#الفوائد_الأصولية
#اعلام_حوزه_خوزستان
📌قاعده مقتضي ومانع در ديدگاه آيت الله سيد علي بهبهاني قدس سره:
♦️2️⃣♦️
📍وجوه اعتبار قاعده مقتضی و مانع:
مرحوم بهبهانی سه وجه عمده به عنوان مدرک و منشأ این قاعده مطرح نموده است.
❇️وجه اول: بناء عقلاء
بنای عقلاء دال بر اعتبار قاعده مقتضی و مانع است، البته بنایی که کاشف از حکم عقل است، لذا در واقع دلیل اصلی این قاعده همان حکم عقل است که پشتوانه بنای عقلاء شده است، اما این که عقلاء چنین بنایی دارند از این باب است که در مواردی عقلاء بنای بر این مفاد دارند که استصحاب در آن ها تصویر نمی شود یا این که لا اقل مبنای عقلاء در این موارد، استصحاب نیست و موردی غیر از این قاعده برای این موارد وجود ندارد.
ایشان برای اثبات این بناء امثله ای(اصالة العموم، اصالة الاطلاق و اصالة الحقیقة) آورده است که در آن ها بر اساس همین قاعده عمل شده است که البته در برخی از آن ها به جای بنای عقلاء به بنای فقهاء تمسک نموده است.
🔸[مثال أول]:اصالة الحقیقة:
لفظ «لو خلی و طبعه» اقتضای معنای حقیقی را دارد و قرینه مجاز صارف از این معنای حقیقی است و بنای عقلاء دال بر حفظ همان معنای حقیقی است تا زمانی که مانعی از این اقتضاء احراز شود.
🔸[مثال دوم]:اصالة العموم:
اقتضای لفظ عام بدون نصب قرینه بر تخصیص، شمول و عمومیت است، و به صرف احتمال وجود این قرینه نمی توان از تاثیر مقتضی رفع ید نمود.
🔸[مثال سوم]:اصالة الاطلاق:
اقتضای اولیه لفظ مطلق، اطلاق معنا است و با صرف احتمال تقیید نمی توان از این معنا صرف نظر کرد.
⛔️ان قلت: ممکن است که فقط در خصوص موارد محاورات (اصالة الحقیقه و اطلاق و عموم) این بناء (قاعده) وجود داشته باشد و در سایر موارد این بناء وجود نداشته باشد.
✅قلت: اگر بنای عقلاء در این موارد پذیرفته شود تفکیکی در آن راه ندارد، چرا که این بناء به نکته ای عقلایی است که قابل تعبد نیست و در هر جا که این نکته وجود داشته باشد، بناء وجود خواهد داشت، و شارع هم تا زمانی که نسبت به این بنای عقلا و منشا آن یعنی حکم عقل ردعی ندارد، آن را امضاء نموده است.
از نظر ایشان حکم عقل در این قاعده اقتضایی است یعنی ممکن است که شارع از این حکم عقل ردع و منع داشته باشد ولی آن چه روی داده عدم این ردع و حتی امضای این بناء است.
🔸[مثال چهارم]:اصالة اللزوم در عقود:
بنای فقهاء در شبهات موضوعیه این است که در شک در لزوم و جواز معامله، حکم به لزوم معامله می شود؛ در حالی که احتمال می رود از ابتداء بیع جایز شکل گرفته باشد لذا استصحاب جا ندارد.
⛔️ان قلت: یک استصحاب در مقام راه دارد که همان استصحاب ملکیت قبل از فسخ، که در مقام وجود دارد و نیازی به قاعده مقتضی و مانع نیست.
✅قلت: بنای عقلاء بر لزوم بر اساس این استصحاب نیست بلکه بر اساس اصالة اللزوم است نه استصحابی که نتیجه آن لزوم باشد، و از طرفی هم این که بنای عقلاء در این جا مستند به استصحاب باشد؛ لازمه ای دارد که قابل التزام نیست، به عنوان مثال در جایی که در هبه موهوب له معلوم نیست که هبه به ذی الرحم (لازم)یا هبه به اجنبی(جایز) است، استصحاب مکلیت قبل از فسخ دال بر لزوم است، در حالی که فقهاء حکم به لزوم در این مورد ندارند، و این حاکی است که مدرک فقهاء بر لزوم در معاملات مشکوکه قاعده مقتضی و مانع است که در بیع وجود دارد، اما در هبه این اقتضاء وجود ندارد و لزوم در آن خلاف قاعده و منوط به موارد هبه به ذی رحم است.
🔸[مثال پنجم]:شک در محرمیت:
در موارد شک در محرمیت که مکلف نمی داند که زنی که مقصود به ازدواج است آیا از محارم اوست یا نه؟ بنای فقهاء بر عدم محرمیت این زن است، چرا که صرف مرأة بودن مقتضی عدم محرمیت است.
🔸[مثال ششم]اصالة التمام در صلاة:
در جایی بعد از طی مسافتی چهار فرسخی شک دارد در این که نمازش قصر می شود؟ آیا هشت فرسخ امتدادی شرط است یا هشت فرسخ تلفیقی (رفت و برگشتی) هم صدق می کند؟ که فقهاء در این موارد تا زمانی که مانع از اقتضای اولیه در نماز که همان تمامیت است، احراز نشده باشد حکم به بقای این اقتضاء نموده اند.
🎙درس أصول آيت الله قائني-16-12-1394
ادامه دارد....
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🏴شهادت جانگداز حضرت جواد الائمه تسليت باد🏴
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🏴يا جواد الائمه ادركني🏴
- قَالَ رَجُلٌ بِحَضْرَتِه:
ِ إِنِّي لَأُحِبُّ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً حَتَّى لَوْ قُطِّعْتُ إِرْباً أَوْ قُرِضْتُ لَمْ أَزُلْ عَنْه.
+ُقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهماِ السَّلاَم:
ُ لاَ جَرَمَ أَنَّ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً مُعْطِيَاكَ مِنْ أَنْفُسِهِمَا مَا تُعْطِيهِمَا أَنْتَ مِنْ نَفْسِكَ إِنَّهُمَا لَيَسْتَدْعِيَانِ لَكَ فِي يَوْمِ فَصْلِ اَلْقَضَاءِ مَا لاَ يَفِي مَا بَذَلْتَهُ لَهُمَا بِجُزْءٍ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ جُزْءٍ مِنْ ذَلِك.
💢مردی در حضور امام جواد علیه السلام گفت:
«من محمّد و علی علیهما السلام را دوستدارم؛ حتّی اگر بدنم تکّهتکّه یا قطعهقطعه گردد از [محبّت] آنها دست نمیکشم».
+امام علیه السلام فرمود:
بدون شک محمّد و علی (علیهما السلام) هر آنچه تو از وجودت به آنها عطا کردی، آنها از وجودشان به تو میبخشند. یقیناً در روز قیامت که روز حکمکردن نهایی دربارهی چیزهاست، ایشان برای تو آن قدر درخواست ميكنند كه هر چه تو بكنى يك صد هزارم آن نميشود.
📖بحار الأنوارج ۲۳، ص ۲۶۰
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از رضا حیدری
🔴برگی از تاریخ ماندگار خوزستان
🔹متن نامه امام جواد علیه السلام به یکی از خواص اصحاب خود؛ علی بن مهزیار اهوازی:
بسم الله الرحمن الرحیم. یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزي فی الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی قد بلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی الحر و البرد، فی اللیل و النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء.
به نام خداوند بخشاینده مهربان. ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند.
تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت و در آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم وقتی که همۀ خلائق را جمع می کند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنونده هر دعائی است.
📚کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص۶۲۲
بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵، ص۵۰۱
http://eitaa.com/Heydari_org
✅ با اجتهاد، روش استنباط در همه معارف را می آموزید.
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این طریقه استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس فقه را جدی بگیرید.
🗓(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🌐روشنا
#رهبر_حوزه
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از اجتهاد
💢سن بلوغ دختران؛ پرسش سید منیر الخباز و پاسخ محمد اسحاق فیاض
✔️تغییر فتوای آیتالله اسحاق فیاض؛ از مراجع تقلید نجف درباره سن بلوغ دختران بازتاب گستردهای در محافل حوزوی و حتی رسانههای عمومی داشت که هنوز هم ادله این تغییر فتوا اعلام نشده است.
اکنون با گفتگوی مکتوب آیتالله فیاض با استاد سید منیر الخباز؛ فقیه عربستانی مقیم حوزه علمیه قم و از شاگردان آیتالله سیستانی درباره این تغییر فتوا، بخشی از ابهامات ماجرا روشن شده است.
استاد خباز که مجتهد ۵۸ ساله متولد منطقه شیعهنشین قطیف در عربستان سعودی است و در حوزههای نجف و قم درس خوانده، در نامهای به آیتالله فیاض یادآوری کرد که بیش از بیست روایت معتبر بر اشتراط ۹ سالگی در سن بلوغ دختران دلالت میکند و اجماع فقهای شیعه و حتی گزارشهای دال بر برداشت اصحاب امامان معصوم(ع) بر همین سن تأکید دارد.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t15079
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌷🌷روی عن ابی عبدالله الصادق علیه السلام انه قال:
من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله، ان الله یقول: «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله.»
📚 📚 من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251
#احادیث_طلاب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الأصولية
#اعلام_حوزه_خوزستان
📌قاعده مقتضي ومانع در ديدگاه آيت الله سيد علي بهبهاني قدس سره:
💢تحليل آيت الله سيستاني از ديدگاه آيت الله بهبهاني :
آقای سیستانی در کتاب استصحاب به مرحوم بهبهانی نسبت داده است که:«ایشان در شکّ در وجود حاجب هنگام وضوء قاعدة مقتضی و مانع را جاری می داند»
چرا که شسته شدن صورت و انغسال آن با جریان آب بر صورت عرفاً متّحد است و عرف به مجرّد جریان آب بر صورت، حکم به تحقق شستن می کند، (پس صبّ الماء علی الوجه مقتضیِ است که محرز می باشد و تحقق الإنغسال مقتضیَ است که مشکوک می باشد) حال با شکّ در وجود حاجب شکّ در تحقق انغسال به مجرّد جریان الماء بر صورت می شود، که در اینصورت اگر چه إنغسال أثر شرعی و عقلی صبّ الماء علی الوجه نمی باشد و فقط عرفاً متّحد می باشد، قاعدة مقتضی و مانع جاری می شود.
❌نقد تحليل:
و لکن به نظر ما این استناد به مرحوم بهبهانی روشن نیست، بلکه ظاهر از کلمات ایشان این است که قاعدة مقتضی و مانع را در این مسألة شکّ در وجود حاجب نیز جاری نمی داند؛ چرا که تفاوتی میان مثال شکّ در حاجب و مثال رمی سهم به سمت زید نمی باشد و ایشان در این مثال از جریان قاعدة مقتضی و مانع منع می نمود.
بنابراین مرحوم بهبهانی می فرماید: فقط در موردی که مقتضیَ از آثار شرعیه و یا عقلیه مقتضیِ باشد، قاعدة مقتضی و مانع جاری است.
🎙درس خارج اصول استاد محمدتقي -94/11/03
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⚠️ هشدار آیتاللهالعظمی صافی نسبت به اوضاع وخیم در افغانستان
⛔️ جلوی تجاوزها گرفته شود
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با صدور بیانیهای نسبت به اوضاع داخلی و حوادث تاسفبار کشور افغانستان هشدار دادند که متن آن به این شرح است:🔻
◼️ بسم الله الرحمن الرحیم
انّ ربّک لبالمرصاد
این روزها، جهان شاهد حوادث بسیار وحشتناک و تاسّفآوری است که وجدان بشریت و فطرت پاک انسانها، شرمنده از این جنایات است.
آیا میشود گروهی، خود را انسان بنامند، اما نسبت به همنوع خود این همه جنایات مرتکب شوند!؟
خشونت و درندهخویی تروریستها از یک طرف؛ و از سوی دیگر، سکوت جهانیان و دولتها و مجامع به اصطلاح حامی حقوق بشر، موجب تعجّب و شرمندگی است!
اعتماد به گروهی که سابقه شرارت و قتل و #آدمکشی آنان بر همه جهانیان روشن است اشتباه بزرگ و غیر قابل جبرانی است!
اینجانب بنابروظیفه دینی و انسانی خود، به همه دولتها و مراکز بینالمللی به ویژه سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران، هشدار میدهم که نسبت به این وحشیگریها و شهادت تعداد زیادی از مظلومین در افغانستان و آوارهگشتن هزاران نفر از مردم؛ اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، واکنش جدّی نشان دهند تا جلوی تجاوزها گرفته شود.
به یقین، سکوت امروز آنها موجب پشیمانی و ندامت در آینده است.
و السلام علی من اتّبع الهدی
قم، سوم ذی الحجه ۱۴۴۲
لطف الله صافی
•┈┈••✾••┈┈•
📲 خبرگزاریحوزه تنها مرجع رسمی اطلاعرسانی حوزههای علمیه:
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
#تازه_های_نشر
#کتابخانه
#شروح_مکاسب
💥شرح مکاسب نوشته میرزا محمد تقی شیرازی(میرزای کوچک) به زیور طبع آراسته شد.
💢انتشارات العتبه العسکریه المقدسه
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️آيت الله شفيعي-حفظه الله تعالی-:
اينجانب به ياد دارم که آن زمان طلاب در حوزه نجف اشرف در اثناء هفته تحصيلي [=شب و روز شنبه تاشب وروز چهارشنبه]جز به درس وبحث وتدريس وتاليف وتحقيق به هيچ کار ديگري نمی پرداختند،به منازل يکديگر نمی رفتند به مجلسه روضه خوانی ويا ميهماني ويا ترحيم شرکت نمی نمودند وهيچ کس را نمی پذيرفتند بلکه همه در حجره های مدارس ويا اطاق منازل خود و يا سالن کتابخانه های عمومی فقط سرگرم کار علمی خود می بودند وحتی طلاب مجرد نوعاً ظرف ولباس خود را هم نمی شسته و آنها را برای روز تعطيلي می گذاشتند.با آغاز شب پنجشنبه مجدداً ديد و بازديدها و روابط و زيارت ها و مشاغل شخصي شروع شده پس از دوشبانه روز مجددا با آغاز شب شنبه برنامه علمی ودرسي خود می پرداختند و در واقع اين دو روز تعطيل مقدمه و وسيله اي جهت ادامه وتنظيم برنامه های تحصيلي آنان می بود.
وبدينسان برکت عمر، توزيع و توسيع وقت و فراهم شدن امکانات درسي را بيشتر می نمود تا آنجا که مشتغلين به سطوح وسطی وعالی در روز چندين درس را بر اساتيد فرا می گرفتند.از جمله خود اينجانب در بعضي اوقات 6درس را تلمذ وتعليم می نمودم. چنانکه برخی از اساتيد نيز روزانه تا8درس را تدريس می نمود ومشتغلين به درس خارج نيز حداقل دو درس و حداکثر چهار درس را همراه با مطالعه مباحثه کتابت ،تحرير وتقرير شرکت می کردند.
حال آيا اکنون نيز وضع بدين گونه است
أميد واريم که چنين باشد وچنين بشود.
📗روش فقهی اصولی شيخ انصاري،ص96-97
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزه خوزستان
(#مفاخر_خوزستان)
یادنامه سالگرد ارتحال ملکوتی فقیه عالیقدرحضرت آیت الله العظمی حاج سیدمحمدحسن آل طیب(ره)
به قلم امین بهرامی(شریعت شوشتری)
مشاهده 👇
http://khateshahr.ir/358-سنبل-عالمان-و-مسجود-فرشتگان.html
┈┈••••✾•
🌿🌺🌼🌸
•✾•••┈┈
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69