eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بررسي حکم ساب معصومين عليهم السلام از ديدگاه فقه وحقوق اسلامي حکم سب پيامبر و ائمه اطهار طبق نظر قطعي مذهب اماميه قتل است،مرحوم محقق حلی در کتاب المختصر می فرمايد:(يقتل من سب النبی وکذا من سب احد الائمة عليهم السلام ويحل دمه لکل سامع اذا أمن)[1]. در اين حکم هيچ اختلافی بين فقهاء شيعه نيست واجماعی است، البته در بعضي از کتب فقهی مانند شرح لمعه مصاديق ديگري مانند انبياء و حضرت زهرا سلام الله عليها وديگر دختران پيامبر ونيز مادر مکرمه پيامبر اسلام را بيان نموده اند که سب آنها موجب عقوبت است[2]. هرچند معمولا در تعابير فقهاء حکم ساب النبی و الائمة ،جواز قتل بيان شده اما جمعی از علماء مانند حضرت امام خميني قدس سره در تحرير الوسيله ومرحوم سيد احمد خوانساري در کتاب جامع المدارک اين جواز را به معنی اعم دانسته وفرموده اند که ساب النبی والأئمه، واجب است که در صورت عدم ضرر ومشکل برای مسلمين به قتل برسد[3]. به عنوان مثال در کتاب تحرير الوسيله در باب"حد قذف"اينگونه آمده است: (ومن سب النبي صلی الله عليه وآله وجب علی سامعه قتله مالم يخف علی نفسه او عرضه ونفس مومن او عرضه)ودر ادامه حکم سب سب النبی را به ساير ائمه و انبياء وحضرت زهراء سلام الله عليها هم تسري داده اند[4]. در اديان الهی ديگر هم توهين به مقدسات هم گناه و موجب عقوبت می باشد[5]. آنچه بر اين حکم دلالت می کند تعدادي از روايات است مانند: صحيحه هشام بن سالم از امام صادق عليه السلام:(انه سئل عمن شتم رسول الله صلی الله عليه وآله قال:«يقتله الأنی فالأدنی قبل أن يرجع الی الإمام») اين روايت در کتاب کافي [6]وکتاب تهذيب[7]ذکر شده است. روايات ديگري مانند: روايت علی بن جعفر از امام کاظم عليه السلام[8]. روايات حسن بن علی الوشاء[9] و علی بن حديد[10]و عامري[11]از ائمه اطهار در مورد سب پيامبر وائمه وبخصوص امير المومنين بيان شده که وجوب قتل ساب را ثابت می کند. البته نکته مهم که در روايات و فتاوا مورد تصريح است اينکه:جواز قتل شخص ساب در صورتی است که اين قتل برای شخص قاتل يا ساير مومنين ايجاد خطر جانی و يا نسبت به عرض و آبروی آنهانکند. به عنوان نمونه علامه حلی قدس سره در بحث حد قذف در کتاب"تبصرة المتعلمين" می فرمايد:(ويقتل من سب النبی أو احدا من الأئمه ويحل لکل سامع قتله مع امن الضرر)[12]. با توجه به بعضي از روايات مانند روايت هشام بن سالم که مورد اشاره قرار گرفت، جمعی از فقهاء اجرای حکم ساب توسط هر شخصي که سب پيامبر و ائمه را بشنود جائز دانسته اند مشروط به اينکه ايجاد ضرر و هرج ومرج در جامعه اسلامی نشود. اما در مقابل برخی ديگر از فقهاء با استناد به بعضي ادله مانند:روايت ابی عاصم سجستانی و اين استدلال که اجرای حکم ساب از مقوله حدود است واجرای حددو با حاکم اسلامی می باشد،قائل به اين هستند که حکم بايد توسط حاکم يا اذن او انجام شود و با توجه به استقرار حکومت اسلامی در کشور ما اين قول ترجيح داده می شود. در مواد قانون اسلامی مصوب در سال1392مانند:ماده262و612 مجازات سب پيامبر وائمه قتل است،اما بايد اين جرم در محکمه اثبات شود واشخاص بدون اثبات ارتکاب سب نمی توانند مورد عقوبت ومجازات قرار گيرند. ✂️برشي از بيانات استاد سيد محمد رضا شفيعي در نشست علمی مدرسه امام هادي(ع) اهواز با موضوع بررسی فقهی کلامی تاریخی سب النبی و ائمة اطهار عليهم السلام. 🗓٢٩/آذر/١٤٠٠ ___________________________ 🖇پی نوشت: [1]- المختصر النافع فی فقه الإمامية،ج1،ص221 [2]- تحرير الأحکام الشرعية علی مذهب الإمامية،ج5،ص410-الروضة البهية فی شرح اللمعه الدمشقية،ج3،ص325 [3]- جامع المدارک فی شرح المختصر النافع،ج7،ص111-تحرير الوسيلة،ج2،ص509 [4]-همان [5]- ر.ک:حکم اهانت به مريم مقدس؛محمد رضا جواهری و سيد رضا موسوي(بهار و تابستان 1388)مطالعات اسلامی فقه و اصول سال41. [6]- الکافي،ج7،ص259 [7]- تهذيب الأحکام،ج10،ص141 [8]- الکافي،ج7،ص266-تهذيب الأحکام،ج10،ص84 [9]- الکافي،ج7،ص266-تهذيب الأحکام،ج10،ص85 [10]- إختيار معرفة الرجال،ص482 [11]- الکافي،ج7،ص269-تهذيب الأحکام،ج10،ص86 [12]- تبصرة المتعلمين فی أحکام الدين،ص187 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
Taheri-ShahadatHazratZeinab1396[05].mp3
11.03M
🏴 السلام علیک یا عقیله بنی هاشم🏴 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
منشور روحانیت.pdf
460.4K
✔️ 📌 منشور روحانیّت امام راحل، برخواسته از حکمت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🔗پیوند بیانات: khl.ink/f/42475 @qom_khamenei_ir
🔰 پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای مجلس خبرگان، خدمت ایشان رسیدم. معظم له - که می‌دانستند من شاگرد آیت الله بهبهانی هستم - گفتند: "امروز صبح مشغول مطالعه کتاب "الفوائدالعلیه" (اثر مرحوم آیت الله سیدعلی بهبهانی) بودم؛ اما در این کتاب اثری از ذکر مصادر و منابع و ارجاعات که باعث سهولت کار مراجعه کنندگان به کتاب است، ندیدم." پس از بازگشت از سفر، امر تحقیق و تصحیح این کتاب را به فرزند عالم و فاضلم سیدمحمدرضا شفیعی سپردم و خود بر انجام کار اشراف داشتم. پس از انجام کار تحقیق، جلد اول و دوم را خدمت رهبرمعظم انقلاب اسلامی عرضه کردم و ایشان با خوشحالی برای من و فرزندم دعا کردند. 🔹 این متن، بخشی از تقریظ آیت الله سیدعلی شفیعی بر کتاب "الفوائدالعلیه" است که به تازگی با تحقیق و تصحیح جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا شفیعی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه منتشر شده است. این کتاب ارزشمند که به برکت دقت نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و زحمات چندساله محقق دانشمند آن احیاء شده، مشتمل بر ۷۲ فائده فقهی، اصولی، تفسیری، حدیثی و کلامی است که مرحوم آیت الله العظمی بهبهانی در سال ۱۳۳۰ آن را در دو جلد به زبان عربی نگاشته و انتشارات "دار زین العابدین" به تازگی آن را در قالبی نو منتشر کرده است. گفتنی است محقق این کتاب حدود ۹۰۰ پاورقی به آن افزوده اند. 🌐http://eitaa.com/shafiee_ir •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبانی فقهی حقوق مالکیت معنوی در فقه شیعه.pdf
677K
💠مبانی فقهی حقوق مالکیت معنوی در فقه شیعه ✍نویسنده: مرتضی رحیمی ، عباسعلی سلطانی 🔸منبع:فصلنامه مطالعات اسلامی پیاپی۷۳/پاییز۱۳۸۵ 🔻چکیده: حقوق مالکیت معنوی یا فکری امروزه اهمیت زیادی یافته به گونه ای که در دانشگاه های جهان جایی را به خود اختصاص داده و به دلیل ارزش و مالیت زیاد آن درآمدهای سرشاری را عاید دولت ها می کند. در دنیای اسلام هر چند به طور رسمی و به شکل کنونی دیر به آن پرداخته شده است موضوع یاد شده سابقه طولانی دارد و فقهای اسلام اعم از شیعه و اهل سنت درباره آن تحقیقاتی به عمل آورده و به اظهار نظر پرداخته اند. برخی از فقهای اسلام در مخالفت و عدم مشروعیت حقوق یاد شده سخن گفته و به ارایه دلیل پرداخته اند و برخی نیز در مشروعیت آن سخن گفته اند. در نوشتار حاضر، مبانی فقهی شیعه اعم از مخالفان و موافقان حقوق یاد شده مورد بررسی قرار گرفته و مشروعیت حقوق یاد شده نتیجه گرفته شده است. و در پایان راه های انتقال حقوق یاد شده از دیدگاه فقه شیعی، همچون اجاره، بیع، صلح، هبه معوضه و غیر معوضه و... مورد اشاره و بررسی واقع شده و بر خلاف برخی از فقهای شیعه و اهل سنت که بیع حقوق یاد شده را صحیح نمی دانند به دلیل سیر تحول مال و مالیت و بیع و تفاوت معیار مال و مالیت در امروز و گذشته صحت بیع حقوق مزبور نتیجه گرفته شده است. همچنین به خاطر در نظر گرفتن حق جامعه در کنار حق فرد به محدودیت زمانی حقوق یاد شده حکم گردیده و همانند حق ساختن چند طبقه ساختمان (تعلی) تعیین مدت آن به عهده عرف نهاده شده است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصيه اخلاقی آيت الله سبحاني.mp3
1.65M
💢شرح حدیث:(لَوْ أُتِيتُ بِشَابٍ‌ مِنْ‌ شَبَابِ‌ الشِّيعَةِ لَا يَتَفَقَّهُ فِي الدِّينِ لَأَوْجَعْتُه). 🎙آیت الله سبحانی دام ظله 🗓۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ✴️پیشنهاد دانلود‌ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🍀🌸🍀🌸🍀🌸 يا وَصِىَّ الْحَسَنِ وَالْخَلَفَ الْحُجَّةَ اَيُّهَا الْقاَّئِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِىُّ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ 🍀شب رفته وهنگامِ سحر آمده است 🍀بر کلِّ جهانیان خبر آمده است 🍀ای منتظران و عاشقانِ مهدی 🍀میلادِ امامِ منتَظَر آمده است 🌸🍃 ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) مبارک باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از حوزه علمیه خوزستان
🔻 ◼️مراسم بزرگداشت حجت الاسلام شفیعی برگزار می‌گردد ▪️به اطلاع حوزویان و امت ولایتمدار اهواز می‌رسانیم؛ مراسم ختم و بزرگداشت روحانی وارسته، پارسا و پرتلاش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی برگزار می گردد. •••••••••••••••••••• ⏰ زمان: فردا یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵.۳۰ الی ۱۷.۳۰ 📌مکان: مصلی مهدیه امام خمینی(ره) اهواز •••••••••••••••••••• 🔰از طرف؛ ▫️آیت الله موسوی جزایری، ریاست حوزه علمیه خوزستان ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان ▪️بیت مکرم حضرت آیت الله شفیعی •••••••••••••••••••• ▪️از عموم مردم ولایتمدار، انقلابی و ارادتمندان بیت معظم شفیعی جهت حضور در این مراسم دعوت بعمل می‌آید. 🌏 کانال رسمی حوزه علمیه خوزستان eitaa.com/joinchat/1984167957C93868ee67a