📚کتاب المکاسب(المحشی)
📝تعليق:شيخ محمد کلانتر
#کتابخانه
#فقه
#شروح_مکاسب
👇👇مطالب مرتبط با محدوده مکاسب پایه هفتم👇👇
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨بسم الله الرحمن الرحيم✨✨
⚠️طلاب گرامی تمامي کتب معين شده توسط موسسه برای مراجعه واستفاده از آنها در تقرير، بارگزاري شدند.⚠️
#مصاحبه
🔹درباره هدی الطالب و نگارنده آن بخوانید:
-روش شناسی #هدی_الطالب الی شرح المکاسب و تفاوت آن با منتهی الدرایه
-تاریخ اتمام کار تالیف کتاب و تاریخ انتشار جلد اول آن و مراحل چاپ سایر مجلدات تا پایان خیارات و دلیل اختلاف گزارشات درباره عدد مجلدات
-نسخه شناسی متن اصلی مکاسب که مبنای کار شارح بوده است
-سیر تدریس خارج فقه و اصول ایشان
-تفقد رهبر معظم انقلاب نسبت به آیه الله مروج درسفر به #اهواز
-تراز علمی #آیت_الله_مروج نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر از اهوازی ها
🔻توضیحات مفید درباره کتاب و نگارنده از نگاه استاد رضا حیدری را درمصاحبه با ایکنا بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3924529
🌐کانال استاد شیخ رضا حیدری
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️آيت الله شفيعي-حفظه الله تعالی-:
اينجانب به ياد دارم که آن زمان طلاب در حوزه نجف اشرف در اثناء هفته تحصيلي [=شب و روز شنبه تاشب وروز چهارشنبه]جز به درس وبحث وتدريس وتاليف وتحقيق به هيچ کار ديگري نمی پرداختند،به منازل يکديگر نمی رفتند به مجلسه روضه خوانی ويا ميهماني ويا ترحيم شرکت نمی نمودند وهيچ کس را نمی پذيرفتند بلکه همه در حجره های مدارس ويا اطاق منازل خود و يا سالن کتابخانه های عمومی فقط سرگرم کار علمی خود می بودند وحتی طلاب مجرد نوعاً ظرف ولباس خود را هم نمی شسته و آنها را برای روز تعطيلي می گذاشتند.با آغاز شب پنجشنبه مجدداً ديد و بازديدها و روابط و زيارت ها و مشاغل شخصي شروع شده پس از دوشبانه روز مجددا با آغاز شب شنبه برنامه علمی ودرسي خود می پرداختند و در واقع اين دو روز تعطيل مقدمه و وسيله اي جهت ادامه وتنظيم برنامه های تحصيلي آنان می بود.
وبدينسان برکت عمر، توزيع و توسيع وقت و فراهم شدن امکانات درسي را بيشتر می نمود تا آنجا که مشتغلين به سطوح وسطی وعالی در روز چندين درس را بر اساتيد فرا می گرفتند.از جمله خود اينجانب در بعضي اوقات 6درس را تلمذ وتعليم می نمودم. چنانکه برخی از اساتيد نيز روزانه تا8درس را تدريس می نمود ومشتغلين به درس خارج نيز حداقل دو درس و حداکثر چهار درس را همراه با مطالعه مباحثه کتابت ،تحرير وتقرير شرکت می کردند.
حال آيا اکنون نيز وضع بدين گونه است
أميد واريم که چنين باشد وچنين بشود.
📗روش فقهی اصولی شيخ انصاري،ص96-97
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢دليل عدم تأثير اهل علم در مردم💢
شهيد ثاني رحمه الله در منية المريد می نويسند:
⭕️قال بعض الفضلاء لبعض الأبدال:
ما بال كبراء زماننا و ملوكها لا يقبلون منا و لا يجدون للعلم مقدارا و قد كانوا في سالف الزمان بخلاف ذلك⁉️
✅فقال:
إن علماء ذلك الزمان كان يأتيهم الملوك و الأكابر و أهل الدنيا فيبذلون لهم دنياهم و يلتمسون منهم علمهم فيبالغون في دفعهم و رد منتهم عنهم فصغرت الدنيا في أعين أهلها و عظم قدر العلم عندهم نظرا منهم إلى أن العلم لو لا جلالته و نفاسته ما آثره هؤلاء الفضلاء على الدنيا و لو لا حقارة الدنيا و انحطاطها لما تركوها رغبة عنها و لما أقبل علماء زماننا على الملوك و أبناء الدنيا و بذلوا لهم علمهم التماسا لدنياهم عظمت الدنيا في أعينهم و صغر العلم لديهم لعين ما تقدم.
#هدايت_تحصيلي
#بازخواني_منية_المريد
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از اجتهاد
✉️ نامه شهید صدر در پاسخ به برخی شایعات و جایگاه بیبدیل آیتالله خویی
✔️ برای نخستین بار منتشر میشود:
🔹 در دورهای در اثر برخی رفتارهای اطرافیان، شایعه شده بود رابطه میان آیتالله سیدابوالقاسم خویی و شهید سید محمدباقر صدر سرد و سست شده است.
🔹 شهید صدر دراینباره بیانیهای را در قالب پاسخ به پرسشی تدوین کرد تا مانع ترویج این شایعهها شود. او در این بیانیه درباره جایگاه بیبدیل استادش سخن گفته و نکات مهمی را درباره نسبت مرجعیت و مرجعیت اعلی متذکر شده است که برای نخستین بار منتشر میشود.
متن این بیانیه به این شرح است👈 https://b2n.ir/779157
#شهید_صدر
#آیتالله_خویی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیت الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
- یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم:
«نزد شما آمدهام تا درس بخوانم. میشود شما «وسائل الشیعه» را برای ما تدریس کنید؟»
ایشان فرموده بود:
«من فقط فقه تدریس میکنم.» ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه میشود، تدریس وسائل را قبول میکند.
ایشان در تدریس وسائل به ترجمه بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد، همین آقای سرابی مجدّدا نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند. آقای میلانی نپذیرفت و فرمود: فقه تدریس نمیکنم ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم!
👈 مسأله تدریس حدیث، سنّتی بوده که متأسفانه ترک و تعطیل شده است.
📚 جرعهای از دریا: جلد ۴/ صفحه ۳۹۶
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الفقهية
#شروط_المتعاقدين
#اختيار
📌اعتبار يا عدم اعتبار "ناخوشايند بودن"مکرَه عليه3️⃣:
....... همانطور که در اصول بیان شده است قول لغویین حجیت ندارد مگر اینکه لغوی کسی باشد که وثاقت و امانت او ثابت شده باشد و شهادتی بدهد که آن شهادت مبتنی بر حس یا محتمل الحدس و الحس باشد و معارضی نیز نداشته باشد. در مانحن فیه راغب وثاقت دارد و درست است لکن چیزی که در مورد مفردات او مطرح است این است که مطالب ایشان مبتنی بر اجتهاد است و احتمال محتمل الحدس و الحس بودن آن عرفی نیست. کثیرا ما دیده می شود که ایشان برای اینکه معنای کلام را بیان کند، به آیات تمسک می کند. البته این ها گزاره هایی است که باید در مورد آن دقت و فحص بیشتری شود. در مورد ایشان این شبهه وجود دارد که ایشان بر اساس اجتهادات و استنباطات لغت را معنا می کنند. البته کتابی قوی است و در برخی از داستان ها دیده ایم که این کتاب از نظر لغوی مورد تأیید حضرت صاحب الأمر عجل الله تعالی فرجه واقع شده است ولی به هر جهت مشکله ی اجتهادی بودن را دارد.
بنابراین به قول لغویین نمی توان اعتماد کرد. اگر بخواهیم به قول خود محقق حکیم که اهل زبان است و فقهای عرب زبانی که اینطور فرموده اند تمسک کنیم، اخبار ایشان و دیگر فقهایی که این مطلب را فرموده اند مشکلی ندارد. اگر هم شک کنیم که در گذشته نیز چنین بوده است به استصحاب عدم نقل و قهقرایی می گوییم که در زمان سابق نیز همین معنا را داشته است. ولی این در صورتی است که در مقابل این اخبار اماره بر حقیقت و مجازی که برای ما قطع می آورد یا اطمینان می آورد وجود نداشته باشد. بزرگانی مانند امام رحمه الله اقامه ی دلیل می کنند بر اینکه ما برخلاف این دلیل داریم.
❌اشکال اول به تعريف اکراه توسط علمای لغت:اشکال حضرت امام خميني قدس سره:
⭕️ فرموده اند مواردی است که اگر کسی مشتاق به یک عملی باشد، مثل کسی که مرض استسقاء دارد و اشتیاق به نوشیدن آب دارد[6] ، بر حسب محاسبات عقلی اراده ی آب خوردن ندارد ولی اگر او را اکراه بر آب خوردن کنند، وجدانا و عرفا صدق اکراه بر او می شود. شاهد دیگری که امام آورده اند این است که اگر کسی واقعا مشتاق به انجام یک معامله باشد و در صدد انجام آن نیز برآید اما در همین اثناء یک جابری بگوید که باید بفروشی و این شخص خوشش نمی آید که کارش به دلیل حرف آن جابر باشد، در اینجا چون اطاعت از او و فرمانبرداری از او برای شخص مبغوض است، اگر معامله را انجام بدهد نمی توان گفت که این معامله صحیح است در حالی که در اینجا نفس بیع مکروه برای شخص نبوده است.
اگر گفته شود که از آنجایی که اطاعت از جابر برای او مکروه است و این اطاعت با عمل خارجی او متحد است در نتیجه خود عمل خارجی که طبق خواسته ی جابر انجام شده است، ناپسند او خواهد بود؛ در جواب ایشان دو مطلب اقامه می کنند بر اینکه نمی توان این حرف را زد:
1. اینکه هیچ گاه حکم یا صفت قائم به یک عنوان به عنوان دیگری سرایت نمی کند مگر اینکه مبادی موجود در آن ها یکسان باشد؛ ولی اگر مبادی آن ها متفاوت باشند و صرفا با عنوان دیگر ملازمه داشته باشد و در خارج اتحاد داشته باشند، سرایتی در کار نیست. بنابراین اینجا اطاعت مبغوض است و بیع مبغوض نمی شود.
2. شما اگر بخواهید به قول لغویین اتکاء کنید و بگویید که لسان العرب اینطور گفته است، آن ها گفته اند حمل الغیر علی ما یکرهه، یعنی وادار کنیم به چیزی که آن را مکروه دارد یعنی قبل از اکراه، عمل نزد او مکروه بوده است در حالی که در مثالی که زدیم این معامله قبلا مکروه نبوده است و به واسطه ی اکراه جابر، مکروه شد. بنابراین مسلما این بیع باطل است و اکراه در این موارد صادق است.
بنابراین ایشان می فرماید به دلیل اینکه ما دلیل بر خلاف قول لغویین داریم نمی توان به آن ها اعتماد کرد، چون اماره در جایی حجیت دارد که دلیلی بر خلاف آن وجود نداشته باشد.
⚠️ادامه دارد.......
( درس خارج فقه استاد محمد مهدی شب زنده دار|15-11-۹۸)
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi