eitaa logo
🎇تماشاگه راز🎇
117 دنبال‌کننده
553 عکس
241 ویدیو
31 فایل
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینۀ نامحرم زد حافظ غزل ۱۵۲ ایدی مدیر صفحه: @s_m_a57 @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
"راستی کن که راستان رستند در جهان راستان قوی دستند " وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ☆(سوره زمرآیه٣٣) ﻭﻟﻲ ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻤﻖ ﺟﺎﻥ ﻫﻢ ﺑﺎﻭﺭﺵ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺧﻮﺩﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭﺍﻗﻌﻲ‌ﺍﻧﺪ. 📋نکته‌ای و اشاره ای: 🔹ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻴﺴﺖ؟ ▫️ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻭﺣﻲ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩ. ▫️ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ▫️ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺁﻥ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺒﻠّﻐﺎﻥ ﻣﻜﺘﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ▫️ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﻴﻜﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺑﺎﺭﺯ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی قال الإمام عليّ عليه السلام: "اَبْلَغُ ما تَسْتَدِرُّ بِهِ الرَّحْمَةَ اَنْ تُضْمِرَ لِجَميعِ النّاسِ الرَّحْمَةَ" مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى. 📚غرر الحكم، ح ۳۳۵۳. 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برخی از راهکارهای مقابله با فتنه 1️⃣ بصیرت و هوشیاری 🌺 امام علی(ع) فرمود: «در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش، نه پشتی دارد كه سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند». کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ(1). این مطلب اشاره دارد به این كه انسان در شرایط فتنه با زیركی و هوشمندی حركت كند نه فتنه گران از او سواری بگیرند، و نه به آنها باج بدهد. 2️⃣ آگاهی از اوضاع و شرایط زمانه 🌺 انسان هر چند هوشمند و زیرك باشد اگر از جریانات اجتماعی و رگه های نفاق و فتنه آگاهی نداشته باشد ممكن است ناآگاهانه وارد آن شود، به این جهت لازم است نسبت به اوضاع زمانه آگاه بود. علی(ع) می فرماید: « از مستی های نعمت بپرهیزید، و از سختی های عذاب الهی بترسید و بگریزید و در فتنه های در هم پیچیده، به هنگام پیدایش فتنه ها و آشكار شدن باطن آنها، و برقرار شدن قطب و مدار آن، با آگاهی قدم بر دارید..».(2). 3️⃣ تمسك به سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام 🌺 امام علی(ع) برای محفوظ ماندن از فتنه ها می فرماید: «پس باید بر سنت پیامبر(ص) باقی بمانید كه برپاست و بر آثار رسالت تكیه نمایید كه آشكار است، به عهد نزدیكی كه بسته اید وفادار بمانید كه یادگار پیامبر بر آن تكیه دارد...».(3). در جای دیگر می فرماید: «ای مردم امواج فتنه ها را با كشتی های نجات در هم بشكنید و از راه اختلاف و پراكندگی بپرهیزید»(4). کشتی های نجات اهل بیت علیهم السلام و تبعیت از ولایت فقیه است. 📗(1) نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حكمت 1، ص 624. (2) همان، خطبه 151، ص 277، شماره 4. (3) همان، خطبه، 138، ص 258، شماره 6. (4) همان، خطبه 5، ص 50، شماره 1. 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
🔹فتنه یعنی جایی که فضا غبار آلود میشه 🔹تشخیص ها دچار مشکل 🔹فقط باید دست در دست یک راه بلد بگذاری تا به سلامت از غبار عبورت بده 🔹راه بلدی که از دل و جون دوستت داره از جون و دل برای وطن و دین و هویت ایرانی هزینه داده باشه و خودش رو ،آبروش رو خرج کرده باشه. ✅غیر از رهبر دلسوزمون کسی رو سراغ داری که از همه وجودش برای ایران و ایرانی و غیرت این سرزمین هزینه داده باشه!؟؟؟ @majalezendegi
♦️انواع رزق♦️ ♦️رزق دو جور است : رزقی که شما کار می کنید و حقوقی به شما می دهند و رزقی که شما روی آن حساب باز نکرده اید و بدست می آورید. خدا در جنگ احزاب می فرماید که در جنگ ما لشکریان نامرئی فرستادیم تا به مسلمانان کمک کنند. این امدادهای غیبی مخصوص جنگ نیست. ♦️هر وقت شما در زندگی بخاطر خدا گذشت کردید این امداد غیبی شامل حال شما هم می شود. مثلا شما پدر و مادر پیر خودتان را نگهداری می کنید و بخاطر آنها از کارهای خودتان می گذرید و درآمد کمتری کسب می کنید ولی در مقابل خدا الطافی را در زندگی شما قرار می دهد که بعدا این الطاف خدا، خودش را در زندگی شما نشان می دهد. و چند برابر درآمدی که کسب نکرده اید، در زندگی نصیبت تان می شود و اولادهای خوبی بدست می آورید .خیلی از مواقع فرد رشوه کلان را نمی گیرد و به همان حق ماموریت خودش قانع است و بعد برکاتی در زندگی اش ایجاد می شود که چندین برابر مبلغ رشوه بدستش می رسد. ♦️در استان فارس آقایی می گفت که وقتی من اولین درآمدم را بدست آوردم نزد یکی از مراجع تقلید رفتم و گفتم که من جز این درآمد پول دیگری ندارم و ایشان فرمود که باید خمس این درآمد را بدهی و من کمی مردد شدم و ایشان فرمود که نگران نباش، خداوند چندین برابر جبران می کند . 🔹امام جواد(ع) می فرماید :شما خمس بدهید ما قول می دهیم که جبران بشود. ایشان می گفت: من خمس را دادم و برکات زیادی را در زندگی ام دیدم. ما نباید فقط الان را در نظر بگیریم. ما باید لقمه ی حلال به خانه بیاوریم و نتیجه ی آنرا در نسل مان ببینیم. ما باید روی امددهای غیبی حساب کنیم. البته ما نباید کارها را به این انگیزه ی انجام بدهیم. خدا می فرماید که قرض بدهید من جبران می کنم. @majalezendegi
