eitaa logo
امام مهدی منتظر ماست...
11.8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
125 فایل
آرشیو مهدی شناسی: @mahdishenasi کانال "سیاست مهدوی" ‌‌‌‌: @siyasatemahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه هایم ... بی تـ❤️ـو بی معناست ... مهـ❤️ـدی جان بیا سلام صاحبـ❤️ـ جمعه ها ... @mahdimontazeremast
‌🌷امام مهدی شناسی ۸۴۷🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز بیست و پنجم 🥀فَعَلی الْأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِما وَ آلِهِما، فَلْیَبْکِ الْباکُونَ، وَ إِیَّاهُمْ فَلْیَنْدُبِ النَّادِبُونَ، وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتذْرفِ الدُّمُوعُ، وَ لْیَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَ یَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَ یَعِجَّ الْعاجُّونَ؛ پس بر پاکیزگان از اهل بیت محمّد و علی (درود خدا بر ایشان و خاندانشان)، باید گریه کنندکان بگریند و زاری کنندگان بر ایشان زاری کنند و برای مانند آنان باید اشک‌ها روان شود، و فریادکنندگان فریاد زنند و شیون کنندگان شیون کنند و خروشندگان بخروشند.🥀 💠این فراز از دعای ندبه به مصیبت‌هایی که به پاکان از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده، اشاره می‌کند؛ همان برگزیدگانی که امام سجاد در دعای ۴۷ صحیفه سجادیه درباره آنها می‌فرماید: رَبِّ صَلِّ عَلَی أَطَایِبِ أَهْلِ بَیْتِهِ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ لِأَمْرِکَ، وَ جَعَلْتَهُمْ خَزَنَةَ عِلْمِکَ، وَ حَفَظَةَ دِینِکَ، وَ خُلَفَاءَکَ فِی أَرْضِکَ، وَ حُجَجَکَ عَلَی عِبَادِکَ، وَ طَهَّرْتَهُمْ مِنَ الرِّجْسِ وَ الدَّنَسِ تَطْهِیراً بِإِرَادَتِکَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الْوَسِیلَةَ إِلَیْکَ، وَ الْمَسْلَکَ إِلَی جَنَّتِک؛ ای پروردگار من، بر اهل بیت طیّبین او که آنان را برای قیام به امر خود برگزیده ای و خازنان علم خود، حافظان دین خود، خلفای خود بر روی زمین و حجت‌های خود بر بندگان قرار داده ای و آنان را به خواست خود از هر ناپاک پاک گردانیده ای و طریق رسیدن به مقام قرب خود و وصول به بهشت ساخته ای، تحیّت و درود بفرست. امام در ادامه سخن خود گریه بر آنان را لازم می‌شمارد. ✅نکته‌ها 🔺۱. در قرآن چهار نوع گریه و اشک داریم؛ 🔸اول. اشک شوق: گروهی از مسیحیان با شنیدن آیات قرآن اشک می‌ریختند: «تری اعینهم تفیض من الدمْع ممّا عرفوا من الحقّ». 🔸دوم. اشک حزن و حسرت: مسلمانان عاشق همین که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌شنیدند که امکاناتی برای جبهه رفتن وجود ندارد، گریه می‌کردند: «تفیض من الدمع حزناً الا یجدوا ما ینفقون». 🔸سوم. اشک خوف: همین که آیات الهی برای اولیا تلاوت می‌شد، «گریه کنان به سجده می‌افتادند؛ خرّوا سُجدا وبُکیّاً»، «و یخِرّون للأذقان یبکون ویزیدهم خشوعاً». 🔸چهارم. اشک قلاّبی و ساختگی: در همین آیه، برادران یوسف گریه کنان نزد یعقوب آمدند که گرگ یوسف را درید: «یبکون». 🔺۲. در روایات نیز چند نوع گریه شمرده شده است: 🔸اول. گریه از خوف خدا: رسول خدا فرمود: طُوبَی لِصُورَةٍ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهَا تَبْکِی عَلَی ذَنْبٍ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یَطَّلِعْ إِلَی ذَلِکَ الذَّنْبِ غَیْرُهُ؛خوشا به حال چهره ای که خداوند آن را به خاطر گناه و بیم از کیفر الهی گریان ببیند، که هیچ کس به جز خدا از آن گناه آگاه نیست. 🔸دوم. گریه بر مظلومیت اهل بیت علیهم السلام: امام صادق فرمود: مَا عَیْنٌ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ وَ لا عَبْرَةٌ مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَیْهِ وَ مَا مِنْ بَاکٍ یَبْکِیهِ إِلا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ وَ أَسْعَدَهَا عَلَیْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم وَ أَدَّی حَقَّنَا وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلا الْبَاکِینَ عَلَی جَدِّیَ الْحُسَیْنِ فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَیِّنٌ عَلَی وَجْهِهِ؛هیچ چیز از چشمی که برای حسین گریه کند و اشکی که برای امام حسین بریزد، نزد خدا محبوب تر نخواهد بود. هیچ کس برای امام حسین گریه نمی کند، مگر اینکه به فاطمه و به پیامبر خدا خواهد رسید و حق ما را ادا خواهد کرد.. هر بنده ای فردای قیامت محشور شود چشمانش گریان است، مگر آن چشم که برای جدّم حسین گریان باشد؛ زیرا او در حالی محشور می‌شود که چشمش (به جمال محمّد و آل اطهرش) روشن است. به او بشارت داده می‌شود و آثار سرور در صورتش نمایان است. گفتنی است هنگامی که وفات پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نزدیک گردید، آن حضرت به قدری گریست که محاسن مبارکش تر شد. پرسیدند: یا رسول اللَّه! چرا گریه می‌کنید؟ فرمود: « برای ذرّیّه و فرزندانم و آن ستمهایی که از جفاکاران امّتم بعد از من به ایشان می‌رسد، می‌گریم. گویا می‌بینم دخترم فاطمه زهرا بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا می‌زند: یا ابتاه! احدی از امّت من به فریاد او نمی رسد». ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
امام مهدی منتظر ماست...
‌🌷امام مهدی شناسی ۸۴۷🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز بیست و پنجم 🥀فَعَلی الْأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ
‌🔸سوم. گریه در نماز: شخصی به نام منصور بن یونس بزرج درباره مردی که در نماز واجب تباکی و گریه می‌کرد، از امام صادق علیه السلام پرسید و ایشان فرمود: «این کار روشنی چشم من است و اگر در کسی چنین دیدی نامم را نزد او ببر (و از او برایم التماس دعا کن) ». 🔸چهارم. گریه در فراغ: امام صادق علیه السلام فرمود: هنگامی که طفل یتیم بگرید، عرش الهی به سبب گریه او به لرزه در می‌آید، پس خداوند تبارک و تعالی میفرماید: این کیست که بنده مرا که در خردسالی پدر و مادرش را از او گرفته‌ام به گریه آورده است؟ قسم به عزّت و عظمت و شکوه خودم و سوگند به بلندمرتبگی خودم بنده مؤمنی نباشد که او را آرام سازد، مگر اینکه بهشت را بر او واجب سازم. 🔸پنجم. گریه در هر حال: خداوند متعال به حضرت موسی علیه السلام فرمود: «ابْکِ عَلَی نَفْسِکَ مَا دُمْتَ فِی الدُّنْیَا؛ تا هنگامی که در این دنیا هستی بر خویشتن گریه کن». 🔸ششم. گریه ترحم: از امام صادق علیه السلام روایت کرده اند که فرمود: هیچ مؤمنی نیست که در دیار غربت و (دور از آشنایان) بمیرد و گریه کننده ای نداشته باشد، مگر آنکه تمام قطعه زمین‌هایی که در آنها به عبادت خدا مشغول بوده است، و تمام جامه‌های او و درهای آسمان که عمل او به سوی آنها بالا رفته است و دو فرشته مراقب او نیز، بر او می‌گریند. 🔺۳. حضرت ابو عبد اللَّه علیه السلام از شخصی به نام مسمع بن عبد الملک کردین پرسیدند: ای مسمع! تو از اهل عراق هستی، آیا به زیارت قبر حسین علیه السلام می‌روی؟ 🔷عرض کرد: خیر، من نزد اهل بصره مردی مشهور هستم و نزد ما کسانی هستند که خواسته این خلیفه را طالب بوده و دشمنان ما از گروه ناصبی‌ها و غیر ایشان بسیار بوده و من در امان نیستم از اینکه حال من را نزد پسر سلیمان گزارش کنند. در نتیجه او با من کاری کند که عبرت دیگران گردد، بنابراین احتیاط کرده و به زیارت آن حضرت نمی روم. حضرت به او فرمود: آیا یاد می‌کنی مصائبی را که برای آن جناب فراهم کرده و آزار و اذیت‌هایی که به حضرتش روا داشتند؟ عرض کرد: بلی. حضرت فرمود: آیا به جزع و فزع می‌آیی؟ عرض کرد: بلی، به خدا قسم و به خاطر یاد کردن مصائب آن بزرگوار چنان غمگین و حزین می‌شوم که اهل و عیالم اثر آن را در من مشاهده می‌کنند و چنان حالم دگرگون می‌شود که از خوردن طعام و غذا امتناع نموده و به وضوح علائم حزن و اندوه در صورتم نمایان می‌گردد. 🔷حضرت فرمود: خدا رحمت کند اشک‌های تو را (یعنی خدا به وسیله این اشک‌ها تو را رحمت نماید)، بدان قطعاً تو از کسانی محسوب می‌شوی که به خاطر ما جزع نموده و به واسطه سرور و فرح ما مسرور گشته و به خاطر حزن ما محزون گردیده و به جهت خوف ما خائف بوده و هنگام مأمون بودن ما در امان هستند، توجه داشته باش که حتماً و عن قریب هنگام مرگ اجدادم را بالای سرت خواهی دید که ملک الموت سفارش تو را خواهند نمود و بشارتی که به تو خواهند داد برتر و بالاتر از هر چیزی است و خواهی دید که ملک الموت از مادر مهربان به فرزندش به تو مهربان تر و رحیم تر خواهد بود. 🔷مسمع می‌گوید: سپس حضرت گریست و اشک‌های مبارکشان جاری شد و من نیز با آن جناب اشک ریختم، پس از آن فرمود: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنا عَلی خلقه بالرّحمة و خصّنا اهل البیت بالرّحمة. ای مسمع! از هنگامی که امیر المؤمنین علیه السلام شهید شد، زمین و آسمان بر ما ترحم نموده و می‌گریند و موجودی بیشتر از فرشتگان بر ما گریه نکرده است، اشک‌های آنها لا ینقطع جاری بوده و هرگز قطع نمی شود. توجّه داشته باش که احدی به خاطر ترحم به ما و به جهت مصائبی که بر ما وارد شده، گریه نمی کند مگر آنکه قبل از آمدن اشک از چشمش حق تعالی او را رحمت خواهد کرد و وقتی اشک‌ها بر گونه هایش جاری شد، در صورتی که یک قطره از آنها در جهنّم بیفتد، حرارت و آتش آن را خاموش و آرام می‌کند که دیگر برای آن حرارتی پیدا نمی شود. 🔷بدان کسی که به خاطر ما قلبش دردناک شود، در روزی که مرگش فرا برسد و ما را مشاهده کند، سرور و نشاطی برایش پیدا شود که پیوسته این سرور در او بوده تا در کنار حوض بر ما وارد گردد و هنگامی که محبّ و دوست دار ما اهل بیت بر حوض کوثر وارد شود، سرور و فرح خاصّی در کوثر پیدا شود به حدّی که انواع و اقسام اطعمه ای را به او چشانده که وی مایل نیست طعم آن غذاها زائد گردد. ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
‌🍀اخلاق انتظار محور 🍀 ◀️نکته مهمی که منتظران باید در زمینه توجه به سازندگی اخلاقی خود به آن توجه کنند نوع رویکرد به این مقوله است.زیرا ما معتقدیم که سخن از اخلاق با هر رویکردی نمی‌تواند کارکرد مؤثری برای منتظران داشته باشد بلکه: ⏪اولا صحبت از چنین اخلاقی باید با رویکرد و در راستای برای تشریح شود؛ ⏪ثانیا آن واکاوی شود و سپس دستیابی به این اهداف تبیین گردد ؛ ⏪ثالثا نسبت به پیمودن این ‌راه تا رسیدن به اهداف مورد نظر متعهدانه شود؛ 🔷🔷ما از چنین رویکردی در اخلاق تعبیر به یا تعبیر می‌کنیم که منظور از آن«اوصاف اخلاقی است که زمینه‌هایی ایجاد می‌کند تا شرایط فردی و اجتماعی برای پذیرش و امام فراهم شود». ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
Moaveniyaan_Aan-Emami-Ke.mp3
6.98M
⁉️تا الان چند نفر را به در خانه امام زمان آورده‌ایم؟ ⁉️ چند نفر را عاشق امام عصر کرده‌ایم؟ 👈اگر می توانید این کار را انجام بدهید:... ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
4_6008063054103709293.mp3
9.6M
🌾تو خودم من با خودم درگیرم همیشه روز و شبام دلگیرم... ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
‌🍀یاری امام زمان🍀 🔷عاشقان و دوستداران اهل بیت (ع) ، عزاداران سالار شهیدان و برپا کنندگان مجالس سوگواری و شرکت کنندگان در هیات مذهبی باید بدانند که عرض ارادت به ائمه اطهار (ع)، چه در ایام غم و چه در روزهای شادی اهل بیت (ع) و جشن های میلاد، زمانی مقبول واقع خواهد شد که همگام با امام زمان ارواحنافداه و مورد رضایت و امضای آن حضرت باشد. 🔷در همه ی حالات، به ویژه به هنگام جاری شدن اشکها و شکستن دلها، باید برای فرزند غریب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و منتقم خون مطهر او و تعجیل در فرجش دعا کرد; همان گونه که در زیارت عاشورا می خوانیم: "از خدا می خواهم مرا به مقام ستوده ای که از آن شما خاندان است نایل گرداند و نصیبم سازد تا همراه آن امام هدایت یافته ى الهي از شما اهل بیت که هدایتگری ظاهر و به حق گویاست. خونخواه شما و از دشمنانتان کیفر خواه باشم." 🔷در کتاب شریف مکیال المکارم نیز آمده است که حضرت بقية الله أرواحنافداه فرمودند:" اگر مؤمنی در مجالس سوگواری، پس از ذکر مصائب حضرت سیدالشهدا (ع) برای من دعا کند، من برای او دعا میکنم." 🔷از مرحوم علامه ی امینی نیز نقل شده است که:"من کسی را که پس از ذکر شریف صلوات، و عجل فرجهم بگوید، در ثواب نوشتن کتاب «الغدير » خود سهیم میکنم." 🔷بر گویندگان و ذاکران و شاعران اهل بیت است که در سخنان، اشعار، منقبت ها، مرثیه ها و ... محور سخن را امام عصر أرواحنافداه قرار دهند و در فرصت های اجابت دعا، از درخواست فرج آن حضرت از آستان حق تعالی غافل نباشند. 🔷از شیخ حسن سامرایی که از گویندگان با تقوای عراق بود نقل کرده اند که گفت:در ایامی که در سامرا مشرف بودم، روز جمعه ای، به هنگام عصر، به سرداب مقدس رفتم، دیدم غير من، احدی نیست. حالتی پیدا کردم و متوجه مقام صاحب الامر صلوات الله علیه شدم. در آن حال، صدایی از پشت سر شنیدم که به فارسی فرمود: «به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را به حق عمه ام حضرت زینب (س) قسم دهند تا فرج مرا نزدیک گرداند.» 🔴«مکر شیطان برای تأخیر فرج!» 🔷برخی تصور می کنند که دعا برای تعجیل فرج ابتدا نیازمند تزکیه نفس و کسب ظرفیت برای دعاست. این اشتباه بزرگی است و چه بسا از القائات و دسیسه های شیطان! 🔷 شاید تا کسب ظرفیت مورد ادعا، فرصت و موقعیت از دست برود و ظرفیتی هم کسب نشود. به علاوه، دعا خود ابزاری مؤثر برای یافتن ظرفیت و تطهیر نفس و تزکیه است. مگر اهل بیت عصمت (ع) مصداق آیه ی تطهیر نیستند؟ چه راهی برای تطهیر باطن و تزکیه ی نفس مطمئن تر از اتصال به آن خاندان پاک؟! 🔷شیطان پس از رانده شدن از درگاه الوهیت، از خداوند خواست تا در عوض عبادت های چند هزار ساله اش، تا پایان دنیا به او مهلت داده شود: {شیطان از خدا درخواست کرد که: پروردگارا! پس مرا تا روزی که خلق مبعوث می شوند، مهلت ده. خداوند (خطاب به شیطان) فرمود: تو تا به وقت معين و معلوم از مهلت داده شدگانی} 🔷امام محمد باقر (ع)در مورد مرگ شیطان در هنگام ظهور می فرمایند: ((منظور از وقت معلوم در آیه ی شریفه، روز قیام قائم آل محمد (ص) است. هر گاه خداوند او را برانگیزد، ابلیس در مسجد کوفه می آید؛ در حالی که بر زانوانش راه می رود و می گوید: ای وای از این روزگار! آنگاه (موی بالای پیشانی اش را می گیرند و او را گردن می زنند. آن هنگام، روز وقت معلوم است که مدت او به پایان می رسد.)) 🔷حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز در تفسیر این آیات شریف فرمودند: "وقتی که نزد همه برای پایان زندگی شیطان معلوم است روز ظهور قائم ما اهل بیت است." 🔷این است که شیطان با تمام ترفندها و مکر و حیله ها و با کمک اعوان و انصارش، از متمرکز شدن توجهات مردم به ولی عصر أرواحنا فداه مانع می شود و هر چه در توان دارد برای به تعویق انداختن «روز ظهور» به کار می گیرد. 📚 ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
ترسم‌ که ... شعر سنگ مزار مـ💔ـن این شود او هم‌ ... جمال یوسفـ❤️ـ زهرا ندید و رفت @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️‌روشن از روی تو چشم و دلِ روز 🌻صبح از نام تو دم زد که دمید... 💛سلام نورِ دیده ی منتظران💛 ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۸۴۸🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز بیست و ششم 🥀أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ أَیْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَیْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ أَیْنَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ، أَیْنَ الْخِیَرَةُ بَعْدَ الْخِیَرَةِ؛ حسن کجاست؟ حسین کجاست؟ فرزندان حسین کجایند؟ شایسته ای پس از شایسته دیگر، راستگویی پس از راستگویی دیگر، راه از پس راه کجاست؟ کجاست بهترین برگزیده‌ها یکی پس از دیگری؟🥀 💠این فراز مقدمه ای بر ناله‌های فراق برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و با یادآوری اجداد معصوم و مظلوم ایشان آغاز می‌شود. ✅نکته‌ها 🔺۱. از موسی علیه السلام پرسیدند: سخت ترین لحظاتی که بر تو گذشت، کدام لحظه بود؟ گفت: با آنکه از فرعونیان تهمت‌ها شنیدم و از بنی اسرائیل بهانه جویی‌ها دیدم؛ ولی دشوارترین زمان، آن لحظه ای بود که خضر گفت: «هذَا فِراقُ بَیْنِی وَبَیْنِکَ؛ این (هنگام) جدایی میان من و توست». 🔺۲. فراق و جدایی حتّی برای انبیا حزن آور است؛ چنانچه حضرت یعقوب از ترس فراق حضرت یوسف فرمود: «قالَ إِنِّی لَیَحْزُنُنِی أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ؛ (یعقوب) گفت: همانا اینکه او را ببرید مرا غمگین می‌سازد». 🔺۳. از نظر قرآن کریم گریه، غم و اندوه در فراق عزیزان، جایز است. قرآن در داستان حضرت یوسف و فراق حضرت یعقوب از وی می‌فرماید: «وَ تَوَلَّی عَنْهُمْ وَ قالَ یا أَسَفی عَلی یُوسُفَ وَ ابْیَضَّتْ عَیْناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظِیمٌ؛ یعقوب از فرزندان روی گرداند و گفت: ای دریغا بر یوسف، پس اندوه خود را فرو می‌خورد (تا آنکه) دو چشمش از اندوه سفید (و نابینا) شد». 🔺۴. گریه و غم، با کظم غیظ و صبر منافاتی ندارد. حضرت یعقوب می‌گوید: «یا أَسَفی عَلی یُوسُفَ وَ ابْیَضَّتْ عَیْناهُ مِنَ الْحُزْن» اما قرآن کریم در ادامه و در شرح احوال وی می‌فرماید: « فَهُوَ کَظِیمٌ » چنانچه در آیه قبل از زبان وی با فرزندانش این گونه می‌فرماید: «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ». 🔺۵. امام صادق علیه السلام فرمود: علیّ بن الحسین علیهما السلام بیست سال پس از حادثه کربلا به هر مناسبتی گریه می‌کرد. پرسیدند چرا این همه گریه می‌کنید؟ فرمود: یعقوب یازده پسر داشت، یکی از آن‌ها غایب شد، با اینکه زنده بود، چشمانش را از گریه از دست داد، ولی من در برابر چشمان خود دیدم پدر و برادرها و هفده نفر از خاندان نبوّت شهید شدند، چگونه گریه نکنم؟ 🔺۶. امامان معصوم مصداق‌های کامل انسان صالح و صادقی هستند که در قرآن به آن اشاره شده است. امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه: « أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»فرمود: «ایشان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستند». همچنین امام رضا علیه السلام در تفسیر آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ» فرمود: «ائمه برای اطاعتشان از خدا همان صدیقان هستند». ‌‌‌‌@mahdimontazeremast