هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
⭕️ قرائتی مهجور از انقلاب اسلامی!
🔸بارها شده برخی دوستان از نگارنده پرسیده اند که برای شناخت گفتمان و مفاهیم و چرایی وقوع انقلاب اسلامی چه کتابهایی بخوانیم. همواره یک پاسخ داشته ام؛ امام امام امام. بهترین مفسر انقلاب اسلامی بنیان گذار آن است.
🔸برخلاف تصور بسیاری از ماها ، امام، انقلاب را براندازی یک #حکومت_ملحد و بیدین، و استقرار #نظام_دینی نمیدانند! ایشان به صراحت معتقدند که مردم، قرائتی از اسلام را - با نثار جان و مالشان - کنار زدند و قرائت #ضد_ظلم از دین را بر مسند نشاندند. امام دعوا را بین دو قرائت از اسلام می دید. امام نوک تیز حملات خود را به سمت تحجر، مقدس مابی و واپسگرایی گرفته بود. مفاهیمی که با قاطعیت می گویم بخشی از نیروهای بهاصطلاح انقلابی آلوده به آن هستند.
🔸 افراد و جریاناتی که دقیقا ادامه همان خطی هستند که سرمایه داری به علاوه هفده رکعت نماز را اسلام(اسلام سرمایه داری) می نامیدند. ادامه همان جریانی هستند که محمد رضا را شاه شیعه(اسلام سلطنتی) می دانستند و خروش بر آن را حرام. ادامه همان خطی هستند که امام بی رحمانه صفاتی چون «احمق و بی شعور» و « مارهای خوش خط و خال» نثارشان کرد.
اسلامی که ما برایش دهها هزار نفر شهید داده ایم؛ اسلامی است که در آن عبادت با عدالت و معنویت با مسئولیت همراه است.
🔸 امام در پاسخ کوتاه - و در عین حال بسیار مهم و کلیدیای که به سید حمید روحانی (رئیس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی) در باب تاریخ نگاری انقلاب میدهند، اینچنین تفسیر تاریخی و ماندگار خود را از انقلاب اسلامی مردم و مستضعفین در سال 57 بیان می دارند:
🔹 «شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و #واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر #اسلام_سلطنتی، #اسلام_سرمایه_داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در #جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت #مارکسیستی و یا حرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دین باور، دست در دست #مردم کوچه و بازار، مردم #فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.
🔹 شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال ۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه #روحانیت_اصیل، در مرگ آباد #تحجر و #تقدسمآبی چه ظلمها بر عدهای روحانی پاکباخته رفت، چه نالههای دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، #متهم به #جاسوسی و #بیدینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و #تحجرگرایی، سرافراز- ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش- پیروز شدند.»
🔸 چند سخنران انقلابی و مشهور را سراغ دارید که این تعریف از انقلاب اسلامی را ارائه دهد؟ چند نویسنده را می یابید که این خوانش از انقلاب اسلامی را تقریر کند؟ چند کانال و سایت منتسب به جریان انقلابی را یافت می کنید که اساسا به این چند غیریت اساسی گفتمان امام در ایام پیروزی انقلاب بپردازند؟ تحریف امام که رهبری هشدار آن را داد فقط توسط اصلاح طلبان و هاشمیستها رخ می دهد؟ آیا آن سیلی ای که رهبری فرمودند در اثر تحریف مکتب امام ملت ایران خواهد خورد امکان ندارد به دست امثال ما زده شود؟ تا کی قرار است گفتمان امام در مهجوریت خودساخته ما اسیر بماند؟ بشکنید و بشکنیم. این قفس های لعنتی سانسور امام را می گویم.
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
چند سطر دربارهی یادداشت «امتناع ابژهسازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت» خانم دکتر منصوری در متن
«به نظر من، نقش زن هرچه برجسته شود، خيلى بهتر است. زنهای ما مظلومند. من راجعبه زن حرفهای زياد و بحثهای فراوانى دارم. مسألهى زن واقعا مسألهی مهمی است. اصل نقش زن در خانواده، در اجتماع، ارزش و اهمیت زن و امورى از اين قبيل، چيزهایی است كه ما حقيقتا به آنها كم پرداختهايم و از اين كم پرداختن خسارت هم مىبينيم.»
۱۳۸۱/۱۱/۵
این که در ادبیات بدنه جوان حزباللهی منت گذاشتن برای انقلاب اسلامی و حضور در راهپیمایی 22 بهمن دیده میشود، نشان از نفوذ ادبیات چپ بر سپهر سیاسی ما دارد. سالگرد انقلاب، جشنی متعلق به حاکمیت و حکومت نیست، بلکه ما در 22 بهمنماه هر سال ملت شدن، استقلال یافتن و تسلط بر سرنوشت خودمان را گرامی میداریم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از فلسفه علوم اجتماعی
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
سهشنبه یازدهم بهمنماه
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔 @parsania_net
۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ۴۵ سال پس از قیام زنان مسلمان ایرانی، صحبت از اصل «حضور اجتماعی زنان» ولو به موافقت و تأیید، خود نوعی ارتجاع یا عقبماندگی است. ما در انقلاب اسلامی شاهد «حضور و پیشرانی زنان در متن و مرکز تغییر تاریخ و سرنوشت»مان بودیم. این حضور دیگر صرفاً حضور اجتماعی نیست که آن را سادهلوحانه در برابر خانهنشینی و خانهداری قرار بدهیم. این حضور «حضور تاریخی» و «حضور در تاریخ» بود.
@Mahdi_Takallou
۱۳ جلسه رویداد ایدهپردازی حجاب برگزار کردهاند، از آقایانی هم که در این مباحث مستقر نیستند، دعوت کردهاند اما از یک خانم نه. یعنی در خانمها ایدههایی راهگشا پیدا نمیشود؟ آیا این اوضاع عجیب نیست؟ به نظرم نیست. این هم روی دیگر سکهی فراجنسیتگرایی است.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از رویای امت
از اصحاب علوم انسانی اسلامی شنیده ایم که علوم دارای مبنا ، ارزش و اهداف هستند اما عموما گمان میکنیم که این مربوط به علوم انسانی است و الا در علوم تجربی و فنی یا به عبارتی تکنولوژی چنین مسائلی وجود ندارد و محصولات تکنولوژیک از یک قائده مشخص پیروی میکنند .
اگر کمی به تصاویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که یک محصول واحد میتواند با دو رویکرد ، ارزش و عقلانیت و هدف ساخته شود .
یک طرف متور سیکلت اژ که مربوط به شوروی سابق است یک نظام کمونیست و کارگری
و طرف دیگر متور سیکلت هارلی دیویدسون مربوط به امریکاست که در یک نظام سرمایه سالار و لیبرال طراحی و ساخته شده ،
شاید در نگاه اول فکر کنیم که خب سلیقه ها متفاوته ، اما اگر خوب نگاه کنیم میفهمیم که اینگونه نیست ، بلکه دو انسان با دونگاه این محصولات را تولید کرده اند .
اگر شما هم یادتان باشد سالها متور اژ محبوب ترین وسیله برای روستاییان و عشایر ایران بود.
اما دومی را قشر مرفه جامعه استفاده میکند.
به شکل ظاهری ان ها توجه کنید اولی ساده بی آلایش اما بسیار کاربردی و پر قدرت ، جای سرنشینان اضافی ، ترک بزرگ برای بار و ... .
اما دومی ظاهری مهاجم و عصیان گر ، با فرمانی بالا اومده که به متور سوار احساس غرور میدهد ، بدون سرنشین اضافی که مروج زندگی فردگرایانه و (ایندیویژوئال) و ...است .
هرکدام از اینها تکنولوژی حاصل از یک نوع تفکر است و البته مروج همان تفکر هم هست .
یکی مروج ارزش های لیبرال ، از تبرج و تفاخر گرفته تا خودخواهی ، مصرف گرایی و ...
یکی مروج ارزش های جامعه کارگری و سوسیال که کار برایش ارزش دارد و محصول تولید شده باید کارامدی بالا داشته باشد و میتواند تعاون را بیشتر تسهیل کند به واسته ویژگی هایی که دارد .
وقتی تکنولوژی لیبرال و مارکسیست دارد ، حتما اسلامی و غیر اسلامی هم هست ، یعنی تکنولوژی که حامل ارزش ها و اهداف اسلامیست یا ... تکنولوژی خنثی نیست و از این دست مثال ها فراوان میشود زد .
#علم_دینی
#تمدن_اسلامی
✍️ مهدی اخلاقی
✅@roeyaomat
هدایت شده از بانو امین
✅جنسیت و تکنولوژی
وقتی برخی ایدئولوژی را در تکنولوژی موثر میدانند، چطور جنسیت را در این دو موثر ندانیم؟ شاید فرضیه تاثیر جنسیت در ایدئولوژی، چالشبرانگیز و بسیار لب مرزی باشد به لحاظ اثبات، اما تاثیر جنسیت بر تولید و آفریدن محصولات مادی یا همان تکنولوژی بدون چالش اثباتپذیر است.
آیا نمیخواهید به موتور زنانه فکر کنیم؟
به دوچرخه زنانه؟
به ماشین زنانه؟
به موبایل و شبکه اجتماعی زنانه؟
وقتی از موتور زنانه سخن میگوییم، فقط بنا نیست رنگ آن زنانه پسند شود و طراحی خارجیاش ظریفتر. بلکه بناست کل ساختار آن وسیله نقلیه اعم از وزن و شمایل و صندلی و کابین و سبد و... متناسب با فیزیک زن، روح زن، خُلقیات زنانه باشد. یعنی موتوری که متناسب با ظرافت زن، عفاف زن، مادری زن و ... باشد.
ما در شهر خود هر روز زنانی را میبینیم که با سختی فراوان و به علت ناچاری فرزندان خود را صبحها با دوچرخه به مدرسه میبرند و در روزهای بارانی سراپا گِلی میشوند. زنانی را میبینیم که صبحها با موتور فرزندشان را به مدرسه میبرند و ظهر شوهرشان با همان موتور فرزند را برمیگرداند، نکند وقتی از طراحی موتور زنانه سخن میگوییم، نگران کیان خانواده و حریم عفت زنان بشوید!!!!
واقعیتها را ببینیم اتفاقا اگر زنان و خلاقیتهای برآمده از نیاز زنان وارد ساحت ساخت زندگی اجتماعی و لوازم آن نشود، زن چنان در این ساختارهایی که متناسب با او نیست آسیب میبیند که حریم عفاف و کیان خانواده به مراتب بیشتر آسیب میبیند، کما اینکه دیده است.
در این شرایط حفظ زنانگی به مثابه حفظ دین در آخر الزمان سخت خواهد بود.
#زنانگی
#تکنولوژی
#موتور_بانوان
#زیست_زنانه
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از عصر زنان
♦️ چرا باید بر استقلال زن پافشاری کنیم؟
#اختصاصی
✍🏼| آقای مهدی تکلو
▪️یکی از شاخصههای اصلی و ارکان هویت زن در نگاه انقلاب اسلامی، استقلال هویتی است. تصویر زن در آینهی انقلاب اسلامی زنی است که به لحاظ هویتی مستقل است و بر استقلال خود پافشاری میکند. از سوی دیگر، جهان پیرامونی این زن در این منطق استقلال او را به رسمیت میشناسد. استقلال به معنای این است که زن بهعنوان یک انسان کامل و کافی در نظر گرفته شود که صاحب اراده و اختیار است و بر سرنوشت خویش مشرف و مسلط است. به دیگر بیان، اصرار بر استقلال انسانی و هویتی موجب فاصلهگذاری و حصارچینی در برابر تمام نیروهایی فردی، اجتماعی و تاریخی است که تمایل دارند به دلایل بر سرنوشت و هویت افراد حاکم و چیره شوند. حفظ استقلال سبب ایجاد روحیهی مقاومت و خودبودگی در زن میشود.
▪️از منظری الهیاتنگر، استقلال جوهرهی مخلوقیت انسان است و بدون آن ظرفیتها و قابلیتهای انسانی، جنسیتی و فردی در خدمت عبودیت غیر خداوند سبحان قرار میگیرد؛ لذا زن مستقل زنی است که بر ارادهمندی خویش پافشاری میکند و نیروی خود را خرج دیگریهایش نمیکند. به همین سبب زن انقلاب اسلامی مبارز است، چرا که همواره جریانات و نیروهایی هستند که درصدد معناکردن و مصادره نمودن او باشند. به همین نسبت زن انقلاب اسلامی عزتمند و صاحب کبریا و عظمت است. ما از چنین زنی که بر شرافت و کرامت خود هم در سطح انسانی و هم در سطح جنسیتی توقف و تحفظ داشته، طبعاً و منطقاً انتظار عفت، حیا و حریم است.
▪️استقلال انسانی زن موجب میشود که او انگارههای تحمیلی و تصاویر هژمونیک از خود را خارج از اراده و انتخاب نپذیرد و چهبسا او خود به برساخت و بازتعریف هویت و معنای زن و جهان پیرامونی آن مبادرت ورزد. پس از سویی دیگر استقلال انسانی زن، موجب شکوفایی جنسیتی زن میشود؛ چرا که زن به نحو طبیعی زن است و کوتاهکردن دست سیطرهجویان که زن را به صورتها و سیرتهای متنوعی میبیند سبب میگردد تا این سطح از قابلیتهای او بیشازپیش بالفعل شود. زنانی که استقلالشان را وانهند و جامعهای که با استقلال زنان غیرتمندانه و با حساسیت مواجهه نکند، حاصلی جز زنانی که یا جنسیتشان عامل ضعف و ثانویبودگی آنان میشود یا زنانی که تلاش میشود عنصر جنسیت در آنها انکار شده و تکراری ناقص از مردانگی بیافرینند و یا زنانی که حتی به وجوه تنانه و جنسی تقلیل مییابند ندارد. پس استقلال زن، نخست میان او و هویت، مسیر و جهان معنایی مردانه فاصله و حجاب میگذارد، سپس تمایزات او را بهطور جدی با زن در الگوی غربی و شرقی مشخص میکند و از او تصویری واقعاً «نه شرقی و نه غربی» برمیسازد و دست آخر میان او و تمدنها و جوامع استیلایی و بازاری مغایرتسازی کرده و پیشنهاد خلق و معماری تاریخی جدید را (در همراهی مرد انقلاب اسلامی) پیشروی او میگذارد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
«به نظر می رسد این چنین نقش تاریخی برای زن در جهان بی سابقه است... و به همین جهت ایجاب می کند که تحقیق کنیم چه عواملی موجب گشت که زن بار دیگر ـ علاوه بر صدر اسلام ـ در صحنه تاریخ ظاهر شود و تاریخ را از «مذکر» بودن محض خارج کند و آن را «مؤنث» (مذکر ـ مؤنث) نماید.»
(استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ، ص ۲۲۴)
@Mahdi_Takallou
محمد عربی (ص) تنها منجی دختران نبود، بلکه به یک معنا، او منجی و تنظیمگر «حرکت و هندسهی رابطهی زنان و مردان» بود. فعل نبی را با الهیات و ساحت ملکوتیاش باید فهمید. در روایت سکولار که در آن الهیات اقدامات غایب است، میشود قهرمانان واقعی یا ساختگی دیگری را هم در کنار رسول مکرم (ص) قرار داد. مساله اینجاست؛ حرکت تاریخی انسان بیبهره از دو نیروی زنانه و مردانه - چنانچه در شرق و غرب میبینیم - بهنحو همتراز به انجماد و انحراف میگراید. محمد عربی (ص) تنها زنان و دختران را نجات نداد، بلکه نهضت و بعثت او نجات تاریخ از مذکرشدگی بود. در مذکرشدگی جامعه و تاریخ، سختافزار و واقعیت اجتماعی و تاریخی دیگر قابلیت نصب و درونریزی «نرمافزار توحید» را ندارد. پس به یک اعتبار، میتوانیم یک پروژهی اصلی جریان ولایت را، ساخت نظام سعادت انسان با احیای جایگاه حقیقی زن و بهرسمیتشناختن انسان مونث بدانیم. لذا از این منظر رابطهی ضروری و مستقیم ِاحیای دین و احیای جایگاه زنان نسبتی ویژه است که میتوان این خط را به لحاظ تاریخی هم دنبال نمود.
رسول اکرم (ص): «کلما ازداد العبد ایمانا ازداد حبا للنسآء» هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت وی به زن ها نیز زیاد می شود. بحار الانوار، ج 103، ص 228.
«اگر نگاه کاوشگر انسان بخواهد نقش زن را با نقشهای دیگر مقایسه کند، خواهد دید که نقش این نیم، حساسترین، ظریفترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقشها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت بهسوی کمال است.» (84/5/5)
«اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حرکت به جائی نخواهد رسید، موفق نخواهد شد.» (91/04/21)
#تعادل_جنسیتی
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از سید مصطفی مدرس مصلی؛مصطفای مکتب امام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 .... مهمترین و بارزترین خصلت او این بود که عظمت انقلاب اسلامی را درک کرده بود. انقلاب اسلامی همه وجودش را تسخیر کرده بود.
ریشههای انقلاب را یافته بود و همه آنها را جدی میگرفت. دانشهای حوزوی را از ریشههای قطعی انقلاب یافته بود و با جدیتی مثال زدنی هر محفل علمی وزینی مییافت خود را به آن میرساند تا از تراث معرفتی اسلامی چیز بیشتر و سنگینتری بیاموزد. باز هم شیرینترین گفتگوها برای او گفتگوی عالمانه درباره گذشته، حال و آینده انقلاب بود... .
▪️بخشی از پیام حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا فلاح شیروانی
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
هدایت شده از هیأت زوارالزهراء(س)
💠 فراخوان جذب خادم و نیروی متخصص
🔻هیات زوار الزهرا سلام الله علیها برای امور تربیتی و موسسات فرهنگی و هنری خود اقدام به جذب نیروی متخصص می کند
🔻برای اطلاع از فعالیت های هیات به آدرس www.zovvar.com
🔻برای ثبت نام به آدرس zovvar.com/heyat/jahad مراجعه نمائید
💠 @zovvaralzahra
1722162947_-1468448448.mp3
2.02M
#نیمه_شعبان
💠 قیام لله
💡این چراغانها باید برای #قیام لله باشد... برای از ریشهکن کردن #فساد باشد.
صِرف چراغان فایدهای که باید برای اسلام داشته باشد، ندارد.
🎙امام خمینی(رحمهاللهعلیه)
نگاه حضرت امام (ره) به مناسبتها و اعیاد نگاهی ویژه است. به عنوان نمونه سخنرانیهای او را در روز «زن» و «نیمهی شعبان کنار هم بگذارید و مقایسه کنید. این دو مناسبت از نگاه امام اعتباری و تقویمی نیستند بلکه نوعی حقیقت سلوکی هستند که انسان باید به آنها تشرف پیدا کند. تعبیر ایشان «داخل شدن» در روز و مناسبت است. امام جانمایهی این ایام را در بستر حرکت سلوکی و کمالی و با کلیدواژهی «قیام» روایت میکنند؛ میگویند گرامی داشتن این روزها به معنای این است که قیام کنی وگرنه «تو داخل در این روز» نیستی. مثلاً در روز زن میگویند اگر چنانچه زن مانند صدیقه ی طاهره (س) عزم جهاد نکرده نباشد هنوز داخل در روز زن نشده است. خب این زاویه دید به کلی با نگاه تقویمی و فانتزی موجود متفاوت است. اعياد ما خیلی غیرسیاسی، غیرحرکتی و راکد گرامی داشته میشود.
@Mahdi_Takallou
عجب توییت ترسناکی! چقدر چگالی این توییت در نشانههای دلهرهآور بالاست! قرار است در تابستانی که میآید چند درگیری مردمی داشته باشیم؟!
«مانور، جانبرکف، مدافعان انقلاب، اقدام، آشوب، نماینده مجلس، عضو کمیسیون امنیت، مسوولین حمایت»
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از حدیثِ نفس|زینب تاجیک
#مقاله_علمی_پژوهشی
💠بررسی رهاورد #جنسیت_پذیری_اخلاق از منظر #فمنیسم با سنجهی مبانی #حکمت_صدرایی
💢مجله #پژوهشهای_عقلی_نوین
نگرة «جنسیتپذیری اخلاق» از مسائل چالشبرانگیزی است که از اواخر قرن هجدهم و با اوجگیری فعالیتهای فمینیستها، در حلقههای فکری باورمندان به این جریان مطرح شد. فمینیستها در موضعگیری برابر این انگاره، به دو دسته تقسیم شدند؛ گروهی با ادعای برابری کامل زن و مرد، هرگونه تفاوت میان ایشان را انکار کرده و دستهای با سرابپنداشتن آرمان جنسیت واحد، انگشت تأکید بر برتری جنس زن نهادند. گرچه پرسش از جنسیتپذیریِ اخلاق، در سنت اسلامی، سابقهای ندارد، اما با توجه به مطالعات دقیق و موشکافانهای که اندیشمندان مسلمان (به طور خاص فیسلوفان) پیرامون مسأله نفس داشتهاند، میتوان از دل مبانی و مباحثی که طرح کردهاند، پاسخی سلبی یا ایجابی به این پرسش داد. به همین منظور در این نوشتار، با تکیه بر مبانی حکمت صدرایی، به استنطاق این مکتب در پاسخ به «جنسیتپذیری اخلاق» مبادرت ورزیدهایم و ضمن نمایاندن نقص فمینیستها در بیالتفاتی به مبانی انسانشناختی و نفس شناختی مسأله، به مقایسة تطبیقی میان پاسخ برآمده از مبانی صدرایی با انگاشتههای فمینیستهای اخلاقگرا پرداختهایم و به این نتیجه رهنمون گشتهایم که دیدگاه جنسیتپذیری نفس به صواب نزدیکتر است. البته این به معنای نادیدهانگاری تفاوت هنجارهای اخلاقی میان مرد و زن نیست. روش ما در این پژوهش، توصیفی_تحلیلی است.
لینک دانلود مقاله👇
🌐 http://novin.isca.ac.ir/article_73844.html
@zeinab_tajik
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
"کودک و آرمانشهر"
✍مریم منصوری
شامگاه نیمهی شعبان، شبکه پویا، یکی از جذابترین انیمیشینهای متاخر شرکت والتدیزنی را پخش میکرد. Zootopia یا شهر وحش، نام پویانمایی شدیدا جذابی بود که نه بچهها، بلکه والدین را هم میخکوب میکرد. دخترک خرگوش روستایی برای تحقق آرزویش که پلیسشدن شهر بود، به آنجا مهاجرت کرد. او که ابتدا از جانب اطرافیان طرد شده بود، با کمک گرفتن از یک روباه نر، به دنبال یک پروندهی مشکوک، تلاش میکرد تا توانمندی خود را به رئیس پلیس اثبات نماید. ۷۵درصد داستان، بدون هیچ قضاوت و هنجاری، صرفا به توصیف کاملا خیرهکننده ی این وضعیت رقم خورد. اما در باقی داستان، که اوج داستان نیز بود، تمام تلاش داستاننویس بر این موضوع شد تا ثابت کند حتی در مورد حیوانات نیز هیچ امر تکوینی و ثابتی در خلقت این موجودات رقم نخورده و هرگونه تصور ثابت، مثلا در نظر گرفتن توحش برای حیوانات وحشی، 《احمقانه، غیرمسئولانه و کوتهبینانه》 است و «زن»، محور و مدار این شهر است.
زوتوپیا، شهر حیوانی آرمانی است که «طبیعت»، آن هم در سیالترین و متکثرترین حالتش، هر نوع ثباتِ نه روحمندِ مبتنی بر فضیلت را، بلکه ثباتِ بدنمند را نیز نفی میکند. به عبارتی، حتی زیستشناسی به یک "گفتمان زمانمند" تقلیل مییابد که صرفا، به دلیل اجماع عدهای یک سری دادهها موضوعیت یافتهاند و ممکن است بعد از گذر زمان، دادههای متفاوت و بلکه متناقضی عیان شوند.
وقتی دخترم لحظهای چشمش را از صفحهی تلویزیون شبکهی پویا برنمیچید، یک نگاهم خیره به او و یک نگاهم خیره به تلویزیونی بود که در گوشهاش مدام "یامهدی" به چشم میخورد. روزی که بناست از جامعهای سخن بگوییم که در آن، خَلق و خُلق به وحدت میرسد و تکوین و تشریع و تقنین همسو میشود، جامعهای جلوی چشمان او ترسیم میشد که نه تنها اصل بر حیوانیت است و هر آرمان شهر انسانی، با جایگزینی زوتوپیا با اتوپیا نفی میشود، بلکه خبری هم از نظام احسن نیست، خبری از طبیعت و بدنی که اگر او را بر هم بزنی او با تو مکر میکند، هستیات را بر باد میدهد و امکان زندگی را از تو سلب میکند نیست، و نه تنها خیر و فضیلتی فراتر از امر بدنی و زیستی یافت نمی شود، بلکه امر بدنی و زیستی هم کاملا در فضایی برآمده از سیالیت و بیثباتی، روز به روز امکان تغییر مییابد. با خود فکر می کردم آیا به این دختر، میتوان از «مناسبات بدنمند در چارچوب» سخن گفت؟ آیا اساسا جز "بدنِ در لحظه" ی او، چارچوبی برایش متصور خواهد بود؟
و دختران، در این تصویر زوتوپیایی، منجی اند...
ای کاش قدری بیشتر فلسفه میدانستیم تا قدری بر این انبوه تناقضات فائق میآمدیم...
@azmanegasht