eitaa logo
کانال علامه مجلسی
2.1هزار دنبال‌کننده
77 عکس
9 ویدیو
2 فایل
﷽ 🌺‌ آشنایی با زندگی نامه ، تالیفات و کرامات باب الائمه علامه محمد باقر مجلسی(ره) کپی مجاز 🔹سایرکانالهای ما: @emame_zaman @esteghaseh @vazayef_montazeran @stiker_mahdaviat @soal_javab @tasharofat @emam_asr ارتباط با کانال: @nasrolahi313
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال علامه مجلسی
🔺جلد هشتم بحارالانوار در خصوص فتنه هایی که پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رخ داد، شرح ح
🔺جلد هجدهم بحار الانوار احکام فقهی شامل دو بخش: ۱- کتاب طهارت ۲- کتاب نماز است که در یک یکصد و پنج هزار سطر نوشته شده است. 🔺جلد نوزدهم بحار الانوار این کتاب نیز در دو بخش است: ۱- در فضائل قرآن و آداب آن ۲- درباره ذکر و انواع آن و آداب دعا و شرایط آن، تعویذات و حرزها، دعا برای دردها که در ۱۳۱ باب می باشد. 🔺جلد بیستم بحارالانوار درباره احکام فقهی زکات، صدقه، خمس، روزه و اعمال طول سال است که در ۱۲۲ باب و بیست و چهار هزار سطر می باشد. 🔺جلد بیست و یکم بحار الانوار درباره ی حج و عمره و بخشی از تاریخ مدینه، امر به معروف و نهی از منکر که در ۸۴ باب و نزدیک به نه هزار سطر می باشد. 🔺جلد بیست و دوم بحارالانوار در خصوص زیارت است که در ۶۴ باب و سی هزار سطر می باشد. 🔺جلد بیست و سوم بحارالانوار در احکام فقهی عقود و ایقاعات است که در ۱۲۹ باب و یازده هزار سطر می باشد. 🔺جلد بیست و چهارم بحارالانوار درباره احکام شرعی و بر مشتمل بر ۷۰ باب و سه هزار سطر می باشد. 🔺جلد بیست و پنجم بحارالانوار درخصوص اجازات است. شایان توجه است که در زمان حیات علامه از جلد پانزدهم تا آخر کتاب بحارالانوار به جز دو جلد «صلاة و مزار» از چرکنویس به پاکنویس تبدیل نشد و محدث نوری حکایتی نقل می کند حاکی از اینکه بعد از فوت علامه یکی از فضلا بر یک دوره ی بحارالانوار دسترسی پیدا می کند که همراه با کتابهای دیگری به بهای اندکی در معرض فروش گذاشته شده بود !! که قسمت عمده ی کتاب به صورت چرکنویس بوده و پاکنویس نشده بود. آن هم در تقسیم میراث علامه سهم یکی از ورثه شده بود تا آنکه سرانجام به دست گوهری می رسد که اقدام به پاکنویس کردن آنها می‌کند. 🆔 @majleci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رویاها و مکاشفات ملا محمد تقی 🔺در اصفهان بمان! 🔵 علامه مولی محمد تقی مجلسی ( رحمة الله) در یکی از کتاب‌های خود می فرماید: «در یکی از سفرهایی که به زیارت عتبات عالیات عراق داشتم، هنگامی که به نجف اشرف رسیدم، فصل تابستان بود و من قصد کردم که از آن پس در نجف اشرف اقامت کنم، شبی در عالم خواب امیرالمومنین علیه السلام را زیارت کردم که به من فرمودند: از این پس اینجا نمان و به اصفهان برو، چرا که وجود تو در آنجا بهتر و سودمندتر است. هرچه اصرار کردم که حضرت به من اجازه توقف در نجف بدهند فایده ای نکرد. 🔶 سپس حضرت به من فرمودند: امسال شاه عباس از دنیا می‌رود و شاه صفی صفوی به جای او خواهد نشست و در بلاد شما فتنه های سخت و شدیدی روی خواهد داد و خداوند چنین خواسته است که تو در این فتنه ها در اصفهان باشی و تمام توان و نیروی خود را در راه هدایت خلق به کار بری، پس به اصفهان برو و چاره‌ای جز این برای تو نیست. 🔷 علامه محمدتقی مجلسی می گوید: پس از این خواب به اصفهان مراجعه کردم و همان گونه که حضرت علی علیه السلام در عالم خواب به من فرمود بودند، اتفاق افتاد. 📚 مقدمه بحارالانوار : ۳۱/۱، به نقل از روضات الجنات 📚زندگینامه علامه مجلسی، ص ۱۸ 🆔 @majleci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 بت شکنی علامه مجلسی 🔵 پس از محقق ثانی - که اولین شیخ الاسلام دولت صفویه بود - علامه مجلسی بزرگ‌ترین شیخ الاسلامی بود که به وظایف اساسی این منصب مهم یا اقتدار و همت بلند خود عمل می‌کرد، اموری همچون امر به معروف و نهی از منکر، حفظ و حراست کشور از فحشا و منکرات و محو آثار شرک و کفر در سرلوحه کارهای ایشان قرار داشت. تا جایی که ادوارد براون مستشرق معروف انگلیسی او را «مردی مهیب و هول انگیز و قاتل کفار و صوفیه» دانسته است! و اقتدار او را برای عالم روحانی یا مصالح ملی سودمند ندانسته است! 🔶 یکی از کارهای برجسته دوران شیخ الاسلامی علامه -که تا الان هم در معرض نقد دوستداران و مخالفان او مطرح است- بت شکنی اوست. او یک ماه پس از منصوب شدن به سمت شیخ الاسلامی اقدام به شکستن بت هایی کرد که در دربار صفوی به شدت از آنان حفاظت می شد و تا آن زمان کسی معترض آنها نشده بود - و کسی جرات هم نداشت که معترض شود - ولی هندوها به صورت پنهانی آنها را پرستش می کردند! 🔷 از زبان شاگرد معروف علامه سید نعمت الله جزایری چنین می شنویم: «به استاد ما خبر دادند بتی در اصفهان هست که کفار هند پنهانی آن را می پرستند، استاد هم کسانی و مامور ساخت تا آن را بشکنند. بت پرستان هندی حاضر شدند مبالغ هنگفتی به شاه ایران بدهند تا بت شکسته نشود و اجازه دهد آن را به هندوستان ببرند ولی او نپذیرفت. وقتی بت شکسته شد، خادمی که ملازم آن بود تاب نیاورد و طنابی به گردن خود آویخته و خودکشی کرد. 🔺 حال این بت ها از هند آورده شده بود یا هندوها در اصفهان آنها را ساخته بودند، هر چه بود مجسمه هایی قیمتی بودند و شاید نظر به قیمتی بودن آنها بوده که شاهان صفویه آنها را در دربار نگه داشته بودند که علاوه بر این جهت، در دسترس بت پرستان هندی هم قرار نگیرد. به هر حال علامه با عزمی راسخ و اراده ای مصمم آنها را از میان برد و شاه صفوی هم به حکم علامه گردن نهاد.» 📚 محدث جزایری در کتاب «مقامات». فیض قدسی: ۶۷، بزرگ مرد علم دین: ۲۱۳ 🆔 @majleci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 علامه مجلسی امام جمعه اصفهان 🔴 دومین پست و منصب مهم اجتماعی علامه مجلسی امامت جمعه اصفهان است. با توجه به ویژگی خاص اصفهان در آن زمان که هم شهر بزرگ و پرجمعیت و هم پایتخت دولت صفویه بود اهمیت این منصب آشکار می گردد. پیش از علامه، علمای بزرگی همچون شیخ بهایی، میرداماد و فیض کاشانی به امامت جمعه اصفهان منصوب بوده اند و این خود گواه اهمیت این منصب در آن دوره و زمان است. 🔵 حکم به امامت جمعه و تنصیب آن از صدر اسلام بود و هر جا حکومت اسلامی وجود داشته یکی از وظایف اساسی شخص اول حکومت تعیین ائمه جمعه بوده است. در آغاز پیامبر اسلام صلی الله علیه واله و سلم برای شهرها و مناطق مختلف امام جمعه معین می‌فرمودند. در زمانهای بعد خلفا و سپس خلفای بنی امیه و بنی عباس - اگر چه به جهت حفظ ظواهر بوده ولی این کار را می‌کردند و بعدها سلاطین عثمانی، پس از روی کار آمدن سلسله صفویه در ایران، از آنجا که سلاطین صفوی مذهب شیعه را در ایران رسمیت دادند و برای علما و حکم علما احترام قائل بودند و حکم شرعی آنان را گردن می نهادند- بنا به رای و نظر بعضی از علما همچون محقق کرکی در زمان شاه طهماسب که نماز جمعه را واجب عینی می‌دانست، منصب امامت جمعه از آن زمان جزو مناصب روحانی دولتی گردید 🔶 شاه اسماعیل صفوی پس از تاجگذاری و رسمیت دادن به مذهب شیعه ی دوازده امامی در ایران درصدد ترویج آن برآمد و در این راستا از علما و بزرگان خارج ایران دعوت کرد که به ایران بیایند. آمدن گروهی از علمای جبل عامل لبنان -همچون محقق کرکی و پدر شیخ بهایی- در همان زمان بوده است. محقق کرکی در سال۹۲۸ هجری قمری و در هرات به نزد شاه اسماعیل رفته و مقدمات اقامه ی نماز جمعه را در تمام شهرهای ایران فراهم نمود، یعنی خود رسما در آنجا اقامه جمعه نموده و از طرف خود اشخاص لایق و شایسته از علما را برای عموم شهرهای ایران تعیین نمود. شایان ذکر است علامه‌مجلسی - به خلاف بعضی از مجتهدین که عدالت واقعی و اجتهاد را شرط امامت جمعه می‌دانستند - از کسانی بود که اعتقاد به وجوب عینی نماز جمعه داشت و در امام جمعه عدالت ظاهری را کافی می دانست همانند امام جماعت در نمازهای روزانه. 🔷 بین فقهای شیعه درباره حکم نماز جمعه در زمان غیبت - همچون زمان ما - اختلاف نظر وجود داشت گر چه همه علما اتفاق نظر دارند که در زمان امامان معصوم علیهم السلام، و با حکومت آنان نماز جمعه بر همه واجب عینی است. اما در زمان غیبت، گروهی - همچون محقق ثانی (کرکی) - آن را با واجب عینی، و گروهی آن را مستحب و یا واجب تخییری می دانند. 🔹 تخییری= اختیار داریم که در روز جمعه نماز ظهر بخوانیم یا نماز جمعه. 📚 زندگینامه علامه مجلسی (رحمة الله علیه) ص ۱۰۵ 🆔 @majleci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🔴 سفارش علامه مجلسی (ره) به نماز شب 🔷 پسرم! تو را سفارش می‌کنم بر خواندن نماز شب به دعا و تضرع و گریه، پس به راستی که این وقت از شب، موقع نزدیک ‌شدن بنده به خداوند است و باب دعا و رحمت و مناجات باز، و قلب آسوده است و در آن موقع عمل به خلوص نزدیک‌تر است. 📚 اعتقادات علامه مجلسی، تألیف ملا محمد باقر مجلسی 🆔 eitaa.com/majleci
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا