eitaa logo
مدرسه ولایت
460 دنبال‌کننده
70 عکس
36 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۷ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ------------------------------------ «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅حیثیّت‌شناسی در باب استخدام الفاظ بسیار أمر مهمی است؛اگر بخواهیم ظاهر الفاظ را بدون آن حیثیّت بیان کنیم،گرفتار می‌شویم؛اشاره به برخی از حیثیّت‌های نبی‌اکرم در آیات قرآن کریم: 🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‏(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏(۷)(سوره‌ی ضحی) 🔺اشاره به طبیعت یتیم در مورد نبی‌اکرم 🔺اسم شریف یا مأوی المنقطعین در کنار یتیم ظهور پیدا می‌کند. 🟩وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ(سوره‌ی انبیاء،آیه‌ی ۱۰۷) 🔺رحمت تکوینی ناظر به رحمانیّت تکوینیِ خدای متعال است. 🔺رحمت تکوینی به اصل وجود برمی‌گردد. 🟩...إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَكِيلٌ(سوره‌ی هود،آیه‌ی ۱۲) 🔺به‌حسب جایگاه رسالت؛در اینجا دیگر حیثیّت یتیم‌بودن مطرح نیست. 🟩ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ(سوره‌ی مائده،آیه‌ی ۹۹) 🔺حیثیّت ابلاغ و رساندن وحی از جانب نبی‌اکرم 🟩قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ...(سوره‌ی کهف،آیه‌ی ۱۱۰)،(سوره‌ی فصّلت،آیه‌ی ۶) 🔺در اینجا بحث افتراق مطرح است. ✅المستسلم للدنیا:اشاره به نهایت تسلیم در برابر دنیا: 🟩...وَ اَلدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ(حکمت ۳۹۶) 🔺انسان باید در دنیا انعطاف‌پذیر باشد؛اگر انعطاف‌پذیر نباشد،دنیا او را زمین‌گیر خواهد کرد. ✅نصب الآفات آفات دوگونه‌اند: ۱)تکوینی:جسم انسان را هدف قرار می‌دهند. ۲)تشریعی 🔺کلام امام علی علیه‌السلام ناظر به آفت تکوینی است؛اما اگر حیثیّت والد و مولود را در نظر بگیریم،هر دوقسم آفات قابل اثبات خواهند بود. ✅صریع الشّهوات شهوات دوگونه‌اند: ۱)میل به افراط ۲)میل به تفریط 🔺شهوات نیز انواعی دارند؛مثل شهوت طعام،شهرت و...همه‌ی این‌ها در صورت عدم‌تربیّت انسان،او را زمین‌گیر خواهند کرد. ✅مطالبی در رابطه‌ی با شخصیّت حضرت ابوطالب علیه‌السلام: 🟩امام صادق علیه‌السلام:و اللّه انّ إیمان أبی طالب لو وضع فی کفّة میزان و إیمان هذا الخلق فی کفّة میزان لرجح إیمان أبی طالب علی إیمانهم(سفینة‌البحار،جلد ۸،ص ۳۱۶) 🟩و بلغ من رعایته انه کان یصحبه معه فی فراشه خوفا علیه،کما کان ینقله‌ فی غلس اللیل من مکان الی مکان،و یمضی لیله ساهرا‌ علی حراسته لئلا یغتاله احد. 🟩فاصدع بأمرک ما علیک غضاضة و ابشر بذاک و قر منک عیونا و دعوتنی و علمتُ انک ناصحی و لقد صدقتَ و و کنتَ ثَم أمینا و لقد علمتَ بأن دین محمّد من خیر أدیان البریة دینا و الله لن یصلوا الیک بجمعهم حتی أوسد فی التراب دفینا 🟩کذبتم و بیت‌ الله نخلی محمّدا و لما نطاعن دونه و نناضل و ننصره حتی نصرّع حوله و نذهل عن أبنائنا و الحلائل 🟩و علی أی حال،فقط خف جماعة من رؤساء قریش الی ابی‌طالب و عرضوا علیه أن یسلم لهم النبی صلی الله علیه و آله لتصفیته جسدیا و یعطوه عوض ذلک عمارة و هو أنبل فتیان قریش،و من أصحبهم وجها. فسخر منهم ابوطالب و صاح بهم:والله ما أنصفتمونی أیها الحمقی،تبّأً لکم و سحقا ! أ تریدون منی أن اعطیکم روحی و ولدی لیقتلوه،و تعطونی ابنکم أربیه لکم ! ما لکم کیف تحکمون،أترجون منی أن استبدل محمّدا بعمارة بن الولید،فوالّذی نفسی بیده لو اعطیتمونی العالم کله لما أستبدلته بظفر رجل محمّد،فإلیکم عنی،لا تکلمونی،و الا علوت رؤوسکم بالسیف.و انصرفوا خائبین خاسرین(موسوعة سیرة اهل البیت علیهم‌السلام،باقر شریف القرشی،جلد ۳،ص ۲۶ و ۲۷) 🔺مراقبت و حمایت شدید و‌ جانانه‌ی حضرت ابوطالب علیه‌السلام از نبی‌اکرم در مقابل کفّار قریش در مکّه 🔺ابوطالب علیه‌السلام مظهر اسم مأوی المنقطعین است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... ━━━🍃🌺🍃━━━┓ @rayatalhedayat @aminallah_ali @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۶ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ -------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅من الوالد الفان:پدری که فناء‌پذیر است. ✅المقر للزمان:پدری که اعتراف می‌کند گاهی اوقات زمانه بر علیه اوست. ✅المدبر العمر:پدری که عمرش را لحظه به لحظه پشت سر می‌گذارد. ✅المستسلم للدنیا:پدری که شدیدا تسلیم دنیاست. ✅الساکن مساکن الموتی:پدری که ساکن جائی است که مسکن مردگان بوده. ✅الظاعن عنها غدا:پدری که فردا از دنیا کوچ می‌کند. 🔺آمدن و رفتن از دنیا اختیاری نیست بلکه چگونه‌رفتن در حیطه‌ی اختیار بشر است. ✅الی المولود:به فرزند خود 🔺این نامه،نامه‌ی پدر به فرزند خود است نه نامه‌ی امام به امام؛بنابراین باید به‌دنبال طبیعتِ پدر و فرزندی رفت. ✅المؤمّل ما لا یدرک:پسری که آرزومند است آنچه را که به‌دست نخواهد آورد: 🟩إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً(سوره‌ی معارج،آیه‌ی ۱۹) 🔺طبیعت انسان در عالم دنیا همین است که به‌دنبال به‌دست‌آوردن آرزوها و خواسته‌های خود است. 🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‏(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏(۷)(سوره‌ی ضحی) 🔺اگر دست هدایت‌گری خدای متعال از همان ابتداء نبی اکرم را هدایت نمی‌کرد،نبی اکرم هم در عالم دنیا با دیگران تفاوتی نداشت. ✅السالک سبیل من قد هلک:پسری که مسیر مرگ را طی می‌کند. ✅غرض الأسقام:پسری که هدف بیماری‌ها در دنیا است. ✅و رهینة الأیام:و پسری که در گرو روزگار است. ✅و رمیة المصائب:و پسری که در معرض تیر مصیبت‌ها است. ✅و عبد الدنیا:و پسری که عبد دنیا است. ✅و تاجر الغرور:و پسری که تجارت‌کننده‌ی غرور است. 🔺عالم دنیا سرزمین فریب است. 🔺انسان در دنیا مالکِ متوهّمی است. ✅و غریم المنایا:و پسری که بدهکار مرگ‌ها است. 🔺در هر نفسی احتمال مرگ است؛لذا حضرت از المنایا استفاده فرمودند. ✅و اسیر الموت:و پسری که اسیر مرگ است: 🟩...وَ كَأَنَّكُمْ بِمَخَالِبِهَا وَ قَدْ نَشِبَتْ فِيكُمْ...(خطبه‌ی ۲۰۴) ✅و حلیف الهموم:و پسری که هم‌قسم اندوه‌ها است. ✅و قرین الأحزان:و پسری که همنشین و گرفتار غم‌ها است. ✅و نصب الآفات:و پسری که آویزان‌شده برای آفت‌ها. ✅و صریع الشهوات:و پسری که زمین‌خورده‌ی شهوت‌ها است. 🔺پیامبر هم اگر تربیت نشود همین است و شهوات او را زمین‌گیر خواهند کرد. ✅و خلیفة الأموات:و پسری که جانشین مردگان است. ✅مجموعه‌ی عبارات،ناظر به قوانین تکوینی حاکم بر عالم طبیعت است؛اراده‌ی تکوینی خدای متعال چون قاهر است و نه مقهور،هرکسی که زیرمجموعه‌ی آن قرار بگیرد مقهور است. ✅کلمات شریف امام علی علیه‌السلام در سه بُعد تربیتی،فلسفی و عرفانی قابل بررسی است: بعد تربیتی:عدم تربیت افراد در عالم طبیعت،به عدم اعتراف آن‌ها به عجز و ناتوانی‌شان در دنیا برمی‌گردد. بعد فلسفی:اگر انسان در عالم دنیا قاهر است،پس چطور نمی‌تواند اندوه‌ها،بیماری‌ها و مرگ را از خودش دفع کند؟ بعد عرفانی:حضرت در این نامه‌ی شریف«اسم مهیمن»خدای متعال را ناظر به عالم طبیعت معرفی می فرمایند. 🔺کسی که هیمنه‌ی خدای متعال را در وقائعِ مختلفِ عالمِ طبیعت ببیند،متضرِّع می‌شود و تربیت اتفاق می‌افتد. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۷ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ------------------------------------ «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅حیثیّت‌شناسی در باب استخدام الفاظ بسیار أمر مهمی است؛اگر بخواهیم ظاهر الفاظ را بدون آن حیثیّت بیان کنیم،گرفتار می‌شویم؛اشاره به برخی از حیثیّت‌های نبی‌اکرم در آیات قرآن کریم: 🟩أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوى‏(۶)وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏(۷)(سوره‌ی ضحی) 🔺اشاره به طبیعت یتیم در مورد نبی‌اکرم 🔺اسم شریف یا مأوی المنقطعین در کنار یتیم ظهور پیدا می‌کند. 🟩وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ(سوره‌ی انبیاء،آیه‌ی ۱۰۷) 🔺رحمت تکوینی ناظر به رحمانیّت تکوینیِ خدای متعال است. 🔺رحمت تکوینی به اصل وجود برمی‌گردد. 🟩...إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَكِيلٌ(سوره‌ی هود،آیه‌ی ۱۲) 🔺به‌حسب جایگاه رسالت؛در اینجا دیگر حیثیّت یتیم‌بودن مطرح نیست. 🟩ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ(سوره‌ی مائده،آیه‌ی ۹۹) 🔺حیثیّت ابلاغ و رساندن وحی از جانب نبی‌اکرم 🟩قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ...(سوره‌ی کهف،آیه‌ی ۱۱۰)،(سوره‌ی فصّلت،آیه‌ی ۶) 🔺در اینجا بحث افتراق مطرح است. ✅المستسلم للدنیا:اشاره به نهایت تسلیم در برابر دنیا: 🟩...وَ اَلدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ(حکمت ۳۹۶) 🔺انسان باید در دنیا انعطاف‌پذیر باشد؛اگر انعطاف‌پذیر نباشد،دنیا او را زمین‌گیر خواهد کرد. ✅نصب الآفات آفات دوگونه‌اند: ۱)تکوینی:جسم انسان را هدف قرار می‌دهند. ۲)تشریعی 🔺کلام امام علی علیه‌السلام ناظر به آفت تکوینی است؛اما اگر حیثیّت والد و مولود را در نظر بگیریم،هر دوقسم آفات قابل اثبات خواهند بود. ✅صریع الشّهوات شهوات دوگونه‌اند: ۱)میل به افراط ۲)میل به تفریط 🔺شهوات نیز انواعی دارند؛مثل شهوت طعام،شهرت و...همه‌ی این‌ها در صورت عدم‌تربیّت انسان،او را زمین‌گیر خواهند کرد. ✅مطالبی در رابطه‌ی با شخصیّت حضرت ابوطالب علیه‌السلام: 🟩امام صادق علیه‌السلام:و اللّه انّ إیمان أبی طالب لو وضع فی کفّة میزان و إیمان هذا الخلق فی کفّة میزان لرجح إیمان أبی طالب علی إیمانهم(سفینة‌البحار،جلد ۸،ص ۳۱۶) 🟩و بلغ من رعایته انه کان یصحبه معه فی فراشه خوفا علیه،کما کان ینقله‌ فی غلس اللیل من مکان الی مکان،و یمضی لیله ساهرا‌ علی حراسته لئلا یغتاله احد. 🟩فاصدع بأمرک ما علیک غضاضة و ابشر بذاک و قر منک عیونا و دعوتنی و علمتُ انک ناصحی و لقد صدقتَ و و کنتَ ثَم أمینا و لقد علمتَ بأن دین محمّد من خیر أدیان البریة دینا و الله لن یصلوا الیک بجمعهم حتی أوسد فی التراب دفینا 🟩کذبتم و بیت‌ الله نخلی محمّدا و لما نطاعن دونه و نناضل و ننصره حتی نصرّع حوله و نذهل عن أبنائنا و الحلائل 🟩و علی أی حال،فقط خف جماعة من رؤساء قریش الی ابی‌طالب و عرضوا علیه أن یسلم لهم النبی صلی الله علیه و آله لتصفیته جسدیا و یعطوه عوض ذلک عمارة و هو أنبل فتیان قریش،و من أصحبهم وجها. فسخر منهم ابوطالب و صاح بهم:والله ما أنصفتمونی أیها الحمقی،تبّأً لکم و سحقا ! أ تریدون منی أن اعطیکم روحی و ولدی لیقتلوه،و تعطونی ابنکم أربیه لکم ! ما لکم کیف تحکمون،أترجون منی أن استبدل محمّدا بعمارة بن الولید،فوالّذی نفسی بیده لو اعطیتمونی العالم کله لما أستبدلته بظفر رجل محمّد،فإلیکم عنی،لا تکلمونی،و الا علوت رؤوسکم بالسیف.و انصرفوا خائبین خاسرین(موسوعة سیرة اهل البیت علیهم‌السلام،باقر شریف القرشی،جلد ۳،ص ۲۶ و ۲۷) 🔺مراقبت و حمایت شدید و‌ جانانه‌ی حضرت ابوطالب علیه‌السلام از نبی‌اکرم در مقابل کفّار قریش در مکّه 🔺ابوطالب علیه‌السلام مظهر اسم مأوی المنقطعین است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۸ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ ------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅صریع الشّهوات شهوات در منطق روایات از دو حالت خارج نیستند: ۱)شهوت قلب:این نوع از شهوت همیشه ممدوح است و وجه مذمومی ندارد: 🟩قال أمیرالمؤمنین علیه‌السلام:إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِيَ(بحارالأنوار،جلد ۶۷،ص ۶۱) 🟩امام صادق علیه‌السلام:...فَبِشَهْوَتِهِمُ اَلْإِيمَانَ اِخْتَارُوا اَلْمَعْرِفَةَ فَكَانُوا بِذَلِكَ مُؤْمِنِينَ عَارِفِينَ...(بحارالأنوار،جلد ۵،ص ۳۱) 🔺مقدّمه‌ی عرفان،شهوت قلب است. 🟩امام صادق علیه‌السلام:...فَإِذَا بَلَغَ هَذِهِ اَلْمَنْزِلَةَ جَعَلَ شَهْوَتَهُ وَ مَحَبَّتَهُ فِي خَالِقِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۳۶،ص ۴۰۳) ۲)شهوت نفس: الف)ممدوح:ناظر به دو حیثیّت است: ۱_اصل جعل قوای شهوتی در نفس:مثل میل به غذا ۲_جهت درست استخدام:مثل خوب مدیریّت‌کردن شهوت جنسی و استفاده‌ی درست از میل‌ِ به طعام: 🟩وَ قَالَ النَّبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ اَلْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۹) 🔺خوردن باید با شهوت اتّفاق بیفتد. 🔺میل خود را با خانواده تنظیم‌کردن ب)مذموم:کلام شریف امام علی علیه‌السلام در این نامه،ناظر به این قسم است؛شهوت مذموم خود دارای دو نوع می‌باشد: ۱_شهوات جلیّه:شهوات
آشکار و واضح
۲_شهوات خفیّه:شهوات پنهان: 🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَی أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْمُحَرَّمَةُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةُ وَ الرِّبَا(بحارالأنوار،جلد ۱۰۰،ص ۵۳) 🟩قالَ رسولُ اللَّهِ صلی اللَّه علیه وآله: اِحذَروا الشَّهوَةَ الخَفِیَّةَ؛العالِمُ یُحِبُّ أن یُجلَسَ إلَیهِ(میزان الحکمة،جلد ۹،ص ۳۰۷) 🟩وَ قَالَ النَّبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ وَ اَلْمُنَافِقُ يَأْكُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۹) 🔺شهوات خفیّه می‌توانند انسان را زمین‌گیر نمایند و او را تبدیل به منافق بگرداند. راه فرار از شهوات خفیّه،رفتن به‌دنبال آن چیزی است که حق و باطل را از یکدیگر جدا می‌کند و آن«فرقان»نام دارد: 🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ(سوره‌ی أنفال،آیه‌ی ۲۹) 🔺فرقان قدرت شناسائی شهوات خفیّه‌ی انسان را به او می‌دهد. 🔺تقوا یعنی پرهیز از شهوات جلیّه. 🔺فرقان با مقدّمه‌ی تقوا حاصل می‌شود. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۹ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ ، (مصادف با شب ولادت امام سجّاد علیه‌السلام) ------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا اَلسَّاكِنِ مَسَاكِنَ اَلْمَوْتَى وَ اَلظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى اَلْمَوْلُودِ اَلْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِكُ اَلسَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ اَلْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ اَلْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ اَلْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ اَلدُّنْيَا وَ تَاجِرِ اَلْغُرُورِ وَ غَرِيمِ اَلْمَنَايَا وَ أَسِيرِ اَلْمَوْتِ وَ حَلِيفِ اَلْهُمُومِ وَ قَرِينِ اَلْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ اَلْآفَاتِ وَ صَرِيعِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ اَلْأَمْوَاتِ...» ✅شهوت نفس زمانی مذموم است که در جایی که ولیّ الهی اجازه نفرموده استفاده شود؛حرمت‌ها این‌گونه شکل می‌گیرند. ✅شهوت ممدوح نفس در اموری است که شارع مقدّس أمر فرموده باشد: 🟩قال النّبی صلی الله علیه و آله و سلم:اَلنِّكَاحُ سُنَّتِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي(بحارالأنوار،جلد ۱۰۰،ص ۲۲۰) 🟩...وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ(سوره‌ی أعراف،آیه‌ی ۳۱) 🔺عدم استفاده‌ی لازم از شهوت نفس می‌تواند منجر به جدائی از نبی اکرم شود. 🔺دین از لذّت‌های حلال جلوگیری نمی‌کند؛بلکه دین در مقابل لذّ‌ت‌های حرام و حیوانی است. ✅شهوت قلب همان چیزی است که به آن«نفحات ربّ»هم می‌گویند؛در واقع نفحات ربّ علّت‌اند برای شهوت قلب؛نفحات ربّ در قلب تولید شهوت می‌کنند: 🟩قال اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۲۲۰) 🟩فِی حَدِیثِ الْقُدْسِیِّ:یَا دَاوُدُ فَرِّغْ لِی بَیْتاً أَسْكُنْهُ إِنَّ لِلَّهِ فِی أَیَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَرَصَّدُوا لَهَا...(بحارالأنوار،جلد ۷۴،ص ۱۶۵) 🟩...وَ هَا أَنَا مُتَعَرِّضٌ لِنَفَحاتِ رَوْحِكَ وَعَطْفِكَ، وَمُنْتَجِعٌ غَيْثَ جُودِكَ وَلُطْفِكَ...(مناجات الرّاغبین) 🟩...وَ هَا أَنَا بِبابِ كَرَمِكَ واقِفٌ، وَ لِنَفَحاتِ بِرِّكَ مُتَعَرِّضٌ...(مناجات المفتقرین) 🔺خود را در معرض نفحات ربّ قرار دادن ✅اگر شهوت نفس مضموم غالب شد،،حتماً شهوت قلب از بین خواهد رفت. ✅تولید شهوت در قلب،یکی از مؤلّفه‌های تربیّت است. ✅برخی از مولِّدین«شهوت قلب»در روایات: 🔸روضه‌ی سیّدالشّهداء امام حسین علیه‌السلام(نافذترین و وسیع‌ترین مؤلّفه‌ی تولید شهوت در قلب،روضه‌ی اباعبدالله علیه‌السلام است) 🔸قرآن کریم(مخصوصاً خواندن آیات تخویف): 🟩...أَمَّا اللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُم تَالِینَ لِأَجزَاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهُ تَرتِیلًا یُحَزِّنُونَ بِه أَنفُسَهُم وَ یَستَتِرُونَ بِهِ وَ یَهِیجُ أَحزَانُهُم بُكَاءً عَلَی ذُنُوبِهِم وَ وَجَعِ كُلُومِ جِرَاحِهِم وَ إِذَا مَرُّوا بِآیَةٍ فِیهَا تَخوِیفٌ أَصْغَوا إِلَیهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِم وَ أَبْصَارَهُم فَاقشَعَرَّت مِنها جُلُودُهُم وَ وَجِلَتِ مِنها قُلُوبُهُم فَظَنُّوا أَنَّ صَهِیلَ جَهَنَّمَ وَ زَفِیرَهَا وَ شَهِیقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِم...(بحارالأنوار،جلد ۶۴،ص ۳۱۵) 🔺تا گوش و قلب به شنیدن آیات قرآن توجّه نکنند،معرفت اتّفاق نمی‌افتد. 🔺از این دو قسم روشن می‌شود که:امام معصوم علیه‌السلام عِدل قرآن است. 🔸نوازش یتیم 🔸کثرت ذکر در خلوت‌ها(مثل نماز شب) 🟩امام باقر علیه‌السلام:...تَعَرَّضْ لِرِقَّةِ اَلْقَلْبِ بِكَثْرَةِ اَلذِّكرِ فِي اَلْخَلَوَاتِ...(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۱۶۲) 🔸احسان به والدین
(علی‌الخصوص نگاه به مادر)
🔸همنشینی با فقراء: 🟩...اَللَّهْوُ مَعَ اَلْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلذِّكْرِ مَعَ اَلْفُقَرَاءِ...(حکمت ۱۵۰) 🔺ذکر در کنار فقراء رقّت قلب می‌آورد؛برخلاف همنشینی با اغنیاء که قساوت قلب در پی دارد. 🔸لباس ساده پوشیدن: 🟩وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ يَخْشَعُ لَهُ اَلْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ اَلنَّفْسُ وَ يَقْتَدِي بِهِ اَلْمُؤْمِنُونَ...(حکمت ۱۰۳) 🟩امام صادق علیه‌السلام:الْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ یَعْقُوبُ وَ یُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهم السلام(بحارالأنوار،جلد ۱۱،ص ۲۰۴) 🔺کسانی که دائم الرقّة بودند. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۰ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ------------------------------------- «...أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ فِيمَا تَبَيَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ اَلدُّنْيَا عَنِّي وَ جُمُوحِ اَلدَّهْرِ عَلَيَّ وَ إِقْبَالِ اَلْآخِرَةِ إِلَيَّ مَا يَزَعُنِي عَنْ ذِكْرِ مَنْ سِوَايَ وَ اَلاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ اَلنَّاسِ هَمُّ نَفْسِي فَصَدَفَنِي رَأْيِي وَ صَرَفَنِي عَنْ هَوَايَ وَ صَرَّحَ لِي مَحْضُ أَمْرِي فَأَفْضَى بِي إِلَى جِدٍّ لاَ يَكُونُ فِيهِ لَعِبٌ وَ صِدْقٍ لاَ يَشُوبُهُ كَذِبٌ وَ وَجَدْتُكَ بَعْضِي بَلْ وَجَدْتُكَ كُلِّي حَتَّى كَأَنَّ شَيْئاً لَوْ أَصَابَكَ أَصَابَنِي وَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ لَوْ أَتَاكَ أَتَانِي فَعَنَانِي مِنْ أَمْرِكَ مَا يَعْنِينِي مِنْ أَمْرِ نَفْسِي فَكَتَبْتُ إِلَيْكَ كِتَابِي مُسْتَظْهِراً بِهِ إِنْ أَنَا بَقِيتُ لَكَ أَوْ فَنِيتُ...»تَبَيَّنْتُ:اشاره به تعیین مرز و حدّفاصل بین اشیاء دارد؛اینکه وظیفه‌ی والد است فرزند خود را از سُکر عالم طبیعت که مانع تربیّت است بر حذر بدارد؛همچنین دنیا سرزمینِ خوشی نیست. ✅وَ إِدْبَارِ اَلدُّنْيَا:پشت‌کردنِ دنیا که دوگونه است: ۱)ادبار حقیقی و قهری ۲)ادبار اعتباری:مثل غضب خلافت توسط دستگاه سقیفه: 🟩إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ(حکمت ۹) 🔺چون بحث تربیّت است،بنابراین کلام حضرت ناظر به ادبار حقیقی و قهری می‌باشد. ✅وَ جُمُوحِ اَلدَّهْرِ:سرکشی و چموشی ابتداء و انتهای زمان؛اینکه تمام زمان علیه حضرت مولا علیه‌السلام بوده است؛این خود بر دونوع است: ۱)سرکشی قهری:
🟩دَارٌ بِالْبَلاَءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ
...(خطبه‌ی ۲۲۶) 🟩...وَ يَا مَنْ لاَ تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ اَلْوَسَائِلُ‌...(صحیفه‌ی سجّادیّه علیه‌السلام،دعای ۱۳) ۲)سرکشی اعتباری: 🟩لَتَعْطِفَنَّ اَلدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ اَلضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلاَ عَقِيبَ ذَلِكَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ(حکمت ۲۰۹) 🔺حکمت خدای متعال هیچگاه نفیض نمی‌شود و قوانین قهری بر همگان حتی امام معصوم علیه‌السلام شمولیّت دارد. 🔺حضرت فرزند خود را به‌گونه‌ای تربیّت می‌فرمایند تا در آینده اعتراضی نسبت به‌دنیا نداشته باشند. 🔺کلام شریف حضرت ناظر به سرکشی قهری می‌باشد. ✅وَ إِقْبَالِ اَلْآخِرَةِ:روی‌آوردن دنیا؛این بر دو قسم است: ۱)اقبال قهری
:
منظور مرگ است
: 🟩إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ اَلْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ اَلْمُلْتَقَى(حکمت ۲۹) ۲)اقبال اعتباری:آنچه که با تعبّد اتّفاق می‌افتد. 🔺مراد حضرت اقبال تکوینی و قهری می‌باشد. ✅مَا يَزَعُنِي عَنْ ذِكْرِ مَنْ سِوَايَ:آنچه(ترس و هول)که من را از یاد غیر خودم باز می‌دارد؛آمدن قیامت به‌حدّی ترسناک است که انسان غیر خودش را فراموش می‌کند: 🟩وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ اَلْأَقَلِّينَ‌، وَ أَذَلُّ اَلْأَذَلِّينَ‌، وَ مِثْلُ اَلذَّرَّةِ‌ أَوْ دُونَهَا...(صحیفه‌ی سجّادیّه‌ علیه‌السلام،دعای ۴۷) 🟩اَلْغِنَى وَ اَلْفَقْرُ بَعْدَ اَلْعَرْضِ عَلَى اَللَّهِ(حکمت ۴۵۲) 🔺سرّ اینکه حضرات معصومین علیهم‌السلام در برخی از دعاءها متفرِّدانه(دعای فردی)دعاء می‌فرمایند،همین وحشت از ناحیه‌ی آمدن قیامت است!به‌اندازه‌ای که آن‌ها از یاد غیر خود غافل می‌شوند؛کسی که کامل‌ترین است،بیشترین معرفت را هم دارد. ✅وَ اَلاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي:در آمدن قیامت،خوفی وجود دارد که من را از همّت و پرداختن به ماوراء خودم منع می‌کند. 🔺این کلمات حال حضرت‌اند و غیر از آن چیزی است که ما لساناً معترف به آن هستیم. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى...» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۱ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۰۲ --------------------------------------- «...أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ فِيمَا تَبَيَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ اَلدُّنْيَا عَنِّي وَ جُمُوحِ اَلدَّهْرِ عَلَيَّ وَ إِقْبَالِ اَلْآخِرَةِ إِلَيَّ مَا يَزَعُنِي عَنْ ذِكْرِ مَنْ سِوَايَ وَ اَلاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ اَلنَّاسِ هَمُّ نَفْسِي فَصَدَفَنِي رَأْيِي وَ صَرَفَنِي عَنْ هَوَايَ وَ صَرَّحَ لِي مَحْضُ أَمْرِي فَأَفْضَى بِي إِلَى جِدٍّ لاَ يَكُونُ فِيهِ لَعِبٌ وَ صِدْقٍ لاَ يَشُوبُهُ كَذِبٌ وَ وَجَدْتُكَ بَعْضِي بَلْ وَجَدْتُكَ كُلِّي حَتَّى كَأَنَّ شَيْئاً لَوْ أَصَابَكَ أَصَابَنِي وَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ لَوْ أَتَاكَ أَتَانِي فَعَنَانِي مِنْ أَمْرِكَ مَا يَعْنِينِي مِنْ أَمْرِ نَفْسِي فَكَتَبْتُ إِلَيْكَ كِتَابِي مُسْتَظْهِراً بِهِ إِنْ أَنَا بَقِيتُ لَكَ أَوْ فَنِيتُ...» ✅اَلاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ اَلنَّاسِ:«مقام تفرّد»شأن خلوت اولیاء الهی با خدای متعال است؛این مقامی است که بعد از مرگ عموماً اتفاق خواهد افتاد؛این یک امر لازم و قهری است که اتفاق می‌افتد: 🟩وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ تَرَكْتُمْ ما خَوَّلْناكُمْ وَراءَ ظُهُورِكُمْ...(سوره‌ی أنعام،آیه‌ی ۹۴) ✅مقام تفرّد با توجّه به خلق،منافات ندارد؛وجود این تفرّد،رسیدنِ خیرِ ولیّ الهی به دیگران است. ✅سبب این تفرّد،«همّ نفس»است؛طبق آیات و روایات آن چیزی که باعث توجّه شخص به خود می‌شود،«هول المُطّلَع»است: 🟩فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ(۷)وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ(۸)(سوره‌ی زلزال) 🔺معرفت بی‌نهایت اهل بیت علیهم‌السلام،توجّه به أسماء جلال است؛علّت خوف اهل بیت علیهم السلام به علّت بالاترین درجه‌ی عصمت آن‌ها است. 🔺کسی که می‌گوید اهل بیت علیهم‌السلام هیچ‌گونه خوفی ندارند،معنایش این است که اسماء جلال خدای متعال هیچ ظهوری ندارند! 🔺معصوم علیه‌السلام گرچه در مقابل خدای متعال مقصِّر نیست ولی حتماً قاصر است: 🟩وَ قَالَ النّبی صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ(بحار‌الأنوار،جلد ۶۸،ص ۲۳) 🟩...فَكَيْفَ لِي بِتَحْصِيلِ الشُّكْرِ، وَشُكْرِي إيَّاكَ يَفْتَقِرُ إلى شُكْرٍ، فَكُلَّما قُلْتُ: لَكَ الْحَمْدُ، وَجَبَ عَلَيَّ لِذلِكَ أَنْ أَقُولَ: لَكَ الْحَمْدُ...(صحیفه‌ی سجّادیّه علیه‌السلام،مناجات الشاکرین) 🟩...فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً...(سوره‌ی أعراف،آیه‌ی ۱۴۳) ✅همّ نفس تکلیف اصلی و ابتدائی است: 🟩...وَ لَكِنِّي لاَ أَرَى إِصْلاَحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي...(خطبه‌ی ۶۹) 🔺ما اجازه نداریم به قیمت اصلاح دیگران،خودمان به فساد کشیده شویم. 🔺هر چه تفرّد بیشتر باشد،فایده‌اش عام‌تر است. ✅فَأَفْضَى بِي إِلَى جِدٍّ لاَ يَكُونُ فِيهِ لَعِبٌ وَ صِدْقٍ لاَ يَشُوبُهُ كَذِبٌ:
این همّ نفس به گونه‌ای است که من را کشانده به سمت آن جدّیت و تلاشی که هیچ‌گونه لعبی در آن نیست
و(همّ نفس)من را سوق داده به سمت صدقی که دروغی از آن پیدا نمی‌شود. 🔺«لعب»به کاری گفته می‌شود که غایت عقلائی نداشته باشد. 🔺«صدق»یعنی آن چیزی که راست است و با«غایت»تطابق دارد. ✅وَ وَجَدْتُكَ بَعْضِي بَلْ وَجَدْتُكَ كُلِّي:حضرت به امام مجتبی علیه‌السلام می‌فرمایند:اگر تو بعض من بلکه همه‌ی وجود من نبودی به تو هم توجّه نمی‌کردم. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━