eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✨بسم الله الرحمن الرحيم✨✨ ⚠️طلاب گرامی تمامي کتب معين شده توسط موسسه برای مراجعه واستفاده از آنها در تقرير، بارگزاري شدند.⚠️
🔹درباره هدی الطالب و نگارنده آن بخوانید: -روش شناسی الی شرح المکاسب و تفاوت آن با منتهی الدرایه -تاریخ اتمام کار تالیف کتاب و تاریخ انتشار جلد اول آن و مراحل چاپ سایر مجلدات تا پایان خیارات و دلیل اختلاف گزارشات درباره عدد مجلدات -نسخه شناسی متن اصلی مکاسب که مبنای کار شارح بوده است -سیر تدریس خارج فقه و اصول ایشان -تفقد رهبر معظم انقلاب نسبت به آیه الله مروج درسفر به -تراز علمی نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر از اهوازی ها 🔻توضیحات مفید درباره کتاب و نگارنده از نگاه استاد رضا حیدری را درمصاحبه با ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3924529 🌐کانال استاد شیخ رضا حیدری •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️آيت الله شفيعي-حفظه الله تعالی-: اينجانب به ياد دارم که آن زمان طلاب در حوزه نجف اشرف در اثناء هفته تحصيلي [=شب و روز شنبه تاشب وروز چهارشنبه]جز به درس وبحث وتدريس وتاليف وتحقيق به هيچ کار ديگري نمی پرداختند،به منازل يکديگر نمی رفتند به مجلسه روضه خوانی ويا ميهماني ويا ترحيم شرکت نمی نمودند وهيچ کس را نمی پذيرفتند بلکه همه در حجره های مدارس ويا اطاق منازل خود و يا سالن کتابخانه های عمومی فقط سرگرم کار علمی خود می بودند وحتی طلاب مجرد نوعاً ظرف ولباس خود را هم نمی شسته و آنها را برای روز تعطيلي می گذاشتند.با آغاز شب پنجشنبه مجدداً ديد و بازديدها و روابط و زيارت ها و مشاغل شخصي شروع شده پس از دوشبانه روز مجددا با آغاز شب شنبه برنامه علمی ودرسي خود می پرداختند و در واقع اين دو روز تعطيل مقدمه و وسيله اي جهت ادامه وتنظيم برنامه های تحصيلي آنان می بود. وبدينسان برکت عمر، توزيع و توسيع وقت و فراهم شدن امکانات درسي را بيشتر می نمود تا آنجا که مشتغلين به سطوح وسطی وعالی در روز چندين درس را بر اساتيد فرا می گرفتند.از جمله خود اينجانب در بعضي اوقات 6درس را تلمذ وتعليم می نمودم. چنانکه برخی از اساتيد نيز روزانه تا8درس را تدريس می نمود ومشتغلين به درس خارج نيز حداقل دو درس و حداکثر چهار درس را همراه با مطالعه مباحثه کتابت ،تحرير وتقرير شرکت می کردند. حال آيا اکنون نيز وضع بدين گونه است أميد واريم که چنين باشد وچنين بشود. 📗روش فقهی اصولی شيخ انصاري،ص96-97 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢دليل عدم تأثير اهل علم در مردم💢 شهيد ثاني رحمه الله در منية المريد می نويسند: ⭕️قال بعض الفضلاء لبعض الأبدال: ما بال كبراء زماننا و ملوكها لا يقبلون منا و لا يجدون للعلم مقدارا و قد كانوا في سالف الزمان بخلاف ذلك⁉️ ✅فقال: إن علماء ذلك الزمان كان يأتيهم الملوك و الأكابر و أهل الدنيا فيبذلون لهم دنياهم و يلتمسون منهم علمهم فيبالغون في دفعهم و رد منتهم عنهم فصغرت الدنيا في أعين أهلها و عظم قدر العلم عندهم نظرا منهم إلى أن العلم لو لا جلالته و نفاسته ما آثره هؤلاء الفضلاء على الدنيا و لو لا حقارة الدنيا و انحطاطها لما تركوها رغبة عنها و لما أقبل علماء زماننا على الملوك و أبناء الدنيا و بذلوا لهم علمهم التماسا لدنياهم عظمت الدنيا في أعينهم و صغر العلم لديهم لعين ما تقدم‏. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از اجتهاد
