eitaa logo
آیت الله محمود رجبی
1.4هزار دنبال‌کننده
359 عکس
39 ویدیو
1 فایل
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نماینده مردم شریف استان تهران در مجلس خبرگان رهبری
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دروس آیت الله رجبی (تفسیر و اخلاق) امروز چهارشنبه ۴ خرداد ماه تعطیل می‌باشد. 📝 @mahmoodrajabi_ir
🏴 پیام تسلیت آیت الله محمود رجبی در پی تولید فیلمی موهن به شخصیت امام رضا (ع): بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️جسارت مذبوحانه و حرکت موذیانۀ جمعی ناپاک در فیلمی موهن به چهره تابناک و پر از رأفت و رحمت شمس‌الشموس امام الرئوف حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (ع) را به محضر مبارک بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه تسلیت عرض می‌کنم. ▫️تلاش‌های مذبوحانه شیاطین جن و انس هیچگاه نتوانسته از محبت و عشق قلبی مردم ایران، بلکه جهان به این خورشید پر خیر و برکت ذره‌ای کم کند. چرا که عشق و محبت امام رضا (ع) با لحظه لحظه زندگی‌شان عجین شده است. ▪️این توهین بی‌شرمانه نه فقط شیعیان، مسلمانان و مردم صبور و غیور ایران؛ بلکه هر انسانی که ذره‌ای از انسانیت بویی برده باشد و اندکی از نور معرفت و محبت انسان کامل به دل او تابیده باشد را عمیقا ناراحت و خشمگین می‌سازد. چراکه امام رضا (ع) نماد انسانیت و انسان کامل است. علم او، معرفت او، رأفت و عطوفت او، سخاوت و حکمت او، شجاعت و عزت او هر انسانی را به اعجاب و خضوع وامی‌دارد. از این رو این عمل گستاخانه توهین به انسانیت، شرف و رأفت و عزت است و جز از قلب‌های قسی شیاطین برنمی‌آید. ▫️این عمل دشمنان انسانیت به ما یادآور می‌شود که جایگاه نور مطلق شمس‌الشموس (ع) و محبت روزافزون مردم دنیا به ایشان چقدر برای شیاطین سخت و عذاب آور است. از این رو بر همه کسانی که می‌تواند لازم است با تلاش مضاعف در تولید آثار فاخر – خصوصا در ایام دهه کرامت که متعلق به امام رضا (ع) است - با عرض ارادت خویش به آن آستان مقدس، هم بر بهره خویش از خوان کرم ایشان بیافزایند؛ و هم بر معرفت و محبت عموم مردم دنیا به امام الرئوف (ع) بیافزایند. چراکه هر لحظه تلاش برای این کار حکم جهادی عظیم را دارد. ▪️ضمنا این شیاطین نیز باید منتظر عقاب سخت و عظیم دنیوی و اخروی خود باشند که «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ» محمود رجبی ۱۴۰۱/۳/۹ 📝 @mahmoodrajabi_ir
✳️ جلسه سی و چهارم درس تفسیر اجتماعی قرآن 🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ساعت ۱۸ رسمی 🕌 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه دوم، سالن جلسات 🔷 پخش زنده درس: 🌐 mahmoodrajabi.ir/live 📝 @mahmoodrajabi_ir
🔰 جلسه پنجم (شرح خطبه متقین) 🕖 چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ بعد از نماز مغرب و عشا 📍پردیسان، بلوار سبلان، بلوار انقلاب اسلامی، مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها) لوکیشن: https://neshan.org/maps/share/23sbsfGwPxsclK 🖥 پخش زنده: 🌐 mahmoodrajabi.ir/live 📝 @mahmoodrajabi_ir
آیت الله محمود رجبی
🔰 جلسه پنجم #درس_اخلاق (شرح خطبه متقین) 🕖 چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ بعد از نماز مغرب و عشا 📍پردیسان، بلو
💡 از بزرگترین حسرتهای اهل قم در روز قیامت 🔻آیت الله رجبی در جلسه پنجم   🔸 علامه مصباح (ره) در همه دیدارهایی که گروه‌های مختلف خدمت ایشان می‌رسیدند، بعد از بیان نکاتی می‌فرمودند: فراموش نکنید اصل کار، خواستن از حضرت معصومه (س) است، پیش ایشان بروید و صادقانه گدایی کنید. 🔹یکبار ایشان به آقای ادیانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در نیروی انتظامی فرمودند: من فلسفه زیاد خوانده‌ام، تفسیر زیاد کار کرده‌ام، عمری را به تحقیق سپری کرده‌ام، اما امیدم فقط به شفاعت عمه جان شما، حضرت معصومه(س) است. یعنی شخصیتی با این عظمت که رهبر انقلاب فرمودند سالک طریق معرفت توحیدی است، امید به گوشه چشم بی بی حضرت معصومه (س) دارند. 🔸 یکی از حسرت‌هایی که ما مردم قم در قیامت خواهیم داشت این است که چرا بیشتر به حضرت معصومه (س) توجه نکردیم؟ چرا حاجات خودمان را از او نخواستیم؟ چرا از او غفلت کردیم؟ چرا بیشتر به یاد او نبودیم؟ ١۴٠١/٠٣/١١ 📝 @mahmoodrajabi_ir
✳️ جلسه سی و پنجم درس تفسیر اجتماعی قرآن 🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ساعت ۱۸ رسمی 🕌 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه دوم، سالن جلسات 🔷 پخش زنده درس: 🌐 mahmoodrajabi.ir/live 📝 @mahmoodrajabi_ir
🔰 جلسه ششم (شرح خطبه متقین) 🕖 چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ بعد از نماز مغرب و عشا 📍پردیسان، بلوار سبلان، بلوار انقلاب اسلامی، مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها) لوکیشن: https://neshan.org/maps/share/23sbsfGwPxsclK 🖥 پخش زنده: 🌐 mahmoodrajabi.ir/live 📝 @mahmoodrajabi_ir
✅ مثل علی (ع) باش! 🔻آیت الله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق شرح خطبه متقین: 🔸 در فرهنگ دینی ما سه واژه اشاره به سخن نیکو دارد: صدق، سداد و صواب. درباره اهمیت و جایگاه صدق در گفتار آیات و روایاتی در جلسات گذشته مطرح شده است و در این جلسه به انواع دیگر صدق اشاره خواهیم کرد. 🔹 امام صادق(ع): اُنـْظُرْ ما بَلَغَ بِهِ عَلىٌّ عليه السلام عِنْدَ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهِ فَالْزَمْهُ فَاِنَّ عَليّا عليه السلاماِنَّمابَلَغَ ما بَلَغَ بِهِ عِنْدَ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله بِصِدْقِ الْحَديثِ وَ اَداءِ الاَْمانَةِ؛ : بنگر و تامل کن که چگونه و به واسطه چه چیزی، امیرالمومنین به آن جایگاه در نزد رسول خدا ص رسید)و همواره با آن ویژگی ملازم باش و از آن جدا نشو. و امیرالمومنین(ع) بواسطه صدق حدیث و ادای امانت بدان جایگاه در نزد رسول خدا(ص) نائل شد. 🔸 حضرت نفرمود امیرالمومنین(ع) بواسطه جهاد یا عبادت یا ... بدین پایه از جایگاه در نزد امیرالمومنین(ع) رسید. بلکه فرمودند بواسطه صدق و ادای امانت به این جایگاه رسیدند، جایگاهی که احدی با او برابری نمی کند. ١۴٠١/٣/١٨ 📝 @mahmoodrajabi_ir
❓چه کسی انسان وارسته ای است؟ 🔻آیت الله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق شرح خطبه متقین: 🔸انسان مراقب باشد هر حرفی می‌زند صادق باشد و مطابق با واقع باشد. گاهی اصل سخن مطابق با واقع نیست، یعنی دروغ است. گاهی هم مقدار سخن مطابق با واقع نیست یعنی یا مبالغه می‌کند و تعابیر خاصی را می‌افزاید که در اصل قضیه نبوده است یا گاهی هم عکسش است، یعنی از اصل کلام می‌کاهد. مانند برخی از اهل کتاب که قرآن درباره آنها می فرماید: ( يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ). 🔹گاهی نیز سخنی را در موضعی دیگری بکار می برد. مثلا رهبر انقلاب موضوعی را درباره چیزی گفته‌اند ما ببریم در موضع دیگری بکار ببریم که تناسبی ندارد. 🔸در روایات هست که اگر می‌خواهید ببینید کسی، انسان وارسته‌ای است، به طول رکوع و سجود مرد نگاه نکنید. زیرا که گاهی این اعمال عبادی از روی عادت است و اگر این عادت را ترک کند، به وحشت می افتد. 🔹این به خاطر خواست خدا نیست. این عادت اوست و ترک عادت سختی دارد و وحشت می‌آورد. یعنی این عمل، ریشه خدایی ندارد. بلکه باید صدق حدیث و ادای امانت او نگاه کرد. ١۴٠١/٣/١٨ 📝 @mahmoodrajabi_ir
🛣راه رسیدن به مراتب بالای صدق 🔻 آیت الله رجبی در جلسه ششم درس اخلاق شرح خطبه متقین: 🔹برداشت بنده از مجموعه روایات این است که اگر انسان بخواهد به سایر مراتب صدق هم برسد، راهش و نقطه آغازش صدق حدیث است. بدون صدق حدیث انسان به نیت صادق، عمل صادق و اراده صادق هم نمی‌رسد. اگر این صدق حدیث را داشت و تکرار کرد کم کم به انواع دیگر صدق نیز می رسد. 🔸از انواع دیگر صدق می‌توان به صدق در نیت اشاره کرد: فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ. در روایات داریم که اگر کسی خدا را با نیت صادق بخواند خداوند او را اجابت می کند: اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، وَصِدْقَ النِّيَّةِ. یعنی صادقانه برای خدا باشد و برای خدا کار کند. 🔹نیت غیرصادق یعنی کار در ظاهر برای خداست اما نیتش چیز دیگری است؛ مثلا کسب موقعیت و محبوبیت است. ارزش هر عملی به نیت است. نیت غیر الهی عمل را می تواند تبدیل به ضد ارزش کند. 🔸هیچ عملی بدون نیت بالا نمی‌رود. حتی می‌توانیم اعمال مباح را با نیت صادقه تبدیل به عبادت کنیم. بودند کسانی که این زیرکی را داشتند و همه اعمالشان را به عبادت تبدیل می کردند. سرّ آن نیز در نیت صادقه و اخلاص است. 🔹عکس این مسئله هم صادق است: اگر نیت غیر الهی و غیر صادقانه و خالصانه بود، عمل خوب را هم تبدیل به ضد ارزش می‌کند و از انسان را از خدا دور می‌کند. در نماز واجب، اگر نیت ریایی شد، حتی برای یک لحظه، نماز باطل می‌شود. ١۴٠١/٠٣/١٨ 📝 @mahmoodrajabi_ir
✳️ جلسه سی و ششم درس تفسیر اجتماعی قرآن 🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ ساعت ۱۸ رسمی 🕌 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه دوم، سالن جلسات 🔷 پخش زنده درس: 🌐 mahmoodrajabi.ir/live 📝 @mahmoodrajabi_ir
🔰 جلسه هفتم (شرح خطبه متقین) 🕖 چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ بعد از نماز مغرب و عشا 📍پردیسان، بلوار سبلان، بلوار انقلاب اسلامی، مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها) لوکیشن: https://neshan.org/maps/share/23sbsfGwPxsclK 🖥 پخش زنده: 🌐 mahmoodrajabi.ir/live 📝 @mahmoodrajabi_ir
⭕️فراموشی هویت حقیقی 🔻 آیت الله رجبی در جلسه سی و ششم درس : 📖 و لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ در آیه 19 سوره مبارکه حشر، خداوند خطاب به مومنان می‌فرمایند: «مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خداوند آنها را به گونه‌ای قرار داد که خودشان را فراموش کردند.» 🔸در مباحث گذشته اشاره شد که این خودفراموشی دو حالت دارد: یکی اینکه انسان غافل محض از خود باشد و هیچ چیز از خود را در نظر نگیرد. اما یک حالت دیگری هم هست که انسان غافل محض نیست و درباره خودش، منافعش و شئون مختلف زندگی‌اش فکر می‌کند و آگاهانه تصمیم می‌گیرد، اما تصویری که از خود دارد تصویری واقعی نیست و هویت واقعی خود را فراموش کرده است. 🔹یعنی روح مجرد خود را که فطرت الهی و امیال متعالی در او وجود دارد را فراموش کرده است و بجای آن بعد حیوانی خود را خودش می‌داند. در واقع خودش را یک حیوان می‌پندارد و بعد فراحیوانی و انسانی خویش را که هویت اصیل اوست، کاملا فراموش می‌کند و این بعد هیچ اثری در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های زندگی او ندارد. 🔸خود فراموشی واقعی همین اصیل دانستن جسم است. چنین انسانی نه تنها به هویت واقعی خود توجه ندارد، بلکه خود را اساسا موجود دیگری را خودش می‌داند. بنابراین اصلا احساس نمی‌کند که غافل است. این شبیه جهل مرکب است که هم نمی‌داند و هم نمی‌داند که نمی‌داند. ١۴٠١/٠٣/۲۵ 📝 @mahmoodrajabi_ir
❌ تقابل مارکس، باخ و هگل با نظر اسلام 🔻 آیت الله رجبی در جلسه سی و ششم درس : 🔹اگر ملاک ازخودبیگانگی را فراموشی هویت واقعی خویشتن معنا کنیم، بسته به اینکه هویت انسان چه تعریف شود، مکاتب مختلفی درباره از خودبیگانگی شکل می‌گیرد. 🔸اگر مکتبی هویت انسان را در مادیات خلاصه کرد و حقیقت او را جسم او پنداشت، بیگانگی از خود در این مکتب این می‌شود که انسان از بعد مادی خود غافل شود. لذا افرادی مثل باخ و مارکس اعتقاد دارند که منشا ازخودبیگانگی توجه به خداست. زیرا وقتی اصالت را به خدا می‌دهید، از خود غافل می‌شوید. 🔹درحالی که در مکتب اسلام برعکس است یعنی هرچه انسان به هویت مادی توجه پیدا کند، ازخودبیگانه‌تر است. گرچه هگل اشاره‌هایی به خدا دارد اما هویتی هم که هگل برای خدا تصویر می‌کند مغایر با آموزه‌های توحیدی ادیان است. لذا او هم ریشه از خودبیگانگی را در روی آوری به ادیان می‌داند. 🔸در منطق اسلام، انسان که عین الربط به خدای متعال است، هر قدر به خدا نزدیک‌تر شود، خودآگاه‌تر می‌شود و اگر از خدا دور شود، دچار ازخودبیگانگی می‌شود. ١۴٠١/٠٣/۲۵ 📝 @mahmoodrajabi_ir