محرمانه مدیا
علیرضا جهانگیری: دلایل من برای اینکه حکومت ولی معصوم با حکومت مبتنی بر جمهوری قابل مقایسه نیست: 1)ا
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
خب متشکرم که وارد نکاتی که عرض کردم نشدید و جواب این سوال مبنایی که چرا سیره اهل بیت را مطالعه میکنید را ندادید...
اما درباره مطالبی که فرمودید
۱.الغاء خصویت یعنی یک ملاک را از یک حادثه خارج کن و در بقیه موارد مشابه تطبیق بده
مثلا روایت داریم که فلانی اومد پیش حضرت و گفت به مسافرتی میروم که فلان قدر مسافتش است، نماز بنده در این سفر چگونه است؟
حضرت فرمودند نماز شما شکسته است.
الغاء خصوصیت یعنی چه؟
یعنی هر کسی که سفر برود و مثلا بیش از ۲۲و نیم کلیومتر مسافت را طی کند نمازش شکسته است ( البته نمیخوام بصورت تخصصی بگم فقط اجمالا عرض کردم)
خب اینجا الغاء خصوصیت انجام شد و ملاک سفر در تمام زمان ها اجرائی می شود.
حال درباره سیره حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
ایشان اصلح را شناختند و تا پای جان برای او عمرشان را دادند
چرا ؟؟
چون حضرت علی را اصلح می دانستند
این جا الغاء خصوصیت یعنی شما این رفتار حضرت درباره نحوه ی برخورد با اصلح را بگیری و در زندگی خویش در تمام مصادیق تطبیق بدهی.
مطلب بعد اینکه گفتید 👇
آقا فرمودن که امام جامعه یا به نصب خاص هست یا به نصب عام" مگه میشه آخه؟!! نصب عام چه صیغه ای هست دیگه؟
بنده از کتاب عکس میگیرم و میفرستم خدمتتون تا بفهمید چه صیغه ایه😊
ضمن اینکه بنده مثالش را هم زدم.
ضمن اینکه حالا شما مطالعه نمی کنید و تخصصی بحث نمیکنید دلیل بر این نیست که هر چه بقیه بگویند مردود است.
محرمانه مدیا
علیرضا جهانگیری: دلایل من برای اینکه حکومت ولی معصوم با حکومت مبتنی بر جمهوری قابل مقایسه نیست: 1)ا
علیرضا جهانگیری:
اما درباره نکته ی ۴ که فرمودید...
شما قطعا تفاوت مبانی کشف و انتخاب رو در بحث مشروعیت ولی فقیه می دانید
اگر نمیدانید این بحث رو توضیح بدم خدمتتون
که وقتی می گوییم نصب ولی فقیه الهی ست دقیقا به چه معناست.
محرمانه مدیا
علیرضا جهانگیری: دلایل من برای اینکه حکومت ولی معصوم با حکومت مبتنی بر جمهوری قابل مقایسه نیست: 1)ا
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
حال اینکه باز اشاره کردید حکومت معصوم با ولی فقیه قابل مقایسه نیست.
اول اینکه یه سوال تخصصی تر دارم از شما
امام معصوم بنابر عصمتش حکومت می کند ؟
یا بنا بر ظواهر ؟؟
اگر بنابر عصمتش حکومت می کند.چرا حکومتش از بین رفت ؟ حداقل به ظاهر
اگر بنا بر ظواهر حکومت می کند
چه ایرادی دارد فردی آن مبنای را بداند و طبق آن عمل کند ؟؟
اما اگر میخواهید بگویید آنها امام معصوم بودند و ما نیستیم
جوابتان را از کتاب همرزمان حسین که برای حضرت آقاست می دهم.👇
محرمانه مدیا
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة : خب متشکرم که وارد نکاتی که عرض کردم نشدید و جواب
علیرضا جهانگیری:
با این پاراگراف از کتاب نتیجه گیری می کنید که بین امام معصوم و ولی فقیه تفاوتی نیست و الان هم امام داریم که دقیقا همون کارهای امام معصوم رو انجام میده؟
ولایت مطلقه ی فقیه و اینکه ولی فقیه همان ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را دارد یک موضوعه، اینکه حکومت ولی معصوم با ولی فقیه متفاوت هست یه موضوع دیگه. باز تاکید می کنم که حکومت ولی فقیه رو داریم چون از حکومت ولی معصوم محرومیم
با مدلی که شما می فرمائید، ما الان هیچ احساس کمبودی نداریم و نیازی به ظهور حضرت حجت روحی فداه نیست، چون ولی فقیه همان حکومت ولی معصوم است!!!
کشف و انتخاب رو توضیح بدید که چطوری به نصب الهی ولی فقیه میرسید (منظور مصداق خاص هست نه مفهوم عام ولی فقیه در عصر غیبت)
محرمانه مدیا
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة : حال اینکه باز اشاره کردید حکومت معصوم با ولی فقیه
علیرضا جهانگیری:
عصمت امام بدین معناست که خود عاری از گناه و خطاست، و به عنوان امام جامعه تصمیم اشتباه نمی گیرد. این رو نمی تونید به مامومین بچسبونید قاعدتا و اساسا مقایسه ی اینکه امام بر اساس عصمتش حکومت می کند یا بر اساس ظواهر مقایسه ی اشتباهی هست.
امام معصوم است و بر اساس اون گناه و خطا ندارد، اما از خیر الموجودین استفاده میکند و عصمت او به معنای بی عیب بودن فرماندارانی که از طرف ایشان منسوب می شوند نیست.
حکومتشون در ظاهر از بین رفت، چون مردم لیاقت و ظرفیتش رو نداشتند. این رو دلیل می کنید که حکومت ولی معصوم و ولی فقیه فرقی نداره؟!!
کتاب رو خوندم، قطعا منظورم آقا این نیست که بین من به عنوان ولی فقیه با ولی معصوم فرقی نیست، بلکه منظور این است که در حکومت ولی فقیه (در عصر غیبت) (که شما اصل رو رها کردید و به فرع چسبیدید)، ولی فقیه می تواند در سطح ولی معصوم تصمیم بگیرد. این بدین معنا نیست که ولی معصوم و ولی فقیه برابرند، بدین معناست که به دلیل عدم ظهور ولی معصوم و ضرورت تصمیم گیری در جامعه، این جایگاه رو برای ولی فقیه متصوریم که نزدیکترین فرد به ولی معصوم می تونه باشه بخاطر اینکه راوی حدیث ولی معصوم است
محرمانه مدیا
علیرضا جهانگیری: با این پاراگراف از کتاب نتیجه گیری می کنید که بین امام معصوم و ولی فقیه تفاوتی نیس
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
قطعا خیر
بله ما هم معتقدیم تفاوت وجود دارد
اماشما گفتید نصب خاص و عام چه صیغه ایه
اوردم که صیغشو نشونتون بدم تا👈 لاتقف مالیس لک به علم 👉 رو رعایت بفرماییدو اگر چیزی را نمیدانید بگویید نمی دانم نه اینکه چه صیغه ای ست و ...
مورد بعد اینکه بفرمایید اینکه امام میفرمایند ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است یعنی چه ؟؟
کشف و انتخاب دو نظریه است.
نظریه ی انتخاب میگه مشروعیت ولی فقیه را خبرگان رهبری می دهد و چون خبرگان اون را انتخاب می کند پس مشروع است.
این یه نظریه هست که امثال اقای منتظری این را قبول دارند.
یه نظریه ی دیگه هم هست ب اسم کشف
یعنی فقیه جامع الشرایط توسط خداوند متعال ماذون است اما خبرگان رهبری او را کشف می کنند و نقش خبرگان فقط کشفِ امام مشروع است نه نصب ایشان.
لذا در بحث عزل هم
خبرگان کشف عزل می کند
نه اینکه عزل کند
زیرا خبرگان نصب نکرده که عزل کند.
البته که بحث مفصلی داره و رجوع میدم شما رو به کتاب حکیمانه ترین حکومت نوشته علامه مصباح یزدی رحمه الله علیه
فعلا اجمالا توضیح دادم که بفهمید اصلا این دوتا نظریه چی هست
که بعدا نگید چه صیغه ایه
حالا ب این کشف میگن نصب عام
عام یعنی خداوند فرد را مشخص نمی کند بلکه ویژگی هایش را می گوید و تطبیق بر مصداق را خبرگان انجام میدهند.
عام رو خود اقا تو همون عکس قبلی توضیح دادند و بنده بیشتر توضیح نمیدم.
محرمانه مدیا
علیرضا جهانگیری: عصمت امام بدین معناست که خود عاری از گناه و خطاست، و به عنوان امام جامعه تصمیم اشت
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
اما نکته ای که فرمودید.
سوال بنده از شما اینه
اینکه حضرت امام میفرمایند ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است یعنی چه دقیقا ؟؟؟!!!
بله هیچوقت هم ما نگفتیم ولی فقیه و امام معصوم یکی هستند
اما اینکه شما اصرار دارید بگید ما اینو میگیم و...
بهش میگن مغالطه پهلوان پنبه
خواستی توضیح میدم بهتون یعنی چه😊
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
بنده به هیچ عنوان نمی گویم ولی فقیه و امام معصوم یکی هستند.
اما میگوییم هر دو امام عادل هستند لذا مواجهه ی ما با امام عادل باید مشخص شود
لذا باید بفرمایید ولایتمداری یعنی چه؟؟
فرد ولایتمدار به چه کسی می گویند؟
محرمانه مدیا
اما سوال بنده از اقای جهانگیری این است مطالعه ی سیره و روش اهل بیت در زندگانی ایشان به چه درد ما میخ
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
راجع ب امام و ماموم
همرزمان صفحه ۱۵
محرمانه مدیا
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة : قطعا خیر بله ما هم معتقدیم تفاوت وجود دارد اماشم
علیرضا جهانگیری:
خب اگه قطعا خیر که دیگه بحثی نمی مونه. من از شما پرسیدم آیا قابل مقایسه است؟ شما تا این لحظه اصرار داشتید که برابر ببینید، الان می فرمائید قطعا خیر. پس مشکل و اختلاف نظری نداریم
بله الانم میگم نصب خاص و عام چه صیغه ایه، چون شما اصل مهمش رو فراموش کردید که نصب عام در زمان غیبت معنا پیدا می کنه، مگر اینکه نظر شما این باشه که 12 امام رو خدا تعیین نکردند و یا در ظهور امام معصوم، ولی فقیه می تونه حکومت تشکیل بده. پس توصیه می کنم شما نسبت به تفاسیر و تعابیر ویژه و خاصی که دارید دقت بیشتری بفرمائید تا اینکه به من توصیه ی لا تقف ما لیس لک به علم بفرمائید.
موضوع مناظره و سئوالش مشخص بود، یکسری متون قبلا آماده کردم که طی چند سال اخیر داخل گروههای مختلفی هم ارسال شده، تمایل داشتید براتون میفرستم که مطالعه بفرمائید و متوجه بشید اینکه امام میفرمایند ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است یعنی چه، چون مفصل است و از حوصله و زمان فعلی مون خارج
ممنون که کشف و انتخاب رو فرمودید، ولی نتیجه گیری تون از این مطلب بابت موضوع مناظره رو متوجه نشدم ....
مجدد تاکید فرمودید "بله هیچوقت هم ما نگفتیم ولی فقیه و امام معصوم یکی هستند" بسیار عالی، همین نتیجه کافیه برای گفتگوی ما.
من اصرار ندارم که شما این رو گفتید، شما اصرار داشتید که این بگید و الا همونجا به سئوال روشن من پاسخ روشن می دادید.
البته من مثل شما علم غیب ندارم و نوع پهلوانی شما رو محک نمی زنم و اعلام نمی کنم، ان شاءالله که شما پهلوان فولاد هستید 😄
راجع به تبعیت از ولی فقیه در عصر غیبت با هم اختلاف نظری نداریم
علیرضا جهانگیری:
مطلب نهایی؛
بحث آقای جلیلی بود و اینکه شما و دوست دیگرمون فرمودید اصلح هستند و به جمنا و سایرین توهین شد که همه گاوبندی کردن و از قبلش مشخص کردن و فقط آقای جلیلی درست میگن و آدم خوبه هستند و ... که من به این نوع نگاه و ادبیات متعرض شدم و باز هم میشم
من و شما حتی روی مصداق آقای جلیلی هم اختلاف نظر نداریم، اما این نوع نگاهتون که همه رو میزنید که فرد مورد نظرتون رو بزرگ کنید، صد در صد اشتباهه
سئوال خیلی روشنی هم در این زمینه از شما بارها پرسیدم که همیشه از پاسخ دادن بهش امتناع کردید.
پرسیدم که دو گزینه داریم. آقای الف و آقای ب. مصداقی بگم اصلا. آقای رئیسی و آقای جلیلی. آقای رئیسی در شجاعت نمره 100 و در مدیریت نمره 80 براشون محاسبه شده (حالا با هر روشی که سنگ محک شماست) و آقای جلیلی در شجاعت نمره 80 و در مدیریت نمره 100 گرفتن، اصلح کیه؟ چطوری اصلح رو شناسایی می کنید؟
بحث اصلی و مبنایی این بود که نه شما پاسخ دادید و نه سید بزرگواری که پستشون رو ریپلای کرده بودم اولین بار
محرمانه مدیا
علیرضا جهانگیری: خب اگه قطعا خیر که دیگه بحثی نمی مونه. من از شما پرسیدم آیا قابل مقایسه است؟ شما ت
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
خب دوست عزیز بنده باتوجه ب مطالعاتی که دارم بعضا الفاظ تخصصی بکار میبرم
و تصور میکنم شما اگر واژه ای را ندانی
میپرسی
نه اینکه بگویی چه صیغه ای ست.
لذا وقتی که می گوییم نصب عام
بعنوان پیش فرض مشخص است که بحثمان در عصر غیبت است نه حضور و ظهور امام معصوم و این کلام در کتب ولایت فقیه رایج هست
حال شما نخواندید یا نمیدانید
مشکل شماست و باید بپرسید و قضاوت بغیر علم نفرمایید عزیزدلم
از حضرت اقا هم آوردم که این صیغه و ... خیلی تمیز و زیبا منقح بشه تا شک شبهه ای نمونه براتون.
عزیزم اون متونی که از قبل اماده کردید رو دوباره بخونید گمانم از یادتون رفته و در مناظره علمی ، ارجاع دادن به بحث هایی که معلوم نیست بوده یا نه و کجاست صحیح نیست.
بنده اگر ارجاع دادم ،اسم و بعضا صفحه ی کتاب رو هم عرض کردم.
لذا شما هم سعی کنید جای اینکه ب خودتون ارجاع بدید
ب کتاب ارجاع بدید
البته اگر مطالعه میکنید⚘
اما اینکه باز متوجه نشدید مغالطه ی پهلوان پنبه چیست
رجوعتون میدم به کتاب مغالطات اقای علی اصغر خندان
خواستید تقدیمتون میکنم که اینطوری وسط بحث ها در گیر الفاظ نشید⚘
راجع به تبعیت از ولی فقیه در عصر غیبت
بنده ایشان را واجب الاتباع می دانم در تمام امور فردی و اجتماعی
لذاست که کتب ایشون و بیانات رو سعی کردم بصورت خاص و دقیق مطالعه کنم اما از شما چنین چیزی حداقل در این مناظره ندیدم.
اما توصیه میکنم کتب ایشون رو بخونید
خواستید خودم وقت میزارم براتون و باهم مباحثه میکنیم.
محرمانه مدیا
علیرضا جهانگیری: مطلب نهایی؛ بحث آقای جلیلی بود و اینکه شما و دوست دیگرمون فرمودید اصلح هستند و به
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
اما درباره اقای جلیلی
بنده عرض کردم اصل و مبنای جمنا رو قبول ندارم
داخل ویس هم عرض کردم از بنده نخواین اثبات کنم و این نظر شخصی ست.
و بر اساس تراکم ظنون بهش رسیدم.
راجع ب اقای جلیلی هم بنده نگفتم قطعا ایشون اصلح هستن
عرض کردم تا انتخابات باید معیار و ملاک های اصلح را بگوییم و زمان انتخابات باید بر مصداق تطبیق بدیم. و عرض کردم اقای سعید محمد اصلح نیستن و دلایل رو هم گفتم.
این اصل کلام بنده بود.
اما راجع ب سوالی که پرسیدید
دقت بفرمایید:
اصل و اساس در تشخیص اصلح
علاوه بر کارآمدی ایشان
مبانی فکری و گفتمانی ایشان است.
مبانی فکری و گفتمان هر فرد نشانگر غناء او در مدیریت کشور است
لذا اقای حداد عادل وقتی از رهبر انقلاب می پرسند که اگر شهید مطهری زنده بود چه مسئولیتی رو شایسته ایشون میبینید
اقا میفرمایند:
اگر ایشان بودند یک رئیس جمهور خوب و مناسب برای این اجتماع بود.
یعنی چه ؟؟
یعنی مبانی فکری افراد در نشستنشان در جایگاه ریاست جمهوری کشور مهم و حیاتی ست.
لذا بر اساس همین مبنا باید گفتمان افراد رو مشخص کرد.
حالا شاید بگویید دو نفر گفتمانشان دقیقا یکی ست
حالا کدوم بهتر است باشد؟؟
مشخص است کسی که سابقه ی بیشتر در اون جایگاه و یا مشابه اون داشته و اولویت دیگری برای او نداریم
مثلا بین اقای جلیلی و رئیسی
شاید مبانی فکری یکسان باشه
اما اقای رئیسی چون در قوه قضائیه کارامد هستن پس بهتره ایشون همونجا باشن و اقای جلیلی وارد بحث ریاست جمهوری شوند.
البته معیار های زیاد دیگری برای فهم کارامدی افراد وجود دارد که بحث مفصلی ست.
فی الجمله عرض کردم که برای شما شک و شبهه حداقل علی الحساب رفع شود.
عضو مناظره) وَانْظُرْ اِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَة :
در اخر هم از شما جناب جهانگیری عزیز تشکر میکنم
ان شاالله که در این مسیر با بصیرت ثابت قدم بمانید.و از دوستان مدیر و مجری مناظره نیز کمال تشکر و قدر دانی را دارم.
التماس دعا⚘
🌺 با عرض سلام و سپاس از دوستان گرانقدر جناب « وانظر الینا نظرة رحیمه » و جناب « علیرضا جهانگیری» و نیز جناب أحسن الأسماء
بخاطر برگزاری مناظره امشب
خدا قوت
تبادل نظرات شریف دوستداران ولایت باعث آشنایی بیشتر اعضا با عمق مباحث سیاسی _ عقیدتی می شود
⚘﷽⚘
📕موضوع :
#انقلاب_اسلامی_برفرازقله_چهل_ودوم
#شبهه_آفرینی_هاوپرسش_های_واقعی
📚باحضور:
#جناب_استادمحمدحسن_ربانی
#مدرس_دانشگاه
#کارشناس_وتحلیلگر_مسائل_سیاسی
⏰ ساعت گفتگو: ۲۲:۰۰
🗓 زمان چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
🌍 مکان: گروه #ابرگروه_گام_دوم_انقلاب_اسلامی
لینک گروه:
http://eitaa.com/joinchat/1963524107C2412dc3224
🔴 برای #گفتگویآنلاین با میهمان برنامه دراین سمینارمشارکت و ما را همراهی بفرمائید.
🔴 سمینارها را در کانال #محرمانه_مدیا دنبال بفرمائید. 👇👇👇
@mahramane_media