✉️ نامه شهید صدر در پاسخ به برخی شایعات و جایگاه بی‌بدیل آیت‌الله خویی ✔️ برای نخستین بار منتشر می‌شود: 🔹 در دوره‌ای در اثر برخی رفتارهای اطرافیان، شایعه شده بود رابطه میان آیت‌الله‌ سیدابوالقاسم خویی و شهید سید محمدباقر صدر سرد و سست شده است. 🔹 شهید صدر دراین‌باره بیانیه‌ای را در قالب پاسخ به پرسشی تدوین کرد تا مانع ترویج این شایعه‌ها شود. او در این بیانیه درباره جایگاه بی‌بدیل استادش سخن گفته و نکات مهمی را درباره نسبت مرجعیت و مرجعیت‌ اعلی متذکر شده است که برای نخستین بار منتشر می‌شود. متن این بیانیه به این شرح است👈 https://b2n.ir/779157 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیت الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): - یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل می‌کرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: «نزد شما آمده‌ام تا درس بخوانم. می‌شود شما «وسائل الشیعه» را برای ما تدریس کنید؟» ایشان فرموده بود: «من فقط فقه تدریس می‌کنم.» ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می‌شود، تدریس وسائل را قبول می‌کند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه بسنده نمی‌کردند و شرح و بسط می‌دادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد، همین آقای سرابی مجدّدا نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند. آقای میلانی نپذیرفت و فرمود: فقه تدریس نمی‌کنم ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم! 👈 مسأله تدریس حدیث، سنّتی بوده که متأسفانه ترک و تعطیل شده است. 📚 جرعه‌ای از دریا: جلد ۴/ صفحه ۳۹۶ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌اعتبار يا عدم اعتبار "ناخوشايند بودن"مکرَه عليه3️⃣: ....... همانطور که در اصول بیان شده است قول لغویین حجیت ندارد مگر اینکه لغوی کسی باشد که وثاقت و امانت او ثابت شده باشد و شهادتی بدهد که آن شهادت مبتنی بر حس یا محتمل الحدس و الحس باشد و معارضی نیز نداشته باشد. در مانحن فیه راغب وثاقت دارد و درست است لکن چیزی که در مورد مفردات او مطرح است این است که مطالب ایشان مبتنی بر اجتهاد است و احتمال محتمل الحدس و الحس بودن آن عرفی نیست. کثیرا ما دیده می شود که ایشان برای اینکه معنای کلام را بیان کند، به آیات تمسک می کند. البته این ها گزاره هایی است که باید در مورد آن دقت و فحص بیشتری شود. در مورد ایشان این شبهه وجود دارد که ایشان بر اساس اجتهادات و استنباطات لغت را معنا می کنند. البته کتابی قوی است و در برخی از داستان ها دیده ایم که این کتاب از نظر لغوی مورد تأیید حضرت صاحب الأمر عجل الله تعالی فرجه واقع شده است ولی به هر جهت مشکله ی اجتهادی بودن را دارد. بنابراین به قول لغویین نمی توان اعتماد کرد. اگر بخواهیم به قول خود محقق حکیم که اهل زبان است و فقهای عرب زبانی که اینطور فرموده اند تمسک کنیم، اخبار ایشان و دیگر فقهایی که این مطلب را فرموده اند مشکلی ندارد. اگر هم شک کنیم که در گذشته نیز چنین بوده است به استصحاب عدم نقل و قهقرایی می گوییم که در زمان سابق نیز همین معنا را داشته است. ولی این در صورتی است که در مقابل این اخبار اماره بر حقیقت و مجازی که برای ما قطع می آورد یا اطمینان می آورد وجود نداشته باشد. بزرگانی مانند امام رحمه الله اقامه ی دلیل می کنند بر اینکه ما برخلاف این دلیل داریم. ❌اشکال اول به تعريف اکراه توسط علمای لغت:اشکال حضرت امام خميني قدس سره: ⭕️ فرموده اند مواردی است که اگر کسی مشتاق به یک عملی باشد، مثل کسی که مرض استسقاء دارد و اشتیاق به نوشیدن آب دارد[6] ، بر حسب محاسبات عقلی اراده ی آب خوردن ندارد ولی اگر او را اکراه بر آب خوردن کنند، وجدانا و عرفا صدق اکراه بر او می شود. شاهد دیگری که امام آورده اند این است که اگر کسی واقعا مشتاق به انجام یک معامله باشد و در صدد انجام آن نیز برآید اما در همین اثناء یک جابری بگوید که باید بفروشی و این شخص خوشش نمی آید که کارش به دلیل حرف آن جابر باشد، در اینجا چون اطاعت از او و فرمانبرداری از او برای شخص مبغوض است، اگر معامله را انجام بدهد نمی توان گفت که این معامله صحیح است در حالی که در اینجا نفس بیع مکروه برای شخص نبوده است. اگر گفته شود که از آنجایی که اطاعت از جابر برای او مکروه است و این اطاعت با عمل خارجی او متحد است در نتیجه خود عمل خارجی که طبق خواسته ی جابر انجام شده است، ناپسند او خواهد بود؛ در جواب ایشان دو مطلب اقامه می کنند بر اینکه نمی توان این حرف را زد: 1. اینکه هیچ گاه حکم یا صفت قائم به یک عنوان به عنوان دیگری سرایت نمی کند مگر اینکه مبادی موجود در آن ها یکسان باشد؛ ولی اگر مبادی آن ها متفاوت باشند و صرفا با عنوان دیگر ملازمه داشته باشد و در خارج اتحاد داشته باشند، سرایتی در کار نیست. بنابراین اینجا اطاعت مبغوض است و بیع مبغوض نمی شود. 2. شما اگر بخواهید به قول لغویین اتکاء کنید و بگویید که لسان العرب اینطور گفته است، آن ها گفته اند حمل الغیر علی ما یکرهه، یعنی وادار کنیم به چیزی که آن را مکروه دارد یعنی قبل از اکراه، عمل نزد او مکروه بوده است در حالی که در مثالی که زدیم این معامله قبلا مکروه نبوده است و به واسطه ی اکراه جابر، مکروه شد. بنابراین مسلما این بیع باطل است و اکراه در این موارد صادق است. بنابراین ایشان می فرماید به دلیل اینکه ما دلیل بر خلاف قول لغویین داریم نمی توان به آن ها اعتماد کرد، چون اماره در جایی حجیت دارد که دلیلی بر خلاف آن وجود نداشته باشد. ⚠️ادامه دارد....... ( درس خارج فقه استاد محمد مهدی شب زنده دار|15-11-۹۸) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تحیت قابل توجه طلاب محترم پایه هفتم و هشتم شیوه نامه استماع صوت و انجام تقریر به شرح ذیل می باشد: 1) زمان استماع صوت از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ ظهر می‌باشد. 2) زمان انجام تقریر از ساعت ۱۳ تا ۲۲ شب می‌باشد. 3) مبنای حضور و غیاب ارسال تقریر نهایتا ساعت ۲۲ شب می‌باشد. 4) رجوع به منابع معین و معرفی شده برای طلاب دوره تخصصی الزامی است و باید پایان تقریر منابع ذکر گردد. 5) رجوع به منابع برای طلاب دوره عمومی که حداقل دو منبع معین شده الزامی می باشد. تبصره: این شیوه برای توسعه وقت در زمان انجام تقریر برای طلاب دوره عمومی و تخصصی و تمهیدی برای شروع مشاورات دوره تخصصی که متعاقبا اعلام خواهد شد می‌باشد. تذکر : طلاب محترم از روز شنبه این شیوه جدید اجرائی خواهد شد و به این شیوه عمل کنید. و من الله التوفیق
📍سه ویژگی لازم برای تبلیغ در عرصه بین الملل: 1⃣فضل علمی(تسلط بر فقه و اصول و علوم مرسوم). 2⃣اطلاع از مسائل سياسي جهان اسلام. 3⃣زبان گویا داشتن •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
34.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی پویانفر 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_487554652.pdf
433.3K
✅ مقاله استنباط اسلام 🔹نگارش: استاد احمدعلی 🔹استاد یوسفی، رئیس مرکز راهبری مطالعات اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم: روش‌های کشف نظام‌های اجتماعی شامل موارد ذیل است: ۱. روش : که همان فقه منفعل است. ۲. روش : یعنی حرکت از روبنا به زیربنا، به این صورت که با مطالعه احکام فقهی که از فقه اصغر استخراج می شود، به اصول و قواعد کلی که ما را به عدالت می‌رساند دست یابیم. شهید صدر این نظریه را پذیرفته و با توجه به قاعده منطقه الفراغ این را بسط می‌دهد. ۳. روش : یعنی حرکت از زیربنا به روبنا، یعنی از مبانی شروع کنیم و به سمت روبناها حرکت کنیم ۴. روش : بدین معنا که هیچ کدام از این روش‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کند. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_498414573.pdf
3.47M
📚الحسن والقبح(عقلیان ام شرعیان ام اعتباریان؟) ✒️آیت الله ماجد الکاظمی(حفظه الله). 📖کتابچه پیش رو نوشته ایی است مختصر در بیان دیدگاه های محققین در مساله حسن و قبح عقلی می باشد که می تواند اطلاعاتی جامع را برای پژوهشگران عرصه فقه و اصول عرضه کند. از مزایای دیگر این کتاب بیانی روان و به دور از تعقید می باشد که خود بر زیبایی این نوشته افزوده است. 🔶این کتاب را مولف اخیرا و بصورت مجازی منتشر کرده اند🔶 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✔️ آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی: 🔹 امام خمینی و آیت‌الله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است. 🔸 طلاب نباید برای رشد خود منتظر برنامه و خط و مشی حوزه باشند، راه رشد در حرکت و اقدام خود افراد با بهره از معلمان اخلاقی و علمی است. تحول حوزه توسط بزرگان خوب است اما نباید معطل آن بود. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
دوره کتاب شریف «ینابیع الفقه» حاوی درس خارج صلات مرحوم آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی (از مراجع تقلید شیعه و از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی که او را ذو الشهادتین می‌خواندند). به تقریر فقیه فقید استاد سید محمدجعفر جزائری مروج (نویسنده هدی الطالب و منتهی الدرایه) چاپ و منتشر شد. این دوره توسط انتشارات آل المرتضی علیهم‌السلام به زیور طبع آراسته شده است و علاقه‌مندان این اثر را می‌توانند در شهر قم، خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی، کوچه ۱۸، پلاک ۸، مدرس آیت‌الله شاهرودی تهیه نمایند. گفتنی است، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توان با شماره‌های ۰۲۵۳۷۷۴۶۳۸۱ و ۰۹۱۹۱۵۸۷۲۲۰ تماس حاصل نمایند. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌عنوان باب – که مکاسب محرّمه است - در صدد بیان حرمت تکلیفی است یا حرمت وضعی❓❓ ❇️ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان می‌کند. از آنجا که مسألۀ تبادل اجناس و اموال و غیره از ضروریات زندگی بشر است و به همین خاطر در همۀ جوامع، قواعدی را برایش معیّن کرده‌اند، شرع مقدّس اسلام نیز – بر خلاف نظر افرادی که شرایع الهی را صرفاً متوجّه جانب روحی و اخلاقی انسان می‌دانند – به این ناحیه از زندگی بشر هم توجّه نموده است. چون برداشت ما از دین این است که برای همۀ ارتباطات انسانی، فردی و اجتماعی، تکلیفی معیّن کرده است. پس در این ناحیه که کدامیک از معاملات حرام و ممنوع است، و مکلّف بر انجام آن مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت و کدام معامله جایز است، تکلیف انسان را مشخّص کرده است. طبعاً مناسب‌ترین جا برای طرح این مسائل در فقه، باب معاملات است که تحت عنوان «المکاسب المحرّمة» بحث مي‌شود. بلاشک معاملات شرائط و قیودی دارند که اگر رعایت نشود، آن معامله باطل خواهد شد، لکن بطلان معامله مستلزم حرمت معامله نیست. از آنچه بیان شد درمی‌یابیم که: بحث عمده در مکاسب محرّمه، بحث از ممنوع‌بودن یا معاقب‌بودن یا مورد جریمه بودن و جزاء الهی داشتن و در قانون اساسی و حکومت اسلامی، جزاء قانونی داشتن خود معامله است. با مراجعه به کتب فقهاء و آنچه در هدایۀ صدوق، مقنعۀ مفید، نهایۀ شیخ طوسی، مراسم سلّار، مهذّب ابن برّاج، فقه القرآن راوندی، سرائر ابن ادریس و تحریر و قواعد علامه(رضوان‌الله‌علیهم) ذکر شده است، درمی‌یابیم که تلقّی قدماء از مکاسب محرّمه، همان حرمت تکلیفی، حرام‌بودن و ممنوع‌بودن است. البته اغلب قدماء، بابی را تحت عنوان « مکاسب محرّمه» باز نکرده‌اند، امّا در خلال کتاب المکاسب یا کتاب البیع، این قسم را ذکر کردند، و بعضی از فقهاء هم بالخصوص بحثی را در این زمینه ذکر کردند؛ مثل جناب ابن ادریس در سرائر، یا مرحوم محقّق در شرایع. گروهی از فقهاء هم اصلاً متعرّض مسألۀ حرمت به این معنا نشدند و یا کلماتشان اعمّ از حرمت تکلیفی و وضعی است، یا فقط مسألۀ بطلان را بیان نمودند و متعرّض حرمت نشدند. از جمله ابن حمزۀ طوسی در «وسیله»، و جناب علامه در «تذکره» چنین عمل نموده‌اند. پس مسألۀ عمدۀ ما در اینجا، بحث از حرمت تکلیفی است. 🎙(درس خارج فقه[مکاسب محرمه]آيت الله العظمی خامنه ايی| 1389/09/01) ⚠️ادامه دارد...... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_506010763.mp3
20.09M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی صوفی 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_506493113.mp3
1.68M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی مروانی 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi