مهدویت فارس
@bonyademahdi 💢 #شرح_زیارت_آل_یاسین 🔶 قسمت چهارم - 👇👇👇👇
💢 #شرح_زیارت_آل_یاسین
🔶 قسمت چهارم -
هنر یک زیارت معنوی در این است که، به وسیلهی آن، روح ما به اهلبیت علیهمالسلام تقرّب پیدا کند. نقش تربیتی زیارتنامههای ائمه علیهمالسلام نیز همین است که ما را به اهلبیت علیهمالسلام نزدیک کند.
یکی از نکات مهم در زیارت آلیاسین، آشنا شدن شیعه با عظمت اهلبیت علیهمالسلام و درک جایگاه کسانی است که آنها را زیارت میکنیم. دانستن اینکه این بزرگواران چه مَناسبی دارند و خدا به آنها چه تفضّلاتی فرموده است.
بسیاری از بزرگان و علمای ما به مداومت در خواندن زیارت آلیاسین توصیه کردهاند و فرمودهاند که آن را فراموش نکنیم.
من خودم از علامه دوانی (ره) شنیدم که گفتند:
یک سال در آخرین جلسه ی درس خارج، آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) خطاب به تمام علماء و فضلایی که در حوزه ی درس ایشان حضور داشتند و نوعاً مجتهد یا قریبالإجتهاد بودند، فرمودند: «آقایان علماء و طلّاب، حال که میخواهید به شهر و دیار خود بروید، از امام زمان(عج) برای مردم بگویید».
تعبیر آیتالله بروجردی (ره) این بود که امروز غریبترین فرد در نظام بشریت، امام زمان(عج) است. گاه یابنالحسن میگوییم، ولی متأسفانه زندگیمان در مسیر بیگانگی با امام زمان(عج) است. دَم از امام زمان(عج) میزنیم، اما از انتظار، بیگانهایم و به وظایف یک پیرو در برابر امام زمانش بیتوجهیم. آیتالله بروجردی (ره) توصیه کردند که سعی کنید نام امام زمان(عج) را در دل مردم احیاء کنید.
ادامه دارد...
📚 برگرفته از کتاب «شرح زیارت آل یاسین» / جلد اول/ حجت الاسلاموالمسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق
@bonyademahdi
#حدیث_تصویری
🌷 امام علی (ع) :
🔹در برابر ناگواري هاى اندک، بي تابى نكنيد كه اين كار شما را به ناگواري هاى زيادى مى اندازد.
📚 غرر الحكم : ۱۰۳۱۴
@bonyademahdi
مهدویت فارس
@bonyademahdi 🔰 #حکومت_جهانی_امام_عصر(عج) 🔸قسمت چهارم - 👇👇👇👇
🔰#حکومت_جهانی_امام_عصر(عج)
🔸قسمت چهارم -
💢 مقرّ حکومت حضرت مهدی (عج)
از روایات به روشنی استفاده میشود مرکز حکومتی حضرت مهدی (عج) شهر کوفه است. آنچه این شهر را دارای ارزش کرده این است که، امیرمؤمنان علی (ع) در سال 36 هـ.ق آن را به عنوان مرکز خلافت خود برگزیدند. این شهر در تاریخ پرفرازونشیب خود، رویدادهای فراوانی را پشت سر گذاشته است.
شاید سبب اینکه این شهر سرانجام پایتخت حرکت عدلگسترانهی حضرت مهدی (عج) خواهد شد، این باشد که نخستین شهری است که با ندای عدالتخواهانهی امام علی (ع) سرآغازی بر عدلگستری به سایر مناطق جهان بوده است و البته نیز شاید وجود دو مسجد «سهله» و «کوفه» که دارای شرافتی بس عظیماند، در این برپایی عدل نقش داشته باشد.
مرکز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)، شهر تاریخی کوفه است که در آن زمان، وسعت زیادی خواهد یافت؛ بهگونهای که شهر نجف را – که در چند کیلومتری کوفه است- نیز شامل میشود. به همین دلیل، در بعضی روایات «کوفه»، و در بعضی دیگر «نجف» به عنوان «مرکز حکومت» نام برده شده است.
امام صادق (ع) در ضمن روایتی طولانی میفرمایند: «مرکز حکومت او (حضرت مهدی)، شهر کوفه خواهد بود و محل قضاوت ایشان مسجد کوفه است». (1)
افزون بر روایات یاد شده که مرکز حکومت آن حضرت را «کوفه» ذکر کردهاند، به گونهی مشخص به منزلگاه آن حضرت نیز اشاره شده است. روایاتی نیز به طور عمده، «مسجد سهله» را منزل آن حضرت معرفی کردهاند. امیر مؤمنان، علی (ع) هنگام ترسیم خط سیر حضرت ولیعصر (عج) در آستانه ظهور، فرمودند: «گویی او را با چشم خود میبینم که از وادیالسلام عبور کرده، به سوی مسجد سهله در حرکت است و زیر لب زمزمه دارد و خدا را اینگونه میخواند: لااله الااللّه حقاً حقاً» (2).
امام صادق (ع) در پاسخ به سؤال یار باوفایشان ابوبصیر که سؤال میکند: آیا محل اقامت دائمی حضرت مهدی (عج)، در مسجد سهله خواهد بود، میفرمایند: «آری». (3)
🔺 پینوشتها:
(1) بحارالأنوار، ج53، ص 11.
(2) طبری، دلائل الامامه، ص243.
(3) بحارالأنوار، ج97، ص435، ح3.
📚 فصلنامه منجی/ شماره 32/ بهار 1396
@bonyademahdi
@bonyademahdi
🔰 #نمایشگاه_مصور_مهدوی
🔺 #نفوذ
✅ #انواع_نفوذ
« نفوذ » از نظر لغوی در فرهنگ فارسی، به معنای «اثر کردن در چیزی، تأثیر گذاشتن بر کسی، یا راه یافتن پنهانی» آمده است. و از نظر اصطلاحی به معنای توانایی واداشتن دیگران به انجام کاری است.
بنابراین " نفوذ، منشأ بیرونی داشته و دارد". بر این اساس میتوان "نفوذ" را یکی از "روشهای براندازی نظام از درون" به شمار آورد.
👇👇👇👇
مهدویت فارس
@bonyademahdi 🔰 #نمایشگاه_مصور_مهدوی 🔺 #نفوذ ✅ #انواع_نفوذ « نفوذ » از نظر لغوی در فرهنگ فارسی،
🔰 #نمایشگاه_مصور_مهدوی
✅ #انواع_نفوذ
🔹نفوذ وابسته
در این نوع نفوذ، عوامل نفوذی ضمن وابستگی شدید به یک اندیشهی سامان بخشیده شده از بین مرزهای جغرافیایی کشور تمام تلاش خود را به منظور غلبه بر نظام حاکم به کار میگیرند و حتی ممکن است اقدام به جاسوسی و خرابکاری نمایند و از برخورد خشن و تخریبی نیز ابایی نداشته باشند. در این نوع نفوذ، عناصر بهکارگرفتهشده با روشهای مختلف از جمله: جمعآوری اطلاعات و اخبار، دست زدن به ترور و اعمال تخریبی سعی در ایجاد ناامنی و ترور خدمتگزاران نظام دارند که به این وسیله، امنیت ملی را خدشهدار میکنند. لازمهی مقابله با این تهدید، هوشیاری و دقت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور است.
#نفوذ
@bonyademahdi
مهدویت فارس
@bonyademahdi 🔰 #نمایشگاه_مصور_مهدوی 🔺 #نفوذ ✅ #انواع_نفوذ « نفوذ » از نظر لغوی در فرهنگ فارسی،
🔰 #نمایشگاه_مصور_مهدوی
✅ #انواع_نفوذ
🔹نفوذ مستقل
خطر این نوع نفوذ، نسبت به نفوذ وابسته، به مراتب بیشتر است؛ زیرا علاوه بر اینکه برخوردهای خشن در دستور کار آنها نیست، سعی میکنند از آزادیهای موجود و نقاط ضعف حاکمیت استفاده نموده و در صورت پیروزی، از سیاستهای کلی یا کشورهای حمایتکننده پیروی نمایند. در نفوذ مستقل، حسب ضرورت، فعالیتهای جاسوسی نیز به چشم میخورد، همچنین نسبت به نفوذ وابسته، کمتر میتوان دربارهی آن به افشاگری و به آگاهسازی افکار عمومی پرداخت. لذا افشای ماهیت آنها به سختی امکانپذیر است. مصداق این نفوذ را میتوان جریانهای ارتجاع روشنفکری ذکر کرد.
#نفوذ
@bonyademahdi
مهدویت فارس
🌸روز عرفه، روز زدودن قلب از غبار عصیان وروزخداوخدایی شدن است💐 🌼خدايا ازاعماق وجودم توراصدا ميزنم و
🌺 روز آبی اجابت
نُه روز از ماه ذیالحجه میگذرد و امروز فرا میرسد؛ روز بخشش و غفران، عشق و عرفان، روز آبی اجابت، روزی که پروندههای سنگین گناه و غفلت، سبک میشود و دلهای معصیتزده، سپید، و نالهها راه به آسمان میگشایند. امروز روز عرفه است.
عرفه همان طور که از نامش پیداست، روز معرفت و شناخت است. نسبت به خالق هستی که معرفت داشته باشی، او را عاقلانه و عاشقانه عبادت کنی و از هرچه غیر اوست، دل بِبُرّی. عرفه، عید بندگی و تسلیم در برابر امر معبود است؛ عرفه روزی است که حقتعالی بندگان خویش را به عبادت و اطاعت خویش دعوت میکند و سفرهی جود و کرم خود را برای آنها میگستراند تا گناه گناهکاران را بخشیده و بندگان را در نعمتهای خود، غرق سازد.
بهترین عمل در روز عرفه، دعاست. روایت شده که امام سجاد (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنیدند که از مردم گدائی میکرد. امام فرمودند: «وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی، از غیرِ خدا درخواست میکنی، درحالیکه در این روز، برای بچههایی که در شکم مادرانشان هستند نیز امید سعادت و خوشبختی میرود؟»(1)
امروز، روزِ گفتن: «إلهی وَ رَبّی» است؛ روزی که کبوتران دعا از گنبد آبی «ربّنا» پرواز میکنند و فوجفوج به ایوان کبریا فرود میآیند و تا برگ استجابت را از دستان سخاوتمند «یا غفّار» نگرفتهاند، برنمیگردند.
عرفه، روز استغفار است؛ استغفار از هر پلیدی و ناپاکی. عرفه روز بازگشت است؛ بازگشت به خویشتن، بازگشت به آرامش و قرار.
در این روز، بنده، مولای مهربان خود را میخواند. او نیز دست نوازش بر سر و رویش میکشد و آسایش و آرامش به او هدیه میکند. امروز، روز سبز دعاست، روز عبودیّت و بندگی، روز توسل به مقام ربوبیّت حضرت حق (جلّ جلاله)، روزی است که باید برای قبولی در امتحان، خویشتن را با نیایش آزمود و برای رسیدن به مراتب بالای معرفت، با حسین (ع) همسفر شد. امروز، عارفانهترین زمزمههای هستی از حنجرهی حسینی به سمت آسمان میرود و راههای آسمان را روشن میکند.
امروز، روز رسیدن است به «أَنَا يَا إِلَهِي الْمُعْتَرِفُ بِذُنُوبِي فَاغْفِرْهَا لِي أَنَا الَّذِي أَخْطَأْتُ أَنَا الَّذِي أَغْفَلْتُ أَنَا الَّذِي جَهِلْتُ ... أَنَا يَا إِلَهِي أَعْتَرِفُ بِنِعَمِكَ عِنْدِي وَ أَبُوءُ بِذُنُوبِي فَاغْفِرْ يَا مَنْ لَا تَضُرُّهُ ذُنُوبُ عِبَادِه؛ این من هستم که خطاکارم! این من هستم که غفلت ورزیدم، این من هستم که عهد شکستم، این من هستم که اقرار میکنم به گناهانم، اقرار میکنم به تمام نعمتهایی که از آنها برخوردارم ساختهای. پس درگذر از گناهانم ای خدایی که از گناه بندگانت، به تو هیچ زیانی نمیرسد و از طاعتشان بینیازی...».
روز عرفه، روز توسل است؛ روز یادآوری عجز خویشتن و توانایی خداوند، روز تسبیح و ذکر، روز رسیدن به تمام آرزوهای زیبا، روز پر کشیدن از زنجیر گناه تا آسمان آبی اجابت و مغفرت.
امروز دستها را باید گشود و بغضها را رها کرد، گونههای خشک دل را با آب تمنّا زنده نمود و لحظهای درنگ کرد و به صدای زمزمهای که تو را تا اوج انسانیت میخواند، گوش داد.
صدای زمزمه ... صدای زمزمه میآید. چه حال خوشی دارند این جماعت! اینها که آمدهاند تا میهمان مهربانی خدا شوند؛ میهمان بخشش بیاندازهی ربّ. هر کس در گوشهای نشسته و زانوی پشیمانی در بغل گرفته و سر در گریبان فرو برده و دانهدانه اشک حسرت میریزد. آمده تا بزرگی خدا را به خودش گوشزد کند. آمده تا خودش را پیدا کند. آمده تا صادقانه به گذشتهی پر از گناهش اعتراف کند. آمده تا از درگاه خدا، «بخشش» گدایی کند و «رستگاری» بطلبد. آمده تا ظهور مولایش را در این روز، از خدایش بخواهد. او که روزی پشت به دیوار کعبه، نغمهی «أنا بقیّةالله» را سر میدهد و بتخانهی کفر و نفاق را از بین برده و گلستان عدالت را ایجاد خواهد کرد.
ای غروب عرفه! سلام مرا به مسافر همیشهی خود برسان و چشمبهراهیِ مرا برای آن سوارِ سپیده بازگو کن.
الهی به حق عبادت اولیای درگاهت، در این روز مبارک، ظهور حضرت حجّت (عج) را برسان و چشمان ما را به جمال مبارکش روشن بفرما. انشاءالله
🔺پی نوشت:
(1) مفاتیح الجنان، اعمال روز عرفه
@bonyademahdi