eitaa logo
تبیان مهدوی
3هزار دنبال‌کننده
33 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ : منظور حضرت در این حکمت ، چه اختلافی است؟ : ✳️همه مى دانيم اختلاف سرچشمه همه بدبختى هاست. هيچ قوم و ملتى نابود نشدند مگر بر اثر اختلاف و هيچ جمعيتى پيروز و كامياب نگشتند مگر در سايه اتفاق. ⚠️اختلاف در دو عرصه خطرناک است: 🔴نخست: اين كه گاه مى شود عده اى مى نشينند و بر سر موضوع مهمى تصميم گيرى مى كنند; ولى ناگهان فرد يا افرادى نظر مخالفى ابراز مى كنند و تصميم گيرى پيش گفته را به هم مى زنند و كار ابتر مى ماند. 👈همان گونه كه در داستان جنگ صفين، على(عليه السلام) و جمعى از دوستان خبير و آگاه اصرار داشتند كه جنگ به مراحل نهايى رسيده و آن را تا پيروزى ادامه دهند و غائله را ختم كنند; ولى مخالفت افرادى ناآگاه و جاهل و بى خبر اين تصميم را بر هم زد و مسلمانان با عواقب بسيار دردناك آن روبرو شدند. 👈و یا در قصه مذاکره با آمریکا و برجام که رهبری معظم و دلسوزان ملت آن را نهی کردند اما عده ای این تصمیم را برهم زدند و امروز خسارتهای جبران ناپذیری را بر ملت تحمیل کردند. 🔴دوم: این كه اختلاف سبب مى شود كه رأى گيرى هيچ گاه به جايى نرسد و تدبيرها عقيم بماند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 كسی كه به نوایی رسيد تجاوزكار شد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🕊ღೋ════ : در این حکمت منظور حضرت از " کسی که به نوایی رسید تجاوز کار شد" چیست ؟ : ✳️این حکمت از سخنانی است که در حوزه آسیب شناسی ثروت باید مورد دقت باشد یعنی یکی از آسیب هایی که در کمین ثروتمندان می تواند باشد تجاوز از حق و حدود است نه اینکه حتما در همه موارد این اتفاق رخ می دهد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠در دگرگونی روزگار گوهر شخصيت مردان شناخته می شود. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود : حسادت بر دوست، از آفات دوستی است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 قربانگاه انديشه ها، زير برق طمع هاست. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣:منظور از قربانگاه اندیشه چیست؟ : امام(علیه السلام) تشبیه جالبى در این کلام نورانى براى طمع هاى منفى بیان کرده است; ⚡️ را به برق آسمان تشبیه نموده که لحظه اى همه جا را روشن مى کند و در شبهاى تاریک تمام فضاى بیابان با آن آشکار مى شود و شخص راهگذر گم کرده راه به شوق در مى آید و به دنبال آن دوان دوان حرکت مى کند. ناگهان برق خاموش مى شود و او در پرتگاهى فرو مى افتد. 🧠 عقل و دانش آدمى که حق را از باطل و نیک را از بد مى شناسد هنگامى که تحت تأثیر برق طمع قرار گیرد به همین سرنوشت گرفتار مى شود. در واقع ، یکى از موانع عمده شناخت است که در طول تاریخ بسیارى از اندیشمندان را به خاک هلاکت افکنده یا دنیایشان و یا دین و ایمانشان را بر باد داده است. طمع آثار زیانبار فراوانى دارد; بسیارى از حوادث دردناک تاریخى بر اثر همین صفت رذیله رخ داده است. 💥 مهم ترین فاجعه تاریخ اسلام، شهادت شهیدان کربلا، از یک نظر به سبب طمع در حکومت رى از سوى «عمر سعد» واقع شد. 📜 در گفتار خواندیم که امام(علیه السلام)مى فرماید: «الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ; طمع بردگى و اسارت جاویدان است». 📜 در گفتار نیز خواهد آمد که امام(علیه السلام) طمع‌کار را در بند ذلت گرفتار مى بیند: «الطّامِعُ فی وَثاقِ الذُّلِّ». 📚 در غررالحکم نیز آمده است: «ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ ؛ ثمره طمع، ذلت دنیا و آخرت است». ✅ طمع باعث ذلت و اسارت مى شود؛ زیرا انسان در موارد طمع غالباً به دنبال چیزى مى رود که از دسترس او بیرون است و یا حق او نیست و پیوسته تلاش مى کند و نیروهاى خود را از دست مى دهد و گاه با محرومیت از آنچه به دنبال آن بود چشم از دنیا بر مى بندد. طمع باعث ذلت انسان مى شود، براى این که جهت رسیدن به آن از آبرو و حیثیت خویش مایه مى گذارد و در برابر هر شخصى سر تعظیم فرود مى آورد. 📚 از این رو در حدیثى از امام حسن عسکرى(علیه السلام)مى خوانیم: «ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ; چه قدر زشت است براى انسان با ایمان که علائقى داشته باشد که سبب ذلت او شود». 👳🏻‍♂شاعر معروف فارسى زبان ؛ سعدى مى گوید: بدوزد شره دیده هوشمند درآرد طمع مرغ و ماهى به بند 🔻در جایى دیگر نیز مى گوید: قناعت سرافرازد اى مرد هوش سر پر طمع بر نیاید ز دوش طمع آبروى تو آخر بریخت براى دو جو دامنى دُر بریخت. 2⃣:منظور از قربانگاه اندیشه ها چیست ؟ 3⃣در متن اصلی نوشته شده " مصارع العقول " یعنی طمع عقل را نابود میکند، چون اندیشه هایی داریم که طمع کار بخاطر طمع ورزی آنها را در ذهنش پرورانده و در واقع خود طمع باعث به وجود آمدن آن اندیشه شده، پس طمع اندیشه را نابود نمیکند بلکه عقل را نابود می‌کند ؛ توضیح بفرمایید. : ✅ منظور از قربانگاه اندیشه یعنی اینکه عقل انسانها، آن عقلی که باید باعث شود انسان، حق را از باطل تشخیص بدهد و به سمت حق گرایش پیدا کند ، در مبارزه با طمع زمین می‌خورد و مغلوب می‌شود. ✅ اما اینکه در متن" مصارع العقول" آمده اما مرحوم آقای دشتی قربانگاه اندیشه ها ترجمه کرده درست است، چون قبلاً هم در این مباحث داشتیم که آنچه انسانها را به پرداختن به افکار باطل و نقشه کشیدن در رسیدن به دنیای حرام کمک می‌کند، اصلاً عقل نیست ، حیله گری است. ✨ وقتی امام صادق( علیه السلام) میفرماید: "العقلُ ما عُبِدَ به الرَّحمن و اکتُسِبَ بِه الجَنان" ؛ یعنی عقل آن چیزی و سرمایه ای است که با آن بندگی خدا بشود و بهشت بدست بیاید. پرسیدند پس آنچه معاویه داشت چه بود؟ حضرت فرمود: "تلک النُکرء" ، حیله گری است ؛ آنچه معاویه و امثال او دارند عقل نیست حیله گری است. ⏪ بنابراین 🔴 الف) اندیشه آن فرآیندی فکری که انسان را بتواند از جهل و ظلمت جهل به نور بیاورد آن" عقل" است. 🔴 ب) آنچه امثال معاویه ها و انسانهای حیله گری که به دنبال رسیدن مطامع دنیوی هستند را مدد می‌کند آن" حیله گری و نکرء " است، نقشه کشیدن در راه باطل است ، عقل نیست. 📚 آدرس روایت: ازامام صادق( علیه السلام) اصول کافی ج۱، صفحه۱۱ 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 داوری با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 2⃣:آیا منظور این است که در هنگام داوری، به افراد مورد اطمینان، خوش گمان نباشیم؟ : ✍بر عکس حضرت می فرماید: اگر به افراد مومن و موثق بدگمان شدید عدالت ندارید. چون می فرماید: از عدالت به دور است که بر علیه فرد ثقه حکم و قضاوت کنی. 2⃣:گاهی انسان از افراد مورد اعتماد ضربه میخورد پس چگونه است که حضرت میفرمایند داوری باگمان برافراد مورد اعتماد دوراز عدالت است؟؟ : 👈در این موارد اصل اعتماد بر پایه محاسبات غلط بوده است در واقع اول باید از حضرت یاد بگیریم که به چگونه افرادی باید اطمینان کرد و سپس این حکمت را عمل کنیم. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ بسم الله الرحمن الرحیم 👈یکی از دلایل ضرورت بازگشت جامعه به نهج البلاغه را امروز خدمت شما بزرگواران تقدیم میکنم. ✳️فرض کنید در خانواده ای، جمعی، شرکتی ، گروهی که باهم قرار است یک هدف مشترک را تأمین کنند ۵ نفر آدم حضور دارند و هر کدام فقط یک زبان خاص را بلدند و فقط به یک زبان میتوانند صحبت کنند و از یک زبان بفهمند . مثلاً یکی فقط فارسی میتواند صحبت کند و فقط زبان فارسی میفهمد، دیگری عربی، دیگری ژاپنی ، دیگری انگلیسی، دیگری فرانسوی آیا به نظر شما اینها اصلا میتوانند هیچ کار مشترکی انجام بدهند؟ درحالی که اولین شرط که است را ندارد.اگر بخواهند آن اتفاقی که به خاطرش دور هم جمع شدند رقم بزنند یا: 🔴الف) بایدیک زبان مشترک بین خودشان درست کنند 🔴ب) بالاخره همه شان زبان یکی را یاد بگیرند وباهم گفتگو کنند ✅از زبان ظاهر مهمتر زبان فکر و قلب و اندیشه است هرکدام ازما به یک زبان فکر میکنیم ، به یک زبان میخواهیم به این معنی که آرزوها وآرمان ها، حب و بغض ها، محبوب و مبغوض ها، ترس وشوق هامون تعریف کننده زبان وجود ما هستند به اصطلاح" " ما هستند اگر در جمع وجامعه و امتی رأس وصدر جامعه که رهبر جامعه باشد خدای نکرده با گفتمان لایه های بعدی جامعه وبه خصوص توده مردم متفاوت وحتی گاهی وقتها متعارض باشد آن جامعه نمیتواند به هدف مشترک و متعالی برسد بلکه هر لحظه در معرض فرو پاشی وانحطاط است. ✅ما معتقدیم اگربخواهیم گفتمان مشترک ومتعالی ، نورانی و واقعی و رو به پیشرفتی در جامعه حاکم باشد باید تمام جامعه به زبان امیرالمومنین ( علیه السلام) بیاندیشند و آرزوکنند، خواسته ها ، آرمان ها ، حب وبغض ها، نفرت ها و شوق ها ،خوف ها باید هماهنگ وهم سنگ حب وبغض، خوف وشوق امیرالمومنین ( علیه السلام) باشد. ✅خدای نکرده درجامعه ای اگر رهبر معظم انقلاب اهداف و آرزوهایش و تعریفش از هدف زندگی رساندن بشر به سرچشمه تمدن ایرانی اسلامی باشد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد، عبور درست از پیچ تاریخی باشد وازاین حرفهای بزرگ و ارزشمند و متعالی ، ولی مسئولین ومردم جامعه دنبال معیشت ولذت آنی و دفعی و امروزی خود باشند به هرقیمتی ولوبا خلاف قوانین ؛ فرار کردن ازمالیات، نگاه به بیگانگان وامثال آن این جامعه واقعا درمعرض خطر جدی است مثل همان ۵ نفری که هیچکدام زبان همدیگر را نمیفهمند . ✳️لذا نمیتوانند به جهت واحدی حرکت کنند آن گفتمانی است که اگرهمه افراد جامعه راموفق بشویم سر سفره اش بنشانیم موقع بین رهبرش، رئیس جمهورش، وزیرش، وکیلش، رئیسش، توده مردم ؛ معلمش، دانش آموزش، حوزویش، دانشگاهیش، هنرمندش، شاعرش یک شکل میگیرد وقتی وحدت گفتمان شکل گرفت حالا همه تلاش میکنند کل جامعه به سعادت متعالی و مدنظر رهبری جامعه برسد چرا؟؟ 👈چون به تعبیر صریح رهبر معظم انقلاب کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی است هرکسی میخواهد با بالاترین ارزشهای اسلامی آشنا بشود هرکسی میخواهد الگوی یک حکومت دینی از نقش حاکم تا نقش مردم را درست بشناسد هرکس میخواهد شرایط ولوازم رسیدن به تمدن متعالی الهی را درک کند کافی است با نهج البلاغه که محصول دوران حکومت امیرالمومنین ( علیه السلام) است آشنا بشود امیرالمومنین دراین کتاب شریف : 🔴۱) آرمان های خودش 🔴۲) حب وبغض 🔴۳) خوف وشوق 🔴۴)سعادت وشقاوت امت ها 🔴۵)راه رسیدن به سعادت حقیقی ونجات از شقاوت 🔴۶) راه رسیدن به رفاه مادی در ذیل تعالی معنوی 🔴۷) رونمایی به بهترین وجه از عدالت 🔴۸) انواع واقسام ارزش هایی که شرط لازم برای رسیدن به یک جامعه بالنده ، روشن وبرخوردار از رفاه مادی ومعنویت وعقلانیت هست را مطرح وبیان کرده 💠اگرنهج البلاغه راخوب بخوانیم وخوانده باشیم آن موقع حب وبغض ها، آرمان ها، سبک زندگی وارزش هامون را با امیرالمومنین( علیه السلام) هماهنگ میکنیم وچون رهبر عزیز انقلاب تمام عمرش باهمین کتاب وهمین آرمان ها وارزش ها وحب وبغض ها کاملاً هماهنگ شده آن وقت هماهنگی بین ما ورهبر عزیزمان به وساطت نهج البلاغه در عمیق ترین لایه شکل میگیرد وآن روز است که ما به یک گفتمان قوی ِ متعالی ِ پیش برنده پشت سر رهبری عزیز گام های بلند تمدن سازی را یکی پس از دیگری طی خواهیم کرد. «ان شا اللّه» 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 بدترين توشه قيامت، ستم بر بندگان است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 خود را به بی خبری نماياندن و چشم پوشی از بهترين كارهای بزرگواران است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠آن كس كه لباس حيا بپوشد، كسی عيب او را نبيد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 با سكوت بسيار وقار انسان بيشتر شود، و با انصاف بودن دوستان را فراوان كند و با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا رود و با فروتنی نعمت كامل شود و با پرداخت هزينه ها بزرگی و سروری ثابت گردد و روش عادلانه مخالفان را درهم شكند و با شكيبایی برابر بی خرد، ياران انسان زياد گردند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 شگفتا كه حسودان از سلامتی خود غافل مانده اند! 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ : مگر حسادت بیماری نیست پس چرا فرمودند حسود از سلامتی خود غافل مانده ؟ : ✅مراد حضرت این است که حسادت نه تنها روح و روان حسود را تیره و مکدر و بیمار می کنه بلکه حتی به جسم او هم لطمه میزند ولی حسود بدلیل عقده ای که پیدا کرده از این واقعیت غافل است به خیال خود بدخواه دیگری است اما در حقیقت به خود بد می کند. 👈لذا در می فرماید: "سلامت تن در دوری از حسادت است." 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 طمعكار همواره زبون و خوار است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 (از ايمان پرسيدند) فرمود: ايمان، بر شناخت با قلب، اقرار با زبان، و عمل با اعضا و جوارح استوار است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠كسی كه از دنيا اندوهناك مي باشد، از قضاء الهی خشمناك است، و آن كس كه از مصيبت واردشده شكوه كند از خدا شكايت كرده، و كسی كه نزد توانگری رفته و به خاطر سرمايه اش برابر او فروتنی كند، دو سوم دين خود را از دست داده است، و آن كس كه قرآن بخواند و وارد آتش جهنم شود پس او از كساني است كه آيات الهی را بازيچه قرار داده است، و آن كس كه قلب او با دنياپرستی پيوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشكل است، اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی، و آرزویی نايافتنی. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠آدمي را قناعت براي دولتمندي، و خوش خلقی برای فراوانی نعمتها كافی است. و سوال شد از كلام خداوند " فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً " فرمودند:آن زندگی با قناعت است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