eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! همین قدر فهمیده‌ام که خداست و دارد خدایی می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلـهي اِنَّ اخْتِلافَ تَدْبيرِكَ وَسُرْعَةَ طَو آءِ مَقاديرِكَ، مَنَعا عِبادَكَ الْعارِفينَ بِكَ عَنْ السُّكُونِ اِلي عَطآء وَ الْيَأْسِ مِنْكَ في بَلاء خدايا همانا اختلاف تدبيرت و سرعت تغيير تقديراتت، بندگان عارف به تو را، از اطمينان به بخشش و ناامیدی از تو در گرفتاری باز داشته است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
همه مقاطع زندگی انسانهای کامل، الهی و قابل زیارت است. اما برخی مقاطع گنجایش بیشتری برای ظهور توحید داشته است. اکنون حضرت سیدالشهدا ع را در سه مقطع مورد توجه قرار دهید: روز عرفه، روز عاشورا و روز اربعین. در عرفه، حضرتْ یک تقاضای توحیدی والایی را مطرح می‌نماید و در فقرات دعای عرفه به نمایش می‌گذارد. این فعلا دعا و درخواست است. اما دعایی برخواسته از جان مبارک حضرت، که اقتضای وجودی اوست. در عاشورا این دعا استجابت می‌شود و حوادثی پیش می‌آید که حضرت سیدالشهدا ع را به اوج تجلی توحیدی می‌رساند. در اینجا، آنچه پیشتر دعا بود، ظهور نموده و حضرت مظهر آن واقع شده است. در اربعین این تجلی توحیدی به مقام ختمیت می‌رسد؛ زیرا پس از عاشورا حوادث و بلایای تلخ‌تری رخ داد که همان اسارت آل الله بود. و سر مبارک حضرت که همراه این قافله بود، ناظر این قضایا بود. لذا این ابتلائات جدید، یک تجلیات عمیق‌تری می‌آورد که همان ختم تجلی توحیدی است. لذا زیارت ایشان در روز اربعین اهمیت ویژه‌ای دارد و از نشانه‌های مومن شناخته می‌شود. چراکه یوم اربعین روزی است که اوج توحید در حضرت نمودار شده است. لذا زیارت حضرت در این حال، آثار ویژه‌ای خواهد داشت. اینکه بیش از بیست میلیون نفر در چنین روزی، جذب این ساحت مقدس می‌شوند بخاطر همین ختم در تجلی است که دل‌ها را شیدا نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هجدهم🔰 🌾هویت و شخصیت مستقل برای اجتماع در اسلام🌾 🔶آيا سنت اجتماعى اسلام، ضمانت بقا و اجرا دارد❓❓❓ ممکن است گفته شود: گيرم دعوى شما حق باشد، يعنى نظام اجتماعى، عالی ترين نظام و نظر اسلام در پديد آوردن جامعه‏ اى صالح، پيش رفته‏ ترين و متقن‏ ترين و اساسی ترين نظريه‏ ها باشد و حتى از نظريه جوامع پيشرفته عصر حاضر نيز متقن‏ تر باشد، ولى ؛ 🔸وقتى ضامن اجرا ندارد چه فايده⁉️ 🔸و دليل نداشتنش همين است كه : در طول چهارده قرن به جز چند روزى در همان اوائل بعثت ✔️ نتوانست خود را حفظ كند ✔️ و جاى خود را به قيصريت و كسرويت داد ✔️و حكومتش به صورت حكومتى امپراطورى در آمد، آن هم به صورت ناهنجارترين و فجيع‏ ترين وضعش، ✔️و اعمالى را مرتكب شد كه امپراطوريهاى قبل از او هرگز مرتكب نشده بودند، به خلاف حكومت زائيده شده از تمدن غرب، كه همواره روى پاى خود ايستاده هيچ تغيير ماهيتى نداده است. 📌پاسخ شبهه در قسمت بعدی⬅️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي مِنّي ما يَليقُ بِلُؤْمي، وَ مِنْكَ ما يَليقُ بِكَرَمِكَ خدايا! از من است آنچه سزاوار پستی من است و از توست آنچه شايسته بزرگواری توست! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
سید الشهدا ع در اواخر دعای عرفه، پس از مقدمه سازی‌های فراوان، می‌فرماید: «أسألک اللهم حاجتي التي ان اعطيتنيها لم يضرني ما منعتني، و ان منعتنيها لم ينفعني ما اعطيتني، اسألک فکاک رقبتي من النار...»؛ (خدایا از تو می‌خواهم خواسته‌ای را که اگر عطایم کنی از منع دیگر نعم ضرری نبینم. و اگر از آن منعم نمایی از دریافت دیگر نعم نفعی نبرم؛ گردنم را از آتش رها ساز) این آتش، همان جهل و دوری از خداوند است که منشاء تمام شرور و بدیهاست. و با رفع آن همه خیرات و کمالات به بار خواهد نشست. لذا پس از این دعا و اجابت آن، لحن امام عوض می‌شود و دعا اوج می‌گیرد. و فضا، فضای دیگری می‌شود. چراکه جهل و دوری از خدا (با تمام مراتبش) رفع می‌گردد و معرفت و قرب با تمام مراتبش، حاصل می‌شود. آنگاه زبان دعا تغییر می‌کند و حقایق توحیدی نمایان می‌گردد. تا جائیکه برخی پنداشته‌اند بخش‌های پایانی دعا (الهی انا الفقیر فی غنای، فکیف لا یکون فقیرا فی فقری...) جزء کلام امام نیست و توسط دیگران الحاق شده است. اما حقیقت آن است که فرازهای پایانی دعای عرفه، استجابت فرازهای قبلی آن است. @sooyesama https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ چرا می گوییم زیارت حضرت سید الشهدا دعای عرفه است؟ ▪️این زیارت ها که ما می‌خوانیم اول این که ما زیارت نمی‌خوانیم بلکه قرائت می‌کنیم. ▪️به علاوه ما از سید الشهدا ظاهری را می‌بینیم و از صحرای کربلا به ظاهر آن توجه داریم و از باطن آن خبر نداريم. 🔥ظاهر آن سوزناک است اما از جان آن که عبارت از معراج حضرت است و اعلی علیینی که حضرت سید الشهدا طی کرده است بی‌خبريم و این که خود حضرت بهشت آفرین واقعی شد. ▪️پس زیارت حضرت آن ظهوری است که در عرفه پیدا کرده است. این که انسان کامل با حقیقت مطلق صحبت می‌کند نه با اشخاص. یک ظهوری دارد با حقیقت مطلق، یک ظهور بی نهایت. 🏴 لذا این دعا حقیقتا زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام است. @tohideahadi https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي وَصَفْتَ نَفْسَكَ بِاللُّطْفِ وَ الرَّأْفَةِ لي قَبْلَ وُجُودِ ضَعْفي خدايا! تو خود را با لطف و مهربانی به من توصيف كرده‌ای پيش از پيدايش ناتوانی من اَفَتَمْنَعُني مِنْهُما بَعْدَوُجُودِ ضَعْفي آيا آن دو را از من دريغ ورزی پس از پديد آمدن ناتوانی‌ام! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بیست و ششم 🔰 ▪️قبل از حرکت به کربلا، بزرگانی مثل ابن عباس و ابن جعفر و چهره های نامدار صدر اسلام که ادعای فقاهت، شهامت، ریاست و آقازادگی و امثال اینها داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه کار باید بکنند. ✔️ولی زینب کبری(س) فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد و رفت. ▪️نه اینکه نفهمید راه سختی است، او بهتر از دیگران حس می کرد. ▪️حضرت زینب(س) یک زن بود، زنی که برای ماموریت از شوهر و خانواده‌اش جدا می‌شود و به همین دلیل هم بود که بچه‌های خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد .حس می‌کرد که حادثه چگونه است! ▪️در آن ساعت‌های بحرانی که قوی‌ترین انسان‌ها نمی‌توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین بن علی(ع)  که دنیا ظلمانی شد و دل‌ها و جان‌ها تاریک شد، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید، به جایی رسید که فقط والاترین انسان های تاریخ بشریت یعنی پیامبران می‌توانند به آنجا برسند.  https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️امام حسين در دعای عرفه به خداوند تبارک و تعالی عرض می‌کند که من توحید احدی و صمدی پیدا کردم. ▪️این عبارت از اين است که ظهور همان «قل هو الله احد»ی که بر پیامبر نازل شد، در او ظاهر شد. ▪️وقتی به صحرای کربلا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یکی یکی اصحابش را فدا می‌کند. ❓چیست که باعث می‌شود حضرت سید الشهدا این کار را بکند؟ ▪️آن چیزی که باعث این کار می‌شود ⬅️ جان حضرت سید الشهدا یعنی است. ▪️چون توحید است که حضرت سید الشهدا را بنده خالص خداوند کرده است. ▪️خالص یعنی به توجه ندارد، خالص برای خدا است و این معنای نزول قرآن است. ▪️این که خدا قرآن را به پیامبر نازل کرد: «انا انزلنا الیک الکتاب» ⬅️ ما «الکتاب» بر تو نازل کردیم. کتاب یعنی آنی که از نویسنده حکایت می کند. ▪️ما آن معنا را بر تو نازل کردیم، یعنی نزول حقیقت، یعنی نزولی که بر حضرت سید الشهدا شد که فرمود: «الهی علمت باختلاف الاثار و تنقّلات الاطوار انّ مرادک منّی ان تتعرّف الیّ فی کلّ شیء حتی لا اجهلک فی شیء» ⬅️ یعنی همه ظهورات تو را دیدم و کل ظهورات تو شدم. ✔️لذا ظهور توحید صمدی در خیمه حضرت سید الشهدا است؛ احد و صمد حاکم است. ➖آن توحید، جان سید الشهدا است، همان جانی که در دعای عرفه از آن نقل می کند. ▪️آن جان، فرمانده او می شود. 🏴 یعنی فرمانده او احد و صمد است نه هوای نفس او.🏴 @tohideahadi https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي اِنْ ظَهَرَتِ الْمَحاسِنُ مِنّي فَبِفَضْلِكَ وَ لَكَ الْمِنَّةُ عَلَيَّ خدايا اگر زيبايی‌هايی از من نمايان شود، به فضل توست و تو را بر من منت بسيار است. وَ اِنْ ظَهَرَتِ الْمَساوي مِنّي فَبِعَدْلِكَ و اگر زشتی‌هایی از من ظاهر گردد به عدل توست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️اگر چه زیارت قبر معصومین علیهم السلام و سلام دادن به ایشان خوب است، اما کامل نیست. ✔️زیارت کامل حضرت سید الشهدا همان دعای عرفه است. 🏴اگر قرآن را درست بخوانیم ◀️ زیارت پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله است. 🏴اگر نهج البلاغه را درست بفهمیم و فرمایشات امیر المومنین علیه السلام را بخوانیم ◀️ ایشان را زیارت کردیم. @tohideahadi https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حسن در قبض، صابر است، که قبض و قضا و جمع و قرآن با همند، و بسط و قدر و فصل و فرقان با هم. اگر یوم الجمع نباشد یوم الفصلی کدام است؛ و اگر قضا نباشد قدر کدام و اگر قرآن نباشد فرقان کدام و اگر قبض نباشد بسط کدام. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي كَيْفَ تَكِلُني وَ قَدْ تَكَفَّلْتَ لي خدايا چگونه مرا وا می‌نهی در صورتی كه عهده‌دار من شده‌ای؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰کار گروه تعلیم حکمتی 🔰تکنولوژی تعلیم حکمت 🔺چگونه فلسفه وعرفان بخوانیم 🔺نظر اساتید و بزرگان درباره روش تحصیل 🔺چگونه یک تکنولوژیست تعلیم حکمت شویم. 🔺رصد مدل های تدریس فلسفه در حوزه و دانشگاه در ایران و خارج از کشور 🔺هر هفته با یک نشست فلسفی 🔺 آیا به فلسفه علاقه دارید و در فراگیری آن مشکل دارید 👇کانال زیر را از دست ندهید ➿➿➿ 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت https://eitaa.com/joinchat/3947823129C0d6cb7c8db ➖➖➖ @talim_hekmat
🏴قسمت هفتاد و نهم🏴 4⃣ مرحله ظریف‌تری از نفس اماره هست که برخی از عالمای ربّانی آن را گزارش می‌کنند: ⬅️در این مرحله، عالم ربانی می‌بیند اصلاً میل ندارد؛ میل به مال، حرص و طمع و ... نیست، حذف شده است؛ ✖️ولی گاهی نجوا و القائاتی می‌آید؛ یعنی یکدفعه خطور قلبی دارد؛ اینجا می‌گوییم نجوای نفس آمد امّا میل ندارد. 🔘 در مرحله قبلی، میل داشت یعنی مثلِ اینکه دست آدم را می‌کشد، ببرد؛ آدم مواظب است که نرود و «نهی النفس عن الهوی»، ولی اینجا اصلاً میل نیز نیست. به دلش نگاه می‌کند می‌بیند هیچ میلی نیست. ▪️یکی از این بزرگان می‌گفت وقتی نامحرم جلو می‌آید برای من مثل این است که دارم مثلاً درختی می‌بینم، صحرایی، سنگی می‌بینم. اصلاً هیچ میلی نیست. ولی گَهگاهی نجوا هست یعنی خطوری می‌آید. ▪️ در این مرحله معمولاً آنهایی که در سلوک هستند این ها را گزارش می‌کنند و می‌گویند که در زحمت هستند؛ یعنی سعی می کنند به جایی برسند که این صریر و صدا هم شنیده نشود. ⚫️شروع می‌کنند به جزع و فزع که چقدر ما در پیشگاه خدا بی‌ادب هستیم! این دل چقدر آلوده است! و با خودشان حرف می‌زنند. ▪️این مرحله، بسیار عجیب است؛ یعنی شخص، آهسته آهسته کلِّ دل را از کدورت ها و رِجز و پلیدی ها شست و شو داده است؛ ولی در عین حال هنوز این کدورت هست. ✔️تا به جایی می‌رسد که دیگر هیچ نجوایی نمی‌شنود. 🔳 در مورد معصومین اصلاً نجوا هم نیست. ✔️این که می‌گویند ما از پل صراط عبور می‌کنیم در عین اینکه آتش کاملاً خاموش شده است و اصلا لهیبِ آتش نمی‌آید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59a
الهی! یا قابض و یا باسط! جزر بحر، مد را در پی دارد و محاق قمر، بدر را؛ و ادبار فلک و عقل، اقبال را، و قوس نزول، صعود را؛ قلب حسن در قبض است و امیدوار بسط است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ كَيْفَ اُضامُ وَ اَنْتَ النّاصِرُ لي، اَمْ كَيْفَ اَخيبُ وَ اَنْتَ الْحَفِيُّ بي و چگونه مورد ستم واقع شوم و حال آنكه تو يار مني؟ يا چگونه نااميد گردم در حالی‌كه نسبت به من سخت مهربانی! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
در قسمت قبل گفته شد قلبى كه جامع همه اسماء حسنى و مظهر جميع صفات عليا است ⬅️ قلب انسان كامل است؛ ✔️كه به اقتضاى ذاتى و تكوينى هر اسمى باذن الله تعالى اسمى و رسمى و حكم و اثرى دارد و لغت شناسان و زبان دانان وى را به اسامى مختلف خوانند. برخی در قسمت قبل و برخی دیگر در این قسمت و قسمت آینده مطرح خواهد شد: ➖آدم كل است و مسجود ملك ➖غايت ايجاد و مقصود فلك 🏴«آدم»ش مى‌گويند زيرا كه معلم طالبان راه هدايت است. 🏴«نوح»ش مى‌گويند براى آنكه نجات دهنده از طوفان بلا است. 🏴«ابراهيم»ش مى‌گويند زيرا كه از نار هستى گذشته و نمرود خواهش را كشته و خليل حضرت حق جل شأنه گشته است. 🏴«موسی»یش مى‌گويند براى اينكه فرعون هستى را به نيل نيستى غرق نموده، در طور قرب اله مناجات مى‌كند. 🏴«خضر»ش مى‌گويند به جهت آنكه از آب حيوان، علم لدنى خورده و به حيات جاودانى پى برده 🏴«الياس»ش نيز مى‌گويند زيرا كه جالوت هستى را كشته و خليفه خدا گشته. 🏴«لقمان»ش نيز مى‌گويند زيرا كه حكيم الهى است و به حقيقت اشياء او را كمال آگاهى است. 🏴«افلاطون»ش نيز مى‌گويند زيرا كه طبيب نفوس است و در شناختن علل و امراض باطنى مانند جالينوس است. 🏴«سليمان»ش نيز مى‌گويند زيرا كه زبان مرغان مى‌داند؛ يعنى مطلع بر احوال مريدان است و به طيور حواس ظاهرى و باطنى خود حكمران. 🏴«عيسى» زمانش نيز مى‌نامند براى آنكه دل‌هاى مرده را زنده مى‌سازد و دجال اعور آمال را بر می‌اندازد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! از قبض شاکی نیستم، که در مصحف عزیزت قبض را بر بسط مقدم داشته‌ای: «والله یقبض و یبسط و الیه ترجعون» فرموده‌ای و نمایندگانت در مناجات ها به تأسّی کلامت «یا قابض و یا باسط» گفته‌اند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ها اَنـَا اَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ بِفَقْري اِلَيْكَ اينك من به تو متوسل شدم با احتیاجم به تو! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
گرچه حقيقت انسان را روح او تشكيل می‌دهد ليكن انسان در هر نشئه‌ای همراه با بدن است؛ ☘ هم در دنيا بدن دارد، هم در برزخ، و هم در قيامت. سخن در اين نيست كه انسان در نشئه‌ای بدون بدن می‌باشد؛ ☘ نظر اين است كه بدن، نه تمام حقيقت انسان است و نه جزئی از حقيقت اوست، بلكه ابزار محض است، هم اكنون كه ما در دنيا دارای جسم و جان هستيم و بدن داريم و بدون بدن نيستيم، تمام كارها را روح می‌كند و تمام درد و رنج‌ها و يا لذت و نشاط را روح می‌برد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab