السلام علی الحسین 🍀
اخلاق حسینی 🌷
سرمایه گذاری آینده 🌹
⚡️ سید الشهدا علیه السلام در باره سرمایه گذاری برای آینده فرمودند:
👌" شکر گذاری نعمت های قبلی، باعث ایجاد نعمت های تازه می شود ".
فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام
ص ۸۴۵.
⚡️ نعمت ها همان " امکاناتی " هستند که در اختیار داریم و هر کس به اندازه خود از این "امکانات " در اختیار دارد.
✅ نعمت امامت و ولایت
✅ نعمت سلامتی
✅ نعمت خانواده
✅ نعمت پدر و مادر
✅ نعمت فرزند
✅ نعمت عقل و تشخیص
✅ نعمت صبر و حوصله
✅ نعمت امنیت
✅ و......
❣کلید باقی ماندن نعمات و استفاده مستمر از آنها "شکر " است.
👌 "شکر " به معنای استفاده :
" درست، به جا و به موقع" از امکانات است.
⚡️ "شکر " ضمانت معتبر و گارانتی استمرار امکانات است.
💚 "لئن شکرتم لازیدنکم " شاکر باشید تا سرمایه هایتان اضافه شود.
🌹شکر نعمت، نعمتت افزون کند
🌹 کفر نعمت از کفت بیرون کند.
❤️ شکر، عدالت است و کفر، ظلم و ستم.
👌 ظهور امام زمان "تجلی شکر و ستم سوزی کفر است"
#الهی بالحسین
توفیق "شکر" بویژه شکر "ولایت " عنایت فرما 🤲
👤 استاد قربانلو
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
🎓 #ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت
💠 شناخت امام مهدی"عج" از دوران #تولد تا #حکومت جهانی:
⬅️ #قسمت_پنجاه_و_سوم
🔰حقیقت انتظار و جایگاه آن
🔹قسمت ب):
✍...انتظار روزگاری است که در سبزی و خرّمی در تمامی روزگاران گذشته مثالی نداشته است و جهان چنان دوران زیبایی را هرگز تجربه نکرده است. این همان انتظار حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که در روایات، از آن به «انتظار فرج» یاد شده است و آن را از بهترین اعمال و عبادات، بلکه پشتوانه قبولی همه اعمال، شمرده است.
💥پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«بهترین اعمال امت من، انتظار فرج است. »
❇️ امام صادق علیه السلام به یاران خود فرمود:
«آیا شما را از چیزی آگاه نکنم که خداوند بدون آن هیچ عملی را از بندگان نمی پذیرد؟ گفتند: بفرمایید.
🌷فرمود: گواهی به یگانگی خدا و نبوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اقرار به آنچه خدا امر فرموده و ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما یعنی ما امامان بخصوص و تسلیم شدن در برابر ایشان (=امامان) و پرهیزکاری و کوشش و خویشتن داری و انتظار قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف.
💠 بنابراین «انتظار فرج» انتظاری است که ویژگیهای خاص و منحصر به فرد دارد که لازم است به خوبی دانسته شود تا رمز و راز آن همه فضیلت و آثار که برای آن خواهیم شمرد آشکار گردد.
⬅️ ویژگیهای انتظار مهدی(عج)
🔹الف):
📖گفتیم که «انتظار» امری فطری است و برای همگان در هر قوم و آیینی که باشند وجود دارد اما انتظارهای معمولی که در جریان زندگی افراد و حتّی جامعهها وجود دارد هر اندازه بزرگ و با اهمیت باشد در مقایسه با انتظار موعود جهانی، کوچک و بی مقدار است زیرا که انتظار ظهور او ویژگیهای خاص خود را دارد:
💬 انتظار مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انتظاری است که از ابتدای عالم آغاز شده است یعنی از زمانهای بسیار دور، انبیاء و اولیاء نوید ظهور او را داده اند و در زمانهای نزدیک تر، همه امامان ما، آرزوی روزگار دولت او را داشته اند.
🌷امام صادق علیه السلام فرمود:
«اگر او را درک میکردم، تمام عمر به او خدمت میکردم. »
✍..پی نوشتها:
📚1):کتاب نگین آفرینش/جلد(1)ص 137_138.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
❓ حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شبیه کدام امام یا پیامبران الهی میباشند؟
🔸️دربارۀ شباهتهای امام با پیامبران الهی، روایتهای فراوانی داریم که به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
🔸️امام سجاد(علیهالسلام) فرموده است:
در قائم ما چند سنت از پیامبران است. آن سنتی که از آدم و حضرت نوح(علیهالسلام)دارد، طول عمر است و از ابراهیم(علیهالسلام) پنهان بودن ولادتش و دوری گزیدن وی از مردم، و از موسی(علیهالسلام)غیبت از مردم، و از عیسی(علیهالسلام) اختلافی که مردم دربارۀ او دارند و از ایوب(علیهالسلام) گشایش بعد از گرفتاری، و از محمد(صلى الله عليه و آله) قیام با شمشیر.
🔸️ از امام باقر(علیهالسلام) چنین روایت شده است: قائم آلمحمد(صلى الله عليه و آله) پنج شباهت با پیغمبران دارد: شباهتی که به یوسف (علیهالسلام) دارد، غیبت و پنهانی او از خواص و عموم مردم و برادرانش است، و شباهتی که با موسی(علیهالسلام) دارد، غیبت طولانی و مخفی بودن ماجرای ولادتش است، و شباهت وی به عیسی(علیهالسلام)،اختلافی است که مردم دربارۀ او دارند؛ زیرا جماعتی گفتند او متولد نشده و عدهای گفتند او مرده و گروهی گفتند او را کشتهاند، و شباهتی که به جدش محمد(صلى الله عليه و آله) دارد، قیام با شمشیر و کشتن دشمنان خدا و رسول و ستمگران است و وی به وسیلۀ شمشیر و وحشتی که در دلها پدید میآید، یاری میشود.
🔸️البته در روایات بسیاری آمده که حضرت از نظر چهره و اخلاق، شبیهترین مردم به پیامبر اسلام(صلى الله عليه وسلم) است. از امام عسکری(علیهالسلام) چنین روایت شده است: او از جهت خَلق و خُلق شبیهترین مردم به رسول خداست.
📚 بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۸۵ و ۳۲۲.
📚 کمالالدین، ص۳۲۲.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 چهار بحران اساسی در خانواده!
👤شهاب_مرادی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
1_171338831.mp3
1.77M
سبک زندگی مهدوی
✅ اکثر روایات مربوط به #فساد در #آخر_الزمان مربوط به #سبک_زندگی است.
✅ #دشمنان امام زمان در #رفتار_سازی از ما پیشی گرفتهاند.
✅ #رفتارهای خطا #باورهای درست ما را از بین خواهد برد.
✅ اگر #الگوی رفتاری مناسب با عصر غیبت درست نکنیم دشمنان #مهدویت برای ما الگو درست میکنند.
👤استاد ملایی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 پیام به ملت ایران در هفته دفاع مقدس (بررسی علل و ابعاد جنگ تحمیلی)
تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۶۰/ ۱۹ ذی القعده ۱۴۰۱
مکان: تهران
مناسبت: اولین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی (هفته دفاع مقدس)
موضوع: بررسی علل و ابعاد جنگ تحمیلی، جنایات صدام با حمایت قدرتهای بزرگ
مخاطب: ملت ایران و مسلمانان و آزادگان جهان
شناسه ارجاع: جلد ۱۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۸ تا صفحه ۲۴۱
👈 به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
السلام علی الحسین 🌹
نوع نگاه🌷
✅حضرت ﻣﻮﺳﯽ (ﻉ ) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﻮﻩ ﻃﻮﺭ فرمود:
ﺍَﺭَﻧﯽ ( ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻩ )
✳️ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ در پاسخش فرمود : ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ( ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ )
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ اول :
❇️ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
❇️ﮐﻪ ﻧﯿﺮﺯﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﻨﺎ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ دوم :
🔹ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﺑﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ
🔹ﺗﻮ ﺻﺪﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺸﻨﻮ، ﻧﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ سوم :
🔸ﺍﺭﻧﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ
🔸ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻨﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ، ﭼﻪ ﺗﺮﯼ ﭼﻪ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ
ﺳﻪ ﺑﯿﺖ، ﺳﻪ ﻧﮕﺎﻩ، ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ
🔶برداشت ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ
🔷برداشت ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ
🔶برداشت ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻪ.
🔴 مکتب سیدالشهدا علیه السلام:
🔺عاقلانه، عارفانه و عاشقانه است.
الهی بالحسین توفیق : عقل، عشق و معرفت عنایت فرما
👤 استاد قربانلو
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 امام زمان علیه السلام پس از ظهور چهار مسجد را خراب می کند . چرا ؟
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
این طالب بدم المقتول بکربلا 🕋
تا نیایی گره از کار بشر وانشود 🏴
🤲 "اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا "
❇️به خدا شکایت کدام را ببریم
❇️نداشتن پیامبر مهربانی ها
❇️دور افتادن از #رحمةللعالمین
⚫️ "شکایت " علامت احساس درد و "درک ستم "است.
🔴 "شکایت " فریاد بلند فقدان "منتقم " و بحران "جدائی از منجی " است.
🔵 "شکایت " درخواست ظهور "منتقم مقتول مظلوم " و اصلاح جهان ستمدیده است.
⬛️ "شکایت " فریاد بلند "ستم کاری بشر" و احساس نیاز به جراحی غده سرطانی "بی ولایتی " است.
الهی بالحسین
فریادرس شاکیان برسان
👤 استاد قربانلو
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
آیا بانوان در زمان دولت حضرت حجت عج نیز نقشی خواهند داشت؟
جواب:
باسمه جلت اسمائه؛
👈 نقش بانوان در دولت حضرت حجت عج همان نقشی بانوانی خواهد بود که زنان مطهر در زمان انبیاء و معصومین علیهم السلام در دولتهای انبیاء و یا در زمان حیات آنها داشتند❗️
👈 بانوان نیز در تعلیم علوم الهی و تفسیر قرآن و نشر روایات و معارف الهی سهم بسزای داشتند❗️
لذا قرآن و روایات از زنان مطهری مانند خدیجه، و آمنه، حضرت صدیقه کبری، زینب، رباب، ام کلثوم، رقیه، لیلا، معصومه بنت موسی ابن جعفر، مریم، آسیه، حواء، هاجر، سمیه، ام ایمن، فضه و اسماء علیهن السلام و غیره در نقش و اثر آفرینی در نشر نورانیت در زمین صحبت شده است❗️
👈 خصوصا در سیره معصومین از حضرت فاطمه و زینب و معصومه و حکمیه خاتون دختر امام جواد، علیهالسلام صحبت شده است که رابط بین معصومین علیهم السلام با بقیه مردم بودند❗️
👈 من باب مثال مجالس تفسیر و تعلیم احکامی که برای بانوان کوفه و مدینه و غیره داشتند، و یا اصحاب معصومین با واسطه این بانوان الهی پاسخ سوالات و حاجات خویش را دریافت میکردند❗️
و یا حتی نقش زنان در اوان غيبت صغري، و یا حتی وجود زنانی در ميان ياوران حضرت قائم عج که به ایشان تصريح شده است❗️
چنانکه پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمودند:
ینزل عیسی بن مریم علی ثمان ماة رجل و أربع مائة امرأة خیار من علی الأرض و أصلح من مضی.
عیسی بن مریم علی السلام همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین ترین انسانهای که در زمین زیسته اند در زمان دولت حضرت حجت عج به زمین نازل میشود ❗️
معجم احادیث الامام المهدی - ج5 - الصفحه 515.
و امام باقر علیه السلام فرمودند:
مهدى عج قیام میکند، و با او 313 مرد که 50 زن با ایشان است جمع میشوند❗️
👈 هیچکدام از ایشان وعدۀ قبلى با هم ندارند و مثل ابرهاى پراکنده به هم میپیوندند و برخى در پى دیگرى میآیند، و این است تفسیر آیۀ 128 از سوره بقره است که خداوند متعال میفرماید: هر جا که باشید خدا همۀ شما را جمع میکند زیرا خدا بر هر کارى توانا است❗️
آنها بین رکن و مقام با حضرت مهدى عج بیعت میکنند، و مهدى عج با ایشان از مکه خروج مینماید❗️
بحار الانوار - ج 52 - الصفحه 223.
امام باقر علیه اسلام فرمودند:
👈 در زمان حضرت حجت عج حکمت و علم آنچنان در زمین گسترده میشود که بانوان در خانه بر طبق کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله قضاوت میکنند❗️
بحار الانوار - ج 52 - الصفحه 352.
👈 و یا بانوانی که به دنیا رجعت میکنند و بعد از مرگ دوباره زنده میشوند چنانکه در دعاهای عهد و در زیارت جامعه میخوانیم،
آن بانوان از شیعیان مخلص معصومین علیهم السلام بودند که هر کدام در زمان دولت حضرت حجت عج باز میگردند و وظیفه ای به عهده خوهند داشت چنانکه امام صادق عليه السلام فرمودند:
همراه قائم آل محمد صلّي اللّه عليه وآله سيزده زن خواهند بود❗️
عرض کردم:
وظیفه آن بانوان چیست؟
حضرت فرمودند:
از جمله که به مداواي مجروحان پرداخته، سرپرستي بيماران را به عهده خواهند گرفت❗️
عرض کردم:
نام آنها را میفرماید؟
حضرت فرمودند:
👈 قنواء دختر رشيد هجري از خواص اصحاب امیرالمومنین علیه السلام، ام ايمن، حبابه والبيه، سميه مادر عمار پسر ياسر، زبيده ام خالد احمسيه زن هارون الرشيد، ام سعيد حنفيه، صيانه ماشطه، ام خالد جهنيه❗️
دلائل الامامة - الطبری الشیعی - الصفحه 314.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
هشدارهایی که در احادیث ائمه علهیم السلام نسبت به زمان طولانی غیبت امام عصر علیه السلام وجود دارد، نشانگر این حقیقت تلخ می باشد که چنین خطری در این زمان به طور جدی برای همه اهل ایمان مطرح می باشد و اگر احتمال آن، جدی گرفته نشود به سراغ هر کس در هر رده ای می آید تا آن جا که مطابق کلام امام حسن عسگری علیه السلام، اکثر معتقدان به امامت امام عصر علیه السلام را از عقیده خود بر می گرداند.
اما آنها که هوشیارانه عمل می کنند و با ادای شکر نعمت ولایت امام عصر علیه السلام با قلب و زبان و عمل خویش، از خداوند نور ولایت بیشتری را طلب می نمایند، می توانند بهره های زیادی از خورشید پشت ابر امام علیه السلام ببرند و تا آن جا ترقی کنند که به فرموده امام زین العابدین علیه السلام غیبت امام علیه السلام برای ایشان به منزله «مشاهده» گردد. متن عبارت ایشان خطاب به یکی از بهترین یارانشان چنین است: یَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ
ای ابو خالد، همانا اهل زمان غیبت او (حضرت مهدی علیه السلام) که اعتقاد به امامت ایشان دارند و منتظر ظهورش می باشند، از مردم همه زمانها بهترند. زیرا خدای تبارک و تعالی چنان عقل و فهم و معرفتی به آنها عنایت فرموده که غیبت برای آنها به منزله دیدن حضوری شده است
همچنین در زیارت سرداب مقدس سامرا که یک درسوارة اعتقادی است خطاب به مولای غایب خود اینچنین عرض عقیده میکنیم:
فَلَو تَطاوَلَتِ الدُّهُورُ و تمادَتِ الاَعمارُ لَم اَزدَد فيکَ اِلاّ يقيناً و لک اِلاّ حُبّاً و عَلَيکَ اِلاّ مُتکِلاً وَ مُعتَمداً و لِظُهُورِکَ اِلاّ مُتَوَقِّعاً وَ مُنتَظِراً وَ لِجهادي بَينَ يَدَيکَ مُتَرَقِّباً..
پس اگر روزگاران طولاني و عمرها بلند شود جز اين نيست که يقينم دربارهِ تو افزون ميشود و محبت و توکل و اعتمادم به تو، افزايش مييابد. و براي ظهور تو متوقع و آماده و براي جهاد در رکاب و پيشگاه تو چشم به راه هستم...
اصل و پایه حصول این حالت را دو رکن رکین دانسته اند: یکی اعتقاد به امامت آن حضرت در زمان غیبت و دیگری انتظار ظهور ایشان. مسئله اول همان معرفت نسبت به آن حضرت است که محور ولایت ایشان می باشد و دومی نیز یکی از مهمترین آثار و لوازم این معرفت
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
.
#مجله_علمی_انتظار_موعود_66
تحلیل و بررسی کلامی مبانی حاکمیت دین واحد در عصر ظهور، با نگاهی نقادانه بر پلورالیسم جان هیک
بررسی شبهه ناسازگاری غیبت با لزوم استمرار هدایت تشریعی، به عنوان فلسفه نصب امام
رویکرد عالمانه به مهدویت، در بیان رهبرمعظم انقلاب اسلامی
«انتظار پویا» در پرتو آموزههای وحیانی در اندیشه مقام معظم رهبری
ماهیت و مؤلفههای بنیادین انتظار، در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای
بررسی و نقد استنادی ایده تعدد قائم در جریان مدعی یمانی احمدبن اسماعیل بصری
لینک دریافت رایگان مقاله:http://www.entizar.ir/issue_14437_15192.html
http://www.entizar.ir
✅ دفتر مجلات علمی پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی انتظار پویا و مرکز تخصصی مهدویت✅
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
💠 معرفی کتاب سربازان خورشید
🔷کتاب سربازان خورشید به پیوند متقابل فرهنگ مهدویت و فرهنگ #دفاع_مقدس می پردازد.
🔹 نویسنده بر این باور است که فرهنگ #دفاع_مقدس موجب تحول، پویایی و شکوفایی جامعه می گردد و با اشاره به سیره عملی رزمندگان دوران دفاع مقدس، از همسانی فرهنگ این شهیدان و ایثارگران با فرهنگ مهدوی یاد می نماید و معتقد است با تکیه بر چنین فرهنگی می توان سربازان و رزمندگانی آماده و پرتوان پرورش داد و در مقابل قدرتمندان و زورگویان ایستاد.
🔸 در فصلهای این کتاب تلاش شده است تا مفهوم صحیح انتظار و اهمیت ارتباط معنوی با امام زمان، در سیرۀ رزمندگان دفاع مقدس تبیین شود و شهدای دفاع مقدس را به عنوان الگوهایی مناسب برای انتظار و منتظران معرفی نماید.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
مباحث_معرفتی
بهره وری از امام غایب علیه السلام
بهره مند شدن از نور ولایت
شرط بهره وری از خورشید وجود امام علیه السلام "دیدن" آن بزرگوار نمی باشد – چنان که در زمان امامان گذشته هم بسیاری از شیعیان، در طول عمر خود، توفیق زیارت امام زمان خود را پیدا نمی کردند – و البته می توان با ایجاد ارتباط قلبی با حضرت، بخشی از آن چه را که به خاطر غیبت ایشان از دست رفته، جبران نمود.
در فرمایش های رسول گرامی اسلام، بهره بردن از وجود امام علیه السلام در زمان غیبت – به بهره وری از خورشید – در هنگامی که ابرها آن را پوشانده – تشبیه شده است.ایشان در پاسخ به جابر بن عبدالله انصاری دربارة بهره وری شیعیان در زمان غیبت از وجود امام عصر علیه السلام فرمودند:
إی والذی بعثنی بالنبوّة إنّهم لینتفعون به و یستضیئون بنور ولایته فی غیبته، کإنتفاع النّاس بالشمس و إن جلَّلَها السحاب.
آری، قسم به آن که مرا به نبوت مبعوث کرد، آنها از نور امام علیه السلام روشنی می گیرند و از ولایت او در غیبتش – هم چون خورشید پشت ابر – بهره مند می گردند.
براساس این تشبیه می توان گفت که شرط بهره وری از امام علیه السلام در زمان غیبت، آگاه بودن از مکان ایشان نیست، همان گونه که نور خورشید – حتی اگر پشت ابر باشد و به همین جهت مکانش در آسمان مشخص نباشد – به اهل زمین می رسد و شرط استفاده از آن، دانستن جایگاهش نیست. غیبت امام علیه السلام به این معناست که خورشید وجود ایشان به طور عادی و عمومی دیده نمی شود، اما همان طور که نور خورشید برای چشمها بینا و روشنگر است، نور امام علیه السلام نیز در تاریکی های گمراهی و حیرت زمان غیبت برای اهل ولایت ایشان، روشنی بخش و راهگشا می باشد.
در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است
اولین نکته این است که دیدن خورشید به دیدن قرص آن است. اما نور خورشید حسابی جدا از قرص آن دارد و لازمه نورافشانی خورشید، دیده شدن قرص آن نمی باشد. در مورد امام علیه السلام نیز باید همین تفکیک را انجام داد. در زمان غیبت، بدن و جسم شریف ایشان از دیدگان عموم افراد پنهان است، اما نور وجود ایشان می تواند دلها را روشن نماید و آنها را از سرگردانی گمراهی برهاند و به سرمنزل مقصود برساند.
البته همان طور که دیدن قرص خورشید، چشم بینا می خواهد، استفاده از نور آن نیز احتیاج به بینایی دارد. در مورد وجود امام عصر علیه السلام در زمان غیبت هم مطلب از همین قرار است، یعنی استفاده از نور ایشان نیز احتیاج به بینایی دل دارد. انسان کور دل، از نور حضرت بهره مند نمی شود. آن چه قلب و روح انسان را منور می کند. نور ولایت ایشان است که در فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه و آله به لزوم آن تصریح شده است.
این که فرموده اند: «ینتفعون بنور ولایته» به این معناست که استضائه (طلب روشنایی) به نور امام علیه السلام از طریق ولایت آن بزرگوار امکان پذیر است.
تعبیر «نور ولایت» بر این حقیقت دلالت می کند که ولایت امام غایب علیه السلام، نور است و این نور، قلب و روح انسان را روشن می کند.
بنابراین کسانی که دلهایشان به نور ولایت آن حضرت روشن شده از وجود ایشان بهره ببرند. منکران ولایت و حتی جاهلان مقصر در این امر، از نگریستن به این نور، محروم و از برکات آن بی بهره اند، هم چون نابینایانی که نمی توانند روشنایی خورشید را ببینند و هر قدر هم که برای انها دلیل و برهان ارائه شود چون دلها خاموش و چشمها نابینا و قلب ها مهر خورده است سودی ندارد.
پایه و اساس ضروری این "نور ولایت"، معرفت امام علیه السلام می باشد که آن هم یک امر قلبی است و دیدار امام علیه السلام شرط تحقق آن نمی باشد. هر قدر این معرفت، عمیق تر و کامل تر باشد، آثار و لوازم آن بیشتر ظاهر می گردد. برخی از این آثار، قلبی است و برخی هم جوارحی، از مهمترین آثار قلبی می توان به محبت، انتظار و تسلیم نسبت به امر امام، و از ضروری ترین لوازم جوارحی می توان از تقوی، ورع و دعا در تعجیل فرج آن بزرگوار نام برد. توجه به این نکته ضروری است که نور ولایت امام علیه السلام چیزی نیست که به صرف ادعا و گمان خود شخص، محقق شود. این نور به معرفت امام علیه السلام – با همه لوازم و آثار قلبی و جوارحی اش – اطلاق می گردد و این همان چیزی است که وسیله امتحان خلایق – اعم از انبیاء علیهم السلام و اوصیاء علیهم السلام و ملائکه و ... در همه عوالم خلقت بوده و هست و هر کس از این امتحان الهی سر بلندتر برون آمده، فضایل و درجات بالاتری پیدا کرده است.چگونگی کسب این معرفت و مراتب آن نیز از همان طریقی باید کسب شود که خود اهل بیت علیهم السلام فرموده اند.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
✅بزرگترین درس حضرت رقیه علیها سلام به همه ما این است که باید مشتاق دیدار امام زمان خود باشیم.
😭بیتابی حضرت رقیه (علیها سلام) برای سختیها و مصائب خودش نبود بلکه برای اشتیاق به دیدار روی امام زمان خود بوده است و ما باید این درس بزرگ را از سه ساله امام حسین (علیه سلام) بیاموزیم.
📖 در ادعیهها و روایات اشتیاق برای دیدار امام زمان دیدار به آن حضرت و اشتیاق برای این دیدار به روشنی و زیبایی بیان شده است.
آن حضرت مشتاق دیدار امام زمان خود بوده و اگر این اشتیاق در دل ما جای بگیرد تلاش میکنیم تا به این آرزو برسیم و از آنچه باعث دوری از این دیدار شود دوری کرده و ظاهر و باطن خود را برای این دیدار آماده کنیم.
این اشتیاق باید با تمام وجود خواسته شود و این شوق و اشتیاق انسان را به تلاش بیشتر برای فراهم کردن زمینه این دیدار وادار میکند.
اگر اشتیاق در وجود انسان شکل بگیرد او را به سمت خوبیها سوق می دهد و اگر به مرحله اشک و ندبه برسد به وصل منتهی و به سعادت دنیا و آخرت میرسد.
با توجه به روایات و احادیث ائمه (علیهم سلام): امروز نیز باید مشتاق امام زمان (ارواحنافداه) و منتظر آن حضرت بود و ناامید نشد و نسبت به ظهور آن حضرت بی تفاوت نباشیم که امام صادق (علیه سلام) فرموده اند: اگر من زمان حضرت مهدی را درک می کردم تمام عمر در خدمت آن حضرت خواهم بودم
الهی به آبروی ناز دانه ی ابا عبدالله علیه سلام حضرت رقیه سلام الله علیها
اشتیاق از جنس شوق دیدار حضرت رقیه به ما عنایت بفرما .....
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahe
مباحث_معرفتی
در این زمینه، ادله قرآنی و روایی فراوانی وجود دارد که پرداختن به شرح و توضیح آنها هدف ما نیست. اما صرفاً برای این که روشن شود امر ولایت امام دوازدهم علیه السلام در نظام الهی بسیار بسیار با اهمیت است، به ذکر دو نمونه از امتحانات الهی می پردازیم که برخی از بزرگترین انبیای الهی در عالم پیش از دنیا به آن آزموده شده اند
1- امتحان حضرت آدم علیه السلام در خصوص ولایت امام عصر علیه السلام
اولین نمونه درباره حضرت آدم علیه السلام است و این که چرا ایشان جزء پیامبران اولوالعزم به شمار نمی آید. در قرآن کریم در آیة 115 سورة طه به صراحت چنین آمده است:
وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَیٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا(و ما از قبل به آدم علیه السلام سفارش کردیم، اما او فراموش کرد(اهمیت نداد) و عزمی در او نیافتیم)
در آیه صحبت از یک سفارش مهم الهی است که از پیش به عنوان عهد و پیمانی از جانب خداوند مورد تأکید بوده است. اما با وجود این سفارش و تأکید، حصرت آدم علیه السلام آن گونه که از ایشان انتظار می رفته، در این امر اعتنا و جدّیت به خرج نداده اند و از این جهت، خداوند عزم و تصمیم قاطع لازم را در او ندیده است، بنابرین جزء انبیای اولوالعزم محسوب نمی شود. در خود آیه شریفه، آن سفارش و عهد الهی مشخص نشده است، اما در تقاسیر روایی، منظور از آن را به روشنی بیان شده است.در کتاب اصول کافی از امام باقر علیه السلام مروی است:
""همانا خدای تبارک و تعالی از پیامبران چنین پیمان گرفت، آیا من پروردگار شما و این شخص محمد صلی الله علیه و آله فرستاده من و این شخص علی علیه السلام – امیر المؤمنین نیست؟ گفتند: چرا، به این جهت نبوت برای آنها ثابت گردید و از پیامبران اولوالعزم پیمان گرفت که من پروردگار شما هستم و محمد صلی الله علیه و آله فرستاده من و علی علیه السلام امیر المؤمنین و اوصیای پس از او والیان امر من و خزانه داران علم من هستند، هم چنین به وسیله مهدی علیه السلام دین خود را یاری می کنم و دولت خود را آشکار می سازم و به وسیله او از دشمنانم انتقام می گیرم و به سبب او عبادت می شوم. ایشان(پیامبران اولوالعزم) گفتند: پروردگارا اقرار نمودیم و گواهی دادیم، اما آدم علیه السلام نه انکار کرد و نه اقرار، در نتیجه مقام اولوالعزمی – در مورد حضرت مهدی علیه السلام – برای آن پنج تن ثابت گردید در حالی که (در آن زمان) آدم علیه السلام عزم قاطعی در اقرار به (ولایت) مهدی علیه السلام نداشت و این همان فرمایش خداوند عزوجل است که فرمود: و ما از قبل به آدم علیه السلام سفارش کردیم، اما او اهمیت نداد و عزمی در او نیافتیم"".
ملاحظه می شود که ملاک مقام اولوالعزمی نزد خدای متعال این بوده است که انبیاء علیهم السلام در برابر منزلت پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام به خصوص مهدی علیه السلام و شئون اختصاصی ایشان سر تسلیم فرو آورند. آنها که بر این امر مهم، اهتمام و جدیت خاص ورزیدند، اصطلاحاً اولوالعزم شدند، ولی حضرت آدم علیه السلام چون در این موضوع، عزمی که انتظار می رفت، از خود نشان نداد، از نیل به آن مقام و منصب الهی محروم شد. البته چون ایشان از انبیای معصوم خداوند بوده اند، این کوتاهی در حد یک ترک اولی بوده و گناه و معصیت محسوب نمی گردد، ولی آن چه اهمیت دارد این است که مقام والای اولوالعزمی به واسطه اقرار به ولایت امام عصر علیه السلام به انبیا اعطا شده و این، عظمت مقام حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در میان همه برگزیدگان الهی را نشان می دهد.
آن چه خداوند به دست پر برکت این باقیمانده حجتهای خود جاری می کند، همان غایت و نهایت اهداف همه رسولان الهی است که هیچ کدام – حتی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله – موفق به عملی کردن و تحقق آنها نشدند. .
البته روشن است که امر نبوت و مقام عزیمت انبیای اولوالعزم، به عالم قبل از دنیا – که عالم ذر نامیده می شود – مربوط است که در آن زمان، امام عصر علیه السلام خلقت دنیوی نداشته اند، اما خداوند قبل از آن که ایشان و سایر اهل بیت عصمت و طهارت را به دنیا آورد، همه آنها را به حضرت آدم علیه السلام و بقیه انبیاء علیهم السلام شناسانده است و همگی آنها بدون آن که بدنهای دنیوی ائمه علیهم السلام را ببینند، به آنان ایمان آورده اند و ولایتشان را پذیرفته اند.(مقام و خلقت نوری اهل بیت علیهم السلام.معرفت_به_نورانیت)
بنابراین از جهتی می توان گفت که وضعیت ما در زمان غیبت امام عصر علیه السلام شبیه عالم ذر است. مردم زمان غیبت نیز امامشان را می شناسند، بدون آن که ایشان را به چشم دیده باشند. اما دلهای آنها به نور معرفت آن حضرت، منور است و اگر در این زمان، اقرار و اعتراف جدی و عمیق به ولایت آن بزرگوار داشته باشند و آن را قلباً پذیرا شوند، عمل بسیار ارزشمندی را به انجام رسانده اند و باید قدر این عمل والای خود را بدانند.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ انتظار رفتاری جهادی است نه رفتاری معمولی
⚜ با شناخت ماهیت جهاد، رفتار جهادی یک منتظر شناخته شده و مقصود از #سبک_زندگی_منتظرانه فهمیده میشود.
⚜ فرق رفتار جهادی با رفتار معمولی:
1️⃣ جهاد یعنی تلاش در نهایت توان...
2️⃣ جهاد، برای یک آرمان و هدف عالی است
3️⃣ درجهاد، اخلاص یک ویژگی مهم است
4️⃣ جهاد در مقابل دشمن است... پس دشمنان خود را بشناسیم
⚜ منتظر در سه عرصه جهاد میکند (اکبر، کبیر، اصغر)...
👤 استاد ملایی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
مهدویت
مباحث_معرفتی در این زمینه، ادله قرآنی و روایی فراوانی وجود دارد که پرداختن به شرح و توضیح آنها هدف
2- امتحان حضرت ابراهیم علیه السلام در مورد ولایت امام زمان علیه السلام
نمونه دوم به یکی از بزرگترین انبیای اولوالعزم الهی یعنی حضرت ابراهیم علیه السلام مربوط می شود. ایشان به صریح قرآن، پس از این که از امتحانات سخت الهی سربلند و موفق بیرون آمدند، از ناحیه خداوند به مقام منیع «امامت» مفتخر گردیدند، در حالی که پیش از آن به ترتیب به مقام نبوت و رسالت و خلیل اللهی نائل شده بودند.
قرآن کریم در ایة 124 سورة بقره در مورد جعل امامت برای حضرت ابراهیم علیه السلام چنین فرموده است:
وَإِذِ ابْتَلَیٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا (و به یاد آر هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او آن ها را به اتمام رساند، خدا به او گفت: من تو را به مقام امامت و پیشوایی خلق برگزیدم)
آن کلماتی که وسیله امتحان حضرت ابراهیم علیه السلام بوده، در خود آیه شریفه معین نشده است. احتمالات مختلفی در مورد آنها وجود دارد که در برخی از احادیث، بعضی از مصادیق آن به روشنی بیان شده است.
در تفسیر روایی کنزالدقائق مفضل بن عمر نقل کرده که از امام صادق علیه السلام درباره این «کلمات» سؤال نموده است و ایشان در پاسخ فرموده اند:
آنها، همان «کلماتی است که حضرت آدم علیه السلام از ناحیه پروردگارش دریافت کرد، پس خداوند توبه او را پذیرفت و آن عبارت بود که از این که گفت: «ای پروردگار من از تو به حق محمد صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام و حسن و حسین علیهما السلام درخواست می کنم که توبه مرا بپذیری» پس خداوند توبه او را پذیرفت، همانا او همان بسیار توبه پذیر بخشاینده است.
به این ترتیب روشن می شود که امتحان اصلی حضرت ابراهیم علیه السیلام در خصوص اقرار به جایگاه اختصاصی و بلند مرتبه خمسه طیبه – یعنی پنج تن آل عبا علیهم السلام – بوده است، جایگاه و مقامی که سبب پذیرش توبه آدم علیه السلام نیز از ناحیه پروردگارش گردید. حضرت ابراهیم علیه السلام از این امتحان الهی، سر بلند بیرون آمد و با همه وجودش به میراث والای ایشان – که واسطه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم بودند، اقرار و اعتراف نمود. اما ادامه آیه شریفه و توضیح امام صادق علیه السلام در مورد آن، روشنگر مقصود ما از استشهاد به این آیه است. مفضل در ادامه می پرسد، مقصود از «فاتمهن» چیست؟ حضرت فرمودند:
اتمهن الی القائم علیه السلام اثنی عشر اماماً تسعة من ولد الحسین علیه السلام
آن کلمات را تا (امام) قائم علیه السلام به اتمام رساند که در مجموع، دوازده امام – که نه نفر از فرزندان حسین علیه السلام اند – هستند.
معنای آیه شریفه این است که وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام آن کلمات را به اتمام رساند، از طرف خداوند به مقام منیع امامت، منتصب گردید. از این جا می توان نتیجه گرفت که مقام امامت حضرت ابراهیم علیه السلام منوط و مشروط به اقرار و اعتراف ایشان به مقام دوازده امام علیهم السلام – به خصوص حضرت بقیة الله ارواحنا فداه بده است و با توجه به این که بالاترین منصبهای الهی – مقام امامت است، عظمت اقرار به ولایت دوازده امام علیه السلام – به ویژه حضرت مهدی علیه السلام این نقطه امید و تحقق بخش آرزوی همه انبیا و اولیای الهی – بیش از پیش روشن می گردد.
این دو نمونه را به این جهت نقل کردیم تا قداست و اهمیت منحصر به فرد نور ولایت امام عصر علیه السلام تا حدی برایمان روشن شود و در نتیجه اولاً به صرف ادعا و گمان موهوم و عدم تلاش در پیمودن این مسیر، خود را اهل ولایت ایشان نشماریم و بکوشیم با شناخت دقیق ارکان و لوازم قلبی و جوارحی آن، در مسیر منور شدن به نور ولایت آن حضرت (که بی انتها بوده و به کنه آن نیز نخواهیم رسید) قدم برداریم تا هر چه بیشتر از انوار مقدس آن منبع نور محض در وانفسا و ظلمتکده دنیای آخرالزمان بهره گیریم. ثانیاً هر اندازه که به لطف خداوند، این نور را در قلب خویش می یابیم و هر قدر متصف به اوصاف اهل ولایت هستیم، با به جای آوردن شکر آن، قدردان این نعمت بی نظیر الهی باشیم و آن را در معرض دوام و ازدیاد قرار دهیم. به هر حال، طبق فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله راه بهره وری کامل از امام زمان علیه السلام در زمان غیبت ایشان، روشنی گرفتن از نور ولایت آن بزرگوار است و در این تاریکی دوران غیبت، تنها نوری که انسان را از گمراهی نجات می دهد، همین نور ولایت می باشد و لاغیر.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman
#فراخوان_مقاله
#تخصصی
#ترویجی
#پژوهشی
پژوهشگر محترم
سلام
دفتر مجلات علمی پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی انتظار پویا و مرکز تخصصی مهدویت قم به انتشار تحقیقات در قالب مقاله و مشارکت های علمی پیرامون مهدویت و موعود گرایی می پردازد. شما می توانید از طریق ذیل با ما در ارتباط باشید.
🔁 مشارکت علمی از طریق:
💻 سایت مجله مطالعات مهدوی: http://mahdimag.ir/
💻 سایت مجله پژوهشنامه موعود: http://mouoodmag.ir/
💻 سایت مجله انتظار موعود: http://www.entizar.ir/
☎ تلفن تماس: 02537841410 داخلی 229.
✔ ادمین کانال در ایتا: @adminmag313
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ایتا👈
https://eitaa.com/mahdaviatsahebazaman
سروش👈
http://sapp.ir/mahdaviatsahebazaman