✅و وجهه الذی یؤتی منه:آن وجهای که همهچیز از آن به عالم داده میشود ما هستیم:
🟩تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(سورهی الرّحمن،آیهی ۷۸)
🟩كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ(۲۶)وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(۲۷)(سورهی الرّحمن)
🔺وجه خدای متعال ذوالجلال و الإکرام است؛وجهای که مثل خدای متعال صاحب جلال و اکرام است.
🔺شناخت افراد از روی صورتهایشان اتّفاق میافتد.
✅و بابه الّذی یدل علیه:درهای شناخت خدای متعال اهل بیت علیهمالسلاماند.
✅و خزان علمه:علم فعلی خدای متعال ما هستیم.
🔺در مقام فعل ذرّهای علم نیست که أمیرالمؤمنین علیهالسلام نسبت به آن جاهل باشد.
✅و تراجمه وحیه:وحی نیاز به ترجمه دارد و مترجم آن اهل بیت علیهمالسلاماند.
🔺وحی صوت یا لفظ نیست؛بلکه پردهبرداری از عالم غیب است؛کسی میتواند از وحی پردهبرداری کند که حقائق عالم را ببیند؛کسی که رابطهی عالم ملک و ملکوت را از حیث تشریعی با علم حضوری بفهمد.
✅و اعلام دینه:دینمداری را با ما تنظیم کنید.
✅و العروة الوثقی و الدلیل الواضح لمن اهتدی:ما دلیل آشکار و واضح برای کسی هستیم که بهدنبال هدایت میگردد.
✅و بنا أثمرت الأشجار:درختان بهواسطهی ما میوه میدهند.
✅و أینعت الثمار:میوهها بهواسطهی ما بهثمر مینشینند.
✅و جرت الأنهار:رودها بهواسطهی ما جریان دارند.
✅و نزل الغیث من السماء و نبت عشب الأرض:بارش باران از آسمان و رشد گیاهان زمین بهوسیلهی ما است.
✅و بعبادتنا عبد الله و لولانا ما عرف الله:عبادت خدای متعال متوقف بر عبادت ما است؛تسلیم در برابر ما عبادت خدای متعال را در پی دارد؛اگر ما نبودیم،خدای متعال شناخته نمیشد.
🔺بهمیزان تسلیم در برابر ولیّ خدا است که مقامات و درجات تقسیم میشوند.
✅و أیم الله لو لا وصیة سبقت و عهد اخذ علینا لقلت قولا یعجب منه أو یذهل منه الأولون و الآخرون:اگر از ما عهد و پیمان نگرفته بودند که(در مورد موضوعی) سکوت کنیم،چیزی میگفتم که اولین و آخرین اهل دنیا(حتی انبیاء علیهمالسلام)از شنیدن آن تعجب یا گیج شوند.
🔺اهل فن میدانند که حضرت در این روایت شریف،چهچیزی را به صراحت بیان نفرموده است.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۵
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
-------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا...»
✅در رابطهی با مطالب قبل،شبههای که ممکن است بهذهن برسد اینکه:«شأنیّت حقوقی والد»حضرت مولانا امام علی علیهالسلام فناءپذیر است نه«شأنیّت حقوقی امامت»حضرت؛لذا شانیّت امامت حضرت ابدی است و هیچگاه زائل نخواهد شد:
🟩وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهِينٌ(سورهی طور،آیهی ۲۱)
🟩يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ(۳۴)وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ(۳۵)وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ(۳۶)(سورهی عبس)
🔺شأنیّت حقوقی والد و فرزند در دنیا پایانیافتنی است؛شأنیّت حقیقی زائلشدنی نیست.
✅عناوین حقوقی امام:
🟩...وَ عَهْدُهُ اَلمَسْئُولُ عَنْهُ فَمَنْ وَفَى بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اَللَّهِ وَ مَنْ خَفَرَهُ فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّةَ اَللَّهِ وَ عَهْدَهُ عَرَفَنَا مَنْ عَرَفَنَا وَ جَهِلَنَا مَنْ جَهِلَنَا نَحْنُ اَلأَسمَاءُ اَلحُسْنَى اَلَّتِي لاَ يَقبَلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْعِبَادِ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَتِنَا وَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلكَلِمَاتُ اَلَّتِي تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتٰابَ عَلَيْهِ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا وَ جَعَلَنَا عَيْنَهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ اَلنَّاطِقَ فِي خَلْقِهِ وَ يَدَهُ اَلْمَبسُوطَةَ عَلَيْهِمْ بِالرَّأفَةِ وَ اَلرَّحمَةِ وَ وَجْهَهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنهُ وَ بَابَهُ اَلَّذِي يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ خُزَّانَ عِلْمِهِ وَ تَرَاجِمَةَ وَحْيِهِ وَ أَعْلاَمَ دِينِهِ وَ اَلْعُرْوَةَ اَلْوُثْقَى وَ اَلدَّلِيلَ اَلْوَاضِحَ لِمَنِ اِهْتَدَى وَ بِنَا أَثْمَرَتِ اَلْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ اَلثِّمَارُ وَ جَرَتِ اَلْأَنْهَارُ وَ نَزَلَ اَلْغَيْثُ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ نَبَتَ عُشْبُ اَلْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ لَوْلاَنَا مَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَوْ لاَ وَصِيَّةٌ سَبَقَتْ وَ عَهْدٌ أُخِذَ عَلَيْنَا لَقُلْتُ قَوْلاً يَعْجَبُ مِنْهُ أَوْ يَذْهَلُ مِنْهُ اَلْأَوَّلُونَ وَ اَلْآخِرُونَ(بحارالأنوار،جلد ۲۵،ص ۴)
✅و عهده المسئول عنه:ما پیمانی هستیم که خدای متعال روزی قیامت فقط از آن سؤال خواهد کرد:
🟩وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ(سورهی صافّات،آیهی ۲۴)
✅فمن وفی بعهدنا فقد وفی بعهد الله:اگر به عهد ما وفاء کردید،به عهد خدای متعال وفاء کردهاید.
✅و من خفره فقد خفره ذمّة الله:کسی که نگهداری کند از عهد ما،آن ذمّهی الهی را بهجا آورده؛همان عهدی که خدای متعال در روز الست از همه گرفته است:
🟩أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(سورهی یس،آیهی ۶۰)
✅عرفنا من عرفنا و جهلنا من جهلنا:کسی که ما را میشناسد،میداند چهچیزی را شناخته و جاهل آن کسی است که ما را نمیشناسد.
🔺عرفان و جهل در منطق خدای متعال متوقف بر شناخت امام أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه است.
✅نحن الاسماء الحسنی التی لا یقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا:اسماء الله الحسنای خدای متعال ما هستیم:
🟩...أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّـهِ...(سورهی آل عمران،آیهی ۴۹)
🔺معرفت خدای متعال جز به اسماء الهی تعلّق نمیگیرد؛بنابراین این حضرات معصومین علیهمالسلام هستند که در عالَم کار انجام میدهند؛هیچ عملی بدون شناخت ما قابل پذیرش نیست.
✅و نحن و الله الکلمات التی تلقاّها آدم من ربه فتاب علیه:توبه و رجوع آدم علیهالسلام بهواسطهی ما اتّفاق افتاده.
🔺کلمات یعنی«حقائق خارجی نوری»
✅إنّ الله تعالی خلقتا فأحسن خلقنا و صورنا فأحسن صورنا:بهترین خلقت خدای متعال در مورد ما شکل گرفته و احسن الخالقین بهاعتبار ماست؛آن صورتی(حقیقت نوریّه)که میتواند معدن جمال و جلال جدای متعال باشد،صورت امام علی علیهالسلام است.
🔺عالیترین ظهور خدای متعال اهل بیت علیهمالسلام هستند.
✅و جعلنا عینه علی عباده و لسانه الناطق فی خلقه:ما شاهد اعمال بندگانیم و لسان معصوم خدای متعال ما هستیم.
🔺حضرات در روز قیامت بهعنوان شاهد حاضراند.
🔺انبیاء علیهمالسلام زبان گویای ولایت ما هستند.
✅و یده المبسوطة علیهم بالرأفة و الرحمة:دست گشودهی خدای متعال به رحمت و رأفت بر بندگان ما هستیم.
✅و وجهه الذی یؤتی منه:آن وجهای که همهچیز از آن به عالم داده میشود ما هستیم:
🟩تَبارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(سورهی الرّحمن،آیهی ۷۸)
🟩كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ(۲۶)وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ(۲۷)(سورهی الرّحمن)
🔺وجه خدای متعال ذوالجلال و الإکرام است؛وجهای که مثل خدای متعال صاحب جلال و اکرام است.
🔺شناخت افراد از روی صورتهایشان اتّفاق میافتد.
✅و بابه الّذی یدل علیه:درهای شناخت خدای متعال اهل بیت علیهمالسلاماند.
✅و خزان علمه:علم فعلی خدای متعال ما هستیم.
🔺در مقام فعل ذرّهای علم نیست که أمیرالمؤمنین علیهالسلام نسبت به آن جاهل باشد.
✅و تراجمه وحیه:وحی نیاز به ترجمه دارد و مترجم آن اهل بیت علیهمالسلاماند.
🔺وحی صوت یا لفظ نیست؛بلکه پردهبرداری از عالم غیب است؛کسی میتواند از وحی پردهبرداری کند که حقائق عالم را ببیند؛کسی که رابطهی عالم ملک و ملکوت را از حیث تشریعی با علم حضوری بفهمد.
✅و اعلام دینه:دینمداری را با ما تنظیم کنید.
✅و العروة الوثقی و الدلیل الواضح لمن اهتدی:ما دلیل آشکار و واضح برای کسی هستیم که بهدنبال هدایت میگردد.
✅و بنا أثمرت الأشجار:درختان بهواسطهی ما میوه میدهند.
✅و أینعت الثمار:میوهها بهواسطهی ما بهثمر مینشینند.
✅و جرت الأنهار:رودها بهواسطهی ما جریان دارند.
✅و نزل الغیث من السماء و نبت عشب الأرض:بارش باران از آسمان و رشد گیاهان زمین بهوسیلهی ما است.
✅و بعبادتنا عبد الله و لولانا ما عرف الله:عبادت خدای متعال متوقف بر عبادت ما است؛تسلیم در برابر ما عبادت خدای متعال را در پی دارد؛اگر ما نبودیم،خدای متعال شناخته نمیشد.
🔺بهمیزان تسلیم در برابر ولیّ خدا است که مقامات و درجات تقسیم میشوند.
✅و أیم الله لو لا وصیة سبقت و عهد اخذ علینا لقلت قولا یعجب منه أو یذهل منه الأولون و الآخرون:اگر از ما عهد و پیمان نگرفته بودند که(در مورد موضوعی) سکوت کنیم،چیزی میگفتم که اولین و آخرین اهل دنیا(حتی انبیاء علیهمالسلام)از شنیدن آن تعجب یا گیج شوند.
🔺اهل فن میدانند که حضرت در این روایت شریف،چهچیزی را به صراحت بیان نفرموده است.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۶.pdf
575.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#طبیعت_والد_و_مولود
#قوانین_تکوینی_حاکم_بر_طبیعت
#بعد_تربیّتی
#بعد_فلسفی
#بعد_عرفانی
#اسم_شریف_مهیمن
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۷
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...»
✅حیثیّتشناسی در باب استخدام الفاظ بسیار أمر مهمی است؛اگر بخواهیم ظاهر الفاظ را بدون آن حیثیّت بیان کنیم،گرفتار میشویم؛اشاره به برخی از حیثیّتهای نبیاکرم در آیات قرآن کریم:
🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى(۷)(سورهی ضحی)
🔺اشاره به طبیعت یتیم در مورد نبیاکرم
🔺اسم شریف یا مأوی المنقطعین در کنار یتیم ظهور پیدا میکند.
🟩وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ(سورهی انبیاء،آیهی ۱۰۷)
🔺رحمت تکوینی ناظر به رحمانیّت تکوینیِ خدای متعال است.
🔺رحمت تکوینی به اصل وجود برمیگردد.
🟩...إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ(سورهی هود،آیهی ۱۲)
🔺بهحسب جایگاه رسالت؛در اینجا دیگر حیثیّت یتیمبودن مطرح نیست.
🟩ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ(سورهی مائده،آیهی ۹۹)
🔺حیثیّت ابلاغ و رساندن وحی از جانب نبیاکرم
🟩قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ...(سورهی کهف،آیهی ۱۱۰)،(سورهی فصّلت،آیهی ۶)
🔺در اینجا بحث افتراق مطرح است.
✅المستسلم للدنیا:اشاره به نهایت تسلیم در برابر دنیا:
🟩...وَ اَلدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ(حکمت ۳۹۶)
🔺انسان باید در دنیا انعطافپذیر باشد؛اگر انعطافپذیر نباشد،دنیا او را زمینگیر خواهد کرد.
✅نصب الآفات
آفات دوگونهاند:
۱)تکوینی:جسم انسان را هدف قرار میدهند.
۲)تشریعی
🔺کلام امام علی علیهالسلام ناظر به آفت تکوینی است؛اما اگر حیثیّت والد و مولود را در نظر بگیریم،هر دوقسم آفات قابل اثبات خواهند بود.
✅صریع الشّهوات
شهوات دوگونهاند:
۱)میل به افراط
۲)میل به تفریط
🔺شهوات نیز انواعی دارند؛مثل شهوت طعام،شهرت و...همهی اینها در صورت عدمتربیّت انسان،او را زمینگیر خواهند کرد.
✅مطالبی در رابطهی با شخصیّت حضرت ابوطالب علیهالسلام:
🟩امام صادق علیهالسلام:و اللّه انّ إیمان أبی طالب لو وضع فی کفّة میزان و إیمان هذا الخلق فی کفّة میزان لرجح إیمان أبی طالب علی إیمانهم(سفینةالبحار،جلد ۸،ص ۳۱۶)
🟩و بلغ من رعایته انه کان یصحبه معه فی فراشه خوفا علیه،کما کان ینقله فی غلس اللیل من مکان الی مکان،و یمضی لیله ساهرا علی حراسته لئلا یغتاله احد.
🟩فاصدع بأمرک ما علیک غضاضة
و ابشر بذاک و قر منک عیونا
و دعوتنی و علمتُ انک ناصحی
و لقد صدقتَ و و کنتَ ثَم أمینا
و لقد علمتَ بأن دین محمّد
من خیر أدیان البریة دینا
و الله لن یصلوا الیک بجمعهم
حتی أوسد فی التراب دفینا
🟩کذبتم و بیت الله نخلی محمّدا
و لما نطاعن دونه و نناضل
و ننصره حتی نصرّع حوله
و نذهل عن أبنائنا و الحلائل
🟩و علی أی حال،فقط خف جماعة من رؤساء قریش الی ابیطالب و عرضوا علیه أن یسلم لهم النبی صلی الله علیه و آله لتصفیته جسدیا و یعطوه عوض ذلک عمارة و هو أنبل فتیان قریش،و من أصحبهم وجها.
فسخر منهم ابوطالب و صاح بهم:والله ما أنصفتمونی أیها الحمقی،تبّأً لکم و سحقا ! أ تریدون منی أن اعطیکم روحی و ولدی لیقتلوه،و تعطونی ابنکم أربیه لکم !
ما لکم کیف تحکمون،أترجون منی أن استبدل محمّدا بعمارة بن الولید،فوالّذی نفسی بیده لو اعطیتمونی العالم کله لما أستبدلته بظفر رجل محمّد،فإلیکم عنی،لا تکلمونی،و الا علوت رؤوسکم بالسیف.و انصرفوا خائبین خاسرین(موسوعة سیرة اهل البیت علیهمالسلام،باقر شریف القرشی،جلد ۳،ص ۲۶ و ۲۷)
🔺مراقبت و حمایت شدید و جانانهی حضرت ابوطالب علیهالسلام از نبیاکرم در مقابل کفّار قریش در مکّه
🔺ابوطالب علیهالسلام مظهر اسم مأوی المنقطعین است.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
━━━🍃🌺🍃━━━┓
@rayatalhedayat
@aminallah_ali
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#کانون_علمی_و_فرهنگی_کهفُالوَری
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۶
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
--------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...»
✅من الوالد الفان:پدری که فناءپذیر است.
✅المقر للزمان:پدری که اعتراف میکند گاهی اوقات زمانه بر علیه اوست.
✅المدبر العمر:پدری که عمرش را لحظه به لحظه پشت سر میگذارد.
✅المستسلم للدنیا:پدری که شدیدا تسلیم دنیاست.
✅الساکن مساکن الموتی:پدری که ساکن جائی است که مسکن مردگان بوده.
✅الظاعن عنها غدا:پدری که فردا از دنیا کوچ میکند.
🔺آمدن و رفتن از دنیا اختیاری نیست بلکه چگونهرفتن در حیطهی اختیار بشر است.
✅الی المولود:به فرزند خود
🔺این نامه،نامهی پدر به فرزند خود است نه نامهی امام به امام؛بنابراین باید بهدنبال طبیعتِ پدر و فرزندی رفت.
✅المؤمّل ما لا یدرک:پسری که آرزومند است آنچه را که بهدست نخواهد آورد:
🟩إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً(سورهی معارج،آیهی ۱۹)
🔺طبیعت انسان در عالم دنیا همین است که بهدنبال بهدستآوردن آرزوها و خواستههای خود است.
🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى(۷)(سورهی ضحی)
🔺اگر دست هدایتگری خدای متعال از همان ابتداء نبی اکرم را هدایت نمیکرد،نبی اکرم هم در عالم دنیا با دیگران تفاوتی نداشت.
✅السالک سبیل من قد هلک:پسری که مسیر مرگ را طی میکند.
✅غرض الأسقام:پسری که هدف بیماریها در دنیا است.
✅و رهینة الأیام:و پسری که در گرو روزگار است.
✅و رمیة المصائب:و پسری که در معرض تیر مصیبتها است.
✅و عبد الدنیا:و پسری که عبد دنیا است.
✅و تاجر الغرور:و پسری که تجارتکنندهی غرور است.
🔺عالم دنیا سرزمین فریب است.
🔺انسان در دنیا مالکِ متوهّمی است.
✅و غریم المنایا:و پسری که بدهکار مرگها است.
🔺در هر نفسی احتمال مرگ است؛لذا حضرت از المنایا استفاده فرمودند.
✅و اسیر الموت:و پسری که اسیر مرگ است:
🟩...وَ كَأَنَّكُمْ بِمَخَالِبِهَا وَ قَدْ نَشِبَتْ فِيكُمْ...(خطبهی ۲۰۴)
✅و حلیف الهموم:و پسری که همقسم اندوهها است.
✅و قرین الأحزان:و پسری که همنشین و گرفتار غمها است.
✅و نصب الآفات:و پسری که آویزانشده برای آفتها.
✅و صریع الشهوات:و پسری که زمینخوردهی شهوتها است.
🔺پیامبر هم اگر تربیت نشود همین است و شهوات او را زمینگیر خواهند کرد.
✅و خلیفة الأموات:و پسری که جانشین مردگان است.
✅مجموعهی عبارات،ناظر به قوانین تکوینی حاکم بر عالم طبیعت است؛ارادهی تکوینی خدای متعال چون قاهر است و نه مقهور،هرکسی که زیرمجموعهی آن قرار بگیرد مقهور است.
✅کلمات شریف امام علی علیهالسلام در سه بُعد تربیتی،فلسفی و عرفانی قابل بررسی است:
بعد تربیتی:عدم تربیت افراد در عالم طبیعت،به عدم اعتراف آنها به عجز و ناتوانیشان در دنیا برمیگردد.
بعد فلسفی:اگر انسان در عالم دنیا قاهر است،پس چطور نمیتواند اندوهها،بیماریها و مرگ را از خودش دفع کند؟
بعد عرفانی:حضرت در این نامهی شریف«اسم مهیمن»خدای متعال را ناظر به عالم طبیعت معرفی می فرمایند.
🔺کسی که هیمنهی خدای متعال را در وقائعِ مختلفِ عالمِ طبیعت ببیند،متضرِّع میشود و تربیت اتفاق میافتد.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۶.pdf
575.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#طبیعت_والد_و_مولود
#قوانین_تکوینی_حاکم_بر_طبیعت
#بعد_تربیّتی
#بعد_فلسفی
#بعد_عرفانی
#اسم_شریف_مهیمن
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۷
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...»
✅حیثیّتشناسی در باب استخدام الفاظ بسیار أمر مهمی است؛اگر بخواهیم ظاهر الفاظ را بدون آن حیثیّت بیان کنیم،گرفتار میشویم؛اشاره به برخی از حیثیّتهای نبیاکرم در آیات قرآن کریم:
🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى(۷)(سورهی ضحی)
🔺اشاره به طبیعت یتیم در مورد نبیاکرم
🔺اسم شریف یا مأوی المنقطعین در کنار یتیم ظهور پیدا میکند.
🟩وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ(سورهی انبیاء،آیهی ۱۰۷)
🔺رحمت تکوینی ناظر به رحمانیّت تکوینیِ خدای متعال است.
🔺رحمت تکوینی به اصل وجود برمیگردد.
🟩...إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ(سورهی هود،آیهی ۱۲)
🔺بهحسب جایگاه رسالت؛در اینجا دیگر حیثیّت یتیمبودن مطرح نیست.
🟩ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ(سورهی مائده،آیهی ۹۹)
🔺حیثیّت ابلاغ و رساندن وحی از جانب نبیاکرم
🟩قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ...(سورهی کهف،آیهی ۱۱۰)،(سورهی فصّلت،آیهی ۶)
🔺در اینجا بحث افتراق مطرح است.
✅المستسلم للدنیا:اشاره به نهایت تسلیم در برابر دنیا:
🟩...وَ اَلدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ(حکمت ۳۹۶)
🔺انسان باید در دنیا انعطافپذیر باشد؛اگر انعطافپذیر نباشد،دنیا او را زمینگیر خواهد کرد.
✅نصب الآفات
آفات دوگونهاند:
۱)تکوینی:جسم انسان را هدف قرار میدهند.
۲)تشریعی
🔺کلام امام علی علیهالسلام ناظر به آفت تکوینی است؛اما اگر حیثیّت والد و مولود را در نظر بگیریم،هر دوقسم آفات قابل اثبات خواهند بود.
✅صریع الشّهوات
شهوات دوگونهاند:
۱)میل به افراط
۲)میل به تفریط
🔺شهوات نیز انواعی دارند؛مثل شهوت طعام،شهرت و...همهی اینها در صورت عدمتربیّت انسان،او را زمینگیر خواهند کرد.
✅مطالبی در رابطهی با شخصیّت حضرت ابوطالب علیهالسلام:
🟩امام صادق علیهالسلام:و اللّه انّ إیمان أبی طالب لو وضع فی کفّة میزان و إیمان هذا الخلق فی کفّة میزان لرجح إیمان أبی طالب علی إیمانهم(سفینةالبحار،جلد ۸،ص ۳۱۶)
🟩و بلغ من رعایته انه کان یصحبه معه فی فراشه خوفا علیه،کما کان ینقله فی غلس اللیل من مکان الی مکان،و یمضی لیله ساهرا علی حراسته لئلا یغتاله احد.
🟩فاصدع بأمرک ما علیک غضاضة
و ابشر بذاک و قر منک عیونا
و دعوتنی و علمتُ انک ناصحی
و لقد صدقتَ و و کنتَ ثَم أمینا
و لقد علمتَ بأن دین محمّد
من خیر أدیان البریة دینا
و الله لن یصلوا الیک بجمعهم
حتی أوسد فی التراب دفینا
🟩کذبتم و بیت الله نخلی محمّدا
و لما نطاعن دونه و نناضل
و ننصره حتی نصرّع حوله
و نذهل عن أبنائنا و الحلائل
🟩و علی أی حال،فقط خف جماعة من رؤساء قریش الی ابیطالب و عرضوا علیه أن یسلم لهم النبی صلی الله علیه و آله لتصفیته جسدیا و یعطوه عوض ذلک عمارة و هو أنبل فتیان قریش،و من أصحبهم وجها.
فسخر منهم ابوطالب و صاح بهم:والله ما أنصفتمونی أیها الحمقی،تبّأً لکم و سحقا ! أ تریدون منی أن اعطیکم روحی و ولدی لیقتلوه،و تعطونی ابنکم أربیه لکم !
ما لکم کیف تحکمون،أترجون منی أن استبدل محمّدا بعمارة بن الولید،فوالّذی نفسی بیده لو اعطیتمونی العالم کله لما أستبدلته بظفر رجل محمّد،فإلیکم عنی،لا تکلمونی،و الا علوت رؤوسکم بالسیف.و انصرفوا خائبین خاسرین(موسوعة سیرة اهل البیت علیهمالسلام،باقر شریف القرشی،جلد ۳،ص ۲۶ و ۲۷)
🔺مراقبت و حمایت شدید و جانانهی حضرت ابوطالب علیهالسلام از نبیاکرم در مقابل کفّار قریش در مکّه
🔺ابوطالب علیهالسلام مظهر اسم مأوی المنقطعین است.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۷.pdf
638.7K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#حیثیّتشناسی_الفاظ
#شخصیّت_حضرت_ابوطالب_علیهالسلام
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۸
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
-------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...»
✅صریع الشّهوات
شهوات در منطق روایات از دو حالت خارج نیستند:
۱)شهوت قلب:این نوع از شهوت همیشه ممدوح است و وجه مذمومی ندارد:
🟩قال أمیرالمؤمنین علیهالسلام:إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ(بحارالأنوار،جلد ۶۷،ص ۶۱)
🟩امام صادق علیهالسلام:...فَبِشَهْوَتِهِمُ اَلْإِيمَانَ اِخْتَارُوا اَلْمَعْرِفَةَ فَكَانُوا بِذَلِكَ مُؤْمِنِينَ عَارِفِينَ...(بحارالأنوار،جلد ۵،ص ۳۱)
🔺مقدّمهی عرفان،شهوت قلب است.
🟩امام صادق علیهالسلام:...فَإِذَا بَلَغَ هَذِهِ اَلْمَنْزِلَةَ جَعَلَ شَهْوَتَهُ وَ مَحَبَّتَهُ فِي خَالِقِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۳۶،ص ۴۰۳)
۲)شهوت نفس:
الف)ممدوح:ناظر به دو حیثیّت است:
۱_اصل جعل قوای شهوتی در نفس:مثل میل به غذا
۲_جهت درست استخدام:مثل خوب مدیریّتکردن شهوت جنسی و استفادهی درست از میلِ به طعام:
🟩وَ قَالَ النَّبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ اَلْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۹)
🔺خوردن باید با شهوت اتّفاق بیفتد.
🔺میل خود را با خانواده تنظیمکردن
ب)مذموم:کلام شریف امام علی علیهالسلام در این نامه،ناظر به این قسم است؛شهوت مذموم خود دارای دو نوع میباشد:
۱_شهوات جلیّه:شهوات
آشکار و واضح۲_شهوات خفیّه:شهوات پنهان: 🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَی أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْمُحَرَّمَةُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةُ وَ الرِّبَا(بحارالأنوار،جلد ۱۰۰،ص ۵۳) 🟩قالَ رسولُ اللَّهِ صلی اللَّه علیه وآله: اِحذَروا الشَّهوَةَ الخَفِیَّةَ؛العالِمُ یُحِبُّ أن یُجلَسَ إلَیهِ(میزان الحکمة،جلد ۹،ص ۳۰۷) 🟩وَ قَالَ النَّبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ اَلْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۹) 🔺شهوات خفیّه میتوانند انسان را زمینگیر نمایند و او را تبدیل به منافق بگرداند. ✅راه فرار از شهوات خفیّه،رفتن بهدنبال آن چیزی است که حق و باطل را از یکدیگر جدا میکند و آن«فرقان»نام دارد: 🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ(سورهی أنفال،آیهی ۲۹) 🔺فرقان قدرت شناسائی شهوات خفیّهی انسان را به او میدهد. 🔺تقوا یعنی پرهیز از شهوات جلیّه. 🔺فرقان با مقدّمهی تقوا حاصل میشود. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت