eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
950 عکس
111 ویدیو
20 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کوخَک🇵🇸
مطالبه در صف انتظار! چند وقت پیش بود که پایم به مطب دکتر زنان باز شد. توی مطب جای سوزن انداختن نبود. در چنین جاهایی هم که تا نوبتت بشود، دست کم باید سه چهار ساعتی توی اتاق انتظار بنشینی. نشستم روی صندلی و کمی چشم چرخاندم توی مطب. خانم های باردار زود خسته می شدند و مدام دست به کمر توی مطب قدم می زدند. بچه ها هم که یکسره از سر و کول مادرشان بالا می رفتند و بهانه می گرفتند. دیگر بماند یک وجب هم نبود که دو رکعت نماز ناقابل به بدن مبارک بزنی. همین طور که این فکرها توی سرم می چرخید، چند تا خوراکی از توی کیفم درآوردم و به طرف بچه ها رفتم تا قدری آرام بگیرند. اما دلم به همین مقدار راضی نبود. منشی دکتر هم که از آن اعصاب ندارها بود و جرات نمی کردی بهش بگویی بالای چشمت ابروست! توی دلم گفتم، نصیحت تو باشد آخر سر. بالاخره نوبتم شد و پایم به اتاق پزشک باز شد. دکتر با لبخند ازم استقبال کرد و دلم به کاری که توی سرم بود، بیشتر گرم شد. تا خودکارش را برداشت و سراغ مشکلم را گرفت، نفس عمیقی کشیدم و گفتم:« اول یه موضوع عمومی رو می‌خوام بهتون بگم بعد بریم سراغ خودم!» سرش را بالا آورد و گفت:« در خدمتم.» معطل نکردم و گفتم:«دکتر جان! مطب به این زیبایی دارید، خودتون هم که گلی از گل های روزگارید، حیف نیست مریضاتون این قدر توی سالن انتظار اذیت بشن!؟» با تعجب گفت:« چی شده منشی حرفی زده؟» گفتم:« نه! گوشه‌ی سالن انتظار مطب شما خالیه! با یه موکت و یه تیکه پارتیشن می تونید خدمت بزرگی در حق بیمارهاتون بکنید. این جا کلی خانم باردار هست که خودتون بهتر می دونید نشستن چه قد براشون سخته یا کلی مادر شیرده و بچه کوچیک که جایی ندارن بچه رو بذارن و می تونن روی همون موکت حداقل پایی دراز کنن و نفسی بگیرن!» گفت و گویمان چند دقیقه ای ادامه پیدا کرد، تا رسیدیم به نقطه تفاهم. قرار شد در اولین فرصت پیگیر شود و من هم در نوبت بعدی دنباله کار را بگیرم. پ.ن: چند هفته بعد که رفتم، مطب دکتر جان مزین به اتاق مادر و کودک شده بود. @koookhak
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
مادامی که ذیل دوگانه‌ی خانه - جامعه فکر میکنید، هنوز حرفِ «نه شرقی نه غربی» نزدید. @Mahdi_Takallou
تقسیم‌بندی الگوهای هویتی زن بر اساس دوگانه خانه-جامعه موجب تثبیت هر چه بیشتر این دوگانه می‌شود؛ درحالیکه این دوگانه اساساً محصول جهان انقلاب اسلامی نیست. یعنی اگر گفتید زن شرقی زن خانه‌نشین است و زن غربی زن فعال اجتماعی است و زن انقلاب اسلامی هر دو را «جمع» کرده است، به مستهجن‌ترین حالت ممکن طرح انقلاب اسلامی را در مورد زنان خراب کرده‌اید. @Mahdi_Takallou
⭕️ قرائتی مهجور از انقلاب اسلامی! 🔸بارها شده برخی دوستان از نگارنده پرسیده اند که برای شناخت گفتمان و مفاهیم و چرایی وقوع انقلاب اسلامی چه کتاب‌هایی بخوانیم. همواره یک پاسخ داشته ام؛ امام امام امام. بهترین مفسر انقلاب اسلامی بنیان گذار آن است. 🔸برخلاف تصور بسیاری از ماها ، امام، انقلاب را براندازی یک و بی‌دین، و استقرار نمی‌دانند! ایشان به صراحت معتقدند که مردم، قرائتی از اسلام را - با نثار جان و مال‌شان - کنار زدند و قرائت از دین را بر مسند نشاندند. امام دعوا را بین دو قرائت از اسلام می دید. امام نوک تیز حملات خود را به سمت تحجر، مقدس مابی و واپسگرایی گرفته بود. مفاهیمی که با قاطعیت می گویم بخشی از نیروهای به‌اصطلاح انقلابی آلوده به آن هستند. 🔸 افراد و جریاناتی که دقیقا ادامه همان خطی هستند که سرمایه داری به علاوه هفده رکعت نماز را اسلام(اسلام سرمایه داری) می نامیدند. ادامه همان جریانی هستند که محمد رضا را شاه شیعه(اسلام سلطنتی) می دانستند و خروش بر آن را حرام. ادامه همان خطی هستند که امام بی رحمانه صفاتی چون «احمق و بی شعور» و « مارهای خوش خط و خال» نثارشان کرد. اسلامی که ما برایش دهها هزار نفر شهید داده ایم؛ اسلامی است که در آن عبادت با عدالت و معنویت با مسئولیت همراه است. 🔸 امام در پاسخ کوتاه - و در عین حال بسیار مهم و کلید‌ی‌ای که به سید حمید روحانی (رئیس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی) در باب تاریخ نگاری انقلاب می‌دهند، اینچنین تفسیر تاریخی و ماندگار خود را از انقلاب اسلامی مردم و مستضعفین در سال 57 بیان می دارند: 🔹 «شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر ، ، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در حوزه‌های علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت و یا حرکت انگلیسی می‌کردند، تنی چند از عالمان دین باور، دست در دست کوچه و بازار، مردم و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. 🔹 شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال ۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه ، در مرگ آباد و چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاک‌باخته رفت، چه ناله‌های دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، به و شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و ، سرافراز- ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش- پیروز شدند.» 🔸 چند سخنران انقلابی و مشهور را سراغ دارید که این تعریف از انقلاب اسلامی را ارائه دهد؟ چند نویسنده را می یابید که این خوانش از انقلاب اسلامی را تقریر کند؟ چند کانال و سایت منتسب به جریان انقلابی را یافت می کنید که اساسا به این چند غیریت اساسی گفتمان امام در ایام پیروزی انقلاب بپردازند؟ تحریف امام که رهبری هشدار آن را داد فقط توسط اصلاح طلبان و هاشمیستها رخ می دهد؟ آیا آن سیلی ای که رهبری فرمودند در اثر تحریف مکتب امام ملت ایران خواهد خورد امکان ندارد به دست امثال ما زده شود؟ تا کی قرار است گفتمان امام در مهجوریت خودساخته ما اسیر بماند؟ بشکنید و بشکنیم. این قفس های لعنتی سانسور امام را می گویم. @marghoomat
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
چند سطر درباره‌ی یادداشت «امتناع ابژه‌سازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت» خانم دکتر منصوری در متن
«به نظر من، نقش زن هرچه برجسته شود، خيلى بهتر است. زن‌های ما مظلومند. من راجع‌به زن حرف‌های زياد و بحث‌های فراوانى دارم. مسأله‌ى زن واقعا مسأله‌ی مهمی است. اصل نقش زن در خانواده، در اجتماع، ارزش و اهمیت زن و امورى از اين قبيل، چيز‌هایی است كه ما حقيقتا به آن‌ها كم پرداخته‌ايم و از اين كم پرداختن خسارت هم مى‌بينيم.» ۱۳۸۱/۱۱/۵
این که در ادبیات بدنه جوان حزب‌اللهی منت گذاشتن برای انقلاب اسلامی و حضور در راهپیمایی 22 بهمن دیده می‌شود، نشان از نفوذ ادبیات چپ بر سپهر سیاسی ما دارد. سالگرد انقلاب، جشنی متعلق به حاکمیت و حکومت نیست، بلکه ما در 22 بهمن‌ماه هر سال ملت شدن، استقلال یافتن و تسلط بر سرنوشت خودمان را گرامی می‌داریم. @Mahdi_Takallou
هدایت شده از فلسفه علوم اجتماعی
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net
۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ۴۵ سال پس از قیام زنان مسلمان ایرانی، صحبت از اصل «حضور اجتماعی زنان» ولو به موافقت و تأیید، خود نوعی ارتجاع یا عقب‌ماندگی است. ما در انقلاب اسلامی شاهد «حضور و پیشرانی زنان در متن و مرکز تغییر تاریخ و سرنوشت»مان بودیم. این حضور دیگر صرفاً حضور اجتماعی نیست که آن را ساده‌لوحانه در برابر خانه‌نشینی و خانه‌داری قرار بدهیم. این حضور «حضور تاریخی» و «حضور در تاریخ» بود. @Mahdi_Takallou
۱۳ جلسه رویداد ایده‌پردازی حجاب برگزار کرده‌اند، از آقایانی هم که در این مباحث مستقر نیستند، دعوت کرده‌اند اما از یک خانم نه. یعنی در خانم‌ها ایده‌هایی راهگشا پیدا نمی‌شود؟ آیا این اوضاع عجیب نیست؟ به نظرم نیست. این هم روی دیگر سکه‌ی فراجنسیت‌گرایی است. @Mahdi_Takallou
هدایت شده از رویای امت
آیا تکنولوژی هم اسلامی و غیر اسلامی دارد ؟! 👇👇👇 ✅@roeyaomat
هدایت شده از رویای امت
از اصحاب علوم انسانی اسلامی شنیده ایم که علوم دارای مبنا ، ارزش و اهداف هستند اما عموما گمان میکنیم که این مربوط به علوم انسانی است و الا در علوم تجربی و فنی یا به عبارتی تکنولوژی چنین مسائلی وجود ندارد و محصولات تکنولوژیک از یک قائده مشخص پیروی میکنند . اگر کمی به تصاویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که یک محصول واحد میتواند با دو رویکرد ، ارزش و عقلانیت و هدف ساخته شود . یک طرف متور سیکلت اژ که مربوط به شوروی سابق است یک نظام کمونیست و کارگری و طرف دیگر متور سیکلت هارلی دیویدسون مربوط به امریکاست که در یک نظام سرمایه سالار و لیبرال طراحی و ساخته شده ، شاید در نگاه اول فکر کنیم که خب سلیقه ها متفاوته ، اما اگر خوب نگاه کنیم میفهمیم که اینگونه نیست ، بلکه دو انسان با دونگاه این محصولات را تولید کرده اند . اگر شما هم یادتان باشد سالها متور اژ محبوب ترین وسیله برای روستاییان و عشایر ایران بود. اما دومی را قشر مرفه جامعه استفاده میکند. به شکل ظاهری ان ها توجه کنید اولی ساده بی آلایش اما بسیار کاربردی و پر قدرت ، جای سرنشینان اضافی ، ترک بزرگ برای بار و ... . اما دومی ظاهری مهاجم و عصیان گر ، با فرمانی بالا اومده که به متور سوار احساس غرور میدهد ، بدون سرنشین اضافی که مروج زندگی فردگرایانه و (ایندیویژوئال) و ...است . هرکدام از اینها تکنولوژی حاصل از یک نوع تفکر است و البته مروج همان تفکر هم هست . یکی مروج ارزش های لیبرال ، از تبرج و تفاخر گرفته تا خودخواهی ، مصرف گرایی و ... یکی مروج ارزش های جامعه کارگری و سوسیال که کار برایش ارزش دارد و محصول تولید شده باید کارامدی بالا داشته باشد و میتواند تعاون را بیشتر تسهیل کند به واسته ویژگی هایی که دارد . وقتی تکنولوژی لیبرال و مارکسیست دارد ، حتما اسلامی و غیر اسلامی هم هست ، یعنی تکنولوژی که حامل ارزش ها و اهداف اسلامیست یا ... تکنولوژی خنثی نیست و از این دست مثال ها فراوان میشود زد . ✍️ مهدی اخلاقی ✅@roeyaomat
هدایت شده از بانو امین
✅جنسیت و تکنولوژی وقتی برخی ایدئولوژی را در تکنولوژی موثر می‌دانند، چطور جنسیت را در این دو موثر ندانیم؟ شاید فرضیه تاثیر جنسیت در ایدئولوژی، چالش‌برانگیز و بسیار لب مرزی باشد به لحاظ اثبات، اما تاثیر جنسیت بر تولید و آفریدن محصولات مادی یا همان تکنولوژی بدون چالش اثبات‌پذیر است. آیا نمی‌خواهید به موتور زنانه فکر کنیم؟ به دوچرخه زنانه؟ به ماشین زنانه؟ به موبایل و شبکه‌ اجتماعی زنانه؟ وقتی از موتور زنانه سخن می‌گوییم، فقط بنا نیست رنگ آن زنانه پسند شود و طراحی خارجی‌اش ظریف‌تر. بلکه بناست کل ساختار آن وسیله نقلیه اعم از وزن و شمایل و صندلی و کابین و سبد و... متناسب با فیزیک زن، روح زن، خُلقیات زنانه باشد‌. یعنی موتوری که متناسب با ظرافت زن، عفاف زن، مادری زن و ... باشد. ما در شهر خود هر روز زنانی را می‌بینیم که با سختی فراوان و به علت ناچاری فرزندان خود را صبح‌ها با دوچرخه به مدرسه می‌برند و در روزهای بارانی سراپا گِلی می‌شوند. زنانی را می‌بینیم که صبح‌ها با موتور فرزندشان را به مدرسه می‌برند و ظهر شوهرشان با همان موتور فرزند را برمی‌گرداند، نکند وقتی از طراحی موتور زنانه سخن می‌گوییم، نگران کیان خانواده و حریم عفت زنان بشوید!!!! واقعیت‌ها را ببینیم اتفاقا اگر زنان و خلاقیت‌های برآمده از نیاز زنان وارد ساحت ساخت زندگی اجتماعی و لوازم آن نشود، زن چنان در این ساختارهایی که متناسب با او نیست آسیب می‌بیند که حریم عفاف و کیان خانواده به مراتب بیشتر آسیب می‌بیند، کما اینکه دیده است. در این شرایط حفظ زنانگی به مثابه حفظ دین در آخر الزمان سخت خواهد بود. @Safoora_AminJavaheri