🔷نامه آیت الله خوئی قدس سره به آیت الله محمد صادق روحانی رحمه الله:
بسم الله الرحمن الرحيم
به عرض میرساند: ان شاء الله تعالی وجود مبارک قرين صحت و اعتدال و عزت و سعادت بوده باشد. محترم رقيمة کريمة مورخه 14 شهر ماضی واصل، از سلامتی مزاج شريف و بنای شروع به بحث خارج بسی مسرور، ان شاء الله تعالي پيوسته موفق و مؤيد بوده باشيد. از تأخير عريضه احقر با ضميمه اعتقاد بر اين که احقر مکاتيب زياد نوشته ام...
اما اين که جنابعالی و امثال شما مايه افتخار احقر، بلکه ان شاء الله تعالی ذخيره آخرت من و نتيجه عمر احقر میباشيد. اگر عمر بيش از اين باقی نباشد، دلم به اين خوش است که به زندگی شماها زنده هستم و زحمات و بیخوابیهای شبهای من هدر نرفت. کسانی هستند که به نشريات نتايج عمر من از علم و دين ترويج نمايند و بالجمله غير از امثال جنابعالی در دنيا به چه دلخوش بوده و هستم. عزّ شما عزّ من است. مرقوم داشته بوديد که آقايانی که به احقر اعتراض علمی يا غيره داشته باشند، به آن جناب متوجه میسازند، البته حق دارند. زيرا که درست احراز کرده اند که جنابعالی به منزله خود احقر میباشيد. اگرچه بحمدلله تعالی هرجا که باشد، مورد استفاده خواهيد شد، ولي البته بودن در نجف بر جهات ثبوتی آن جناب خواهد افزود. در صورت امکان به نجف مشرف شويد، گمان میکنم بهتر باشد. علاوه بر اين که ما هم به خدمتتان خواهيم رسيد. از ماه گذشته ايام تعطيل ما بالمعنی الاعم به مباحثۀ تفسيری و نوشتن آن شروع کرده ام. گمان میکنم فايده آن به عالم ديانت عامه و به عالم تشيع خاصه بيشتر از خدمات ديگر بوده باشد. مخصوصاً التماس دارم، دعا فرماييد که موفق به اتمام آن بوده باشم در حقيقت به فضل الهي دايرة المعارف علوم اسلاميه خواهد شد...
ابوالقاسم الموسوي الخویي
18 جمادی الثاتی 1389 هجری قمری
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیتالله سید صادق روحانی
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت آیتالله آقای حاج سید صادق روحانی را تسلیت گفتند.
🔻متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ارتحال مرحوم مغفور آیةالله آقای حاج سید صادق روحانی رضواناللهعلیه را به خاندان مکرّم و بیت شریف روحانی و شاگردان و ارادتمندان آن فقیه بزرگوار تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیدعلی خامنهای
۱۴۰۱/۹/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
161007_001[1].mp3
2.93M
🎙#پادکست
توضیحات در خصوص طرح چاپ و نشر به همراه پیوست
@Mortazavahedi
💠آیدی ثبت نام در دفتر نخبگان براداران به غیر از خراسان
@tollabenab
💠آیدی ثبت نام دفتر نخبگان حوزه علمیه خواهران
@nokhbegan1397
💠آیدی ثبت نام جامعه الزهرا
💠تشکل جامعه نخبگانی اصفهان نیز به ایتای جناب آقای روحانی پیام دهند
بقیه آیدی ها پس از نهایی سازی با مراکز اعلام خواهد شد
⛔️تذکر: این دوره مخصوص استعدادهای برتر معرفی شده از مراکز می باشد.
👇👇👇👇2 پیوست👇👇👇👇
#پیوست
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
تعهد اصالت اثر.pdf
208.2K
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
رضایت نامه.pdf
272.4K
💢بررسي حکم 《محاربه》:
🔻بخش سوم:بررسي ونقد مستند شروط غير معتبر در محاربه:
💠بيان نکته مقدماتی:
همانطور که سابقاً گذشت دو شرط"تجريد السلاح"و"إخافة الناس"دارای مستند قوی وشرط در عنوان محاربه می باشند لکن با اين وجود سوالی باقی می ماند که:آيا فزون بر دو شرط ذکر شده 5شرط مطرح شده در کلام بررخی از فقها نيز معتبر می باشد يا خير؟
قبل از پاسخ به اين سوال به عنوان پيش نياز و مقدمه بايد گفت که:
با بررسي ادله باب محاربه روشن می شود که شارع مقدس با وجود آنکه در مقام بيان شروط و امور دخيل در محارب بوده است چيزي جز دو شرط مطرح شده را معتبر ندانسته است يا به عبارتی دقيق تر جز دو شرط مذکور از بيانات شرعی استفاده نمی شود از اين رو با تمسک به اطلاق مقامی موجود در ادله محاربه عدم شروط ديگر را می توان نتيجه گرفت.
به همين دليل فقهايي که قصد دارند شرطي را از شروط پنجگانه را اثبات کنند بايد دليلی دال بر تقييد اطلاق اقامه بکنند لذا برای حل سوال با يد بررسي شود که چه مقيدي را نسبت به اطلاق ادله مطرح کرده اند؟ يا از اساس اطلاق را قبول دارند يا خير؟
برای روشن شدن اين سوالات به بررسي دليل هر شرط به صورت مستقل می پردازيم:
💠بررسي مستندات شروط غير معتبر در محاربه:
1⃣بررسي دليل اعتبار تحقق محابه در خارج از شهر:
همانطور که گذشت اين شرط را فقهای حنفی و حنبلی مطرح کرده اند،ابن قدامه مقدسي در کتاب خود برای اثبات مدعای مذکور دو دليل را مطرح می کند:
اول:« الْوَاجِبَ يُسَمَّى حَدَّ قُطَّاعِ الطَّرِيقِ، وَقَطْعُ الطَّرِيقِ إنَّمَا هُوَ فِي الصَّحْرَاءِ»[1] اين استدلال همانگونه که روشن است مشتمل بر دو مقدمه می باشد:
صغری:حد مخصوص برای قطع طريق است
کبری:قطع طريق عنوانی برای اظهار سلاح در خارج از آبادي است
نتیجه:پس حد مخصوص برای اظهار سلاح در خارج از آبادي است
در نقد اين استدلال می توان گفت که:
صغرای استدلال مذکور محل اشکال می باشد زيرا موضوع حد مخصوص از ادله شرعيه مطرح شده روشن می شود وبا بررسي ادله اختصاص حکم به قطاع طريق بی دليل می باشد از اين رو اظهار سلاح در آبادي نيز باقی در دائره آيه محاربه و روايات آن می باشد.
دوم:« مَنْ فِي الْمِصْرِ يَلْحَقُ بِهِ الْغَوْثُ غَالِبًا، فَتَذْهَبُ شَوْكَةُ الْمُعْتَدِينَ، وَيَكُونُونَ مُخْتَلِسِينَ، وَالْمُخْتَلِسُ لَيْسَ بِقَاطِعٍ، وَلَا حَدَّ عَلَيْهِ»[2]
اين استدلال ابن قدامه می تواند وجه دومی برای عدم صدق عنوان"قطع طريق"بر محارب در آبادی می باشد به همین سبب اشکال سابق نيز بر آن وارد می باشد که اساساً دليل بر اختصاص حکم به عنوان قطاع طريق نداريم.
علاوه بر اين اشکال دليل مذکور اشکال ديگري را دارد وآن اين است که اگر مناط حکم شوکت و قدرت محارب باشد بايد اين عنوان را دخيل در حکم بدانيم نه آنکه عنوان قطع طريق را داخل در حکم بدانيم.
♻حاصل آنکه دليلی بر اثبات اين شرط نداريم و عنوان محارب بر اظهار سلاح داخل عمران و خارج آن صدق می کند.
_________________
[1]-المغني،ج9،ص144
[2]-همان
#اختصاصی
#پژوهش_طلاب_مدرسه
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
اولویت های پژوهشی حوزه علمیه.pdf
3.83M
اولویت های پژوهشی مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی/۱۴۰۱
base.apk
31.16M
📲 نرم افزار اندروید "مجموعه آثار مرحوم آیت الله مصباح یزدی"
🔺 بمناسبت سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیت الله مصباح یزدی (ره)
#نرم_افزار
#نرم_افزار_اندروید
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
استاد مروی-روحيه اميد و تلاش.mp3
1.49M
#هدایت_تحصیلی
🎙آیت الله جواد مروی زید عزه
📌اهمیت شناخت و تکامل استعداد
📌تاثیر جو مایوس کننده بر طلبه
📌لزوم حفظ امید
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
article_13459_11eaffb57b2fcf49a4f32651d40693bb.pdf
292.9K
💢بررسی فقهی حقوقی تجسس و موارد استثنایی آن
✍تالیف:سید هادی صالحی/سید مهدی صالحی/رضا نیکخواه سرنقی
📍چکیده:
حریم خصوصی ازجمله مفاهیم دشوار است که ارائه تعریف جامعومانع و مورد اتفاق از آن در علم حقوق وجود ندارد. در فقه امامیه نیز از این مسئله تعریف و مصطلح شرعی یا متشرعی خاصی ارائه نشده است. از منظر فقه امامیه دو نوع تجسس حرام وجود دارد: یکی تجسس در حریم خصوصی افراد که بهطور مطلق بر اساس آنچه از ادلهی احکام در فقه امامیه بیان شد، حرام است و دیگری تجسس بر ضد نظام اسلامی است که از نگاه فقه امامیه حرام است. خداوند در قرآن کریم و نیز در احادیث معصومین(ع)، تجسس و کنجکاوی در امور دیگران را نهی نموده است، حریم خصوصی افراد را محترم شمرده، تعدی به آن را تقبیح کرده است. شمول این دستورالعمل عمومی است و استثنایی در آن قید نشده است تا تجسس در امور دیگران برای عدهای جایز باشد و برای عدهای دیگر جایز نباشد. بهطور کلی از مفاد و محتوای آیات و روایات و دیگر ادله استفاده میشود که حکم حرمت جاسوسی و تجسّس دارای حدومرز خاصی بوده و بر تمام مصادیق آن نمیتوان حکم حرمت را بار کرد. بر این اساس از دیدگاه اسلام مسلمانان دارای عزت، شأن و حرمت میباشند و کسی حق هتک آن را ندارد و اصل اولیه اجتماعی اسلام احترام به دیگران و عدم تجاوز و عدم تجسّس از آنها و درنهایت حرمت انکشاف آنچه افراد، خدا و رسول(ص) از محصول آن خشنود نمیگردند.
🖇کلیدواژهها: حریم خصوصی، فقه، جاسوسی، تجسس، نظام اسلامی، جایز.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
‼️مسئولین توجه کنند وظیفه آنها رسیدگی و احیاء زندگی مردم است...
🔶 آیت الله العظمی وحید خراسانی در پایان جلسۀ پاسخ به سوالات شرعی در روز دوشنبه سوم بهمن ماه 1401 طی بیاناتی در آستانۀ شهادت حضرت هادی (علیه السلام)توصیه هایی به اعضای هیأت مذهبی و مسئولین داشتند.
مشروح بیانات معظم له بدین شرح است.
🔸 احیاء امر آل محمد صلی الله علیه و آله #وظیفۀ همۀ ماست.
کارهای ما باید مناسب با مقام #امام_زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) باشد.
قضیۀ #شهادت_حضرت_هادی (علیه السلام) مربوط به امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) است.
🔸 #احیاء این روز ، تسلیتی است به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، قلب عالم امکان، چون جدّ بزرگوار امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) است.
❗️ ان شاء الله همۀ #هیأت دست به دست هم بدهند تا امر شهادت امام هادی (علیه السلام)را با عظمت برگزار کنند.
این کارها همه برای #رضایت امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) است وظیفۀ ما سنگین است اگر در این روز هیأت بیرون بیایند عزا برپا شود، به برکت حضرت هادی (علیه السلام) #اجری_عظیم ذخیرۀ دنیا و عقبی آنها خواهد شد که آن اجر با خودِ بقیة الله الاعظم است.
🔻 ایشان در پایان فرمودند این روزها #گلایه های زیادی از #معیشت به ما می رسد.
#تمام_مسئولین توجه کنند #وظیفۀ آنها #رسیدگی و #احیاء_زندگی مردم است. اینها باید تمام همت خود را به کار گیرند تا مبادا شکمی گرسنه بماند، یا خانوادهای از جهت مالی بیچاره شود.
اگر این شد که خود را وقف خدمت به ایتام آل محمد (صلیالله علیه و آله) کرد اجرش لایتناهی است.
🔸 ان شاءالله توفیق خدمت به شیعۀ امام زمان ولی عصر (عجلالله تعالی فرجه الشریف) برای همۀ ما فراهم گردد.
📅 ۳/بهمن ماه/۱۴۰۱
🌐@fatemyeh_valiasr
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
امام هادی علیه السلام فرمود:
مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ قَوْلُنَا فَالْزَمُوهُ وَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَرُدُّوهُ إِلَیْنَا.
آنچه میدانید از ما است، بر آن پای بند باشید و آن چه را نمی دانید، به ما بازگردانید.
📚 بحارالانوار، جلد ۲، صفحه ۲۴۱
⬛️فَالرَّاغِبُ عَنْکمْ مارِقٌ، وَاللَّازِمُ لَکمْ لاحِقٌ، وَالْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکمْ زاهِقٌ، وَالْحَقُّ مَعَکمْ وَفِیکمْ وَمِنْکمْ وَ إِلَیکمْ، وَأَنْتُمْ أَهْلُهُ وَمَعْدِنُهُ، وَمِیراثُ النُّبُوَّةِ عِنْدَکمْ، وَ إِیابُ الْخَلْقِ إِلَیکمْ، وَحِسابُهُمْ عَلَیکمْ، وَفَصْلُ الْخِطابِ عِنْدَکمْ، وَآیاتُ اللّهِ لَدَیکمْ، وَعَزائِمُهُ فِیکمْ، وَنُورُهُ وَبُرْهانُهُ عِنْدَکمْ، وَأَمْرُهُ إِلَیکمْ، مَنْ والاکمْ فَقَدْ والَی اللّهَ، وَمَنْ عاداکمْ فَقَدْ عادَی اللّهَ، وَمَنْ أَحَبَّکمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللّهَ، وَمَنْ أَبْغَضَکمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللّهَ، وَمَنِ اعْتَصَمَ بِکمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللّهِ⬛️
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
Karimi-shahadat-Emam-Hadi-93-02.mp3
3.03M
⬛️المستغاث بک یاصاحب الزمان⬛️
🏴روضه شهادت امام هادی عليه السلام 🏴
#هیئت_مجازی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
4_5997075411069043171.mp3
11.78M
#مسیر_طلبگی
#هدایت_تحصیلی
💢آفات پیش روی طالب علوم دینی
🎙توصیه های حضرت آیت الله سیدمحمد صادق روحانی قدس سره به طلاب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi