eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸این عَلَمی که بلند شده، نباید بیفتد🔸 📝 دکتر علی حائری از ملاقات با 🕌 پس از استقرارمان در هتل نجف، پدر غسل زیارت کرد و دشداشۀ سفیدِ بلندی پوشید و به جای عمامه یک دستار سفید به سر کشید. عصا به دست، با آن محاسن سفید، هیبت دلربایی پیدا کرده بودند. به مزاح گفتم: بسان حضرت موسی شدید! لبخند زدند و گفتند: با این هیبت قابل شناسایی ام؟ سری به انکار و لبخند تکان دادم و به سمت حرم راه افتادیم. 🕌 به محض ورود در حرم، پاها را برهنه کردند. سرشان کاملاً پایین بود. چیزی را با صدای بی جوهری تند تند زمزمه می‌کردند و اشکشان متصل جاری بود. حال عجیبی پیدا کرده بودند. این حال و این حجم از تواضع را نه در حرم رضوی و نه حتی در کربلای معلی ندیده بودم. گویی هیبت امیر مؤمنان را به تمامه درک می‌کردند. گوشۀ حیاط حرم در آفتاب سوزان نشستند و شروع به خواندن زیارت کردند. به نظرم زیارت جامعه کبیره بود. نمی‌دانم، هرچه بود، طولانی بود. زیارت که تمام شد، باز با تواضعی زائدالوصف به سمت حرم راه افتادیم. هر دیوار یا دری را که می‌دیدند گونه ها را متواضعانه به آن می مالیدند. صورت یکسره تَر بود و اشک، دائم سرازیر. سرشان پایین بود و یک لحظه هم سر را بلند نکردند. بوسه ای کوتاه به گوشه ضریح و زیارتی مختصر. بدون آنکه روی برگردانند، سر به زیر و آرام آرام عقب رفتند. حالشان طبیعی نبود. گویا اتفاقی رخ داده بود که من از درک آن عاجز بودم. نماز ظهر را هم همانجا خواندیم. 🕌 در مسیر بازگشت، درست در ورودی، یک فردی که روی ولیچر بود -یک انسان هیکل مندِ نورانی، با جای مهر روی پیشانی بلندش و یک لباس سفید - حال معنوی پدر را که دید، دست پدر را محکم گرفت و بصورت چسباند. می‌بوسد و می گریست و فریاد می‌زد: یا ابا صالح مددی! ... یا انصار دین الله مددی! پدر که متوجه حال غریب او شده بودند، آرام دستشان به قلبش کشیدند و پیشانی اش را بوسیدند و گفتند: «یا اخی! سیأتی قريباً، اطمئن، اطمئن، نحن أيضاً ننتظره ...» آرام شد و دست پدر را بوسید و رها کرد. این مواجهه توجه برخی را به ما جلب کرد؛ مِن جمله، سید جوانی که متوجه شدم دارد پشت سر ما به سمت هتل می‌آید. در ورودی هتل، خودش را به ما رساند. به من با ته لهجۀ عربی گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» بدون آنکه جواب مشخصی بدهم گفتم: «مطلبی هست؟» گفت از طرف آیت الله سیستانی است و برای ترتیب ملاقات آمده. یکه خوردیم، گویا پس از دیدار پدر با عبدالمهدی کربلایی (امام جمعۀ کربلا)، ایشان زمان مراجعت ما را به نجف، به دفتر آیت الله اطلاع داده و ایشان آمادگی این دیدار را داشتند. البته شاید کسی از همراهان ما این تقاضا را از عبدالمهدی کرده باشد که من مطلع نبودم. 🕌 بگذریم. به پدر در راه گفتم. ایشان هم کمی غافلگیر شدند. ... بنا شد کسی از دفتر برای راهنمایی بیاید. یک پیرمرد سیه چرده عینکی آمد. فاصلۀ هتل و دفتر آیت الله را پیاده راه افتادیم. جلو کوچه، گیت بازرسی بود. چیزی به عربی گفت، زنجیر را برداشتند و وارد دفتر شدیم. ما که چند نفری بودیم را در اتاق انتظار جای دادند و پدر را بردند. چند دقیقه بعد، دنبال من هم آمدند. گویا پدر سفارش کرده بود. قبل از ورود، کسی به من فهماند که فقط مصافحه کنم. اینجا دست بوسی قدغن است. خیلی ساده، دو زانو در اتاق بزرگی که با موکت پوشیده شده بود، کنار میزی کوچک روی ملحفه ای سفید نشسته بودند. خیلی لاغرتر از آن چیزی که تصور می‌کردم. پیشانی را بوسیدم و سلام کردم. گویا در خلال صحبت با پدر بودند. پاسخ سلام را دادند. فارسی را روان صحبت می‌کردند اما با ته لهجۀ غلیظ عربی. 🕌 از مرحوم پدر بزرگ ما -شیخ عبدالحسین حائری- گفتند که ایشان را ندیده بودند، اما به عنوان یک فقیه زاهد متقی در کربلا معروف بودند. بعد، از پدر گفت که مطالب شما را مدتیست پیگیری می کنم. از طرح «فلاحت در فراغت» خبر داشت. می گفت ورود در اینگونه مسائل، روحانیت را واقع بین می‌کند. از نظریات اقتصادی پدر مطلع بود و می‌گفت هر چند شاید قابلیت اجرا نداشته باشد اما تحقیقات در این رابطه را برای اسلام مفید می دانم و قائلم از وجوهات می‌توان در آن خرج کرد و حمایت خواهند کرد. بعد گفتند: «با این همه، که برای شما قائلم، بیشتر به خاطر و حضور فعالتان در است (این دیدار در سال 89 واقع شده بود [و منظور ایشان، فتنۀ سال 88 است]). اندکی تأمل کردند، بعد ادامه دادند: «این ، حالا که بلند شده، . اگر افتاد دیگر هیچ کس نمی‌تواند آنرا بلند کند. البته که مسائلی هست که باید بیان شود که حفظ این عَلَم و بیان آن مسائل، مانعة الجمع نیست. شما در شرایطی که مسئولیتی نداشتید و شاید بی مهری هایی دیده باشید، نقش ممتازی ایفا کردید» (ادامه دارد) ... منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
ادامه ... 🕌 پدر که گویا یکّه خورده باشد، سرش را بلند کرد. نگاهی به آیت الله انداخت و بعد نگاهی به من کرد. گویا مایل نبودند برخی مسائل را در حضور من بیان کنند. گفتند چند نفری میهمان داریم. با اجازۀ شما، علی برود ایشان را بیاورد تا از زیارت شما محروم نباشند. به اتفاق یکی از اعضای دفتر، به اتاق انتظار رفتیم و بعد از چند دقیقه به سالن برگشتیم. همان شخص این بار بالای سر آیت الله ایستاده بود و تکرار می‌کرد: «فقط مصافحه، دستبوسی ممنوع». گرد ایشان نشستیم. گفتند: «عزیزان همه شیرازی هستید؟» همه پاسخ دادند. گفتند: «اولاً قدر این حاج آقا که همراهش به دیدن من آمدید را بدانید. انسان وارسته ای است و برخی اوصافش کم نظیر است». بعد گفتند: «دو گوهر در شهر شما زندگی می‌کنند که تا هستند، از وجودشان مستفیض شوید. اینها نورند! یکی آیت الله آشیخ محمد رضا حدائق و دیگری آیت الله پاکدل». بعد نگاهی به من کردند و گفتند: «اهل زیارت قبر حافظ هستی؟» گفتم بله. گفتند: «از جانب من برو و بالای سر قبر حافظ فاتحه بخوان». بعد اندکی سکوت کردند و گفتند: «به مسئولین سلام مرا برسان و بگو: حافظ، سینه سوخته بوده. اهل معنا بوده. وصیت کرده قبرش زیارتگاه باشد. ترتیبی دهند از این حالت که هرکس تفریحی که جای دیگری نمی‌تواند بکند، می رود آنجا انجام می دهد، در بیاید! زیارتگاه، جای قلیان و قهوه خانه نیست. جای ادب است. آدم باید آنجا به یاد خدا بیفتد، نه به یاد خلق خدا که دخترها و پسرها قرارشان را آنجا می‌گذارند [با خنده].» 🕌 همه از اشراف آیت الله به جزئیات امور شهرمان مبهوت بودیم. کسی را صدا زدند که برای میهمان ها دُرّ نجف بیاورید. با دستشان هدیه ها را بدستمان کردند و گفتند تا هر وقت که مایل بودید در نجف بمانید، اسبابش را فراهم می‌کنند و متواضعانه جمع را ترک کردند و من هنوز در فکر اِشراف آیت الله به امور بودم. منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
🔅لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ🔅 🚩🚩عید مبعث نبی اکرم(صلی الله علیه و آله)بر تمامی مسلمانان مبارک باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
مواضع حکیمانه آیت‌الله سیستانی در دیدار پاپ «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری: 🔹مواضع حکیمانه آیت‌الله سیستانی در دیدار رهبرکاتولیک‌های جهان مایه عزت اسلام شد. 🔹تأکیدات آیت‌الله سیستانی در این دیدار تاریخی بر مسائل مهم بین‌المللی از جمله اشغالی خواندن قدس شریف، خط بطلانی بر توطئه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس بود. 🔹ابراز نارضایتی آیت‌الله سیستانی از وضعیت فقر، محرومیت، تبعیض و نیزتحریم و تأکید بر اینکه رهبران دینی باید به مسئولیت خود عمل کنند، می تواند مصداق بارز آموزه قرآنی «کلمه سواء» میان پیروان و رهبران ادیان ابراهیمی باشد که باید منتظرنتایج آن باشیم. @TasnimNews
هدايت تحصيلي عليدوست.mp3
17.11M
🎙استاد أبو القاسم عليدوست[حفظه الله] 🔸أهميت فقه وأصول 🔹ضرورت تحصيل رسائل ومکاسب 🔸روش شناسي تحصيل رسائل ومکاسب 💥 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
امروز ۲۲ اسفند (سال ۱۳۷۷) برابر است با ۲۲ دومین سالگرد رحلت بزرگمردی با اخلاص و با تواضع ، مؤلف کتب ارزشمند و کم نظیر : منتهی الدرایة في شرح الكفاية ، هدی الطالب في شرح المكاسب ، ینابیع الفقه و... مرحوم حضرت آیت الله حاج سیّد محمّدجعفر مروّج جزائری ، از علمای بزرگ خوزستان و قم ، و یکی از شاگردان حضرات آیات : شیخ ضیاءالدین عراقی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، سید محسن طباطبائی حکیم ، سید محمود شاهرودی ، و دیگر علمای نجف اشرف بود . 💢شادي روح فقيه عاليقدر آيت الله مروج قدس سره صلوات💢 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💥 گزيده ايي از مصاحبه مجله"حوزه" با آيت الله مروج قد سره. 🗓تاريخ إنتشار: سال 1379 🔖شماره:98 ⬇️⬇️⬇️
⭕️از چه زمانى شروع به تحصیل کردید و در چه حوزه اى مشغول به فراگیرى دانشهاى دینى شدید؟ ✅13 ـ 14 ساله بودم که به تشویق مرحوم والد در زادگاهم شهرستان شوشتر مشغول تحصیل شدم. جامع المقدمات را خدمت مرحوم والد و برخى دیگر از دروس عربى را نزد علماى دیگر شوشتر فرا گرفتم. پس از مقدمات عربى فقه و اصول را نیز در محضر مرحوم والد شروع کردم. معالم و مقدارى از لمعه و شرایع را نزد ایشان خواندم. در حدود 21 ساله بودم که براى ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شدم. مکاسب را خدمت مرحوم آقا سیّد على نورى و بخشى از رسائل را خدمت مرحوم آیت اللّه شاهرودى و بخش دیگر آن را خدمت دیگر علما به صورت متفرقه خواندم. پس از به پایان بردن سطح به درس خارج رفتم. اوّلین درس خارجى که شرکت کردم درس مرحوم آقا ضیاء عراقى بود که هم فقه و هم اصول را خدمت ایشان فرا گرفتم. پس از مدتى مسافرتى به ایران پیش آمد. به خوزستان رفتم. آن جا بودم که آقا ضیاء به رحمت خدا رفت. پس از بازگشت به نجف به درس آیت اللّه شاهرودى و آیت اللّه حکیم مى رفتم. البته مختصرى هم درس مرحوم آقا سیّد ابوالحسن اصفهانى رفتم که خارج مکاسب مى گفت. و مدتى هم درس اصول مرحوم آقا شیخ حسین حلّى حاضر شدم. ولى عمده درس خارج در محضر آقاى شاهرودى بود هم فقه و هم اصول و آقاى حکیم که تنها فقه بود; چون ایشان آن زمان اصول نمى گفت. حدود 22 سال در حوزه نجف بودم و به تحصیل و تدریس مشغول بودم; تا آن که حکومت عراق ما را دستگیر و از عراق بیرون کرد. به اهواز آمدیم و چون بیش تر بستگان در اهواز بودند در آن جا رحل اقامت افکندیم; به امید آن که هر چه زودتر به نجف اشرف برگردیم که متأسفانه میسّر نشد. تا چند ماه پس از جنگ هم در اهواز ماندم سپس به قم آمدم; به امید آن که دوباره برگردم که این هم مقدور نشد و ماندگار شدم. حوزه: شوشتر از جمله شهرستانهایى است که همواره عالمان بزرگى از حوزه برخاسته اند و حوزه علمیه آن از دیرینه ترین حوزه هاى شهرستانى است. حال از محضر حضرت عالى مى خواهم که ویژگیهاى این حوزه را بویژه در دورانى که شما در آن تحصیل مى کرده اید بیان کنید. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️فرمودید بیش تر فقه و اصول را در محضر حضرات آیات: شاهرودى و حکیم فرا گرفته اید اگر ممکن است درباره ویژگیهاى آن دو بویژه روشهاى درسى آنان مطالبى را بیان کنید؟ ✅مرحوم آیت اللّه شاهرودى آدم ملایى بود; ولى بیان نداشت لذا مطالب را منظم نمى فرمود تکرار زیاد داشت ولى از نظر دقت و تسلط خیلى خوب بود نظیر آقا سیّد ابوالحسن بود.ایشان هم با این که فقیه توانایى بود; ولى قدرت بیان نداشت. روزى مرحوم سیّد بحث قبلى که داشته به پایان مى رسید همان جا سر درس از شاگردان براى موضوع بحث بعدى نظرخواهى مى کند. شاگردان اختلاف مى کنند و دست آخر بیش تر موضوع حج را پیشنهاد مى کنند. ایشان همان جا بالبداهة شروع مى کند و حدود سه ربع ساعت درباره موضوع جدید بحث علمى و فقهى مى کند همانند کسى که ساعتها مطالعه کرده باشد.این نشان دهنده قدرت علمى و تسلطى بود که ایشان بر فقه داشت. فضلاء و اهل نظر مى گفتند اگر مطالب آقاسیّد ابوالحسن را به مرحوم آقا ضیاء عراقى که از بیان فوق العاده اى برخوردار بود بدهند و او آنها را تقریر کند گویا مطالب از عرش نازل شده است. ⭕️وضع زندگى مرحوم آیت الله شاهرودى چگونه بود؟ ✅وضع زندگى ایشان بسیار ساده بود. یک وقتى خدمت ایشان بودم تا نزدیک ظهر طول کشید خواستم بروم فرمود: نهار پیش ما بمان. من هم پذیرفتم. با خود فکر مى کردم امروز یک پلویى خواهیم خورد; ولى نماز که خوانده شد نهار آوردند یک کاسه ماست ترش براى من و یکى هم براى خودشان همین! البته بسیار خوشمزه بود و با صفا. ییک وقتى در محضر ایشان بودم یکى از علماى شاهرود میهمان ایشان بود. آقاى شاهرودى به شوخى فرمود: این شیخ هر جا مى رود مى گوید: آقاى شاهرودى از ما خوب پذیرایى نمى کند همه اش ماست ترش مى دهد. بى انصاف بگو: یک بار هم پلو داد! •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️اگر ممکن است از ویژگیهاى درسى روش تدریس و از توجه ایشان به تهذیب نفس و مسائل اخلاقى طلاب مطالبى را بیان کنید؟ ✅مرحوم آقاى حکیم افزون بر ملایى و توانایى علمى برخلاف آقاى شاهرودى خوش بیان بود با عربى فصیح درس مى گفت. خیلى منظم و مرتب درس را ارائه مى داد به طورى که اگر همان نوشته درس ایشان را کسى چاپ مى کرد قابل نشر بود. نمونه آن همین مستمسک عروة الوثقى است. ویژگى دیگر درس ایشان این بود که مدتى ایشان مقید شده بود آخر درس چند دقیقه اى اخلاق مى گفت که خیلى مؤثر و مفید بود; ولى متأسفانه ادامه پیدا نکرد و ایشان تذکرات اخلاقى را ترک کرد. یک وقتى بنده به ایشان عرض کردم: آقا! چرا تذکرات اخلاقى را دیگر نمى فرمایید براى ما بسیار مفید بود. با این که ایشان به بنده عنایت خاصى داشت فرمود: صلاح نیست و توضیحى نفرمود. بعدها متوجه شدم عده اى از کسانى که به ظاهر اهل علم بودند گفته بودند: بله فلانى مطلبى براى گفتن ندارد مى خواهد وقت افراد را با این مطالب پر کند و به طور معمول آنانى که سواد کافى ندارند به این گونه مطالب اخلاقى متمسک مى شوند تا آن ضعف را بپوشانند و از این نوع حرفها! متأسفانه همین حرفها باعث شده بود که ایشان موعظه ها و پند و اندرزهاى اخلاقى را که بسیار بسیار براى طلبه ها مفیید بود ترک کند. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️حضرت عالى از چه زمانى و چه دروسى را تدریس کرده اید؟ ✅از همان ابتداى تحصیل تدریس هم داشتم. یادم هست در شوشتر که بودم در کنار فراگیرى مقدمات منطق کبرى را درس مى گفتم. به نجف هم که مشرف شدم زمانى که سطح را مى خواندم معالم و قوانین را درس مى گفتم. در درس خارج که شرکت کردم درسها را پس از درس مطابق معمول براى عده اى تقریر مى کردم. فقه آقاى حکیم و اصول و فقه آقاى شاهرودى جزء درسهایى بود که به تقریر آنها مى پرداختم. پس از تقریر به منزل مى آمدم و آنچه را تقریر کرده بودم مى نوشتم. روزهاى تعطیل هم برابر معمول حوزه دروس متفرقه اى را تدریس مى کردم: قاعده فراغ قاعده من بلغ اعمال صبى درایه و… که این گونه درسها به دروس ایام تعطیل معروف شد. بعد هم که به ایران آمدم و بنا شد در اهواز بمانم به خواست عده اى از فضلا درس خارج فقه و اصول را بر مبناى مکاسب و کفایه تدریس مى کردم تا این که جنگ شروع شد و دروس به خودى خود تعطیل شد. ⭕️در حوزه هاى علمیه رسم بر این بوده که شاگردان از استادان و برجستگان حوزه اجازه اجتهاد مى گرفته اند آیا حضرت عالى نیز از استادان فقه و اصول خویش اجازه اجتهاد دریافت کرده اید؟ ✅بله از آقا سیّد ابوالحسن آقا ضیاء و آقاى شاهرودى هم اجازه اجتهاد و هم اجازه روایت دارم. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⭕️حضرت عالى از عمر با برکتى برخوردار بوده اید و تجربه ها اندوخته اید و راهها پیموده و به توفیقهایى دست یافته اید به عنوان حُسن ختام خواهشمندیم ما و خوانندگان را راهنمایى بفرمایید و از پندها و اندرزهاى خود ما را بهره مند سازید. ✅بنده کوچک تر از آن هستم که بخواهم توصیه اى داشته باشم; ولى آنچه را که دیگران به ما گفته اند همان را به شما مى گوییم. داشتن اخلاص در عمل براى همگان خوب است; ولى طالب علم و روحانى به داشتن آن سزاوارتر است. سعى کنیم هدفمان از طلب علم فقط خدا باشد و رضایت او. مقصدها و هدفهاى مادى و دنیوى را کنار بزنیم. سعى کنیم خودمان را از این قیدهاى مادى برهانیم. دین نیاز به تزکیه نفس و مجاهده با هواى نفسانى دارد اگر خداى نکرده انسان از حُب ریاست و مقام و دنیا رهایى نیابد ممکن است همان لحظه هاى آخر خیالها و اوهام مادى و هواهاى نفسانى او را رها نکند نکته بسیار لطیفى را از مرحوم آقا جمال گلپایگانى شنیدم که خیلى تکان دهنده است. ییک وقتى آقا سید على اکبر پدر آقاى خویى مشرف شده بود نجف. ما هم رفته بودیم منزل آقاى خویى دیدن ایشان. جمعى از بزرگان از جمله آقا جمال گلپایگانى هم حضور داشتند. صحبت از حساب سنّ به میان آمد. آقا جمال گفت: (سن ها زیاد شده است ولى مغزها هنوز جوان است. سن بالاست ولى هنوز به فکر این است کى از همه بالاتر بشوم رئیس بشوم و… ولى نمى گوید: کى مى میرم). ✅ما سهم امام مصرف مى کنیم ما عائله امام زمان(عج) هستیم همه عائله آن حضرت هستند: (بیمنه رزق الورى); ولى ما اهل علم به ایشان نزدیک تریم به همین نسبت باید در تحصیل رضاى ایشان که رضایت خداوند است بیش تر کوشش کنیم. ✅نکته دیگر ضرورت درس اخلاق در حوزه هاست. علم اخلاق براى همه لازم است بخصوص اهل علم. علم اخلاق است که انسان را آشنا به وظیفه مى کند و علم را با عمل همراه مى سازد. در سابق اخلاق در حوزه نجف درس رسمى حوزه بود. کسانى مانند مرحوم آقاى حاج سیّد على قاضى تدریس مى کردند و کسانى همانند: آقاى شاهرودى و حکیم و… شرکت مى جستند. این درسها بسیار مؤثر بود. ما باید کارى کنیم که درس اخلاق در حوزه رسمیت پیدا کند تا حوزه ها افراد مهذّب و شایسته تحویل جامعه دهند. اینان اگر خوب بودند مى توانند افراد جامعه را نیز خوب تربیت کنند. نمونه اى از این افراد تربیت شده الآن به ذهنم آمد برایتان نقل کنم. مرحوم آقا شیخ محمد حسین اصفهانى معروف به کمپانى را مى شناسید از فضل و دانش ایشان باخبرید. البته بنده توفیق حضور درس ایشان را نداشتم ولى چند جلسه اى در منزل مرحوم آقا میرزا على آقا شیرازى پسر مرحوم میرزاى بزرگ خدمت ایشان رسیدم. در یکى از روزها که گمان مى کنم روز عیدى بود و ایشان به همین مناسبت تشریف آورده منزل آقا میرزا على آقا. چیز شگفتى که ما دیدیم وقتى وارد شد در حضور جمع دست آقا میرزا على آقا را بوسید! این کمال تواضع ایشان بود. و نمونه اى از آن تربیت که عرض کردم. خودم یک وقتى داخل صحن به ایشان برخوردم سلام کردم. ایشان هم جواب داد; ولى چند قدمى رفته دو مرتبه برگشت و با صداى بلند فرمود: آقا سلام علیکم. گویا احتمال داده بود جواب سلام مرا نداده یا شاید طورى بوده است که من نشنیده ام. در هر صورت با این که من یک بچه طلبه اى بیش تر نبودم ولى شیخ با آن عظمت برگشت و جواب سلام مرا آن طور که خودش مى خواست داد که من خجالت کشیدم. بنده به ایشان خیلى ارادت داشتم. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💥پيام تسليت مقام معظم رهبري در پی وفات آيت الله مروج قدس سره: جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای جزایری امام جمعه محترم اهواز خبر درگذشت عالم جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید محمد‌جعفر موسوی مروج رحمة‌الله علیه موجب تأسف اینجانب شد. ایشان از فقهای برجسته و موفق و برای حوزه‌های علمیه بخصوص حوزه‌ی علمیه شهر اهواز و وجودی مغتنم و ذی‌قیمت بودند و فقدان ایشان یک ضایعه بود. تسلیت اینجانب را به مردم شریف خوزستان بخصوص حضرات علمای اعلام، فضلا و طلاب محترم علوم اسلامی و بالاخص به آقازادگان و خانواده مکرم ایشان ابلاغ فرمایید. خداوند متعال درجات عالیه مؤمنان و پرهیزگاران را نصیب ایشان و صبر و رحمت خود را شامل بازماندگان بفرمایند. والسلام علیکم و رحمة‌الله‌ سید علی خامنه‌ای‌ 24 اسفند77 🌐https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=11456 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📕هدی الطالب الی شرح المکاسب 📙منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه دو تالیف آیت الله مروج می باشند که به صراحت می توان گفت مهمترین کتب نوشته شده در شرح مکاسب و کفایه می باشند به گونه ایی که طلاب سطح و خارج از این دو کتاب مستغنی نمی باشند. ⬇️دانلود: http://alfeker.net/authors.php?id=1161 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💐💐💐💐💐 شفیع و یاور ما در صف حساب آمد 💐💐💐💐💐 🔴میلاد باسعادت سید الشهداء سید الکونین ابی عبدالله الحسین-علیه السلام-مبارکباد🔴 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روایت معلی ابن خنیس پیرامون نوروز 1️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت1️⃣: از جمله روایات دروغین و ساختگی، روایت مشهور معلی ابن خنیس در مورد نوروز میباشد. هرچند بافته و خرافات منصوب به معلی ابن خنیس در تأیید و بزرگداشت نوروز نیاز به توضیح ندارد، ولی به دلیل ذکر مستحبات ایام نوروز در کتب برخی از فقهای عظام و نیز ترویج خرافات و رسوم جاهلی نوروز همچون چهارشنبه سوری و هفت سین و سینزده بدر امثال آن در بین مردم و جامعه شیعی، لازم است تا نقد مختصری پیرامون روایت نوروز و بدعت های همراه آن بیان شود. مفصل ترین روایت در بحث نوروز در کتاب بحار الانوار نقل شده، که به جهت اختصار تنها به ذکر ترجمه آن بسنده میشود: «به سندى از معلّى بن خنيس نقل شده كه در نوروز نزد امام صادق عليه السّلام رفتم، فرمود: امروز را ميشناسى؟ گفتم روزيست كه عجمها بزرگش دارند و بهم هديه دهند قربانت، فرمود: بكعبه‏اى كه در مكّه است، [نوروز] امريست ديرين و قدیمی كه تفسيرش كنم برايت تا بفهمى، گفتم: اى آقايم، آن را از شما بدانم دوست‏تر است نزد من از اينكه مرده‏هايم زنده شوند و دشمنانم بميرند، فرمود: در نوروز بود كه خدا از بنده‏هايش پيمان گرفت او را بپرستند و شريك با او نياورند، و برسولان و حججش بگروند، و بائمّه عليهم السلام ايمان آرند. نخست روز است كه خورشيد تابيده، باد وزيده، گل شكفته در زمين، روزى كه كشتى نوح بر کوه جودى[1] استوار شده. . 🔖پی نوشت: [1]-کوه جودی که در قرآن نیز نام آن آمده است، خداى تعالى گويد: وَ اسْتَوَتْ عَلَى‏ الْجُودِيِ‏- 44/ هود) ؛ در روایات در فضیلت این کوه آمده است:«ابو بصير گويد: در سال وفات امام صادق عليه السلام خدمت موسى بن جعفر عليه السلام رسيدم و عرضكردم قربانت، چرا شما گوسفندى كشتيد، در صورتى كه فلانى شتر كشت؟ فرمود: اى ابا محمد؟ همانا نوح عليه السلام در كشتى نشست و هر چه خدا خواهد در كشتى بود (انسان و حيوان و متاع بسيارى بود) و كشتى مأموريت داشت و گرد خانه كعبه طواف كرد و همان طواف نساء بود و نوح عليه السلام كشتى را بخود واگذاشته بود خداى عز و جل بكوهها وحى فرمود: كه من كشتى بنده‏ام نوح را روى يكى از شما مينهم، كوهها گردن كشيدند و سرافرازى كردند، ولى كوه‏ جودى‏ فروتنى كرد، و آن كوهى است نزد شما، پس كشتى سينه بر آن كوه گذاشت. آن هنگام نوح عليه السلام بلغت سريانى فرمود: يا مارى اتقن‏، يعنى پروردگارا اصلاح كن. راوى گويد: من گمان كردم كه موسى بن جعفر عليه السلام بخود كنايه زد (يعنى مقصودش اين بود كه من هم از كشتن گوسفند قصدم تواضع براى خدا بود.» أصول الكافي / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏3 ؛ ص188مترجم. ادامه دارد...... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از از هر دری سخنی
1_914279499.pdf
5.85M
🔺مقاله پژوهشی/ PDF ● سیمای حضرت ابوالفضل العباس (ع) در متون اهل‌سنت ✍ به قلم: دکتر محمدرضا افروغ 📚 مقاله جدیدی از پژوهشنامه معارف حسینی، زمستان 1399. @monzer_ir @alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از علی
🔰حوزه علمیه امام هادی علیه السلام – اهواز 💠پذیرش سال تحصیلی 1401-1400 🔻مقطع یازدهم دیپلم دانشگاهی🔺 💢ثبت نام 20 اسفند تا 30 اردیبهشت💢 🌐آدرس ثبت نام اینترنتی: http://paziresh.ismc.ir 🔍برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره درباره پذیرش حوزه علمیه با شماره 09166073001 تماس حاصل نمایید یا در ایتا به کاربری زیر پیام دهید @sharid14
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 2️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت2️⃣ روزى كه خدا در آن قومی كه از ترس مرگ گريخته و مرده بودند زنده كرد ، روزى كه جبرئيل به پيغمبر فرود آمد، روزى كه پيغمبر صلى اللّه عليه و آله على عليه السّلام را بدوش گرفت تا بتهاى قريش را از فراز كعبه افكند و خرد كرد، و همچنين روزی بود که ابراهيم عليه السّلام نیز بت های قوم خود را شکست، روزى كه پيغمبر فرمود تا اصحابش‏ با أمير المؤمنين بيعت كردند، روزى كه پيغمبر صلى اللّه عليه و آله على عليه السّلام را بوادى أجنه فرستاد تا از آنها بيعت گيرد، روزى كه دوباره مردم با على عليه السّلام بيعت كردند، روزى كه بخوارج نهروان پيروز شد و ذو الثدية را كشت، روزى كه قائم ظهور كند و روزى كه بدجّال پيروز شود و او را در زباله‏دان كوفه بدار زند، نو روزى نيايد جز اينكه ما توقع فرج داريم زيرا از روزهاى ما و روزهاى شيعيان ما است، عجم احترام این روز را نگه‏داشتند و شما آن را ضایع كرديد. و نیز فرمود: يكى از پيغمبران از پروردگارش پرسيد چگونه اين قوم كه از دیارشان خارج شدند و جانشان گرفته شد(اشاره به داستان آیه243 سوره بقره) زنده كنى؟ خدا در اين روز باو وحى كرد آب بر مرقدشان بپاشد كه نخست روز سال پارسيانست و آنان كه 30 هزار بودند زنده شدند، و آب پاشيدن در آن روز سنّت شد گفتم: اى آقايم، قربانت نام روزهاى پارسى را بمن نگوئى؟ فرمود: آنها 30 روز قدیم از ماههاى قديم بى‏كم بيش در هر ماه. 1- هر مزد روز نامى از نامهاى خدا تعالى كه آدم را در آن آفريد، پارسيان گويند: خوبست و نوشيدن و شادى را شايد. امام صادق عليه السّلام ميفرمود: سعد است و مبارك: روز شاديست، با أميران و سروران در آن سخن گوئيد، حوائج را بخواهيد كه برآورده شوند باذن خدا، نوزادش مبارك است، نزد سلطان برويد، بخريد، بفروشيد، زراعت كنيد، درخت بكاريد بنا كنيد، سفر كنيد كه هر كار در این روز خوب است، و همچنین تزويج، و بيمار در این روز بزودى شفا یابد و گمشده‏ پیدا شود ان شاء اللّه. 2- بهمن روز، شايسته و پاك، خدا در آن حواء را آفريد، يك دنده از آدم عليه السّلام بود، (بهمن) نام فرشته موکل بحجب قدس و كرامت است، فرس(پارسیان، اهل ایران) گفته‏اند: خوب و پسند است امام صادق فرمايد: مبارك است تزويج كنيد. از سفر بخانه آئيد، سفر كنيد، بخريد بفروشيد هر نوع حاجت بخواهيد، روزيست پسنديده بيمار آغازش سبك است و از آخرش سخت، و در خطر مرگ. 3- «ارديبهشت روز» نام فرشته گماشته بدرمان و درد، فرس گويند: سنگين است و امام صادق فرمايد: نحس مستمر است از همه حوائج و كارها بپرهيزيد، نزد سلطان نرويد نخريد نفروشيد تزويج نكنيد حاجت مخواهيد بكسى تكليف نكنيد، خود را در این روز مراقب باشید، از كارهاى سلطان بپرهيزيد تا توانيد صدقه بدهيد كه هر كه در آن بيمار شود خطر دارد، روزيست كه خدا عزّ و جلّ آدم و حوّا را از بهشت دور كرد، لخت كرده، مسافرش دچار راهزن شود. 4- «شهريور روز» نام فرشته‏اى كه جواهر از آن آفريده شده و نگهبان بر آنها ، و درياى روم است، فرس گويند خوبی است. امام صادق عليه السّلام فرمايد: مبارك است نوزادش هابيل پسر آدم است تزويج و شكار خشكى و دريا را شايد، نوزادش شايسته مبارك و محبوب مردم است جز اينكه سفر را نشايد و در آن خطر راهزنست و بلاء و اندوه بيمارش زود خوب شود ان شاء اللّه تعالى. 5- «اسفندار مذروز» نام فرشته گماشته به زمينها. فرس گفته‏اند: سنگين است امام صادق عليه السّلام فرمايد نحس است و بد، قابيل پسر آدم است كه ملعون و كافر و قاتل برادر خود، و نفرين كن بخاندانش بود غم و گريه بر آنها وارد كرد، در این روز به دنیا آمد. از آن كناره كنيد كه شوم و نحس و مذموم است حاجت نخواهيد، نزد سلطان نرويد، در منزل خود بمانيد و بخوبى از درنده‏ها و آهن حذر كنيد. 6- «خرداد روز» نام فرشته گماشته بر كوهها، فرس گويند: سبك است امام صادق عليه السّلام فرمايد: مبارك است تزويج و كوشش در هر كار خير در خشكى و دريا و شكار و كسب در هر دو شایسته است، و نیز هر حاجتى را، مسافرش زود و با هر چه خواهد بخانه برگردد، در هر حاجت داريد بكوشيد كه برآورده است ان شاء اللّه. 7- «مرداد روز» نام فرشته گماشته بمردم و روزيشان، فرس گويند: نيك است و امام صادق فرمايد: سعد است و مبارك هر كار خواهيد بكنيد از بناء درخت كارى، زراعت، شكار نزد سلطان رفتن، سفر كه خوب و شايسته هر حاجت است ان شاء اللّه. 8- «ديبار روز» از نامهاى خدا است، فرس گويند: نيك است، امام صادق عليه السّلام فرمايد مبارك است و شايسته كوشش در هر حاجت و فروش و خريد و شكار جز سفر كه نرويد بيمارش زود خوب شود، نزد سلطان و جز او برويد كه حاجت در آن روا است و از سلطان بخواه. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 3️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت3️⃣ 9- «آذر روز» نام فرشته گماشته بر آتش روز قيامت فرس گفته‏اند: سبك است، صادق عليه السّلام فرمايد: صالح، سبك، مبارك است همه‏اش، سفر و هر چه را خواهى خوب است. مسافرش مال بسيار يابد و هر چيز خیری میابد، بيمارش زود خوب شود و بد نبيند ان شاء اللّه حاجت خواهيد كه باذن خدا برآورده است ان شاء اللّه. 10- «ابان روز» نام فرشته گماشته بدريا و آبها فرس گويند سنگين است صادق عليه السّلام فرمايد: همه چيز خوب است جز رفتن نزد سلطان، روز ولادت نوح است نوزادش روزيمند است سختى نكشد نميرد تا پير شود بينوا نشود هر كه از سلطان يا ديگرى گريزد گرفته شود گمشده‏اش يافت شود براى فروش و خريد و سفر نيك است بيمارش زود خوب شود ان شاء اللّه. 11- «خور روز» نام فرشته گماشته بخورشيد فرس گويند: همچون روز قبل سنگين است، صادق فرمايد: روز ولادت شيث پسر آدم عليه السّلام است كه پيغمبر بوده فروش و خريد هر كار و حاجت را شایسته است. و سفر کردن خوب است بجز وارد شدن بر سلطان که نیکو نیست. نوزادش مبارك روزيمند پر عمر است بينوا نشود، حاجات خود را جز رفتن نزد سلطان بجوئيد. 12- «ماه روز» نام فرشته گماشته بر ماه فرس گويند: سبك است روزبه نام دارد صادق فرمايد: نيك است و خوب همچون روز یازدهم(روز قبل)، نوزادش عمر طولانى دارد حوائج را بخواهيد، آغازش نزد سلطان رويد نه پايانش از خدا كمك خواهيد كه بخواست خدا بگذرد. 13- «تير روز» نام فرشته موکل ستارگان است، فرس گويند: روزيست جدّا سنگين: صادق فرمايد: نحس مستمر است از هر كار بپرهيزيد تا توانيد حاجت مخواهيد نزد سلطان و جز او مرويد لا حول و لا قوة الا باللّه: 14- «جوش روز» فرشته موکل به انسان ها و چهارپایان و دام ها، فرس گويند: سبك است صادق فرمايد: نيك است براى هر چه خواهى ديدار اشراف و علماء خوب است، و طلب حوائج نوزادش با كمال و دانش دوست و دراز عمر است، در پايان عمر مال فراوان دارد بيمارش بخواست خدا خوب شود. 15- «ديمهر روز» نام خدا است فرس گويند: سبك است صادق فرمايد: خوب است و مبارك براى هر كار و حاجت كه خواهى جز اينكه نوزادش لال يا زبان گرفته است، حاجت خواهيد در این روز كه برآورده است ان شاء اللّه. 16- «مهر روز» نام فرشته موکل به رحمت، فرس گويند: بسيار سبك است صادق فرمايد: منحوس بد مذموم است، حاجت مخواهيد، سفر مكنيد كه مسافرش هلاك است، نوزادش بناچار ديوانه است بيمارش بسا رها نشود، حاجت و حركت را انجام نده كه اگر هم برآورده شود سخت است، و بسا بمقصد نرسد تا توانيد بپرهيزيد و صدقه بدهيد. 17- «نمروش روز» فرشته گماشته به ويرانى جهان كه جبرئيل است، فرس گويند: پسند و سبك و ميانه است. صادق فرمايد: نيك است براى هر چه خواهى، موافق و پاك پسند هر حاجت بخواهيد، تزويج كنيد، خريد، فروش، زراعت، بناء انجام دهيد، نزد سلطان و غیر او برويد كه بخواست خدا حاجت روا شويد. 18- «رش روز» فرشته گماشته به آتش، فرس گويند: سبك است. صادق فرمايد: پسند و نيك است براى تزويج، سفر، زراعت، خواست حاجت و هر كار، هر كه با دشمن خصومت كند پيروز گردد بقدرت خدا تعالى. 19- «فروردين روز» فرشته گماشته به جان خلائق و ستاندن آن، فرس گويند: سنگين است، صادق فرمايد: پسند و نيك است براى تزويج، خواست حاجت، هر كه با دشمنى درآويزد بقدرت خدا بدو چيره شود، هر كار را در این روز شایسته است، اسحاق در آن زاده، نوزادش مبارك است ان شاء اللّه. 20- «بهرام روز» فرشته گماشته به پيروزى و شكست در نبرد، فرس گويند: سبك است، صادق فرمايد: نيك است براى سفر، و خصوص طلب حوائج، و بناء و تزويج و عروسى و رفتن نزد سلطان و غیر او، روز مباركى است ان شاء اللّه. 21- «رام روز» فرشته گماشته بشادى و خرّمى، فرس گويند: نيك است و مبارك، صادق فرمايد: نحس مستمر است، روز خون گرفتن است، تا توانيد بپرهيزيد، حاجت مخواهيد، با دشمن نستيزيد، نوزادش بيشتر نيازمند و بينوا است مسافرش سود نبرد و در خطر است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 4️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت4️⃣ 22- «باد روز» فرشته گماشته به بادها، فرس گفتند: سنگين است، صادق فرمايد: پسند و نيك براى هر حاجت بويژه فروش و خريد، صدقه ثواب شايان دارد نوزادش مبارك و محبوب است، بيمارش بزودى خوب شود، مسافرش سودمند و سالم بخانه برگردد، هر كه نزد سلطان رود بخواسته‏هاى خود رسد و كامياب گردد. 23- «ديبدين روز» فرشته گماشته بخواب و بيدارى، فرس گويند: سبك است، صادق فرمايد: پسند است روز ولادت يوسف عليه السّلام است، هر كار و حاجت در این روز نیکوست، بويژه تزويج و تجارات و رفتن نزد سلطان و درخواست حاجت، نوزادش مبارك است و نيك، مسافرش بهره‏مند و خيرجو است بخواست خدا عزّ و جلّ. 24- «دين روز» فرشته گماشته بكوشش و جنبش و فرس گويند: سبك است و نيك، صادق فرمايد: نحس است و زادگاه فرعون- لعنه اللّه- سخت است و بد، تا توانيد بپرهيزيد، مسافرش بميرد، در نسخه‏اى، نوزادش در سفر بميرد يا كشته يا غرق شود و در طول عمر غمگين، رنجور باشد و بى‏توفيق، بيمارش طولانى و بمقصد نرسد هر چه كوشد. 25- «ارد روز» فرشته گماشته بپريان و ديوان، فرس گويند سنگين است صادق فرمايد: نحس و بد و مذموم است، روزيست كه هفت آفت و بلا بر اهل مصر نازل شد، بلايش سخت است، بيمارش بسا رها نشود و خوب نشود، مسافرش برنگردد و سود نبرد، حاجت نخواهيد، خود حفظ کنید، و تا توانيد بپرهيزيد. 26- «اشتاد روز» فرشته گماشته هنگام ظهور دين، فرس گويند: خوب است، صادق فرمايد: شايسته و مبارك است، موسى در آن دريا را شكافت، هر حاجت را شايد جز تزويج و سفر: هر كه تزويج كند ناتمام ماند و جدا شود، هر كه سفر كند سود نبرد و برنگردد، صدقه بدهيد كه سودش فراوانست، و زيانها این روز دفع میشود، بخواست خدا. 27- «آسمان روز» فرشته گماشته بآسمانها، فرس گويند: پسند است صادق فرمايد: نيك است و پسند براى هر حاجت و هر چه خواهى، نوزادش خوب زيبا و نمكين است، بناء، زراعت فروش، خريد، رفتن نزد سلطان را نیکوست، در حوائج خود بكوشيد. 28- «رامياد روز» فرشته گماشته بقضاوت ميان خلق، فرس گويند: سنگين است و نحس، صادق فرمايد: سعد است و مبارك و ستوده روز ولادت يعقوب پيغمبر عليه السّلام است، سفر و هر حاجت را نیکوست، نوزادش روزيمند و محبوب مردم و خانواده است و بدانها نيكى كند جز اينكه غمنده باشد و در آخر عمر مبتلا شود و ديده‏اش در خطر است. 29- «مهر اسفند روز» فرشته موکل بر فناها، روزگاران، عقلها، گوشها و ديده‏ها، فرس گويند: نيك است، صادق فرمايد: خوب است براى هر حاجت جز براى کتابت، كه در آن نوشتن بد است، و بنظرم در حاجت خود نكوشد اگر تواند، بيمارش زود خوب شود، مسافرش مال فراوان يابد جز نويسنده كه او را بد باشد، گريخته‏اش زود برگردد، گمشده‏اش يافت شود. 30- «انيران روز» فرشته گماشته بروزگارها، فرسش مبارك دانند، صادق‏ فرمايد: پسند و نيك است براى همه چيز، روز ولادت اسماعيل بن ابراهيم عليهما السّلام است، همه كار و همه حاجت را نیکوست، از خريد و فروش و زرع و غرس و تزويج و بناء، بيمارش زود خوب شود ان شاء اللّه، أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: نوزادش فرزانه بردبار، راستگو و مبارك است و كارش بالا گيرد و شأنش برآيد، زبانش راست و وفادار باشد، گريخته‏اش را يابند، گمشده‏اش يافت شود ان شاء اللّه.»[1]. مرحوم مجلسی به نقل از مصباح المتهجد شیخ طوسی دنباله ای برای روایت فوق نقل نموده: «المتهجّد، روى المعلّى بن الخنيس عن مولانا الصّادق ع‏ في يوم النّيروز قال إذا كان يوم النّيروز فاغتسل و البس أنظف ثيابك و تطيّب بأطيب طيبك و تكون ذلك اليوم صائماً.»[2] 🔖پی نوشت: [1]-بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏56 / 92 / باب 22 يوم النيروز و تعيينه و سعادة أيام شهور الفرس و الروم و نحوستها و بعض النوادر ..... ص : 91؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54) - تهران، چاپ: اول، 1351 ش. [2]-مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏56 ؛ ص101 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 5️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي بررسي سند روايت1️⃣ ❌جهالت کتابی که مجلسي رحمه الله از آن خبر معلی بن خنيس را نقل کرده: پيش از آنكه به بررسي سند روايت بپردازيم ذكر اين نكته لازم است كه روايت مذكور در كتاب بحارالانوار از كتابي نقل شده است كه نام كتاب ومؤ لف آن مجهول مي باشد و اين اشكالي عمده بشمار مي‌رود. ❌ضعف سند خبر: ⭕️ضعف"جعفر بن احمدبن علی المونسي القمي": از سوي ديگر سند اين روايت ضعيف و غیر قابل اعتماد است. يكي از راويان آن «جعفر بن احمد بن علي المونسي القمي» مي‌باشدكه شخصي مجهول الحال است[1]. ⭕️ضعف"محمدبن الحسن الصائغ": يكي ديگر از راويان «محمد بن الحسن الصائغ» است كه او را ضعيف شمرده‌اند و گفته شده «غالي»بوده است و به روايات او اعتنا نمي‌شود[2]. ⭕️ضعف"الحسن الصائغ: پدر او يعني الحسن الصائغ كه يكي ديگر از راويان حديث مي‌باشد نامي در رجال ندارد . ⭕️ضعف"معلی ابن خنیس": راوي ديگر« معلي بن خنيس» است كه بنابر نظر نجاشي ضعيف است:« معلى بن خنيس أبو عبد الله‏، مولى الصادق جعفر بن محمد عليه السلام و من قبله كان مولى بني أسد، كوفي، بزاز، ضعيف جدا، لا يعول عليه‏» [3]. و ابن غضائري او را در ابتداي زندگي « مغيري» دانسته كه پس از مدتي به« محمد» معروف به« نفس الزكيه» متمايل گرديد واز پيروان وي قرار گرفت « داوود بن علي» او را وبه اين اتهام دستگير و به قتل رسانيد. فرقه غلات خيلي از روايات را به وي منسوب مي‌كنند:« معلّى بن خنيس، مولى أبي عبد اللّه عليه السّلام.كان أوّل أمره مغيريّا، ثمّ دعا إلى محمّد بن عبد اللّه بن الحسن، المعروف بالنفس الزكية و في هذه الظنّة أخذه داود بن عليّ فقتله. و الغلاة يضيفون إليه كثيرا. و لا أرى الاعتماد على شي‏ء من حديثه.»‏[4]. علامه حلی روایات در مورد معلی را متضاد دانسته و میفرماید:« و روي فيه أحاديث تقتضي الذم و أخرى تقتضي المدح‏»[5]. و نیز علامه حلی به نقل از الغیبه شیخ طوسی آورده است: «و قال الشيخ أبو جعفر الطوسي في كتاب الغيبة بغير أسناد إنه كان من قوام أبي عبد الله عليه السلام و كان محمودا عنده و مضى على منهاجه و هذا يقتضي وصفه بالعدالة.»[6]. هرچند روایاتی در مدح وی وجود دارد و نیز طبق نقل علامه از شیخ طوسی، معلی ابن خنیس از اصحاب مورد اعتماد امام صادق بوده است، ولی از آنجا که به او روایات دروغ نسبت داده میشد، و با کاوش در روایات نیز همین مطلب واضح میشود، و نیز تصریح خریت فن رجال، یعنی مرحوم نجاشی، بر ضعیف بودن وی، نمیتوان به روایات معلی اعتماد نمود. نكته مهم ديگري كه تذكر آن ضروری ميباشد، غير عرب بودن « معلي بن خنيس» است. همانطور كه در عبارات علمای رجال نقل شد[7]، و اين باعث ضعف سند مي شود. زيرا امام (ع) اورا عرب معرفي نموده است وحال آنكه از مواليان و آزادشدگان بني‌اسد بود. که در ادامه نیز توضیح بیشتر خواهد آمد . 🔖پی نوشت: [1]-تنقيح المقال في علم الرجال (ط الحديثة) / ج‏15 / 33 / (3779) 178 - جعفر بن أحمد بن أيوب السمرقندي أبو سعيد بن العاجز ..... ص : 24 [2]-معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرواة / ج‏17 / 10 / 10591 - محمد بن الحسين بن سعيد الصائغ: ..... ص : 10 [3]- رجال النجاشي / 417 / 1114 معلى بن خنيس أبو عبد الله ..... ص :417 [4]-الرجال (ابن الغضائرى، طبع جديد) / 87 / (116) - 1 - معلى بن خنيس، ..... ص : 87 [5]- رجال العلامة الحلي / 259 / 1 معلى بن خنيس ..... ص : 259 [6]-همان [7]-در جائی که در توصیف شخصی از عبارت مولی بنی فلان استفاده میشود، این اصطلاح دلالت بر غیر عرب بودن آن شخص دارد. در مورد معلی هم آمده« مولى جعفر بن محمد ع، و من قبله كان مولى بني أسد» •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌: [1-] إخلاص النية لله تعالى في طلبه و بذله‏ فإن مدار الأعمال على النيات و بسببها يكون العمل تارة خزفة[1]الا قيمة لها و تارة جوهرة لا يعلم قيمتها لعظم قدرها و تارة وبال على صاحبه مكتوب في ديوان السيئات و إن كان بصورة الواجبات. فيجب على كل منهما أن يقصد بعمله وجه الله تعالى و امتثال أمره و إصلاح نفسه و إرشاد عباده إلى معالم دينه و لا يقصد بذلك غرض الدنيا من تحصيل مال أو جاه أو شهرة أو تميز عن الأشباه أو المفاخرة للأقران أو الترفع على الإخوان و نحو ذلك من الأغراض الفاسدة التي تثمر الخذلان من الله تعالى و توجب المقت‏ و تفوت الدار الآخرة و الثواب الدائم‏ فيصير من الأخسرين‏ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً . و الأمر الجامع للإخلاص تصفية السر عن ملاحظة ما سوى الله تعالى بالعبادة قال الله تعالى‏ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ أَلا لِلَّهِ الدِّينُ الْخالِصُ‏ . و قال تعالى‏ وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ إلى قوله‏ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ و قال تعالى‏ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً قيل نزلت في من يعمل العمل و يحب أن يحمد عليه‏ . و قال تعالى‏ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ‏ . و قال‏ مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً . پی نوشت:🔖 [1]_لسان العرب: ج‏9 ؛ ص67:ما عمل من الطين و شُويَ بالنار فصار فَخّاراً، واحدته‏ خَزَفةٌ. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📸توصيه اي از مرجع عاليقدر آيت الله سيستاني دام ظله به طلاب علوم ديني. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 6️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي بررسي متن روايت1️⃣ روايت نوروز مشتمل بر مطالب منكر وعقايد ضد ارزشهاي اسلامي بوده و مبتني بر تعاليم زرتشت است و اين امر بر اهل فضل پوشيده نيست. ونيز مشتمل بر موضو عات تاريخي دروغ است. خلاصه اين موارد به ترتيب عبارتند از : 🛑اول: قسم خوردن به غیر خدا، آن هم برای بزرگداشت آئین مجوس! سو گند خوردن امام (ع) به غير خداوند، يعني به خانه عتيق و حال آنکه سوگند به غير خداوند حرام و یا لااقل مكروه میباشد، زيرا روايات متعددي بر نهي از سوگند بغير از خدا وارد شده است. مرحوم کلینی در کتاب کافی نقل نموده: « عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن منصور بن يونس عن أبي حمزة عن عليّ بن الحسين ع قال قال رسول اللّه ص لا تحلفوا إلّا باللّه و من حلف باللّه فليصدق و من حلف له باللّه فليرض و من حلف له باللّه فلم يرض فليس من اللّه عزّ و جلّ.»[1]. و مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر آورده است:«روى حمّادٌ عن الحلبيّ عن أبي عبد اللّه ع قال أرى أن لا يحلف إلّا باللّه و أمّا قول الرّجل لا بل شانئك فإنّه من قول الجاهليّة و لو حلف النّاس بهذا أو شبهه ترك أن يحلف باللّه‏» [2] و در روایت دیگری در کافی آمده است:«عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن حمّاد عن محمّد بن مسلم قال: قلت لأبي جعفر ع قول اللّه عزّ و جلّ- و اللّيل إذا يغشى‏ و النّجم إذا هوى‏ و ما أشبه ذلك فقال إنّ للّه عزّ و جلّ أن يقسم من خلقه بما شاء- و ليس لخلقه أن يقسموا إلّا به.» [3]. اگر هم قائل به حرمت نشویم لااقل کراهت قسم به غیر خداوند ثابت است، حال چگونه است که چنین قسمی از امام صادق علیه السلام آن هم در ترویج دین و آئین مجوسیان را میتوان پذیرفت؟! 🛑دوم: تناقض در تاریخ! جاعل این حدیث دروغین، از علم حساب و کتاب و تقویم نگاری آگاهی نداشته است. مصادف شدن نوروز با حوادث و وقايع ذيل؛ مبعث پيامبر(ص)، به خلافت رسيدن حضرت امير (ع)، كشته شدن خليفه سوم اهل تسنن عثمان بن عفان، فتح مكه، پيروزي حضرت امير (ع) بر اصحاب نهروان و قتل ذي الثديه كه در روايت معلي همه اين حوادث در تاريخ اسلام مصادف با نوروز ذكر شده اند درحاليكه وقوع همه آنها در نوروز نمي‌تواند صحیح باشد. زيرا با دقت و تاٌمل درتاريخ حوادث، بدين نتيجه مي رسيم كه اشتباه بسيارفاحشي درمتن روايت به وقوع پيوسته كه دروغ پردازي او را براي ما بديهي مي نمايد، زيرا بعثت پيامبر (ص)در روز27 رجب،13 سال قبل از هجرت به مدينه رخ داده است و بيعت مردم با حضرت امير (ع) براي خلافت روز 13 يا 18 ذي الحجه سال 35 هجري قمري واقع شده است و واقعه روز غدير روز 18 ذي الحجه سال دهم هجري در تاريخ ثبت شده است كه فا صله زماني اين دو واقعه 25 سال است. فتح مكه در اواخر ماه رمضان سال هشتم هجري انجام گرفت. جنگ نهروان و قتل « ذي الثديه» در روز نهم صفر سال 39 هجري به وقوع پيوست. با اندك تأملي در تاريخ حوادث مذكور بدين نتيجه مي‌رسيم كه‌ وقوع اين حوادث تاريخي در نوروز مستلزم سپري شدن حداقل 30 سال است زیرا به دلیل اختلاف حدود 9 روز بین سال شمسی و قمری، وقوع دو حادثه قمری در یک روز شمسی مستلزم گذشت سی سال میباشد(دقت شود). در صورتيكه بين تاريخ وقوع دو حادثه غديرخم و فتح مكه دو سال فاصله وجود دارد وهمين امر خود دليل محكمي است كه مانع از قبول همزماني آن حوادث در نوروز، مي‌گردد. مرحوم مجلسي نيز ، هوشمندانه به اين اشكال اشاره كرده است. اگر كسي بگويد مقصود از نوروز در اين روايت مفهوم نوروز يعني روز نو است نه « عيدنوروز». پاسخ او اين ا‌ست كه‌‌ روايت معلّي در رابطه با عيد نوروز وايام فارسها ومراسمهاي آنها سخن مي‌گويد واين تأويل هيچ شاهدي در ارتباط با روايت معلّي ندارد. 🔖پی نوشت: [1]- الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏7 / 438 / باب أنه لا يحلف إلا بالله و من لم يرض‏(بالله‏) فليس من الله ..... ص : 438 [2]-من لا يحضره الفقيه / ج‏3 / 363 / باب الأيمان و النذور و الكفارات ..... ص : 359 [3]- الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏7 / 449 / باب أنه لا يجوز أن يحلف الإنسان إلا بالله عز و جل ..... ص : 449 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚حاشیه کتاب المکاسب 📝آيت الله سيد محمد کاظم يزدي(قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi