eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
1_242272486.pdf
24.04M
جلدچهارم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi
1_242272541.pdf
26.9M
جلدپنجم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi
1_242272597.pdf
24.22M
جلدششم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi
1_242272674.pdf
25.5M
جلدهفتم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi
1_242272727.pdf
26.48M
جلدهشتم •┈••✾••┈•َ ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi
🖋آشنايي با کتاب بحر الفوائد فی شرح الفرائد: كتاب بحر الفوائد في شرح الفرائد، تاليف ميرزا محمد حسن آشتيانى تهرانى از بزرگان فقه و از مراجع زمان خود مى‏باشد.( 1248- 1319 هجرى قمرى). كتاب، شرح فرائد الأصول( معروف به رسائل) شيخ مرتضى انصارى است. ميرزا محمدحسن آشتيانى از مبرزترين شاگردان شيخ انصارى است و تقريرات او گسترده‏ترين و مفصل‏ترين تقريرات درس شيخ مى‏باشد. اين مجموعه اصولى كه در هشت جلد تدوين شده است وشرحى غير مزجى است؛ بدين صورت كه شارح، در هر مبحث، نخست، قسمت كوتاهى از عبارت كتاب« فرائد» را ذكر مى‏كند، آن‏گاه در ذيل آن، مفصلا به شرح و بررسى مطالب مطرح شده در آن فقره، مى‏پردازدودر چاپ های جديد شرح در پاورقي ذکر شده است كتاب بحر الفوائد، داراى متنى بسيار روان و عميق است و بر خلاف ساير كتاب‏هاى اصولى مشكل پيچيدگى در عبارت را ندارد و نام اكثر مآخذ مطالب و صاحبان نظريه‏ها در آن مشخص شده كه باعث استفاده بهتر خواننده از كتاب مى‏شود. در قسمت‏هاى مختلف كتاب، حق‏شناسى و احترام خاص مصنف نسبت به شيخ اعظم انصارى را مى‏توان ملاحظه كرد مؤلف به خاطر احترام خاصى كه نسبت به استادش شيخ اعظم قدس سره دارد، هرگز از عبارت« يرد عليه» استفاده نكرده، بلكه از عبارت لا يخلو عن مناقشة و امثال لفظ مناقشه استفاده كرده و حتى گاهى در مقام توجيه بر آمده است‏. ين احترام نه فقط نسبت به استادش، بلكه نسبت به علماى سابق نيز ديده مى‏شود. مثلا راجع به شيخ طوسى مى‏فرمايد:« قدس اللّه نفسه الزكية و طيب تربته الشريفة». و راجع به كاشف الغطاء چنين مى‏گويد:« فقيه عصره طيب اللّه رمسه». به دليل احاطه كامل مؤلف به نظريات شيخ انصارى، كتاب بحر الفوائد از مهم‏ترين منابع دستيابى به نظريات واقعى شيخ اعظم مى‏باشد كه گاهى در رسائل به اشتباه مطرح شده است‏. در كتاب بحر الفوائد به كرّات عبارت« في مجلس البحث» ديده مى‏شود كه نشان از مباحثات علمى بين مصنف و شيخ اعظم دارد و تفاوت نظريات مطرح شده در جلسات بحث با متن رسائل را نشان مى‏دهد، تا جايى كه در قسمتى از كتاب نظر شيخ اعظم را در مورد نياز به تغيير در عبارت‏هاى رسائل مطرح مى‏فرمايند: فإن كلام شيخنا- قدس سره- في هذا الأمر لا يخلو عن تشويش و اضطراب على ما في الكتاب مع كثير اهتمامه بشأنه و قد كان بانياً على تغيير عبارة الكتاب في الأمر الثاني في كثير من مواضعه و قد دعى قبله، جزاه اللّه عن الدين و عنّا خير الجزاء. در كتاب بحر الفوائد از بعضى بزرگان و كتاب‏هاى آنها به صورت كنايه يا اختصار نام برده شده كه به بعضى از آنها اشاره مى‏شود: 1- بعض أفاضل مقاربي عصرنا في الفصول، يا بعض أفاضل المتأخرين، كه مقصود شيخ محمد حسين بن عبدالرحيم اصفهانى( متوفاى 1252) صاحب كتاب الفصول الغروية است. 2- بعض المحققين في تعليقاته على المعالم، كه شيخ محمد تقى بن عبدالرحيم اصفهانى( متوفاى 1248 هجرى قمرى) صاحب هداية المسترشدين مراد است. 3- السلطان، كه مقصود سلطان العلماء( خليفة السلطان) سيد علاءالدين حسين بن رفيع الدين حسينى( متوفاى 1064 هجرى قمرى) صاحب حاشيه بر معالم است. 4- بعض السادة من الأجلة، مراد از آن بحر العلوم، سيد محمد مهدى بن سيد مرتضى طباطبايى( متوفاى 1212 هجرى قمرى) صاحب مصابيح الأحكام مى‏باشد. 5- بعض أفاضل المتأخرين في عوائده، مقصود كتاب عوائد الأيام، تأليف ملا احمد بن مهدى نراقى كاشانى است( متوفاى 1244 هجرى). 6- محكى صد، يعنى جامع المقاصد تأليف محقق ثانى، ابوالحسن على بن حسين بن عبدالعالى كركى( متوفاى 940 قمرى) 7- الشيخ في الزبدة، يعنى زبدة الأصول، تأليف شيخ بهائى( متوفاى 1031 هجرى قمرى). 8- شارح الدروس،( شارح الروضة) استاد محقق آقا حسين بن جمال الدين محمد خوانسارى( متوفاى 1098 هجرى قمرى). 9- سيد مشايخه في المفاتيح، مقصود مفاتيح الأصول، تأليف سيد محمد مجاهد بن سيد على است.
🌷🌷روی عن رسول الله_صلی الله علیه وآله_:أنه قال: خَيرُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ ؛ 📚بحار الانوار،ج۷۹،ص۱۷۰ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي سندي حديث:-[علی اليد ما أخذت حتی توديه]1️⃣: شيخ أنصاري رحمه الله می نويسد: (أمّا خبر اليد فدلالته و إن كانت ظاهرة و سنده منجبراً)(1). ♻️توضيح: سبب آنکه شيخ أنصاری برای تصحيح سندي خبر يد به عمل اصحاب تمسک کرده است اين است که خبر مذکور در هيچ يک از کتب حديثي بصورت مسند نقل نشده است از اين رو نمی توان سند آن را تصحيح کرد. وخبر يد در کتب عامه به صورت ذيل نقل شده: «قتادة عن الحسن البصري عن سمرة بن جندب»(2). اين سند نيز از چند جهت محل إشکال می باشد که مهمترين آنها عبارتند از: (الف)-ضعف سمرة بن جندب: سمرة بن جندب با آنکه از أصحاب پيامبر أکرم صلی الله عليه وآله بوده لکن دارای شرايط لازم برای عدالت نمی باشد. اين مدعا با بررسي شواهد تاريخي روشن می گردد برای مثال: -سمرة از واليان بنی أميه بر کوفه وبصره بوده است(3) ودر دوران ولايت خود بر اين دو شهر مهم اسلامی هشت هزار مسلمان را به قتل رسانده است(4). -معاوية صد هزار درهم به وی داد تا حديثي از پيامبر اکرم در ذم وطعن به أمير المومنين عليه السلام جعل کند واو نيز پذيرفت(5). -ابن جندب از جمله افرادي بود که مردم را به جنگ با إمام حسين عليه السلام تشويق می کرد(6). اين موارد جای هيچ شکي در عدم وثاقت اين راوی باقی نميگذارد. (ب)-وجود إختلاف در إتصال سند: در بين علماي علم رجال در اتصال سند مذکور به سمرة بن جندب إختلاف شده است(7) زيرا از شواهد تاريخي دليل قطعي بر شاگردي حسن بصري نزد ابن جندب ثابت نشده است از اين رو إحتمال می رود که حسن بصري واسطه بين خود وابن جندب را ساقط کرده. ووجود چنين إحتمالي که شواهد قوي نيز بر آن دلالت می کند مانع از قبول خبر می شود. از اين رو خبر از جهت سندي ضعيف می باشد در نتيجه شيخ أعظم رحمه الله ناچار شده اند که برای تصحيح خبر به عمل اصحاب تمسک کنند. ⚠️در نوشته های بعدي إن شاء الله به بررسي ادعاي شيخ أنصاري در رابطه با عمل أصحاب از ديدگاه فقهاي ديگر می پردازيم⚠️ 📚منابع: (1)- كتاب المكاسب،ج‌3، ص: 189 (2)-المستدرک علی الصحيحين،ج2،ص47 (3)-التاريخ الصغير،ج1،ص132 (4)-تاريخ الطبري،ج4،ص176 (5)-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحديد معتزلي،ج4،ص72 (6)-همان،ص73 (7)-مراجع شود:نصب الراية،ج1،ص149 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi
ما دو فقه، یکی سنتی و دیگری پویا نداریم. فقه پویا، ھمان فقه سنتی ماست. پویاست، یعنی علاج کنندهی مشکلات انسان و پاسخگوی حوادث واقعه است؛ و سنتی است، یعنی دارای شیوه و متدی است که بر طبق آن (اجتھاد) انجام میگیرد، و این شیوه قرنھا معمول بوده و کارایی خود را نشانداده است. 🌹مقام معظم رهبري🌹 •┈••✾••┈•َ ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): @madresetakhasosiemamhadi