🔰تضاد دو عشق ⏺مجنون شتر تازه زائیده اي را سوار شده بود و می خواست به خانه معشوق برود، از شهر که یک مقداري دور شد، رفت در خیال معشوق و محبوب خودش و غافل از حیوان. کم کم دستش شل شد و مهار شتر رها شد و تقریباً مجنون مثل یک بار شد روي حیوان. حیوان کم کم احساس کرد کسی کاري به کارش ندارد، و از طرفی بچه اش در خانه بود. سرش را برگرداند بطرف خانه، آمد و آمد، مجنون یک دفعه چشم باز کرد دید به طویله رسید. به جاي این که برسد به خانه معشوق رسید به طویله. ⏪دوباره حیوان را بطرف خانه معشوق باز گرداند. باز مقداري که رفت دوباره مجنون میلش به لیلی کشید و حیوان رها شد و حیوان هم به فکر معشوق و محبوب خودش در طویله افتاد. باز برگشت و این کار چندین بار تکرار شد. همچو مجنون در تنازع با شتر گه شتر چربید و گه مجنون حر یکدم ار مجنون ز خود غافل شدي ناقه گردیدي و واپس آمدي ⏺ بالاخره مجنون خودش را پرتاب کرد از روي شتر پایین و گفت: اي ناقه چو هر دو عاشقیم ما دو ضد پس همراه نالایقیم من عاشقم تو هم عاشق، من عاشق لیلی هستم از آن طرف باید بروم، تو عاشق بچه ات هستی بطرف طویله باید بروي. ما دو تا با همدیگر نمی توانیم برویم. عشق مولا کی کم از لیلاستی بنده بودن بهر او والاستی ⏺دل جای دو یار نیست ،دلی که در گرو و رهن شیطان است هرگز به خدا نخواهد رسید مگر از خر شیطان پیاده شود. 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
📌آزمون زندگی قال الإمام عليّ عليه السلام: اَقَلُّ ما يَجِبُ لِلْمُنْعِم اَنْ لايُعْصى بِنِعْمَتِهِ كمترين وظيفه در برابر نعمت دهنده، آن است كه با نعمتش نافرمانى وى نشود. 📚غرر الحكم، ح ۳۲۶۸. ☑️براستی ما از خودمان چه داریم!؟ ☑️چشم و زبان و عقل و دل و... که داده های او هستند را بجا و درست و در جهت رضایت صاحب اصلی آن بکاریریم. ☑️باور کنیم که وجود ما امانت الهی است. 🌷🌷🌷 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
💢نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ 📌خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید: «ترانه لذتی کاذب ایجاد می‏ کند؛ اما که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است». 🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی ‏های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می ‏گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید: 🔹 « (رحمه‌الله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می ‏نویسد: گاهی عارف به ، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم (قدس‌سرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند. 🔸 ایشان درباره و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می‏ كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می ‏كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی‏ شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می‏ كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می‏ شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. همیشه می‏ ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‏ شود.» 🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می ‏دانیم كه آهنگ های طرب ‏انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می‏ كند. آهنگ هایی كه فرشته‏ مَنِشی را در آدم احیا می‏ كند، به انسان سبكباری می‏ دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می‏ كند نیز می‏ شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی‏ دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است: 1️⃣ موسیقی ‏هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می‏ كند كه اشكال ندارد. 2️⃣ موسیقی‏ هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می‏ كند كه این دسته نامشروع است. 3️⃣ دسته ‏ای از موسیقی‏ ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی‏ رویم.» 🔸 حضرت استاد در پایان درباره در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در ما، مستحب است كسی كه اذان می‏ گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می‏ كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می‏ ماند و هرچه سن بالاتر می‏ رود، بهره او از این اشعار بیشتر می‏ شود.» 📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
💢نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ 📌خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید: «ترانه لذتی کاذب ایجاد می‏ کند؛ اما که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است». 🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی ‏های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می ‏گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید: 🔹 « (رحمه‌الله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می ‏نویسد: گاهی عارف به ، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم (قدس‌سرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند. 🔸 ایشان درباره و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می‏ كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می ‏كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی‏ شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می‏ كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می‏ شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. همیشه می‏ ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می‏ شود.» 🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می ‏دانیم كه آهنگ های طرب ‏انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می‏ كند. آهنگ هایی كه فرشته‏ مَنِشی را در آدم احیا می‏ كند، به انسان سبكباری می‏ دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می‏ كند نیز می‏ شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی‏ دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است: 1️⃣ موسیقی ‏هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می‏ كند كه اشكال ندارد. 2️⃣ موسیقی‏ هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می‏ كند كه این دسته نامشروع است. 3️⃣ دسته ‏ای از موسیقی‏ ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی‏ رویم.» 🔸 حضرت استاد در پایان درباره در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در ما، مستحب است كسی كه اذان می‏ گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می‏ كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می‏ ماند و هرچه سن بالاتر می‏ رود، بهره او از این اشعار بیشتر می‏ شود.» 📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116 🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی @majalezendegi