور گفت. گاهی کسی در درس استعداد خیلی ممتازی دارد، ولی بیان تبلیغی چندانی ندارد، اثر تبلیغی اش قابل توجه نیست، امّا تأثیر علمی و تحقیقی ویژهای دارد. این فرد باید کمتر مسافرت برود و ممحّض در درس باشد.
گاهی بر عکس است، شخص بیان خوبی دارد، صدای خوبی دارد، قدرت بحث و اقناع دارد و می تواند به هدایت و تبلیغ دین بپردازد ولی درس و بحثش چندان قوی نیست. مسلّم است که وظیفه او امر مهم تبلیغ است که جایگاه بالایی است.
گاهی اشخاص حد وسط هستند. مناسب است ایشان بین تبلیغ و درس جمع کنند. کتابهایشان را با خود ببرند و مطالعه داشته باشند و اگر بتوانند جلسه علمی برگزار کنند یا مباحثهای داشته باشند که مطالب درسی از ذهنشان نرود، بسیار مطلوب است.
آقا میرزا محمود انواری (پدر آشیخ یحیی انواری رحمة الله علیهما) از علمای همدان، و خیلی ملا و محترم و مورد قبول همگان بود. ایشان اطلاع پیدا میکند که در یکی از دهات اطراف همدان، شخصی مبلغ بهاییت پیدا شده و مردم را گمراه میکند. ایشان با آن جلالت شأن میگوید من اینجا بمانم برای چه؟ و تمام شؤون خودش را رها میکند و به آن روستا میرود و در همانجا هم از دنیا میرود ولی آن منطقه را از آن تبلیغات بهاییها صاف میکند و آن ضلالت و اثر تلاشهای آنان را از بین میبرد.
گاهی شرایط به گونه ای است که یک عالم با چنان موقعیتی احساس میکند دین مردم در خطر است و وظیفه او هدایت و تبلیغ است و این اثرگذاری را باید بر امور دیگر مقدم کند. البته این کار سختی است و فداکاری لازم دارد و بسیاری حاضر نیستند چنین کاری انجام دهند.
مهم این است که کار با قصد قربت و خلوص همراه باشد تا هم نتایج دنیوی و هم نتایج اخروی مترتب گردد.
@mfeqhi
@madras_emb
#تقویم_شیعه
☑️ ۲۴ شعبان (۱۳۱۲.ق) سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، آیتاللهالعظمی میرزا محمدحسن شیرازی "قدس سره"
💠نفوذ حکم میرزای شیرازی
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● در قضیه تحریم تنباکو کتاب «روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه» (اعتماد السلطنه مراغی وزیر انطباعات ناصرالدین شاه بود و در سال ۱۳۱۳ حدود یک سال قبل از کشته شدن ناصرالدین شاه از دنیا رفت) بخش مربوط به قضیه تنباکو خیلی جالب است. این قسمت تاریخ معتبر قضیه تحریم تنباکو است، زیرا اعتماد السلطنه شب به شب و مخفیانه این مطلب را ضبط می کرد. وی نقل می کند:
● چند سال بود که اسب دوانی تعطیل شده بود. جای بزرگی را برای مسابقه اسب سواری مهیا کردند. آن سال، سال افتتاح آنجا بود و معمولاً جوان ها برای مسابقه و تماشا شرکت می کردند. حدود سی هزار نفر برای تماشا گرد آمده بودند. در میان آن سی هزار نفر یک نفر هم سیگار نمی کشید!
● همچنین اعتماد السلطنه از یکی از اشراف نقل کرده است: بنّایی داشتم. من سیگار کشیدم. عمله، کار را نیمه کاره رها کرد و از مزدش صرف نظر کرد و رفت!
● وقتی میرزای شیرازی حکم تحریم تنباکو را لغو کرد، تا مدّتی مردم، تنباکو استعمال نمی کردند، چون مطمئن نبودند این دستور میرزا است یا شایعه است.
● معروف بود که آسید عبدالله بهبهانی در قضیه حکم تنباکو با میرزا مخالفت کرد. در تاریخ تنباکو نقل می کنند که این قضیه خیلی برای آسید عبدالله بد شد به گونه ای که پسرش نقل کرده است: ما وقتی در شهر حرکت می کردیم، بچه ها از پشت بام به ما سنگ می زدند!
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۳۱۵
@madras_emb